República de Cracovia

República de Cracovia (1815-1846) foi un Estáu creáu nel Congresu de Viena, garantizáu polos trés países vecinos: Rusia, Prusia y Austria.

República de Cracovia
(de 3 mayu 1815 a 6 payares 1846)
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Cracovia
Forma de gobiernu República
Llingües oficiales polacu
Relixón oficial Ilesia Católica
Xeografía
Coordenaes 50°03′42″N 19°56′14″E / 50.061666666667°N 19.937222222222°E / 50.061666666667; 19.937222222222
Superficie 1164 km²
Demografía
Economía
Moneda Złoty cracoviano (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Mapa de la República de Cracovia.

Situación inicial editar

La República de Cracovia foi instituyida en 1815 por decisión del Congresu de Viena. El paladín d'esta propuesta foi'l zar Alexandru I, que mientres les negociaciones ente los trés imperios (Prusia, Austria y Rusia) propunxo la instauración de Cracovia y Toruń como ciudaes llibres. Finalmente, Toruń quedó en manes de Prusia, ente que Cracovia y la so contorna instaurar nun país "llibre, independiente y fondamente neutral" so la proteición de Rusia, Prusia y Austria. El nuevu Estáu nun tenía autoridá pa dictar la so propia política internacional, de cuenta que los sos intereses quedaríen representaos polos trés poderes garantes. D'esta miente, dichos Estaos aseguraben el respetu perdurable de la Ciudá Llibre y l'ausencia de tropes nel so territoriu. En contrapartida, Cracovia acovecería a espíes y desertores que fuxeren al so territoriu. La fecha oficial de instauración del Estáu foi'l 18 d'ochobre de 1815, fecha que quedó como fiesta nacional.

Xeografía y población editar

La República de Cracovia crear a partir de la porción suroeste del Gran Ducáu de Varsovia, na aguada esquierda del Vístula. La so superficie yera de 1.234 km² (según otres fontes, 1.164) y compartía fronteres con Rusia, Prusia y Austria. Nel so territoriu atopábense (amás de Cracovia) 224 pueblos (de los cualos, en redol al 60 % taben en manes privaes) y tres villes privaes: Chrzanów, Trzebinia y Nowa Góra. En 1815 cuntábense 95.000 habitantes, en redol a 1843, 146.000, de los cualos más o menos el 85 % yeren católicos y el restu, na so mayoría, xudíos.

La familia más poderosa de la República de Cracovia yeren los Potocki de Krzeszowice, propietarios de 11 pueblos. Sicasí, la mayoría d'esta poderosa familia vivía en Cracovia pa llevar a los neños a la escuela y participar viviegamente na vida política de la Ciudá-Estáu.

Estructura y constitución de 1818 editar

L'acta del 3 de mayu de 1815 nel Congresu de Viena concedió a la República de Cracovia l'accesu a una constitución, redactada pol duque Adam Jerzy Czartoryski y garantizada polos Estaos garantes. De siguío, la Comisión d'Organización, formada por comisarios de los países signatarios y por senadores de la Ciudá Llibre, ocupar de redactar la constitución y entamar l'alministración del Estáu. En particular nomó la Comisión Llabradora con vistes a regular l'estatus llegal de los llabradores.

El testu constituyente anuncióse'l 11 de setiembre de 1818. Ésti atribuyía'l poder executivu al Senáu, formáu por un presidente y 12 miembros, de los cualos ocho yeren nomaos pola Cámara de Representantes, otros dos por decisión capitular y otros dos pola universidá. La iniciativa llexislativa, según el monopoliu d'organización policial y alministrativa, daba ventaya a los senadores frente a la cámara.

La Cámara de Representantes taba formada por 41 miembros, de los cualos 26 yeren escoyíos pola asamblea de conceyos, trés yeren nomaos pol senáu ente los senadores, otros trés por decisión capitular ente canónicos y prelaos, y trés pola universidá ente profesores y doctores. Los seis escaños restantes quedaben pa los denominaos xueces de paz. La cámara tenía competencies llexislatives y de control. Axuntábase una vegada al añu p'aprobar los presupuestos, controlar el trabayu de los funcionarios estatales y p'escoyer a senadores y representantes. Sicasí, la constitución subordinaba la so iniciativa a l'aprobación del Senáu, que tenía'l derechu, mientres l'añu siguiente, de suspender la realización de les decisiones de la cámara nel casu de qu'ésta nun llograra un sofitu de, siquier, 7/8 de los votos.

El sufraxu activu na República taba en manes de profesores de la universidá, maestros, artistes, cleru secular, direutores de fábriques y talleres, comerciantes más importantes, propietarios de posaes y de cases que pagaren siquier 50 zlotys d'impuestos de propiedá. A los candidatos a la Cámara de Representantes y al Senáu esixíase-yos completar estudios nuna universidá polaca. Taben exentos d'esta regla los antiguos funcionarios del Gran Ducáu de Varsovia y los miembros nomaos pelos países garantes.

La constitución garantizaba la igualdá de toos ante la llei, la inviolabilidad de la propiedá privada y el dominiu de la llingua polaca. La relixón d'Estáu yera'l catolicismu, pero los demás cristianos teníen tamién aseguraos tolos derechos civiles, y los creyentes d'otres relixones, la tolerancia y la proteición de la llei.

Referencies editar

Enllaces esternos editar