Franz Schubert

(Redirixío dende Schubert)

Franz Peter Schubert (31 de xineru de 1797Himmelpfortgrund (en) Traducir – 19 de payares de 1828Viena) foi un compositor austriaco, consideráu'l introductor del romanticismu musical y la forma curtia carauterística pero, al empar, tamién continuador de la sonata clásica siguiendo'l modelu de Ludwig van Beethoven. Foi un gran compositor de lieder (curties composiciones pa voz y pianu, antecesor de la cantar moderna), lo mesmo que de música para pianu, de cámara y orquestal.[6]

Franz Schubert
Vida
Nacimientu Himmelpfortgrund (en) Traducir[1]31 de xineru de 1797[2]
Nacionalidá Bandera de Imperiu austriacu Imperiu austriacu
Archiducáu d'Austria
Muerte Viena[3]19 de payares de 1828[2] (31 años)
Sepultura Cementerio central de Viena (es) Traducir
Causa de la muerte Fiebre tifoideo[4]
Familia
Padre Franz Theodor Schubert
Casáu con ensin valor
Hermanos/es
Estudios
Estudios Universidá de Música y Arte Dramáticu de Viena
Akademisches Gymnasium (en) Traducir
Llingües falaes alemán[5]
Alumnu de Antonio Salieri
Oficiu compositor, pianistaprofesor
Llugares de trabayu Viena
Trabayos destacaos Sinfonía n.º 8 (es) Traducir
Sinfonía n.º 9 (es) Traducir
Sinfonía n.º 3 (es) Traducir
Viaje de invierno (es) Traducir
Cuarteto de cuerda n.º 14 (es) Traducir
Ave Maria
Xéneru artísticu música clásica
Instrumentu musical pianu
violín
IMDb nm0006280
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Schubert foi unu de los principales músicos austriacos que vivió a empiezos del sieglu XIX; foi l'únicu nacíu na que foi capital musical europea a finales del sieglu XVIII y principios del XIX: Viena. Vivió, trenta y un años, tiempu mientres el cual consiguió componer una obra musical escelente, de gran guapura ya inspiración. El so talentu creció a la solombra de Beethoven, a quien almiraba; morrió un añu dempués que'l so ídolu. Nun foi reconocíu en vida: dempués de la so muerte, el so arte empezó a conquistar almiradores. Escribió más de seiscientos lieder, de los cualos gran parte, dempués del so fallecimientu, quedaron inéditos.[7]

Infancia editar

 
La casa onde nació Franz Schubert, na actualidá'l nᵘ 54 de la cai Nussdorfer.

Fíu d'una familia humilde, foi'l docenu de catorce hermanos. Moraben nel barriu de Liechtental. El so padre yera un profesor d'escasos ingresos económicos.[8]

El so profesor de música decatóse llueu del so talentu y llegó a dici-y: «Nun tengo namás que enseña-y, el conocencia haber recibíu del bon home». A los once años entró como cantor na Capiya Imperial, y consiguió una beca que-y sufragó los estudios na escuela municipal de Stadkonvikt. Ellí foi alumnu d'Antonio Salieri y, gracies a la orquesta de la escuela, pa la qu'escribió les sos primeres sinfoníes, familiarizar cola obra de Franz Joseph Haydn y de Beethoven.[9]

Mocedá editar

A los catorce años empezó a crear el so primeres lieder, poemes musicalizados pa voz y pianu, y enantes de los dieciocho yá creara delles obres maestres, como Gretchen am Spinnrade, el primeru de los munchos lieder inspiraos en poemes de Goethe. A los diecinueve años escribiera yá más de doscientos cincuenta lieder.

Magar los sos talentos, el so padre pretendía qu'heredara'l so oficiu, lo que motivó l'enfrentamientu ente dambos y l'abandonu de la casa paterna.

Maduror editar

[[Misa nᵘ 2 (Schubert)|Misa nᵘ 2 en sol]], D. 167
Kyrie

Gloria

Credo

Sanctus

Benedictus

Agnus Dei

Coru del MIT

Fuera del llar y habiendo decidíu ganase la vida cola música, Schubert abellugar na casa de Franz von Schober.[10] Asina empezó'l pelegrinaxe. Nunca llogró caltenese namái coles sos composiciones y precisó de l'arrogancia d'amigos, que lo acoyíen nes sos respeutives cases. Schubert tampoco caltuvo una rellación duradera nin tuvo fíos, pero se adscribió a un círculu íntimu d'amigos que-y brindó munches prestos personales, amás de constituyir un públicu fiel y sensible al so arte.

Schubert nun consiguió estrenar nin publicar nenguna de les sos obres operístiques o orquestales. A lo sumo interpretáronse delles composiciones vocales o pianísticas nes célebres schubertiadas.

Nestos años Schubert contraxo sífilis.[11] Davezu pasó estrechura económica. Volvióse indixebrable de les sos gafes, que conformaron parte indisoluble de la so apariencia y acentuaron la so fisonomía cobarde.

Les schubertiadas editar

En Viena Schubert llevó una vida bohemia arrodiáu d'intelectuales, amiga de les tabiernes y de los ambientes populares, alloñáu de los salones y de la etiqueta nobiliaria. D'esta redolada procede'l famosu términu de schubertiadas: xuntes d'artistes de tolos ámbitos que formaben un círculu brilloso y animao dedicáu a la música y a la llectura.[12][13]

Últimos años editar

Mientres los sos últimos años escribió pieces maxistrales, frutu y reflexu de les sos esperiencies personales y siempres col sellu inconfundible d'una perenal inspiración melódica. Por casu, una tirante fondura marca la Wanderer-Fantasie, D. 760, pa pianu solu (1822) o'l ciclu de lieder La bella molinera (Die schöne Müllerin) (1823), estos postreros inspiraos en poemes de Wilhelm Müller. En 1824 escribiría La muerte y la doncella, unu de los sos cuartetos más conocíos, y yá escontra'l final de la so vida l'intensu dolor y l'aislamientu dexaron el so calquier nel Winterreise, D. 911, Op. 89 (1827), tamién con testos de W. Müller.

Entós daquella, Schubert tenía solamente trenta y un años y acababa de matriculase pa estudiar fuga. Pero una gonorrea,[14] complicada finalmente con una fiebre tifoideo, conducir a la muerte'l 19 de payares de 1828. Dicir de Schubert que diba tiempu yá «andaba pel mal camín», falar de la so afición al alcohol y la sensualidá que la llevó a tener rellaciones esporádiques–. Pero esa debilidá nun asombra de nenguna manera la figura d'un home que nos sos años de maduror carecía, según munchos biógrafos, de lo qu'anguaño llamaríamos trestornu bipolar.[15] Esto esplicaría que grandes obres quedaren incompletes ensin una razón esplícita.

El trenta d'ochobre de 1822 empezó'l so Sinfonía en si menor pero, tres dos movimientos nuna partitura d'orquesta curioso pasada a llimpiu, y d'empezar el terceru, abandonar. El manuscritu con dambos movimientos completos pasó a manes del so amigu, An. Hüttenbrenner, quien los caltuvo nun caxón mientres más de cuarenta años. En 1865 apurrir al direutor d'orquesta Johann von Herbeck, quien n'avientu d'esi mesmu añu dirixó en Viena l'estrenu de la obra incompleta.

Nun hai una conclusión a la cuestión sobre los motivos que conducieron a Schubert a dexala inconclusa; una posibilidá suxure que parte del manuscritu perdiérase. Tamién se suxurió que'l poderosu Entreactu en si menor de la música d'escena pa Rosamunda, de 1823, fora en realidá l'últimu movimientu sinfónicu. A favor d'esta tesis: les coincidencies n'orquestación con dambos movimientos esistentes, incluyíu l'agregu de los trés trombones incorporaos a la orquesta clásica convencional, según la tonalidá. Con too y con eso, la esplicación más creíble pa la crítica ye la que cuestiona'l maduror autorial pa completar dos movimientos más col mesmu altor y calidá espresiva de los previos. Asina, la obra queda tal como la conocemos güei: un dípticu asimétricu, pero equilibráu: primero un Allegro moderato, nel que se contraponen la tensión dramático inicial y la naturalidá llírica, siguíu d'un Andante con moto en mi mayor, plenu d'un solmenáu y tumultuoso vagabundeo, qu'algama a la fin el descansu nuna coda, que la so serenidá paez trescender el mundu.

Ediciones de la so música editar

La obra completa de Schubert publicar ente 1884 y 1897 na editorial Breitkopf & Härtel. Foi especialmente relevante, dientro d'esta, la edición de los cantares, encamentada al musicólogu y compositor Eusebius Mandyczewski, quien realizó un trabayu tan meticuloso qu'inda güei ye de referencia.[16]

Composiciones destacaes editar

El catálogu Deutsch editar

La numberación tradicional de les obres de Schubert foi sustituyida adulces pola catalogación que fizo l'eruditu Otto Erich Deutsch y publicáu per vegada primera nel añu 1951. La notación componer de la lletra D siguida por un númberu y, en dalgún casu, una lletra minúscula pa insertos o afayos posteriores. Por casu, la Sinfonía nᵘ 8 «Inacabada» o «Incompleta» lleva como númberu de catálogu D 759.

