Santiago de la Puebla

conceyu de la provincia de Salamanca, España

Santiago de la Puebla ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra de Peñaranda. Pertenez al partíu xudicial de Peñaranda y a la Mancomunidá Margañán.[3]

Santiago de la Puebla
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Santiago de la Puebla (es) Traducir Casimiro García Pérez
Nome oficial Santiago de la Puebla (es)[1]
Códigu postal 37311
Xeografía
Coordenaes 40°48′07″N 5°16′43″W / 40.801944444444°N 5.2786111111111°O / 40.801944444444; -5.2786111111111
Santiago de la Puebla alcuéntrase n'España
Santiago de la Puebla
Santiago de la Puebla
Santiago de la Puebla (España)
Superficie 53.33 km²
Altitú 869 m[2]
Demografía
Población 290 hab. (2023)
- 161 homes (2019)

- 149 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 5,44 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
santiagodelapuebla.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu pola llocalidá de Santiago de la Puebla y el despoblado de Campillo y Melardos, ocupa una superficie total de 53,33 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 334 habitantes.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Santiago de la Puebla ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Según la última revisión del padrón municipal (INE 2017), Santiago de la Puebla cuenta con una población de 334 habitantes, de los cualos 158 son muyeres y 176 homes.

Economía editar

La so principal actividá ye l'agricultura y la ganadería, anque anguaño ta desenvolviendo un incipiente turismu cultural impulsáu polos diversu monumentos esistentes nel pueblu, ente los cualos tien de destacar la Ilesia de Santiago Apóstol, según l'Hospital Asilu de San José, la Plaza Mayor porticada y delles cases privaes.

Historia editar

 
Fotografia antigua de la ilesia parroquial de Santiago de la Puebla

De la dómina prehistórica atopáronse hachos y puntes de flecha feches de piedra apolazada que podríen datar del 3000 e. C. Per otru llau atopáronse na redoma de Santiago de la Puebla restos de los romanos tales como monedes o mosaicos, amás del arranque de la ponte medieval entá esistente. Dichu ponte formó parte d'un tramu secundariu de la Vía de la Plata qu'enllazaba la Calzada de Béxar con Medina del Campo. Per otru llau atopáronse dientro del so términu municipal dellos restos visigodos tales como un broche de petrina o una parte d'un pendiente. Tamién s'atoparon restos de cerámica.

Fundación editar

El nome de la villa infórmanos de que la so fundación tuvo llugar mientres la Repoblación. Per un sitiu Santiago, consideráu'l patrón de la Corona Lleonés y aliao de la cruzada cristiana y que según les lleendes participara en delles batalles contra los moros, y per otru llau Puebla, ye dicir de la Repoblación.

Los conflictos pol señoríu editar

Santiago foi un pueblu de realengu asitiáu na periferia, na antigua frontera de Llión con Castiella, perteneciendo al de Llión. En xunetu de 1279 dexó dichu realengu al ser donáu por Alfonsu X de Llión a la so fía Beatriz, reina consorte de Portugal. Sicasí en 1282 l'infante Sancho, enfrentáu al so padre pol tronu, vender al conceyu d'Alba de Tormes, desencadenando asina un conflictu qu'algamaría'l so cume en 1304 col saquéu de Santiago de la Puebla pol conceyu y vecinos d'Alba de Tormes, resueltu por Fernandu IV en favor de la infanta Blanca de Portugal, fía de la mentada Beatriz y heredera del señoríu.[4]

El señoríu de los Rojas editar

A finales del sieglu XIV el llugar de Santiago de la Puebla taba en poder del rei Xuan I de Castiella y Llión, que lo donó a Juan Martínez de Rojas, II señor de Monzón. D'él pasó darréu a Sancho de Rojas, qu'en 1397 y 1406 solicitó al rei Enrique III permisu pa vendelo al so hermanu Martín.[5]

En 1483 ye Señor de la villa Sancho de Rojas Manrique y un socesor so, don Juan de Rojas y Rojas llogra, en 1537,[6] el títulu de Marquesáu de Poza Marqués de Poza, concedíu pol emperador Carlos I.

Integración na provincia de Salamanca editar

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Santiago de la Puebla quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa, formando parte del partíu de Peñaranda de Bracamonte.[7]

Santiagueses pernomaos editar

Dellos personaxes rellacionaos col conceyu son.[8]

Elías Díaz, xurista, catedráticu de Filosofía del Derechu

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/santiago-de-la-puebla-id37296.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «Al mio pensar la Tierra de Peñaranda entiende los siguientes términos municipales: Peñaranda, Cantaracillo, Aldeaseca de la Frontera, Paradinas de San Juan, Rágama, Zorita de la Frontera, El Campu de Peñaranda, Villar de Gallimazo, Ventosa del ríu Almar, Alconada, Nava de Sotrobal, Bóveda del ríu Almar, Mancera de Abajo, Macotera y quiciabes, Santiago de la Puebla, Salmoral y Malpartida, que tán a caballu ente la Tierra de Peñarada y la Tierra d'Alba; ente que al mio paecer, Tordillos y Alaraz pertenecen de llenu a la Tierra d'Alba, a pesar de la so adscripción al partíu xudicial de Peñaranda, fechu alministrativamente recién pero que puede influyir enforma na conciencia de los habitantes d'estos pueblos, que formaron parte, hasta 1833, de la Tierra, del Ducáu y del partíu d'Alba»
  4. García Hernández, Sebastián. «saquéu-de-Santiago-de la Puebla-por-Alba-de-Tormes El saquéu de Santiago de la Puebla por Alba de Tormes». Archiváu dende l'saquéu-de-Santiago-de la Puebla-por-Alba-de-Tormes orixinal, el 19 d'abril de 2013. Consultáu'l 20 d'abril de 2013.
  5. García Hernández, Sebastián. «la Puebla Inicio del señoríu de los Rojas en Santiago de la Puebla». Archiváu dende l'la Puebla orixinal, el 19 d'abril de 2013. Consultáu'l 20 d'abril de 2013.
  6. Según el Llistáu d'Autoridaes del Censu-Guía d'Archivos d'España ya Iberoamérica, anque según otres fontes concederíase en redol a 1527 y, ello ye qu'esiste documentación a nome del marqués de Poza anterior a 1537
  7. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  8. «Santiago de la Puebla». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2012. Consultáu'l 20 d'abril de 2013.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar