Santa Cruz de Boedo

conceyu de la provincia de Palencia (España)

Santa Cruz de Boedo ye un conceyu, una pedanía y tamién una llocalidá de la provincia de Palencia (Castiella y Llión, España).

Santa Cruz de Boedo
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Palencia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Santa Cruz de Boedo (es) Traducir Jesús García de la Parte
Nome oficial Santa Cruz de Boedo (es)[1]
Códigu postal 34491
Xeografía
Coordenaes 42°31′28″N 4°22′25″W / 42.524444444444°N 4.3736111111111°O / 42.524444444444; -4.3736111111111
Santa Cruz de Boedo alcuéntrase n'España
Santa Cruz de Boedo
Santa Cruz de Boedo
Santa Cruz de Boedo (España)
Superficie 25.51 km²
Altitú 850 m
Llenda con Herrera de Pisuerga, Espinosa de Villagonzalo, Villaprovedo, Villameriel, Calahorra de Boedo y San Cristóbal de Boedo
Demografía
Población 49 hab. (2023)
- 30 homes (2019)

- 18 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Palencia
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 1,92 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
santacruzdeboedo.es
Cambiar los datos en Wikidata

Pedanía editar

El so términu municipal tamién entiende la llocalidá de Hijosa de Boedo.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 25,51 km²,[2] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 53 habitantes y una densidá de 2,08 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Santa Cruz de Boedo ente 1842 y 2017

     Población de derechu según los censos de población del INE.[3]      Población según el padrón municipal de 2017.[4]

Ente 1842 y 1857, crez el términu del conceyu porque incorpora a Hijosa de Boedo.

Población por nucleu editar

Desglose de población según el Padrón Continuu por Unidá Poblacional del INE.

Nucleos Habitantes (2014)[5] Varones Muyeres
Santa Cruz de Boedo 38 22 16
Hijosa de Boedo 22 13 9

Economía editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla namái les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Ente los años 2008 a 2014 esti conceyu nun tuvo delda viva.[6]

Historia editar

Oríxenes editar

A manera d'hipótesis puede pensase que l'antigua vía romana de Pisoraca (Herrera de Pisuerga) a Lacóbriga (Carrión de los Condes) señalada pol Ravennate, pasaría pol vau de cascaggares, ente Santa Cruz y San Cristóbal de Boedo, non lloñe de l'actual Ermita de La nuesa Señora de la Muela. Esta vía taría nel orixe de la Bia Biatrera o importante Vía terrera qu'atopamos mentada por esti llugar nel sieglu XI y que podemos albidrar como unu de los primitivos Caminos a Santiago, que nesti tramu, proveniente del Prioratu de Rezmondo, pasaría'l Pisuerga pela ponte y Ermita de San Pedro de Ruyales, ente Castrillo de Riopisuerga, Valtierra de Riopisuerga y Olmos de Pisuerga. Una vegada vadeado el ríu y yá una vegada nel términu d'Airosa, progresaría hasta San Cristóbal de Boedo pa travesar el Ríu Boedo nun puntu cercanu a l'actual ermita de la virxe de la Muela y dende ellí por furones y resgada , emponer escontra Cembrero (Sienda de Cembrero) o Villorquite, llugares dende antiguu rellacionaos con esti primitivu Camín a Santiago, para dende ellí algamar la baxa Valdavia y progresar, pela ponte de Castrillo de Villavega, p'algamar el Valle del Ucieza y Carrión onde se xuniría al Camín Francés.

Edá Media editar

N'efeutu, a principios del sieglu XI, hacia 1015-1017, esistió nesti llugar un vau xunto al que s'asitiaba un monesteriu de Santa María de les Mueles, qu'hacia 1029, llindaba yá con un primixeniu monesteriu (Ilesia) de Sancta Cruçe, que Gonzalo Martínez Díez albidró como Santa Cruz de Boedo y qu'en 2010 foi confirmáu nun estudiu sobre'l Monesteriu de La nuesa Señora María de les Mueles (anguaño Ermita de la Virxe de la Muela, San Cristóbal de Boedo) citáu más embaxo, identificándolo con rotundidá con esta villa del valle del Boedo. La mesma inxertar como dote del nuevu obispáu de Palencia en tolos documentos que faen referencia al mesmu nel sieglu XI. Según un documentu procedente del Cartulariu del Monesteriu de Oña, qu'ufierta munchos de los datos de los que disponemos, el monesteriu de la nuesa Señora Maria de les Mueles foi donáu escontra xunu de 1029 pol rei Sancho Garcés III el Mayor de Navarra, al monesteriu de Oña, afirmando ser el motivu pol alma del Infante García, Conde de Castiella asesináu un mes antes en Llión, un cotu redondu en redol al monesteriu que parte con San Cristóbal de Boedo,que ye mio y de los infanzones y dende el Valdazgo, (en rellación con dalgún tributu), traviesa les agües del Buedo polos cascaggares y llega hasta Furones per un sitiu, y Llazos, por otru, mentándose otros términos de Santa Cruz de Boedo, San Cristóbal, la fonte soña, fonte porkeriza y Villaprovedo Villaprevedo. Esta donación hacia 1030, indica que nes décades anteriores esistíen yá estos llugares, que pol estáu de derrompimientu (méntense ocho "tierres", dellos praos y viñes, amás del rebollar de Valdazgo y la fonte sonna, toos ellos términos que los sos topónimos han pervivido nos postreros 1000 años naquellos campos. Y dicimos 1000 años porque en 1030 llevaben delles décades d'historia, lo que se confirma cola tipoloxía de los restos prerrománicos de la Ermita y dan una propuesta cronolóxica del primer terciu del sieglu XI pa la so fundación, circa 1012-1017, ye dicir nel próximu quinqueniu van cumplise los 1000 años d'esi pueblu, lo que riquiría de dalgún tipu d'eventu per parte de los sos vecinos ya instituciones locales, provinciales y rexonales.

Fueru de Santa Cruz de Boedo (c. 1030) editar

“Toos estos predichos términos pongo yo Sancho Rei so la mio plena proteición, de cuenta que nengún home pueda escorrer a enemigu dalgunu nestos términos desusdichos y si los enemigos fueren escorríos nestos términos, pague'l persiguidor 100 marcos d'oru puro al rei de la tierra y al monesteriu de Oña y que nengún home realice fuercia dalguno nesti llugar, (...) y tolos homes qu'esti llugar poblaren y onde habitaren o güei día ellí habiten o pueblen , nun tributen sinón al señor de Santa María, y nun vaigan en appellido (a la guerra de los nobles) y nun paguen fonsadera (tributu pola defensa al alcaide d'Herrera) y nun vaigan al fonsado, nin a la talaya dalguna y nun paguen portalgu, nin axente del rei ellí ente yá que tou serviciu y tributu han de faese al monesteriu oniense y tenga llibertá plena'l monesteriu de Santa María. De la mesma manera yo'l rei, cola mio muyer la reina Mayor, establecemos y confirmamos que nengún home pueda violavos o menguavos el nuesu privilexu. Y si dalgunu violar o menguara incurra na roxura de Dios omnipotente y sufra les penes del infiernu y, xunto a la cantidá desusdicha de marcos d'oru puro, polos daños que produxeren, pagar dobláu al monesteriu de Oña y al de Santa María y con aquellos que tomaron parte o destruyeren el santuariu de Dios que sufran nos infiernos inferiores y sufran penuries y miseries ensin fin. Y quien guarde por iniciativa propia y firme estes desusdiches llibertaes, tenga felicidá duradera nesti mundu, y en futuru reine colos ánxeles. Amén.

Yo Sancho pola gracia de Dios, Rei de les Hispanias en presencia d'obispos, duques, condes y dignidaes en toles provincies del nuesu reinu, esti privilexu ratifico y confirmo. Sancho Rei (Signu Real). Yo Xulianu notariu de Dios y Obispu d'Urgel confirmo esti privilexu y faigo el mio signu.

Primer columna:

Yo Poncio, obispu de la ilesia palentina, confirmo esti privilexu y faigo el mio signu + Yo Juan, obispu de la ilesia alavesa, confirmo esti privilexu y faigo el mio signu + Yo Ranimiro (infante, futuru rei Ramiro d'Aragón) por poder del mio padre, confirmo + Yo García (infante, futuru rei de Navarra ) por poder del mio padre, confirmo + Yo Fernando (infante, futuru Fernandu I Conde de Castiella y rei de Llión) por poder del mio padre, confirmo + Yo, la Reina Mayor, indigna sierva de cristu, por poder del mio señor el Rei y en presencia de los mios fíos, confirmo + (...) Empresten el so testimoniu ente otros los Condes de Vizcaya, Álava, Asturies y dellos caballeros navarros, aragoneses, lleoneses y castellanos. Na cuarta columna confirma'l Conde de Saldaña y Carrión Gómez Díaz.

Asina pos toos nós qu'equí somos nomaos, participantes na confección d'esti PRIVILEXU, ratificar y confirmamos y mandamos roblar ++++++Fecha la carta de PRIVILEXU na ERA Milésima cincuentena Cuarta, sábadu, quintes kalendas de xunetu [ sábadu 27 de xunetu de 1017] Gracies a Dios, yo García, obediente escriba del mio señor el rei , escribí esti privilexu y de mano propia faigo equí'l mio signu."

Fonte: Trescripción a partir de Juan del Álamu: Coleición Diplomática de San Salvador de Oña, Madrid, 1950, páxs. 41-44

A finales del sieglu XIII el monesteriu de la nuesa señora de les Mueles, ensin que sepamos el motivu, había quedáu despobláu, polo que l'Abá de Oña, Domingo, alcuerda en 1301 con Gonzalo Martínez monxu de la llocalidá burgalesa de Villaizán que restituya ellí un abá y un conventu y que caltenga les cases, el corrolada y el molín qu'ellí había, amás de que llante árboles, salces, pumares y perales, are les tierres y otorgue unes rentes a Oña, axustaes en 140 fanegas de pan llimpio, mitad trigo y metá cevada, pola fiesta de Santa María d'Agostu. Tamién se fai cargu de la Granxa de Enestar, cerca de Hinojal de Pisuerga. En 1352, según el Llibru de les Behetrías de Castiella Resgada y Santa Cruz de Boedo yeren dos dominios del obispu de Palencia y siguíen teniendo la martiniega regia de mancomún per medies partes y nun cuntaben con fiscalidá señorial dalguna. Esto ye, el Fueru dau en 1030 siguía funcionando a mediaos del sieglu XIV, más de trescientos años más tarde. Nesti Llibru de les Behetrías, tamién yeren de realengu los despoblados de Comezuela y Villamonasterio, despoblados, qu'Ángel Ferrari Núñez asitia próximos a San Cristóbal de Boedo y Airosa y que rellacionamos col antiguu Monesteriu de La nuesa Señora de les Mueles, tamién yeren de realengu les villes próximes de Ventosa y Hinojal del Ríu Pisuerga y la Granxa de Enestar, próxima a esta postrera.

Darréu esti monesteriu sumió, anque foi recordáu na so ermita qu'entá nel sieglu XVI conocíase como una ilesia monasterial con un cotu redondu al so alredor que pasa a censu enfitéutico en 1502, con tolos diezmos y cola so pila bautismal, la renta cayó a 80 fanegas, Pero paez qu'hacia 1550 la granxa decayó y la ilesia monasterial arruinóse dando pasu a la ermita actual. Caltúvose sicasí una Cofradería y la romería de la Virxe a mediaos d'agostu, a dambes allegaben cofrades de más de venti llocalidaes, de l'antigua merindad de Monzón y hasta de les d'Amaya y Saldaña: Villaprovedo, Villameriel, Pandorial, Espinosa, Hijosa, Airosa, Calahorra, Herrera, Zarzosa, Olmos, Naveros, Cembreros, Sotresgudo, Hinojal, Sotobañado, Báscones, Santillana, Las Cabañas de Castilla, amás de Santa Cruz y San Cristóbal de Boedo. Esta cofradería tuvo trés regles redactaes en 1598, 1898 y 1978, siendo Abá don Jesús Aguilar, cura de Santa Cruz de Boedo y San Cristóbal de Boedo y Hijosa y aprobada por don Nicolás Castellanos coles mesmes obispu de Palencia. Los cimientos tuvieron de sufrir al pasar allá por 1860 el primer tren de la llinia del Ferrocarril de Palencia a Santander, que pasa a escados 20 metros de la so portada.

En 1752, nel 'Catastru d'Ensenada' méntase entá como cotu redondu de dos mil vares ( 1,6 km) de diámetru na so parte más llarga de Norte a Sur por 1000 vares (800 metros) na más estrecha, d'este a oeste, ente San Cristóbal de Boedo y Santa Cruz de Boedo. En 1756 producióse una importante reforma na cabecera del templu y ente 1978 y 1980 una Restauración xeneral. Güei queda tan solo nel so allugamientu, xunto a la vía del tren trazada hacia 1860, la llamada Ermita de La nuesa Señora de la Muela, anguaño en términos de San Cristóbal de Boedo.

Tocantes a les carauterístiques arquiteutóniques del templu, restauráu per última vegada en 1978, ésti caltién na parte del presbiteriu, restos y traces prerromániques. Trátase d'un templu d'una sola nave rectangular, d'unos 20 metros de llongura per siete d'anchu, con cabecera recta y más estrecha que la nave, que se correspuende con otros modelos prerrománicos. A los pies de la Ilesia, en pasando l'atriu, hai un pequeñu coru eleváu pero nun queden restos de la portada orixinal. Otra planta posiblemente bien utilizada sería la rectangular de nave única y cabecera con testeru rectu. Nel interior del templu, destaca un arcu triunfal de ferradura, con relieves de rosetas, espirales y zigzag na imposta y dellos cachos de cornises y canecillos reutilizaos. Sobre l'arcu y na zona del presbiteriu hai restos d'un artesonado policromado.

La descripción artística qu'acabamos d'apurrir, asítianos claramente nun templu prerrománicu, datable nel sieglu X o principios del XI. Sigue'l modelu de templu senciellu, realizáu en sillarejo y cubiertu de bóveda namái nel presbiteriu y de madera nel restu, que tien semeyances colos templos relativamente próximos en Castiella y Lleón de Hérmedes de Cerrato en Palencia, y los lleoneses San Cosme y San Damián de Turbia, San Clemente de Valdueza y Santu Tomás de les Olles.

A mediaos del sieglu XIV, cuntamos casi simultáneamente con dos fuentes importantes que nos ufierten una fotografía bastante detallada. Per un sitiu l'asina llamada La más antigua estadística de la diócesis de Palencia y per otru llau el Llibro Magüetu de les Behetrías . Nel primer llibru citáu recuéyense los beneficios del Obispáu de Palencia hacia 1346, de manera paradoxal nun se menta a Santa Cruz de Boedo, siendo como yera señoríu de calter personal, del Obispu de Palencia, pero non del so obispáu. Pero sí menta nel so términu o proximidad tres despoblados. El primeru ye San Miguel de Bamalúa que s'atoparía nuna terraza al oeste del pueblu, que caltuvo'l pagu'l nome de San Miguel, onde naz el regueru del mesmu nome, y onde permanecieron corrolades y mayaes hasta feches bien recién.

L'otru despoblado ye San Esteban de Resgada que s'atopaba nun oteru asitiáu anguaño ente los términos de Calahorra de Boedo y Santa Cruz de Boedo, pueblos que pleitiaron polos sos términos nel sieglu XVI, Dende va unos años, la profundización de los araos dio de resultes l'afayu de piedres y texas y dellos restos humanos, pertenecientes ensin dulda a la ilesia y campusantu d'esti despoblado del sieglu XIV. El tercer despoblado sería Bayala, asitiáu na llende ente los términos municipales de Villaprovedo y el d'Espinosa de Villagonzalo, a los pies d'un ampliu oteru que caltién el topónimu. Les tierres onde s'asitiaba esti antiguu pueblu axudicáronse finalmente a Villaprovedo, de la mesma manera que les del despoblado de Villagonzalo, asitiáu un pocu más al sur, dir a Espinosa.

El llibro Magüetu de les Behetrías, na so rellación de llocalidaes lléese: Santa Cruz de Buedo. Nel Obispáu de Palencia. Esti llugar ye del obispu de Palencia. DERECHOS DEL REI Dan cada anno por martiniga ccc maravedis y que dan al rei la meytad y la otra meytad al obispu que son los del Rei. Paguen al Rei seruiçios y monedes y fonsadera y que nos paguen yantar. DERECHOS DEL SEÑOR. Dan cada anno al obispu los L [sic] maravedinos de la martiniga Esta ye la dómina de la crisis bajomedieval que supunxo un feroz bracéu poles rentes d'estos llugares. El Monesteriu de Oña, vio amenorgaes y fites les sos rentes del cotu de La nuesa Señora de la Muela, y tres un enllargáu conflictu colos paisanos de San Cristóbal de Boedo, alcordar por esti cotu redondu un censu enfitéutico, una especie d'arrendamientu perpetuu en cuenta de una renta fita n'especie, de determinaes cargues de granos. Los de San Cristóbal asumieron estes condiciones y entá nel sieglu XVIII teníen de llevar al conventu de Santa María de Mave ciertos tributos n'especie.

No que respecta puramente a Santa Cruz de Boedo y el so señoríu, l'Obispu de Palencia perdió o'l so señoríu personal sobre'l pueblu escontra fines del sieglu XIV, en favor de los Fernández de Velasco, Duques de Frías, como resultáu de la mercé concedida a Pedro Fernández de Velasco de la Villa d'Herrera y otros realengos en tola contorna del Boedo y Burejo, en 1379. Nel sieglu XVI perteneció a Juan y a Bernardino Fernández de Velasco, V y VI Duques de Frías y señores d'Herrera. Esti postreru casáu con Doña Urbana Cossío y Bustamante. Nel sieglu XVII perteneció a los Hurtado de Mendoza, condes de Saldaña y marqueses de la Valdavia, tamién tuvieron equí heredaes, yá nel sieglu XVIII renuevos de los anteriores entroncados colos Enríquez y los Bustamante, como consta na portada del Conceyu Casa Palaciu de Santa Cruz de Boedo.

A partir del sieglu XV y XVI, la historia de Santa Cruz de Boedo paez siguir una vida bastante sele. Nun hai grandes cambeos nin no demográfico nin no económico. Pero sí llargos pleitos coles llocalidaes vecines, lo que dexa bien a les clares les llimitaciones pa la crecedera non d'esti del pueblu, sinón de tolos circundantes, empobinaos a l'agricultura, la ganadería lanar y una pequeña actividá molinar y artesana nel texíu del llinu, d'ende la proliferación de tierres fresques y irrigadas denominaes “llinares” y la forxa y arreglu de preseos pal mesmu usu. Con Calahorra de Boedo, pleitiar poles camperes del citáu despoblado de Resgada, que taría despobláu yá a principios del sieglu XV, empecipiándose un pleitu en 1443 que va siguir mientres los cientu cincuenta años siguientes hasta algamar un compromisu y finsamientu de tierres en 1603; con Villaprovedo, pol aprovechamientu de les agües que baxen pol arroyo madre procedentes de la fonte del Dujo sita nesti pueblu y son importantes pal so regadío y pa un inxeniu habilitáu na zona de los “alcantarillones”, onde les agües procedentes de Villaprovedo movíen mientres el sieglu XVIII les palas d'un Pisón de llinu, especie de molín onde, aprovechándose la fuercia hidráulico que remanaba unos mazos se desfibra la planta paso previu al llogru del filo, que darréu sería texíu. A parte llográbase l'aceite de llinaza de les granes del llinu.

El señoríu de la llocalidá nel sieglu XVIII yera de los Marqueses de Bermudo, que nel sieglu XVIII entroncarían cola casa de Superhunda por matrimoniu ente Doña Juana de Sahagún Tomasa de la Águila, marquesa de Bermudo y señora de Santa Cruz de Boedo y D. Diego Antonio Manso de Velasco y Samaniego, 2ᵘ Conde de Superhunda. Nes respuestes al cuestionariu del catastru d'Ensenada, los vecinos de Santa Cruz de Boedo en febreru de 1752 dícennos qu'entós daquella Santa Cruz yera un pequeñu pueblu habitáu por unes 20 families o vecinos dedicáu a l'agricultura cerealera (trigu, cebada, centenu y avena) el cultivu del llinu pa fibra testil y pa acéite de llinaza, 12 obraes de viñes, la ganadería ovina y caballar, un molín fariñeru y una tabierna, con 23 obraes de praos regadíos. En 1752 l'alcalde ye coles mesmes Juan García y son vecinos destacaos Lorenzo Blanco y Francisco Coloráu y cura beneficiáu don Antonio Carbayos. Del sieglu XVIII, pensamos que ye la portada de Casar Palaciu próxima a la Ilesia parroquial. Esta ye la Casa del Conde”, y na actualidá axunta'l Conceyu y los servicios principales del conceyu de Santa Cruz de Boedo, hasta la próxima inauguración, el 28 d'ochobre de 2010 del nuevu Centru Social del conceyu. Detrás d'esta casa, estiéndense les güertes que dan “escasos pero esquisitos frutos”, según Miñano, y los praos que confinan col regueru madre”, delimitando esta, per un sitiu de la Serranilla y por otru de la tierra de la llámpara”. Esta tierra lleva esti nome desque tamién nel sieglu XVIII Lorenza Amor, muyer del mentáu Lorenzo Blanco estableciera na Ilesia de Santa Cruz de Boedo una capellanía de La nuesa Señora de la Blanca, cola obligación de cantar dos salves a la Virxe'l día de l'Asunción y el de l'Anunciación en cada añu. Y pa caltener l'aceite necesario pa llucir la imaxe de La nuesa Señora, donóse esta Ilesia de la Llámpara, nel pagu llamáu entós “al Sotillo”, asitiáu na Vega del Boedo.

Edá Moderna editar

En 1826, la contribución al rei yera de 649 Reales y 27 maravedinos, ente que al Señor dábenlu 187 reales y 30 maravedinos. Representando una carga d'unos 6 real per habitante. Escontra 1850 Madoz cunta 19 vecinos y 100 almes, de los cualos 7 mozos ente 18 y 24 años, con una riqueza por vecín de 1.092 Rs de vellón y 207,26 por habitante. Tamién diz que tien 30 cases; dos escueles, una de neños y otra de neñes, allegando d'estes 8 y de aquellos 10, cerca del 20 % de la población, (la población de 0 a 24 años, sería en redol a un 33 %, pirámide poblacional que güei esta totalmente invertida); una ilesia parroquial sirvida por un teniente de cura y un sacristán. El terrén ye de mediana calidá; los caminos tán en mala traza. Produz granos y llegumes; ganáu lanar churru y pocu cabrío y vacunu; cría dalguna caza y pesca de cámbaros a esgaya. Hai un molín fariñeru y fabríquense estameñes y llenzos bastos.

Al respective de la estructura urbana, un estudiu de la planta del pueblu, ufiértanos la impresión de que ye posible que Santa Cruz tuviera una cerca na Edá Media, sofitada pel llevante y Sur pola terraza sobre la vega percorrida poles canales de riego y pel norte, en pasando les eres, sofitada poles cases y les corrolades pal ganáu, configurando una estructura carauterística qu'obres sobreveníes na actualidá nun tuvieren de malvar o desvirtuar.

Esti enclave del Valle del Boedo sigue siendo un llugar sele y pintoresco, ente furones y llazos, col Boedo y los praos, cola so estructura urbana de forma acorazonada que nun tuviera de romper se, col manantial de la ermita que sigue ufiertando la so agua, anque na actualidá haya qu'ameyorar la fuercia de la so conducción hasta'l pueblu, recuperar vieyos manantiales o buscar otros nuevos. En 2009 llegó a estes tierres l'Autovía Cantabria-Pandu. Pue que esto nun sirva sinón por que los paisanos sigan acolumbrando'l so pasu allende el ríu con cierta incredulidá na distancia y los viaxeros ver fugazmente al pasar y almiren el so adustez. Ensin dulda, históricamente ye un llugar de camín y de vida de pequeñes comunidaes de vecinos a lo llargo de la historia. Los sos habitantes pueden aspirar a camudar lo poco qu'haya que camudar pa poder caltener lo esencial de l'alma castellana. Nel 2011, conmemorar con dignidá y arguyu carcabuceño los 1000 años d'esistencia de Santa Cruz de Boedo.

Patrimoniu editar

  • Ilesia de la Santa Cruz: templu apocayá restauráu, ta dedicada a la invención de la Santa Cruz. Esta ilesia ta edificada en piedra sillar, lladriyu y mampostería, ye d'una sola nave estremada en tres tramos con bóveda d'arestes. La torre ta asitiada al poniente y la primitiva espadaña, foi sustituyida por una pequeñu torre cuadrada con cuatro arcos onde s'asientan les campanes. Al mediudía y so un pórticu y nozal, ábrese la portada de mediu puntu, col escudu del obispu de Palencia sobre la mesma. Los retablos son toos del sieglu XVIII con imáxenes del Cristu Crucificáu, Santa María Madalena, Santu Tomás y San Antón. Destaca la so pila bautismal la cual lleva na copa gallones en relieve per fora y cóncavos per dientro. Como decoración, simples círculos encadenaos sobre los gallones. Mide 125 cm de diámetru por 72 cm d'altor. Asítiase sobre basamento circular. Románica, con incierta cronoloxía. El campusantu tenía d'enllargase escontra l'oeste enantes, una y bones l'autor reparó que va trenta años, mientres les obres d'acometida de les agües, ellí topáronse bastantes restos óseos humanos.

Referencies editar

Bibliografía editar

  • ÁLAMO, J., Colección Diplomática de San Salvador de Oña, Madrid, 1950, doc. 19, páxs. 41-44)
  • FERRARI NÚÑEZ, A. y CARANDE THOVAR, R.: Castilla dividida en dominios, Discursos, Madrid, 1958
  • García Guinea, Miguel Ángel: Románico en Palencia. Diputación de Palencia, Impresión 2007 (2ª edición revisada 2002). ISBN 978-84-8173-130-9. Páx. 391.
  • GORDALIZA, R., Toponimia palentina, Caja España, Palencia, 1993. páxs. 303-306
  • GORDALIZA, R. y ORTIZ, M.A.., Boedo, Ojeda y Ribera, Palencia, 2004
  • JIMENO, R., y PESCADOR, A., Colección documental de Sancho Garcés III, el Mayor, rey de Pamplona (1004-1035), Pamplona, 2003, doc. 19, páxs. 106-109
  • MADOZ, P., Diccionario Estadístico e Histórico de España (1848)
  • MARQUES DE LA ENSENADA: Respuestas al Cuestionario del Catastro del Marques de la Ensenada,(1753-56)(Edición en línea del Archivo General de Simancas, AGS_CE_RG_L483_128 y ss. )
  • MARTÍNEZ DÍEZ, G.,“Los cinco diplomas relativos a la restauración de la diócesis palentina por Sancho El Mayor”” PITTM, nᵘ 68, Palencia 1997, páxs.186 y ss.
  • MARTÍNEZ DÍEZ, G., “Restauración y límites de la diócesis palentina”, Publicaciones de la Institución ‘Tello Téllez de Meneses' PITTM, 59 (1988), páxs. 351-385
  • MARTÍNEZ DÍEZ, G., Libro Becerro de las Behetrías. Estudio y texto crítico, León, 1981, páxs. 240 y ss.
  • MENÉNDEZ PIDAL, R., “El elemento histórico en el romance del infante García”, En Homenaje a Pío Rajna, 1950, p. 54, nᵘ 12
  • MIÑANO, S., Diccionario Geográfico e Histórico de España (1826)
  • PÉREZ DE URBEL, J., Historia del Condado de Castilla, Madrid, 1945, t. II, p. 923; y del mismo autor: Sancho el Mayor de Navarra, Madrid, 1950, p. 150 y Ap. II p. 381, doc. LV.
  • RAMOS, A. de: Creación, antigüedad y privilegios de los títulos de Castilla, Madrid, 1777.
  • SAN MARTÍN PAYO, J., “La más antigua estadística de la diócesis de Palencia (a. 1345)”, en PITTM, nᵘ 7, 1951, páxs. 1-120.
  • ZURBANO MELERO, J.G.: "La donación a Oña por Sancho III el Mayor, del Monasterio de Nuestra Señora de las Muelas (Valle del Boedo, Palencia), c. 1030 en Codex Aquilarensis, nᵘ 25, páxs. 131-146

Enllaces esternos editar