Revolución filipina

La Revolución filipina foi un conflictu armáu ente'l gobiernu colonial español y los insurrectos filipíns del Katipunan, fundáu por Andrés Bonifacio, que magar terminó col dominiu español sobre l'archipiélagu, sirvió como entamu de la Guerra ente Filipines y Estaos Xuníos.

Revolución filipina
Fecha 1896 → 1898
Llugar Filipines
Resultáu Espulsión de los españoles, salvu de Manila, en manes d'Estaos Xuníos. Entamu de la Guerra ente Filipines y Estaos Xuníos.
Belixerantes
Rebeldes filipinos Imperiu español
Comandantes
Andrés Bonifacio
Emilio Aguinaldo
Mariano Trías
Mariano Llanera
Teodorico Lluna
Ramón Blanco
Camilo de Polavieja
Primo de Rivera
Diego de los Ríos
Saturnino Martín Cerezo
[editar datos en Wikidata]

Antecedentes editar

Nel sieglu XIX, y en plena crisis colonial española, la metrópolis miró escontra'l Pacíficu como la fórmula pa solliviar los sos males nos dominios americanos. Esta situación producióse fundamentalmente al concluyir la Guerra de los Diez Años en Cuba (1868-1878), cuando munches inversiones reorientar escontra Filipines, porque se creyó qu'un llugar tan alloñáu nun podría interesar a la nueva potencia emerxente nel panorama mundial, Estaos Xuníos.

Faciéndose ecu d'estes moliciones el ministru de marina, Santiago Durán, manifestó que la recolonización de Filipines yera indispensable pa España. Nesos momentos, cuando la península taba "a puntu de ver sumir el so proponderancias nes Antilles", apaecíen nueves oportunidaes n'Estremu Oriente. Según Durán, abríense "les puertes d'un imperiu marítimu, fonte de perenal prosperidá y de riqueza". Pa la promoción del mercáu filipín entamóse una esposición en Madrid en 1887, y un añu dempués, nel senu de la Esposición Universal de Barcelona, Filipines tuvo'l so propiu pabellón.

Per otra parte, produxérase un fechu qu'encurtiaba descomanadamente les distancies. En 1869 inauguróse la canal de Suez. A partir d'entós, la travesía ente España y Filipines duraba de venti a trenta díes, dependiendo de les condiciones meteorolóxiques. El sucesu tamién tuvo una notable trescendencies pa Barcelona, porque se convirtió nel puertu español que recibía tol tráficu marítimu procedente del Pacíficu.

 
Los trés Ilustraos filipinos más célebre nel sieglu 19 - Jose Rizal, Marcelo del Pilar, y Mariano Ponce.

Estes esperances fites polos homes de negocios españoles nel archipiélagu del Pacíficu teníen el so fundamentu. La economía filipina yera dinámica y el so nivel de vida namái resultaba equiparable, naquella zona, al de Xapón, de manera que los productos manufacturados na metrópolis yeren consumíos polos habitantes de la colonia, cosa que nun asocedía en Cuba. Pero tamién había factores que nun se tuvieron en cuenta. Por casu, que los chinos controlaben el comerciu y los negocios y qu'esistía una poderosa oligarquía llocal. Una muestra d'ellos foi'l Bancu Español Filipín, fundáu en 1851 y primer entidá financiera moderna del continente asiáticu. Sicasí, el control de la firma taba en manes chines y filipines, de tala forma que nunca fixeron demasiao casu de les necesidaes de les autoridaes coloniales.

Los sieglos de dominación española nun fueron siempres tiempos de paz. Hasta 1896, les tropes españoles, que tamién nutríen les sos files con reximientos isleños, resolvieron los llevantamientos contra la ocupación ensin escesivos problemes. Pero'l xerme de la revuelta taba semáu. Les manifestaciones de descontentu enriáronse al traviés de l'apaición de determinaes asociaciones na última década del sieglu XIX. Unes tuvieron un calter vagamente autonomista y toparon simpatíes ente los demócrates y los masones españoles, como la Lliga Filipina, fundada por José Rizal en 1892. Rizal, políticu ya intelectual pretendía que l'archipiélagu abandonara'l réxime colonial pa integrase a les instituciones españoles. Munches, sicasí, optaron per una vía más radical, como asocedió cola Venerable Sociedá Suprema de los Fíos del Pueblu, conocida nel idioma tágalo como Katipunan. Trátase d'una sociedá secreta constituyida por revolucionarios ya independentistes pa consiguir la emancipación ensin refugar los medios violentos, en contraste col pacifismu de Rizal. El grupu, con Emilio Aguinaldo como líder más destacáu, tenía trés grandes oxetivos: lluchar pola soberanía de Filipines, promover una sociedá más solidaria y defender y estender los valores democráticos.

Desenvolvimientu editar

En 1896, los independentistes tagalos subleváronse y hostigaron a les tropes españoles al traviés d'una guerra de guerrilles. La respuesta del exércitu colonial, al mandu del xeneral Polavieja, foi innecesariamente dura. Ente les sos víctimes figuró José Rizal, acusáu inxustamente de complicidá col Katipunan. Por ello foi deteníu aquel mesmu añu, xulgáu y fusiláu poles tropes coloniales. La so muerte supunxo un error de les autoridaes de la islla y prendió la mecha definitiva de la sulevación avivada yá poles noticies de la revolución que diera empiezu en Cuba en 1895.

En 1896, miembros del Katipunan fundaren la República del Kakarong na llocalidá de Kakarong de Sili (Kakarong Real o Caracóng de Sile) na provincia de Bulacán, islla de Luzón. Taben lideraos por Canutu Villanueva como Xefe Supremu y el Xeneral Eusebio Roque (conocíu como Maestrong Sebio o Dimabungo) el cual taba al mandu d'un exércitu ente 3.000 a 6.000 homes y constituyeren una verdadera fortaleza-ciudá. Al enterase'l gobiernu español, llanzó una ofensiva y el 1 de xineru de 1897 el Comandante José Olaguer Feliú al mandu d'una columna de 600 soldaos españoles tomó por asaltu la fortificación de Caracóng de Sile ganando a los katipuneros.

 
Bandera usada polos revolucionarios filipinos.

La guerrilla, mal entamada, mal armada y pa cuelmu estremada, viose incapaz de lliberar l'archipiélagu. Sicasí, los españoles tampoco consiguíen imponese a pesar de la represión y de les sos victories parciales. En realidá, pa faer frente al ímpetu independentista, España oponía bien poques fuercies. Según los cálculos, cuando s'empecipiaron les hostilidaes les tropes coloniales taben compuestes por unos 14.000 homes del exércitu de tierra, nos que taben integraos contingentes de guardias civiles y carabineros, a los qu'había que sumar unos 3.000 de l'armada, en total unos 17.000 homes, de los cualos dos tercios yeren nativos.

Ante esta situación, Madrid sustituyó a Polavieja por Fernando Primo de Rivera,[1] un xeneral qu'entendió la necesidá d'axustar. En cuenta de la rindición prometió empecipiar un procesu de reformes ente que los sos puntos figuraben la igualdá ente nativos y españoles, autonomía económica pal archipiélagu, espulsión de les órdenes relixoses y diputaos propios nes cortes españoles.

Finalmente, el 23 d'avientu de 1897, Primo de Rivera y los rebeldes roblaron el Pactu de Biak-na-Bato. Los líderes independentistes como Emilio Aguinaldo, entamaron el camín del exiliu, non ensin antes recibir dineru del gobiernu español col fin d'asegurar la so subsistencia nel estranxeru. La paz, dempués de munchos esfuercios, paecía asegurada. Foi entós cuando entró n'escena un actor imprevistu, Estaos Xuníos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Lea la introducción de 'Los Primo de Rivera'». Diariu El Mundo - Llunes, 21 d'abril de 2003. Consultáu'l 24 d'agostu de 2007.