Señalización ferroviaria

La señalización ferroviaria utilizar pa indicar al maquinista les condiciones de la vía que se va a atopar per delantre.

Señal indicando vía llibre na estación d'Utrech.

En contraposición a les de normal más conocíes señales de tráficu, nel ferrocarril denominar como señales principalmente a les indicaciones pa la regulación de tráficu, como semáforos y similares. La necesidá de cierta distancia pa dexar qu'un tren frene condiciona esti tipu de señales, yá que ye necesariu informar al tren de que tien de parar con abonda antelación al puntu de parada.

Esisten numberosos sistemes de señalización, dende indicaciones realizaes por persones a modernos sistemes automáticos de señalización en cabina.

Historia editar

 
Señalización manual mientres un acoplamientu.

Les primeres señales que s'utilizaron yeren realizaes por persones, que faíen distintos xestos a los trenes según si la llinia tuviera llibre o non. Más tarde usáronse distintos oxetos, toos cola carauterística de que yera necesaria la presencia física de la persona, polo que'l llugar nel que s'amosaba la señal podía variar a voluntá; asina se llegaron a emplegar los banderinos de distintos colores y amestóse la señal de procuru.

 
Señales de llimitación de velocidá na salida llau Parets del Vallès de la estación de Mollet-Santa Rosa (Mollet del Vallès, provincia de Barcelona). Les distintes velocidaes correspuenden a los tipos de tren de Renfe Operadora, de riba a embaxo: Tipu "Normal" o "N", tipu "A" y tipu "B".

El primer semáforu apaeció en 1842 nel ferrocarril de Croydon, Inglaterra. En primer llugar nun se precisaba la presencia del operario nel puntu de la señal, ésta presentábase nel mesmu llugar, nun puntu relativamente eleváu y bono de reconocer pol maquinista inclusive en condiciones climatolóxiques adverses. En cierta forma tamién dexaba la centralización, esto ye, un axente podía gobernar dende un puntu munches señales al traviés d'un sistema de cables que, al enterriase o destensarse y per mediu d'un sistema simple de polea, podía xubir o baxar el brazu mecánicu del semáforu. Sicasí, cuando la visibilidá menguaba, al llegar la nueche, el operario tenía qu'averase col farol de petroleu o d'aceite a da-y les indicaciones al maquinista. Esto postreru arreglóse poniendo'l farol na mesma señal: foi l'empiezu de les señales lluminoses.

Non toles señales basar na vista, pos esistieron les señales acústiques, anguaño sumíes na mayoría de les compañíes. Estes señales yeren un pequeñu esplosivu encapsulado (xeneralmente plásticu) que se suxetar al riel por distintos métodos. Al pasar el tren, la llanta de la rueda entartallar y españar, y el ruiu de la detonación obligaba al maquinista a detener el tren. La velocidá y les midíes d'aislamientu de les cabines de conducción inutilizaron esta señal.

 
Vieya señal indicando l'encruz del ferrocarril.

Les señales pasaron a sistemes más complexos a midida que faíense meyores teunolóxiques, sustituyéndose'l sistema d'alambres pol hidráulicu y más tarde l'llétricu. La meyora d'esti tipu de señales traxo consigo, de la mesma, la meyora nos sistemes de bloquéu, como'l bloquéu automáticu, sistema qu'aprovecha la conductividá de los raíles pa llograr información del pasu del tren, de forma que al pasar el tren pol cantón protexíu por esti tipu de bloquéu, les plantes cortocircuitan una pequeña corriente de control que circula polos raíles, que ye detectada pola unidá de control, cerrando les señales por que nengún otru tren pueda invadir el cantón. Esti sistema d'usu mayoritariu tien la ventaya de que, en casu de frayatu del raíl, atáyase'l circuitu, lo que ye darréu detectáu pola unidá de control, cerrando les señales.

Anguaño la mayor parte de les señales dependen de sistemes informatizados, avisando inclusive de l'avería nel fundíu de la bombilla del semáforu.

Posición de les señales editar

 
Señal avanzada y d'entrada en Xapón.

De normal un tren precisa una distancia importante pa frenar, que puede ser cimera a un quilómetru. Ye por ello que les señales anuncien al tren cuándo tien de parar con bastantes metros d'antelación al puntu de parada. Esto tamién ye aplicable a los amenorgamientos de velocidá, que tienen de ser anunciaes con mayor antelación cuanto mayor sía l'amenorgamientu.

Esta situación suel resolvese con pares de señales: la que s'asitia en primer llugar indica que se debe empezar a frenar, y la segunda indica'l puntu onde'l tren tien de detenese o amenorgar la so velocidá. Nel casu de los semáforos, la secuencia que s'atopa'l tren pa detenese ye una primer señal d'anunciu de parada (brazu inclináu en señales mecániques, o ámbare en señales lluminoses) y una segunda señal de parada (brazu horizontal en señales mecániques, o colloráu en señales lluminoses) que ye la que'l tren nun tien de degolar. Nel casu de les señales de llende de velocidá, el tren atopar en primer llugar una señal que lu indica que tien d'empezar a frenar y la velocidá hasta la que tien de faelo, y en segundu llugar indíca-y el puntu a partir del cual la velocidá ta llindada.

Les señales son bien variables d'unos sistemes ferroviarios a otros, esistiendo numberoses esceiciones. Nel casu de la so posición, en dellos sistemes ferroviarios les señales de llimitación de velocidá nun disponen d'un anunciu previu por que'l tren frene, una y bones los axentes de conducción conocen abondo la llinia como p'afaer la so velocidá cola debida antelación. Coles mesmes, en llinies con una gran capacidá de frenada, como les llinies de metro, puede nun ser necesariu la esistencia de señales d'anunciu, una y bones los trenes son capaces de frenar ensin problemes ante una señal en parada.

Nun orixe, el control de tráficu realizar ente estación y estación, de cuenta que se garantizaba que dos trenes nun coincidieren na mesma vía, calteniendo un únicu tren ente dos estaciones allegantes. Pa ello les señales asitiar a la entrada y salida de la estación:

  • la señal d'entrada» indica si'l tren tien vía llibre dientro de la estación y si autorízase-y al tren a entrar
  • la señal de salida» indica si tien vía llibre hasta la siguiente estación
  • la señal avanzada» ye la qu'anuncia l'estáu de la señal d'entrada y dexar que'l tren pueda frenar antes d'entrar na estación si ésta atópase en parada. La indicación puede ser «vía llibre» o «anunciu de parada», si la señal d'entrada indica parada.

Pa la regulación del tráficu fuéronse añadiendo nueves señales:

  • la señal de proteición» ye la que protexe l'accesu a un cargaderu *

la señal de retrocesu» ye la que s'asitia a contravía o nel interior d'una estación

  • y la señal de camín a nivel» la qu'indica si nel siguiente pasu a nivel les barreres actuaron correutamente.

La xeneralización de bloqueos automáticos dexó asitiar más d'un tren ente estaciones allegantes, estremando la vía en dellos cantones. Con ellos introducieron les «señales entemedies», que protexen cada unu de los cantones. Al esistir delles señales ente estaciones allegantes, caúna de les señales actúa como señal avanzada de la siguiente, asitiándose n'anunciu de parada si la señal siguiente indica parada.

Señales permisives editar

 
Indicación d'una señal non permisiva de la rede francesa.

Naquelles señales entemedies en víes nes que namái se circula nun sentíu y nun hai aparato de vía, puede asumise qu'una señal de parada indica que tamos averando al tren precedente. Nesti casu, entrar nun cantón ocupáu nun implica peligru siempres que nun se produza un choque por algame col tren precedente. Por ello esti tipu de señales pueden degolase cuando se tomen los procuros necesarios pa evitar el choque, siendo estes condiciones davezu les de detenese ante la señal en colloráu pa dempués reiniciar la marcha a bien poca velocidá hasta la señal siguiente. La escasa velocidá dexa al operario del tren detenese antes de la cola del tren anterior en casu de cualquier incidencia.

Esti tipu de señales denominar davezu «permisives», yá que dexen ser degolaes en colloráu so ciertes condiciones. Identificar con un cartelón nel poste de la señal qu'indica la permisividad (o la non permisividad en sistemes que consideren toles señales permisives por defectu), cartelón distinta según la normativa de cada país.

Cuando ye posible entrar con procuru nun tramu onde hai otru tren, pero esisten otros elementos protexíos poles señales (como que los aparato de vía tean correutamente configuraos), ye necesariu que'l rebase sía autorizáu pol gabinete de circulación, considerándose una señal non permisiva.

Señalización en cabina editar

 
Indicador de velocidá con un sistema de señalización en cabina.

L'apaición de l'alta velocidá y l'imposibilidá de los axentes de conducción de reparar afechiscamente les señales a eses velocidaes, llevaron al desenvolvimientu de sistemes de señalización en cabina. Hai una gran variedá de sistemes de señalización en cabina.

Ente los más senciellos tán los sistemes d'alarma automáticos, que tienen la función de garantizar que l'axente del tren entendiera les señales. Dalgunos disponen d'un botón que l'axente hai de pulsiar en pasando cada señal, y si el maquinista nun reconoz la señal o la pasa en colloráu, el tren frena automáticamente. La tresmisión de la posición de les señales realizar por aciu balices asitiaes puntualmente.

Los sistemes davezu utilizaos en alta velocidá disponen d'una pantalla onde indiquen la situación de les señales. Eventualmente pueden amosase otres indicaciones como'l restu de les señales per delantre na llinia, les llimitaciones de velocidá o otres. Dellos sistemes inclúin indicadores analóxicos, como indicadores de velocidá máxima. La tresmisión efectuar por aciu balices puntuales, cables radiantes, al traviés del carril o por aciu radio.

Cuando'l sistema de señalización ye abondo avanzáu, puede llegase a prescindir de la señalización llateral. Nel casu del sistema ERMTS esiste la posibilidá de namái asitiar un símbolu qu'indica'l fin de cada cantón, pa saber el puntu ante'l que tren se debe detener si la señalización en cabina asina la indica, ensin qu'esista nenguna señalización lluminosa. Munches llinies d'alta velocidá caltienen la señalización llateral pa poder funcionar a baxa velocidá en casu d'incidencia del sistema de señalización en cabina y dexar la circulación de trenes que nun disponen de cabines preparaes.

Tipos de señales según la so forma editar

 
Señal mecánica.
 
Señal por aciu posición de lluces

Nel casu de les señales que varien indicando si un tren puede o nun circular, conocíes en dellos casos como «semáforos», pueden atopase distintos tipos. Toos son capaces d'amosar la mesma información, ya inclusive pueden atopase conxuntamente na mesma llinia, la única diferencia mora en cómo tán realizaes.

Señales mecániques editar

Les señales mecániques compónense puramente d'un mecanismu y nun disponen de pieces llétriques. Consten d'un brazu mecánicu que puede movese en distintes posiciones, indicando xeneralmente vía llibre cuando s'atopa vertical y parada cuando s'atopa horizontal.

El color del brazu depende del tipu de señal y de lo que la señal indique. El so cambéu de posición realízase al traviés d'unos cables metálicos, que pueden ser movíos direutamente dende'l enclavamiento de la estación amiesta o remotamente por aciu motores llétricos o hidráulicos.

Delles señales mecániques disponen de llume pa ser claramente entendíes tantu de nueche como en condiciones meterológicas adverses.

Señales por aciu lluces de colores editar

 
Señal de salida, llau Parets del Vallès, na estación de Mollet-Santa Rosa (Mollet del Vallès provincia de Barcelona).

Son bien paecíes a los semáforos utilizaos nel tráficu rodáu, anque la posición de les lluces y la so indicación ye distinta. A diferencia de les señales mecániques, riquen de cutio d'alimentación llétrico. Les lentes utilizaes son de tipu «Fresnel», que dexen que la lluz sía visible dende bien de distancia en cuenta de que namái sía visible nun amenorgáu ángulu.

Señales por aciu posición de lluces editar

Un sistema entemediu ente los dos anteriores consiste nun discu que contién delles lluces, dependiendo la indicación de la posición d'estes. Asina, de normal dispónse d'una llinia de lluces qu'indiquen vía llibre cuando s'asitien en vertical y parada cuando s'asitien n'horizontal. El cambéu d'una indicación a otra puede realizase tantu xirando'l discu como encendiendo llámpares distintes pa caúna de les posiciones.

N'ocasiones les lluces non yá camuden de posición, sinón qu'amás camuden de color, dando una indicación redundante y polo tanto más segura de la so situación. Esti tipu d'indicación ye bien pocu habitual en países hispanofalantes.

Accionamiento de les señales editar

Les señales pueden ser remanaes tantu a mano por axentes de circulación como automáticamente por sistemes ferroviarios diseñaos al efeuto. La posición de les señales decidir el bloquéu ferroviariu, que ye'l sistema qu'evita'l choque ente trenes abriendo y cerrando les señales que tien asignaes. Nel casu de les estaciones, les señales son remanaes al traviés d'un enclavamiento.

Indicaciones editar

Les indicaciones son bien variables d'unos sistemes a otros, anque delles indicaciones suelen ser xenerales a tolos sistemes. Aun así siempres hai esceiciones, por casu, anque'l verde utilizar pa indicar vía llibre y el colloráu pa parada, en delles llinies d'alta velocidá pa estes indicaciones emplega'l blancu y l'azul, respeutivamente. Les indicaciones más avezaes son les siguientes:

Semáforos
Indicación Posición de la señal Actuación
Vía llibre     Circular de normal si nada s'opón.
Anunciu de parada     Indica al axente del tren que tien de ponese en condiciones de parar ante la señal siguiente, piquete de salida de la vía de estacionamiento o final de vía.
Parada      Ordena al axente del tren parar ante la señal ensin degolala.
Anunciu de procuru     Nun entepasar de 30 km/h o la velocidá indicada pola alfanumérica d'información fixa o variable lluminosa, al pasu poles aguyes asitiaes de siguío de la siguiente señal.
Rebase autorizáu      Indica que la señal en colloráu puede ser degolada siguiendo la normativa. Utilizar p'aportar con autorización a víes onde yá hai otru tren o otra incidencia mientres una maniobra.
Movimientu autorizáu      Indica al maquinista, dientro d'una estación (solo atópase ellí, nunca en plena vía), que reinicie la marcha hasta la señal siguiente, atendiendo a lo qu'esta indique. En delles estaciones ye necesaria la señal de cole'l tren. Si tratar d'un tren en movimientu, va circular de normal si nada s'opón. Y si fora una maniobra, va circular cuando lo ordenar l'encargáu de la mesma.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar