Romance de los Trés Reinos

Pal periodu históricu vease Tres Reinos.

El Romance de los Trés Reinos (:chinu tradicional三國演義; pinyin: sānguó yǎnyì), escritu por Luo Guanzhong nel sieglu XIV, ye una novela histórica china sobre los acontecimientos nos aturbolinaos años a finales de la Dinastía Han y la era de los Tres Reinos, dende 169 d. C. hasta la reunificación de toa China nel añu 280 d. C.[1] Ta basáu en parte nel llibru Rexistros de los Trés Reinos de Chen Shou.[2]

Romance de los Trés Reinos
obra escrita
Datos
Autor Luo Guanzhong
Fecha sieglu XIV
Xéneru novela histórica y novela bélica (es) Traducir
Títulu orixinal Plantía:Noitalics
Llingua de la obra Escritura china
País orixinal Plantía:Xeodatos Yuan Yuan y Dinastía Ming
Formatu orixinal Llibru
Personaxes Guotai Wu (en) Traducir
Obres derivaes Anti-Romance of the Three Kingdoms (en) Traducir, Sangokushi (en) Traducir, Soul Buster (en) Traducir, Romance of the Three Kingdoms, Three Kingdoms, The Battle of Dingjunshan (en) Traducir, The Witty Sorcerer (en) Traducir, Diao Chan (en) Traducir, Tres reinos (es) Traducir, El acantilado rojo (es) Traducir y Dynasty Warriors (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Ye una de los cuatro noveles clásiques chines de la lliteratura china, con un total de 800.000 pallabres, esto ye, casi un millón de calteres[3] y 120 capítulos.

Entamos editar

Esisten mitos de la era de los Tres Reinos na tradición oral china muncho primero de que se compilaran por escritu. Teniendo como focu a los chinos Han, la popularidá de la hestoria creció mientres el dominiu mongol de la Dinastía Yuan. Mientres la Dinastía Ming, l'interés nes obres y noveles sobre esta dómina llevó a una ampliación y reinvención d'estes hestories.

El primer intentu de combinar estes hestories nuna novela foi'l Sanguozhi Pinghua (三國誌評話; Sānguózhì Pínghuà), publicáu ente 1321 y 1323. Combinaba lleendes y hestories de maxa y moralidá pa influyir a los llabradores. Nesta versión de la hestoria incluyíense elementos como la reencarnación y el karma. El Romance de los Trés Reinos” ta tradicionalmente atribuyíu a Luo Guanzhong que vivió ente 1315 y 1400 (finales de la era Yuan, principios de la era Ming). Delles teoríes indiquen qu'en realidá foi escritu a mediaos del sieglu XV (en plena yera Ming), teoría que ye desenvuelta nel llibru de Andrew Plaks, Four Masterworks of the Ming Novel. La novela taba escrita en parte en Chinu clásicu y foi'l testu estándar mientres 300 años. L'autor emplegó documentos históricos, incluyendo los “Rexistros de los Trés Reinos” aconceyaos por Chen Shou, que cubríen el periodu ente la Rebelión de los Turbantes Mariellos en 184 hasta la unificación de los Trés Reinos so la Dinastía Jin en 280. La novela inclúi tamién material poético de la dómina Tang y Yuan según la so propia interpretación d'elementos como la virtú y la llexitimidá. Foi publicáu en 24 volumes y copiáu a mano hasta la so primer impresión en 1522.

Na década de 1660, mientres el reináu del emperador Kangxi de la Dinastía Qing, Mao Lun 毛綸) y el so fíu Mao Zonggang (毛宗崗) editaron el testu, estableciéndolo en 120 capítulos y embriviendo el títulu y el testu. Amenorgóse l'usu de poemes d'otres fontes, según munchos de los discursos de Cao Cao y los sos conseyeros y xenerales. Hubo llargos alderiques sobre si'l testu ye pro Qing o anti Qing. Esta edición suplantó a la orixinal.

Argumentu editar

Unu de los llogros más grandes de los Tres Reinos ye la complexidá estrema de les sos hestories y personaxes. La novela cunta con dellos fragmentos que podríen ser consideraos noveles íntegres. Un exemplu ye la batalla de los Cantiles Coloraos.

Los principales fechos de la novela son:

La rebelión de los turbantes mariellos editar

La hestoria empieza nos últimos años de la dinastía Han, cuando los eunucos engañen al emperador y espulsen a los oficiales lleales a este. El gobiernu vuélvese desaxeradamente corruptu en tolos niveles, provocando'l deterioru del Imperiu. Mientres el reináu del penúltimu emperador d'Han, el Emperador Ling, la rebelión de los turbantes mariellos producir sol lideralgu de Zhang Jiao. Este asonsañaba ser un mestrón que, curando a la xente de les sos enfermedaes, tamién-yos afalaba a remontase. Nesta dómina de baturiciu, apaecen los personaxes principales: Liu Bei, Sun Jian, Zhang Fei, Cao Cao, etc.

La rebelión foi encalorada poles tropes imperiales de He Jin, cuñáu del emperador Ling y comandante supremu de los exércitos del Gobiernu. Tarreciendo'l so poder cada vez mayor, foi asesináu polos sos rivales, los eunucos de Zhang Rang. El so guardia, encabezada por Yuan Shao, respondió entrando nel palaciu y produciendo una matanza indiscriminada. Ente'l tracamundiu posterior, el nuevu emperador Shao y el príncipe Chen Liu (más tarde emperador de Xian) sumieron del palaciu.

El mandatu tiránicu de Dong Zhuo editar

Llueu, l'emperador y el príncipe afayaron que los soldaos que pertenecíen al señor de la guerra Dong Zhuo de Liang occidental, so la sida de protexer al emperador, tomaron la capital. Dong Zhuo depunxo al emperador Shao y sustituyir pol príncipe Chen Liu. Sol violentu mandatu de Dong Zhuo el pueblu sufrió descomanadamente. Hubo intentos d'asesinalo per parte del so médicu Wu Fu y Cao Cao, pero dambos fallaron. Cao Cao redactó un edictu nel que llamaba a tolos señores de la guerra y gobernadores a alzase n'armes contra Dong Zhuo en nome del Emperador. Sol lideralgu de Yuan Shao, 18 prefeutures y nobles xunieron les sos fuercies nuna campaña contra Dong Zhuo, pero debíu al probe lideralgu y a conflictos d'intereses, solo consiguieron que moviera la capital dende Luoyang a Chang'an. Dong Zhuo foi más tarde traicionáu y asesináu pol so fíu adoptivu, Lu Bu, por un discutiniu pola bella Diao Chan, entamada pol ministru Wang Yun.

Conflictu ente señores de la guerra y nobles editar

Coles mesmes, l'Imperiu se desintegraba nuna guerra civil. Sun Jian, gobernador de Changsha, atopó'l sellu imperial de Jade no fondero de les ruines de Luoyang pero guardar pa los sos propios intereses. Ensin un gobiernu central fuerte, los señores de la guerra empezaron a lluchar per tierres y poder. Yuan Shao y Gongsun Zan taben en guerra, y nel sur, Sun Jian y Liu Biao. Munchos otros, ensin títulu o tierres, como Cao Cao y Liu Bei, empezaron a atropar poder. Cao Cao tomó al emperador de Xian de los subordinaos de Dong Zhuo Li Jue y Guo Si y estableció la nueva corte en Xuchang. Teniendo al emperador sol so control, Cao Cao sometió a los sos rivales Yuan Shu, Lu Bu y Zhang Xiu, rematando nel so más grande victoria militar, la Batalla de Guandu contra la so archirrival Yuan Shao, a pesar de que la proporción de les sos tropes yera de 1 contra 10. Cao Cao escorrió y ganó a la familia Yuan, que llograra unificar el norte de China, territoriu que más tarde usaría pa fundar les bases del que sería darréu'l reinu de Wei.

Sun Ce constrúi una nueva dinastía en Jiangdong editar

Mentanto, Sun Jian perdía la vida nuna guerra con Liu Biao. El so primoxénitu Sun Ce apurrió'l sellu imperial de Jade como un tributu al alzamientu real del pretendiente Yuan Shu de Juanian, nun intercambiu pola necesidá de refuerzos. Entós, él aseguró les tierres de Jiangdong, nos que'l reinu de Wu sería fundáu. Trágicamente, Sun Ce morrió d'una enfermedá que llogró nun terrorífico alcuentru con Yu Ji, un monxu taoísta falsamente acusáu y executáu. El so socesor, Sun Quan, tuvo como conseyeros a Zhou Yu y Zhang Zhao.

L'ambición de Liu Bei editar

Xunto colos sos hermanos xuraos Guan Yu y Zhang Fei xurara llealtá a la dinastía d'Han (nel famosu xuramentu del Xardín de los Piescos) y prometiera sirvir al emperador y al pueblu. Liu Bei, qu'aseló con ésitu la rebelión de los turbantes mariellos, nun foi reconocíu polos sos esfuerciu, y llogró como únicu pagu ser nomáu maxistráu d'un pequeñu condáu. Más palantre, Liu Bei participó na guerra contra Dong Zhuo.Cao Cao invadió Xuzhou pa vengase de Tau Qian, el gobernador de Xuzhou, que mandara a los sos subordinaos asesinar al padre de Cao Cao. Liu Bei comandó les sos tropes dende Pingyuan p'ayudar a Tau Quian, que-y nomó Gobernador de Xuzhou antes de morrer. Coles mesmes, Lu Bu taba en guerra con Cao Cao porque él quería apoderar China en matando a Dong Zhuo. Foi ganáu por Cao Cao y buscó proteición en Liu Bei. Más tarde Lu Bu traicionó-y y tomó el control de Xuzhuo. Liu Bei aliar con Cao Cao pa combatir a Lu Bu que foi derrotáu y executáu.

La Batalla de los Cantiles Coloraos editar

 
Llugar teníu como escenariu de la batalla de los cantiles coloraos.

Cao Cao, que s'había autodeclarado primer ministru mandó a les sos tropes escontra'l sureste de China, n'unificando'l norte. P'aguantar a la invasión de Cao Cao, Liu Bei unvió a Zhuge Liang a persuadir a Sun Quan, en Jiangdong, de formar una coalición. Zhuge Liang remanó y persuadió a Sun Quan de formar alianza con Liu Bei contra Cao Cao, permaneciendo en Jiangdong como conseyera temporal. Zhou Yu pensó que Zhuge Liang podría aportar a una amenaza pa Jiangdong, polo qu'intentó asesina-y en delles ocasiones, fallando siempres. A la fin nun tuvo más eleición qu'apautar con él, por cuenta de que el exércitu de Cao Cao averar a la frontera. Cao Cao foi ganáu na batalla de los Cantiles Coloraos poles fuercies combinaes de Liu Bei y Sun Quan y forzáu a replegase a Jingzhou.

Liu Bei apoderar de la provincia de Yi editar

Tres la muerte de Zhou Yu, les rellaciones ente Liu Bei y Sun Quan deterioráronse gradualmente pero non hasta'l puntu d'entrar en conflictu abiertu. Acordies col Plan Longzhong, Liu Bei dirixó les sos tropes al oeste y apoderóse del territoriu de manes del incompetente Liu Zhang. Con esta victoria, los dominios de Liu Bei tomaben un ampliu territoriu dende la provincia de Ping hasta la de Yi, que sirviría como base pa la fundación del futuru estáu de Shu Han. Proclamar a sí mesmu Rei de Hanzhong” tres la so victoria frente a Cao Cao na Batalla de Hangzhong.

Coles mesmes, Cao Cao garantizárase'l títulu de “Rei de Wei” al traviés del emperador, mientres Sun Quan ye conocíu como “Duque de Wu”. Nel este, les tropes de Sun Quan y Cao Cao enfrentar nes batalles de Ruxukou y Hefei ensin un vencedor aparente. Surde un equilibriu ente los trés grandes potencies que dura hasta la muerte de Cao Cao.

Muerte de Guan Yu editar

Mentanto, Sun Quan cansáu de que Liu Bei nun-y devuelva la provincial de Jing, preparar pa recuperala. Robla la paz con Cao Cao y proclámase vasallu so col títulu de “Rei de Wu”. Guan Yu, que ta al cargu de la provincia de Jing, llanza les sos tropes contra Cao Ren na Batalla de Fancheng. Nesi momentu Sun Quan, como parte del so alcuerdu secretu con Cao Cao, unvia un exércitu a Jing so les órdenes de Lu Meng aprovechando l'ausencia de Guan Yu. Guan Yu ye sorprendíu y pierde la provincia ensin siquier sabelo. Retirar a Maicheng, onde ye arrodiáu pol numberosu exércitu de Sun Quan. Llueu munches de les sos tropes empiecen a rindise o desertar. Desesperáu, trata de romper l'asediu, pero ye prindáu nuna emboscada. Sun Quan ordena executalo dempués de que refugue arrenunciar a la so llealtá a Liu Bei.

Poco dempués muerre Cao Cao d'un tumor cerebral y el so fíu Cao Pi apoderar del tronu acabando cola dinastía Han y nomando a la so nueva dinastía como “Cao Wei”. En respuesta, Liu Bei, como miembru de la familia imperial, proclámase emperador. Mientres Liu Bei preparar pa vengar a Guan Yu, el so otru hermanu de xuramentu, Zhang Fei ye asesináu polos sos subordinaos mientres duerme, que se pasaron al bandu de Sun Quan.

Batalla de Xiaoting editar

Ante l'inmensu exércitu que movilizó Liu Bei pa vengar a Guan Yu, Sun Quan ufiertó-y en compensación la provincia de Jing. Los conseyeros de Liu Bei, incluyendo a Zhuge Liang, trataron de qu'aceptara aquella muestra de paz pero Liu Bei aportunó nel so deséu de vengase. Tres les victories iniciales, una serie d'errores estratéxicos xuníos a la impetuosidad de Liu Bei llevaron al desastre al exércitu de Shu Han na Batalla de Xiaoting. Lu Xun, el comandante de los exércitos de Sun Quan foi deteníu na so persecución por un Llaberintu de piedres centineles qu'había dexáu Zhuge Liang previendo la so llegada.

 
Grabáu artísticu de Zhuge Liang.

Liu Bei muerre pocu dempués d'esta derrota por causa de una enfermedá. Na so última conversación con Zhuge Liang, nel so llechu de muerte, confía-y a Zhuge Liang el cuidu de los sos dominios con autoridá pa tomar el tronu si'l so socesor Liu Shan resulta ser un gobernante desaparente. Zhuge Liang refuga esto últimu, pero xura que va ser lleal al enfotu que Liu Bei depositó nél. Esta promesa, marcaría a Zhuge Liang pol restu de la so vida.

Campañes de Zhuge Liang editar

Tres la muerte de Liu Bei, aconseyáu por Torca Yi, Cao Pi movilizó diverses fuercies, incluyendo a Sun Quan, al xeneral traidor Meng Da, a Meng Huo de los Nanman y a les tribus Qiang; p'atacar Shu Han en coordinación con un exércitu de Cao Wei. Zhuge Liang consiguió provocar la retirada de los cinco exércitos ensin derramamiento de sangre. Deng Zhi, como unviáu de Shu Han convence a Sun Quan por que recupere l'antigua alianza con Shu Han. Zhuge Liang personalmente lidera una serie de campañes nel sur contra'l rei de los bárbaros Nanman, Meng Huo. El rei ye derrotáu y prindáu siete veces, pero Zhuge Liang lliberar cada vez pa gana-y lo al so llau. Tres la so séptima derrota, Meng Huo xura amistá eterna con Shu Han.

Dempués de pacificar el sur, Zhuge Liang lidera l'exércitu de Shu Han en cinco expedición p'atacar a Cao Wei y restaurar la dinastía Han. Enfermu de tuberculosis crónica, la so salú empiora pola mor del esfuerciu de les campañes. El so postreru gran ésitu frente a Cao Wei ye probablemente la deserción de Jiang Wei, un prometedor xeneral espertu n'estratexa militar. Zhuge Liang muerre d'enfermedá na Batalla de la llanura de Wuzhang, mientres dirixía una batalla igualada contra la so archienemigo nel bandu de Cao Wei, Torca Yi. Antes de morrer, ordena a los sos xenerales d'enfotu construyir una estatua de sigo mesmu y usala p'asustar l'enemigu, ganando asina tiempu pa retirase.

El fin de los Trés Reinos editar

Los llargos años de combates ente Shu han y Cao Wei vieron munchos cambeos na familia gobernante Cao. La so influencia debilitar tres la muerte de Cao Rui y el poder en Cao Wei cayó adulces nes manes del clan Torca, lideráu polos fíos de Torca Yi Torca Shi y Torca Zhao.

En Shu Han, Jian Wei faise cargu del legáu de Zhuge Liang y dirixe nueve campañes contra Cao Wei mientres trés amargoses décades ensin consiguir resultancies. Liu Shan resulta ser un incompetente que pon tola so fe en funcionarios deslleales, llevando adulces al cayente de Shu Han qu'acaba siendo conquistáu por Cao Wei. Jiang Wei trata de restaurar la dinastía Shu Han cola ayuda de Zhong Hui pero los sos planes son descubiertos y dambos muerren a manes de les tropes de Torca Zhao. Tres la cayida de Shu Han, el fíu de Torca Zhao, Torca Yan obliga a abdicar al últimu emperador de Cao Wei, Cao Huan, acabando cola dinastía. La nueva dinastía ye llamada Jin.

Dende la muerte de Sun Quan los conflictos internos ente los nobles, apoderen a Wu. Zhuge Ke y Sun Lin traten de faese col poder. Magar la estabilidá ye restaurada, el postreru gobernante de Wu, Shu Hao, ye un tiranu que nun fai nengún esfuerciu por ameyorar los sos dominios. Wu, el postreru de los Trés Reinos, ye tomáu por Jin tres una dura llucha. Tres casi un sieglu de guerres civiles, termina'l periodu de los Trés Reinos.

Referencies editar

  1. Wu, Jonathan. «Romance of the Three Kingdoms Novel and History Introduction». Consultáu'l 11 de payares de 2007.
  2. «Rollo de bambú».
  3. Roberts 1991, pg. 940

Enllaces esternos editar

  • Serie de televisión: videos con subtítulos n'español.
    • Capítulu I: 1; 2; 3; 4; 5.
    • Capítulu II: 1; 2; 3; 4; 5.
    • Capítulu III: 1; 2; 3; 4; 5.