Santa Bárbara de Casa

conceyu de la provincia d'Huelva (España)

Santa Bárbara de Casa ye un conceyu español que pertenez a la contorna del Andévalo de la provincia d'Huelva, encuadrada na Comunidá autónoma d'Andalucía.

Santa Bárbara de Casa
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia Provincia de Huelva
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Santa Bárbara de Casa (es) Traducir Leonardo Romero
Nome oficial Santa Bárbara de Casa (es)[1]
Códigu postal 21570
Xeografía
Coordenaes 37°47′45″N 7°11′19″W / 37.7957°N 7.1886°O / 37.7957; -7.1886
Santa Bárbara de Casa alcuéntrase n'España
Santa Bárbara de Casa
Santa Bárbara de Casa
Santa Bárbara de Casa (España)
Superficie 147 km²
Altitú 316 m
Llenda con Rosal de la Frontera, Aroche, Cabezas Rubias, Puebla de Guzmán, Paymogo y Serpa
Demografía
Población 1102 hab. (2023)
- 511 homes (2019)

- 524 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de Provincia de Huelva
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 7,5 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
santabarbaradecasa.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Santa Bárbara de Casa llinda: al norte con Rosal de la Frontera, al sur con Puebla de Guzmán, al este con Cabezas Rubias, al oeste con Paymogo y Portugal.

Pertenez a la contorna del Andévalo y ta adscritu al partíu xudicial númberu 4 de la provincia d'Huelva, con sede nel conceyu de Valverde del Camino.

Demografía editar

La so población, según el postreru censu de población de 2012, componer 1.151 habitantes: 568 homes y 583 muyeres. Esta cifra foi menguando dende l'entamu del censu de población por cuenta de la emigración escontra les grandes ciudaes industriales españoles. De los 878 habitantes censaos en 1857 llegar a algamar los 2.591 en 1950, pa dir baxando dende entós hasta los 1.113 censaos en 2015.

Evolución demográfica de Santa Bárbara de Casa
185718601877188718971900191019201930194019501960197019811991200120112015
8788858951,1431,3241,1311,1241,6352,3472,4662,5912,5741,6501,4191,4411,3121,1771,113
(Fonte: Institutu Nacional d'Estadística (España))

Historia editar

Los oríxenes d'esta población son bien antiguos, yá que nes sos cercaníes foi atopáu'l dolmen de La Zarcita. Llegóse a la conclusión de que nel Megalíticu esistió un pobláu fortificáu y fora d'ésti, na redoma, esistía una pequeña agrupación de cabanos. Nel interior de la fortaleza les cases presentaben un aspeutu bastante estremáu y se evidenciaba la estructura d'una ciudadela entamada en redol a la construcción de llares alredor d'una plaza central. Nel añu 1504 concédese-y a Santa Bárbara de Casa la categoría de pueblu. Con anterioridá, taba constituyíu por dos nucleos de población (llamaos El Hornacho y Los Palacios) qu'a la fin llegaron a unificase.

El Muséu Provincial de Huelva [1], tien una importante coleición arqueolóxica, con oxetos de la dómina megalítica topaos en La Zarcita.

Anguaño'l pueblu atópase en plena decadencia económica, una y bones la mocedá ta emigrando a la capital de la provincia (Huelva).

Monumentos y sitios d'interés editar

  • Dolmen de La Zarcita: El Patrimoniu Históricu de Santa Bárbara de Casa cunta col xacimientu arqueolóxicu de La Zarcita, que la so antigüedá remontar al Calcolítico y onde s'afayaron un dolmen, un pobláu y una necrópolis. La necrópolis foi afayada y estudiada a partir de los años 40, ente que'l pobláu alcontróse y escavó nos 80. Nel añu 1986 tando'l pobláu escaváu y al descubiertu, fíxose un llevantamientu topográficu de tola escavación. Esti trabayu topográficu foi encargáu pol arqueólogu Fernando Piñón Varela direutamente al topógrafu. Y desenvolvióse por topografía clásica, reflexándose con gran precisión tolos detalles que s'atopaben al descubiertu. Darréu realizóse otru trabayu topográficu más estensu, nel que se recoyía tola estensión de la zona de La Zarcita y La Raña. Esti postreru realizar por aciu puntos de sofitos. La restitución fotogramétrica del trabayu realizar en Sevilla. Estos trabayos topográficos fueron realizaos pol topógrafu José C. Martín. Los restos arqueolóxicos atopaos podemos visitar nel Muséu Provincial d'Huelva.
  • Molinos fariñeros d'agua y de vientu: Los molinos de vientu asítiase nos cuetos próximos al conceyu p'aprovechar los vientos que vienen del Atlánticu. Los molinos hidráulicos o d'agua asitiar nel escurrir del regueru de Casa.
  • Ermita de Santa Bárbara: Según los estudios del historiador Félix Sancha Soria la Ermita de Santa Bárbara foi construyida polos primeros habitantes establecíos n'aldegues cercanes como El Hornillo y Los Palacios a principios del sieglu XVI. Estos primeros pobladores precisaron establecer un abellugu espiritual cercanu qu'había nun cuetu y sobre ésti edificaron l'actual ermita, a los pies de la cual estiéndese'l conceyu.
  • Ilesia de La nuesa Señora de la Piedá: Data del postreru terciu del sieglu XVIII. Asitiada nel centru neurálxicu del pueblu. Construyida ente los años 1769 y 1776. Obra d'Ambrosio de Figueroa que proyeutó un edificiu d'una sola nave, con bóveda de cañón, capiyes forniques llaterales, asitiando nos pies la capiya bautismal y la torre campanariu. Nel cruceru trazó una bóveda semiesférica sobre pechinas y exteriormente trés portaes fueron proyeutaes.
  • Ermita de San Sebastián: Asitiada pela rodiada de la población atopa esta ermita de recién construcción pa celebrar equí la Romería n'honor al patrón de Santa Bárbara de Casa, San Sebastián.
  • Molino de vientu
  • Ermita de Santa Bárbara
  • Ilesia de la Piedá
  • Ermita de San Sebastián

Fiestes llocales editar

  • Cabalgata de Reis: 5 de xineru.
  • San Sebastián: 20 de xineru (patrón de Santa Bárbara de Casa).
  • Romería de San Sebastián: penúltimu fin de selmana del mes d'abril.
  • Pinu o Pirulito de San Juan: 23 de xunu.
  • Feria de Santa Bárbara: suelse celebrar a primeros d'agostu. D'antiguo, celebrábase en setiembre pero camudó la fecha de dicha fiesta pa evitar les agües.
  • Romería chica: fin de selmana siguiente a la Feria.
  • Santa Bárbara: 4 d'avientu (patrona de Santa Bárbara de Casa).

Tradiciones editar

  • La matanza del gochu: Trátase d'un costume y de una necesidá, yá que yera'l sustentu alimenticiu familiar xunto cola güerta de la casa.
  • El fandangu de Santa Bárbara o Fandangu Santabarbero: Santa Bárbara de Casa ye una de los trubiecos del fandangu d'Huelva y caltién unu de los estilos más antiguos de la provincia. El fandangu constituyía un elementu fundamental de la vida. El fandangu de Santa Bárbara carauterizar pola so lentitú melismática, que dexa una interpretación más llibre del compás.
  • El cante y baille de la Jotilla: Xunto al fandangu en Santa Bárbara de Casa caltiénense distintes músiques, destacando "la jotilla", xunto a seguidillas, la folia, les tonas de tría, cantar de nuechebona y el baille de la sonaja. La jotilla tien les sos propies lletres y báillase por pareyes mistes, qu'amuesen de primeres el so enfadu baillando cola pareya contraria, pero finalmente faen les paces y terminen xuníos. Los traxes que porten les muyeres tán formaos per camisa blanca con mangues llargues con pescuezu d'encaxe, llazu coloráu, chalecu granate con pasamanería dorada, falda anaranxada estampada, mandil negru con puntillas d'encaxe y llazu del mesmu color. Los homes visten camisa blanca y pescuezu con tira negra, chaquetu negru, pantalón negru y faxín coloráu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar