Santibáñez de Valcorba

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Santibáñez de Valcorba ye un conceyu y llocalidá d'España, na provincia de Valladolid, comunidá autónoma de Castiella y Llión. Ta integrada na Mancomunidá Pinoduero. Pertenez coles mesmes a la Comunidá de villa y tierra de Cuéllar, encuadrada nel Sexmo de Valcorba, siendo la so cabeza, y por ello dende l'antigüedá tuvo bien influyida peles tierres segovianes. Allugar en plenu valle del regueru Valcorba y ta arrodiada d'una trupa vexetación que se concentra en redol a les fasteres de los pandoriales.

Santibáñez de Valcorba
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Santibáñez de Valcorba (es) Traducir Luis Berzosa Calvo
Nome oficial Santibáñez de Valcorba (es)[1]
Códigu postal 47331
Xeografía
Coordenaes 41°34′12″N 4°27′05″W / 41.57°N 4.4513888888889°O / 41.57; -4.4513888888889
Santibáñez de Valcorba alcuéntrase n'España
Santibáñez de Valcorba
Santibáñez de Valcorba
Santibáñez de Valcorba (España)
Superficie 23.99 km²
Altitú 746 m
Llenda con Montemayor de Pililla, Traspinedo, Sardón de Duero, Quintanilla de Onésimo y Cogeces del Monte
Demografía
Población 184 hab. (2023)
- 92 homes (2019)

- 72 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.04% de provincia de Valladolid
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 7,67 hab/km²
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Santibáñez de Valcorba atopar al sureste de la provincia de Valladolid, nes proximidaes del cursu del ríu Duero. La llocalidá ta enserta na depresión central de la cuenca del ríu Duero. Concretamente ta asitiada a 41º 34' y 15 de llatitú norte y a 4º y 27' de llonxitú oeste. El clima de Santibáñez ye mediterraneu fríu, carauterizáu por una oscilación térmica acusada, tanto diaria como añal. Davezu la temperatura medio añal asitiar ente los 10 y los 12 graos. Como correspuende al clima mediterraneu, les precipitaciones distribuyir de manera estacionaria, con un periodu secu que toma ente 4 y 5 meses.

Xeoloxía editar

De los materiales presentes nel términu municipal de Santibáñez de Valcorba, puede constatase la diversidá que ye carauterística de les zones de transición ente amplios y arenosos valles fluviales y pandoriales caliares. Por ello, bona parte de los materiales aniciar na Era Terciaria, en concretu nel Miocenu, cuando se formaron grandes depósitos detríticos coles caliares que güei conformen los pandoriales circundantes. Tamién sobresalen los materiales posteriores, sobremanera pliocuaternarios, ente los que s'atopen los sables y depósitos aluviales, que conformen amplios mantos de cobertera nos valles y que fueron aniciaos principalmente por apurrir de la erosión fluvial. Ye precisamente la evolución morfolóxica pliocuaternaria la que determina les traces que resulten definitorios del relieve actual.

Naturaleza editar

Micoloxía editar

Santibáñez de Valcorba ta integráu nel proyeutu "Miconaturval", consistente na creación d'una ruta sobre micoloxía y naturaleza nel valle del Valcorba. La ruta, cuenta con una páxina web, sistemes d'indicación xeográfica y terminales con información dixital. Como parte del proyeutu instituyóse'l premiu Miconaturval.

Senderismo. Rutes editar

El conceyu pertenez a l'agrupación denomada "Montevalduero", que ta integrada amás polos conceyos de Tudela de Duero, Montemayor de Pililla, La Parrilla y Traspinedo. Nel casu de Santibáñez puede realizase la ruta llamada "Los resineros". Ta perfectamente señalizada y ye ideal pa esfrutar de la redolada paisaxística por aciu senderismo y bicicleta de monte. Al sureste de Santibáñez de Valcorba hai una zona cartografiada onde se fixeron Amiestes Norte (unes carreres d'orientación) pol Club d'Orientación de Valladolid n'abril de 2013 y marzu de 2014. El mapa, que foi cartografiado pol rusu Víktor Dobretsov, cuenta con zones de monte, pequeñu monte y piedra, según terrenales de cultivu.

Rede Natura 2000. El Carrascal editar

Santibáñez tien nel so términu gran parte del espaciu denomináu “El Carrascal” espaciu natural de la provincia de Valladolid incluyíu na Rede Natura 2000 de la Unión Europea como Llugar d'Importancia Comuñal (LIC). Tien especies animales y vexetales amenaciaes, representatives del nuesu ecosistema como'l pinu piñonero, encina, caxigal y sabina albar. Ente la fauna acomuñada destaquen especies como'l llobu ibéricu, l'esperteyu pequeñu de ferradura y l'esperteyu ratoneru grande.[2]

Historia editar

Prehistoria editar

Santibáñez de Valcorba tien un orixe medieval. Tamién con anterioridá, nel so actual términu municipal, hubo presencia d'asentamientos de grupos humanos en distintos periodos como la Edá del Bronce y la Edá del Fierro. Esisten importantes restos arqueolóxicos qu'asina lo demuestren. Próximu a la llende del términu municipal de Santibáñez atópase'l castru del Carrizal, nel que se toparon numberosos restos cerámicos carauterísticos del Bronce. [3]

Na llocalidá, esisten otros xacimientos prehistóricos, como'l d'El Castiellu, nel llugar del mesmu nome y asitiáu dientro del propiu cascu urbanu de Santibáñez. Per otru llau, un importante xacimientu descubiertu en Santibáñez de Valcorba señala la esistencia d'otru destacáu nucleu pobláu, esta vegada correspondiente a la tardorromana (fines del sieglu IV o empiezos del sieglu V dempués de Cristu).[4]

Fundación editar

 
Urraca Reina, señora de Santibáñez

Nos primeros años del sieglu XII atopamos yá referencies documentales precises sobre la esistencia de nucleos de población nel valle de Valcorba, pos la documentación menta la esistencia de la <<aldega de Valcorba>>. Pero ye nun importante documentu realizáu'l 7 de xineru de 1111 cuando per primer vegada méntase, d'una manera inequívoco y esplícito, a Santibáñez de Valcorba. Trátase d'una donación realizada a la ilesia de Santa María de Valladolid pola reina de Castiella y Llión doña Urraca, fía d'Alfonsu VI, conocida poles sos siguíes actuaciones a favor de la nobleza y el cleru. Nesti documentu doña Urraca dona a la mentada ilesia, per mediu del so abá Saltus, una propiedá rural asitiada nel llugar llamáu San Juan de Valcorba.[5]

El documentu sigue'l modelu habitual del so momentu, y nél señálase con claridá l'antecedente inmediatu de la denominación actual de Santibáñez de Valcorba: <<Sanct lohan de Vallecurva>>. El <<San Juan de Valcorba>> mentáu a empiezos del sieglu XII tenía de ser un pequeñu nucleu habitáu, anque lo suficientemente importante como pa figurar nun documentu regio. [6]

A empiezos del sieglu XIII, denominar a la población col nome de << Sanctiuanes de Valcolva >>, coincidiendo yá casi dafechu cola actual denominación. Ye na Edá Media cuando s'afita definitivamente l'actual allugamientu de la llocalidá.

Crecedera editar

Hai que considerar una crecedera urbana mientres el sieglu XVI, carauterizáu pola bonanza económica y la puxanza de Valladolid (qu'algama la capitalidad del reinu y que se refuerza como importante mercáu urbanu).[7] En Santibáñez ameyoráronse les víes de comunicación. Destaca la construcción d'una ponte sobre'l regueru Valcorba.

Sieglos XX y XXI editar

A partir del sieglu XX (n'especial nos años 1960), producióse un éxodu rural a la capital vallisoletana, y una posterior torna a partir de finales de los años 1970.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Santibáñez de Valcorba[8] ente 1842 y 2018

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2011 del INE.

Economía editar

Como la mayor parte de pequeñes poblaciones de Castiella y Llión, la so economía básase principalmente na agricultura y la ganadería. No que fai a l'agricultura, el cultivu de secanu ta compuestu por cereales: cebada 80%, trigu 10% y centenu 10%; ente que el regadío componer la remolacha 40%, la pataca 40%, la cenahoria 15% y otros 5%.[ensin referencies]

La ganadería asítiase fundamentalmente nel ganáu ovín. La producción más destacada ye pa la venta de lechazos y el so posterior comercialización nos restoranes, según pa la venta de lleche y el so tresformamientu industrial (fabricación de quesos, etc.)

Al respective de la selvicultura, cabo indicar que de bona parte de los pinares de repoblación de los años 1950 y posteriores, recuéyense piñes del pinus pinea (pa llogru de piñones y pulgu), según lleña tanto del pinus pinaster como del pinus pinea. Hasta finales de los años 1980 recoyíase resina del pinus pinaster pal so tresformamientu industrial.

Patrimoniu editar

 
Ilesia de San Xuan Evanxelista.

Patrimoniu artísticu editar

  • Ilesia de San Xuan Evanxelista, la ilesia parroquial de Santibáñez, con una traza inicial medieval, ye l'edificiu más representativu ya importante de la llocalidá. La so construcción orixinal puede fechase nel sieglu XIII, y de esi momentu inda se caltienen dellos restos constructivos qu'apunten un estilu claramente mudéxar, tamién llamáu románicu del lladriyu.[9]
  • Talles
    • Santu Cristu de los inxemes, talla de 1567.
    • La nuesa Señora de San Juan, antigua titular de la parroquia. Formosa talla del 1300.
    • San Sebastián, d'estilu góticu.
  • Retablos:
    • Retablu mayor, dedicáu a San Xuan Evanxelista
    • Retablu de la Sagrada Familia
    • Retablu de la Virxe del Rosario, patrona del conceyu
  • Alfarje Mudejar o Artesonado del bajocoro
  • Cajonera renacentista del sieglu XVI.[10]
  • Pila bautismal medieval, fabricada en piedra de grandes dimensiones.

Dende l'añu 2008 realícense visites empuestes nes cualos amuésase a los visitantes tantu la redolada de la ilesia como'l so interior.

  • Restos de "La Muralla", fechaos na primer Edá del Fierro.
  • Restos del Castiellu o Torre de Santibañez. La primer referencia ye de 1395, don Diego Pérez Sarmiento, Adelantado mayor de Galicia y fíu de Pedro Ruiz Sarmiento fai una donación sobre'l portalgu de la villa de Palenzuela pa recuperar “la casa fuerte de Valcorba,que ye çerca de San Yañes, aldeya de Cuellas, con tolos sos términos y heredamientos”.[11] En 1628 figura como propiedá nel testamentu de Tomes Ortiz de Rozas abogáu de la Real Chancillería de Valladolid.[12]
  • Conceyu: allugáu na plaza de Mayu. L'edificiu data de principios del sieglu XX. Distribuyir en planta rectangular y dos altures con desván, con cubierta a trés agües. Destaca'l so sillería: la construcción ye de murios de fachada de piedra, con emplegu de lladriyu na formación de buecos y esquines (principalmente na planta primera) y estructura de madera nel interior.
  • Casa de los abás: Los abás de Sª Mª de la Armedilla disponian dende antiguu vivienda en Santibáñez onde vivíen periodos. Nun conocemos el so llocalización exacta anque ta documentáu que yera una vivienda de 817 pies, xunto con una amplia güerta de 574 estadales, que foi vendida a un vecín de Tudela de Duero en 1845.[13] La Armedilla anguaño pertenez a Cogeces del Monte, pero enantes yera un territoriu independiente con una fuerte rellación colos sos trés vecinos: Santibáñez, Cogeces y Aldealbar. Les rellaciones n'ocasiones yeren complexes, especialmente los aspeutos fiscales, yá que Santibáñez yera una de les principales fontes de financiamientu del monesteriu por aciu tributos como'l votu de Santiago.[13]

Patrimoniu natural y paisaxísticu editar

  • Paséu de Les Bodegues: onde se caltienen bodegues naturales, con cueves so tierra.
  • La Fonte Vieya: asitiada xunto a un gran parque municipal.
  • Picu "Llanillo", con una altitú de 800 metros y un desnivel de 100, ta empobináu al norte.

