Mollet del Vallès

conceyu de la provincia de Barcelona

Mollet del Vallès ye una ciudá y un conceyu de la contorna del Vallès Oriental, na provincia de Barcelona, comunidá autónoma de Cataluña.

Mollet del Vallès
flag of Mollet del Vallès (en) Traducir Q20108485 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Ámbitu funcional territorial Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
Contorna Vallès Oriental
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcaldesa de Mollet del Vallès Mireia Dionisio Calé (es) Traducir
Nome oficial Mollet del Vallès (ca)[1]
Códigu postal 08100
Xeografía
Coordenaes 41°32′08″N 2°12′39″E / 41.535572°N 2.210705°E / 41.535572; 2.210705
Mollet del Vallès alcuéntrase n'España
Mollet del Vallès
Mollet del Vallès
Mollet del Vallès (España)
Superficie 10.8 km²
Altitú 65 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 51 824 hab. (2023)
- 25 222 homes (2019)

- 26 096 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Vallès Oriental
100% de Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
0.91% de provincia de Barcelona
0.67% de Cataluña
0.11% de España
Densidá 4798,52 hab/km²
Viviendes 66 (1553)
Más información
Prefixu telefónicu 93
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes
molletvalles.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Cuenta con 51 128 habitantes (INE 2017).

Historia editar

Los oríxenes editar

El conceyu de Mollet del Vallès ocupa un pequeñu cachu del sector central de la plana vallesana. Ye un territoriu atentu, selemente onduláu, onde la riega Caganell traviesa, d'estremu a estremu, el conceyu hasta la confluencia col ríu Besòs. A entrambos llaos de la riega dos llinies de llombes de relieve bonable y nome suxestivu - los Bandoleros y San Valeriano- y na confluencia col Besòs, una llanura rica n'agua onde s'asitia Mollet, un conceyu mediu urbanu mediu agrícola, onde la ciudá compacto y moderno de Mollet oldea cola tradición y l'innovación de los cultivos de Gallecs.

So los campos y l'asfaltu escuenden los oríxenes xeolóxicos de Mollet y Gallecs. Les roques nidies y blandies que triamos (sables, llimos, magres y dalgún nivel de conglomeraos) rellátennos una llarga historia d'una decena de millones d'años, cuando por Mollet y contorna había fataos de hipparions, mastodontes, xirafes, rinocerontes... Millones d'años dempués, los humanos poníen la buelga sobre esti territoriu.

N'abril de 2009, salía a la lluz la muerte humana más antiguu conocíu hasta agora en Mollet. Un enorme menhir de casi cinco metros de llargor y seis tonelaes de pesu, con relieves y grabaos d'escepcional valía, unu de los afayos arqueolóxicos más importantes de los últimos años en Cataluña, una pieza única de referencia internacional. A esti menhir neolíticu hai que sumar dos monumentos megalíticos más, güei sumíos: la Piedra Salvadora y la Piedra de Gallicant.

Del X al XIV editar

 
Plaques na cai Jaume I.

Les primeres referencies documentales de Gallecs y Mollet son, respeutivamente, del añu 904 y 993. A metá del sieglu X, Gallecs y Mollet yeren pequeños nucleos de población arrodiaos de campos y montes. La parroquia de Mollet creció venceyada al dominiu de la sede episcopal de Barcelona. L'obispu tenía un ampliu dominiu señorial de tierres y derechos, y un alcalde alministraba les posesiones. Sabemos que, a finales del sieglu XI, construyóse una ilesia románica y, a la so alredor, un grupu d'edificaciones formaba la sagrera que protexía les persones y los bienes qu'incluyía. Gran parte de los habitantes dependíen del obispu de Barcelona, pero una parte del dominiu correspondía a una familia noble, los Mollet, qu'adoptaron el topónimu del pueblu como apellíu y aldericaron l'autoridá del obispu.

A principios del sieglu XIV, dellos señores formaben la universidá de parroquianos, que nun momentu dau enfrentar a Marc Planella, de la casa de Vilatzir, l'actual Torre de Malla. El motivu foi qu'en 1381, Planella mercó al rei la xurisdicción de les parroquies de Mollet, Gallecs y Parets (que formaben una alcaldía) y eso implicaba los derechos d'impartir xusticia y de recaldar impuestos, pero los paisanos actuaron como una única universidá y consiguieron volver depender del rei, que tamién aportó a incorporar los trés parroquies na ciudá de Barcelona, como cai. Yera l'añu 1393 y Mollet formaba parte del Conseyu de Cientu, esto supunxo prosperidá pal pueblu y un fortalecimientu de la organización coleutiva, que quedaba definida pol alcalde, la curia y los síndicos.

Del pasáu medieval de Mollet queda de pies la ilesia románica de Santa María de Gallecs (s. XII), la base del campanariu de la ilesia de Sant Vicenç (s. XI-XII) según delles masías que tienen el so orixe nesi periodu.

En 2006, atopáronse, nun recintu próximu a la plaza Prat de la Riba, dientro del perímetru de l'antigua sagrera medieval de Mollet, diversos restos arqueolóxicos, onde cabo destacar dos sepultures del sieglu XII. Últimamente, tamién s'atoparon, nun recintu unos metros más embaxo, dellos silos del mesmu sieglu.

Del XV al XVIII editar

Dende'l fin de la Edá Media hasta bien entrada la Edá Moderna, el conseyu municipal axuntar so los carbayos de Manent, y, en casu d'agua, en Can Ros (a mediu camín de los trés villes de l'alcaldía: Mollet, Parets y Gallecs).

En 1573 el rei concede'l réxime municipal, con un conseyu ordinariu formáu por 12 persones: un alcalde, un clavario, dos xuraos y ocho conseyeros. Esti funcionamientu tien poques variaciones hasta'l decretu de Nueva Planta, en 1714. Arriendes de la derrota catalana na Guerra de Socesión, les autoridaes borbóniques abolen les antigües lleis y l'alcalde pasa a ser un alministrador en llugar del xefe políticu del conceyu. Mollet entós depende del correximientu de Mataró y el Conceyu ye supervisáu en munchos aspeutos pola alcaldía mayor de Granollers. Los nomes de les families que dende'l sieglu XIV hasta'l sieglu XVIII formen parte de los conseyos siempres los atopamos venceyaos a families llabradores influyentes: Borrell, Fonolleda, Ros...

La población de l'alcaldía caltiénse casi enllancada ente'l 1497 y el 1708 (ente 340 y 385 habitantes), pero a lo llargo del sieglu XVIII aumenta abondo: en 1787 llega a 768 habitantes (en Mollet correspuénde-y un 55 %, un 35 % en Parets y un 10 % a Gallecs).

Amás de la xera relixosa, la ilesia de Mollet cumple funciones sociales y de lideralgu. En 1498, empezar a construyir una nueva ilesia, d'estilu góticu tardíu, que va sustituyir al anterior románica.

Mollet atopar nuna zona estratéxica de camín per onde pasaben dos caminos reales: el de Barcelona a Vic y el de Barcelona a Girona y Francia, que representaben frecuentaos movimientos de tropes, amás d'un fluxu comercial y cultural importante. El primer travesaba'l pueblu y el segundu diba paralelu al ríu Besós; sufría, amás, frecuentes ataques de bandoleros, sobremanera na Pineda Fosca.

Pero gobernar un conceyu con tres parroquies nun yera xera fácil, y de cutiu había conflictos. En 1732, Parets pidió la so separación.

El sieglu XIX editar

Los entamos de la industrialización en Mollet tienen nel sector testil un claru protagonista. A mediaos del sieglu XIX había 1.400 habitantes, y, anque en 1870 instálase una fábrica d'algodón, ye un pueblu básicamente agrícola que cultiva, por esti orde, trigu, cáñamu, llegumes, maíz y vinu (la crisis de la filoxera llega a Mollet en 1886 y en 1898 yá destruyó casi totalmente la vide).

Mientres esti sieglu, los acontecimientos políticos siguen la dinámica de la política estatal (en 1849 Parets independizárase de l'alcaldía). Ente los fechos bélicos que vive Mollet, destaca una batalla al entamu de la Guerra de los Segadores (nel sieglu XVII), cuando'l catalanes ganaron les tropes franceses. Más palantre, mientres la Guerra de la Independencia, Mollet queda ente los dos exércitos: en 1810 hai una batalla na redoma onde les tropes españoles ganen los franceses, destacando los molletenses Alsina y Gaietà Ventalló na llucha contra los invasores.

A partir de 1868 consolídase l'estáu lliberal, el 30 de setiembre la revolución llega a Mollet: grupos de persones concéntrense ante'l Conceyu y quemen una semeya de la reina Sabela II; la candidatura lliberal gana les eleiciones municipales, fechu que ye denunciáu como fraude por Vicenç Plantada, que fai un alegatu a favor del sufraxu universal (Plantada, nacíu en 1839, ye maestru, veterinariu, escritor, inventor y motor de munches iniciatives polítiques catalanistes). Dende'l 1848 hai una carretera que comunica Barcelona, pasando por Mollet, con Girona y Portbou.

 
Farinera Moretó.
 
Tenería Moderna Franco Española (Pelleria).

En 1854 llega'l primer ferrocarril, na mesma direición; el 1862 empieza a funcionar la llinia en Sant Joan de les Abadesses (más palantre llegaría a Puigcerdà) y en 1880 súmase-y el tren del Calderí (que cierra en 1932). La proximidá del nucleu barcelonés y les bones comunicaciones fomenten la llegada de les primeres fábriques. En 1891 lleguen los hermanos Moretó empiecen con un aserradero, pero en 1895 instalen un molín pa moler ceberes, los oríxenes de l'actual Farinera Moretó. En 1897 empieza a funcionar la Tenería Moderna Franco Española, conocida como la Pelleria.

Cuando acaba'l sieglu, Mollet ye un pueblu dedicáu a l'agricultura, con una incipiente industria, onde viven pocu más de 2.000 habitantes, con dalgunos Mollet claves como Félix Ferran, nacíu en 1814, introductor de meyores pa l'agricultura y pioneru na replantación de viñeos con cepes americanes.

El sieglu XX editar

Mollet estrena sieglu coles sos industries más emblemátiques concentraes al llau de la vía ferrial, onde s'instalen pola bayura d'agua, porque s'alloñar del baturiciu social y sindical de Barcelona, y porque disponen de mano d'obra. Asina, en 1900 instálase la fábrica testil de Can Fàbregas y en 1919 facer otra, Can Mulà, propiedá de Frederic Ros i Sallent, qu'invierte les rentes agrícoles tamién nel testil. Hasta los años sesenta, el sector industrial molletense xira alredor d'estos dos fábriques, más la Pelleria. De 1900 a 1940 la población multiplicárase por trés.

Pero la mayoría de la xente entá vivía del campu. Los trabayadores de la industria compartíen la so actividá llaboral con trabayos agrícoles y non tolos llabradores yeren propietarios de les tierres que cultivaben, dalgunos facer en cuenta de una parte de la collecha. En 1922 Feliu Tura y Pere Bonvilà promueven la creación de la Unión de Rabassaires, pa defender el campesinado.

Mientres el primer cuartu de sieglu, el Conceyu encarga al arquiteutu municipal Domènec Sugrañes la planificación de la crecedera urbanística del conceyu, cola ellaboración d'un planu onde proyeuta les árees de crecedera, les actividaes comerciales y los servicios.

La xente entama l'asistencia cola creación d'hermandaes que teníen por oxetivu l'ayuda moral y material en casu d'enfermedá. Dalgunes habíense fundáu yá nel sieglu XIX y acabáronse fundiendo en 1933 na Sociedá de Socorros Mutuos de Mollet. Quedaron na memoria coleutiva médicos como los doctores Duren, Tiffon, Puigcercós, Rosés o Vilaseca.

La población obrera molletense tuvo un considerable protagonismu social y políticu los años de la Segunda República y la Guerra Civil. N'abril de 1931 ganen les candidatures republicanes y constitúyese el nuevu consistoriu con Feliu Tura como alcalde. N'ochobre de 1934, Mollet participa na fuelga xeneral contra la derechización del gobiernu del Estáu, el desenllaz xeneral ye la suspensión del Estatutu y l'encarcelamientu del Gobiernu catalán. Feliu Tura, dellos conceyales d'ERC y miembros de la CNT de Mollet pasen pola cárcel. A partir d'entós, antiguos conceyales de la dómina de la dictadura y dalgunos suplentes de les llistes de la Lliga Rexonalista fáense cargu del Conceyu.

Nes eleiciones de febreru de 1936, gana de nuevu la esquierda, pero'l 18 de xunetu los militares españoles alzar contra la República y empecípiase la Guerra Civil. Créase un Comité de Milicies Antifascistes qu'arrexunta tolos partíos y sindicatos del Frente d'Izquierdes y ochobre constitúyese'l Conceyu con representantes de la Unión de Rabassaires, ERC, CNT, PSUC y POUM.

Fórmense comités obreros nes grandes industries; se colectivizan los oficios menestrales y la tierra, según el teatru, el cine, les barberíes y los fornos. Créase una oficina de vivienda, les pareyes de Mollet faen usu del derechu de matrimoniu civil, favorezse una enseñanza moderna y en catalán, créase emplegu n'obres públiques... Mientres la guerra, Mollet sufre la falta d'alimentos, la llegada de refuxaos y los bombardeos, el primeru, el 8 de xineru de 1938 nos Quatre Cantons, que mata 16 persones y manca a munches más, el segundu, el del 25 de xineru de 1939, cuando aviones italianos bombardean la cai Berenguer III y rir Seca: maten 8 persones y manquen a más. Dos díes depués, les tropes franquistes entren en Mollet y nomen alcalde al industrial Simeón Rabasa.

Cola implantación del nuevu réxime, camuda'l marcu político y social. Un centenar de soldaos de Mollet morrieren nel frente y otru centenar de persones se exilia, cerca de 120 persones pasen por cárceles y campos de concentración d'España, cuatro más muerren nel campu de concentración de Mauthausen y la resultancia de los xuicios sumarísimos ye de cuatro condergues a muerte, onde destaca l'ex alcalde Josep Fortuny, que sustituyera Feliu Tura al mandu de l'alcaldía.

La penuria económica, la represión y la falta de llibertaes apoderen el panorama. Una de les primeres xeres del nuevu Conceyu ye la depuración de los funcionarios municipales. La documentación pasa a ser escrita en castellán, prohíbese l'usu públicu del catalán, incorpórase'l llinguaxe y la simboloxía del nuevu réxime. El consistoriu franquista empieza dos grandes obres: la cobertoria de la riega Caganell, un focu d'infecciones, que yá plantegara'l Conceyu republicanu, y la construcción de la ilesia derruida, polo qu'obliguen a contribuciones económiques o n'especie a toes families. La nueva ilesia inaugúrase'l 14 d'abril de 1941.

A entamos de los cincuenta, el movimientu migratoriu empieza a crecer de forma espectacular: pasar de los 6.000 habitantes a los 20.000 en 1970, nuna crecedera industrial, demográficu y urbanísticu pocu planiáu, qu'atiende namái la demanda urxente de vivienda y provoca la especulación del suelu, con nuevos nucleos periféricos masificados y degradaos p'absorber l'ábanu de recién llegaos.

Mientres les primeres décades de la dictadura, los ciudadanos de Mollet aprovechen los pequeños espacios de llibertá, como'l del Centru Parroquial, pa faer teatru, cine, boletinos... A partir de 1964 inaugúrase'l Casal Cultural, promovíu por Simeón Rabasa, con residencia de vieyos y biblioteca, que mientres los años posteriores convertir nun focu d'actividaes culturales y reivindicatives.

Los años sesenta, cerca del ríu Besós, créanse los polígonos industriales de Can Magre, Can Magarola y Can Prat. La crisis del testil de los años setenta provoca la diversificación de la industria, que s'amplía, sobremanera, los sectores metalúrxicu y químicu. A entamos de los años setenta, el gobiernu del Estáu plantega la espropiación d'unos 5 km² de la zona rural de Gallecs, pa faer una gran ciudá. Espropien los terrenes, pero, por suerte, la ciudá nun se lleva a cabu. Al respective de la enseñanza, p'atender la fuerte demanda d'escolarización, créanse nuevos centros escolares públicos y privaos.

La dictadura de Franco siguía, pero cada vez tenía más oposición. Nel Centru y nel Casal, la mocedá entamar pa faer teatru, cine-fórum, recitales... La primer manifestación d'esta dómina en Mollet ye pa pidir agua.

En 1975 Franco muerre y Adolfo Suárez, un home surdíu del réxime, encargar de sacar alantre la transición. El 15 de xunu de 1977 atópense les primeres eleiciones democrátiques, que gana la UCD, el partíu d'Adolfo Suárez. Ente 1975 y 1979, la fervencia estender a la redolada educativa, sindical, vecinal... Lluchar pol primer institutu d'enseñanza secundaria y avánzase escontra la meyora de la calidá; Raimon y Lluís Llach faen recitales de cantar, faise la primer Selmana de Cultura Catalana, pasa la Marcha pola Llibertá...

La llista del PSUC, encabezada por Anna Bosch, gana les primeres eleiciones municipales en 1979, a quien sigue na alcaldía Carme Coll, del mesmu partíu. Estos primeros años, apruébase'l Plan Xeneral d'Urbanismu, que dexa planiar el futuru de la ciudá, detiense'l proyeutu de la macrociudad en Gallecs, recupérense tradiciones y fiestes, avanzar na renovación pedagóxica y l'implantación del catalán na escuela y les clases d'adultos hasta que los años ochenta complétase la rede de centros escolares públicos.

En 1987 Montserrat Tura, del PSC, ye escoyida alcaldesa, cargu qu'exerz hasta 2003. A principios de los años noventa inaugura la Biblioteca Can Mulà, les pistes d'atletismu y la Escuela de Música. La ciudá yá superó los 40.000 habitantes. En 1992 Mollet ye la subsede de tiru de los Xuegos Olímpicos de Barcelona, les instalaciones de la Escuela de Policía de Cataluña (anguaño, l'Institutu de Seguridá Pública). Esi mesmu añu, el conceyu foi declaráu Ciutat Pubilla de la Sardana. En 1993 conmemórase'l Milenariu de la ciudá, en 1994 naz el Centre d'Estudis Molletans, en 1995 salen per primer vegada na Fiesta Mayor les Colles de Morats i Torrats, a principios de 1996 inaugúrase'l nuevu Mercáu Municipal y en 1999 el Muséu Abelló abre les sos puertes. La construcción de la variante de la N-152 en 1990 facilita'l tresformamientu físicu d'una bona parte de Mollet. La Illa de Can Mulà y Can Fàbregas son exemplos de densidá y amiestu d'usos.

El sieglu XXI editar

El nuevu mileniu empecipiar cola inauguración del Complex Esportiu Ca n'Arimon, siguíu del parque dels Colors, d'Enric Miralles; de la Casa de la Vila con un mural de Brossa, de les primeres guarderíes, de la inauguración del remocicáu mercáu vieyu como espaciu polivalente, d'un mercáu selmanal potente que se fai cada martes ... Los postreros 15 años, Mollet desenvolvió un modelu de ciudá compacta, con tres elementos que marquen y llinden el términu municipal: la reserva del espaciu de Gallecs, que llinda al 50 % el so desenvolvimientu urbanu, la práutica ocupación del suelu disponible pa nuevos desarrollos, y l'amenorgamientu del espaciu de resultes de les infraestructures de comunicación que la traviesen.

Dende les empreses municipales EMFO, Mercamollet y Promosol trabayar pa crear emplegu y promover l'actividá económico y comercial. Gallecs ye incluyíu nel Plan d'Espacios d'Interés Nacional (PEIN) y dende el Consorciu de Gallecs y l'Asociación de Llabradores se promueve l'agricultura ecolóxica y la recuperación de variedaes tradicionales. En 2010 inaugúrase un hospital de referencia pa los pueblos vecinos y en 2011, remata la urbanización del polígonu industrial y de servicios de La Farinera, un espaciu d'allugamientu estratéxicu con una bona conectividad vial. El retu, como define'l Plan Estratéxicu 2025, ye poder impulsar una mayor actividá granible basada nuna renovación, diversificación y cualificación empresarial, onde Mollet lidere la redolada territorial del Baix Vallès.

L'añu 2011 pasen de 52.000 los habitantes de la ciudá. Hermanada con Rívoli (Italia) dende 1986 y con Cinco Pino (Nicaragua) dende 1989, la ciudá reconoz el trabayu y l'esfuerciu de los sos molletanos pernomaos Joan Abelló, Jordi Solé Tura, Josep Solà y Josep Maria Pou, y de munchos otros -que recibieron l'agradecimientu de la ciudá en forma de distinciones cíviques- que de forma anónima y callada contribuyeron a faer de Mollet la ciudá qu'agora ye. Dende 2004, l'alcalde de la ciudá ye Josep Monràs.

Estos últimos años, Mollet sufrió una llavadura de cara. Construyéronse nuevos equipamientos la Tesorería Xeneral de la Seguridá Social o la comisaría de policía llocal, ente otros.

Amás, foi estremada pola Xunión Europea con gallardones como'l European Green Leaf 2015, pol so compromisu col mediu ambiente.

Al añu siguiente, Llainos Florides (una iniciativa que pon en valor la proteición de los espacios verdes de les ciudaes catalanes) estremó a Mollet con 4 flores d'honor, máxima distinción. Amás, la rambla de Pompeu Fabra foi declarada como'l meyor espaciu públicu urbanu de Cataluña mientres el 2016.

Tamién foi distinguida como Ciudá Europea del Deporte mientres el 2017, gracies a les sos polítiques empobinaes al deporte (la feria L'esport al carrer ye una muestra).

El 22 d'abril de 2017, Mollet hermanar con Ravensburg (Alemaña)

Añalmente, en Mollet celébrense distintos eventos de marcáu calter llocal, como la feria Mollet és fira o Mostra Internacional de Titelles de Mollet, ente otros.

Símbolos editar

Escudu

 
Escudu de Mollet del Vallès.
«Escudu embaldosado: d'argén, un salmonete nadando de gules; la campaña d'oru, 4 palos de gules. Al timbre, una corona mural de villa.»

El blasón foi aprobáu'l 7 d'abril de 1989 y publicáu nel DOGC númberu 1.137 el 28 del mesmu mes.[3]

El salmonete (moll en catalán) ye una señal parlante tradicional. Los cuatro palos recuerden la xurisdicción condal-real sobre la población.

Bandera

 
Bandera de Mollet del Vallès.
  • Mollet del Vallès tien una bandera oficializada definida cola siguiente descripción:
«Bandera apaisada de proporciones dos d'altu por trés de llargu, estremada horizontalmente en trés faxes; la primera d'una metá del anchu de la bandera blanca, con un salmonete del escudu de color coloráu, asitiáu na esquina, dixebráu de los llaos de la tela por una distancia d'un novenu de la llongura d'esta y de un anchu un terciu d'esti llargu; la segunda d'un cuartu del anchu de la bandera, colorada, y la tercera, del mesmu anchor que la segunda, blanca.»[4]

Foi aprobada'l 8 d'agostu de 1990 y publicada nel DOGC númberu 1338 el 3 de setiembre del mesmu añu.

Himnu

L'himnu de la ciudá foi aprobáu pol Plenu de Corporación el 11 de setiembre de 1994. La lletra ye'l fragmentu del poema Himnu a Mollet de Joan Ambròs i Lloreda, musicado por Vicenç Coromines i Pi.

Catalán Asturianu

Molletans, d'aquest cant fem gran festa, fem-ne
l'himne de joia i d'ardor
tot cantant enardim bé testar, car
Mollet mereix bé nostre amor.
 
Volem fer voleiar les banderes
del progrés, la virtut i l'amor, que non
vinguin mai més ultranceres, les
paraules de guerra i de mort.
 
Endavant terra nostra envalorada, endavant
el Vallès solellat
i al bell mig el Mollet que treballa
enaltint el país venerat.

Quedin lluny les dolentes tempestes
que ens apurran un gèlid record, toquin
sempre campanes a festa
exaltant per la pàtria el fervor.
 
Campanades pujant ben enlaire
retrunyint amb llur joia o llur plor
que non siguin jamai poc o gaire
missatgeres de cap deshonor.
 
Endavant terra nostra envalorada, endavant
el Vallès solellat
i al bell mig el Mollet que treballa
enaltint el país venerat.

Molletanos, d'esti cantar faemos gran fiesta, faigamos
l'himnu d'allegría y d'ardor
cantando enardecido bien la testa, caru Mollet
merez bien el nuesu amor.
 
Queremos faer ondear les banderes
del progresu, la virtú y l'amor, que nun
vengan nunca más ultranza, les
pallabres de guerra y de muerte.
 
Alantre tierra la nuesa quería, alantre'l
Vallès soleyeru y
en mediu Mollet que trabaya eponderando'l
país veneráu.

Queden lloñe les males nubes
que nos apurren una xeliza alcordanza, toquen
siempres campanes en fiesta aponderando pola patria'l
fervor.
 
Campanaes xubiendo bien n'alto
retumbando cola so xoya o'l so lloru que nun
sían nunca pocu o enforma mensaxeres
de nengún deshonor.
 
Alantre tierra la nuesa quería, alantre'l
Vallès soleyeru y
en mediu Mollet que trabaya eponderando'l
país veneráu.

Barrios editar

  • Barri del Centre.
  • Barri dels Col·legis Nous.
  • Barri de l'Estació del Nord.
  • Barri de l'Estació de França.
  • Barri del Calderí.
  • Barri de Santa Rosa.
  • Barri de la Plana Lledó.
  • Barri de Can Borrell.
  • Barri de Can Pantiquet.
  • Barri de Rir Seca.
  • Barri del Caxellu.
  • Barri de Lourdes.
  • Polígon Industrial de Can Prat.
  • Polígon Industrial de la Farinera.
  • Polígon Industrial de Can Magarola.
  • Àrea de Tir Olímpic.
  • Gallecs.

Sitios y edificios d'interés arquiteutónicu editar

  • Conceyu (Ajuntament)
 
Conceyu de Mollet del Vallès.

Plaza Mayor, 1.

2002 Equipu d'arquiteutos Serra-Vives-Cartaxena.

Inauguróse'l 9 de payares de 2002 na redolada de la Illa de Can Mulà, que llogró'l Premiu européu d'espaciu públicu urbanu 2000 dau pol Centru de Cultura Contemporánea de Barcelona y l'Institutu Francés d'Arquiteutura. Na fachada del edificiu esiste un gran mural de Joan Brossa, llamáu A baltada con pexe (A ajaguda amb peix en catalán), onde apaez un "moll" (salmonete en catalán) en baxorrelieve, qu'apaecía nel arquitrabe de la fachada de l'antigua ilesia gótica de Mollet construyida 500 años antes, arrodiáu de foles, tamién en baxorrelieve, procedentes d'un sellu del Comú de Mollet de 1771. Percima d'estos baxorrelieves asítiase una A inclinada. Nel sitiu web del Conceyu dicen sobre esta A (traducíu del catalán): "Espresión d'humildá, primer lletra del abecedariu, puerta d'entrada a la cultura y a la conocencia, una A que puede simbolizar la primer institución de la ciudá al empar que ye la primer lletra de la pallabra afecto. Asina, el Conceyu, encontáu na hestoria y la tradición, axunta'l pueblu con ciñu y contribúi a la crecedera cultural y a la llibertá."

  • Antigua Casa de la Villa (Antiga Casa de la Vila)
 
Antigua Casa de la Villa de Mollet del Vallès.

Pl. Prat de la Riba, 4.

Miquel Rosés, contratista d'obra. 1890.

L'antigua Sala de Plenos espón un cuadru de grandes dimensiones de Joan Abelló. Alredor de la Plaza del Prat de la Riba hai dos edificios históricos con ventanes esculpíes. Dende 2003 ye la sede del Síndicu d'Agravios. La nueva Casa de la Villa atópase na plaza Mayor.

  • Academia Viñes (Acadèmia Viñes/ Acadèmia Vinyes)
 
L'Academia Viñes en 2012, antes de la so restauración.

Av. Xaime I, 2.

Domènec Sugrañes i Gras. Sieglu XX

Edificiu modernista de principios del sieglu XX y atribuyible al arquiteutu Domènec Sugranyes, foi la primer sede de l'Academia Mollet, tamién conocida como Academia Viñes, que s'inauguró oficialmente en 1931. L'inmueble acoyó'l centru educativu hasta qu'en 1963 la escuela ampliar cola adquisición d'un edificiu na avenida Calderó de Mollet. A partir de 1979, l'edificiu foi la sede del centru de formación Meca Rápido hasta que, años más tarde, esti centru tamién se treslladó a l'avenida Calderón.

Los años en desusu fueron acelerando la degradación del edificiu, hasta'l puntu que'l Conceyu rique a los propietarios en delles ocasiones la rehabilitación de la fachada y que los Bomberos tuvieren que faer dalguna actuación d'urxencia pa llimpiar la fachada y evitar desprendimientos.

El 2008, el promotor Jaume Alcoberro empecipió la rehabilitación del inmueble, unos trabayos, sicasí, que quedaron paraos col españíu de la crisis inmobiliaria a la espera de financiamientu. Finalmente, na primavera de 2015, el Conceyu aprobaba la llicencia d'obres pa la rehabilitación del edificiu, obres que s'empecipiaron pero detener cola escusa de faer cambeos nel proyeutu rellacionaes col caltenimientu d'un edificiu abandonáu.

Finalmente, nel 2017, rematáronse les obres, quedando l'edificiu nel so estáu orixinal, dempués de décades de total abandonu nel que casi desagua nel valtamientu de la edificación modernista. Anguaño acueye les oficines centrales del Bancu de Sabadell na ciudá vallesana.

  • Can Gomà
 
Can Gomá.

C. Castelao, 2.

F. Vilagut. 1947.

Palaciu qu'alluga la bodega y les caves soterrañes del Xampán Gomá. Agora, remocicáu, acueye'l Teatru Municipal y la Escuela Municipal de Música y ye sede de diverses entidaes.

  • Casal Cultural
 
Casal Cultural.

Rambla Balmes, 2.

1964.

Edificiu qu'acoyó la primer Casa de la Tercer Edá y la primer biblioteca de la ciudá. Destaca, na fachada, un baxu relieve de piedra artificial representando la diosa de la intelixencia, obra de Ramón Sabi i Serra, ente otros.

  • Centru Cultural La Marineta (Centre Cultural La Marineta)
 
La Marineta.

Pl. de la Ilesia, 7.

Sieglu XVI.

Antigua masía del sieglu XVI qu'a partir del sieglu XIX convertir nun hostal, cuando los propietarios, la familia Calderó, arrendar. Na fachada, tien una ventana noucentista, de 1920, diseñada por Josep Goday, y esgrafiados. Yera parada y fonda de viaxeros y dilixencies del camí ral de Barcelona a Vic. A principios del sieglu XX, el propietariu Miquel Bosch de Calderó, fixo reformes, los actuales esgrafiados de la fachada y púnxo-y el nome de Marinette, n'honor a la so esposa, María Damm. Los últimos años, los propietarios Canals i Llavina, encargar del restorán y del chigre y foi centru d'alcuentros de celebraciones y entidaes. El Conceyu mercar l'añu 1984, restaurar y convertir nun centru cultural.

  • Ilesia parroquial de San Vicente (Església parroquial de Sant Vicenç)
 
Ilesia parroquial de San Vicente.
 
Vista aérea de la ilesia parroquial de San Vicente.
 
Campanariu de la ilesia parroquial de San Vicente.

Pl. d'Ilesia, 1.

1941. Francesc Folguera.

La base del campanar ye la única muerte que se caltién de l'antigua ilesia gótica, construyida l'añu 1498 y destruyida l'añu 1936 mientres la Guerra Civil Española. La fachada de la ilesia, tien un relieve en piedra que representa a la Virxe María nel momentu en que'l so fíu Jesús, muertu, ye desclavado de la cruz. Asitiáu'l 18 d'agostu de 2002, recuerda la celebración del Votu de Pueblu, cuando los molletenses y molletenses invocaron la Virxe ante una epidemia de peste y, n'agradecimientu, decidieron celebrar cada añu una fiesta d'aición de gracies a la Virxe, que ye'l Domingu siguiente del 15 d'agostu, la Fiesta Mayor de Mollet.

 
Ilesia románica de Sta. María de Gallecs (sieglu XII).

Gallecs.

Sieglu XII.

Ilesia románica con muertes pre-románicos asitiada'l corazón d'unu de les paraxes naturales más importantes de la contorna, Gallecs. Al so alredor Hai delles masíes d'interés arquiteutónicu.

  • Farmacia Amadó (Farmàcia Amadó)
 
Farmacia Amadó.

Pl. Prat de la Riba, 17

Sieglu XIX.

Una de les farmacies más antigües de la ciudá ta asitiada nun edificiu singular pol so portal neogóticu.

  • Can Moretó/Farinera Moretó
 
Vista de la casa familiar.
 
Vista de la casa familiar.
 
Vista de Can Moretó cola fábrica al llau.

Av. Rafael Casanova, 79.

Sieglu XIX

Los oríxenes de la Farinera Moretó remontar a finales del sieglu XIX, cuando los hermanos Moretó i Prat, provenientes d'oríxenes rurales, instalar en Mollet del Vallès, onde llevantó un aserradero movida por una máquina de vapor y que los convirtió nos primeros industriales del conceyu. A partir de 1895, la empresa diversificó'l negociu. Aprovechando l'escedente d'enerxía de la máquina de vapor, los hermanos Moretó decidieron montar unes mueles de molín pa moler ceberes y producir farina. En 1909, cola segunda xeneración de la familia, los hermanos Moretó i Riera, el negociu da un saltu alantre cola primera fariñera moderna y ocho años dempués treslládense d'allugamientu y empiecen la construcción del actual edificiu na estación de Mollet-Santa Rosa. Ellí instalóse la nueva fariñera y la residencia familiar, obra del arquiteutu Domènec Sugrañes i Gras. Interés arquiteutónicu y edificada nun momentu de transición ente'l Modernismu y el Novecentismo, el conxuntu arquiteutónicu de la Farinera Moretó, que se concibió como un conxuntu indivisible ente la fábrica y la casa, emana reminiscencies de dambos movimientos. Nel edificiu de la residencia, de traces novecentistas, pueden almirase flores decoratives esgrafiadas embaxo la cornisa, engaltats cerámicos nes esquines y gárgoles de cerámica en verde, nun edificiu encalado con cubierta de texa árabe, bistechos enanchaos y talayes. Amás de les construcciones que formaben el conxuntu industrial, la familia Moretó encargó al arquiteutu Manuel Cases Lamolla, l'añu 1935, el diseñu d'un xardín de llinies clásiques, que la familia dexó años más tarde al Conceyu de la ciudá, onde anguaño s'alluguen los Xardinos de La Farinera. Negociu en funcionamientu de la mano de la tercera y la cuarta xeneración de la familia, la Farinera Moretó foi ampliando'l negociu y les instalaciones. La construcción de los silos de trigu (1929 y 1968), de los silos de farina (1955 y 1990), y la renovación periódica de la maquinaria del molín (1930, 1955, 1980 y 1996) configuraron la fábrica actual, lo anque dispón de los terrenes y de les infraestructures abondes pa garantizar la continuidá del negociu. Precisamente, el funcionamientu a plenu rendimientu de la fábrica foi unu de los criterios que tuvo en cuenta'l Muséu de la Ciencia y de la Téunica de Cataluña a la de proponer la Farinera Moretó el catálogu de patrimoniu catalán. Amás, l'interés históricu, arquiteutónicu y artísticu del conxuntu y el bon estáu de caltenimientu de la casa familiar, faen de la Farinera Moretó, protexíu dende 2005 dientro del Plan d'Ordenación Urbanística de Mollet, un elementu de referencia.

  • Vivienda de la cai Berenguer III, 100 (Habitatge del carrer Berenguer III, 100)
 
Casa de la cai Berenguer III.

C/ Berenguer III, 100.

Sieglu XX.

Novecentismo. Na esquina cola cai de Jacinto Verdaguer, de principios del sieglu XX, destaca'l pequeñu xardín, cola casa tardiega. Na esquina cola cai de Jacint Verdaguer, de principios del sieglu XX, destaca'l pequeñu xardín, cola casa tardiega. La fachada tien una composición simétrica con elementos d'arcos mediu arabescos y la rexa del xardín, de fierro. Enriba hai una cornisa con elementos florales que se faíen prefabricaos y díbense asitiando. La fonte delantera ye modernista. En tou Mollet había ocho, más la de la plaza de Prat de la Riba. En 1998 sustituyéronse toles tuberíes d'agua de la cai, que taben bien estropiaes y l'alcantarelláu que pasaba per debaxo. Entós túvose que sacar la fonte y volvióse a reconstruyir siguiendo los dibuxos orixinales

  • Vivienda con fachada modernista (Habitatge amb façana modernista)
 
Casa de la cai Italia.

C/ Italia, 2-4.

1915. Domènec Sugrañes i Gras.

Edificiu d'estilu neogóticu modernista con ornamentación de piedra artificial, de recién y cuidadosa rehabilitación.

  • Hostal Can Prat
 
Hostal Can Prat.

Av. Can Prat e/n.

1746

L'añu 1746 la masía de Can Prat convertir n'hostal y adquier, bien llueu, un gran prestíu en tola contorna. Bien remocicáu, l'edificiu entá acueye un restorán.

  • Masía de Can Borrell (Masia de Can Borrell)
 
Masía de Can Borrell.

Av. Caldes de Montbui, 23 (Parque de Can Borrell).

sieglu XIII. Medieval.

La masía, del sieglu XIII, s'estructura alredor d'un cuerpu central allargáu y la torre de defensa de cuatro plantes asitiada a la derecha. La fachada actual ye a dos agües, con una configuración simétrica, cola torre de defensa del sieglu XVII. La primer mención de los Borrell en Mollet ye cuando Borrellus viende'l 6 de xunu de 1006 al abat Odó tres porciones de viña a Mollet. La siguiente, na llista de parroquianos de Mollet de 1322, falar de Felicii de Borrello. En 1447 consta'l trespasu d'un terrenal propiedá de Ramón Borrell. vamos atopando referencies de diversos Borrell que son rexidores y alcaldes, como Antoni Borrell, alcalde ente'l 1852 y 1854. Tien un fíu: Josep Borrell Esteve. Años más tarde, Ramón Rosés Borrell herieda la masía; este ye'l postreru Borrell. Dende los años venti, los masovers yeren la familia Pi. L'añu 1941 mercar Vicent Camp Tintó y pocu dempués vender a Josefa Mundó Homs. Dempués de la espropiación de Artur l'añu 1970, el so fíu Josep Pou foi'l postreru en trabayala, hasta'l 2003. En xunetu de 2005 inauguróse como centru cívicu.

  • Masía de Can Lledó (Masia de Can Lledó)
 
Masía de Can Lledó.

C/ Comte d'Urgell, 26 (Pl. Mercè Rodoreda).

Medieval.

Antigua masía medieval restaurada l'añu 1993. De la fachada destaca la puerta de dovelas y les ventanes con moldures. Ye la única masía del conceyu que caltién un patiu central, con pozu, del que naz una escalera de piedra que comunica cola planta noble.

  • Masía Can Mulà (Masia de Can Mulà)
 
Masía de Can Mulà.

C. Alsina, 1.

Cristóbal Ramírez, 1911.

Antigua masía remocicada nel añu 1990 como centru cultural. L'edificiu foi residencia de la familia Ros, propietaria de la fábrica testil de Can Mulà, yá sumida. El parque qu'arrodia la casa yera'l so xardín priváu. L'edificiu foi restauráu y ampliáu p'acoyer la Biblioteca.

  • Masía de Can Pacià (Masia de Can Pacià)

C. Can Pacià, 7-11.

Medieval.

Casa solariega que caltién na fachada un ventanal esculpíu.

  • Masías de Can Pantiquet y Can Flequer (Masies de Can Pantiquet i Can Flequer)
 
Vista de la masía de Can Pantiquet.

Av. Antoni Gaudí, 31-39.

sieglu XVI. Medieval.

Conxuntu de cases solariegas del sieglu XVI, con puerta adintelada y ventanales bellamente esculpíos.

L'usu orixinal del conxuntu ye residencial con dependencies amiestes pa l'actividá agrícola y producción artesanal. Estes edificaciones rurales tán güei nun espaciu dafechu urbanu habilitáu pa equipamientos coleutivos. L'estáu de caltenimientu de Can Flequer ye bonu, el de Can Pantiquet non tantu. Nun futuru preve'l so restauración p'allugar, ente otros equipamientos, el Menhir de Mollet.

  • Mercáu Municipal (Mercat Municipal)
 
Vista del Mercáu Municipal

Av. Llibertá, 12.

1996 Equipu d'arquiteutos Serra-Vives-Cartaxena.

Edificiu que sustitúi al antiguu mercáu municipal, fechu con formigón y vidriu, con una arquiteutura claro y lluminoso. La estructura ta fecha con pilastres de formigón y fierro de ventidós cuatro tonelaes de pesu, qu'actúen como costielles y soporten l'enorme esfuerciu de la cubierta. Foi diseñáu pol equipu d'arquiteutos Serra, Vives y Cartaxena, autores tamién de la Illa de Mollet, de la que forma parte. L'edificiu foi inauguráu'l 28 de xineru de 1996.

  • Mercado Viejo (Mercat Vell)
 
Mercat Vell (Mercado Viejo).

Pl. Prat de la Riba, 6.

Manuel Cases Lamolla. 1948.

En 1935 el Conceyu molletense proyeutó un mercáu cubiertu. Mollet tenía 6000 habitantes. Pa faelo, había qu'espropiar dos superficies: de la rectoría vieya y de Gaietà Vínzia, onde taba la masía de Can Dragó. L'edificiu tenía una nave central, dos pisos y diba dende la cai Xaime I, onde había la entrada principal con antepar, hasta la plaza Prat de la Riba. Tamién había entrada pela cai d'Enrique Granados (l'actual San Vicente). Prevíense tiendes, cámares frigorífiques, almacenes, vestuarios, sanitarios, depósitos d'agua, cocina y comedor. Tou quedó deteníu por causa de la guerra civil española. Dempués, el conceyu franquista sigue cola mesma idea, pero muncho más senciella. L'edificiu solo preve una sola planta, y nun hai cámares frigorífiques, almacenes nin sanitarios. Tien 80 paraes que se puyen el 8 d'agostu de 1949, a unos precios de salida de 2500 pesetes les pequeñes y 4200 les grandes. Inaugúrase'l 19 d'agostu de 1949 y ciérrase el 27 de xineru de 1996. Dempués, provisionalmente instálase'l Arxiu Municipal y agora ye un espaciu pa celebraciones culturales y festives.

 
Muséu Joan Abelló - Mollet del Vallès.
 
Casa de Joan Abelló - Mollet del Vallès.

C/ Berenguer III, 122 (Muséu).

C/ Lluís Duren, 88 (Casa del pintor).

El Muséu Joan Abelló foi inauguráu en 1999, pero caltién la fachada d'un edificiu modernista de 1902. El nuevu muséu (sede de Fundación Joan Abelló) exhibe principalmente una coleición d'arte de los sieglos XIX y XX. Casar-muséu guarda l'estudiu, la biblioteca y una esposición antolóxica del pintor.

  • Tenería Moderna Franco Española (La Tenería) (Pelleria Moderna Franco Espanyola/La Pelleria)
 
Tenería Moderna Franco Española.

C/ Industria, 1.

1897. Arquiteutu: Sebastián Mayol (Nel COAC figura un proyeutu de Domènec Sugrañes i Gras[5]). Cerámica: Lluís Bru Salelles.

La fachada d'esti edificiu industrial caltién mosaicos alegóricos de la industria y el comerciu.

  • Mazana de cases ente les cais Gallecs, Arcadi Viñes, Salvador Espriu y avenida Rivoli (Illa de cases ente els carrer de Gallecs, Arcadi Vinyes, Salvador Espriu i avinguda de Rivoli)

1987. Martorell, Bohigas i Mackey.

Conxuntu de cuatro edificios independientes con un espaciu públicu internu, que crea un paisaxe urbano de gran calidá ambiental. Los sos arquiteutos recibieron una nominación a los premios FAD de 1987.

 
Can Borrel.
  • Edificios del parque de Can Borrell (Edificis del Parc de Can Borrell)

Av. Rívoli (Parque de Can Borrell, fachaes na cai Jaume Coll y Francesc Layret)

1993. Jordi Garcés y Enric Sòria.

Dos bloques de viviendes llixeramente tropezosos con un diseñu seriu, y bon acabáu, qu'enmarquen el parque y la masía. Nomaos a los premios FAD de 1993.

  • Centru Teunolóxicu de Xestión Integral de Residuos Orgániques (XIRO) ya Institutu Aiguaviva (Centre Tecnològic de Gestió Integral de Residus Orgànics (GIRO) i Institut Aiguaviva).

Rbla. Pompeu Fabra, 1.

1996. Josep M. Fort Mir i Ramon Godó Llimona.

Edificiu de llinia bien moderna y avanzada téunica, llevantáu nel llugar del antiguu mataderu, ye la sede del Centru Teunolóxicu de Xestión Integral de Residuos Orgániques (XIRU). Este ye un centru que promueve ámbitos d'investigación, desenvolvimientu teunolóxicu, formación de posgráu y formación siguida, asesoramientu a l'Alministración pública y empreses, un observatoriu teunolóxicu y servicios avanzaos d'innovación teunolóxica. El XIRU ta impulsáu pol Conceyu de Mollet del Vallès, la Universidá Politéunica de Cataluña (UPC) y l'Institutu de Recerca y Tecnológia Agroalimentarias (IRTA), empresa pública adscrita al Departamentu d'Agricultura, Ganadería y Pesca. Anguaño tamién ye sede de la Escuela Oficial d'Idiomes de Mollet del Vallès y del Institutu Aiguaviva, de manera provisional.

  • Instalaciones olímpiques de tiru (Instal·lacions olímpiques de tir)

Av. Tir Olímpic, 1-3.

1992. Esteve i Rubén Terrades.

Complexu pa la práutica de tiru qu'agospió les competiciones olímpiques d'esta especialidá en 1992, asitiáu xunto al Institutu de Seguridá Pública de Cataluña.

  • Institutu d'Educación Secundaria Gallecs (Institut d'Educació Secundària Gallecs)

Pg. Cesc Bas, 5.

1992. Jaume Bach y Gabriel Móra.

Edificios escolares de proyeutu novedosu.

Escultures y monumentos editar

  • A
 
Mural del Conceyu. Obra de Joan Brossa.

Fachada de la Casa de la Villa 2002. Joan Brossa

Una A inclinada, primer lletra del abecedariu, puerta d'entrada a la cultura y a la conocencia; A de Conceyu, primer institución de la ciudá; A de ciñu ... aquella A que tanto amaba Brossa porque, dicía, yera'l símbolu más humanu. El 21 d'avientu de 1998 Joan Brossa roblaba l'orixinal d'esta obra d'arte, un inmensu mural que preside la nueva Casa de la Villa y que ye un nuevu símbolu de la ciudá. Esta A xune la modernidá de la nueva Casa de la Villa cola hestoria representada por un salmonete del escudu civil de la portada de la ilesia de 1498, y les foles d'un sellu municipal de 1771. Nueve díes dempués d'esti actu, Brossa morría y el mural inaugurábase, xunto cola nueva Casa Consistorial, el 9 de payares de 2002.

  • Arlequín (L'Arlequí)

Pl. Joan Abelló 1996. Joan Abelló

Figura de bronce del conocíu personaxe de la farsa, prevocador de rises, allegre y vivu, regalu del autor a la ciudá.

  • Caballu coloráu (Cavall vermell)
 
Caballu coloráu. "Cavall Vermell" escultura n'aceru

Parque del polígonu industrial de la Farinera 2011. Diseñu de Daniel Navas y Neus Solè

Escultura metálica de color coloráu que simboliza un caballu de papel plegáu. La escultura asitiar nun estremu del parque dando calter a tol conxuntu.

  • Estraos de la memoria. Homenaxe a Jordi Solé Tura (Estrats de la memòria. Homenatge a Jordi Solé i Tura)

Conceyu (2a planta del edificiu institucional) 2011. Ricard Vaccaro

Estratos de la memoria ye una pieza escultórica dedicada a Jordi Solé Tura. Nella, l'autor quixo representar la fraxilidá. Ye una escultura que xuega con una cierta tresparencia (la figura de Solé Tura) y cola fraxilidá (la enfermedá). Los múltiples venceyos que les sos aportaciones intelectuales establecieron pal bon funcionamientu del país son estos pequeños filos de cobre qu'arrodien la pieza y van más allá del nucleu central, tal como lo fixeron los sos pensamientos.

  • Estructura molecular (Estructura mol·lecular)

Xardinos de la cortil de los Llaboratorios Merck (polígonu industrial de Can Magarola)

Estructura metálica xigante d'una molécula, simbolizando'l sector químicu de la empresa.

  • Fonte modernista (Font modernista)

Pl. Prat de la Riba.

Domènec Sugrañes i Gras. 1921 orixinal, 1983 reconstrucción.

Inaugurar en 1921. L'autor foi Domènec Sugrañes, discípulu d'Antoni Gaudí y que mientres unos años trabayó nel Conceyu de Mollet como arquiteutu municipal. Naquella dómina, los vecinos y vecines, como nun teníen agua corriente, diben enllenar garrafes d'agua. En 1961 la Corporación presidida pol alcalde Francisco Llorens fixo baltar la fonte y reurbanizó la plaza; nel so llugar asitióse un surtidor. En 1983, yá en democracia, l'Asociación de Vecinos del Centru fixo una suscripción popular y la fonte reconstruyóse. Anguaño ye tou un símbolu de la ciudá.

  • La Garriganga

C/ del Mercat 1996. Joan Abelló

Figura en bronce d'una verdulera, representativa del campesinado catalán, donada a la ciudá pol autor y realizada a partir d'una semeya de grandes dimensiones. Nacida nos años venti, paez que la llamaben asina porque la so familia viniera de La Garriga. Vivía en Sant Fost de Campsentelles, tenía un güertu y baxaba a vender les verdures y frutes de la temporada en Mollet. Fízose un carru al so aire pa baxar a Mollet a vender na plaza, con una plataforma y dos ruedes pequeñes. Nun tenía bestia pa tirar y facer ella mesma. Paez que llevaba pantalones. Mientres los años cuarenta fixos de modelu del artista Joan Abelló, que la inmortalizó en numberoses pintures. La gran ilusión de la Garriganga -bien independiente y lliberal- yera ser artista. Esta muyer yera popularmente conocida y quería polos molletenses. Cola inauguración del Mercáu Municipal, tamién s'inauguró esta escultura.

  • Xigante (Gegant)

Parque de Pau Casals (al llau de la cai Joan Brossa) 2003. Ramon Aumedes

Esta escultura cilíndrica de fierro ferruñosu tien un altor de cinco metros y mediu y simboliza la figura d'un xigante. Una de les sos carauterístiques principales ye que bascula y xira como si fueren les faldes d'un xigante.

Ganadora ente nueve obres del concursu d'escultures, conmemora la designación de Mollet como la XVIII Ciutat Gegantera de Catalunya. Inauguróse'l 3 de mayu de 2003 metanes miles de persones y de cientos de xigantes llegaos de tol país, cuando la ciudá convertir na capital mundial de la tradición gigantera.

  • Homenaxe a Cesc Bas (Homenatge a Cesc Bas)

Paséu de Cesc Bas (avenida de Rivoli) 1999. Josep Nogué

Pequeñu monte de columnes multicolores alzáu n'homenaxe al artista molletense Francesc Bas Orodea (dende 1950 hasta 1994).

  • Homenaxe a les víctimes de los bombardeos (Homenatge a les víctimes dels bombardejos)

Quatre Cantons, av. Burgos - av. Rafael Casanova (valla del parque de Can Mulà) 2009. Diseñu de Josep M. Monpín

N'alcordanza a les víctimes de los bombardeos fascistes de xineru de 1938 y de 1939, qu'afectaron el centru de la ciudá, conocíos como de los Quatre Cantons pol llugar onde más afectaron. L'añu 2002 asitiar na antigua valla del parque de Can Mulà una plancha metálica colos nomes de les víctimes de los bombardeos. Esta plancha, un elementu bien simple y abondo deterioráu, retirar coles obres de renovación del parque y nel so llugar construyó la nueva escultura.

El monumentu actual, en forma d'estrella d'aceru corten, simboliza la valla del parque tal como quedaría deformada dempués de la cayida d'una bomba. Los elementos metálicos fueron deformados y destruyíos parcialmente pol españíu y nel puntu onde cayó la bomba, hai un árbol que simboliza la renacencia de la vida dempués de la destrucción.

  • Joan Abelló

Colexu d'Educación Infantil y Primaria Joan Abelló 1996. Joan Abelló

Representación en bronce del propiu autor n'actitú reflexiva, sobre un pedestal d'adoquinos de granitu. La fachada principal de la escuela lluz un gran mural de Joan Abelló, que'l so orixinal foi pintáu pol artista con motivu del 25 aniversariu del centru escolar.

  • Llector de prensa (Llector de premsa)

Rbla. Nova, c/ Antònia Canet 1993. Joaquim Camps

Figura en bronce a tamañu natural que representa un mozu lleendo'l periódicu pasiando y esfrutando de la ciudá. Bien queríu en Mollet, de cutiu pel hibiernu xente anónimo asítia-y bufandes y dacuando pónenlu periódicos o revistes por que camude de llectura.

  • Menhir de Mollet
 
Detalle de les inscripciones del Menhir de Mollet.

Topáu nel parque de les Pruneres 4000 - 3000 e.C.

Menhir de la dómina del Neolíticu, ente 3.000 y 4.000 años aC descubiertu mientres la escavación de la obra de construcción del parque de les Pruneres. Les sos grandes dimensiones (cinco metros de llargu y seis tonelaes de pesu) faen que se trate d'un afayu arqueolóxicu estraordinariu en Cataluña. Espuestu de manera provisional nel xardín de la biblioteca de Can Mulà, a la espera de la finalización nes masías de Can Pantiquet y Can Flequer. Exhíbese un retruque a escala real del menhir nel Parque de les Pruneras, nel puntu ónde foi atopáu.

  • Mirando a Galicia (Mirant a Galícia)

Pl. Padrón 2005.

Bustu en bronce de Rosalía de Castro sobre un cubu de mármol de Porriño que fai de pedestal. La figura de la poeta y escritora tien la vista en direición a Padrón. Foi un agasayo de la Xunta de Galicia.

  • Monolitu Mollet (Monòlit Mollet)

Rotonda de la Vinyota (ente callar Can Flaquer y la rambla Pompeu Fabra ) 2008. Diseñu de Josep M. Mompín

El monolitu representa un finxu que señala'l puntu d'accesu a la ciudá, asitiáu nun puntu estratéxicu dientro de la rotonda. El nome identifica'l conceyu y el símbolu M!!, utilizáu como logotipu identificativo de la ciudá naquel momentu, asítiase xiráu na escultura dándo-y un ciertu movimientu. Ta arrodiáu d'un conxuntu de tiestos d'aceru corten que dan continuidá a la rambla de Pompeu Fabra.

  • Monumentu a Anselmo Clavé (Monument a Anselm Clavé)

Rbla. Balmes, c/ Berenguer III 1965


Bustu en bronce sobre pedestal de piedra n'homenaxe a Anselmo Clavé, fundador de la Federación de Cors de Clavé, a la que xuntó la Coral El Clavell en 1931.

  • Monumentu a Lluís Companys y los inmolaos pola llibertá de Cataluña (Monument a Lluís Companys i als inmolats per la llibertat de Catalunya)

Parque de Lluís Companys 1992. Artur Aldomà

Figura en bronce conmemorando la llucha del pueblu catalán poles sos llibertaes mientres la Guerra Civil.

  • Monumentu a les persones asesinaes nos campos nazis (Monument a les persónes assassinades als camps nazis)
 
Recuerdo a los molletenses muertos en Mathausen.

Pl. Amical Mauthausen 1991. Joaquim Camps

Escultura de bronce sobre pasos de granitu, especialmente dedicada a los cuatro molletenses que morrieron nel campu de concentración de Mauthausen: Vicenç Bach, Pere Cuyàs, Joan Molins y Joan Tura.

  • Monumentu al Milenariu de Cataluña (Monument al Mil·lenari de Catalunya)

Pl. Prat de la Riba 1988, Cesc Bas

Escultura fecha en fierro, en forma de palombu y cola inscripción Milenariu de Cataluña. En 1988 celebróse'l milenariu de la independencia de Cataluña. L'Asociación de Vecinos de la Zona Centro y el Casal Cultural encargaron al escultor que fixera esta obra. L'autor simplificó al máximu'l mensaxe pa faelo comprensible y algamadizu a toos. Representa un palombu fechu en dos planos, como dobláu, a la parte delantera ta'l xefe y detrás les plumes, nuna forma que nos recuerda la bandera.

  • Monumentu al Milenariu de Mollet (Monument al Mil·lenari de Mollet)
 
Milenariu de Mollet.

Rbla. Nova, c/ Josep Maria Escarré 1993. Cesc Bas

Monolitu d'aluminiu, fierro y piedra, alegóricu de la evolución de Mollet mientres los mil años d'esistencia, simbolizada en piedra granítica cola inscripción 993. Inauguráu'l 7 de payares de 1993 en conmemoración de los mil años del primer documentu históricu conocíu onde se menta'l pueblu de Mollet. El monumentu tien dos bloques centrales fechos d'aluminiu fundíu de forma que, xuníos, formen una M (Mollet y tamién Milenariu). De la piedra salen cuatro barras d'aceru corten aferruñáu pa dar sensación d'antigüedá. Na segunda cara atopamos un llabrador vistíu típicu col focete na cintura, xunto a una torre que recuerda'l campanariu de la ilesia, n'alusión al nuesu orixe rural. Na tercer cara del monumentu hai dos figures con traxes modernos: una neña, símbolu de proyeición de la ciudá escontra'l futuru, sobresal del conxuntu, na esquina, ente'l presente y el futuru. Na cuarta cara, hai una plancha d'aceru cortén ferruñosu y enriba, cubriendo la parte cimera, otra d'aceru inoxidable, símbolu de modernidá y el futuru.

  • Monumentu a Mollet Ciudá Pubilla de la Sardana (Monument a Mollet Ciutat Pubilla de la Sardana)

Parque de Can Mulà 1992. Lluís Gueilburt

Conxuntu en fierro y piedra artificial con lleenda en cobre forxáu y bronce, recordando qu'en 1992 Mollet foi capital de la sardana.

  • Monumentu al oficiu del ferreru (Monument a l'ofici del ferrer)

Pl. dels Ferrers 1997. Diseñu de Xavier Rabal y Josep M Mompín

Elementu escultóricu alegóricu formáu por dos incles, antigües ferramientes de ferreru, dataes de los años 1867 y 1912, que fueron adquiríes a la familia molletense qu'exerció l'oficiu mientres cuatro generación.

  • Monumentu a Rafael Casanova (Monument a Rafael Casanova)

Av. Rafael Casanova, c/ Antònia Canet 1979. Cesc Bas

Bloque en fierro y piedra artificial con un bustu parcial de Rafael Casanova, conseyeru xefe de Barcelona que defendió la ciudá en 1714 mientres la Guerra de Socesión. El bloque ta acompañáu d'una bandera de Cataluña permanentemente izada. Faise un homenaxe institucional y ciudadanu cada 11 de setiembre, Diada Nacional de Cataluña.

  • Monumentu a tolos vieyos del mundu (Monument a tots el vells del món)

Rbla. Balmes 1995. Cesc Bas

Grupu escultóricu de metal pulío y ferruñosu. Obra póstuma del autor, que foi terminada polos sos collaboradores y financiada en gran parte con aportaciones populares.

  • La solombra del estilu (L'ombra de l'estil)

Rotonda del Calderí 1999. Alberto de Udaeta

Esta escultura contién un poema, una tanka, de Miquel Martí Pol, escritu espresamente pa Mollet.

  • Reló solar (Rellotge solar)

Rotonda de la Farinera, ente la ronda de la Farinera y l'avenida Rafael Casanova 1996. Ángel Naval

Les dimensiones y l'allugamientu nel suelu d'esti reló solar facer especial nel so xéneru, y que, como los demás, "namái cunta les hores seles". La meyor visión llograr dende los miradores del parque de la Creueta, dedicáu al mundu ferroviariu.

  • Rotonda del Monte (Rotonda del Bosc)

Rotonda del Bosc, ente la cai del Bosc y l'avenida Antoni Gaudí 2009

Elementu singular a la entrada de Mollet procedente de l'A-7 que recueye delles imáxenes que representen símbolos de la ciudá: Arlequín, ilesia de Gallecs, llector de prensa, A de Brossa y fonte de Prat de la Riba, toos ellos presidíos pola M de Mollet enriba. Esti monumentu resalta más pela nueche cuando la lluz asitiada na parte interior alluma los furacos de planchar y destaquen los símbolos.

  • Rotonda del Hospital (Rotonda de l'hospital)

Rotonda del Hospital, ente la ronda dels Pinetons y la cai Santa Perpetua 2010. Diseñu de Pedro Vico

Los dos planches engarraes y separaes conformen una M alegórica a la lletra inicial del nome de Mollet, que s'aprecia cuando se circula pola ronda. Coles mesmes, los dos pieces separaes, enfoquen y enmarquen el paisaxe natural del parque de los Pinetons dende la cai de Santa Perpetua, convidando a enfusase.

  • Carbayu del Milenariu (Roure del Mil·leni)

Parque de Can Mulà Llantáu'l 3 de payares de 1993

Al pie d'esti carbayu, un bloque de piedra recuerda los entamos de la vida municipal de Mollet. El conseyu municipal, constituyíu con Parets del Vallès y Gallecs, axuntar mientres el sieglu XVI y sieglu XVII so unos carbayos conocíos como de Manent.

  • Santa María de Mollet (Santa Maria de Mollet)

C/ Sant Oleguer 1962. Sebastià Badia Cerdà (Caldas de Montbui, 1916)

Escultura en piedra sobre un pedestal, tocando la ilesia de San Vicente. Alredor de la ilesia taba la sacristía, espaciu de trenta pasos al so alredor, qu'acoyía cases, güertos y el campusantu, y protexía a los paisanos en casu d'ataques.

El monumentu a María Santísima bendíxose ya inauguró so la advocación de Reina de Mollet, como alcordanza de la Santa Misión que se predicó aquel añu. La imaxe ye motivu de muncha veneración y el xardín que lu arrodia ta siempres llenu de ramos de flores y veles.

Parques y xardinos editar

  • Parque de Can Mulà (Parc de Can Mulà)

El parque de Can Mulà ye un parque urbanu construyíu en redol a una antigua masía -güei Biblioteca municipal- que destaca pola guapura y frondosidad de los árboles, que formen arbolees y aveníes bien atopadices mientres los meses de más calor. La visita mientres primavera dexa esfrutar de les magnolies floríes; na seronda, los colores intensu y diversu de les fueyes de los acer, liquidambar, gingo y otros árboles de fueya caduca.

El parque ufierta grandes espacios pa xuegos, afechos a toles edaes, y de recréu. Pola situación nel centru de la ciudá, bien cercana al Conceyu, tien bien bona comunicación y ta arrodiáu de comercios y servicios. Trátase d'un espaciu consolidáu y bien conocíu porque mientres munchos años foi la única zona verde de dimensiones considerables qu'había nel centru urbanu, polo tanto sometida a un usu bien intensu.

D'antiguo, los terrenes del parque yeren la güerta y el xardín de la masía de Can Mulà, construyida nel añu 1911 como residencia de la familia Ros, propietarios de la fábrica testil del mesmu nome, yá sumida, qu'había delantre. El Conceyu afacer como espaciu públicu nel añu 1982 y caltuvo los importantes elementos vexetales y mases arbóreas. Asina podemos ver l'alliniación de tilales qu'acompaña'l camín d'accesu a la masía, dellos frutales qu'entá permanecen nel xardín y dellos exemplares de llameres que sobrevivieron a la grafiosis que nos años 90 afectar gravemente. Tamién atopamos destacaos exemplares d'otros árboles de gran altor.

Mientres los últimos años, sustituyéronse los árboles más vieyos y enfermos del parque de manera gradual col plantíu de diverses especies de gran valor estéticu y de gran desenvolvimientu, que s'afixeron a la nueva redolada de manera perfecta. El parque caltién asina unu de los aspeutos más importantes de la so imaxe como gran masa arbórea continua y compacta, capaz d'asumir ensame d'usos y actividaes nel centru de la ciudá.

Can Mulà tien dos partes estremaes dixebraes pel camín d'accesu a la Biblioteca. Una parte ta formada per un gran espaciu con zones de descansu y xuegos infantiles, so una importante masa d'árboles. La otra parte contién diversos elementos arquiteutónicos y servicios del parque, con caminos que trescurren ente parterres de verde, árboles y grupos de arbustos.

Dende la so inauguración, el parque foi oxetu de delles remodelaciones y obres de meyora p'afaelo a les necesidaes cambiantes de cada momentu. La postrera en 2009 dirixida polos Servicios Téunicos Municipales cola collaboración del equipu Rosselló-Sangenís, consistió na sustitución de l'antigua valla, por una de nueva d'aceru corten. La nueva valla, moderna y funcional, ufierta la tresparencia abonda pa integrar el parque a la estructura urbana y xuega con tres módulos distintes: tresparente, troquelada y opaca que se van combinando pa xugar a enseñar y esconder la realidá de cada llugar. La valla inspirar nes formes de la natura de forma que les imáxenes qu'ufierta y les sos solombres asemeyen tarmos y cañes enllazaes. Tamién se pavimentaron con lloses distintes espacios del parque, creando una rede de caminos interiores que xune los principales percorríos y ameyora los accesos al parque, ya integra el monumentu a les víctimes de los bombardeos de la guerra civil, na nueva entrada por Quatre Cantons.

Nel xardín lliterariu del parque atópase anguaño'l menhir de Mollet, un monumentu megalíticu de más de trés mil años d'antigüedá. Tamién podemos visitar nel parque la escultura que recuerda la designación de Mollet como ciudá pubilla de la Sardana y el carbayu del Milenariu, un exemplar plantáu'l payares de 1993 pa conmemorar los mil años de la ciudá.

  • Parque de la Plana Lledó (Parc de la Plana Lledó)
 
Parque de la Plana Lledó.

Mientres la década de los años 80 del sieglu XX Mollet creció enforma cola construcción d'un nuevu barriu, el barriu de la Plana Lledó. Una de les primeres actuaciones foi la construcción d'un nuevu parque urbanu, el segundu que tendría la ciudá dempués de Can Mulà y el más grande hasta esi momentu, con 52.000 metros cuadraos. Diez años más tarde, coincidiendo cola construcción de rondar norte de Mollet (l'avenida de Rívoli) fixéronse unes obres p'ampliar el parque en 16.500 m², hasta la so superficie actual de casi 7 hectárees. El parque arrodia'l campusantu municipal que se caltién, sicasí, como una cortil independiente del restu del espaciu.

El parque de la Plana Lledó construyóse sobre unos terrenes ocupaos por viñeos, mases d'árboles con acacies, dalgunes de les cualos caltuviéronse, y parcialmente sobre un antiguu vertideru clausuráu. El parque foi diseñáu dende una concepción romántica, con vexetación abondosa, evitando les concepciones más dures del urbanismu de los años 80. Llantáronse 2.000 árboles, 18.000 arbustos y 3.000 m² de planta herbal y viviega, como magnolies, cedros, encines, pinos, cipreses, ocalitos, llameres, chopos, plátanos, tilales, lloreos y munchos arbustos y plantes típiques del clima mediterraneu. D'estos primeros plantíos queden los exemplares más grandes, anque a lo llargo de los años fuéronse realizando nuevos plantíos d'otres especies que lu acaben de conferir l'actual aspeutu frondoso. Nesti sentíu, anguaño'l parque destaca pola cantidá de zones avisiegues y rincones seles onde puede esfrutase d'una estancia alloñada del ruiu de la ciudá.

El parque ta formáu per dellos caminos pavimentados radiales a partir d'una plaza central onde hai una glorieta de fierro preparada pa la celebración d'eventos públicos. Estos caminos son paseos arbolaos a la solombra de tilales y con valles verdes retayaes de pitósporos. Dispón d'una rede de caminos secundarios más tropezosos ensin pavimentar destinaos al paséu alloñáu de les zones más allegaes. Un pocu esviáu d'esta glorieta central, hai un llagu artificial con un surtidor d'agua y vexetación acuática arrodiada por una pérgola con delles glicinas con floriamientos espectaculares en primavera. Nel accesu dende l'avenida del Parque con callar Ferrocarril, hai un escudu del conceyu realizáu con planta de temporada que recuerda que foi'l primera gran parque de nueva construcción de la ciudá.

Dende va dellos años, los alumnos de la Escuela Viver Castell de Sant Foix faen les práutiques de distintos programes formativos de xardinería nel parque nel marcu d'un conveniu de collaboración ente la escuela, el Consorciu d'Educación de Barcelona y el Conceyu de Mollet del Vallès.

  • Parque de los Colores (Parc dels Colors)

Onde agora ta'l Parque de los Colores, antes había un inmensu terrén ensin urbanizar. Agora, les persones de los barrios de Santa Rosa, Plana Lledó y Can Borrell (un barriu antiguu, un barriu obreru de los años 60 y un barriu nuevu), pasien llibremente. Diseñáu por Enric Miralles y Benedetta Tagliabue, el parque ye l'espaciu común deseyáu, ensin nenguna valla nin verja, que dexó coneutar los trés barrios que lu arrodien.

El parque dexa faer toles actividaes y actos culturales pa les persones mayores, los neños, los mozos, les ames de casa ... A pesar de la singularidá del espaciu, tamién dexa, claro, los usos habituales d'un parque. Les pistes de petanca tán nun llugar onde la xente mayor va años que xuega. Los árboles plantaos de nuevu van dir creciendo y protexendo coles sos solombres a los que xueguen.

Los pavimentos

Los pavimentos son de distintos colores y tipos, como les procedencies, les fales, les edaes, les distintes persones que güei pasien pequí: madera, cementu de colores, lladriyu árabe. Atopamos el tueru d'una palmera y, unos metros más palantre, la copa. Los bancos son de formes ondulaes, como los montes de Montserrat, que se ven en díes claros dende Mollet. Y les bases de los bancos, de formigón, toes distintes, tienen formes d'animales: un cocodrilu, un dragón, un pexe, un perru ... Les ondulaciones son nidies como les crestes del Vallés y los xuegos de los dos zones infantiles.

L'agua

Hai remexos d'agua, fontes d'azulexos azules de formes ondulantes, con más bancos al llau que los díes de branu pueden ser un abellugu refrescante. Este ye un llugar onde siempres hubo agua, como la que s'atopaba na mina de Can Borrell, les balses, los pozos, el riego que diba al llavaderu públicu de Can Lledó, onde les muyeres llavaben la ropa. L'agua brota del suelu, nel parque llueve acaldía y los remexos son los charcos de l'agua. Si mírase al traviés de l'agua, la lluz provoca un arcu iris. Ente los remexos d'agua, destaca unu que tien pintaes enriba de les baldoses azules unes lletres: Enric Miralles y de la ciudá, cola tipografía qu'usaba nos planos, tal como lo escribía l'autor: unos pequeños salmonetes (que signifiquen "mollet"). La cerámica ye obra de Toni Cumella.

L'espaciu d'ocalitu güel y, si xúbese un pocu, afayar grandes tiestos-nun hai un modelu únicu-con romeru, lavanda y otres especies golioses. Golores que nos lleven al Mollet rural, al qu'inda esiste en Gallecs. Llevantando la cabeza, pueden vese unes estructures d'elementos cerámicos (lladriyos) que reproducen formes de barandielles y parés de les antigües casetes y edificaciones de los barrios. El lladriyu, elementu humilde, llimpiu, básicu, tal como ye, ensin rebozar, como lo foi nes primeres edificaciones de la zona.

Nel llau de Els Pinetons, el sol traviesa furacos y penerar poles rendijas nun xuegu de lluces y solombres como les d'un monte onde siempres hai fueyes porque ye perenne. Equí, un grupu de páxaros fixo niales. Estes estructures van ayudar a formar una arbolea más trupa cuando crezan los árboles.

Los grafitis

Nel llau de la cai de Francesc Layret. hai unes grandes estructures de cementu y d'aceru colgaes enriba d'unes columnes de trés pates que s'atopen enriba formando un nuedu. Representen grafitis como homenaxe a los mozos artistes anónimos urbanos. Los grafitis pintáronse sobre otros grafitis, les lletres evolucionaron, como camuden les parés de los barrios colos grafitis pintaos. Nada ye estáticu porque tou camuda. Amás, convertir nuna singular pérgola que proyeuta solombres interesantes.

Nes graes, les puertes d'entrada a los almacenes de xardinería son de formigón, como les de les antigües bodegues. Pa xubir, hai que triar una superficie azul que fai pendiente. Vuelve asina la sensación d'agua nel que teníen de ser les escaleres del centru cívicu previstu primeramente. Lo que tenía de ser un edificiu alzáu, con pates, onde dende enriba se pudiera ver la vida qu'escurría embaxo, como aquel home que vuela nun cuadru de Chagall, como una ilesia italiana construyida en distintos niveles. Dende lo alto de les graes puede vese el parque, los pisos, les cases, l'agua, la xente sintiéndose viva.

Les lluces

El llume del parque destaca poles faroles en forma de pequeños tueros de madera fechos como les vigues de la vía del tren. Proyeutáronse como roses pero dalgunos llamar xiblíos. Les otres faroles, les allargaes que salen de la copa de la palmera, conviden a llegar a la rambla de la Unión, na confluencia cola gran rambla que nos lleva al centru de la ciudá y travesar hasta l'otru llau. Unes faroles patentaes por Philips col nome de Modelu Mollet, que tienen un proyeutor n'unu de los llaos del tubu de plásticu y producen la sensación de lluz al restu del tubu, al traviés de zig-zag, con un mínimu consumu.

  • Parque de les Pruneras (Parc de les Pruneres)
Ficheru:Zonaverdapruneres.JPG
Zona lúdica nel Parque de les Pruneras.

El parque de les Pruneras, inauguráu'l 27 payares de 2011, ye una gran superficie verde de más de dos hectárees, que s'estiende como una alfombra sobre l'antigua esplanada conocida como pla de les Pruneres, un espaciu central onde s'allugaren dellos edificios y equipamientos. El parque ta urbanizáu en parte sobre un aparcamientu soterrañu y tien dos partes bien estremaes: una cubierta de verde y vexetación bastante frondosa y una área pavimentada, más pensada pal paséu y el desenvolvimientu d'actividaes diverses.

El parque de les Pruneras caracterízase, sobremanera, pola so condición de centralidad. El parque, amás de sirvir a los barrios axacentes a los cualos inevitablemente empobinar, forma un sistema unitariu col cascu antiguu, la rambla de Balmes y l'área de Can Mulà. Ye un parque central, que s'estrema d'un parque de barriu por formar parte d'un sistema d'elementos públicos que se refieren y proyéctense a tola ciudá. Tou ello, configura la nueva centralidad de la ciudá de Mollet.

El proyeutu de les Pruneras foi realizáu pol equipu d'arquitectos Sierra, Vives y Cartaxena, en collaboración colos servicios téunicos municipales. El diseñu del parque basar nun gran espaciu verde que resuelve la inevitable señardá de zones naturales que sufren les árees centrales de la ciudá como un arcu de lluz, xuegos infantiles o unes pantalles de leds pa información pública

El parque de les Pruneras desenvuélvese como un sistema articuláu d'elementos singulares que dexen la interaición de la ciudadanía col parque, más allá del paséu y l'ociu. Un gran arcu-fonte de 11 metros d'altor dexa la rellación de los usuarios cola agua en toles formes: agua, nube, cayida d'agua, etc. Esti arcu-fonte, simboliza la puerta d'entrada al parque y empecipia un itinerariu d'elementos que sigue col doble panel dixital en mediu del parque. Estes gran pantalles de leds son el verdaderu escaparate d'actividaes pa toles entidaes cíviques de Mollet. Esti elementu va ser la pantalla anunciadora de los actos públicos que va carauterizar y va otorgar identidá al parque. Nel parque instalóse tamién una copia a escala del menhir de Mollet atopáu nesti llugar mientres la escavación del aparcamientu.

El color verde apodera'l gruesu del parque. Sobre una topografía nueva, que recrea un cuetu n'unu de los estremos, va esfrutar d'una panorámica xeneral del parque y de la so redolada dende un puntu de vista distinta. L'arboláu y les otres especies vexetales dexen visualizar les distintes estaciones del añu. Pal riego de la cobertoria vexetal, construyóse un gran depósitu soterrañu qu'aprovecha l'abondosa agua freático del sosuelu, en coherencia cola necesaria sostenibilidá de tol parque. Pa garantizar el mínimu gastu y consumu d'agua y enerxía, el sistema de riego utiliza la meyor teunoloxía disponible, como'l control remotu de programación, los sensores d'agua y vientu o control de caudales.

Les plantes son unu de los principales elementos del Parque que, colos árboles, confiéren-y un calter especial de naturaleza y acoyida. Los árboles arrodien el parque formando un envoltoriu que, a midida que crezan, van dexar al visitante casi aisllase de la redolada más urbana. Los pinos, cedros, carbayos y encines tienen un importante papel nesti sentíu, pero'l parque cunta tamién con otres especies que van dexar resaltar la primavera cuando florien los árboles del amor o les cirolares y almirar na seronda les intenses coloraciones de fresnos, liquidambars, pládanos, carbayos americanos y gingkos, ente otros.

Los arbustos y les plantes tapizantes, bien sía formando llinies homoxénees o mases de colores, ayuden a distribuyir vistes, percorríos y formar ámbitos d'estancia. Delles especies de gramínees como'l penisetum, miscanthus, nassela o carex y de plantes arumoses como'l romeru xueguen nel parque un papel relevante nesti sentíu. Un gran plantíu xeométricu de cirolares de distintos tipos atopar nel centru mesmu del espaciu de verde, a manera d'homenaxe a los árboles que configuren el nome del parque del pla de les Pruneres.

  • Parque de Can Borrell (Parc de Can Borrell)
 
Parque de Can Borrell.

A principios de los años 90 del sieglu XX, cola construcción del barriu de Can Borrell, proyeutáronse dos edificios nuevos alredor del espaciu onde taba la masía que da nome al barriu y el puntu onde empieza'l soterramientu del regueru de Gallecs. Esti espaciu central da llugar nel parque de Can Borrell. L'equipu redactor de los proyeutos plantegó de manera indixebrable'l conxuntu de los dos edificios col parque, polo que les viviendes contribúin a determinar l'espaciu llibre de parque y delimitan la so llende o frontera formando una especie d'abrigu.

El proyeutu caltuvo l'antigua masía del sieglu XIII, güei reconvertida nun centru cívicu municipal, una antigua pilastra de piedra del payar, el pozu y l'antigua balsa de riego (anguaño un parterre de verde). Como elementos naturales destacaos, caltuviéronse un gran plátanu de solombra de dos pies, un almez y la magnífica alliniación de plátanos que formen el monte de ribera del regueru de Gallecs y que contribúin a religar la ciudá col redolada natural que la arrodia

Rir de Gallecs, aspeutu bien naturalizáu, puede cruciase por un pequeñu ponte de formigón. El parque contién una área con elementos de xuegu infantil pa diverses edaes, con una tirolina, xingadorios, casines, toboganes y muelles asitiaos sobre pavimentos de cauchu de dellos colores. Arrodiáu per una valla de piedra, hai un pozu de suministru y tratamientu d'agua potable del conceyu y la caseta de los xardineros.

Nel llau oeste, atopamos l'antigua masía remocicada en 2005, a la que s'apuerta per un llateral, con una gran yera pavimentada delantre. Na parte posterior de la masía, llantóse un pequeñu monte de pinos, encines y carbayos. Nel llau d'enfrente fíxose un prau con un plantíu de diverses cirolares d'espectacular floriamientu primaveral.

El proyeutu llogró una mención nos Premios FAD d'Arquiteutura 1993 y foi escoyíu na III Bienal d'Arquiteutura Española.

  • Parque de los Pinetones (Parc dels Pinetons)
Ficheru:Pinetons.jpg
Parque de los Pinetones de Mollet.

El parque de los Pinetones atopar nel estremu oeste del texíu urbano, un espaciu sensible onde la ciudá fundir col paisaxe periurbano y constitúi unu de los accesos de los ciudadanos de Mollet al mediu natural qu'arrodia la ciudá. El diseñu del parque, ta basáu nos valores agrarios qu'históricamente apoderaron el territoriu y munchos de los árboles que se llantaron son una escoyeta d'especies d'aprovechamientu agrariu como olivares, pumares, nozales, ablanares, etc.

Esti llugar, que configura una de les puertes d'accesu al espaciu rural de Gallecs, aprovecha les téuniques y métodos utilizaos tradicionalmente polos llabradores pa dar forma al parque y crear un mosaicu de plantíos, cultivos y montes que crecen a midida que los ciudadanos van facer so. Nesti sentíu, ye importante destacar qu'una parte importante de los árboles llantáronse nel marcu de la Fiesta del árbol, que se celebra dende hai más de 15 años nesti espaciu. Unos molinos de vientu asitiaos estratéxicamente dexen aprovechar les agües del freáticu pal riego y la creación d'un pequeñu circuitu d'agua, al empar que se converten nuna de les imáxenes más visibles y emblemátiques del parque, que se xestiona y caltiénse en bona parte por aciu rotaciones de cultivos, de cutiu de floriamientos vistosos que-y confieren imáxenes bien variables y curioses a lo llargo del añu.

El parque diseñóse buscando siempres puntos de rellación y continuidá col espaciu que lu arrodia : asina, ye bien difícil ver l'autopista dende los Pinetons y el parque paez allargar hasta los cultivos de Gallecs; y, sicasí, la rellación col edificiu del Hospital de Mollet y el Carbayu del Hospital ye cercana ya integradora.

El Parque de los Pinetones ye un espaciu inda en construcción y crecedera, una vegada termináu va ocupar una superficie de 18 hai en redol a la ronda de los Pinetones, el doble de la estensión actual, y va ser una pieza importante de la futura aniellu verde de Mollet.

Meses de picnic El parque dispón d'una área con meses de picnic que pueden utilizase llibremente. Pa faer actividaes entamaes, hai qu'enllenar la comunicación previa d'usu de Parques y Xardinos disponible na sede electrónica.

  • Xardín de la Farinera (Jardí de la Farinera)
Ficheru:Jardí La Farinera.jpg
Xardín de la Farinera.

El Xardín de la Farinera foi remocicáu en 2003 pa convertise nun parque urbanu. Allúgase sobre los terrenes onde tuvieren los cultivos de güerta del xardín priváu de la Farinera Moretó, industria centenario asitiada xusto al otru llau de l'avenida de Rafael Casanova, a los que s'amestó parte del paséu de Artur Barres y de una cortil baldío onde hubiera arramaos incontrolaos d'escombros. En total, la superficie axardinada ye de 11.120m2.

Anexu a la casa y a la fábrica de la Farinera, inda se caltién bona parte del xardín priváu diseñáu pol arquiteutu Manuel Cases Lamolla l'añu 1935. El xardín ye de concepción neoclásica, con delles traces carauterístiques como caminos y escalinates que marquen simetríes con isletas de xeometría regular retayada con boxes, texos y adelfas recortaos en topiario (téunica de la xardinería que consiste en dar formes artístiques a les plantes por aciu la fradadura) con formes cóniques, arrondaes o de campana.

El parque que güei ye d'usu públicu, ta dixebráu de la zona privada y de la fábrica pela antigua carretera de Sabadell. D'antiguo, esta parte yera una estensión con elementos que daben continuidá al xardín priváu, como la valla perimetral o'l pabellón qu'allugaba'l pozu de suministru d'agua, según un paséu central de tilales y dellos árboles aisllaos qu'entá se caltienen anguaño. Como ye habitual nos xardinos de la dómina, tenía parceles destinaes al cultivu de güerta y frutales p'abastecer a los propietarios de la fábrica. Mientres la década de los 80 y 90 del sieglu XX, esta parte del xardín foi utilizada como viveru municipal per parte del Conceyu. Sicasí, caltuviéronse dellos elementos, como delles alliniaciones d'árboles, la valla perimetral, les escalinates d'obra vista, delles valles verdes y les puertes d'accesu.

Anguaño, el parque ta proyeutáu so la premisa d'encaxar los elementos antagónicos que representen les necesidaes d'un parque moderno y afecho a los usos públicos coles muertes d'un vieyu xardín de dómina con inspiraciones neoclásiques. L'antiguu pozu del xardín, güei protexíu por una valla de madera, sigui abasteciendo d'agua a la Farinera. Los tramos de la valla perimetral en bon estáu y les pilastres de dos antigües portaladas caltuviéronse, anque dexando los accesos abiertos. Tamién se caltienen les antigües escaleres d'obra vista con dos xardineres a entrambos llaos.

Tocantes a la vexetación atopamos un paséu central de tilales, montes de pinos con encines, dellos exemplares de los antiguos frutales y restos de los árboles que se llantara na etapa de viveru, como cipreses y pinos. Tien una pérgola metálica con glicina d'espectacular floriamientu en primavera, valles de boxes, dellos exemplares d'ablanar y un conxuntu de tiestos de terracota con boxes recortaos en bola que remembren los antiguos topiarios del xardín neoclásicu orixinal.

Hai dos árees de xuegu infantil y una fonte d'agua potable.

La plaza Pablo Casals ye una gran fola de cinco metros d'altor cubiertu per un prau de casi una hectárea que dexa pasiar, espurrise nella y folgar, saltar y xugar. Convirtióse n'unu de los puntos destacaos d'alcuentru de la ciudadanía de Mollet y un espaciu central de los actos festivos de la ciudá.

El percorríu pola plaza sigue unos caminos de xubida y baxada nel prau marcaos por lloses de formigón con pequeños puntos de lluz. Na remodelación del espaciu (l'añu 2003) caltuviéronse dellos árboles como pinos piñoneros, les cirolares coloraes y tresplantáronse otros como les llameres y les olivares. Tamién se llantaron nuevos exemplares d'especies como'l podocarp, l'árbol de los tulipanes, l'árbol de los escudos, el pládanu y el almez, que dexen disponer de zones de solombra onde encalorar el calor del branu y esfrutar del cromatismu de colores estacional.

Ente la vexetación destaquen les mases de gramínees que van variando d'aspeutu según sía la estación del añu, los parterres con lavanda bien arumosos y con xazminos d'espectacular floriamientu y los de cañes de bambú. El prau que cubre la plaza incorpora especies herbales de moderaos requerimientos hídricos y riégase cola agua procedente del sosuelu de la mesma plaza. Sol prau hai un aparcamientu de vehículos de dos plantes que queda despintáu por esta gran masa verde.

La plaza acueye'l monumentu Xigante (Gegant), del escultor Ramón Aumedes, y el monumentu a Pablo Casals, del escultor Ricardo Mira. Les chimenees d'aireación del aparcamientu tamién tienen un curiosu diseñu en fierro.

  • Parque de Ca l'Estrada (Parc de Ca l'Estrada)

Asitiáu nel nordeste de Mollet, nel estremu del barriu de la Vinyota, el parque de Ca l'Estrada ye unu de los parques más recién de la ciudá. Construyir nel añu 2009 nel marcu de la urbanización de la Vinyota y ocupa una superficie de 24.000 m², de los cualos 11.000 tán destinaos a la construcción d'un futuru equipamientu escolar y, mentanto, utilícense como zona polivalente pa la instalación de feries comerciales y atraiciones.

El parque ta arrodiáu pola cara esti por una gran duna elevada y cubierta de vexetación que la aislla del tráficu y el ruiu de la carretera C 17, al empar que la alza de nivel p'aportar a la pasarela d'usu esclusivu pa peatones y ciclistes, que coneuta la ciudá col barriu del Caxellu y el polígonu de Can Magarola. La construcción d'esta gran ponte metálica representó una gran meyora pa la movilidá y la conectividad d'estes zones. El diseñu singular de la pasarela de la Caxellu haber convertíu nuna de les imáxenes más carauterístiques del Mollet del sieglu XXI.

Nel puntu más altu de la duna, atopamos dellos equipamientos deportivos de fitness y una gran pérgola que da sofitu a una de les instalaciones de plaques fotovoltaiques más grandes de Mollet. So la pérgola naz una grada que preside la plaza, un espaciu polivalente p'acoyer diversos espectáculos y, más allá, distintes superficies de cauchu faen posible la realización d'actividaes deportives y xuegos al campu. Tamién hai delles meses de picnic, ocupaes de cutiu pa families que meriendan o celebren ocasiones especiales.

La vexetación del parque ta formada principalmente por cirolar de fueya colorada (Prunus cerasifera Atropurpurea), árboles del amor (Cercis siliquastrum), fresnos de diversos tipos (fraxinus sp), sóforas (Styphnolobium japonicum,), liquidambar (Liquidambar styraciflua) y acacies de Constantinopla (Albizia julibrissin), que s'estienden y sombrean la banda más plana del parque y ufierten distintes imáxenes y coloraciones estacionales.

  • Rambla de Pompeu Fabra
Ficheru:Pompeu Fabra1.jpg
Rambla de Pompeu Fabra.

La rambla de Pompeu Fabra ye unu de los espacios de la ciudá qu'esfruten d'unos xardinos más singulares y vistosos. Ta formáu por una gran diversidá de arbustos y de plantes herbales con floriamientos vistosos mientres toles estaciones del añu que, conxuntamente colos pavimentos y graves de colores, formen un orixinal mosaicu cromáticu metanes la ciudá. Pola so guapura y orixinalidá, la rambla foi gallardoniada como Meyor Espaciu Públicu Floríu 2016 pol Xuráu de Villes Floríes, un movimientu que promueve la Confederación d'Horticultura Ornamental de Cataluña col sofitu de la Xeneralidá de Cataluña.

Los xardinos d'esti espaciu urbanu ficiéronse pa resolver y enguapecer la medianera del últimu tramu de la rambla. Optóse por una decoración axardinada basada n'alliniaciones uniformes de distintes plantes qu'ufierten una imaxe de llinies de colores, formes y volúmenes cambiantes a lo llargo de les distintes estaciones del añu. El percorríu empecipiar na rotonda de la Vinyota con un monolitu identificativo de Mollet del Vallès y unos tiestos d'aceru corten con boxes recortaos.

  • Árboles singulares (Arbres singulars)

El catálogu d'árboles singulares de Mollet contién exemplares d'árboles, arbustos y palmeres que presenten un interés a nivel urbanísticu local, yá sía pol so allugamientu, pola so edá, midida, carauterístiques botániques, rareza, calidaes estétiques o valor ornamental, históricu o simbólicu.

  • Árees de xuegu infantil na ciudá (Àrees de joc infantil a la ciutat)

En Mollet del Vallès hai 45 árees de xuegos infantiles onde los neños y les neñes pueden desenvolver les sos habilidaes psicomotriz y social nuna redolada prestosa y seguro.

Gallecs, espaciu rural editar

Articulo principal: Gallecs.

 
Campos semaos en Gallecs.
 
Camino d'Entrada a Gallecs.
 
Vista de Gallecs.
 
Vista de Gallecs.
 
Escaleres en Gallecs.
 
Atapecer en Gallecs.
 
Paronámica del nucleu de Gallecs.
 
Flores col nucleu de Gallecs al fondu.

Gallecs ye un paréntesis metanes una zona totalmente urbana; un oasis de tranquilidá pal modernu y activu Vallés. Metanes una redolada intensamente poblada de la Rexón Metropolitana de Barcelona, surde esti espaciu rural de 733,52 hectárees. La mayor parte del territoriu y el nucleu del antiguu pueblu de Gallecs pertenecen al términu municipal de Mollet (448 hai).

En Gallecs, la preservación de la naturaleza y l'agricultura tradicional xunir a la práutica del ociu y la realización d'actividaes d'educación ambiental. Atopamos distintos itinerarios señalizaos pa faer a cuerpu o en bicicleta y tamién podemos esfrutar de la fauna autóctona, sobremanera de los páxaros que pasen mientres les migraciones. Dende va unos años, Gallecs convirtióse nel espaciu preferíu de cientos d'aficionaos al running, a les caminaes o, a cencielles, a la naturaleza.

La principal actividá del espaciu ye l'agricultura, ámbitu nel que se ta llevando a cabu la conversión al cultivu ecolóxicu. La resultancia ye'l llogru de productos ecolóxicos como'l pan de espelta; les farines ecolóxiques, resultantes de los trigos antiguos que se cultiven como la espelta, el trigu Moncada (orixinariu del Vallés) y el trigu persa; la "mongeta del ganxet" (baluarte Slow Food); el garbanzu pequeñu, les hortolices de temporada y la cerveza ecolóxico de espelta, ente otros. Los productos de Gallecs estan reconocíos col certificáu ecolóxicu del CCPAE (Conseyu Catalán de Producción Agraria Ecolóxica) y comercialícense na Agrobotiga de Gallecs cola denominación de la marca Productu de Gallecs.

Fiestes y eventos editar

Mollet cuenta con una notable ufierta cultural d'eventos y fiestes:

  • 1 de xineru Cap d'Any (Fin d'Añu): La bienvenida al nuevu añu empieza na plaza de Prat de la Riba coles tradicionales campanaes dende la ilesia de San Vicente y les uves de la suerte. A partir d'equí, la ciudá celebra la primer nueche del añu con distintos verbenes nos equipamientos municipales.
  • 5 de xineru Cavalcada de Reis (Cabalcata de Reyes): Los Reis d'Oriente lleguen a la ciudá nun tren que tien parada na estación de Francia (Estación de Mollet-Sant Fost). Una docena de xarrés, distintes bandes musicales, más d'una tonelada de carambelos y decenes de paxes formen la máxica cabalgata que percuerre les principales cais de la ciudá. El paxe Xumet (Chupu) abre la cabalgata recoyendo tolos chupos de los más pequeños de Mollet.
  • 22 de xineru Sant Vicenç (San Vicente): El 22 de xineru, día de san Vicente —patrón de la ciudá celebra la Fiesta Mayor d'iviernu con un programa d'actividaes entamaes principalmente poles entidaes. Con un tonu marcadamente tradicional y íntimu, la fiesta mayor d'iviernu ye la más antigua de la ciudá -teniendo en cuenta que san Vicente ye'l patrón dende hai más de mil años.
  • Febreru Antroxu: El baille del "barraló" ye la bienvenida al Señor de Carnestoltes a la ciudá. Mientres una selmana xugar y l'esquiciadura tomen escueles, cais y places. El Domingu d'Antroxu pela tarde faise la gran rúa d'Antroxu onde participen más d'un millar de persones y decenes de xarrés, la más importante de la contorna. Pela nueche, el Carnestoltes ye xulgáu nun espectáculu públicu na plaza. L'entierru de la sardina pon puntu y final al Antroxu y empecípiase la Cuaresma.
  • Primer domingu de marzu Dia de l'Arbre (Día del Árbol): Fiesta popular, entamada pol Casal Cultural, que tien llugar nel parque de los Pinetones, onde se llanten distintes variedaes d'árboles coles mires de repoblar esta emblemática paraxa natural.
  • Marzu Calçotada popular (Calsotada popular): Mientres el mes de marzu, el Consorciu y los vecinos del espaciu rural entamen una calçotada popular pa tastiar los calçots que se cultiven nos campos de Gallecs. La fiesta celebrar nel llanu asitiáu frente a la Ilesia de Santa María y el menú tamién inclúi otros productos de Gallecs, como la xudía del ganxet y la coca de Sant Galdric.
 
Entrada a la MITMO.
  • Principios d'abril Mostra Internacional de Titelles de Mollet, MITMO (Muestra Internacional de Marionetes de Mollet): Celebrar mientres el mes d'abril. Ta impulsada pola compañía local Galiot Teatre y entamada de manera conxunta col Conceyu de Mollet.

Mientres los trés díes de la Muestra, el centru de la ciudá ta conquistáu poles marionetes, de too tipu y de distintos téuniques, cola participación de numberoses compañíes especializaes del país ya internacionales, que representen los sos espectáculos en distintos escenarios, yá sía al campu, en cais y places o n'equipamientos como'l Mercat Vell o La Marineta.

 
Diada de Sant Jordi de 2011.
  • 23 d'abril Diada de Sant Jordi (Día de San Jorge): La Rambla enllenar de paraes de llibros y roses y conviértese nel escenariu de diverses actividaes tradicionales sobre la Diada y de fomentu de la llectura.
  • 29 d'abril Dia Internacional de la Dansa (Día Internacional de la Danza): El Día Internacional de la Danza foi instauráu nel añu 1982 por iniciativa del Comité de Danza del Institutu Internacional del Teatru. L'oxetivu de la celebración ye axuntar al mundu de la danza, rindi-y homenaxe y celebrar la so universalidá, cruciando les barreres polítiques, culturales y étniques. En Mollet, el día 29 d'abril conmemora esti día p'averar la danza a la ciudadanía y poner en relive los sos valores. L'actividá principal ye una muestra de danza nel parque de les Pruneres na que participen les escueles de baille de la ciudá. El manifiestu ye lleíu pr dalguna persona venceyada a la danza.
  • 1 de mayu Aplec de la Sardana (Atroxu de la Sardana): La entidá Tradicions i Costums entama unu de los alcuentros más antiguos del país, cola participación de trés coblas. El parque de Can Mulà convertir nun espaciu ideal pa los amantes de la sardana. Escepcionalmente, l'añu que'l 1 de Mayu ye Domingo, l'Alcuentru celebra'l domingu de la segunda pascua.
  • 11 de mayu Fira de Sant Ponç (Feria de San Ponce): L'alumnáu del Institutu Municipal de Discapacitaos encargar d'entamar esti día, qu'enllena la rambla de Balmes de paraes de productos naturales, pasteles, flores, plantes y yerbes arumoses.
  • 23 de xunu Revetlla de Sant Joan (Verbena de San Xuan): Cola llegada de la Llapada del Canigó a la plaza de Cataluña, llevada polos miembros del Club Muntanyenc dende hai 30 años, empecipiar en Mollet la nueche de San Xuan. Verbenes populares en distintos llugares y la verbena sardanista nel parque de Can Mulà enllenen la nueche más curtia del añu.
  • Julio L'Estiu és festiu (El Branu ye festivu): Programa d'actividaes festives y culturales dirixíes a tola población y que se lleven a cabu en tolos barrios de la ciudá, preferentemente al campu. Música a la fresca, danza, cine, conciertos, fiestes de barriu, esposiciones y espectáculos infantiles son los protagonistes del mes.
  • 25 de xunetu Festa Major de Gallecs (Fiesta Mayor de Gallecs): El milenariu pueblu de Gallecs celebra la so fiesta n'honor del so patrón, San Jaime. Actividaes d'aire festivo y tradicional tienen llugar alredor de la ilesia románica de Santa María de Gallecs.
  • Domingo dempués del 15 d'agostu Festa Major (Fiesta Mayor): Alredor del Votu del Pueblu, orixe de la Fiesta Mayor, celébrase la fiesta más importante del calendariu. Mientres cinco dias (de Vienres a Martes) tienen llugar un centenar d'actividaes de too tipu y pa toles edaes: actividaes tradicionales, conciertos, teatru, bailles, carpa, espectáculos de cai y la competición ente les Colles de Morats i Torrats.
  • 11 de setiembre Diada Nacional de Catalunya (Día Nacional de Cataluña): Cada añu pel Día Nacional de Cataluña, el Conceyu conmemora esta celebración con un actu institucional y una ufrienda floral al monumentu de Rafael Casanova, obra del artista molletense Cesc Bas, y asitiáu na avenida de Rafael Casanova. L'actu central de la conmemoración ye la ufrienda floral d'entidaes y ciudadanos. Distintes corales de la ciudá y una banda de músicos acompañen la celebración cola interpretación de pieces musicales tradicionales.
  • Fin de selmana siguiente al 11 de setiembre Fira d'Artesans (Feria d'Artesanos): Dende l'añu 1983, nel nucleu antiguu de la ciudá, realízase la Feria d'Artesanos, impulsada por un grupu de vecinos y vecines. La feria ye un alcuentru d'artesanos y d'oficios de toos sitios. Nuna redolada festivo y participativo, complementar con un ampliu abanicu d'actividaes de calter tradicional y lúdicu y poles aportaciones que faen los vecinos y les vecines de les cais de la feria onde destaca la ellaborada y orixinal decoración del espaciu.
  • Últimu fin de selmana d'ochobre Diada Castellera (Fiesta Castellera): El grupu llocal de los Castellers de Mollet celebra la so fiesta mientres tola selmana con actividaes de promoción del fechu casteller. El sábadu vienen dos grupos invitaos y el domingu realiza l'actu central onde los de la camisa verde prueben los sos meyores castiellos acompañaos de dos grupos más.
  • Seronda Fira't a Gallecs (Feriate en Gallecs): La seronda ye tiempu de feries en Gallecs. Sol reclamu de "Fira't a Gallecs", el Consorci de l'Espai Rural y la Associació Agroecològica de Gallecs entamen distintes feries: la Feria de la biodiversidá agrícola (setiembre), la Feria de la espelta (ochobre), y la Feria de la xudía del ganxet (payares).

En caúna de les feries, que se celebren en domingu pela mañana , va atopar puestos de venta de productos, visites empuestes, actividaes d'animación infantil, como cunta cuentos y talleres, y una degustación de productos onde l'ingrediente principal ye'l protagonista de cada feria (la espelta, la xudía o'l pollu de Navidá).

  • 1 de payares La Castanyada (La Castañada): Esta fiesta tradicional celebrar en Mollet de la mano de los colexos, entidaes y asociaciones de vecinos, onde les castañes y los panellets son los principales protagonistes. Destaca la Castañada Sardanista la tarde del día 1 de Payares na Rambla.
  • Finales d'avientu hasta'l 6 de xineru Festes de Nadal (Fiestes de Navidá): Dende mediaos d'Avientu hasta'l día de Reyes, la ciudá celebra les fiestes de Navidá con una serie d'actividaes tradicionales y culturales qu'entamen les entidaes y el mesmu Conceyu. Feries, el preselbe viviente, les verbenes de fin d'añu, los conciertos y la Cabalgata de Reyes son los actos más destacaos.
  • Primavera Festa de l'Esport al carrer (Fiesta del Deporte na cai): Fiesta del Deporte a la cai ye unu de los acontecimientos más destacaos del calendariu deportivu de la ciudá. La primer edición facer en 1993, dempués de los Xuegos Olímpicos. A lo llargo de les ediciones anteriores, la Fiesta consolidóse como un actu bien especial onde tolos participantes, neños y neñes a partir de los cinco años, pueden pasar un ratu prestosu con tol conxuntu d'actividaes deportives programaes.

A lo llargo de l'avenida de la Llibertat, nel centru de la ciudá, prepárense pela mañana tou tipu d'estaciones deportives (mini tenis, fútbol 3x3, motos infantiles, atletismu, ḥoquei, baloncestu, etc.) por que tolos participantes puedan conocer y esfrutar de distintos deportes. Trátase d'una de les actividaes con más tradición y con más participación popular.

  • Primavera Mollet és fira (Mollet ye feria): Mollet és Fira ye un nuevu proyeutu pa dinamizar el texíu comercial na ciudá. Componer de distintes feries sectoriales que se celebren mientres les fines de selmana del mes de xunu, caúna como colofón de la selmana dedicada al so sector ( alimentación, motor, comerciu, bienestar...).

Paralelamente, mientres tol mes faen campañes de promoción con sorteos y munchos premios nos establecimientos de la ciudá xuntaos a Mollet és Fira.

  • Martes de cada selmana Mercat Setmanal (Mercáu Selmanal): El mercáu ambulante de calter selmanal faise'l martes pela mañana nes cais del centru de la ciudá. Si'l martes ye festivu, entámase'l siguiente día llaborable. Nes paraes del mercáu puede atopase ropa, oxetos pal llar, plantes, frutes y verdures, ente otros productos.
  • Cada dos años Fira d'Entitats (Feria d'Entidaes):Feria biañal onde les entidaes, clubes y asociaciones de la ciudá ufierten al públicu información de les sos actividaes y servicios. La participación queda reservada a les entidaes inscrites nel Rexistru Municipal. Entamar nel centru de la ciudá mientres la primera quincena de mayu.
  • Primavera FiraMollet (Feria Mollet): Feria comercial multisectorial del comerciu, los servicios y la industria local y comarcal, coles mires de promover la ciudá, reafitar el nivel profesional ya innovador de los comercios y favorecer el desenvolvimientu económico y social de la ciudá y del baxu Vallés. Entamábase cada dos años el primer fin de selmana d'ochobre.
  • Primer domingu de cada mes: Puntu d'alcuentru pa la venta ya intercambiu d'oxetos de coleicionismu. Faise cada primer domingu de mes, pela mañana, na plaza de Cataluña. Ta entamáu pola Asociación de Coleicionistes de Mollet.
  • A la fin de cada temporada FiraStock (FeriaStock): A la fin de cada temporada, los establecimientos del centru de la ciudá saquen los productos a la cai y ufiertar rebaxaos al algame de los veceros. La venta de los stocks acompañar d'actividaes festives y d'animación na cai.

Equipamientos editar

Equipamientos cívicos, culturales y de servicios

 
Centro cívicu L'Yera.
  • Biblioteca de Can Mulà
  • Archivu Històrico
  • Centru cívicu de Can Borrell
  • Centru cívicu de Can Pantiquet
  • Centru cívicu de Lourdes
  • Centro cívicu L'Yera
  • Centru cívicu La Marineta
  • Centru d'Información y Recursos pa Muyeres
  • Centro de Servicio Can Lledó
  • El Casal
  • Hotel d'Entidaes La República *

Mercáu Municipal

  • Mercat Vell
  • Muséu Abelló-Fundación Municipal d'Arte *

Muséu Isern de la Moto * Sala Fiveller

  • Teatru Municipal Can Gomà
  • Centro Jordi Solé i Tura pa la democracia *

Centro d'Estudios Molletenses

Equipamientos educativos

  • Escola Bressol Els Pinetons(Pública)
  • Escola Bressol La Filadora (Pública)
  • Escola Bressol La Xarranca (Pública)
  • Escola Bressol El Petit Moll de Can Pacià (Privada)
  • Escola Bressol Gegants (Privada)
  • Escola Bressol Guirigall (Privada)
  • Escola Bressol Nou Camí (Privada)
  • Escola Bressol Quitxalla (Privada)
  • Escola Bressol Sol i Lluna (Privada)
  • Escuela Cal Músic (Pública)
  • Escuela Can Besora (Pública)
  • Escuela Col·legis Nous (Pública)
  • Escuela del Bosc (Pública)
  • Escuela Federico García Lorca (Pública)
  • Escuela Joan Abelló (Pública)
  • Escuela Joan Salvat i Papasseit (Pública)
  • Escuela Montseny (Pública)
  • Escuela Nicolás Longarón (Pública, anguaño inactiva)
  • Escuela Sant Jordi (Pública)
  • Escuela Sant Vicenç (Pública)
  • Agrupación Escolar Anselm Clavé (Alcordada)
  • Colexu Lestonnac (Alcordada)
  • Escuela Sant Gervasi (Alcordada)
  • Institutu Aiguaviva (Públicu)
  • Institutu Gallecs (Públicu)
  • Institutu Mollet (Públicu)
  • Institutu Vicenç Plantada (Públicu)
  • Escuela Municipal d'Educación Especial Can Vila
  • Institutu Universitariu de Ciencia y Teunoloxía
  • Centro de Formació d'Adultos de Mollet
  • Escuela Municipal de Música y DanzaDanza (Públicu)
  • Escuela de Música Pilar Torricó (Privada)
  • Escuela de Música Jordi Ricomà (Privada)
 
Logo del Institutu de Seguridá Púbica de Cataluña.
 
Vista aérea del Institutu de Seguridá Púbica de Cataluña.

Equipamientos deportivos

 
Polideportivu Riera Seca.
  • Campu Municipal de Fútbol Germans Gonzálvo
  • Campu Municipal de Fútbol Joan Bocanegra
  • Campu Municipal de Fútbol Zona Sud
  • Centru Municipal de Deporte y Salú Ca n'Arimon
  • Circuitu de deportes urbanos Street Park
  • Instalaciones Olímpiques de Tiru *

Pabellón Municipal de Deportes Riera Seca * Pabellón Municipal de Deportes Plana Lledó

  • Pista Municipal d'Atletismu La Pedra Salvadora *

Pista municipal polideportiva de la plaza de la República * Pista municipal polideportiva del parque de Lluís Companys

  • Pistes municipales de petanca
  • Zona d'esguilada de bloques

Equipamientos pa xente mayor

  • Atenéu Grande. Espaciu de Formación pa xente mayor.
  • Casal d'Avis Nostra Senyora de Lourdes
  • Centro de Servicios pa la xente mayor El Lledoner
  • Espaciu Sant Jordi *

Esplai Mollet

Equipamientos sanitarios y de salú

 
Ambulatoriu de Can Pantiquet.
 
Tanatorio Montcerdà.
 
Entrada al campusantu.
  • CAP Can Pantiquet
  • CAP Plana Lledó
  • Campusantu Municipal
  • Centru de Salú Mental Infantil y Xuvenil
  • Centru de Salú Mental Jaume Vilaseca i Pujades
  • Club social La Llum- Fundación Privada Funamment
  • Hospital de Mollet
  • Hospital Sociosanitariu de Mollet
  • Institutu Nacional de la Seguridá Social
  • Montcerdà Servicios Funerarios.
  • Tesorería de la Seguridá Social. Unidá de Recaptación Executiva.

Equipamientos sociales

  • Casal Abiertu de Mollet
  • Centru de Desenvolvimientu Infantil y Atención Precoz
  • Centru Especial de Trabayu Taller Alborada *

Centro Ocupacional del Bosc

  • Empresa Municipal pa la Formación Ocupacional y Ocupación, S.A. (EMFO)
  • Hogar Residencia pa persones con Discapacidaes Intelectuales
  • Residencia Geriatrica y Centru de día Santa Rosa *

Residencia y Centru de día La Vinyota

  • Residencia La Immaculada y Centru de día *

Centro Residencial Les Masies de Mollet

Medios de comunicación editar

Amás de los medios de comunicación de calter nacional y autonómicu, Mollet cuenta con unos medios de comunicación propios, que cubren les noticies de calter llocal y comarcal:

Medios de comunicación públicos

  • Ràdio Mollet (96,3 FM): emisora municipal.
  • Quatre Cantons: boletín d'información municipal.
  • Vallès Visió: canal de televisión dixital del Baix Vallès.

Medios de comunicación privaos

  • Contrapunt, diari de Mollet: selmanariu gratuitu.
  • El 10: selmanariu gratuitu.
  • Línia Vallès: selmanariu gratuitu.
  • Mollet a mà: selmanariu gratuitu.

Comunicaciones editar

Per carretera

 
AP-7 al altor de Mollet.

Hai una salida de l'autopista direición sur qu'enllaza cola avenida d'Antoni Gaudí, que ye la exa central de la ciudá. Hai otra salida direición norte nel barriu de Can Borrell.

 
C-33 vista dende la ponte nueva a Martorelles, mirando escontra'l Norte.

La salida 1 de l'autopista enllaza cola carretera C-59, direición Caldes de Montbui, y cola avenida de Burgos. La salida 2, de Parets, dexa aportar a les zones industriales.

 
C-17vista dende la ponte nueva a Martorelles, mirando haci el Sur.

La salida norte dexa aportar a la cai de Can Flequer y ye l'accesu a los polígonos industriales de Can Prat y de Can Magarola, y a la zona industrial de Martorelles. La salida sur enllaza cola avenida de Badalona y cola carretera B-500.

La carretera de la Conreria, que comunica Mollet con Badalona, llega a la plaza de Pau Casals, que tien aparcamientu soterrañu, frente a la Casa de la Vila.

Exa viario qu'enllaza les autopistes C-33 y A-7 con Mollet, Palau-solità i Plegamans, Caldas de Montbui y otros conceyos del Vallés. L'accesu a Mollet dende esta carretera puede faese por dellos llugares.

Antigua carretera llocal que comunica Mollet con Santa Perpètua de Mogoda y que ye la continuación de l'avenida de Rafael Casanova.

Con ferrocarril

 
Estación de Mollet-Sant Fost.
 
Estación de Mollet-Santa Rosa.

- Llinia de cercaníes R-8 (Mollet-Castellbisbal-El Papiol).

Con autobús

 
Autobús na avenida d'Antoni Gaudí.

La empresa Sagalés enllaza Mollet con Barcelona, Granollers y otros conceyos del Vallés. Tamién cubre la llinia ente Badalona y Sabadell, qu'enllaza Mollet con estes ciudaes y con Martorelles y Sant Fost de Campsentelles. Hai una llinia nocherniega que xune Mollet con Barcelona y Granollers.

Hai ocho llinies d'autobús que percuerren el conceyu y que sirven tantu pa dir a otres llocalidaes como pa movese dientro de Mollet. La tarxeta urbana y la tarxeta integrada de la ATM son válides pa estes llinies dientro de la ciudá.

L'autobús urbanu L1, llinia de color coloráu, percuerre'l cascu urbanu y tien una frecuencia de camín ente 10 y 15 minutos, según horariu. La llinia azul correspuende al autobús que xune Barcelona con Mollet, y que percuerre la exa Burgos, Jaume I y Antoni Gaudí hasta'l barriu de Can Borrell, faciendo siete paraes en Mollet. La llinia verde arrexunta cinco llinies que siguen el mesmu percorríu nel tramu urbanu de Mollet a lo llargo de la exa Burgos, Jaume I y Antoni Gaudí, de les cualos siguen escontra'l barriu de Lourdes les llinies 3, 4 y 5. La llinia mariella arrexunta dos llinies d'autobús qu'entren pela carretera de Badalona: unu encarrera escontra Can Borrell y sigue direición a Sabadell, l'otru quedar na estación de Mollet-Sant Fost pa volver darréu a Martorelles.

Les llinies d'autobús que circulen pela avenida de la Llibertat modifiquen l'itinerariu la mañana del día que se fai'l mercáu ambulante. Les paraes treslladar a l'avenida de Burgos.

Con avión L'aeropuertu de Barcelona-El Prat atopar a 35 km de Mollet per carretera. Los trenes de cercaníes dexen faer el trayeutu del aeropuertu a la ciudá nuna hora. L'Aeropuertu de Girona, en Vilobí d'Onyar, atopar a 78 km de Mollet y namái puede aportase con tresporte priváu.

Con barcu El puertu de Barcelona atopar a 22 km de Mollet per carretera. Les conexones con tresporte públicu dende'l puertu y dende la mesma ciudá de Barcelona son delles y con amplios horarios.

A cuerpu El senderu de gran percorríu GR-92, que percuerre la sierra de la Marina, dexa baxar a Mollet dende la Conrería nun tiempu averáu de dos hores, travesando les zones residenciales de Martorelles y Sant Fost de Campsentelles. El senderu de Gallecs (variante GR 97-3) enllaza'l GR-92 col GR-97, cruciando'l términu y la ciudá de Mollet.

Alministración editar

 
Josep Monràs i Galindo, actual alcalde dende 2003.

Alcaldes

Años Nome Partíu políticu
1979-1983 Anna Bosch i Pareras PSUC
1983-1987 Carme Coll i Truyol PSUC
1987-1991 Montserrat Tura i Camafreita Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
1991-1995 Montserrat Tura i Camafreita Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
1995-1999 Montserrat Tura i Camafreita Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
1999-2003 Montserrat Tura i Camafreita Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
2003-2007 Josep Monràs i Galindo Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
2007-2011 Josep Monràs i Galindo Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
2011-2015 Josep Monràs i Galindo Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
2015 Josep Monràs i Galindo Partíu Socialista de Cataluña (PSC)
Categoría principal: Persones de Mollet del Vallès

Hermanamientos editar

  Rivoli (Italia) La ciudá de Mollet del Vallès hermanar cola ciudá italiana de Rivoli, el protocolu de hermanamiento roblar na ciudá italiana'l 27 de setiembre de 1986 y en Mollet el 28 de febreru de 1987. Concluyóse, asina, un procesu de rellaciones ya intercambios que s'empecipiaron en 1981 en Madrid, nel marcu d'una asamblea del Conseyu de les Ciudaes Xuníes d'Europa. A partir del añu 1998, hubo dellos contactos y xuntes de refuerzu ente los dos consistorios pa intensificar les rellaciones ente les dos ciudaes hermaniaes sol lema "Europa y la paz, al traviés de los mozos". Nos últimos años, el trabayu conxuntu encontóse n'intercambios culturales, alministrativos y de mozos, nos que participaron los grupos de xigantes y de diaños, la Banda de Mozos Músicos y alumnos d'institutu, según grupos de mozos nel marcu del Campu de trabayu européu, medioambiental y pola Paz, entamáu en Rivoli.

  Cinco Pino (Nicaragua) La ciudá de Mollet del Vallès y el conceyu de San Juan de Cinco Pino (Nicaragua) roblaron el protocolu de hermanamiento el 16 de mayu de 1989 na Sala de Plenos del Conceyu. Dende entós fortaleciéronse los llazos de rellación, especialmente mientres 1998, cola respuesta ciudadana a la situación d'emerxencia sufierta pol pueblu nicaragüense tres el pasu del furacán tropical Mitch, anque antes yá había una conciencia ciudadana de hermanamiento solidariu. Gracies a los proyeutos, a les campañes y los intercambios institucionales, foi la gran respuesta ciudadana a la campaña d'emerxencia, la que consolidó definitivamente esti hermanamiento ente Cinco Pino y Mollet. Dende'l Conceyu de Mollet del Vallès foise amontando'l compromisu solidariu y les aportaciones económiques en tolos proyeutos de desenvolvimientu pa ufiertar a cincopineños un nivel de vida más dignu. N'ochobre de 2005, ocho ayuntamientos del Vallés roblaron un manifiestu pa siguir impulsando la collaboración colos conceyos hermanaos del departamentu de Chinandega.

  Ravensburg (Alemaña)

El sábadu 22 d'abril de 2017 tuvo llugar nel Conceyu de Mollet del Vallès l'actu solemne de firma del hermanamiento ente les ciudaes de Mollet y Ravensburg. Esti venceyu ente les dos ciudaes foi ratificáu pol alcalde de Mollet, Josep Monràs, y l'alcalde de Ravensburg, Daniel Rapp, nun actu al que tamién asistieron delegaciones de Rivoli y Montélimar.

El compromisu faía efectivu dempués de que n'ochobre de 2016, l'alcalde de Mollet, Josep Monràs, y el conceyal de proyeutos Europeos y Hermanamientos, Raúl Broto, viaxaren a la ciudá alemana pa fortalecer el venceyu ente les dos ciudaes y establecer les bases d'esti hermanamiento.

Mollet y Ravensburg yá diba tiempu que calteníen una estrecha rellación, especialmente colos intercambios que se fixeron, ente otros, coles escueles de música, col programa Erasmus + o col IES Gallecs. A partir de la firma de hermanamiento, van caltenese y van ampliar estos intercambios.

L'alcuerdu tamién va traer fomentar y ampliar la collaboración especialmente nos ámbitos de mocedá, educación, deporte, cultura, trabayu y economía según promover el contautu, sobremanera en cuanto los alcuentros de mozos y, coles mesmes, fomentar la conciencia europea .

Ravensburg ye una ciudá alemana que pertenez al estáu federal de Baden-Wuttemberg, una de les rexones más potentes d'Europa. Tien 49.327 habitantes y conocer como la ciudá de les torres pola gran cantidá de torres medievales qu'hai nel so cascu urbanu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=925&t=2016.
  3. «ANUNCIO relativu a l'aprobación del escudu heráldicu del conceyu de Mollet del Vallès.». DOGC núm. 1137. Xeneralidá de Cataluña (28 d'abril de 1989). Consultáu'l 25 de xunu de 2009.
  4. «ANUNCIO relativu a l'aprobación de la bandera municipal de Mollet del Vallès (Vallès Oriental).». DOGC núm. 1338. Xeneralidá de Cataluña (3 de setiembre de 1990). Consultáu'l 14 de xineru de 2013.
  5. «Ficha del COAC de proyeutos industriales de Domènec Sugrañes i Gras».

Enllaces esternos editar