Santa Olalla (Toledo)

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Santa Olalla ye un conceyu español, asitiáu na provincia de Toledo, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Allúgase bien próximu a los dos grandes ciudaes de la provincia: Toledo y Talavera de la Reina.

Santa Olalla
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia Provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Nome oficial Santa Olalla (es)
Nome llocal Santa Olalla (es)
Xeografía
Coordenaes 40°01′25″N 4°26′09″W / 40.023611111111°N 4.4358333333333°O / 40.023611111111; -4.4358333333333
Superficie 72 km²
Llenda con Alcabón, Carmena, La Mata, Carriches, Erustes, Domingo Pérez, Otero, Hormigos, Maqueda y Santo Domingo-Caudilla
Altitú media 492 m
Demografía
Población 3436 hab. (2023)
Densidá 47,72 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
santaolalla.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Santa Olalla ye dende los sos oríxenes llugar de camín y estancia obligada de viaxeros. Los medios camudaron colos tiempos, y de una cañada celta y una calzada romana, pasóse a tener una moderna autovía (N-V) y dos carreteres rexonales.

Nel Paleolíticu la redolada yera frecuentáu por tribus nómades de cazadores y pañadores. Na Edá del Fierro los celtes crean el primer asentamientu al pie de la so cañada ganadera, este seria l'orixe del pueblu. En redol al añu 500 a. C. los carpetanos, pueblu d'orixe íberu, ocuparon l'antigua aldega céltica, hasta'l sieglu II a. C. cuando los romanos ocupen el llugar y incluyenlo na provincia romana llamada Carthaginensis.

Sobre la cañada ganadera d'orixe celta montaron los romanos la calzada que xunía Mérida con Toledo. Mientres el Baxu imperiu romanu'l pueblu recibe per primer vegada'l nome Santolaya, n'honor a la mártir emeritense.

Los visigodos construyeron la primer ilesia que se dedicó a Santolaya de Mérida. Foi destruyida polos musulmanes, que posiblemente edificaron sobre la so cortil una pequeña mezquita, amás Santolaya pasa a llamase Vinco Cominario.

En 1083 ye reconquistada pol rei Alfonso VI y retoma el so antiguu nome que cola evolución del castellán tresformar en Santa Olalla. Tres esti acontecimientu Santa Olalla (que se convierte en cabeza de la tierra del mesmu nome según el modelu de repoblación conceyil) empieza a tomar importancia, ye cercada, la primer referencia a la muralla apaez en 1127 nuna bulda papal. Foi necesariu cercala pa protexela de les incisiones árabes, como la de Miramamolín en 1196. El caudiellu almohade llegó hasta la redoma de la ciudá de Toledo.

Tamién se convierte mientres la Edá Media en cabeza d'un arciprestalgu y de un señoríu. Hasta esi momentu dependía no relixoso de la parroquia toledana de Santa Leocadia. No político los distintos poderes castellanos interesáronse y puxaron, pola posesión d'esti señoríu, magnates, caballeros, cabildros y les órdenes militares de Calatrava y Santiago. Finalmente constitúyese como señoríu civil y tuvo en manes de pernomaes nobles, la Casa de Castro, los Lope de Haro, Martín Fernández, los Guzmán, señores de Orgaz y dende 1529 Condes de Orgaz por concesión de Carlos V.

 
Imaxe de la Virxe de la Piedá na so capiya.

Llegó a tener, amás de la muralla colos sos trés puertes (Madrid, Toledo y Badayoz pero conocíes como Maqueda, Alcabón y Talavera), tres ilesies (San Pedro Apóstol, Santuyano y San Miguel), el conventu franciscanu de San Juan Bautista cola so ilesia, el palaciu de los Condes de Orgaz d'estilu herreriano, l'hospital de caridá de San Antón con capiya, y tres ermites (San Sebastián, San Roque, San Blas), ente otros monumentos menores que faíen de Santa Olalla capital xurisdiccional de tolos pueblos de la contorna que pertenecíen al señoríu.

La judería o comunidá xudía de Santa Olalla foi de les más numberoses ya importantes de la provincia, un numberosu grupu d'homes cultos, ricos y poderosos ensin los que nun s'entendería la historia medieval de Santa Olalla; tampoco podemos escaecer a los moriscos y conversos. Nin acontecimientos como los esllindes ente la xurisdicción de Santa Olalla y Talavera que traxeron ente otres consecuencies el nomamientu de los vecinos d'Illán de Vacas como neutrales per parte de los Reis Católicos; los problemes nun terminaron hasta 1498.

Amás de la visita qu'Alfonso VII y la so esposa doña Rita realizaron pa conceder el fueru de Toledo en 1123, esti monarca tuvo n'otres ocasiones en Santa Olalla, que al ser llugar de camín como dicíamos de primeres foi visitáu por otros reis como'l so nietu'l rei Alfonso VIII Juan II de Castiella, la reina Doña María d'Aragón, Enrique IV Fernando "el Católicu", l'emperador Carlos V, Felipe V y los últimos reis Juan Carlos y Sofía, ente otros de los que nun tenemos constancia escrita.

Los viaxeros tamién nos reflexaron nos sos llibros de viaxes, Fernando Colón el fíu de Cristóbal Colón en 1517, Pedro Medina en 1548 y los cronistes de Felipe II en 1576. Santa Olalla foi trubiecu d'importantes lliteratos y humanistes como Álvar Gómez de Castro, Alonso Palomino, Roque Saturnino Jiménez de Rojas o fray Cristóbal de Fonseca al que dalgunos identificaron col seudónimu d'Alonso Fernández de Avellaneda autor del falsu Quixote.

L'amplia ya intensa hestoria de Santa Olalla, dexónos un ensin fin de tradiciones que se manifiesten nes sos fiestes, una docena de lleendes ente les que destaca "el paxarín de la puerta de Maqueda" y dellos refranes que fueron tresmitíos de xeneración en xeneración. El más famosu d'ellos «Santa Olalla mal haya tien tres torres y por eso llamanla engaña probes».

Pero si una de les carauterístiques de Santa Olalla ye la presencia de la so carretera, ser llugar de camín, tamién lo foi la so continua renovación, por eso a día de güei ye un pueblu modernu, que se propunxo ser centru comercial, cultural y d'ociu de la nuesa contorna, y ensin dala dulda cola ilusión y esfuerciu de los santaolalleros, avanza a diariu nesi camín.

Clima editar

Santa Olalla tien un clima mediterraneu continental. Les temperatures son bien estremes. Pel hibiernu ye habitual algamar cifres baxo cero, siendo frecuente les xelaes a l'alba. Pel branu supérense los 30º llargamente mientres los meses de xunetu y agostu. Tocantes a les precipitaciones concéntrense nos meses de seronda ya iviernu. Les nieves son escases y de producise suelen cayer en xineru.

Demografía editar

Mientres dellos años na década de 1990, l'aumentu de la población paecía enllancáu, pero factores como la puxanza de la vivienda y la bona comunicación con Madrid por aciu la N-V, invirtieron esti enclín y el padrón municipal supera los trés mil habitantes.

Evolución demográfica de Santa Olalla
19811986199119962001200420052012
19282158226924182536285729733597
(Fonte: INE [Consultar])
Gráfica d'evolución de Santa Olalla ente 1900 y 2006

Referencies editar

Enllaces esternos editar