Patrimoniu etnográficu editar

Hasta empiezos del sieglu XX na llocalidá inda predominaba un policultivo de ceberes en secanu destináu a la subsistencia. Ente les ceberes más importantes destacaben el trigu, el centenu, la cebada y l'avena. La vide ocupaba bona parte de los terrenes cultivaos. En Santibáñez, les vides concentrar en dellos pagos específicos, en concretu en llugares con suelos non aptos pa otros cultivos. Na llocalidá inda güei estrémase ente << majuelo >> o viñéu nuevu y viña puramente dicha. No que se refier a la cultura ganadera de Santibáñez, nada llama tantu l'atención como la figura del <<guarizo>>. El <<guarizo>> yera l'encargáu de recoyer y llevar a pastiar a los animales de llabor. Per otra parte, ente les variedaes que pueden atopase nos montes de ribera sobresalía pro la so importancia la blimal. Hasta les décades pasaes, les blimes llograes nes riberes de Santibáñez sirvíen p'apurrir la materia primo con que s'ellaboraben tou tipu de recipientes y enseres necesarios nes xeres agrícoles, especialmente na vendimia. [14]

Respectu a la d'ociu, puede dicise que casi toles fiestes tradicionales de Santibáñez tienen un orixe medieval.[15]

Destaca la ancestral costume del <<mayu>>, una manera secular de celebrar la llegada de la primavera y de festexar el renacer natural. En Santibáñez hemos de suponer que la tradición del <<mayu>> tuvo presente dende la Edá Media, y sobre ella cuntamos con referencies precises y destacaes nes Ordenazas de 1499. Esta tradición medieval perder mientres los sieglos XVIII y XIX y volvióse a recuperar nel añu 1945. No qu'a xuegos tradicionales refierse, destaquen la pelota a mano y la tanga.

Perdura en Santibáñez un molín fariñeru restu de los munchos qu'esistieron a lo llargo del Valcorba.[16] Yera propiedá del señor del castiellu o casa fuerte de Santibañez y hai referencies nel testamentu de don Diego Pérez Sarmiento[11][17] en 1395 y nel archivu de la casa de Alburquerque en 1490, siendo'l molineru Álvaro Pelilla.[16] Yera fórmula habitual que dependieren del castiellu tanto'l molín como les pontes.[18] Anguaño ye propiedá particular.

Patrimoniu históricu y cultural editar

 
Ordenances de Villa y Tierra (1499).

El so archivu municipal caltién delles xoyes como la carta de privilexu y confirmación pa Santibáñez del emperador Carlos I d'España. Pero la pieza más importante, sobremanera pola información que nos ufierta, son les Ordenances de la Villa de Cuéllar y la so Tierra, de 1499,[19] tratar d'un impresu incunable enllibráu en pergamín. Ye l'únicu exemplar calteníu. Santibáñez yera la cabeza del Sexmo del Valcorba d'esta Comunidá de Villa y Tierra de Cuéllar y les ordenances actuaben como testu xurídicu pa regular la convivencia nel sexmo. Gracies a esti testu pudiéronse datar los encierres de Cuéllar siendo consideraos, gracies a Santibáñez, como los encierres más antiguos del mundu.

encierres-de-cuellar/ Llei XVII de les ordenances daes a la Villa de Cuéllar y la so Tierra en 1499 por Francisco Fernández de la Cueva, II Duque de Alburquerque: "Que pol dañu que se hizieren colos toros quando zárrase non aya manquadras nin otra pena. Munches vegaes acaefce quando fe zarren toros enfta villa que fin culpa delos que traen fe face dañu en panes o viñes: o otres cofas polos dichos toros o polos ganaos que conellos vienen. Hordenamos que cuando lo tal acaefciere non fe fagan manquadras alos dichos toros nin alos ganaos que conellos vinieren nin fe lieve otra pena dalguna alos que truxeren".

Cultura editar

Fiestes editar

  • Fiesta de Nuesa Señora del Rosario (últimu fin de selmana d'agostu). La inauguración de les fiestes tien llugar cada añu con un pregón al cargu de dalguna personalidá y cola proclamación de la reina de dames del conceyu, escoyíes estes por aciu una votación polos integrantes de cada peña. De siguío tien llugar un espectáculu pirotéunicu. Amás, destaquen les tradicionales verbenes, según variaes actividaes culturales que se desenvuelven mientres 4 díes festivos. Cuenta con un eleváu númberu d'agrupaciones peñistas por habitante: los sos más de 25 peñes integraes por vecinos de toles edaes, dan gran coloríu a la fiesta, y nelles puédese tastiar la típica llimonada. (El 27 d'agostu en Santibáñez de Valcorba ye Fiesta Llocal en 2012 según el Boletín Oficial de la Provincia de Valladolid).
  • Fiesta de San Isidro Llabrador (15 de mayu), patrón de los llabradores y ganaderos del conceyu, y en Santibáñez celébrase esti día con una misa, procesión y bendición de campos. Amás sírvese un refrescu pa tol públicu asistente.
  • Fiesta de San Xuan Evanxelista, patrón de la llocalidá (27 d'avientu). Nesti día tien llugar una misa tradicional y un refrescu nel cual faise un homenaxe a la persona de mayor edá del conceyu y que nun fuera homenaxada n'años anteriores. (El 27 d'avientu en Santibáñez de Valcorba ye Fiesta Llocal en 2012 según el Boletín Oficial de la Provincia de Valladolid).

Teatru editar

Nesta seición destaca pola so reconocencia a nivel provincial y nacional el grupu de teatru "Les Bernardas" de Santibáñez de Valcorba, creáu nel añu 2003. Ente los premios y menciones, destaca'l primer premiu de la Muestra Provincial de Teatru 2008, pola so representación de "Troyanes", de Eurípides, por J. P. Sastre y direición d'Alberto Velasco. Coles mesmes, n'ediciones anteriores esti grupu tamién s'alzó con una destacada reconocencia na Muestra Provincial, como foi "Dexáime volar" en 2007.

La reconocencia a esti grupu teatral estender a nivel nacional. Son dignos de mentar dellos premios daos a lo llargo de la xeografía: el grupu alzóse con premios en Moratalaz y Valdemorillo (Madrid), o premiu en Torrejoncillo (Cáceres), ente otros.

Gastronomía editar

El so platu culinariu típicu y más destacáu ye'l pinchu de lechazo churru asáu a los caricotes de sarmiento. Puede tastiase nos restoranes y mesones del conceyu.[20] Ensin dulda ye unu de los curiosos turísticos más importantes del conceyu no qu'a gastronomía se refier. Tanto ye asina que'l conceyu adoptó nel so día como lema turísticu “Santibáñez de Valcorba, trubiecu del pinchu de lechazo”.

Esta téunica gastronómica consiste en rustir en caricotes procedentes de lleña de sarmientos, pequeños cachos de carne cortaos a manera de tacu, toos ellos del mesmu tamañu. Estos pínchense en delgaes barres d'aceru les cualos tienen un llargor d'unos sesenta centímetros y mangu de madera o bien d'aceru. A diferencia d'otros platos nos que puedan utilizase pa la so ellaboración métodos asemeyaos, lo qu'estrema al pinchu de lechazo churru autóctonu de Santibáñez de Valcorba d'otros pinchos típicos d'otres zones, ye principalmente que los pequeños tacos de carne asítiense prensados na barra, de manera que la carne nun se mueve mientres se rota la barra nel procesu d'asáu. Nun hai qu'escaecer, que los caricotes de sarmiento apurren un asáu uniforme en toles porciones de carne. Tou ello confier a esti platu una exclusividad gastronómica. Pa fomentar el so espardimientu, dende l'añu 2000, entamar nel conceyu xornaes gastronómiques nes que mientres dellos díes apondérase'l productu.

El lechazo al pinchu nun ye un platu de diariu, tando reserváu pa ocasiones. Sicasí, en Santibáñez siempres se comía, el día de San Pedro (29 de xunu) pal axuste de pastores y amos tradicional de villa y tierra,[21] faciendo les fogueres del santu.[22] Tamién, quien podía, en Santiago Apóstol (25 de xunetu) como colación. El caricote nel suelu y al campu. Destacar la popular posada de callar Plateríes de Santibáñez establecida en 1894 por D. Francisco Calvo y Dª Isabel Guijarro, primer establecimientu referenciáu onde se partía pa pinchu yá que yera carnicería. Naquellos años el corderu utilizáu nun yera tan nuevu como ye na actualidá.

Coles tayaes del pinchu de lechazo que pudieren sobrar o aquelles mal arrebañadas ye costume llocal guisarlas con pataques, componiendo un esquisitu platu d'aprovechamientu. Tamién son típicos el corderu con arbeyos y el cocíu con carne d'oveya, rellenu y cardillos.

Otru productu carauterísticu, y que tamién foi bien reproducíu poles llocalidaes próximes, ye'l cámbaru del Valcorba siendo les recetes más celebraes aquelles con ayu o con tomate. Yera tan abondosu que podíen coyer ensin retel.

Destacar como productu d'importancia llocal les seta de cardu o los níscalos.

Santibañeses célebres editar

Los músicos Mauricio Farto Parra (21 de setiembre de 1867 - 23 d'abril de 1947) y Aurelio Farto Parra (2 d'avientu de 1884 - + ).

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Xunta de Castiella y Lleón (22 d'ochobre de 2014). «Red Natura 2000 Castiella y Llión». Fundación Biodiversidá pa la implementación de la Rede d'Espacios Protexíos Rede Natura 2000 en Castiella y Llión. http://rednatura.jcyl.es/natura2000/Mapes%20xenerales/MAPAvalladolid2.pdf. Consultáu'l 1 d'abril de 2017. 
  3. Olmos Herguedas, 2000, páx. 24.
  4. Olmos Herguedas, 2000, páx. 25.
  5. Olmos Herguedas, 2000, páx.28.
  6. Olmos Herguedas, 2000, páx.29.
  7. Olmos Herguedas, 2000, páxs. 31-32.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (España). «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Santibáñez de Valcorba». Consultáu'l 13 d'ochobre de 2012.
  9. Olmos Herguedas, 2000, páxs.88.
  10. «Programa de visites Monumento "Abrimos pel branu 2010"». Abrimos pel branu 2010 Xunta de Castiella y Lleón. http://www.soriaromanica.es/docftp/fi1ABRIMOS%20EN%20BRANU%202010.pdf. 
  11. 11,0 11,1 García-Fernández, M, Miguel (2011). Universidad de Santiago de Compostela: Les Sarmiento: muyeres con poder a la fin de la Edá Media. La participación de les muyeres no político. Mediación, representación y toma de decisiones. AC Almudayna, páx. 135-154. ISBN 978-84-87090-74-5.
  12. Coloráu Vega, Anastasio. «1628 Testamentu del doctor Tomes Ortiz de Rozas abogáu». Anastasio Coloráu Vega. Historia de Valladolid. http://www.anastasiorojo.com. 
  13. 13,0 13,1 «Olmo Herguedas,». 2000. pp 77. 
  14. Olmos Herguedas, 2000, páxs.103-106.
  15. Olmos Herguedas, 2000, páxs.108.
  16. 16,0 16,1 Emilio., Olmos Herguedas, (1998). La comunidá de villa y tierra de Cuéllar a fines de la edá media.... Universidá de Valladolid.
  17. Fernández, Gonzalo F. (2002). La nobleza gallega ente los sieglos XIV-XV: Los Sarmiento Condes de Ribadavia, páx. 289-291.
  18. Agustín Azcarte et al. (2004). «Casar-torre bajomedievales. Analís sistémico d'un procesu de reestructuración espacial/territorial». Arqueoloxía de l'Arquiteutura. 
  19. (1499). Ordenances de la Villa de Cuéllar y La so Tierra. Archivo Diputación de Valladolid: Incunable.
  20. El Día de Valladolid (26 de febreru de 2010). «Oda culinaria al pinchu de lechazo» (castellanu). Consultáu'l 13 d'ochobre de 2012.
  21. Escribano, Consuelo, Cruz , Pedro Javier, Gómez, Alicia, Llosa, Roberto (2008). «Pregueros de la Contorna de La Churrería...». Xunta de Castiella y Lleón. 
  22. Fernández de la Cueva, Francisco (2017). Ordenances de Villa y Tierra de Cuéllar de 1499.

Bibliografía editar

  • Olmos Herguedas, Emilio (2000). En redol al pasáu históricu de Santibáñez de Valcorba. Diputación Provincial de Valladolid. ISBN 84-7852-129-1.
  • VILORIA GARCÍA, José María (2002). Los pueblos del Sexmo de Valcorba. Episodios antiguos de la so historia y de la so vida. Diputación Provincial de Valladolid. ISBN 84-7852-208-5.
  • VILORIA GARCÍA, J.M.: Curiosidades Históricas (Campaspero-Bahabón-Cogeces del Monte-Torrescárcela-Aldealbar-Santibáñez de Valcorba): Personas e instituciones. Diputación Provincial de Valladolid. 2006. ISBN 84-7852-182-8
  • GABINETE DE PRENSA Y COMUNICACIÓN DIPUTACIÓN VALLADOLID. Municipio a municipio. Provincia de Valladolid 2007-2011. Diputación Provincial de Valladolid.
  • HERBOSA, V.: El Románico en Valladolid. Lancia. 2003. ISBN 84-8077-079-5
  • VARELA DE VEGA, J.B.: Revista de Folklore. Caja España. Fundación Joaquín Díaz. Revista nº27. Tomo 03a. 1983.
  • CABERO DIÉGUEZ, V.: El espacio geográfico castellano-leonés. Ámbito. 1985. ISBN 84-86047-01-3
  • COBOS, Fernando; RETUERCE, Manuel (2011): Metodología, valoración y criterios de intervención en la arquiteutura fortificada de Castilla y León. Catálogo de las provincias de León, Salamanca, Valladolid y Zamora. Ed. digital Junta de C.y L. Valladolid, 2011.
  • COLLAR DE CÁCERES, Fernando (1989). Pintura en la antigua diócesis de Segovia. (1500 - 1631). Diputación Provincial de Segovia. ISBN 8486789230.
  • GARCÍA-FERNÁNDEZ, Miguel (2011). Universidad de Santiago de Compostela, ed. Las Sarmiento: mujeres con poder al final de la Edad Media. La participación de las mujeres en lo político. Mediación, representación y toma de decisiones. AC Almudayna. p. 135-154. ISBN 978-84-87090-74-5.
  • FERNÁNDEZ Gonzalo F. (2002). La nobleza gallega entre los siglos XIV-XV: Los Sarmiento Condes de Ribadavia. S. de Compostela : El Eco Franciscano, 2002. ISBN 84-923580-4-1
  • ESCRIBANO, Consuelo, CRUZ, Pedro Javier, GÓMEZ, Alicia, LOSA, Roberto (2008). «Pastores de la Comarca de La Churrería: Construcciones, formas de vida y artesanía en Cogeces del Monte (Valladolid)». Junta de Castilla y León, Consejería de Cultura y Turismo, Valladolid.
  • OLMOS HERGUEDAS, Emilio. La comunidad de villa y tierra de Cuéllar a fines de la edad media: poder político concejil, ordenanzas municipales y regulación de la actividad económica. (1998).Secretariado de Publicaciones e Intercambio Científico, Universidad de Valladolid. ISBN 8477628556 ISBN 9788477628552
  • FERNÁNDEZ DE LA CUEVA Francisco (2017). Ordenanzas de Villa y Tierra de Cuéllar de 1499. Editorial MAXTOR. ISBN: 978-84-9001-554-4
  • AZKÁRATE, Agustín, GARCÍA, Ismael (2004). Las casas-torre bajomedievales. Análisis sistémico de un proceso de reestructuración espacial/territorial. Arqueología de la Arquiteutura 3. CSIC. ISSN: 1695-2731

Enllaces esternos editar