Esisten tres tipos de retretes en Xapón. El más antiguu ye similar a una placa turca, ya inda ye habitual en baños públicos. Tres la Segunda Guerra Mundial, fixéronse comunes los retretes con cisterna de tipu occidental. Los más modernos son agora los retretes con bidé incorporáu, que, a fecha de 2004, tán presentes en más de la metá de les viviendes xaponeses y son entá más populares n'hoteles. En Xapón estos bidés suélense llamar Washlets (ウォシュレット?), un nome comercial de la empresa TOTO, ya inclúin munches funcionalidades avanzaes que raramente vense fora de Xapón.

Historia editar

 
Tablillas de madera (Chūgi), tal como s'utilizaben nel periodu Nara. Los rollos modernos al fondu tán pa comparar el tamañu.

En Xapón los retretes usáronse dende l'entamu de la civilización, anque'l so usu y construcción exactos inda se desconocen. Los sistemes de drenaxe más antiguos son del periodu Yayoi (ente'l 300 e. C. y el 250 d. C.). Esos sistemes usar n'instalaciones más grandes, probablemente en conxunción con retretes. Mientres el periodu Nara (710 a 784), creóse un sistema d'alcantarelláu na capital Nara. Consistía nunes corrientes d'agua de 10 a 15 cm d'anchor onde l'usuariu poníase en cliques con un pie a cada llau del fluxu d'agua. Usábense palos de madera (Chūgi) a manera de papel hixénicu. Los retretes más antiguos de Xapón tamién daten d'esi tiempu. Construyíense sobre un fuexu nel suelu de forma similar a una letrina. Nos primeros tiempos usábense algues pa llimpiase, pero yá nel periodu Edo, se substituyeron por papel hixénicu fechu de washi (papel tradicional xaponés). Nes rexones montascoses usábense tamién espátules de madera y grandes fueyes. De cutiu los retretes construyíense sobre una corriente d'agua. Sicasí, históricamente les letrinas yeren más habituales, yá que yeren más fáciles de construyir y podíen usase les fieces como fertilizante, daqué bien importante nun país onde'l budismu y el so vegetarianismo acomuñáu faíen amenorgar la dependencia nel ganáu pa comer. Ello ye que los productos de refugaya de la xente rico vendíense más caros por cuenta de que la so dieta yera meyor.[1]

Esta práutica fíxose muncho menos común tres la Segunda Guerra Mundial, tantu por razones sanitaries como pola proliferación d'abonos químicos, pero inda pueden atopase tierres fertilizaes con fieces humanes. Históricamente Xapón tuvo unos estándares hixénicos bien percima de, por casu, Europa, y la llimpieza de les refugayes humanes yera común, ente que n'Europa les agües negres a cencielles tirábense a la cai mientres gran parte de la historia del continente.

 
Placa turca de la dómina Meiji d'una familia rica cerca de Nakatsugawa.

Na islla d'Okinawa, el retrete taba de cutiu xuníu a la corripa, y a los gochos alimentábase-yos coles refugayes humanes. Esta práutica cesó tres la Segunda Guerra Mundial.

Mientres el periodu Azuchi-Momoyama (1568 a 1600), construyóse l'Alcantariella Taiko alredor del Castiellu d'Osaka, ya inda esiste y funciona güei día. L'usu de sistemes modernos d'alcantarelláu empezó en 1884, cola instalación de la primer alcantariella de lladriyu y cerámica en Kanda (Tokiu). Instaláronse más sistemes de fontanería y alcantarelláu tres el Gran terremotu de Kantō pa evitar epidemies tres futuros terremotos. Sicasí, la construcción d'alcantarielles namái aumentó tres la Segunda Guerra Mundial pa dar aguantu colos productos de refugaya de los crecientes centros de población. En 2000 el 60 % de la población taba coneutada al sistema d'alcantarelláu. El Día Nacional del Alcantarelláu ye'l 10 de setiembre.

Los retretes y urinarios d'estilu occidental empezaron a apaecer en Xapón a empiezos del sieglu XX, pero'l so usu namái s'estendió tres la Segunda Guerra Mundial por cuenta de la población americana. En 1977 la venta de retretes occidentales entepasó la de les tradicionales «plaques turques» xaponeses. Basándose nos retretes suizos y estauxunidenses con bidé incorporáu, la mayor compañía del mundu de fabricación d'aparatos sanitarios, TOTO, presentó'l Washlet en 1980. Les empreses xaponeses producen anguaño dalgunos de los retretes más avanzaos y de más alta teunoloxía del mundu.

Terminoloxía editar

Los retretes y les habitaciones que los contienen conocer por dellos nomes en xaponés. El nome más común ye toire (トイレ?). Toire ye una abreviación de toiretto (トイレット), que ye una pallabra incorporada de la pallabra inglesa toilet. Güei día ambos términos úsense tantu pal retrete como pa l'habitación na que s'atopa.

Ente otres de les munches pallabres p'habitaciones o otres estructures que contienen retretes, quiciabes el más común seya otearai (お手洗い?) (lliteralmente, ‘llavase les manes'). Falando con rigor, otearai referir al llavabu y ye un equivalente al eufemismu que s'usa en países hispanofalantes. Tamién ye habitual ver keshōshitsu (化粧室, lliteralmente ‘habitación del talcu'), un términu traducíu del inglés.

El retrete en sí mesmu llámase benki (便器?) (‘dispositivu d'escrementos'). L'asientu del retrete denominar benza (便座?) (‘asientu de los escrementos'). Un orinal o una truena llámase omaru (dacuando escríbese 御虎子).

L'Asociación Xaponesa del Retrete celebra un día non oficial del retrete el 10 de payares, porque en Xapón los númberos 11/10 (pal mes y el día) pueden lleese ii-to(ire), que tamién significa ‘bon retrete'.

Tipos de retretes editar

Retrete tradicional tipu placa turca editar

 
Un retrete xaponés contemporaneu tipu placa turca, incluyendo zapatielles de cuartu de bañu. La señal escrita a mano a la izquierda de la tubería vertical diz: «Por favor agáchese un pocu más cerca».

El retrete tradicional d'estilu xaponés (和式, washiki) ye una placa turca, tamién conocida como «retrete asiáticu», yá que son comunes en toa Asia otros retretes similares a ésti. Esti tipu de retretes difier de los occidentales tantu en construcción como na forma d'empléu. El retrete tradicional xaponés paez básicamente un urinariu puestu n'horizontal sobre'l suelu. La mayoría d'ellos en Xapón tán fechos de porzolana, anque en dellos casos (como nos trenes), tamién se faen d'aceru inoxidable. En cuenta de sentase, l'usuariu agáchase sobre'l retrete mirando escontra'l cazo hemisféricu, esto ye, escontra la paré que ta tres el retrete na imaxe de la derecha. Una especie de canalón recueye los residuos, en llugar de la taza llena d'agua que s'emplega nos retretes occidentales. El restu de los aparatos, tales como la cisterna y les tuberíes, pueden ser idénticos a los del retrete occidental. Tirar de la cadena fai que l'agua emburrie los residuos dende'l canalón escontra un desaguadoriu que desagua nel sistema d'alcantarelláu. La cisterna de cutiu remanar de la mesma forma que nos retretes occidentales, pero dalgunos tienen nel so llugar maniyes pa tirar o pedales nel suelu. Munchos retretes xaponeses tienen dos formes de tirar de la cadena: grande y pequeñu. La diferencia finca na cantidá d'agua usada. La primer forma usar pa les fieces (lliteralmente, ‘gran escreción') y la segunda usar pa la orina (en xaponés, lliteralmente ‘pequeña escreción'). Delles persones caltienen pulsiada la maniya na manera pequeña pa disponer d'un ruiu continuo, como se comenta más embaxo.

Hai dos variaciones comunes: una na que'l retrete ta al mesmu nivel que'l suelu, y otra na que s'atopa eleváu nuna plataforma a unos 30 cm d'altor. La segunda ye más senciella d'usar pa los homes cuando mean de pies, anque dambos tipos pueden usase con esti oxetivu. Tampoco hai nenguna diferencia al defecar o al mexar en cliques. L'usuariu asítiase sobre'l retrete mirando escontra'l cazo y báxase los pantalones (o alza la so falda) y ropa interior hasta les rodíes. Entós escarréñase sobre'l canalón, tan cerca del frente como pueda, una y bones l'escrementu tiende a cayer nel cantu posterior del receptáculu si l'usuariu agáchase demasiáu tras; por esta razón munchos retretes públicos tienen cartelos de «por favor, avérese un pocu más». Ye importante caltener l'equilibriu mientres la defecación. Los advenedizos y estranxeros de cutiu gárrense de la tubería qu'hai al frente, qu'a razón d'ello recibió'l llamatu de «barra de los gurníos», por causa de los soníos que s'emiten mientres se toma de la susodicha barra. Si la fontanería ta oculta o nun ye abondo robusta, dacuando hai instalada una asa específicamente por que el usuariu caltenga'l so equilibriu, tanto al usar el retrete como al llevantase tres l'usu. Otra estratexa usada frecuentemente polos estranxeros pa evitar cualesquier posible accidente embarazoso ye esnudase dafechu de cintura p'abaxo y colgar la so ropa antes d'adoptar la posición.

Una ventaya d'esti tipu de bañu ye que son fáciles de llimpiar. Son más baratos de fabricar y peracaben menos agua cada vez que se balera la cisterna. Amás, gracies a que nun hai contautu direutu col asientu, son más hixénicos. El canalón ensin agua tamién sirve p'amenorgar el riesgu de chiscadures mientres la defecación. Sicasí, yá que los escrementos tán espuestos al aire hasta que se balera la cisterna, suelen producir golores muncho más intensos que si tuvieren somorguiaos na agua como nos retretes occidentales, un efeutu que ye de cutiu apreciable dientro y cerca de cualquier aséu xaponés.

Tamién se-y atribúin dellos beneficios a la salú a los retretes tipo placa turca. Dizse que fortalecen los músculos de la maxana nes muyeres, amenorgando la probabilidá d'incontinencia urinaria. Tamién se diz que refuercen los cadriles, qu'ameyoren tantu la respiración como la concentración y que la postura favorez que s'esanicie más materia fecal del colon. Adoptar y caltener la postura en cliques regularmente puede tamién ayudar a ameyorar la flexibilidá de les rodíes. De toes formes, nun hai nengún estudiu médicu que confirme estes afirmaciones, anque paeza una obviedad siendo que los baños pa usar sentáu namái empezaron a ser comunes a mediaos del sieglu XIX n'occidente.

La fabricante xaponesa de moblame de bañu TOTO produz retretes tipo tradicional con un bidet incorporáu pa llimpiar el cursu. Pel momento nun hai disponible una llimpieza frontera.

Retretes tipu occidental editar

 
Un pequeñu llavabu sobre la cisterna d'esti retrete tipu occidental dexa que los usuarios aforren agua llavándose les manes cola agua que se va usar la próxima vegada que se tire de la cadena. Nótese qu'esta agua nun ye pa beber.

El retrete estándar que s'usa en tol mundu denominar retrete «tipu occidental» (洋式) en Xapón. Estos retretes, xunto colos retretes d'alta teunoloxía, son más comunes nes cases xaponeses que los retretes tradicionales, anque dellos apartamentos antiguos caltienen pegatinas nel aséu esplicando la forma correuta d'usar los retretes occidentales pa mexar y defecar. Anque la mayoría de llugares públicos, tales como escueles, templos y estaciones de tren de cutiu tán forníos namái con retretes tradicionales, nos sos propios llares, los xaponeses prefieren poder sentase, especialmente persones vieyes pa quien ponese en cliques supón un esfuerciu o ye incómodu.

Bidés xaponeses d'alta teunoloxía editar

 
Un panel de control inalámbricu con 38 botones pa un retrete d'alta teunoloxía.

El retrete modernu xaponés, de cutiu conocíu nel so idioma como washlet (ウォシュレット) o como «retrete que llimpia con agua templada» (温水洗浄便座: onsui senjō benza) ye'l tipu de retrete más avanzáu del mundu, porque ufierta una cantidá estelante de funcionalidades. El productu de TOTO llamáu Washlet Zoe ta llistáu nel Llibru Guinness de los récores como'l retrete más sofisticáu (tien siete funciones). Sicasí, yá que esi modelu presentar en 1997, probablemente seya inferior al últimu productu del mesmu fabricante, el Neorest. La idea del washlet provieno del esterior, y el primer retrete con bidé integráu producióse fora de Xapón en 1964. La era de los retretes d'alta teunoloxía empezó en Xapón en 1980 cola introducción de la Washlet G Series por Toto, y dende 2002, casi la metá de los llares xaponeses disponen d'esi tipu de retrete, entepasando a la cantidá de llares con un ordenador personal. Anque'l indoro paez como unu occidental a la primer vista, tien una serie de funciones adicionales, tales como secador, calentador d'asientu, opciones de masaxe, controles d'axuste del remexu d'agua, apertura automatizada de la tapa, activación de la cisterna tres l'usu, paneles de control inalámbricos, calefaición y aire acondicionáu pa l'habitación, etc. Les funciones son accesibles al traviés d'un panel de control qu'o bien ta a un llau de la taza o nuna paré próxima, de cutiu tresmitiendo les órdenes de forma inalámbrica.

La función más básica ye'l bidé integráu, una boquilla del tamañu d'un llapiceru que sale de la parte de baxo del asientu del retrete y llanza un remexu d'agua. Tien dos asities, una pal cursu y otra pa la vulva. La primera denominar ‘llimpieza posterior', ‘usu xeneral' o ‘llimpieza familiar', y la segunda conozse como ‘llimpieza femenina' o ‘llavadura femenina'. En nengún momentu la boquilla entra en contautu col cuerpu del usuariu. La boquilla tamién ye autu-limpiable y llímpiase a sigo mesmu antes y dempués de cada operación. L'usuariu puede escoyer llimpiar el so vulva o'l so cursu primiendo'l botón correspondiente nel panel de control. Davezu, úsase la mesma boquilla pa dambes operaciones, pero nuna posición distinta de la mesma, y usando abertures distintes pa espulsar el remexu d'agua n'ángulos distintos p'apuntar al llugar correutu. Dacuando empléguense dos boquillas distintes, caúna dedicada a una área. Los modelos modernos tienen la lóxica de control xunida a un sensor de presión nel asientu del retrete, y opera namái cuando detecta que l'asientu ta ocupáu. Los primeros modelos nun disponíen d'esti mecanismu de seguridá, polo que los usuarios interesaos que pulsiaben los botones mientres miraben el retrete recibíen un remexu d'agua tibio na cara.

La mayoría de los retretes d'alta teunoloxía tamién dexen escoyer la presión de l'agua p'afaela a les preferencies del usuariu. Por defectu, la vulva recibe menos presión que'l cursu. Davezu tamién puede escoyese la temperatura de l'agua. Investigadores en Xapón afayaron que la mayoría de los veceros prefieren una temperatura de l'agua llixeramente cimero a la temperatura corporal, y 38 °C considérase la meyor. La posición exacta de la boquilla tamién suel poder afaese alantre o tras manualmente. Los washlets d'alta gama tamién dexen escoyer un remexu pulsante. Los fabricantes afirmen qu'ayuda en casos de hemorroides[2] y estriñimientu, y el doctor Hiroshi Ojima afirma qu'estos retretes son populares pola mor del escasu consumu de fibra y del gran índiz d'estriñimientu qu'hai en Xapón. Los washlets más avanzaos pueden inclusive entemecer l'agua tibio con xabón p'ameyorar el procesu de llimpieza.

El washlet puede reemplazar al papel hixénicu dafechu, pero munchos usuarios opten por ameyorar la hixene en combinación cola aición mecánica del papel. Esto tamién depende de la rexón llimpiada, y la llimpieza de la vulva puede nun riquir del usu del papel.

Otra función que s'atopa comúnmente ye'l secador, de cutiu ajustable ente 40 °C y 60 °C pa ensugar les rexones que fueron moyaes tres l'usu del bidé integráu. Otres, son: el calentador del asientu, que puede afaese ente 30 °C y 40 °C; una tapa automatizada con detector de proximidá, que s'abrir y cierra conforme a la posición del usuariu; vaciáu automáticu de la cisterna; desodorización automática del aire; y superficie resistente a xermes. Dellos modelos especialmente diseñaos pa los vieyos inclúin reposabrazos p'ayudar al usuariu a llevantase tres l'usu. Una función de «zarráu nidiu» amenorga la velocidá de descensu de la tapa del retrete cuando se cierra pa evitar que faiga ruiu, o en dellos modelos la tapa báxase automáticamente a la temporada de ser usáu. La introducción más recién ye'l sistema de desodorización por ozonu, que ye capaz d'esaniciar rápido'l golor de les refugayes. Tamién, los últimos modelos almacenen los horarios d'usu y tienen un sistema d'aforru d'enerxía que namái caltién caliente l'asientu nos periodos nos que'l sistema prediz que se va a usar, basándose nos usos anteriores. Dalgunos rellumen na escuridá o inclusive disponen d'aire acondicionáu pa los díes templaos de branu. Otra innovación recién son los sensores intelixentes que detecten si daquién ta frente al retrete mirando escontra él, y nesi casu llevanten la tapa y l'asientu, o, si la persona ta de llombu, namái llevanten la tapa.

Apocayá, los investigadores incorporaron sensores médicos que pueden midir l'azucre en sangre basándose na orina, y tamién el pulsu, la presión sanguínea y el conteníu de grasa nel cuerpu del usuariu. Tán investigándose otres aplicaiones. Estos datos podríen unviase automáticamente al médicu al traviés d'un teléfonu móvil con accesu a Internet. Sicasí, estos dispositivos son inda bien escasos en Xapón, y el so futuru ésitu comercial ye malo de predicir. Ta en desenvolvimientu unu operáu por voz qu'entiende órdenes verbales. Toto, Nais, y otres compañíes tamién fabriquen «washlets de viaxe portátiles que funcionen con bateríes, que tienen de rellenase con agua templada antes d'usase.

La función de calentamientu del asientu ye bien común, y atópase disponible, inclusive, en retretes ensin bidé incorporáu. De cutiu emplégase como exemplu de teunoloxía innecesaria, pero nuna casa ensin calefaición central, el retrete puede tar a namái unos pocos graos sobre cero pel hibiernu, y un asientu pre-calecíu puede nun paecer tan frívolu.

Urinarios pa home y muyer editar

Los urinarios en Xapón son bien similares a los urinarios del restu del mundu, y son principalmente usaos pa baños masculinos públicos o pa munchos usuarios.

Antes y mientres la Dómina Meiji, los urinarios yeren usaos por homes y muyeres. Tradicionalmente, un quimonu llevar ensin ropa interior, y les muyeres a cencielles alzaben el so quimonu, y con un emburrión escontra riba del so vulva, yeren capaces de dirixir la orina al urinariu. Esta práutica sumió nel sieglu XX, dempués de que la mayoría de les muyeres empezaron a vistir ropa occidental. Anguaño, inclusive'l quimonu, vístise casi siempres con ropa interior. L'urinariu femenín vivió una pequeña restauración ente 1951 y 1968 cuando Toto producir. Esti dispositivu de forma cónica asitiar nel suelu. Sicasí, nunca se fixeron realmente populares, y namái queden dalgunos, como por casu sol Estadiu Nacional de Xapón de les Olimpiaes de 1964 en Tokiu.

Accesorios específicos de Xapón editar

Los sanitarios en Xapón tienen accesorios bien similares a los del restu del mundu, incluyendo papel hixénicu, escobuca, sifón, etc. Sicasí, hai dellos accesorios que raramente atópense fora de Xapón.

Dispositivu Otohime editar

 
Una otohime nun bañu femenino.

Munches muyeres xaponeses siéntense avergoñaes ante'l pensamientu de que daquién pueda oyeles mientres tán ocupaes nel retrete. Y pa cubrir el soníu de les funciones corporales, adoptaron el costume de balerar de cutio la cisterna mientres usaben el retrete, desperdiciando gran cantidá d'agua nel procesu.

Como les campañes d'educación nun frenaron esta práutica, nos años 1980 presentóse un dispositivu que, al activase, produz el soníu de l'agua al cayer ensin necesidá de gastar realmente. Un nome comercial común ye'l de Otohime (音姫, por Otohime, la bella fía del rei del mar Ryujin. El nome de la diosa escribir de forma distinta, 乙姫, y significa ‘princesa más nueva').

Esti dispositivu instálase frecuentemente nos baños femeninos de recién construcción, y munchos baños antiguos tamién fueron actualizaos. Puede ser o bien un dispositivu separáu que funciona con piles instaláu na paré xunto al retrete, o tar incluyíu nel washlet. Actívase pulsiando un botón o moviendo esquitar frente a un sensor. Al activase, produzse un fuerte soníu similar al de balerar una cisterna. El soníu para al cabu d'un tiempu predeterminado o puede parase con una nueva pulsación del botón. Envalórase qu'aforra unos 20 llitros d'agua per usu.

Sicasí, delles muyeres piensen que'l otohime tien un soníu artificial y prefieren siguir balerando la cisterna. Pel momento, paez que nun hai demanda d'estos dispositivos nos baños masculinos, polo que raramente tán instalaos nellos.

Zapatielles de cuartu de bañu editar

 
Un par de zapatielles de bañu.

Na vida xaponesa, hai ciertu enclín a dixebrar les árees ente llimpies y non llimpies, y el contautu ente diches árees embrívese. Por casu, l'interior de la casa considérase llimpiu, mientres l'esterior nun lu ta. Pa caltener dambes árees separaes, los xaponeses escalzar al entrar nes sos cases por que los zapatos nun toquen l'área llimpia dientro de la casa. Históricamente, topábense fora de la casa, y pa dir a ellos llevaben los zapatos puestos. Anguaño, suelen tar dientro, y les condiciones hixéniques ameyoraron enforma, pero inda se considera como un área non llimpia. Pa embrivir el contautu ente'l suelu non llimpiu col llimpiu del restu de la casa, munchos llares tienen zapatielles de cuartu de bañu frente a la puerta del mesmu. Éstes tienen de ponese cuando unu entra y tienen de quitar cuando se sale. En nengún casu tien de caminase pola casa coles zapatielles de cuartu de bañu.

Baños públicos editar

Los aseos públicos son fáciles d'atopar en Xapón, y unu escasamente precisa esforciase pa dar con unu cuando la naturaleza llámalu. Hai en grandes almacenes, supermercaos, llibreríes, tiendes de CD, parques, casi toles tiendes 24h y en casi toles estaciones de ferrocarril. A partir de los años 1990, hubo un movimientu pa llograr que los aseos públicos sían más llimpios y más hospitalarios de lo que yeren primeramente.

Munchos aseos públicos güei día tienen dambos tipos de retretes, anque tantos otros nun los tienen. Munches estaciones de tren nel área de Tokiu y escueles públiques por tou Xapón, por casu, namái disponen de retretes tradicionales. Amás, trenes, parques, templos y restoranes tradicionales xaponeses típicamente namái tienen esti tipu de retretes. Los usuarios que nun tean avezaos a ellos pueden o bien buscar los cuartos indicaos colos kanji 洋式 (yōshiki), les pallabres ingleses western-style, un símbolu pal tipu d'aséu, o cualquier combinación de los anteriores. Alternativamente, l'usuariu puede buscar un retrete pa discapacitaos (si ye qu'hai dalgunu).

Non siempres hai disponible papel hixénicu. De cutiu apúrrense gratuitamente paquetes de pañuelos de papel a los viandantes como reclamu publicitariu. Dacuando hai máquines espendedores de papel hixénicu que funcionen con monedes nel esterior de los aseos.

Munchos aseos públicos tampoco disponen de xabón pa llavase les manes, o de toallas pa ensugase. Muncha xente por ello lleva un pañuelu consigo pa eses ocasiones, y dalgunos hasta lleven xabón. Dellos aseos públicos tienen secadores de mano con aire caliente p'amenorgar el bagazu de papel. Delles persones a cencielles nun se llaven les manes, pero eso considérase una falta de cortesía grave, al igual que n'otres cultures.

Los aseos xaponeses pueden ser bastante puercos o más bien pulcros, dependiendo de la situación. Si unu quier atopar un aséu llimpio con tolos entretenimientos, ye una bona idea probar nunos grandes almacenes caros tal como Isetan o Seiyu. Estos aseos suelen tar bien allumaos, ser espaciosos, forníos con dispensadores de xabón, bayetes anti-bacterianes, cubiertes de papel pa los asientos de los retretes y secadores de manes. Llímpiense rutinariamente delles vegaes al día. Dalgunos hasta tienen washlets instalaos. Les llibreríes grandes de cutiu ufierten aseos llimpios y tienden a tener menos tráficu y tar meyor calteníos qu'otros aseos públicos. Nel otru estremu del espectru de llimpieza atopen los aseos de les estaciones de trenes y parques públicos. N'años recién, en munchos aseos públicos mal calteníos atopáronse cámares pa pornografía voyeur.

Aspeutos culturales editar

En Xapón, ser llimpiu ye un factor bien importante, yá delles pallabres xaponeses qu'indiquen llimpieza tamién puede usase pa describir guapura. La pallabra kirei (奇麗, きれい) puede definise como ‘guapu, formosu; llimpiu; puru; ordenáu.' Esto puede esplicar tantu l'ésitu siguíu de los retretes tipo placa turca, qu'escarecen de contautu direutu coles sos superficies, y tamién l'ésitu de los retretes d'alta teunoloxía con bidé incorporáu. Dacuando, inclusive los aseos occidentales úsense en cliques. Tamién hai un gran mercáu pa desodorantes y refrescadores d'aire qu'añaden un arume prestoso al área, hasta'l puntu de qu'una compañía comercializa una píldora que, consumida xunto a la comida, fai que supuestamente les fieces escarezan de golor.

Nes condiciones de hacinamiento nes que de cutiu se vive nes ciudaes xaponeses, y la falta d'habitaciones que puedan pesllase(como ye habitual nes cases tradicionales xaponeses), l'aséu ye una de les poques habitaciones qu'ufierten privacidá. Dellos cuartos de bañu tienen una estantería pa llibros, n'otres la xente entra con un periódicu, y dalgunes inclusive tán llenes de pósteres. Inclusive con esto, estos aseos tán, siempres que ye posible, n'habitaciones separaes de les que s'usen pa bañase. Esto debe a la ética de dixebrar les árees llimpies de les puerques, y esti fechu ye un factor que se considera al arrendar una propiedá.

Tanto'l retrete tradicional como'l d'alta teunoloxía pueden resultar una fonte de tracamundiu pa los estranxeros que nun tán acostumaos a estos dispositivos. Munchos aseos xaponeses disponen agora d'un curtiu manual escritu n'inglés xunto al panel de control o tienen botones escritos n'inglés p'amenorgar el choque cultural. Inclusive xaponeses ensin avezar a estos dispositivos atopáronse na mesma situación bochornosa.

Economía editar

 
Asitio de retrete eleváu eléctricamente pa vieyos.

Toto ye'l mayor productor d'aseos del mundu, incluyendo washlets. Los washlets y otros productos rellacionaos, tamién los fabriquen Inax, NAIS, y Panasonic. El mercáu mundial de retretes d'alta teunoloxía foi de 800 millones de dólares d'Estaos Xuníos en 1997. El mayor productor ye Toto, col 50 % del mercáu, ente que'l segundu ye Inax col 25 %. El principal mercáu de los washlets sigue siendo Xapón, y Toto informó de que les ventes nel esterior suponen namái'l 5 % de los sos beneficios. El principal mercáu estranxeru ye China, onde viende más d'un millón d'unidaes añales. N'Estaos Xuníos, por casu, les ventes tán bien per debaxo de los niveles xaponeses, anque les ventes ameyoraron de 600 unidaes mensuales en 2001 hasta les 1000 en 2003. N'Europa, Toto namái viende 5000 unidaes al añu. Mientres la mayoría de los europeos probablemente consideraríen los washlets como un interés, les ventes n'Europa tán a l'alza. Ello debe, principalmente, a los retretes especiales pa persones con discapacidá. Dependiendo del tipu de problema, les persones minusválidas pueden tener dificultá en llimpiase a sigo mesmes tres l'usu del retrete. D'ende la introducción de los que tienen un remexu llimpiador y secador que-yos evita la molestia de solicitar a otra persona que los ayudar nun procedimientu que pueden considerar inherentemente priváu.

Hai delles razones pa les ventes fora de Xapón. Una razón principal ye qu'a los usuarios llévalos dalgún tiempu faese a la idea del washlet. Les ventes en Xapón tamién yeren lentes cuando se presentó'l productu primeramente en 1980, pero tres cierta aclimatación, ameyoraron significativamente a partir de 1985. Alredor de 1990, el 10 % de los llares xaponeses teníen un washlet, y esti númberu xubió hasta'l 50 % en 2002. Toto espera una correspondiente xubida nes ventes nel estranxeru nos próximos años. Otra razón ye la falta d'una fonte d'eletricidá cerca del aséu. Mientres práuticamente toos cuartos de bañu xaponés tienen un enchufe tres el retrete, munchos aseos estranxeros nun tienen nengún cerca. Finalmente, n'Europa, esiste la competencia col bidé tradicional occidental; per otra parte, los estauxunidenses nun tán acostumaos a nengún tipu de bidé.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Grandes fiendes: tou sobre'l trabayu d'agües residuales en Xapón». Tokiu: Asociación de Trabayos d'Agües Residuales de Xapón, páx. 47. ff.
  2. Christine Dimmer, Brian Martin, et al (1996): «¿Ponese en cliques pa la prevención de les hemorroides?», Estudios del Departamentu de Ciencia y Teunoloxía, Universidá de Wollongong, NSW 2522, Australia; publicáu na Carta de Townsend pa doctores y pacientes, tema nᵘ 159, ochobre de 1996, pp. 66-70.

Referencies (n'inglés) editar

Enllaces esternos editar