Virreinatu de Nueva España

(Redirixío dende Nueva España)

El virreinatu de Nueva España foi una entidá territorial integrante del Imperiu español, establecida en gran parte d'América del Norte pola Monarquía Hispánica mientres la so dominiu nel Nuevu Mundu, ente los sieglos XVI y XIX. Aniciar tres la cayida de Méxicu-Tenochtitlan, eventu principal de la conquista, la que puramente nun concluyó sinón hasta muncho depués, pos la so territoriu siguió creciendo escontra'l norte.

Reinu de Nueva España
Virreinatu de Nueva España
(de 18 agostu 1521 a 24 agostu 1821)
provincia de Nueva España
Primer Imperiu Mexicanu
virreinatu del imperiu español
Himnu nacional Marcha Real
Alministración
Estáu desapaecíu[[Imperiu Español|{{{2}}}
Capital Ciudá de Méxicu
Forma de gobiernu monarquía polisinodial (es) Traducir
Llingües oficiales castellanu
Relixón oficial catolicismu
Xeografía
Coordenaes 20°N 100°W / 20°N 100°O / 20; -100
Superficie 7657000 km²
Demografía
Población 5 500 001 hab. (1810)
Densidá 0,72 hab/km²
Economía
Moneda real colonial español (es) Traducir y pesu
Cambiar los datos en Wikidata

Creóse oficialmente'l 8 de marzu de 1535. El so primer virréi foi Antonio de Mendoza y Pacheco, y la capital del virreinatu foi la Ciudá de Méxicu, establecida sobre l'antigua Tenochtitlan.

Tomó una superficie enorme qu'entendió los territorios d'España n'América del Norte, América Central, Asia y Oceanía.

Incluyó lo qu'anguaño ye Méxicu, más los actuales estaos de California, Nevada, Colorado, Utah, Nuevu Méxicu, Arizona, Texas, Oregón, Washington, Florida y partes d'Idaho, Montana, Wyoming, Kansas, Oklahoma y Louisiana, per parte de los actuales Estaos Xuníos; según la parte suroeste de la Columbia Británica del actual Canadá; más la Capitanía Xeneral de Guatemala (qu'incluyía los actuales países de Guatemala, l'estáu de Chiapas, Belize, Costa Rica, El Salvador, Hondures, Nicaragua); más la Capitanía Xeneral de Cuba (actuales Cuba, República Dominicana, Puertu Ricu, Trinidá y Tobagu y Guadalupe); según, finalmente, la Capitanía Xeneral de Filipines, (entendiendo les Filipines, les islles Carolines y les islles Marianes, nel océanu Pacíficu, n'Asia y Oceanía). Dende 1626 hasta 1642 los españoles establecer nel norte de la isla de Taiwán (llamada polos portugueses Formosa ("Formosa" en castellán).[1]

La organización política estremaba'l virreinatu en reinos y capitaníes xenerales. Los reinos fueron los de Nueva España (distinta al virreinatu en sí); Nueva Galicia (1530); Capitanía Xeneral de Guatemala (1540); Nueva Vizcaya (1562); Nuevu Reinu de Lleón (1569); Santa Fe de Nuevu Méxicu (1598); Nueva Estremadura (1674) y Nuevu Santander (1746). Hubo cuatro capitaníes: Capitanía Xeneral de les Filipines (1574), Capitanía Xeneral de Cuba, Capitanía Xeneral de Puertu Ricu y Capitanía Xeneral de Santu Domingu. Estes subdivisiones territoriales teníen un gobernador y capitán xeneral (que na Nueva España yera'l mesmu virréi, quien añadía esti títulu a les sos otres dignidaes). En Guatemala, Santu Domingu y la Nueva Galicia, estos funcionarios yeren llamaos presidentes gobernadores, yá que encabezaben reales audiencies. Por esta razón, estes audiencies yeren consideraes como "pretoriales".[2]

Esistieron dos señoríos. El más importante foi'l marquesáu del Valle d'Oaxaca, propiedá de Hernán Cortés y los sos descendientes qu'incluyía un conxuntu de vastos territorios onde los marqueses teníen xurisdicción civil y criminal, y derechu a conceder tierres, agües y montes y dientro del cual topábense les sos principales posesiones (estancies de ganáu, llabores agrícoles, inxenios azucreros, batanes y estelleros).[3] L'otru señoríu foi'l ducáu de Atlixco, dau en 1708, pol rei Felipe V a José Sarmiento de Valladares, ex virréi de Nueva España y casáu cola condesa de Moctezuma, con xurisdicción civil y criminal sobre Atlixco, Tepeaca, Guachinango, Ixtepeji y Tula de Allende.[4]

El rei Carlos III introdució reformes na organización del virreinatu en 1786, conocíes como reformes borbóniques en Nueva España, nes que se creaben les intendencies, que dexaron llindar, en cierta forma, les atribuciones del virréi.

Dende principios del sieglu XIX, el virreinatu cayó en crisis, agravada pola Guerra de la Independencia Española, y la so consecuencia direuta nel virreinatu, la crisis política en Méxicu de 1808, qu'acabó col gobiernu de José de Iturrigaray y, más palantre, dio pie a la Conxura de Valladolid y la combalechadura de Querétaro. Esta postrera foi l'antecedente direutu de la guerra d'independencia mexicana, la que, al concluyir en 1821, desintegró el virreinatu y dio pasu al Primer Imperiu Mexicanu, nel que finalmente se coronaría Agustín de Iturbide.

Territorios editar

 
Nueva España dempués del Tratáu de Adams-Onís de 1819 (non incluyíos los territorios insulares del Océanu Pacíficu).

Capitanía Xeneral de Guatemala editar

La Capitanía Xeneral de Guatemala foi la segunda n'importancia del virreinatu y foi fundada por orde de Carlos I en 1536. Escontra 1609, la Real Audiencia dictaminó que'l virréi de Nueva España nun tendría de ser, en nengún casu, el gobernador de Guatemala. Esto supunxo una gran meyora na autonomía de la rexón. La primer capital del reinu foi Gracias a Dios, n'Hondures, pero en 1549 foi treslladada a lo que güei ye Antigua Guatemala. En 1773 una serie de terremotos provoquen el cambéu de la capital, polo que'l nuevu allugamientu destináu p'allugar la sede de la Capitanía foi Nueva Guatemala de la Asunción. La promulgación de la Constitución de Cádiz abre na Capitanía una nueva etapa de lliberalismu, colo que llograron entá más llibertá ya independencia del restu d'España.

En 1821 proclámase la independencia, y dos años más tarde los cinco provincies —Provincia de Ciudá Real de Chiapas, Provincia de Guatemala, Provincia de San Salvador, Provincia de Comayagua y Provincia de Nicaragua y Costa Rica— alzar nes Provincies Xuníes de Centroamérica, tres la cayida d'Agustín I como emperador de Méxicu. Sicasí, Chiapas incorporar a la naciente República Mexicana, ente que les otres provincies formaron los actuales países de Guatemala, Belize, El Salvador, Hondures, Nicaragua y Costa Rica.

Capitanía Xeneral de Yucatán editar

 
Territorios de les distintes potencies en 1800, onde puede apreciase el pesu del Virreinatu de Nueva España.

La Capitanía Xeneral de Yucatán foi una gobernación y zona alministrativa perteneciente a Castiella, creada en 1565, que taba so la dependencia direuta del rei p'asuntos militares y de gobiernu. Sicasí, al nun cuntar con audiencia real, tenía d'allegar a la real audiencia de Méxicu nel Virreinatu de Nueva España p'arreglar los asuntos xurídicos. El Virréi de la Nueva España tamién podía nomar gobernadores interinos na Provincia de Yucatán, ente que'l rei nomaba'l suyu. La "Provincia y Capitanía Xeneral de Yucatán" tomaba los actuales territorios mexicanos de Campeche, Quintana Roo, Tabasco, Yucatán, al empar que nominalmente correspondíen-y los territorios del norte del Petén y l'actual Belize.

Esta Capitanía Xeneral foi creada a partir de les conquistes encabezaes por Francisco de Montejo l'Adelantráu, que xunto col so fíu y sobrín, homónimos, apoderaron a los grupos mayes qu'habitaben la Península de Yucatán a la so llegada nos alboreceres del sieglu XVI. Estos grupos, que presentaron embravecida defensa del so territoriu, yeren los descendientes de los qu'integraron la coalición d'estaos que fuera formada y eslleida tiempo antes de la llegada de los españoles, y que se denominara Lliga de Mayapán. La conquista de Yucatán foi la más tardida de les que finalmente integraron el Virreinatu de la Nueva España, por culpa de que los últimos apartaces mayes nun fueron apoderaos íntegramente hasta l'añu de 1697 —esto ye, más de sieglu y mediu dempués de la conquista de Méxicu—, cola conquista de Tayasal.[5]

Historia editar

La conquista de Méxicu editar

 
Nacíu escontra 1485 en Medellín, Estremadura, Hernán Cortés llegó a Méxicu como aventureru dirixendo la espedición unviada por Velázquez, el so cuñáu. Consideráu polos azteques como'l so dios Quetzalcóatl, el conquistador foi sancionáu por Pánfilo de Narváez, a quien ganó en Veracruz. Fundador del Virreinatu de Nueva España, tuvo un fíu con La Malinche, el so intérprete indíxena, Martín Cortés, quien años más tarde se llevantaría contra la Corona. Morrió'l 2 d'avientu de 1547, na probeza en siendo acusáu de combalechadura contra'l rei.

Tres la conquista del reinu nazarí de Granada en 1492, Fernandu II d'Aragón y Sabela I de Castiella, xuníos en matrimoniu, financiaron la espedición de Cristóbal Colón, quien aportó'l 12 d'ochobre a la islla Guanahani, a la que rebautizó como «San Salvador». Colón creyó cumplir cola so allampada meta de llegar a les Indies de les especies saleando pela mar océanu. Los españoles siguieron esplorando'l Nuevu Mundu, y en 1517, Francisco Hernández de Córdoba llegó a la mariña de Yucatán. Dempués de dos enfrentamientos colos mayes, Hernández de Córdoba foi mancáu y pereció al so regresu a Cuba.

 
Mural que representa la Batalla de Centla, Tabasco, en 1519.

En 1518 Juan de Grijalva llegó a Campeche y Tabasco. Nesti últimu llugar entrevistar col cacique o gobernador maya Tabscoob y escuchó alrodiu de una ciudá poderosa, capital del imperiu más grande de Mesoamérica, la Gran Tenochtitlan, rematando'l so viaxe en Veracruz. En 1519, so la designación de Diego Velázquez de Cuéllar, gobernador de Cuba (llamada entós Fernandina, n'honor al rei d'Aragón), Hernán Cortés zarpó y llegó a territorios recién afayaos en febreru. En marzu aportó a Tabasco onde ganó a los indíxenes na Batalla de Centla, fundando la villa de Santa María de la Victoria que sería la primer población española na Nueva España. Ye equí onde-y ye agasayada Malintzin, que sería'l so gran traductora y pieza clave na conquista. Siguió'l so viaxe y fundó La Villa Rica de la Veracruz en territoriu azteca, primer villa europea institucionalizada nel Nuevu Mundu.

El 8 de payares, Cortés llegó a Méxicu-Tenochtitlan.[6]

Delles premoniciones n'años anteriores fixeron creer a Moctezuma Xocoyotzin, soberanu azteca o tlatoani, que'l fin del so imperiu taba cerca. Una antigua profecía rezaba que Quetzalcóatl, fundador del so imperiu, volvería so l'apariencia d'un home blancu y barbáu. Por ello, al ver a Cortés, creyó que la profecía cumpliérase y agospiólu nel so palaciu, construyíu por Axayácatl. Los españoles decidieron aprovechar la situación pa llograr riqueces ya influencia dientro de la corte azteca. Dellos sectores de la sociedá se nun taben d'alcuerdu y decidieron faer ver a Moctezuma el so error, pero'l tlatoani negar a aceptar la so culpa. En xunu de 1520, un puñáu d'homes españoles detuvieron a Moctezuma y proclamaron la conquista, pero'l pueblu remontóse. Cortés ordenó a Moctezuma salir a aselar a los sos súbditos, quien en llugar d'obedecer al so monarca, empezaron a apedriar. L'emperador morrió pocos díes dempués. Cuitláhuac, hermanu de Moctezuma y señor d'Iztapalapa foi electu tlatoani de Tenochtitlan y en respuesta a la Matanza del Templu Mayor,[7] decidió llanzar al pueblu contra los españoles el 30 de xunu. Les estratexes indíxenes cola ayuda de los tlatelolques llograron echar de la ciudá a los conquistadores, que nel actu perdieron cerca de mil soldaos y dellos caudales de dineru y oru. Dizse que Cortés lloró ganáu al pie d'un ahuehuete, polo que se-y conoz a esti fechu como Nueche Murnia.[8]

 
Campaña de Cortés, dende Veracruz hasta Méxicu Tenochtitlan (1519-1521).

Mientres el so trayeutu a la Gran Tenochtitlán, Cortés llograra les aliances de pueblos apoderaos polos azteques, como Tlaxcala y Chalco. Viéndose derrotáu, axuntó les sos fuercies cola de los sos aliaos, y en xineru de 1521, tres más de seis meses de la so derrota, Cortés empezó la marcha escontra la ciudá que lu vio vencíu na Nueche Murnia. Los azteques yeren agora gobernaos por Cuauhtémoc, pos Cuitláhuac finara en payares, víctima de viruela, enfermedá de la que yeren portadores dellos españoles y ante la cual munchos indíxenes yeren bien vulnerables. En marzu, Cortés empezó'l sitiu de la ciudá, a la que cortó l'agua y los recursos básicos de sanidá, comunicación y comerciu. A pesar de les sos aliances con Tetzcuco y Tlacopan, la ciudá tuvo de rindise'l 13 d'agostu, marcando asina l'entamu del dominiu español. Cuauhtémoc, líder azteca, intentó escapar en balsa pol Llagu de Texcoco, pero foi arrestáu. Encarceláu en Coyoacán, fuéron-y quemaos los pies por que confesara l'allugamientu de la so ayalga. En negándose, foi lleváu a una espedición en Centroamérica, en 1525. Los barruntos de combalechadura condergar a muerte, executada na forca el 28 de febreru de 1525.[9]

La fundación editar

 
«Vázquez de Coronado en camín al norte» (1540), por Frederic Remington, 1905.

El términu "Nueva España" foi acuñáu por el mesmu Hernán Cortés, que-y propunxo al emperador Carlos V na so carta de rellación de 1520 llamar a toa aquella tierra "la nueva España del mar Océanu", pola so semeyanza con España na so fertilidá, tamañu y clima.[10]

Tres les aiciones militares, sometida por aciu les armes, la capital mexica y en marcha'l restu del centru de Méxicu, Hernán Cortés ordenó la baltadera de Méxicu-Tenochtitlan y l'edificación de la nueva capital nos sos restos, disponiendo al alarife Alonso d'Estrada el trazáu al estilu español. Los españoles fixeron de la ciudá de Méxicu la capital d'una construcción que denominaron Nueva España, entendiendo dientro d'ella a tolos señoríos aliaos o sometíos poles huestes de Cortés. La primer sociedá novohispana constituyóse en redol al círculu cimeru de capitanes de la espedición, con Hernán Cortés como capitán xeneral de los territorios recién conquistaos, quien entamaron más espediciones pa controlar territorios. El sistema económicu occidental foi enllantándose gradualmente, incluyendo práutiques agrícoles, comerciales y financieres, magar munches estructures indíxenes siguieron práuticamente intactes como la movilidá de les mercancíes, les estructures de tributación y dellos poderes locales.[11]

Los indíxenes, mayoritarios siempres na sociedá, en siendo sometíos pela vía militar o reconocíu'l vasallaxe español yeren axuntaos en pueblos o repúbliques d'indios, que fueron constituyíos yá fora por faelos al usu occidental en poblaciones importantes y dexando a los mesmos gobernadores o por congregaciones, feches por poblaciones de dellos pueblos esvalixaos n'unu solu o bien, como trabayadores nes primeres encamientes y obrajes. Un puntu esencial ye que, a partir d'esti procesu, vivióse un colapsu demográficu de les sociedaes indíxenes, morriendo per cientos por causa de la esplotación y les epidemies, algamando un puntu críticu a la metá del sieglu XVI. Diches congregaciones tuvieron ente los sos fines la evanxelización de los indíxenes, un procesu que foi primordial na política española del sieglu XVI y realizáu poles principales órdenes relixoses.[12]

Los misioneros católicos editar

 
Nacíu en Trento, trubiecu del concilio de la Contrarreforma, Eusebio Kino adoptó'l so segundu nome n'honor a Francisco de Asís, a quien almiraba. Llegó a la Nueva España en 1682 y dedicóse a espublizar el Cristianismu. Fundó misiones en Sonora y Arizona, y la mayor d'elles lleva el so nome. Morrió en 1711.

Nel sieglu XVI, los españoles al mandu de Hernán Cortés conquistaron a los mexicas y fixéronse de les sos propiedaes. El llabor misioneru de la Ilesia Católica empecipiar col apuerto de les órdenes mendicantes: franciscanos, dominicos y agustinos, quien evanxelizaron partiendo de Anáhuac pa escontra fora les llocalidaes más poblaes y creando nueves onde yeren esvalixaes. Nel intre de la segunda década de tal sieglu, Cristóbal de Olid, Pedro de Alvarado y Nuño Beltrán de Guzmán apoderar de gran parte del territoriu mexicanu, salvo'l norte del país, onde les tribus chichimeques perduraron hasta principios del sieglu XVII, cuando fueron casi esterminaes. Nesi mesmu sieglu, el llabor de los flaires llegaos a Nueva España dexó estender los nucleos poblacionales a Nuevo León, onde se fundaron Cerralvo, Cadereyta y Sabina Hidalgo.[13]

Nesi mesmu periodu, el llabor de los franciscanos fixo posible la fundación de Pasu del Norte, en 1682. Carlos de Sigüenza y Góngora, intelectual y xeógrafu mexicanu, dedicar a xeres de cartografía nes Nueves Filipines (Texas) y nel puertu de Panzacola, onde s'edificó'l fuerte de San Carlos pa defender la llocalidá d'ataques pirates.[14]

La Compañía de Xesús sustituyó pasu ente pasu el llabor de los franciscanos, pero ampliar nel aspeutu cultural y educativo. Eusebio Francisco Kino foi un misioneru nacíu en Trento, Italia, y llegáu a la Nueva España alredor de 1680. Les sos misiones espublizar por Sonora y Arizona, pero la so mayor obra foi fundar Madalena de Kino, nel norte del territoriu sonorense. El so trabayu de fundación y conocencia xeográfica quedó resumíu na obra del tamién xesuita Francisco Javier Alegre, Los apostólicos enfotos, dedicada al Papa Benedicto XIV, y que foi publicada en Roma en 1749.[15]

El llabor de Kino inspiró a otros xesuites pa siguir la obra de fundación, yá entráu'l sieglu XVIII, cola fundación de San Antonio de Béxar y la badea del Espíritu Santu, dambes en Texas. Pero en 1767, Carlos III espulsó a los xesuites de los sos dominios por atentar contra les doctrines de la Ilesia y del rei, y les sos antigües misiones pasaron a ser de los dominicos, quien les estendieron hasta Paraguái y Ecuador. Junípero Serra, natural de les Islles Baleares, fundó en Alta California les misiones de San Diego de Alcalá, San Carlos Borromeo de Carmelo, San Gabriel Arcánxel, San Luis Obispo de Tolosa, San Francisco de Asís y San Juan Capistrano, ente otres. L'italianu Peri recibió mandatu de Pío VI pa evanxelizar les tierres de Chihuahua, onde fundó en 1798 la misión de San Luis Rei. El llabor d'evanxelización y población nun se detuvo hasta 1830, cuando'l Virreinatu nun esistía y yá llograren la so independencia munchos de los países que lu integraben.[16]

Colonización y conquista de les Filipines editar

 
Retruque modernu de la nao Victoria, na que Magallanes saleó a Filipines.
 
Itinerariu siguíu pola espedición de Miguel López de Legazpi nel archipiélagu filipín.

Na dómina virreinal de 1521, el navegante Fernando de Magallanes al serviciu d'España llegó al archipiélagu filipín y tomó posesión xurídica de les islles, sol tronu español, pero ensin dexar un solu soldáu o español cualesquier nes islles que valiera la colonización d'España. Anque se sabía que los indíxenes yeren por demás dondos y amás quería arrampuñase el poder de Portugal nes Indies Orientales, Hernán Cortés unvió tres barcos camín d'Asia, que zarparon de Zihuatanejo en 1527.[17] Nel camín, dos d'ellos naufragaron y el terceru llegó, pero nun tornó por non atopar la corriente de la torna. Dempués en 1541, López de Villalobos foi unviáu pol virréi Antonio de Mendoza pa encabezar una espedición escontra les Indies Orientales en busca de nueves rutes comerciales. La so espedición partió de Puertu de Navidá en 1542 a bordu de cuatro carabeles.[18]

En 1543 la flota tocó la mariña sur de la islla de Luzón (Filipines), onde esploraron la mariña y fixeron contautu colos indíxenes del archipiélagu. D'ellí partieron más al oriente hasta algamar la islla de Leyte y nomar islles Filipines n'honor al rei Felipe II. Pola mor de la fame y de un navío que s'arruinó por un accidente de navegación, la espedición foi desastrosa y tuviéronse que dir buscar abellugu nes Moluques, dominiu portugués, y dempués de delles escaramuzas fueron tomaos presos. Villalobos morrió presu en 1544 na islla d'Amboina. El restu de la tripulación consiguió escapar y tornar a Nueva España, onde cuntaron les hestories al virréi, y asina se consideró parte de la Nueva España la Capitanía Xeneral de les Filipines.[19]

L'intentu de colonización de Filipines nun terminó ende. El virréi Luis de Velasco encargó a Miguel López de Legazpi faese a la mar nuna nueva espedición. Zarpó de Puertu de Navidá, Nueva Galicia (anguaño Jalisco) el 21 de payares de 1564 y nel viaxe conquistó Guaján, les Islles de Saavedra/Islles de los Pintaos (Islles Márxal) y les Islles Marianes, y tocó Samar el 27 d'abril de 1565. Tamién s'espandió'l dominiu español a dellos puntos de la islla de Formosa, les Moluques (Tidore) y el norte de Borneo (Sabah). Hábilmente, López de Legazpi evitó hostilizar a los moradores de les islles, que se dicía que enseñaben nin más por más les vergüences al aire, y nun atopó resistencia pa esplorales. Pola escasez de productos, Legazpi viose forzáu a treslladase d'isla n'isla y espandió los dominios ellí. El movimientu foi fácil, yá que nes islles, al igual qu'en Méxicu, los clanes taben andaos a la tema, y Legazpi estableció fácilmente llazos d'amistá que-y dexaron mover se d'isla n'isla, llevantando al ratu los primeros asentamientos españoles: la Villa del Santísimu Nome de Jesús y Villa de San Miguel.[20]

La conquista de les Filipines, nomaes asina n'honor al rei Felipe II, por Miguel López de Legazpi fixo posible qu'en 1565 visitara per primer vegada tierres novohispanas el Galeón de Filipines. Col tiempu esta ruta sería'l principal llazu que xuniría les posesiones d'España n'América colos sos baluartes n'Asia. Nesi añu, gobernaba Felipe II, n'Inglaterra rexía Sabela I, cumplíense dieciocho años de la muerte del principal conquistador español, Hernán Cortés, y el xesuita Hernando Menéndez d'Avilés fundó les primeres misiones en San Agustín de la Florida. Unu de los principales sitios onde s'almacenaben los bienes traíos d'Oriente yera Nueva Orléans, na mariña del Golfu de Méxicu y que foi conquistada por Andrew Jackson en 1815, coincidiendo cola rebelión independentista en Nueva España. Les rutes fueron establecíes por más de dos sieglos. Sicasí, los caminos del Oriente al puertu d'Acapulco, onde solíen descargar les mercancíes, taben llaraos de riesgos, enfermedaes y ataques pirates d'Australia. Los productos remanaos yeren seda, especies, y oru. La ruta yera la forma d'enllazar el comerciu internu de les posesiones d'ultramar d'España, pero al empar tresmitíense idees lliberales a les colonies d'América, pos en Filipines había mayor llibertá d'espresión. L'últimu galeón llegó a Méxicu en 1813, pocos díes antes de tómalo del puertu a manes de José María Morelos.[21]

Sieglu XVII editar

 
Felipe IV, que gobernó los reinos españoles mientres la so decadencia política, pero que vivió la máxima espresión artística de los sos territorios alministraos. Nel so tiempu llogró'l reináu más poderosu del mundu. Foi asocedíu en 1665 pol so enfermizu fíu, Carlos II, quien sería l'últimu miembru de la Casa d'Austria en gobernar España.

Esti sieglu foi'l de la mayor espansión novohispana, al contrariu de asoceder na metrópolis, qu'entró en decadencia. En 1598, Felipe II morrió, dexando como herederu al so fíu Felipe III, quien apurrió'l gobiernu a ministros como'l duque de Lerma y el duque de Uceda, quien nun supieron remanar el gobiernu y metieron a España en guerres por defender la relixón católica, o como baxu Felipe IV mientres la Guerra de los Trenta Años, na qu'España perdió les sos posesiones n'Holanda, por aciu la Paz de Westfalia (1648). La política de Felipe III foi siguida pol so fíu Felipe IV, que reinó de 1621 a 1665. Mientres el so reináu dio'l llamáu Sieglu d'Oru español, con esponentes como Luis de Góngora y Lope de Vega na lliteratura; y Diego Velázquez y Bartolomé Esteban Murillo na pintura. Carlos II asocedió al so padre en 1665 y gobernó diez años so la rexencia de la so madre, Mariana d'Austria, quien s'arrodió de ministros estranxeros y casó al so fíu en dos causes (con María Luisa d'Orleans en 1679 y Mariana de Neoburgu en 1689) pero'l monarca nun consiguió descendencia. Al morrer en 1700, el rei nomó como'l so socesor a Felipe d'Anjou, nietu del rei francés Lluis XIV. Sicasí, l'emperador del Sacru Imperiu Romanu, Leopoldu I, negar a aceptar dichu alcuerdu y empezó la Guerra de Socesión española, na que trunfó l'herederu francés, pero'l conflictu amenorgó seriamente les finances novohispanas.[22]

 
Fuerte de Campeche, construyíu pa evitar ataques de pirates. Sicasí, en mayu de 1683 el pirata holandés Laurens de Graff escaló mientres dellos díes la ciudá.

Los virréis de Nueva España vivieron el so apoxéu nesta dómina. En 1611, Luis de Velasco, otrora virréi de Perú, unvió a una delegación a visitar tierres xaponeses y establecer contactos comerciales con aquella nación, y asina nació la Nao de China, que mientres trescientos años desembarcaba n'Acapulco les mercancíes provenientes de territorios orientales. El marqués de Cerralvo, Rodrigo Pacheco Osorio, foi acusáu de corrupción y d'ineficacia nel gobiernu, pos nel so mandatu'l puertu de Veracruz foi escaláu por pirates holandeses perdiéndose nel actu gran parte de los caudales reales. Amás, al salir del cargu llevó consigo más de trescientos mil pesos oro, y una perlla con diamantes enllastraos que regaló al rei. Otros virréis que sufrieron l'ataque de corsarios ingleses y holandeses fueron el virréi Armendáriz, quien entamó l'armada de Barloventu pa detener ataques de filibusteros ingleses a les mariñes novohispanas y el conde de Salvatierra, García Sarmiento de Sotomayor, quien ordenó protexer les mariñes de California y collo llibrar d'asaltos les naves procedentes de China. Escontra 1649 la cantidá de conventos na capital creciera a tal estremu, que los habitantes ver na necesidá de mandar una carta al rei Felipe IV pidiendo yá nun s'instauraren más centros na capital, pos guardaben desproporción col númberu d'habitantes, pero'l rei negar a responder. En mayu d'esi mesmu añu, efeutuóse l'autu de fe más grande rexistráu polos añales de la Inquisición española, fueron los penitenciados, 109, de los cualos 13 fueron relaxaos en persona, ye dicir morrieron na foguera.[23] El sieglu XVII carauterizar en Nueva España por una dómina de paz constante, que namái se vía atayada cuando los indios llevantar n'armes; los más conocíos d'estos caciques fueron Gaspar Yanga, xefe de la rebelión indíxena de 1609, y Jacinto Canek, quien se llevantó n'armes en 1770 contra la Corona en Yucatán. Les incursiones de pirates en ciudaes portuaries fueron bien frecuentes: en 1678 enfusaron en Campeche y fueron deteníos n'Alvarado, y el 15 de mayu de 1683, el corsariu Lorencillo tomó Veracruz. La espansión esperimentó pocos cambeos mientres esti sieglu, el más importante foi la fundación de la villa d'Albuquerque nel norte. En conociéndose la nacencia del príncipe Felipe Prósperu d'Austria en 1657, el virréi unvió una dotación de doscientos cincuenta mil pesos oro añales mientres un plazu de quince años, lo que terminó al morrer el príncipe en 1661. Mientres el gobiernu del virréi Gaspar de la Cerda y Mendoza, conde de Galve, l'armada de Barloventu percorrió Texas pa sacar del so territoriu a los franceses, idénticu a lo asocedío en Santu Domingu.[24]

Sieglu XVIII editar

 
Escudo de Felipe V d'España, primer rei proveniente de la Casa de Borbón francesa y nietu de Lluis XIV de Francia.

El sieglu empezó col ascensu de la Casa de Borbón al tronu español, llevando a Felipe V como primer rei de los Borbones españoles. La Guerra de Socesión española, derivada del nomamientu del duque d'Anjou como herederu a la corona, españó n'España y Europa. En 1713 la Paz d'Utrecht punxo fin al conflictu, pero obligó a España a vencer Xibraltar a la corona británica. Felipe V abdicó en 1724 en favor del so fíu Lluis I, quien morrió n'agostu del mesmu añu. El rei tuvo de tornar al tronu hasta la so muerte en 1746, siendo asocedíu pol so fíu Fernandu VI, quien morrió ensin descendencia en 1759 y como rei foi proclamáu'l so hermanu Carlos III. Esti rei executaría les reformes propies del Despotismu ilustráu, que gran efeutu tuvieron en Nueva España.[25]

La piratería había ablayáu, y munchos de los homes que trabayaron naquella actividá pasaron a engrosar les files de la marina británica, qu'escontra 1670 consolidara'l so poder. Fernandu VI prevía ataques a les mariñes españoles, polo que nel so mandatu aumentó la flota. La educación aumentó sobremanera sol reináu de los Borbón, de clara influencia francesa. Dende'l primer colexu, fundáu por Pedro de Gante en 1534, la tema de la enseñanza pública enllancárase. Salvu pola fundación de la Real y Pontificia Universidá de San Ildefonso (1553) y el Colexu Real de Zacatecas (1616), los virréis nun s'esmolecieron pola tema educativu. Ye hasta 1773, cuando se funda la Real Academia de Belles Artes, y en 1783 el Colexu de Minería, onde estudió'l químicu Andrés Manuel del Río. L'espardimientu cultural fixo posible qu'en 1693 publicárase'l primer diariu de la Nueva España, El mercuriu volante, y a partir de 1728 editóse La Gaceta de Méxicu. Nel territoriu de los purépechas, Vascu de Quiroga empezó la evanxelización de los indíxenes y fundó en 1540 el Colexu de San Nicolás Obispu, onde se formaron munchos sacerdotes y profesionistas mientres los sieglos de la colonia y más palantre, como Miguel Hidalgo. L'astronomía tamién se desenvolvió, na figura de Carlos de Sigüenza y Góngora y José Antonio Alzate. Mentanto, el teatru de Nueva España foi parte importante del Sieglu d'Oru español, con esponentes como Sor Juana Inés de la Cruz y Juan Ruiz de Alarcón. Coles mesmes, en 1806 representar por primer vegada n'América la obra El barberu de Sevilla. Con éses mientres el sieglu XVIII, la economía creció con lentitú, pero les artes desenvolver na so máxima rellumanza.[26]

 
Territoriu de Nutca (reclamaciones territoriales d'España na Mariña Oeste de Norteamérica, sieglu XVIII) y toponimia española

El reináu de Carlos III editar

 
Carlos III en traxe de cazador, por Francisco de Goya. Esti monarca foi representante del despotismu ilustráu y llevó a cabu series reformes n'España, qu'afectaron a la Nueva España nel aspeutu sociopolítico y económicu.

Carlos de Borbón y Farnesio nació en 1716, como fíu de Felipe V y d'Isabel de Farnesio. Xubió al tronu d'España en 1759, en morriendo ensin descendencia'l so hermanascu Fernandu VI. Mientres el so reináu, aumentó la milicia, dedicar a construyir Madrid y robló un Pactu de Familia con Lluis XV de Francia, lo que motivó la participación de la corona española na Guerra de los Siete Años. La derrota de l'alianza hispanofrancesa na mentada guerra obligó a España a vencer nel Tratáu de París (1763) la Florida, los territorios al oeste del ríu Mississippi, derechos sobre Hondures y Terranova. Nes colonies britániques de Norteamérica, el monarca unvió a Antonio de Ulloa como visitador y embaxador. Nesa dómina'l virreinatu de la Nueva España estendióse descomanadamente al adquirir la Luisiana española y al recuperar -en venciendo a los ingleses- la Florida española. Este mesmu políticu sirvió en Nueva España como asesor del virréi Bernardo de Gálvez, quien en 1786 realizó la reforma de l'alministración pública. Esti cambéu convirtióse, a lo postrero, nel legáu de Carlos III en Nueva España, pos se determinó la creación d'intendencies, dirixíes por españoles, y non polos antiguos caciques indíxenes al serviciu del virréi, práutica derivada de Cortés. El rei pretendía menguar la influencia de los gobernantes por aciu la descentralización del poder, y creó les intendencies efeutives a partir del 1 d'avientu de 1786. Otru fechu lleváu a cabu por Carlos III foi la espulsión de la Compañía de Xesús d'España, el 25 de xunu de 1767, como lo fixeren yá Portugal (1759) y Francia (1764). La esplicación brindada pol rei al Papa Clemente XIII foi que los xesuites espublizaben les idees de la ilustración y pretendíen derrocar a los monarques; amás atribuyía-yos responsabilidá nel Motín de Esquilache (1766). El Papa aceptó, y siete años más tarde Clemente XIV suprimió la Compañía de Xesús.[27]

Independencies y cambeos territoriales en Nueva España editar

Dende 1798 xestáronse rebeliones en contra del dominiu español, como la d'esi añu, conocida como la Rebelión de los machetes, que pretendía asesinar al virréi Miguel José de Azanza y proclamar la independencia. Sicasí, poco primero d'españar la conxura, los responsables de la mesma fueron deteníos.

Abolición del virreinatu de Nueva España editar

Los virreinatos queden abolíos mientres la vixencia de la Constitución de Cádiz en 1812 y 1820. El territoriu queda estremáu en venti provincies totalmente autónomes y dependientes direutamente de Madrid. Pal virreinatu de Nueva España, les sos divisiones son seis primeramente y añader darréu dos: San Luis de Potosí y Nicaragua. El 31 de mayu de 1820, Juan Ruiz de Apodaca restablez per última vegada la constitución española nel virreinatu de Nueva España.

Provincies de la Constitución de Cádiz
Provincies americanes Capital
Nueva España Méxicu
Provincies internes orientales Monterrey
Provincies internes occidentales Durango
San Luis Potosí Guanajuato

 Guadalajara 

Yucatán Mérida
 Guatemala (Guatemala, San Salvador, Honduras, Chiapas)  Guatemala
Nicaragua (Nicaragua, Costa Rica) León

Méxicu editar

La inestabilidá de la monarquía española asocedió mientres el gobiernu de José de Iturrigaray (1803-1808). Escontra fines de 1807, Napoleón Bonaparte n'alcuerdu con Godoy y Carlos IV, ocupó España pa invadir Portugal. En marzu de 1808, el pueblu español sublevóse y proclamó a Fernando de Borbón, como rei d'España. Napoleón al traviés de les Abdicaciones de Bayona apurrió la corona d'España al so hermanu Xosé Bonaparte y dio entamu a la Guerra de la Independencia Española.[28]

En Méxicu, los criollos del Conceyu, encabezaos por Francisco Primu de verdá y Ramos y Juan Francisco Azcárate y Lezama, propunxeron un sistema de gobiernu popular n'ausencia del rei, que foi unánimemente refugáu pol sector español de la Real Audiencia. Pocos díes dempués, al negase Iturrigaray a brindar reconocencia a la Xunta de Sevilla y a la Xunta d'Uviéu, los españoles decidieron derroca-y acotando que pretendía faese rei de la Nueva España. Pedro de Garibay foi nomáu nel so reemplazu, pero en mayu de 1809 foi sustituyíu pol arzobispu de Méxicu, Francisco Xavier de Lizana y Beaumont, quien dio llibertá a los implicaos na Conxura de Valladolid (avientu de 1809), que pretendía independizar al reinu. Socesora d'esta combalechadura foi la Combalechadura de Querétaro, encabezada por Miguel Hidalgo y formada por Miguel Domínguez, correxidor de Querétaro y la so esposa Josefa Ortiz de Domínguez, los militares Ignacio Allende, Juan Aldama y Mariano Abasolo. La combalechadura foi afayada ya Hidalgo adelantró la insurrección pal 16 de setiembre, na madrugada, cuando empecipió la Guerra de la Independencia de Méxicu, col fechu conocíu como Berru de Dolores.[29]

 
Sacerdote nacíu en Valladolid escontra 1765, José María Morelos foi arrieru y alumnu d'Hidalgo. Cura de Carácuaro al españar la guerra, xunir a los insurxentes y foi convirtiéndose nel artífiz militar de la causa. El so mayor trunfu foi'l Sitiu de Cuautla, onde venció a Calleja. En plenu cayente, convocó al Congresu de Chilpancingo y promulgó la Constitución de Apatzingán. Prindáu, foi enxuiciáu y executáu el 22 d'avientu de 1815.
 
Bandera usada pol Exércitu Trigarante d'Agustín de Iturbide y Vicente Guerrero ente 1820 y 1821. La so función yera espublizar los ideales del Plan d'Iguala, llocalidá onde foi iguada pol xastre José Magdaleno Ocampo. El color coloráu representa la unión, el verde la independencia y el blancu la relixón católica, garantíes del Plan d'Iguala.

Hidalgo rápido consiguió axuntar a más de 60.000 homes y tomó pacíficamente San Miguel el Grande, Celaya y Salamanca. Al entrar en Guanajuato el 28 de setiembre producióse la Toma de la Alhóndiga de Granaditas, y díes más tarde el consecuente saquéu. Les tropes insurxentes colaron a Valladolid, a la qu'entraron pacíficamente el 17 d'ochobre y onde Hidalgo foi proclamáu Xeneralísimu y Allende capitán xeneral. Nesa visita recibió les adhesiones d'Ignacio López Rayón y José María Morelos. N'entrando en Toluca el 5 d'ochobre, los insurxentes ganaron a los realistes de Torcuato Trujillo el 30 d'ochobre na Batalla del Monte de les Cruces, pero Hidalgo aguantar a tomar la Ciudá de Méxicu, lo que dexara ganar a los insurxentes la guerra pos prindaríen la capital.[30] Retirar al Bajío, onde Félix María Calleja del Rei ganó-yos na Batalla de Aculco el 7 de payares. La desavenencia ente los insurxentes llevó a Allende, Abasolo y Aldama a retirase a Guanajuato, onde Calleja-yos ganó'l 26 de payares. Hidalgo coló a Valladolid y más tarde a Guadalajara, tomada'l mesmu día de la derrota de Aculco por José Antonio Torres, moteyáu L'amu. En dambes ciudaes cometieron masacres d'españoles. Depués de la so derrota en Guanajuato, el bandu militar de la insurxencia xunir a Hidalgo en Guadalajara, onde s'estableció'l primer gobiernu de Méxicu. El 17 de xineru de 1811, Calleja ganó finalmente a los insurxentes na Batalla de la Ponte de Calderón, quien fuxeron al norte del país con a la intención d'abelugase en Estaos Xuníos d'América. En Zacatecas Hidalgo foi desaposiáu del mandu militar en favor de Allende, y el 21 de marzu Ignacio Elizondo tendió-yos una trampa y detúvo-yos nes Nories de Acatita de Baján. Los insurxentes fueron sometíos a xuiciu en Chihuahua y executaos. Allende, Aldama y Jiménez el 26 de xunu (a Abasolo se -y conmutó por prisión perpetua en Cádiz, España) ya Hidalgo foi fusiláu'l 30 de xunetu. Depués de la so execución, degollóse-yos y les sos cabeces fueron exhibíes na Alhóndiga de Granaditas.[31][32]

 
Entrada de les fuercies trigarantes de Iturbide y Guerrero a la capital, el 27 de setiembre de 1821. Esti fechu marca'l fin de la guerra d'independencia y del Virreinatu de Nueva España, y l'entamu de la vida independiente de Méxicu.

José María Morelos, comisionado por Hidalgo pa llevantar tropes nel sur del país, foi'l siguiente líder de la insurxencia, títulu qu'apostó con Ignacio López Rayón. Nel intre de 1811 llogró places como Chilpancingo, Tixtla, Chilapa y Tehuacán, pero foi ganáu n'Acapulco. Ente'l 9 de febreru y el 2 de mayu de 1812 foi sitiáu en Cuautla por Calleja, pero ganó-y al romper el cercu, lo que causó la baxa de Calleja nel exércitu realista. El 25 de payares de 1812 tomó Oaxaca y en 1813 prindó Acapulco y entamó el Congresu de Chilpancingo, onde se robló'l Acta Solemne de la Declaración d'Independencia de l'América Septentrional, en 1814 produció la Constitución de Apatzingán. Tres una serie de derrotes (en Llombes de Santa María, Puruarán y nes Águiles) foi prindáu en Temalaca el 5 de payares de 1815, y executáu na capital el 22 d'avientu d'esi añu. Nel so exércitu tuvieron Leonardo Bravo, Nicolás Bravo, Hermenegildo Galeana, Mariano Matamoros, Guadalupe Victoria y Vicente Guerrero. Los dos últimos fueron quien siguieron la llucha tres la muerte de Morelos, y munchos insurxentes desertaron por cuenta de la política d'indultu llevada a cabu por Juan Ruiz de Apodaca, sustitutu de Calleja nel virreinatu.

Agustín de Iturbide, vencedor de Morelos nes Llombes de Santa María, foi comisionado por Apodaca pa detener a Guerrero y a Pedro Ascencio Alquisiras, quien lluchaben nel sur. Iturbide y Guerrero apautaron nel Plan d'Iguala y xunieron los sos exércitos nel Exércitu Trigarante, qu'entró triunfal a la ciudá de Méxicu'l 27 de setiembre de 1821, rematando asina en Méxicu la Guerra d'Independencia y el dominiu español.[33]

Centroamérica editar

L'antiguu reinu de Guatemala —estremáu en delles intendencies a partir de les reformes borbóniques— tresformar en provincies constitucionales que se declaren independientes d'España'l 15 de setiembre de 1821. A pesar de la oposición de San Salvador y Costa Rica, América Central xunir al Imperiu Mexicanu n'avientu de 1821. Tres l'abolición de la monarquía en Méxicu, les Provincies Xuníes del Centru d'América constituyéronse como un país independiente.

Estaos Xuníos d'América editar

Los territorios de la Nueva España al norte del ríu Bravo, per diversu caminos, pasaron a formar parte integral de los Estaos Xuníos d'América.

En 1803 Estaos Xuníos mercó a Francia'l territoriu de la Luisiana, que de la mesma Napoleón recibir d'España en 1800 por aciu el Tratáu de San Ildefonso.

EE.XX. mercó'l territoriu de la Florida a España nel añu 1821. El so cesión llevar a cabu'l gobernador José Coppinger en virtú del Tratáu de Adams-Onís siendo l'estauxunidense Andrew Jackson l'encargáu de llevar a cabu'l trespasu de la soberanía. Coles mesmes, Estaos Xuníos adquirió tamién los derechos sobre les pretensiones españoles nel territoriu del Oregón.

En 1835 la República de Texas proclamó la so independencia, que nun foi aceptada per Méxicu. En 1845 Estaos Xuníos incorporó Texas a la so unión, lo que condució a la guerra mexicanu-estauxunidense de 1846 a 1848, que-y dexó a Estaos Xuníos anexonase los territorios de l'Alta California y Nuevu Méxicu. La nueva frontera definir por aciu el Tratáu de Guadalupe Hidalgo de 1848, y retocóse por aciu la venta de La Mesilla mexicana a Estaos Xuníos en 1854.

A lo último, en 1898, tres la Guerra d'España y Estaos Xuníos, los últimos territorios coloniales de Filipines, Guam, Cuba y Puertu Ricu dexaron de formar parte d'España.

Organización política editar

 
Carlos I, quien punxo en práutica les instituciones del Antiguu Réxime en Nueva España.

Nueva España foi'l primer virreinatu alzáu, y poro, onde se punxo en práutica'l modelu español de gobernación. El virréi, que'l so términu significa etimológicamente en llugar del rei, concentraba tol poder público, como yá se dixo. Yera nomáu y removíu llibremente pol rei, cuando'l soberanu quixera podría destituyir al virréi. Na Nueva España xugaba un papel de soberanu, pero en realidá namái obedecía les órdenes del rei d'España. Executaba les lleis promulgaes na metrópolis y encargábase de xixilar los negocios del Estáu. Del virréi dependía tola estructura del gobiernu, alcaldes mayores, correxidores, conserxes locales, conceyos y xefes de pueblos d'indios.[34]

Munchos virréis de Nueva España ocuparíen el mesmu cargu nel Virreinatu de Perú, y el treslláu de Méxicu a Lima yera'l premiu más acobiciáu poles autoridaes coloniales. El virréi recibía un sueldu como tal que presidente de l'Audiencia. Amás, percibía dineru pa la mantención d'una guardia. Los sueldos fueron aumentaos a midida que asitióse la dominación española. Un virréi mexicanu recibía 27 000 pesos añales, ente qu'unu peruanu cobraba 41 000 pesos añales. So los Borbones, dambos virréis recibíen 60 000 pesos añales y en dellos casos entá ye más, lo que s'esplica pola devaluación de la moneda. Tanto nel posterior Virreinatu de Nueva Granada como nel Virreinatu del Río de la Plata los virréis recibíen 40.000 pesos añales.

El Real Conseyu de Indias, foi instituyíu en 1519 y dende 1524 confirióse-y autoridá suprema pa discernir nos asuntos tocantes a les provincies del Nuevu Mundu. La so principal misión foi la de dexar el terrén llistu pa los virreinatos, creando lleis, institucionalizando a los pueblos d'indies, regulando'l comerciu, entamando l'alministración pública, xixilando los puertos y negocios públicos d'ultramar y ratificando nomamientu de funcionarios. Al entrar a valir la llei de los virreinatos, el Conseyu de Indias tomó nes sos manes la defensa de los indíxenes contra los abusos de los españoles, miembru destacáu d'esta etapa foi Bartolomé de las Casas. Otres instituciones de la Nueva España fueron los correximientos, qu'impartíen xusticia y yeren nomaos pola Audiencia. Taben amás dirixíos polos alcaldes mayores.[35]

 
Francisco de Sandoval y Rojas, primer Duque de Lerma y quien enllantó'l sistema burocráticu en Nueva España.

Como una midida preventiva, el gobiernu d'España estableció un complicáu sistema de burocratismo pa faer engarrosu cualquier trámite que punxera en peligru los intereses de la Corona, como evidenció el Duque de Lerma nuna carta escrita al monarca Felipe III en 1608. Otra perspeutiva tomada foi la de compensar pidimientos y esixencies de poder per parte de los antiguos conquistadores y de los caciques indíxenes. La población de Nueva España tenía d'allegar a les autoridaes establecíes pa llevar a cabu los sos trámites. Xeneralmente, los encargaos de los servicios públicos namái remanaben el negociu pol so propiu interés particular, el trámite solía ser bien costosu y tardáu, y en munches de les ocasiones yera archiváu ente tantos casos que nunca llegaron al so resolución. La burocracia aumentó'l so poder al pidir al rei l'aumentu de personal, so la supuesta premisa d'ameyorar el serviciu brindáu. Na realidá, esti sistema adquirió tal inflúi sobre tolos aspeutos de la sociedá novohispana, que'l virréi Bernardo de Gálvez, plantegó a Carlos III la necesidá d'una reforma urxente del sistema, que llegaría en 1786 cola primera de les reformes borbóniques d'aquel añu.[36]

Etapes históriques editar

 
Códiz que representa al conquistador Nuño Beltrán de Guzmán, fundador del reinu de Nueva Galicia, y la so capital foi Guadalajara, nomada asina n'honor a la so ciudá natal allugada en Castiella. Acusáu por Bartolomé de las Casas de crueldá a los indíxenes, foi desaposiáu por Felipe II de les sos posesiones y recluyíu nun conventu de Toledo, onde morrió en 1555.

Cortés fíxose cargu del gobiernu de l'acabante conquistar colonia colos títulos de capitán xeneral de xusticia mayor y Marqués del Valle d'Oaxaca, qu'él mesmu s'dio al salir del conceyu de la Villa Rica de la Veracruz. El conquistador ocupó l'antigua residencia de los tlatoanis en Coyoacán, pero más tarde treslladóse a la Ciudá de Méxicu. Mientres el so gobiernu consolidó la misión de les encomiendes ente los conquistadores, partiendo amás les mercés de la tierra, los frutos y estableciendo los talleres de producción artesanal. Cristóbal de Olid salió n'espedición a Hondures pero decidió aliase con Velázquez contra Cortés, quien unvió al capitán Francisco de las Casas a detenelu y axusticialu. Cortés nun taba enteráu de la espedición de Cases, polo que'l gobernador de Nueva España salió en persona pa detener a Olid, y llevó consigo al so presu Cuauhtémoc, que nel camín foi acusáu de combalechadura y aforcáu cerca de Tabasco.[37]

L'ausencia de Cortés foi aprovechada polos sos enemigos pa informar al rei d'España, Carlos I de los sos malos manexos y acusaciones de corrupción. El rei unvió al visitador Peralmíndez Chirino, quien instituyó el gobiernu de los oficiales reales, pero dexó a Cortés caltener el so títulu de marqués. Los oficiales reales fueron rápido tachaos de conflictivos y el nuevu visitador, Gonzalo de Salazar, nun duldar en destituyi-yos.[38]

En 1527, el rei reparó'l desastre aniciáu polos oficiales reales y nomó a la primer Audiencia, compuesta por un presidente (Nuño Beltrán de Guzmán) y cuatro oidores (Alonso de Parada, Francisco Maldonado, Juan Ortiz de Matienzo y Diego Delgadillo), quien namái teníen facultaes nel ámbitu xudicial, civil y criminal, pero de cutiu interveníen no tocante a l'alministración pública. Juan de Zumárraga, primer arzobispu de Méxicu, comunicó al rei les anomalíes cometíes polos miembros de la primer audiencia, cuantimás por Beltrán de Guzmán, polo que'l rei estableció la segunda audiencia. Taba integrada pol presidente Sebastián Ramírez de Fuenleal (obispu de Michoacán) y de oidores tenía a Juan Salmerón, Alonso Maldonado, Francisco Zeínos y Vascu de Quiroga. Los miembros d'esta segunda audiencia llograron restablecer los derechos de los pueblos indíxenes, amenorgar tributos, lliberar esclavos y suprimir les encomiendes (restauraes años más tarde por Felipe II.[39]

Institución del virreinatu editar

La corona española consideró conveniente la instauración del Conseyu de Indias, órganu regulatorio qu'habría de regular les lleis y a les autoridaes de la Nueva España y demás territorios conquistaos, pero la so actuación foi llindada por cuenta de los poderes casi ilimitaos de los virréis. Entós nació la Casa de Contratación de Sevilla, coles mesmes funciones que l'anterior organismu pero con potestá económica y financiera, la so principal xera foi regular el comerciu de les posesiones españoles nel Nuevu Mundu, y xixilar la seguridá de los mercantes peles víes fluviales del Imperiu español. Otra de los sos llabores foi evitar el contrabandu, a tal puntu que se castigaba'l comerciu con estranxeros siendo sentenciaos a la pena capital. La Casa d'Austria desdexó'l cuidu de los mares y el comerciu, convirtiéndose asina'l contrabandu nuna actividá curiosa pa los súbditos, una y bones el rei nun dexaba'l comerciu con otres potencies.[40][41]

Carlos I consideró conveniente la insturación del virreinatu, gobernáu por un virréi que representara a la corona y que fixera cumplir les lleis promulgaes. Antonio de Mendoza y Pacheco, foi'l primer virréi unviáu a la Nueva España en 1535, y quien tendría de reconciliar les diferencies ente españoles y nativos. Pa esa fecha, nun se conocíen a ciencia cierta les llendes del virreinatu, polo qu'Álvar Núñez Cabeza de Vaca, dirixó en 1537 una espedición d'ocho años de duración pa determinar el territoriu de la colonia. Les conclusiones presentaes polos esploradores al rei fueron que al nordeste atopaba la Florida y llegaba hasta les llendes de California y que la llende de la Nueva España yeren les Hibueras. Carlos I promulgó l'asuntu de la estensión nuna carta al virréi Luis de Velasco en 1555, pidiéndo-y coles mesmes la esploración de numberosos territorios despoblados. Felipe II dictó en 1572 les ordenances de funciones del virréi, que consistíen n'alministrar la colonia, dictar órdenes militares, emitir xuicios civiles y eclesiásticos, fundar pueblos y ciudaes, realizar censos y datos poblacionales, xixilar el funcionamientu de les obres públiques y llograr ingresos, de los que la quinta parte yera unviáu a España.[42]

El rei d'España editar

El rei yera la suprema autoridá d'España y les sos colonies, que'l so gobiernu foi de corte absoluta. El rei tenía la facultá llexislativa esclusiva, que se traducíen en reales cédules, reales órdenes, podía declarar la guerra, roblar la paz, alministrar xusticia y acuñar monedes. Nel intre de los trés sieglos qu'esistió'l Virreinatu de Nueva España, asocediéronse once monarques arrexuntaos en dos dinastíes:

 
Felipe II d'España

Casa d'Austria

Casa de Borbón

El virréi editar

Dende la institución mesma del Virreinatu de Nueva España, la figura del virréi adquirió pesu ya influencia por cuenta de que concentraba na so persona toles responsabilidaes de l'alministración pública del virreinatu, tanto xudiciales como llexislatives cayíen nel virréi, como representante personal del Rei d'España. Ente 1535, fecha de la institución del virreinatu, y 1821, al peracabase la independencia, hubo más de 62 virréis, siendo los más conocíos:

La Real Audiencia y les instituciones indianes editar

La Real Audiencia de Méxicu yera la principal institución de xusticia na Corona Castellanu-Aragonesa, cola esceición de los territorios forales de la Corona d'Aragón. Foi instituyida por Enrique II de Castiella y Carlos I crear en Méxicu escontra 1527, so la presidencia de Nuño Beltrán de Guzmán. Ente les sos principales funciones taben la d'impartir xusticia y faese cargu del poder na vacancia del virreinatu.[45]

Hernán Cortés decidió establecer el gobiernu na población de Coyoacán, al sur del llagu de Texcoco, por cuenta de que la ciudá de Tenochtitlán quedara en males condiciones. Dende ellí gobernó col títulu de Capitán Xeneral y Xusticia Mayor. Dende Coyoacán partieron les espediciones de conquista col propósitu de someter a los pueblos indíxenes de los diversos aldos de lo que sería'l Virreinatu de Nueva España. En 1528 confióse'l gobiernu a la Primera Real Audiencia de Méxicu, presidida por Nuño de Guzmán. En 1535 creóse'l Virreinatu de Nueva España, siendo'l primer virréi, Antonio de Mendoza y Pacheco.

La so estructura y poderes fueron establecíos por Carlos II, na Escoyeta de Lleis de Indias, en 1680.

Na Ciudá de Mexico Tenuxtitlan, Cabeça de les Provincies de Nueva España more otra nuesa Real Audiencia y Chancilleria, con vn Virréi, Governador y Capitan Xeneral y Llugar-Teniente nuesu, que sía Presidente: ocho Oidores: quatro Alcaldes del Crime: y dos Fiscales: vno de los Civil, y otru de lo Criminal: vn Alguazil mayor: vn Teniente de Gran Chanciller: y los demás Ministros y Oficiales necessarios, la qual tenga por distritu les Provincies, que puramente se llamen de la Nueva España, coles de Yucatan, Cozumel y Tabasco: y pola Mariña de la Mar del Norte y Senu Mexicanu, hasta'l Cabu de la Florida: y pela Mar del Sur, dende onde acaben los terminos de l'Audiencia de Guatemala, hasta onde comiençan los de la Galicia, según tán-yos señalaos poles lleis d'este titulo, partiendolos con elles pel Llevante y Poniente: col Mar del Norte y Provincia de la Florida pol Septentrion: y col Mar del Sur pol Mediodia.[46]

El Patronatu regio consistió nel conxuntu de privilexos y facultaes especiales que los Papes concedieron a los Reis d'España y Portugal en cuenta de qu'estos sofitaren la evanxelización y l'establecimientu de la Ilesia n'América. Vieno de resultes de les buldes papales Romanus Pontifex (1455) y Inter Caetera (1456), a beneficiu de Portugal nes sos rutes atlántiques, y de les llamaes Buldes Alexandrines emitíes en 1493, darréu dempués del Descubrimientu a pidimientu de los Reis Católicos, dada la so influencia ante'l Papa Borgia. Ente estos privilexos constaben el nomamientu d'obispu y demás dignidáes eclesiástiques y la recaldación de los diezmos y otres contribuciones de los fieles. Coles mesmes, el patronatu regio dexó que la Ilesia cuntara con numberosos misioneros, dispunxera de los recursos económicos y financieros necesarios y, sobremanera, facilitara la so movilización y distribución. Sicasí, tuvo tamién otres consecuencies menos favorables a la perspeutiva papal, como'l sometimientu de la Ilesia al poder real, l'aislamientu de Roma y la relaxación de la disciplina eclesiástica y relixosa al debilitase l'autoridá de los obispos y superiores relixosos. N'otru orde de coses, nel momentu de la independencia la casi totalidá del episcopáu yera español d'orixe peninsular y non criollu. Instituciones como la encomienda y alderiques como'l de los xustos títulos dexen clara cuál ye la verdadera importancia de la xustificación relixosa pal dominiu colonial. El control de la Monarquía Hispánico y Portugués sobre América provocaba les envidies d'otres monarquíes europees y nun ye ayena a movimientos como la Reforma o, na Francia católica, el galicanismu o regalismo.[47]

Población y mediu físicu editar

Efeutos de la conquista sobre la población editar

 
Pintura que representa un zambo, casta formada por indíxena y negru. Esta etnia foi la más atacada poles enfermedaes por cuenta de la so baxa resistencia a elles, principalmente a la viruela.

El mediu físicu yera variáu, compuestu pola combinación de climes templaos (centru de Méxicu), grebos (norte) y fríos (sierres Madre Oriental y Occidental). Cola migración d'españoles al Nuevu Mundu llegaron productos y animales domésticos como caballos, vaques, gochos y aves de corrolada. Les especies vexetales trayíes a Nueva España fueron diverses, como trigu, avena, caña d'azucre, plátanu y naranxal. Sicasí, dende l'intre mesmu de la Conquista asocedió un sópitu descensu na población indíxena de Nueva España, causáu pol contautu col mundu español, por cuenta de les enfermedaes traíes polos conquistadores, como viruela y tuberculosis, a les cualos los nativos nun podíen aguantar pola so falta de defenses. Otros factores qu'influyeron na despoblación fueron la perda del equilibriu ecolóxicu del mundu americanu, la falta de producción d'alimentos, distribución inequitativa de la riqueza, desplazamientu de l'agricultura por minería y comerciu, sistemes de repartimientos qu'afectaron la mano d'obra, amenorgamientu de superficies cultivables, introducción de la ganadería y nueves midíes que camudaron el sistema de cultivar. Los relixosos aniciaos nel territoriu del virreinatu consideraben como un castigu divín la muerte de los indíxenes por causa de les epidemies, atribuyéndolo munches vegaes a la esclavitú, trabayos forzaos y cautiverio acutáu a que yeren sometíos los nativos. Diego de Landa, flaire de Yucatán, escribió que los indíxenes negar a reproducise, por medrana a que los sos fíos sufrieren les mesmes condiciones qu'ellos, llegando inclusive a perpetar infanticidios pa evitalo. Otros motivos axudicaos polos sacerdotes como causa, fueron los vicios, especialmente'l del alcohol y aguardiente, dambos traíos a Nueva España polos españoles.[48]

Componentes del desenvolvimientu nel mestizaje editar

 
Imaxe d'un mulatu. El so nome, deriva de la pallabra mula, nacida de cruciar ente un caballu y un pollín. Sicasí, los mulatos exercieron influencia na mayor parte de los ámbitos de Nueva España y fueron parte importante del movimientu d'independencia.

Al conquistar los españoles los territorios de la Nueva España, na Península Ibérica viose la oportunidá d'emigrar a los nuevos dominios españoles pa consiguir meyores condiciones de vida. Al llegar a les tierres qu'esperaben, el mestizaje, esto ye, l'amiestu con indíxenes dio pie al mestizaje n'América. En produciéndose la peste qu'acabó cola metá de la población indíxena, los gobernantes de Nueva España viéronse obligaos a importar esclavos dende les posesiones d'España n'África. Contrariu a asoceder en Nueva España, les trelce colonies de Norteamérica, nun esperimentaron un procesu de mestizaje, porque les creencies relixoses de los pobladores, mayoritariamente comerciantes de relixón protestante, torgáben-yos establecer contautu físicu o sexual con cualquier etnia distinta a ellos.[49] Sicasí, l'ausencia de muyeres blanques europees mientres los primeros años de la conquista en Llatinoamérica, fizo que los conquistadores españoles xeneraren, coles muyeres indies natives de cada zona, al traviés del raptu, la violación y el amancebamiento, una nueva población mestiza.[50]

El mestizaje foi realizáu casi puramente polos varón españoles, nunca poles muyeres, lo cual amuesa que nun se trataba d'una ausencia de prexuicios raciales. L'español nunca se casaba con una india, a cencielles tomaba delles indies como concubinas, xeneralmente les que sirvíen na so casa y tenía fíos con elles. A pesar de que les indies fueren convertíes al cristianismu yera impensable pa un español casase con una d'elles, solamente casábase coles europees cuando llegaben a Nueva España, y yera con elles que tenía los sos fíos llexítimos, lo cual nun-y torgar siguir procreando coles sos sierves o concubinas indies.[51]

 
José María de Cervantes y Velasco, Conde de Santiago Calimaya, un exemplu a l'alta clase del Méxicu virreinal

La pirámide de les castes na Nueva España taba constituyida principalmente por seis grupos de población, los mayores y más numberosos nel virreinatu:

  • Españoles peninsulares: Los dueños de la tierra y de los negocios en Nueva España, na so mayoría yeren persones con negocios atayaos que veníen faer fortuna a la colonia pa desaniciar un pocu la so situación económica. L'amiestu d'estos grupos con otros dio orixe al mestizaje.
  • Criollos: Fíos d'españoles peninsulares, pero aniciaos nel virreinatu. Nun gociaben de privilexos como los sos padres, pero participaben semiactivamente na alministración de los bienes y en trabayos públicos menores. Esti grupu social lideró la cayida de la Nueva España al alborear el sieglu XIX.
  • Mestizos: Productu del amiestu ente españoles ya indíxenes, yeren quien trabayaben los productos de la tierra y el campu.
  • Indíxenes: Nativos de la Nueva España, perdieron los sos territorios depués de la conquista, y viéronse obligaos a trabayar les sos tierres en calidá d'esclavos, la parte más numberosa de la población.[52]
  • Negros: Traíos dende África pa realizar trabayos forzaos nes mines, entemeciéronse de momentu colos indíxenes, clase social cola que teníen más rellación, y asina nacieron los zambos.
  • Asiáticos: El grupu menos numberosu de la Nueva España, yeren na so mayoría chinos y xaponeses que realizaben negocios de forma esporádica nel territoriu, pero munchos d'ellos asitiáronse na Nueva España y asina crearon una nueva casta: los cambujos (d'asiáticu ya indiu).[53]

Les castes editar

Les castes fueron unu de los complementos más importantes na Nueva España, y produciéronse poles diversu amiestos ente los grupos predominantes de Nueva España (negros, españoles, ya indíxenes). Tanto nos rexistros oficiales como na imaxinación del vulgo, estes castes pasaron a la historia con un nome y carauterístiques que los estremaben d'otros pueblos y races. Na xerarquía social, les castes principales yeren les surdíes a partir de la unión d'un español con un miembru d'otra clase social. A partir de los amiestos d'éstes, surdíen el restu. La clasificación de les castes nun yera oficial[54] y creáronse dellos sistemes[55] nos que varien los nomes o les uniones, sacante les principales, que suelen tener les mesmes denominaciones:

  • Mestizu: fíu d'español ya indíxena.
  • Castizu: resultancia de la unión d'español y mestizu.
  • Mulatu: descendiente d'español y negru.
  • Moriscu: resultancia de la unión d'español y mulatu.
  • Albín (n'ocasiones, chinu):[56] fíu d'español y moriscu.

A esta llista podría añader el español, como descendiente d'español y moriscu.[55][56] A partir de la castes anteriores, surden nuevos amiestos que los sos nomes varien d'un sistema a otru y reciben denominaciones de lo más variopinto: tornatrás, saltatrás, tentenelaire, llobu, zambaigo, cambujo, genízaro, albarazado, calpamulo, qu'intenten clasificar la gran variedá étnica que supunxo'l mestizaje en Nueva España

Introducción d'esclavos africanos a Nueva España editar

 
El comerciu triangular foi la base del tráficu d'esclavos: sirvió económicamente los intereses de les colonies americanes y yera base del sistema de producción de los plantíos según de la crecedera pre-industrial n'Europa. Trátase del camín de los barcos ente los puertos d'Inglaterra, Portugal, España y Francia, escontra'l Caribe, una vegada cargaos pola mariña oeste d'África.

La primer carga d'esclavos africanos llegó a les Antilles en 1501, procedente de Nixeria. Nesti país, los conquistadores escoyeron a los esclavos con unes carauterístiques especiales: toos teníen de ser varones robustos mayores de 18 años, y capaces d'aguantar grandes viaxes ensin morrer nin carecer enfermedaes. Los esclavos negros fueron llevaos a la Nueva España a partir de 1560, y el so principal trabayu yeren les mines, pero en delles partes del país, como Chihuahua, usábase-yos como llabradores de caña d'azucre, ya inclusive como pregueros y guardias. El tráficu d'esclavos volvióse un negociu redituable pa los españoles, quien de la mesma los mercaben a los portugueses. Los indíxenes causaben munchos problemes a los sos amos españoles, como rebeldía y poca resistencia a les enfermedaes. Mientres el so primer sieglu d'esistencia, el tráficu d'esclavos llograr de Cabu Verde, pero nel sieglu XVII Congo y Angola mover como principal productor d'esclavos. Mientres tol virreinatu, los negros sufrieron una condición de trabayu que rayaba na esclavitú, y munchos morrieron por causa de los malos tratos. El 6 d'avientu de 1810, en Guadalajara, Jalisco, Miguel Hidalgo y Costilla, líder del movimientu insurxente, decretó la llibertá de los esclavos. Sería efeutiva hasta 1821.[57]

Tamañu y distribución de la población editar

 
Los españoles ocuparon un papel preponderante na sociedá de la Nueva España, pos yeren los dueños de la tierra y alministradores del gobiernu. Semeya del rei Carlos II d'España por Juan Carreño de Miranda, 1675.

La Nueva España en principiu taba configurada polos grupos indíxenes namái, na dómina de la conquista. Sicasí, les epidemies y los trabayos forzaos fixeron que los diez millones d'indíxenes baxaren a ocho millones nel sieglu XVII, a siete nel sieglu XVIII y a trés y mediu nel sieglu XIX. Parte importante d'esti descendimiento fueron los desplazamientos de los grupos indíxenes. La mayoría de los presentes nel Bajío, mover a los reales mineros de Zacatecas y Aguascalientes, ente qu'otros asitiáronse nes contornes de ciudaes como Querétaro, Guanajuato y Orizaba.[58]

La población blanca esperimentó una acelerada crecedera na segunda metá del sieglu XVI d'equí p'arriba, al producise la gran migración a la Nueva España per parte de comerciantes veníos de la península. Munches vegaes, los fíos d'españoles tamién yeren consideraos como tal, pero na práutica de l'alministración pública yeren llamaos criollos. Para 1570 había 63.000 españoles en tol territoriu de Nueva España, en 1759 la cifra aumentó a 600.000 y en 1800 a un millón d'habitantes blancos. Los llugares de mayor concentración ya importancia pa esti grupu fueron Ciudá de Méxicu, Guanajuato, Puebla, Guadalajara, Veracruz y Oaxaca. Otres places d'importancia minera relevante fueron Durango y Zacatecas, onde s'alcontraben villes de producción agrícola y ganadera que fueron aprovechaos polos españoles pa la so esplotación. El Bajío adquirió enorme importancia económica nel sieglu XVIII por cuenta de les faciendes d'españoles asitiaes nesa parte de la rexón, onde la presencia d'españoles foi de gran importancia.[59]

 
Palaciu construyíu por indíxenes al serviciu de Hernán Cortés en Cuernavaca, y que mientres munchos años foi vistu como un símbolu del dominiu español sobre los indíxenes nativos de l'antigua Mesoamérica.

Los negros fueron importaos a Nueva España pa realizar trabayos d'esplotación de mines, nel so máximu puntu de rellumanza llegaron a sumar 20.000, pero a la fin del virreinatu yeren tan solo 10.000.[41] Esto debió principalmente al so amiestu con otros grupos étnicos. Taben concentraos nes rexones d'agricultura y reales de mines, como Méxicu y Puebla. Otru grupu minoritariu yeren los mestizos, que yeren fíos d'españoles ya indíxenes y solíen ser discriminaos pol so orixe, de cutiu despintáu por ellos mesmos. A principios del sieglu XVII, esti grupu empezó a aumentar, y en 1805 yá yeren más de millón y mediu. Concentrar en ciudaes importantes, redes mineres y mariñes despoblaes.[60]

Rellaciones sociales y diversidá étnica editar

Los españoles teníen un llugar de privilexu social, podíen llograr los trabayos d'indíxenes y negros ensin tener que pagar polos sos servicios. Los indíxenes realizaben trabayos forzaos pa los españoles. Los negros vivíen como esclavos de los peninsulares. Asina se foi configurando'l sistema de clases étniques en Nueva España, polo cual un grupu tenía privilexos o nun dependiendo de la so ascendencia étnica. El mestizaje traxo consigo l'apaición de nuevos grupos étnicos a los que cada vez más se -yos enzancaba ingresar nel círculu de la sociedá colonial. Nos procesos de formación de los grupos étnicos resultantes del mestizaje, influyeron delles cuestiones autóctones y mesmes de la rexón. Les comunidaes nómades aguantaron per munchos años el embate conquistador de los españoles, y escontra 1605 les tropes peninsulares dar por vencíes y empezaron el procesu d'evanxelización que remató cola cayida de les tribus en 1630.[61]

Situación de los pueblos indíxenes editar

 
El mestizu yera fíu d'español ya india, y yera una de les castes más numberoses nel territoriu del Virreinatu de Nueva España. Col tiempu foi adquiriendo poder ya influencia, al puntu de que foi la clase qu'encabezó la independencia de Méxicu, xunto a los criollos. D'esta clase social provinieron homes como José María Morelos y Vicente Guerrero.

Los indíxenes vivíen, mayoritariamente, nos visos d'altos montes y en ribayos, esperando fuxir de los sos conquistadores, polo que se-yos consideró nómaes mientres enforma tiempu. La segunda Audiencia escribió a Carlos I en 1531 pa informar alrodiu de la población novohispana, y al referise a los indios afirmaba qu'escarecíen d'orde y política, y qu'amás taben desordenaos y ensin un llugar fixu onde establecese. Por ello, el rei contestó qu'una de les primacías del nuevu gobiernu habría de ser la pacificación de los pueblos nativos. Polo xeneral, mientres tola dómina colonial, tuvieron poques oportunidaes de desenvolvimientu y d'adquirir tierres de cultivu. Los españoles peninsulares atropaben la mayoría de los comercios y los indíxenes yeren apostraos a un segundu planu. Tamién, la evanxelización fíxo-yos adoptar la relixón católica y destruyir a los sos antiguos ídolos. La organización política que los españoles dexáron-yos caltener estremaba a los caciques gobernantes, quien gociaben de privilexos, de los indíxenes de la más baxa clase social.[62][63]

Cuando'l españoles llegaron al Nuevu Mundu, atopar con civilizaciones perbién constituyíes: l'imperiu teocráticu de los Inques que taba nel so apoxéu, la confederación de los azteques y la cultura maya. Ente los amerindios había astrónomos, inxenieros, médicos, ciruxanos, artistes, sacerdotes, escultores, arquiteutos y otros profesionales, munchos de los cualos acabaron realizando trabayos forzosos nes mines.

L'escritor Eduardo Galeano considera la mita como una «máquina d'esmagayar indios» pos, anque les lleis españoles protexíen a los indios contra les posibles inxusticies que podríen cometese contra ellos, la realidá yera que, na práutica estes lleis nun se cumplíen y los indios acababen sometíos a trabayos forzosos nes encomiendes. Les diferencies de estatus nes condiciones xurídiques al declarar a los indios «persones» y non oxetos d'esclavitú nun modificar demasiao la so calidá de vida.

Fray Rodrigo de Loaysa escribió que «estos probes indios son como sardines nel mar. Según los otros pexes escuerren a les sardines pa faer presa d'elles y taramiales, asina toos nestes tierres escuerren a los miserables indios».

Los encomenderos esixíen a los caciques que reemplazaren a los indios muertos, los mitayos, permanentemente. Una cancha construyida con piedres, qu'inda esiste, yera una corrolada nel cual los dueños de les mines partir a los indios. Partir a los indios ya indies igual que les tierres.

Según José María Ots Capdequí, les tierres vender colos indios incluyíos, y heredábense: cuando yeren daos en encomienda pertenecíen al encomendero pol términu de dos vides, esto ye, tamién al so herederu.[64]

Economía editar

Esplotación de materies primes y minerales preciosos editar

Les principales actividaes económiques del virreinatu fueron la minería, l'agricultura (maíz, cacáu y otros productos orixinarios de l'antigua Mesoamérica), la ganadería (introducida polos europeos, quien traxeron la mayor parte de los animales criaos) y el comerciu (llindáu namái a les posesiones españoles, actu de mercantilismu). Otru elementu importante nel desenvolvimientu de la Nueva España foi'l papel xugáu pola Ilesia católica, que llogró un gran poder al adquirir grandes propiedaes y monopolizar la educación, los servicios de salú y otres árees de l'alministración pública.

Los recursos minerales topaos sol suelu de la Nueva España, con importantes centros mineros como Guanajuato, San Luis Potosí Zacatecas y Hidalgo, constituyeron una de la más grandes fontes de riqueza pa la corona, utilizaes n'Europa pa financiar gastos d'Estáu, costos de guerres o p'acuñar moneda circulante.

 
La minería dio llugar a una gran actividá económica y comercial en Nueva España que xeneró emplegos pa gran parte de la población.

La minería foi l'actividá económica que más impulsu tuvo na colonia, pos cualesquier podía echar a andar una mina siempres y cuando apurriera la quinta parte de les sos ganancies a la corona española. Foi amás un incentivu pa la conquista, esploración y colonización de nuevos territorios. Les principales mines de Nueva España fueron la de Zacatecas (1546), Pachuca (1552), Fresnillo y Guanajuato (1554), y finalmente San Luis Potosí (1592). Estes ciudaes tamién recibieron gran cantidá de pobladores por cuenta de la esperanza de munchos novohispanos por consiguir un meyor nivel de vida.[65][66]

Según Eduardo Galeano «les mines esixíen grandes desplazamientos de población y desarticulaben les unidaes agrícoles comuñales; non yá escastaben vides innumberables al traviés del trabayu forzáu, sinón qu'amás, indireutamente, ablayaben el sistema coleutivu de cultivos. Los indios yeren conducíos a los carcavones, sometíos a la servidume de los encomenderos y obligaos a apurrir por nada les tierres que obligatoriamente dexaben o desdexaben.»[67]

El beneficiu de patiu foi afayáu por Bartolomé de Medina en 1554, y la so principal consecuencia foi una medría na activación de la minería, pos el nuevu sistema riquía de menos tiempu, menor mano d'obra y amenorgaba la cantidá de trabayadores necesarios pa la obra. Sicasí, la obra de Medina riquía un mayor costu económicu (el sistema taba formáu por sal, pirita de fierro, cobre y mercuriu — conocíu entós como azogue —), pero'l costu foi desaniciáu rápido y la minería siguió la so crecedera.[68]

La minería novohispana enfrentó dellos problemes, como:

  • Escasa mano d'obra al trate amenorgada la población indíxena (principal trabayadora de les mines), mientres les epidemies del sieglu XVI. Esti inconveniente foi solucionáu cola importación d'esclavos negros.
  • La importación de mercuriu foi prohibida y castigada cola pena capital a partir de 1589, por decretu de Felipe II. La razón dada foi que los ingleses yeren los mayores comerciantes de tal productu y al ser España la so enemiga principal, les sos colonies nun podíen comerciar cola corona británica. La prohibición afaló'l contrabandu con pirates ingleses, como Henry Morgan.
  • La durez del trabayu nes mines provocaba enfermedaes como artritis reumatoide nos mineros, lo que munches vegaes causó la so muerte o cese nel trabayu. Los estímulos brindaos solíen ser paupérrimos y los trabayadores munches vegaes causaron revueltes en contra de los patrones.[69]

La dómina dorada de les mines algamar nel sieglu XVII, y el so meyor representante foi la mina de la Valenciana, allugada en Guanajuato y propiedá d'Antonio de Obregón, conde de la Valenciana. Nel plazu de 1788 a 1808, la mina produció 30 millones de pesos, cantidá cimera al Productu Internu Brutu del Virreinatu de Perú. La plata foi'l principal productu de les mines novohispanas, y la so importancia reflexar na proliferación de la orfebrería, qu'adulces llogró gran prestíu nel mundu enteru. Los azteques tamién desenvolvieren esta actividá nuna escala menor, lo qu'aumentaron los novohispanos. Les Antilles y Filipines, fueron los principales mercaos de venta de la plata producida en Nueva España. En 1729, al celebrase la boda de Fernando de Borbón y Saboya, príncipe d'Asturies, con Bárbara de Braganza, en Badayoz, Estremadura, los presentes daos fueron de plata novohispana.[70]

Según les lleis vixentes na dómina, los particulares podíen tener terrenales pero toles riqueces del sosuelu yeren propiedá de la Corona.[71] Na mayoría de los casos, cualquier español o indiu[72] podía esplotar una mina siempres qu'una parte de la producción, el llamáu «quintu real», fora pa les Arques Reales. La participación direuta de la Corona nes esplotaciones nun yera daqué habitual sacante nel casu del mercuriu, un mineral esencial pa la estracción de plata. Esto y el fechu de que la so producción concentrárase namái en dos puntos del imperiu (Almadén en Castiella y Huancavelica nel Perú) fixeron que la Corona monopolizara la so esplotación de forma direuta o per mediu de contratistes.[71] D'esta forma, l'Estáu podía controlar el preciu d'esti metal y, al tiempu, controlar que les mines de plata pagaren correutamente la parte que correspondía a la Facienda Real (pola correspondencia esistente ente'l mercuriu utilizáu y la plata resultante del procesu).[71] Desque en 1559 llegara'l primer cargamentu, les mines de Almadén seríen les encargaes de suministrar el mercuriu que Nueva España precisaba. Les esplotaciones novohispanas tan solo tuvieron que recurrir al mercuriu de Huancavelica cuando la producción almadenense derrumbar a mediaos del s. XVII. Sicasí, el productu peruanu yera más caru y de peor calidá polo que, en cuanto Almadén recuperar a finales del mesmu sieglu, Nueva España volvió importar tol so mercuriu dende ellí.[73]

Formación de la gran propiedá editar

 
Les faciendes tuvieron el so apoxéu nel sieglu XVII y ocuparon gran parte del centru del país, cuantimás el Bajío. Nesta imaxe puede apreciase la segunda seición del Acueductu de Querétaro, construyíu gracies a les influencies y oficios de Juan Antonio de Urrutia y Arana, marqués de la Villa del Villar de la Águila. Foi concluyíu en 1738 y entá se caltién.

Les primeres reparties de la tierra fueron realizaos polos conquistadores ensin el permisos de los monarques, pero más tarde fueron confirmaos por estos. Amás de les posesiones reconocíes pol rei y les tierres adquiríes polos españoles, esistíen les mercés reales, tierres vencíes pol rei en cuenta de un pagu, podíen ser concedíos por aciu un títulu a un particular o a un pueblu n'específicu. El más estensu, famosu y conocíu foi'l Marquesáu del Valle d'Oaxaca, propiedá de Hernán Cortés y pobláu por más de 23 000 indíxenes, onde s'asitió la base de la economía del sureste novohispano.[74]

El Repartimientu foi la base de l'alministración pública mientres esos años d'afitamientu del virreinatu. Los conquistadores apoderar del oru, el quintu real diba a la corona, el diezmu a la ilesia. Los pueblos que yeren los propietarios orixinarios de la tierra yeren desaposiaos d'ella por aciu les denominaes mercés reales. Les encomiendes nacieron a principios del sieglu XVII, yera un sistema en que los indíxenes taben al completu serviciu del conquistador, quien tenía la obligación d'imparti-yos educación cristiana y defender el so territoriu de cualquier ataque. Otru elementu carauterísticu d'esti sistema fueron les faciendes, que surdieron al empecipiar la decadencia del sistema d'encomiendes. Carauterízase pol acaparamientu del territoriu al so alredor, lo que solía asoceder nel norte y centru del país.[75]

La metá de les propiedaes de les tierres y del capital esistente en Méxicu pertenecía a la Ilesia, dueña de numberoses hipoteques n'otres tierres que nun-y pertenecíen.

El papel de los encomenderos editar

 
Pedro de Alvarado, unu de los primeros encomenderos qu'exerció'l so cargu en Hibueras y Guatemala, onde morrió.

Dende'l puntu de vista européu d'aquel tiempu, la llexitimidá de la Conquista Española del Nuevu Mundu venía de la obligación de la Corona Española de convertir a les sos acabante adquirir súbditos paganos, esto ye, una continuación de la Reconquista de la Península Ibérica, onde les Corones de Castiella y Aragón. Suxetos al gobiernu del rei quedaríen solo los señoríos de mayor importancia, como Méxicu mesmu, los tlaxcaltecas y dellos otros. Mientres los primeros años el factor decisivu nesta rellación tuvo más nos caciques, que nos encomenderos, pos estos, a pesar de los sos prerrogativas, taben nuna posición de suma debilidá. Les sos armes y la so capacidá de respuesta yeren pocos si considérase que yá nun formaben una hueste sinón que taben esvalixaos. Namái dempués de dellos años, y col respaldu d'una presencia española más fuerte en Nueva España, pudieron los encomenderos imponer los sos deseos entá al aviesu de la voluntá de líderes locales. P'alministrar a la población indíxena introducióse la figura del encomendero. El encomendero tenía de protexer y evanxelizar a los indios; a cambéu, podía quedase col so tributu y serviciu personal.[76]

Les indies yeren tomaes pa tou usu, esto ye, sierves y concubinas al empar.[51]

Comerciu editar

La economía d'América se estructuró en función de les necesidaes del mercáu européu, al serviciu de la Corona Española. Los territorios americanos envíaban a Europa oro, plata, cobre, mercuriu, diamantes, y alimentos como l'azucre, el cacáu, y recibíen sal, vinu, aceite, armes, paños, teles y artículos suntuarios, amás d'esclavos.

El puertu de Veracruz foi'l so principal puertu al océanu Atlánticu, y el d'Acapulco el principal al océanu Pacíficu. Dambos puertos fueron fundamentales pal comerciu ultramarín, especialmente con Asia, como foi'l casu del Galeón de Manila (tamién conocida como la Nao de China), que yera un buque que faía dos viaxes al añu ente Manila y Acapulco, que les sos mercancíes yeren dempués tresportaes per tierra d'Acapulco a Veracruz y darréu reembarcadas de Veracruz a Cádiz, España. Con éses los buques que zarpaben de Veracruz diben xeneralmente cargaos de mercancíes d'oriente procedentes de los centros comerciales de les Filipines, más los metales preciosos y recursos naturales de Méxicu, Centroamérica y el Caribe. Sicasí, estos recursos nun se traducieron en desenvolvimientu pa la metrópolis por cuenta de la frecuente inmersión d'España en guerres n'Europa, según pola constante amenorga al tresporte ultramarín fechu polos asaltos de les compañíes de bucaneros (ingleses), corsarios (holandeses) y pirates (mistu). Estes compañíes fueron primeramente financiaes por, primero, la bolsa d'Ámsterdam —la primera de la historia y que'l so orixe deber precisamente a la necesidá de fontes de financiamientu d'empreses de pirates—, según darréu pola bolsa de Londres. Lo anterior ye lo que dellos autores llamen el «procesu históricu de tresferencia de riqueza del sur escontra'l norte»[77]

Agricultura editar

 
Agave, planta orixinaria de Nueva España qu'arriqueció principalmente a empresarios franceses que la esplotaron.

Escontra 1565 la corona estableció les regles pal cultivu de plantes europees n'América. El trigu foi'l principal cultivu de los españoles nel virreinatu y tuvo la so mayor puxanza na zona d'Atlixco, Puebla. Los indíxenes teníen menor posibilidá de contraer contratos agrícoles, pero nes sos tierres podíen semar y collechar maíz, frijol, cacáu, maguey, agave y chile. La caña d'azucre foi'l cultivu más protexíu pola corona, y a diferencia d'otros, la so producción nun taba llindada a un grupu social y ello benefició a dueños de campu, cañeros, inxenieros (dueños d'inxenios), azucreros, molineros y trapiches.[78]

La vide y la olivar fueron dos de los productos agrícoles más desenvueltos polos españoles peninsulares del virreinatu, pero'l so comerciu terminó en 1596 pa protexer los intereses de la corona. Foi entós cuando empezó'l comerciu del viérbene de seda, con moreres plantaes en tol país, pero especialmente nel Bajío. Foi d'esta planta que Miguel Hidalgo llograría recursos na so dómina de párrocu de Dolores. Sicasí, los mercaderes solíen enfrentar la competencia de los vendedores de les Filipines, pos la so seda oriental solía ser más apreciada que la producida en Nueva España.[79] L'agricultura del mundu indíxena tenía como base'l maíz, que foi añadíu como principal alimentu a la dieta diaria de los novohispanos, xunto al frijol y al chile. El maguey yera usáu pa la producción de pulque, papel y otros productos. Consistía nuna planta de fibres seques a la que se-y estrayía la magaya; de los sos escayos faíen aguyes y clavos. El agave yera producíu na rexón de Jalisco, onde foi esplotáu xunto col añil a partir de 1750, por industriales franceses como André de Saint-Julien. Nel pueblu de Tequila fabricóse a base de agave la bebida homónima.[80]

Efeutos sociodemográficos y económicos de la minería editar

 
La moneda d'oru foi establecida en 1771 y representó una meyora na economía del virreinatu, Bucareli llogró aumentar el PIB esi añu nun 50%, lo que significó un mayor usu de los recursos propios n'obres públiques, más el 30% de la ganancia foi unviada a España.

La minería, como actividá económica principal, xeneró un contestu nuevu na sociedá del virreinatu. El oru y la plata consolidáronse como productos d'esportación, sirvió d'enllaz ente España y la so colonia, amás de xunir la economía mundial cola del incipiente virreinatu. La puxanza del oru como material mineru principal causó que Antonio María de Bucareli y Ursúa, virréi de Nueva España, decretara en 1772 un edictu pol que s'instituyía la moneda d'oru como circulante oficial del Virreinatu de Nueva España, midida que cuntaba cola avenida del rei d'España y del conde de Aranda, primer ministru.[81]

El comerciu, l'agricultura y la ganadería viéronse consolidaos y fortalecíos cola midida tomada por Bucareli, según otres árees como manufactures y artesaníes. Amás, l'oru torgó por enforma tiempu la devaluación de la moneda al brindar un mediu estable de truecu. Otra actividá beneficiada pola minería foi la esploración del norte del país, abandonáu dende la cayida chichimeca, pero'l descubrimientu de mines llevó a misioneros, llabradores y ganaderos a establecese nes vastes praderíes del norte, convirtiendo aquelles zones inhóspitas, maneres y afaraes en zones de producción, como Monterrey, capital del Nuevu Reinu de Lleón. Asina, la minería foi consolidando la so posición como l'actividá económica más redituable nel virreinatu, pero cayó a mediaos del sieglu XIX, al surdir la industria, cayer les mines por causa de les guerres, y devaluase la moneda d'oru en 1882.[82]

Monopolios editar

 
Panorámica del puertu de Veracruz, el más importante de l'América Española, naquel tiempu llamada "Ciudá de Tables", pos munchos de los sos comercios taben fechos con tal material. La ruta comercial Filipines-Acapulco-Veracruz-Cádiz-Sevilla convertir na más importante d'España na dómina de los Austrias.

La corona española llindó'l comerciu de la so colonia pa protexer los sos intereses, lo que significó un aliciente pal contrabandu. Veracruz yera'l puertu onde se realizaba'l comerciu con España, y les mercancíes descargar en Cádiz, onde comisionados de la Casa de Contratación de Sevilla revisaben les mercancíes. Per otru llau, Acapulco yera la vía de comunicación coles Filipines, y onde se recibíen los sos productos. Los comerciantes españoles y del virreinatu roblaron alcuerdos pa establecer monopolios y beneficiase asina ellos mesmos. Amás nun esistía rellación comercial ente les mesmes colonies, pos tou diba a la metrópolis.[83]

La implementación de les alcabales y el almojarifazgo contribuyó a atrabancar el desenvolvimientu comercial del virreinatu, pos se gravaban descomanadamente los productos. Les rebeliones separatistes de Cataluña y Portugal, llevaron al primer ministru Gaspar de Guzmán, conde-duque d'Olivares a torgar entá más el comerciu, provocando una crisis económica y escasez d'alimentos, causando la so cayida del cargu. Los monopolios esaniciáronse un pocu coles reformes de Carlos III, pero munches prohibiciones siguieron de pies hasta la dómina de la independencia. Sicasí, el contrabandu ayudó a desaniciar un pocu la escasa ufierta comercial esistente naquella dómina.[84]

El papel de la Ilesia editar

Base xurídica editar

Por aciu la Primera curtiu Inter caetera, suscrita pol Papa Alexandru VI, otorgar a los Reis Católicos, en pagu a los sos servicios y a la so fidelidá a la Ilesia católica, l'autorización y facultaes necesaries pa evanxelizar a los habitantes de les tierres descubiertes por Cristóbal Colón, malapenes un añu antes, sirviendo esta Bulda como sofitu xurídicu que dexó a los peninsulares la evanxelización y dominiu sobre les tierres recién descubiertes. Esti documentu papal foi robláu'l día 3 de mayu de 1493.

Evanxelización editar

 
La Catedral Metropolitana de la Ciudá de Méxicu foi un símbolu del poder relixosu que la Ilesia adquirió nel Virreinatu de Nueva España. Foi construyida ente 1570 y 1813.

La evanxelización na Nueva España foi un procesu qu'implicó -por aciu la enseñanza fora voluntaria o obligatoria de la relixón católica- nos territorios de la Nueva España la tresmisión de la cultura occidental, arreyando amás de la relixón, la llingua española y usos y costumes europeos. La relixón católica foi un elementu clave na espansión de los reinos españoles (Castiella-Aragón, y Portugal) dende la Edá Media, y puntu fundamental nel so desenvolvimientu posterior, al ser la Ilesia Católica un aliáu políticu de los españoles y los conquistadores, quien xustificaron les sos aiciones espansives nel derechu divín y l'enseñanza de la fe católica pa los infieles.[14]

Nel casu de la Nueva España la enseñanza de la relixón foi una necesidá primordial al tener enormes nucleos de población en Mesoamérica con un grau avanzáu de desenvolvimientu relixosu, según estaos teocráticos y práutiques opuestes a principios relixosos occidentales como'l sacrificiu humanu y la poligamia.

Millones d'indíxenes fueron adoctrinaos nel cristianismu polos reinos españoles pa dos fines fundamentales: la salvación eterna y la oficiu de la fe católica y la integración inmediata a los usos occidentales.[85]

Órdenes relixoses editar

Por órdenes del arzobispu primáu d'España, Alonso de Fonseca y Ulloa, y a pidimientu del gobernante novohispano Hernán Cortés, aportaron a la Nueva España en 1523 doscientos franciscanos, dirixíos por Pedro de Gante (pariente de Carlos I), Juan de Tecto y Juan de Aora, pertenecientes a l'alta sociedá castellana. Aora y Tecto fueron llevaos por Cortés a evanxelizar les Hibueras, pero morrieron nel trayeutu. Gante, mentanto, siguió'l so llabor en Nueva España, fundó hospitales y escueles, estableció un conventu y enseñó artes y oficios a los nativos. Morrió en 1572, tres casi cincuenta años de llabor. En 1524, llegó una nueva xeneración de misioneros franciscanos, quien ocuparon un papel preponderante como defensores de los indíxenes y de les sos tierres, estableciéronse principalmente en Michoacán y Puebla. Dellos franciscanos de relieve en Nueva España fueron:

 
Nativu de Durango, Vizcaya, Juan de Zumárraga sintió de mozu la vocación relixosa y decidió siguir estudios sacerdotales. Sirvió en Teruel y escontra 1528 foi nomáu primer obispu de la entós incipiente diócesis de Méxicu. Eleváu a arzobispu en 1543 por Pablo III, foi unu de los más conspicuos cazadores de bruxes y práutiques relixoses prehispániques, consideraes nesi tiempu como satániques. En 1531 foi parte de la historia de la Virxe de Guadalupe, alzando años más tarde el so primer santuariu, completáu pol so socesor Alonso de Montúfar. Morrió siendo arzobispu'l 3 de xunu de 1548.

Los dominicos fueron la otra orde importante que s'estableció nel virreinatu, con poco tiempu de diferencia de los franciscanos. Llegaron escontra 1526 y establecieron les sos misiones en Oaxaca y Chiapas. Bartolomé de las Casas presidió esta organización relixosa mientres la so estancia en Nueva España, y en 1542 escribió al rei informándo-y alrodiu de la situación social en Nueva España, cartes que más tarde arrexuntó na so obra "Perbreve rellación de la destrucción de les Indies". Francisco de Vitoria, de la so mesma orde, espublizaba idees contraries a les de De las Casas, y el Conseyu de Indias convocó-yos a dambos p'aldericar les sos idees ante tal organismu. Foi ente 1550 y 1551, cuando Vitoria, De las Casas y Juan Ginés de Sepúlveda aldericaron les sos postures na llamada "Aula Murnia" del Palaciu de Santa Cruz. A esti fechu conózse-y como Xunta de Valladolid. Les idees de De las Casas llograron mayor impautu nos oidores, lo que quedó afiguráu nes Lleis de Indias de 1552.[87]

Los agustinos fueron la tercer orde n'importancia, llegada en 1534 y estendida pola Mixteca y el Estáu de Guerrero, pero más tarde llograron la so espansión pola Huasteca de San Luis Potosí y Veracruz, unos años dempués a Michoacán. Ente otros, destacáronse Francisco de la Cruz, Agustín de la Coruña y Jerónimo Jiménez. A base de donativos, la orde facer de grandes propiedaes qu'a lo postrero se convirtieron en faciendes y llatifundios.

Estos trés órdenes fueron les más influyentes y les que construyeron grandes edificios pa la so relixón, que al pasu de los sieglos pueden trate inda de pies.[88][89]

Les órdenes minoritaries dedicar a atender los hospitales y les escueles, como los juaninos. los hipólitos, los carmelites, y los mercedarios, amás de delles órdenes femenines como les clarises. La máxima realización de les órdenes terciaries foi'l Hospital de Jesús, mientres sieglos el mayor hospital capitalín, nél reposen los restos de Cortés.[90]

Rellaciones de la Ilesia col Estáu y los pueblos indíxenes editar

Los pueblos indíxenes fueron en principiu contrarios a la nueva doctrina y munchos d'ellos negáronse a aceptar la relixón católica como única oficial. Los flaires encargar del llabor evanxelizador y educativo, nesta xera destruyeron muertes de la so antigua cultura. Al empar, integraron valores del Méxicu prehispánicu. La Inquisición foi establecida en 1571 a semeyanza de la española, que xixilaba y reprimía les manifestaciones contraries a la relixón, llevando munches vegaes a los sos sentenciaos a la pena capital. En principiu, los relixosos enfrentar a Felipe II pos los sacerdotes deseyaben abolir la esclavitú y la servidume predominante ente los indíxenes, pero'l rei negóse y tuvo a puntu d'espulsa-yos de los sos dominios. El Papa Sixto V intervieno y concilió a dambes partes.[91]

La inquisición editar

 
Escudo de la Inquisición española, con sede na Nueva España. Institución fundada en 1478 polos Reis Católicos pa caltener la ortodoxa católica nos sos reinos, que tien precedentes n'instituciones similares esistentes n'Europa dende'l sieglu XIII (vease l'artículu Inquisición). La Inquisición española taba sol control direutu de la monarquía. Nun s'abolió definitivamente hasta 1834, mientres el reináu de Sabela II. Operó en Nueva España de 1571 a 1820, cuando por órdenes de Riego foi abolida, orde que llevó a cabu'l virréi Juan Ruiz de Apodaca.

La Inquisición española foi establecida na Corona de Castiella y na Corona d'Aragón por orde de Sabela I y Fernandu II, en 1479. Pedro Arbués foi'l primer inquisidor xeneral, asesináu en 1485. Tres la Guerra de Granada cayida de Granada, los moros y xudíos que se negaron a convertise al cristianismu fueron espulsaos en 1492, dalgunos d'ellos procesaos pola inquisición, executaos y los sos bienes confiscados.

Al tomar posesión del Nuevu Mundu, Pablo III, pontífiz de Roma, suxurió a Carlos I establecer el Santu Oficiu de la Inquisición n'América, pero les guerres en que l'emperador taba atolláu torgaron realizar el so oxetivu.

Abdicó Carlos I nel so fíu Felipe II, quien mientres los primeros años siguió la política del so padre, pero pudo instituyir el Santu Oficiu en Nueva España escontra 1571. Dende 1569 estableciéronse los primeros tribunales en Lima y Cartagena de Indias.

Fernandu Valdés, inquisidor xeneral con sede en Toledo, dictó les primeres dispenses pa la inquisición novohispana. Yá dende los primeros años de la conquista dictárense reserves pa la persecución d'herexes, castigu de blasfemies (instituyida por Cortés en 1520, un añu antes de la cayida de Tenochtitlan) y procesu d'idólatres, que'l so primer casu foi lleváu por Nuño Beltrán de Guzmán contra un pueblu de tarascos, en 1530.

Pedro Moya y Contreras foi'l primer inquisidor xeneral del Virreinatu hasta la so muerte en 1591. Pablo IV entamó'l índiz de llibros prohibíos, que tuvo vixencia en Nueva España hasta 1820, añu de la supresión del Santu Oficiu.

La tortura emplegábase como métodu pa llograr confesiones y pa castigar, siendo munches vegaes exhibíos públicamente los condergaos, usando un sambenitu, poco primero de ser quemaos na foguera por aciu autos de fe.

La revolución de Rafael del Riego, que dio orixe al Trieniu Lliberal, suprimió definitivamente la Inquisición en marzu de 1820, siendo los sos últimos llabores la persecución de los lliberales contrarios a Fernandu VII.

N'América fomentóse la Lleenda Negra de la Inquisición Española, teniendo nos rellatos de sentenciaos fonte de referencia.[92]

La Virxe de Guadalupe y la so imaxe pa evanxelizar editar

La evanxelización na Nueva España nun foi xera senciella, especialmente nos primeros años de la Conquista, cuando entá taben enraigonaes les costumes prehispániques relixoses.

 
Nuesa Señora de Guadalupe, Patrona de Méxicu y Emperatriz d'América.
 
Alegoría de la declaración pontifica de Benedicto XIV el 24 d'abril de 1754 del patronatu Guadalupano sobre la Nueva España, anónimu novohispano, sieglu XVIII.

Foi nesti ambiente de crispadura y tensión relixoso, causáu pola destrucción per parte de los conquistadores de los elementos de l'antigua relixón, en que, acordies cola creencia católica, en 1531 apaeció la Virxe de Guadalupe, que al pasu de los tiempos foi convirtiéndose nun símbolu de la nación, fortaleció'l mexicanismo y foi'l símbolu más importante emplegáu na evanxelización del Virreinatu de Nueva España.[93][94]

D'alcuerdu a la tradición recoyida años dempués nel Nican Mopohua,[95] el 9 d'avientu de 1531 un indíxena caminaba peles fasteres del valle de Méxicu. El so nome yera Juan Diego Cuauhtlatoatzin (veneráu como santu pola Ilesia Católica), y buscaba medicines pa solliviar les enfermedaes carecíes pol so tíu Bernardino.

L'apaición de la Virxe a Juan Diego realizar col fin de llograr un santuariu pa la so veneración nel cuetu del Tepeyac, llugar onde asocedieron les manifestaciones. Ante l'ablucamientu de Juan Diego, la Virxe fixo una serie de pidimientos güei desconocíos, pero l'indíxena sintió medrana y nun fixo casu a l'apaición. Pocos díes dempués, el 11 d'avientu, Juan Diego volvió xubir a la capital, pero facer per otru estremu pa refugar el contautu cola apaición. De nuevu la Virxe salió-y al alcuentru pel so camín y repitió-y el so pidimientos, pero Juan Diego negóse nuevamente.

El 12 d'avientu la Virxe reveló-y el so nome: Guadalupe, y díxo-y que daría la salú al so tíu Bernardino, pero pidiólu que llevara unes roses de Castiella al obispu Juan de Zumárraga, como señal de l'apaición divina. Juan Bernardino, tíu del mensaxeru, sanó poques hores depués de la entrevista ente'l so sobrín y la Virxe.

Juan Diego, mentanto, presentóse ante l'obispu de Méxicu y delles persones de l'alta sociedá, amosándo-yos les roses de Castiella nel so mantu, nel qu'amás había quedáu estampada la imaxe de la Virxe de Guadalupe. Zumárraga atribuyó'l fechu a una intervención divina, tomó'l ayate de Juan Diego y ordenó la so exhibición pública.

Años más tarde, esta historia rellatar nel Nican Mopohua escritu en náhuatl por Luis Lasso de la Vega.

Juan Diego morrió en 1548, foi beatificado en 1990 y canonizáu en 2002, dambos procesos por Xuan Pablo II.

Alonso de Montúfar, socesor de Zumárraga nel arzobispáu de Méxicu, mandó construyir la primitiva Basílica de Guadalupe, inaugurada en 1708, y con calidá de santuariu dende 1738, concedíu por Benedicto XIV, quien tamién designó a la Virxe de Guadalupe Patrona de Méxicu y Emperatriz d'América.

Los estragos de les guerres civiles de Méxicu estropiaron la estructura de la basílica polo qu'en 1968 l'arquiteutu Pedro Ramírez Vázquez tomó'l proyeutu de la nueva Basílica, inaugurada'l 12 d'ochobre de 1976.[96]

La importancia de la imaxe anicia en que mientres sieglos tuvo un papel preponderante na historia de Méxicu, como símbolu patriu non oficial, yá que la so fiesta (12 d'avientu) nun foi abolida del calendariu coles Lleis de Reforma, inspiró a los insurxentes como estandarte de la so llucha y ye considerada pela mayor parte del pueblu mexicanu y la Ilesia católica como la patrona de Méxicu y de toa América.[97]

Conflictos de la Ilesia cola corona española editar

 
Francisco Xavier Clavijero, intelectual y xesuita de la Nueva España, espulsáu col restu de la orde en 1767. Se exilió en Roma, onde escribió munches vegaes al Papa Clemente XIII y a Carlos III d'España pidiendo'l so regresu a la Nueva España. Foi-y negáu y empezó a escribir el so "Historia de l'Antigua o Baxa California" en dos volúmenes. Morrió en 1787, en Boloña.

Tres el advenimiento del primer Borbón a la corona española, Felipe V en 1700, el nuevu monarca fíxose arrodiar de conseyeros francesaos enemigos del cleru peninsular, lo que de momentu xeneró conflictos que s'estendieron a lo llargo de tol sieglu XVIII.

La sobrepoblación de clérigos y relixoses fixo qu'en 1717 el rei, aconseyáu pola so muyer Isabel de Farnesio, dictara prohibiciones de fundar nuevos conventos n'América y en 1734 torgóse-yos recibir a nuevos miembros mientres el plazu de diez años.

Fernandu VI, fíu y socesor del anterior, tuvo una política conciliadora cola Ilesia ya inclusive robló un concordatu con Benedicto XIV en 1753, pero al añu siguiente evitó que'l cleru interviniera na redaición de testamentos.

Al morrer Fernandu VI ensin descendencia, el tronu pasó a manes del so lliberal hermanu Carlos III, antiguu rei de Nápoles. Nos sos nuevos dominios aplicó les mesmes polítiques anticlericales qu'en Nápoles. El conde de Aranda, el so primer ministru, informó-y del peligru que representaben los xesuites pa la corona, poles sos enseñances lliberales y pola so alianza con Clemente XIII, polo que'l rei determinó espulsa-yos en 1767, causando asina la cayida del sistema educativu de la Nueva España, pos los xesuites yeren los mayores educadores de la mocedá novohispana. L'exércitu condució a los xesuites al so destierru, y reprimió amás manifestaciones populares de refugo a la midida de Carlos III, como les amenaes en San Luis Potosí, Uruapan, Pátzcuaro y Guanajuato. La orde del rei foi executada pol virréi Carlos Francisco de Croix y pol visitador José de Gálvez, quien años más tarde se convirtió en virréi y aplicó la "Real cédula sobre enayenadura de bienes y cobru de capitales de capellaníes y obres pías pal afitamientu de vales reales", lo que d'un namái golpe destruyó la estructura económica de la Ilesia na corona, que funcionara mientres más de dos sieglos. Los fondos recaldaos fueron pa fortalecer a l'armada y al exércitu español, pos les idees revolucionaries franceses empezaben a trespasar fronteres.[98]

Poder económicu de la Ilesia en Nueva España editar

 
La Ilesia consiguió gran cantidá de dineru al traviés de les capellaníes y donativos, colos que construyó catedrales como la de San Ildefonso de Yucatán.

La Ilesia n'España, al igual que lo qu'asocedía nel restu de la cristiandá, foi estremada en dos grandes cleros: el cleru secular —integráu polos sacerdotes que nun pertenecen a nenguna orde relixosa y que tán sometíos al poder de los obispos— y el cleru regular, formáu poles órdenes relixoses d'homes y muyeres, suxetos a les regles que'l so orde impónga-yos.

Esta estructura foi traida a la Nueva España, onde sufrió dellos cambeos pero la esencia caltener a lo llargo de tola dómina hispánica.

El diezmu foi, ensin dulda, la base de la economía clerical novohispana, instituyíu por Alexandru VI nel Tratáu de Tordesillas (1494). Yera una especie d'impuestu sobre la renta, qu'equivalía a la décima parte de les ganancies llograes per cada súbditu nun añu, con al respective de les sos propiedaes inmuebles, ganaderes y agrícoles, amás de les comerciales. Na so mayoría, el diezmu yera usáu pa cubrir les necesidaes de los sacerdotes y pagar tributu a la corona, el restu yera unviáu al Papa quien lu distribuyía na cristiandá d'alcuerdu al so criteriu.

Asina, munches órdenes consolidaron el so poder al adquirir faciendes, atropando d'esta manera munchos llatifundios consideraos "en manes muertes", y fueron desamortizados hasta 1856 con Benito Juárez.

El virreinatu concedía "mercé d'estancies" a ciertos colexos particularmente probes, anque esto rayaba en contra de que la Ilesia tuviera bienes raíz, norma dictada por Pío VI.

Otres órdenes como los agustinos, teníen estensiones de terrenes pa la crianza d'oveyes.

Les capellaníes fueron una de les mayores fontes d'ingresos pa la Ilesia, consistía nun impuestu que se gravaba sobre les propiedaes de rurales, cases tiendes o talleres, a semeyanza d'una hipoteca. Los censos consistíen nuna renta añal o hipoteca sobre una propiedá.[99]

Cultura y ciencia editar

Contexto editar

 
Sor Juana Inés de la Cruz única poeta na dómina de la colonia. Semeya de Miguel Cabrera (ca. 1750).

Esti virreinatu foi la base del mosaicu cultural y racial del periodu americanu. Nel so senu fundir a lo llargo de los 300 años de virreinatu les cultures náhuatl, maya, tolteca, mixteca, zapoteca y española. Coles mesmes, diose una gran cantidá d'amiestos raciales: mestizos, mulatos, castizos, etc. Figures como Sor Juana Inés de la Cruz y Juan Ruiz de Alarcón destaquen como les sos más notables contribuyentes a la lliteratura española, según Manuel Tolsá na arquiteutura. Relativu a instituciones financieres destacó Pedro Romero de Terreros, fundador del Sacru y Real Monte de Piedá d'Ánimes, antecedente del Nacional Monte de Piedá (tamién llamáu Monte Pío), xénesis del microcreitu a nivel mundial. Tamién destaquen los descubrimientos químicos d'Andrés Manuel del Río, descubridor del Eritronio, darréu renombráu Vanadiu, na tabla periódica de los elementos químicos.[100]

Dientro de l'arquiteutura esistieron los siguientes estilos:

Educación editar

 
Lorenzo Boturini, intelectual italianu, llogró recoyer una gran cantidá de documentos prehispánicos ente los que destacaba la Tira de la Pelegrinación, fundamental nel estudiu del Méxicu antiguu. Les disputes de Boturni col virréi Pedro Cebrián y Agustín, llevaron a la so detención, posterior exiliu y destrucción de gran parte de la so obra. Portada del Códiz Boturini, conocíu tamién como Tira de la Pelegrinación.

Les escueles mientres el virreinatu tuvieron en manes de la Ilesia, y estos centros educativos solíen asitiase al llau de los templos católicos.

Nun principiu, namái se llindaba a españoles y criollos, pero en 1523 Pedro de Gante instituyó la primer escuela d'oficios pa indíxenes, llamada "Escuela d'Artes y Oficios de San José de los Naturales".

Poco tiempu dempués asocedió la fundación del Colexu de la Santa Cruz de Tlatelolco, dedicáu a la educación indíxena, pero nun grau a les escueles d'oficios. Los criollos, pela so parte, yeren educaos por xesuites y agustinos. Estos dos órdenes fundaron en 1576 el colexu de San Pedro y San Pablo, sofitáu por ricos comerciantes que los sos fíos asistíen a recibir educación.

El Colexu de San Ildefonso, foi obra de los xesuites y convirtióse nel mayor centru humanísticu del sieglu XVIII.

Los dominicos tuvieron importancia na enseñanza de la doctrina católica y de la teoloxía, al fundar na ciudá de Méxicu y Puebla los primeros seminarios. En 1575 Luis de León Romero, fundó'l Colexu de San Luis, que daba reconocencia a los sacerdotes dominicos egresados de la institución en tola orde. El Colexu de les Vizcaines foi la primer institución llaica dedicada a la educación de muyeres. Asina, munches de les escueles del país convertir en pebidales de la nueva identidá mexicana y precursores de la independencia de la Nueva España.[102]

La Real y Pontificia Universidá de Méxicu editar

 
Litografía d'unu de los xardinos de la Real Universidá Pontificia de Méxicu, fecha por Claudio Linati escontra 1830. Foi cerrada definitivamente en 1865, por Maximiliano I, tres dellos zarros n'años anteriores. La UNAM y la Universidá Pontificia de Méxicu pueden considerase les sos herederes.

El 21 de setiembre de 1551, a pidimientu de la sociedá novohispana, el rei Carlos I dictó en Toro (Zamora), Castiella y Lleón, la cédula de creación de la Real y Pontificia Universidá de Méxicu. La fundación y llabor educativu de los colexos relixosos de Nueva España foi un factor importante pa la institución de la Universidá, qu'en principiu tomó como modelu a la Universidá de Salamanca, naquella dómina la más importante d'España y una de les más prestixoses d'Europa. La Universidá foi inaugurada'l 25 de xineru de 1553.[103][104]

El claustru convirtióse llueu na máxima institución de la universidá, constituyida pol rector, el maestru d'escuela y los catedráticos. Los cursos principales yeren de griegu, hebréu, filosofía, teoloxía, gramática, que s'impartíen en llatín. Les Lleis de Indias fueron la base de munches constituciones de la institución, que sicasí camudaben al pasu del tiempu p'afaese a los menesteres del país. El rector solía ser un lletráu español nomáu pol rei d'España o nel so defectu pol Conseyu de Indias, yera una figura de gran autoridá y sonadía, qu'amás de dotaba de gran solemnidá a les ceremonies realizaes. Los graos daos pola Universidá yeren, de menor a mayor; bachiller, maestru, llicenciáu y doctor, pero esti postreru namái se concedía a aquellos qu'aprobaben con honores el so exame final. Dellos de los títulos más destacaos na institución yeren maestru en filosofía y en teoloxía, llicenciáu en lleis y doctor en medicina.[105]

Belles artes editar

 
Miguel Cabrera (1695-1768) foi un pintor mexicanu, unu de los artistes más prolíficos del arte virreinal del sieglu XVIII. Nació en Antequera (güei Oaxaca) y en 1719 treslladar a la ciudá de Méxicu. Créese qu'empecipió la so formación artística nel taller de los hermanos Rodríguez Juárez, anque tamién ye posible que fuera discípulu de José de Ibarra. Equí apréciase una semeya realizada por él al arzobispu de Méxicu Manuel José Rubio y Salinas (1751).

Pintura editar

La pintura tuvo gran desenvolvimientu n'Europa mientres la dómina de la conquista, y pa dellos de los conquistadores españoles yera prioritariu representar los sos trunfos por aciu les belles artes. Por un tiempu creyóse qu'escontra 1538 llegó'l primer pintor español a Nueva España, llamáu Rodrigo de Cifuentes, personaxe ficticiu. Dizse equivocadamente que'l trabayu de Cifuentes consistió en decorar dellos conventos de Tlaxcala y afigurar col so arte la conversión de los principales señores tlaxcaltecas al cristianismu, nuna pintura güei perdida y intitulada El bautizu de los caciques de Tlaxcala, no que foi consideráu'l conventu más antiguu d'América (Ex Conventu de San Francisco en Tlaxcala). Pintores notables d'esa dómina fueron Francisco de Morales, Francisco de Zumaia, Andrés de la Concha y Juan de Arrúe. Pero'l más notable del sieglu XVI novohispano foi, ensin dulda, el flamencu Simón Pereyns asitiar en Nueva España dende 1566, y, xunto a los pintores antes mentaos, formó un grupu cultural que predominó na pintura novohispana hasta 1620. La pintura relixosa foi la más recurrida nel sieglu XVII, y gran parte d'ella atópase nel Muséu Nacional del Virreinatu en Tepotzotlán. Los más notables pintores fueron José de Ibarra, el vascu Baltasar de Echave y Cristóbal de Villalpando. Escontra la metá de tal sieglu, surdió Miguel Cabrera, conocíu retratista qu'afiguró nos sos cuadros delles escenes de la vida cotidiana en Nueva España, retrató amás a Sigüenza y a Sor Juana. Nicolás Rodríguez Juárez, otru pintor de la dómina, solía retratar a virréis, arzobispos, obispos, correxidores y potentaos. Cola puxanza de los movimientos d'independencia, la pintura adquirió un toque nacionalista que perduró hasta entráu'l sieglu XX.[106]

Escultura editar

La escultura nun tuvo un tratamientu completu como arte, sinón que se llindó a afatar ilesies y conventos, considerábase como una forma d'arte derivada de la pintura, nun foi financiada por mecenes, lo que llevó al so estancamientu mientres tola Colonia. Poco primero d'españar la guerra d'independencia, el valencianu Manuel Tolsá empezó a dar clases d'escultura y a montar un taller de tal arte na Academia de San Carlos. Dizse que, gracies a la collaboración de los sos pupilos, pudo concebir y poner en marcha la conocida estatua de Carlos IV, encargada pol virréi Branciforte.[107]

Música editar

Otra de les artes que recibieron l'impulsu de la Ilesia foi la música. Quien la practicaben teníen de componer de cutiu delles partitures pa la so execución en mises. Antonio Sarrier, quien estudió música n'Italia, introdució la vanguardia musical na Nueva España al componer una sonata con fuga. Juan Matías y Antonio de Salazar, oaxaqueños dambos, compunxeron un Tratáu d'Harmonía que mientres enforma tiempu sirvió pa la enseñanza de la música en Nueva España.[108]En 1711 estrenar na ciudá de Méxicu la ópera La Parténope con música de Manuel de Sumaya, maestru de la capiya catedralicia y el más grande compositor barrocu mexicanu. La especial importancia d'ésta ópera ye que ye la primer compuesta n'América del Norte y la primer ópera compuesta nel continente americanu por un compositor americanu. Esta ópera da entamu a la fecunda y entá pocu estudiada historia de la creación operística llatinoamericana ensin atayar dende entós mientres trescientos años. Mientres l'intre de los sieglos XVI y XVII remaneció na Nueva España música del mesma rellumanza y coloríu de la música barroca contemporánea d'Europa. Les composiciones musicales fueron dedicaes al cultu relixosu de la dómina, según tamién, en dellos casos, a representar los sentimientos humanos más fondos.

Esiste una gran cantidá de trabayos musicales y documentales que describen l'actividá musical alredor de la Ilesia católica mientres el periodu virreinal de Méxicu. Ente les ciudaes con mayor desenvolvimientu musical atópense la Ciudá de Méxicu, la ciudá de Puebla, Oaxaca, Tepotzotlán y Valladolid (güei llamada Morelia).

Arquiteutura editar

 
El Templu de Santa Prisca ye un monumentu colonial que s'alcuentra na ciudá de Taxco de Alarcón, nel norte del estáu de Guerrero, Méxicu. Trátase d'un edificiu construyíu na década de 1750 (más precisamente, ente los años 1751 y 1758), dedicáu pal cultu católicu nesa población que la so principal actividá foi —y sigue siendo— la minería de la Plata.

La mayoría de les ciudaes españoles del Nuevu Mundu yeren construyíes sobre planos basaos nel diseñu d'un tableru d'axedrez, onde'l puntu cume yera'l centru de la ciudá. Nél topaben les ilesies, la catedral (en casu de que la ciudá fuera venci diocesana), les cases de los fundadores, el conceyu y el palaciu del rexidor. Los barrios y los mercaos solíen quedar fora de la ciudá, les cais siguíen trazos cardinales y enmarcaben escontra'l centru. El modelu de ciudá foi tomáu de Toledo, entós capital d'España y aplicáu per vegada primera na Ciudá de Méxicu, escontra 1524.[109]

L'arquiteutura monástica siguió estilos predominantes n'Europa, como renacentista, gótica, mudéxar y platerescu. Exemplos de góticu ye la catedral de Guadalajara, ente que del platerescu ser la casa Montejo (Mérida), y los templos de Cuernavaca, Cholula, Izamal y Acolman. Toes estes construcciones fueron inspiraes en modelos d'Andalucía y Castiella, que tamién tuvieron puxanza en Quitu (Ecuador) y Cuzco (Perú). Pa fines del sieglu XVI, llegó al virreinatu una nueva corriente arquitectónica, el mudéxar, surdida pola fusión de los costumes mores coles tradiciones cristianes, tuvo la so mayor puxanza nos territorios de la Corona d'Aragón. Carauterizáu pol usu de lladriyos, azulexos, fontes y dobles arcos cruciaos, una de les sos construcciones carauterístiques en Nueva España foi la Fonte de la Reina, allugada en Chiapa de Corzo.[110]

Socesor de la renacencia como arte principal européu foi'l barrocu, nacíu de la Contrarreforma, como una necesidá eclesiástica pa espublizar la doctrina católica d'una manera más sensitiva y menos racionalista. Predominó hasta principios del sieglu XVIII, con un marcáu estilu preferencial escontra les formes monumentales, efeutos teatrales, movimientu de les formes decoratives en plantes arquiteutóniques, amás solía decorase con figures de plantes y animales. La mayor parte de los templos católicos fueron construyíos con esti estilu, como la Ilesia de Santa Mónica, en Guadalajara, la Ilesia de Tepoztlán y la Ilesia de Santa Prisca, Taxco.[111]

El neoclásicu movió al barrocu violentamente tres la llegada de los Borbón a España (1713), despreciando asina les columnes sustituyíes por pilastres—, y el blancu convertir nel color predominante, representando la modernidá. Manuel Tolsá, arquiteutu valencianu, foi'l mayor esponente del rococó novohispano; les sos obres más conocíes fueron el Palaciu de Minería y la estatua ecuestre de Carlos IV, conocida como El Caballín.[112]

José Benito Churriguera, arquiteutu madrilanu, foi'l patriarca d'una conocida familia d'artistes. Impunxo la so propia representación del barrocu, conocíu como churrigueresco. Esta nueva corriente carauterizar por abondosa y falambaldre decoración, usu de pilastres y estípites. En Nueva España, foi ejemplificada nes ilesies del Bajío, especialmente Guanajuato.[113]

Lliteratura editar

Na lliteratura virreinal de Méxicu ye posible estremar dellos periodos. Nel primeru, la lliteratura ta venceyada col momentu históricu de la conquista, y nél abonden les cartes y cróniques.

Nel periodu posterior florió l'arte barrocu. Munchos de los autores conocíos del sieglu incursionaron con mayor o menor ésitu nel terrén de los xuegos lliterarios, con obres como anagrames, emblemes y llaberintos. Hubo autores notables na poesía, la llírica, la narrativa y la dramaturxa.

  • Bernardo de Balbuena (1562-1627). Nacíu n'España, graduáu na Universidá de Méxicu, autor de Grandor mexicanu.
  • Francisco Cervantes de Salazar (¿1514?-1575). Nacíu n'España, foi caderalgu de retórica y depués rector na Universidá de Méxicu, autor d'una Crónica de la Nueva España y de poemes y diálogos llatinos (siguiendo a Vives) de tema mexicana destinaos a la enseñanza del llatín.
  • Gutierre de Cetina (1520-c.1567). Nacíu n'España, vivió y morrió en Méxicu. La so producción poética ye anterior a la so estancia en Méxicu, pero especulóse cola esistencia d'obra teatral novohispana depués perdida.
  • Fernando de Córdoba y Bocanegra (1565-1689). Nació en Méxicu y morrió en Puebla. Caltiénense dos estancies místiques, Cantar al amor divino y Cantar al santísimu nome de Jesús.
  • Juan Ruiz de Alarcón y Mendoza (1581-1639).
  • Sor Juana Inés de la Cruz (1651-1695).
  • Miguel de Guevara (c. 1586-dempués de 1646). Flaire agustino en Michoacán, con don de llingües indíxenes. Un manuscritu so de 1638 inclúi, ente otros poemes, el sonetu Nun me mueve'l mio Dios pa querete... polo que forma parte del grupu de poetes a los que s'atribuyó la so autoría, magar el famosu sonetu figura dende 1628 n'antoloxíes publicaes n'España.
  • Gaspar Pérez de Villagrá (1555-1620). Nacíu en Puebla, participó na conquista del nuevu Méxicu. Autor del poema Historia de la nueva Méxicu (1610) y de dellos memoriales impresos.
  • Antonio de Saavedra Guzmán (¿?-¿? Publicó en 1599). Autor del poema El pelegrín indianu, allabancia de Cortés.
  • Carlos de Sigüenza y Góngora (1645-1700).
  • Francisco de Terraces (¿?—¿? sábese que taba vivu ente 1525 y 1600). Mexicanu, próximu a Cortés, allabáu por Cervantes como poeta (en La Galatea). Caltiénense fragmentos del so poema Conquista y Mundu Nuevu.
Sieglu XVIII Nel

sieglu XVIII surdieron escritores ilustraos y clasicistes:

 
Carlos de Sigüenza y Góngora, emparentáu de Luis de Góngora y Argote, contemporaneu de Newton y Leibniz, foi un astrónomu y lliteratu, asesor de dellos virréis y introductor del métodu esperimental en Nueva España.
Carlos de Sigüenza y Góngora

Carlos de Sigüenza y Góngora nació na capital del virreinatu escontra 1645, proveniente d'una familia aristocrática natural de Navarra. Recibió una educación esmerada per parte de los sos padres, emparentaos con Luis de Góngora y Argote, máximu esponente del culteranismu barrocu. La so enseñanza centrar na filosofía, matemátiques, ciencies y historiografía. A los 15 años d'edá, entró nun seminariu xesuita, del que foi espulsáu pocos meses más tarde por cuenta de salir de nueche, daqué prohibíu nel estatutu. Sicasí, Góngora atopó nel seminariu los sos primeros ímpetos científicos y lliterarios. Graduar de teoloxía y matemátiques na Real Universidá Pontificia de Méxicu, más nunca exerció como sacerdote. En 1679, pa conmemorar el 148° aniversariu de l'apaición de la Virxe de Guadalupe, Góngora escribió Primavera Indiana, folletín nel qu'aponderaba la devoción a la patrona de Méxicu. Para 1681, un cometa apaeció nel firmamentu de la ciudá de Méxicu, y Góngora encargar de describir al oxetu, y asina convencer a munchos ciudadanos supersticiosos de la naturaleza inofensiva del sucesu. En 1690 publicó la so obra más importante, Llibra astronómica, y dos años más tarde dirixó un programa de población na badea de Panzacola. Les sos principales obres son Les Glories de Querétaro (1668), y dellos llibros de poemes. Morrió en 1700 y foi contemporaneu de Newton y Leibniz.[114][115]

Sor Juana Inés de la Cruz

Sor Juana Inés de la Cruz nació en San Miguel Nepantla en 1651, pero quedó güérfana de padre y madre en 1654, y foi criada pol so güelu. A los trés años y mediu d'edá empezó a lleer y pocu dempués a escribir; la so primer composición foi una lloa pal festival de Corpus Christi en 1658. Al añu siguiente amosó deseos d'ingresar nuna escuela pa estudiar lliteratura y artes, pero les regles de la dómina torgaben qu'una muyer preparárase y estudiara.[116] El virréi Antonio Sebastián de Toledo Molina y Salazar, esaminólu en 1667 xunto a dellos sabios de la dómina, y determinó que la moza taba preparada pa ingresar a la universidá más ella decidió recluyise nun conventu pa escribir el restu de la so vida. Suxúrese una presunta rellación lésbica de Sor Juana cola virreina, marquesa de Mancera, que supuestamente puede asegurase al traviés de los sos poemes:

Yo, pos, la mio adorada Filis,
que la to deidá reverencio,
que'l to desdeñu idolatro
y que'l to rigor venero:
[...]
Ser muyer, nin tar ausente,
nun ye d'amar torga;
pos sabes tu que les almes
distancia ignoren y sexu
Sor Juana Inés de la Cruz.[117][118]

El restu de la so vida, Sor Juana escribió dellos llibros de poemes, como Décimes y sonetos, pero incursionó tamién na llírica, alegoría, sonetu, poesía sacra, festiva y popular. Autora de dellos villancicos, compunxo delles obres de teatru na so vida, como Los empeños de una casa, Amor ye más llaberintu y El divín Narcisu. La so lloa en prosa más conocida ye Neptunu alegóricu. L'obispu de Puebla, Manuel Fernández de Santa Cruz, sol seudónimu Sor Filotea de la Cruz escribiólu censurando'l so comportamientu impropiu de la dómina. La serie de cartes Respuesta a Sor Filotea de la Cruz foi una reseña de la vida de la poeta, que morrió enferma de viruela, el 17 d'abril de 1695, a la edá de 43 años. La enfermedá foi contraida al curiar a enfermos nos rincones paupérrimos de la capital.[119]

Ver tamién editar

Historia editar

Territorios editar

Personaxes editar

Otros Virreinatos editar


Predecesor:
Conquista de Méxicu
(s.XVI)
Historia de Méxicu
Socesor:
Independencia de Méxicu
(1810-1821)
Predecesor:
Conquista de Filipines
(s.XVI)
Historia de Filipines
Socesor:
Revolución filipina
(1896-1898)

Notes editar

  1. El Portal de la Rosa de los Vientos Españoles en Taiwán (llamada Isla Formosa -Isla Formosa-).
  2. Gerhard, Peter (2000). Geografía histórica de la Nueva España, 1519-1821. Universidá Nacional Autónoma de Méxicu, páx. 10-17.
  3. Chevalier, François (1951). «El marquesáu del Valle. Reflexos medievales». Historia Mexicana Vol. 1, Non. 1, páxs. 48-61. Consultáu'l 24 de xunetu de 2013.
  4. Francisco de Icaza Dufour. «Los escribanos nos señoríos de Nueva España». Consultáu'l 8 de xunu de 2015.
  5. Molina Solís, Juan Francisco (1896). Historia del Descubrimientu y Conquista de Yucatán.
  6. «Esploradores y viaxeros per España y el nuevu mundu». CervantesVirtual.com. Consultáu'l 18 de marzu de 2008.
  7. Esta matanza asocedió pocos díes dempués del motín que depunxo a Moctezuma. Cortés tuvo de salir de la metrópolis, yá que un emisariu de Velázquez, Pánfilo de Narváez, esperába-y na mariña veracruzana pa combati-y pola so desobediencia al gobernador de Cuba. Alvarado aprovechó l'ausencia del so superior pa ordenar la meyora de les sos tropes sobre una fiesta indíxena realizada nel Templu Mayor, morriendo nel actu más de quinientes persones, cuntando muyeres y neños.
  8. «La conquista de la Nueva España.». ArteHistoria.com. Consultáu'l 17 de marzu de 2008.
  9. Ángel María Garibay. «La muerte de Cuauhtémoc». Consultáu'l 5 d'agostu de 2008.
  10. González Cárdenas, Verónica Alejandra (2012). «La efeutividá del discursu cortesiano na Segunda Carta de Rellación al emperador Carlos V», Francisco A. Rubio Durán: Retazo de la pluralidá: perspectives de la realidá histórica llatinoamericana, páx. 19-71. ISBN 9788496178892.
  11. LOCKHART, James (1999). Los nahuas dempués de Conquistar. Fondu de Cultura Económica.
  12. HASSIG, Ross (1985). Comerciu, tributu y tresportes. La economía política del Valle de Méxicu nel sieglu XVI. Alianza Editorial Mexicana.
  13. Estudiantes de la Pontificia Universidá Católica de Chile (03). «El virreinatu de Nueva España». Consultáu'l 12 d'ochobre de 2007.
  14. 14,0 14,1 RICARD, Robert (1949). La Conquista Espiritual de Méxicu. Ciudá de Méxicu: Fondu de Cultura Económica.
  15. «Vida y obra del padre Eusebio Francisco Kino.». Consultáu'l 17 de marzu de 2008.
  16. Universidá de La Rioxa. «Evangelización na Nueva España». Consultáu'l 17 de marzu de 2008.
  17. Stefan Zweig, Magallanes: L'home y la so xesta, Editorial Debate, Madrid 2005, ISBN 84-8306-610-6.
  18. «Nome-Filipines-01-de-Payares-d.html Ruy López de Villalobos y el bautizu de Filipines». Consultáu'l 5 d'agostu de 2008.
  19. «Expedición y conquista de Filipines». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de xineru de 2009. Consultáu'l 5 d'agostu de 2008.
  20. «Les conquistes tardíes del sieglu XVI». ArteHistoria.com. Archiváu dende l'orixinal, el 15 de setiembre de 2008. Consultáu'l 5 d'agostu de 2008.
  21. Gorka Rosain Unda. «La conquista de les Filipines».
  22. «sieglu-xvii-y-xviii.html La España del Barrocu». Consultáu'l 18 de marzu de 2008.
  23. Pedro Huergo Casu (11 d'abril de 2016). «Un día como güei, en Méxicu, el mayor Autu de Fe del Nuevu Mundu». Consultáu'l 19 d'agostu de 2016.
  24. «Los virréis de Nueva España». Consultáu'l 18 de marzu de 2008.
  25. «Les reformes de Carlos III en Nueva España». ArteHistoria.com. Consultáu'l 20 de marzu de 2008.
  26. «Arte y arquiteutura en Nueva España». Consultáu'l 21 de marzu de 2008.
  27. «Reináu de Carlos III». Consultáu'l 23 de marzu de 2008.
  28. «La Guerra de la Independencia Española; los entamos». Consultáu'l 21 de xineru de 2008.
  29. «berru_de dolores fidalgu.htm El berru de Dolores y los sos antecedentes». Consultáu'l 18 de marzu de 2008.
  30. Esisten desalcuerdos sobre la razón o razones que fixeron a Hidalgo tomar esta decisión. Una d'elles ye la proximidá d'un alcuentru militar coles fuercies de Calleja. Otros historiadores afirmen que d'habese tomáu Méxicu, los insurxentes provocaríen un saquéu enforma mayor al de Guanajuato, al que se vería sumada la plebe capitalina, y que la decisión del cura quixo evitar esto. Lucas Alamán esplica que la Inquisición prindó a los fíos y a la vilba de Manuel Hidalgo, hermanu del cura, y que Venegas amenació con degollalos si los insurxentes avanzaben
  31. «Campaña d'Hidalgo». Consultáu'l 18 de marzu de 2008.
  32. La lleenda llocal de Guanajuato diz que nes nueches ye posible ver los güeyos d'Hidalgo nuna de les esquines. Tamién se cunta que l'oficial que llevó la cabeza del Padre de la Patria a la alhóndiga, pa faer mofla del cura, patiscó la xaula que contenía la so cabeza, riéndose. Y que depués de colgar la xaula, el so caballu espotrexó y él quedó abondo maltrecho
  33. «La Guerra d'Independencia de Méxicu». Consultáu'l 18 de marzu de 2008.
  34. «Papel del Virréi de Nueva España». Consultáu'l 27 de marzu de 2008.
  35. Monografíes.com. . Consultáu'l 27 de marzu de 2008.
  36. «burocracia-en-mxico-el mio-casu-en-el.html Historia de la Burocracia en Méxicu». Consultáu'l 28 de marzu de 2008.
  37. «Gobierno de Cortés». Wikilearning. Consultáu'l 19 de marzu de 2008.
  38. . Consultáu'l 19 de marzu de 2008.
  39. «Audiencies gobernadores en Nueva España (1527-1535)». Archiváu dende l'orixinal, el 14 de xunu de 2006. Consultáu'l 19 de marzu de 2008.
  40. Pedro Pérez Ferreru. «El comerciu na Nueva España». Consultáu'l 23 de marzu de 2008.
  41. 41,0 41,1 «Les funciones de la Casa de Contratación de Sevilla». Consultáu'l 23 de marzu de 2008.
  42. «Les instituciones del Antiguu Réxime n'América». Consultáu'l 23 de marzu de 2008.
  43. La so biografía n'español puede consultase n'http://es.wikipedia.org/wiki/Mart%C3%ADn_Enr%C3%ADquez_de_Almansa en cuantes que la biografía n'inglés, que ye un pocu más estensa puede consultase n'http://en.wikipedia.org/wiki/Mart%C3%ADn_Enr%C3%ADquez_de_Almanza
  44. «Virréi de Nueva España». Consultáu'l 25 de marzu de 2008.
  45. «Recopilación de les Lleis de Indias (1680), Títulu Quince. De les Audiencies y Chancillerias Reales de les Indies».
  46. Llei III (Audiencia y Chancilleria Real de Méxicu na Nueva España) del Títulu XV (De les Audiencies y Chancillerias Reales de les Indies)
  47. Documentu de trabayu (cuarta redaición) pa la IV Conferencia del Episcopáu Llatín Americanu, «Secunda Relatio» pg. 26. [1]
  48. «Pandemies y epidemies na Nueva España, sieglu XVI.». Consultáu'l 28 de marzu de 2008.
  49. Juan Manuel Pérez Zevallos. . Universidá de La Rioxa. Consultáu'l 29 de marzu de 2008.
  50. Reyna Pregueru. Historia de les muyeres, tomu III, De la Renacencia a la Edá Moderna, páx. 555. Madrid, Santillana 2000. ISBN 84-306-0390-5.
  51. 51,0 51,1 Alberto M. Salas. «El mestizaje na conquista d'América», Historia de les muyeres, tomu III, De la Renacencia a la Edá Moderna, páx. 563. Madrid, Santillana 2000. ISBN 84-306-0390-5.
  52. «http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/geografia/viage4/viageq2b.htm».
  53. «La Sociedá Colonial, Españoles y Aboríxenes: Choque Cultural». Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  54. De la Torre, Francisco. Estructura socioeconómica de Méxicu. Ed. Progresu
  55. 55,0 55,1 Martínez Montiel, Luz M. (2005). Inmigración y diversidá cultural en Méxicu. UNAM
  56. 56,0 56,1 Iturriaga, José E. (2006). Ustedes y nós. UNAM
  57. Bobby Vaughn. «PULSU-DE-LA-POBLACIoN-NEGRA-EN-MeXICO-UNA HISTORIA RECORDADA-ESCAECIDA-Y-VUELTA RECORDAR-n634345i.htm Afroméxico: El pulsu de la población negra en Méxicu: una historia recordada, escaecida y vuelta recordar.». Fondu de Cultura Económica (FCE). Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  58. «La población indíxena na Nueva España». TulaHidalgo.com. Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  59. «Historia económica, política y social de Méxicu». Monografíes.com. Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  60. «Composición pluricultural de Méxicu y de la Nueva España». Universidá Nacional Autónoma de Méxicu. Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  61. Michael Bertrand. «Elites, parentescu y rellaciones sociales en nueva España». Universidá de La Rioxa. Consultáu'l 30 de marzu de 2008.
  62. Esti términu foi heredáu de la dómina de Méxicu Tenochtitlan.
  63. «Problemes de la colonización en Nueva España». Consultáu'l 31 de marzu de 2008.
  64. José María Ots y Capdequí (1957). Indies/003011R L'Estáu Español nes Indies. Méxicu, Fondu de Cultura Económica.
  65. Les feches indicaes nesti párrafu correspuenden a la fecha del descubrimientu de la mina y de la so puesta en marcha.
  66. María del Abellugu González. «Ordenances de la minería de la Nueva España.». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  67. Galeano, Eduardo (1983). Les venes abiertes d'América Llatina. Buenos Aires, Sieglu XXI. ISBN 950-562-629-0.
  68. Frédérique Langue. «Mineros y poder en Nueva España». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  69. «Mineros y poder en Nueva España. El casu de Zacatecas en víspores ...». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  70. «Cámara de Minería de Méxicu». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  71. 71,0 71,1 71,2 Arias, Patricia (1990). El Colexu de Michoacán A.C.: Industria y Estáu na vida de Méxicu.
  72. Gutiérrez, Harim (2006). Historia de Méxicu 1. Pearson Educación.
  73. Canudas Sandoval, Enrique (2005). Les Venes de Plata na Historia de Méxicu. Síntesis d'Historia Económica. Sieglu XIX 1. Universidá Juárez Autónoma de Tabasco & Editorial Utopía.
  74. «Merced reales en Méxicu». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  75. «La formación del sistema colonial: reparties y encomiendes». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  76. «El sistema d'encomienda como aparatu de control». Monografíes.com. Consultáu'l 6 d'abril de 2008.
  77. «Política española y comerciu colonial». Archiváu dende l'orixinal, el 30 de xunu de 2006. Consultáu'l 6 d'abril de 2008.
  78. «pasáu_de_l'agricultura_en_mexico.htm El pasáu de l'agricultura en Méxicu». Consultáu'l 4 d'abril de 2008.
  79. Joaquín Maniau. «Compendio de la historia de la Real Facienda de la Nueva España». Consultáu'l 5 d'abril de 2008.
  80. María de Lourdes Godinez Calderón.. «L'agricultura en Méxicu, un atles en blancu y negru.». Institutu de Xeografía de la UNAM.. Consultáu'l 5 d'abril de 2008.
  81. «Inteligencia y Teunoloxía Minera en Méxicu». Consultáu'l 5 d'abril de 2008.
  82. «Minería en Méxicu, canteres, mines, extraccion de minerales y metales». Archiváu dende l'orixinal, el 20 d'abril de 2008. Consultáu'l 5 d'abril de 2008.
  83. María Luisa Llaviana Cuetos. «El monopoliu comercial n'América». ArteHistoria.com. Archiváu dende l'orixinal, el 3 d'abril de 2008. Consultáu'l 5 d'abril de 2008.
  84. «Historia de los monopolios en Méxicu». Consultáu'l 5 d'abril de 2008.
  85. «Evangelización n'América». Consultáu'l 6 d'abril de 2008.
  86. José María Iraburu. «Los primeres franciscanos de Méxicu». Consultáu'l 8 d'abril de 2008.
  87. Madalena Vences Vidal. «Dominicos exemplares en Nueva España». Universidá de La Rioxa. Consultáu'l 8 d'abril de 2008.
  88. Madalena Vences Vidal. «Agustinos exemplares en Nueva España». Universidá de La Rioxa. Consultáu'l 8 d'abril de 2008.
  89. Pedro Insúa Rodríguez. «La influencia de les órdenes relixoses na sociedá novohispana». Consultáu'l 8 d'abril de 2008.
  90. Madalena Vences Vidal. «Órdenes terciaries en Nueva España». Universidá de La Rioxa. Consultáu'l 8 d'abril de 2008.
  91. «contrarreforma_espanola-la ilesia_catolica_ante_la reforma luterana_intentos_de_conciliacion_y_re/3729-8 La contrarreforma española, el reináu de Felipe II». Consultáu'l 12 d'abril de 2008.
  92. «Inquisición na Nueva España». Consultáu'l 1 de mayu de 2008.
  93. José Luis Guerreru. «Una Evanxelización Perfectamente Inculturada». Archiváu dende l'orixinal, el 16 d'abril de 2008. Consultáu'l 2 de mayu de 2008.
  94. LEÓN PORTILLA, Miguel (2000). Fondu de Cultura Económica: Tonantzín Guadalupe, Pensamientu náhuatl y mensaxe cristianu nel "Nican mopohua"..
  95. Esisten desalcuerdos sobre la historicidad de l'apaición, pa un alderique completu vease «L'alcuentru con Guadalupe»
  96. «Patrona de Méxicu y Emperatriz de les Amériques». Archiváu dende l'orixinal, el 30 d'abril de 2008. Consultáu'l 2 de mayu de 2008.
  97. =. «virxe-de-guadalupe-un-simbolo-mexicanu.html La Virxe de Guadalupe...un símbolu mexicanu». El Sieglu de Torrexón. Consultáu'l 2 de mayu de 2008.
  98. BLANCO MARTÍNEZ, Rogelio. La Ilustración n'Europa y n'España. Editorial Endymion.
  99. «Poder económicu de la Ilesia en Nueva España». Archiváu dende l'orixinal, el 20 d'abril de 2008. Consultáu'l 15 d'abril de 2008.
  100. Jaime González Rodríguez. «cultura-de-Nueva-Espana-n321264i.htm Carlos V y la cultura de Nueva España». Universidá Complutense de Madrid. Consultáu'l 6 d'abril de 2008.
  101. «Arte y Arquiteutura na Nueva España.». Consultáu'l 6 d'abril de 2008.
  102. «La Educación nel Virreinatu de la Nueva España». Consultáu'l 17 d'abril de 2008.
  103. «Inauguración de la Real y Pontificia Universidá de Méxicu». Consultáu'l 24 d'abril de 2008.
  104. «Creación de la Real y Pontificia Universidá de Méxicu». Consultáu'l 24 d'abril de 2008.
  105. Humberto Musacchio. «Real y Pontificia Universidá de Méxicu». Gran diccion enciclopédicu de Méxicu visual. Consultáu'l 25 d'abril de 2008.
  106. «colonia Arte y cultura na colonia». Archiváu dende l'colonia orixinal, el 13 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 3 de mayu de 2008.
  107. María del Consuelo Maquivar. «La escultura relixosa na Nueva España». Consultáu'l 4 de mayu de 2008.
  108. «Historia de la música de Méxicu». Consultáu'l 4 de mayu de 2008.
  109. «LA ENSEÑANZA DE L'ARQUITEUTURA NA NUEVA ESPAÑA MIENTRES EL periodu barrocu». Consultáu'l 27 d'abril de 2008.
  110. Guadalupe Moreno Avilés. «L'arte mudéxar en Nueva España». Consultáu'l 27 d'abril de 2008.
  111. «El barrocu na arquiteutura novohispana». Consultáu'l 29 d'abril de 2008.
  112. «El neoclásicu de la Nueva España». Consultáu'l 29 d'abril de 2008.
  113. «sieglu-XVIII el churrigueresco del sieglu XVIII». Consultáu'l 29 d'abril de 2008.
  114. «Biografía de Carlos de Sigüenza y Góngora». Consultáu'l 26 d'abril de 2008.
  115. «Vida y obra de Carlos de Sigüenza y Góngora». Consultáu'l 26 d'abril de 2008.
  116. El típicu papel de les muyeres na sociedá del virreinatu yera ser ames de casa ensin más preparación que pa bordar y cocinar, y yera mal vistu qu'una muyer intentara preparar y sobresalir n'árees tradicionalmente destinaes a los homes.
  117. Villena, Luis Antonio de (Ed.) (2002). Amores iguales. Antoloxía de la poesía gai y lésbica. Madrid: La Esfera. 84-9734-061-2.
  118. «cruz/ Cultura Lesbiana :: Sor Juana Inés de la Cruz». Consultáu'l 27 d'abril de 2008.
  119. Mexicodesconocido.com.mx. «Cruz-(1648-1695) Sor Juana Inés de la Cruz (1648-1695)». Consultáu'l 27 d'abril de 2008.

Bibliografía editar

  • CASASOLA, Gustavo (1976). Editorial Tríes: Seis sieglos d'historia gráfica de Méxicu, tomu 1.
  • DE VALLE ARIZPE, Artemio (1997). De la Nueva España, Editorial Lectorum.
  • ESQUIVEL MILÁN, Gloria; Enrique Figueroa Alfonso (1996). Historia de Méxicu, Editorial Harla.
  • FUENTES MARES, José (1984). Editorial Océanu: Historia Ilustrada de Méxicu, de Hernán Cortés a Miguel de la Madrid. Tomu II. ISBN 970-613-092-6.
  • GONZÁLEZ OBREGÓN, Luis (2005). Botes & Alonso Editor: Croniquillas de la Nueva España.
  • HUMBOLDT, VON, Alexander (1807). Ensayo políticu sobre'l reinu de Nueva España. ISBN 970-07-4758-1.
  • KRAUZE, Enrique (1994). Sieglu de caudiellos, biografía política de Méxicu —1810-1910—. Puebla de Zaragoza: Editorial Tusquets.
  • MAQUIVAR, María del Consuelo (1998). . Monterrey: Editorial Porrúa.
  • MORENO, Salvador; Alma E. Silva (1997). Historia de Méxicu, tercer cursu. Ciudá de Méxicu: Ediciones Epsa. ISBN 968-417-230-3.
  • ROSES, Alejandro (2006). Mito de la historia mexicana. D'Hidalgo a Zedillo. Ciudá de Méxicu: Editorial Planeta.
  • ROSELLÓ SOBERÓN, Estela (2004). Asina na tierra como nel cielu: manifestaciones cotidianes de la culpa y el perdón na Nueva España de los sieglos XVI y XVII. Colexu de Méxicu.
  • TREVIÑO, Héctor Jaime (1997). Historia de Méxicu, tercer curso. Monterrey: Editorial Castillo.
  • VASCONCELOS, José. Curtiu Historia de Méxicu. Guadalajara: Editorial Tríes.
  • VIGIL, José María (1981). México a través de los siglos, tomu X. Ciudá de Méxicu: Editorial Cume.
  • VILLALPANDO, José Manuel (2003). El virréi, memories de la virreina de Gálvez onde rellata cómo Carlos III torgó la independencia de Nueva España. Morelia: Editorial Planeta.

Enllaces esternos editar