Obres vocales editar

Lieder

Schubert compunxo unes 600 cantares (lieder). Destaquen:

Óperes
Otra música vocal

Obres de cámara y pa pianu editar

Música de cámara editar

Música pa pianu editar

Sonates pa pianu
Otres composiciones pa pianu
  • Fantasía del caminante (Fantasía Wanderer), en do mayor, pa pianu solu, D 760 (op. 15)
  • Seis Momentos musicales, D 780 (op. 94)
  • Cuatro impromptus, D 899 (op. 90)
  • Gran dúu pa pianu a cuatro manes, D 812.
  • Fantasía pa pianu a cuatro manes, en fa menor, D 940 (op. 103)
  • Trés Marches militares, D 733 (1818).
  • Rondó en La (Gran Rondó) pa pianu a cuatro manes, D 951.

Obres orquestales editar

Sinfoníes
Obertures

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://www.geschichtewiki.wien.gv.at/Franz_Schubert.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. URL de la referencia: https://www.geschichtewiki.wien.gv.at/Franz_Schubert. Data de consulta: 21 xunu 2023.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. «Franz Schubert, Austria 1797-1828». Consultáu'l 16 d'abril de 2008. «Compositor austriacu que les sos cantares (lieder) tán ente les obres maestres d'esti xéneru, y que los sos trabayos instrumentales son una ponte ente'l clasicismu y el romanticismu del sieglu XIX. Nació en Lichtenthal, cerca de Viena'l 31 de xineru de 1797. Fíu d'un párrocu maestru d'escuela, entró nel coru de neños de la Capiya Imperial en 1808 y empezó a estudiar en Konvikt, una escuela pa cantantes de la corte, en que la so orquesta tocaba'l violín.»
  7. «Franz Schubert 1797-1828 (IES Adaja)». Consultáu'l 17 d'abril de 2008.
  8. «Grandes compositores clásicos:Franz Schubert». Consultáu'l 15 d'abril de 2008. «De neñu vivía nun barriu humilde llamáu Liechtental, onde'l so padre exercía de párrocu y maestru.»
  9. «Biografía de Franz Schubert». Consultáu'l 16 d'abril de 2008. «A los once años d'edá foi almitíu na capiya imperial de Viena como miembru del coru y alumnu del Stadtkonvikt, institución ésta na que tuvo como maestru al compositor Antonio Salieri...»
  10. «Franz Schubert: un compositor clásicu». Consultáu'l 17 d'abril de 2008. «L'añu 1815 foi'l periodu más prolíficu; en 1816 la so suerte camudó de secute. Cierta vegada, Spaun sorprender na composición de Erlkönig (D.328, publicáu como'l Opus 1). Unes poques selmanes dempués Von Schober, daqué fuñe, escuchara fragmentos de Schubert na casa de Spaun, foi visitar al compositor y propúnxo-y abandonar la so vida d'escuela y da-y la llibertá pa prauticar el so arte en paz.»
  11. «Franz Schubert (1797-1828)». Consultáu'l 17 d'abril de 2008. «Entós daquella, Schubert tenía solamente 31 años y acababa de matriculase pa estudiar fuga. Pero la enfermedá, complicada finalmente con crisis tifoidees, conducir a la muerte'l diecinueve de payares de 1828, ensin que tuviera tiempu p'averase al so almiráu Beethoven.»
  12. «Franz Schubert, Taller 54». Consultáu'l 16 d'abril de 2008.
  13. «Schubert: Música a la máxima potencia». Consultáu'l 16 d'abril de 2008.
  14. Pola sintomatoloxía, paez que se trataba d'esta enfermedá, anque nun hai nengún documentu que lu confirme.
  15. Tal que s'esplica nel llibru Vida de Schubert, de Christopher H. Gibbs.
  16. CLIVE, Peter: Schubert and His World: A Biographical Dictionary, 1997, páx. 125. ISBN 0-19-816582-X.
  17. «[[1] Franz Schubert, Austria 1797-1828]». Consultáu'l 16 d'abril de 2008.
  18. El cuartetu nᵘ 13 ye l'únicu publicáu en vida del compositor.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar