Segunda Revolución Industrial

El términu de Segunda Revolución Industrial designa'l conxuntu de tresformamientos socioeconómiques interrellacionaes que se producieron aproximao ente 1850 hasta 1870 y l'empiezu de la Primer Guerra Mundial, en 1914. Mientres esti periodu los cambeos aceleráronse fuertemente. El procesu de industrialización camudó la so naturaleza y la crecedera económica varió de modelu. Los cambeos téunicos siguieron ocupando una posición central, xunto a los asocedíos nos mercaos, nel so tamañu y estructura. Les innovaciones téuniques concentraes esencialmente, en nueves fontes d'enerxía como'l gas, el petroleu o la eletricidá; nuevos materiales y nuevos sistemes de tresporte (avión y automóvil) y comunicación (teléfonu y radio) inducieron tresformamientos en cadena qu'afectaron al factor trabayo y al sistema educativu y científicu; al tamañu y xestión de les empreses, a la forma d'organización del trabayu, al consumu, hasta desaguar tamién na política.[1]

Segunda Revolución Industrial
era (es) Traducir y periodu históricu
Revolución industrial Segunda Revolución Industrial Tercera revolución industrial (es) Traducir y Revolución digital (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Esti procesu producir nel marcu de la denomada Primer globalización que supunxo una creciente internacionalización de la economía, que cada vez funcionaba más a escala mundial y qu'algamó más territorios que la primer revolución, que se llindara a Gran Bretaña, algamando agora casi toa Europa Occidental, Estaos Xuníos y Xapón.[2]

Ente los cambeos asocedíos nos países que vivieron la industrialización mientres esti periodu, destaquen los siguientes:[3]

  • Innovaciones teunolóxiques.
  • Cambeos organizativos nes empreses y mercaos.
  • Reforzóse'l papel del Estáu na economía.
  • La nacencia de la primer globalización.

Términu de revolución editar

El títulu de segunda revolución industrial orixinariamente faía referencia a la segunda revolución téunica esperimentada nel procesu de industrialización, anque güei degoló esti ámbitu pa designar el conxuntu de tresformamientos que caractericen a esta nueva fase del procesu.

Nun esiste una única definición pal términu "revolución industrial" y pueden atribuyise dellos significaos al términu según l'enfoque y el contestu nel cual esprésase. Según David Landes esisten a lo menos tres acepciones o maneres d'usu del términu: a) el que fai referencia al conxuntu d'innovaciones teunolóxiques que sustitúin l'habilidá humana por maquinaria y la fuercia animal por enerxía provocando'l pasu de la producción artesanal a la industrial; b) aquel que s'utiliza pa remarcar un cambéu teunolóxicu rápidu ya importante en dalgún periodu históricu determináu o como secuencies d'innovaciones determinaes; y c) fai referencia específica al periodu del sieglu XVIII nel cual dase un cambéu económico y social al pasar d'una producción agrario y artesanal a otra mecanizada o industrial empecipiada n'Inglaterra y espandida desigualmente a Europa continental.[4]

Meyora téunica y científicu editar

El procesu de cambéu téunicu mientres la Segunda Revolución Industrial constituyó unu de los más trascendentales cambeos dende'l puntu de vista históricu, cuando les innovaciones teunolóxiques adquirieron el calter de modernidá, que sentó les bases teunolóxiques del sieglu XX y alloñóse de les bases de la primer revolución.

La ciencia y la teunoloxía nesti periodu carauterizar pola mayor complexidá de les máquines y equipos y por una rellación más estrecha ente dambes que riquió una mayor cualificación pa la so implantación, lo qu'enzancó'l so espardimientu. El nucleu del cambéu téunicu diversificar escontra más sectores y amplióse xeográficamente, escontra toa Europa y Estaos Xuníos. Dalgunos d'esos inventos apaecieron nes décades de 1850 y 1860, pero les innovaciones más radicales surdieron nel periodu ente 1870 y 1913 n'Estaos Xuníos y Alemaña principalmente, nos que se concentró la mayor parte de les invenciones que se desenvolveríen darréu a lo llargo del sieglu XX. Toos estos descubrimientos acabaron per conformar un nuevu sistema teunolóxicu.

La resultancia d'esti nuevu sistema foi l'ampliación de los recursos naturales dispuestos, el desenvolvimientu d'otres innovaciones teunolóxiques complementaries, l'aforru de trabayu que xeneró una medría enorme de la productividá, mayores beneficios, salarios más altos, precios de consumu más baxos y una gama de nuevos productos. El nuevu sistema teunolóxicu, a última hora, puede considerase'l motor de la crecedera de fines del sieglu XIX y del primer sieglu XX.

Estrémense tres fuentes fundamentales de meyora teunolóxica nesti periodu:[1]

  • L'apaición de nuevos materiales, la llista de nuevos materiales descubiertos ye llarga:
    • afayar nuevos metales como:
      • Aceru (1855), yá utilizáu enantes pero que se convierte pol so baratura nel metal estrella de la dómina, sustituyendo al fierro.
      • Cinc (c. 1830), va tener una cierta importancia yá que al entemecese col fierro detién la so oxidación.
      • Aluminiu que la so hestoria va amestada a la meyora de la eletricidá. Ye un metal bien llixero y resistente. Foi afayáu por Wökler en 1845 pero hasta 1886 nun se xeneraliza, cuando Hall aplicó-y el procesu d'electrólisis.
      • El níquel (1860) usóse principalmente pa entemecelo col aceru y llograr asina'l aceru inoxidable. Al entemecelo col cobre créase una aleación llamada alpaca que tuvo munches aplicaciones nel campu doméstico.
      • Manganesu y cromu (c. 1900)
      • El cobre va tener tamién una gran importancia, al perfeccionase la so producción va destinase, casi puramente, a la industria llétrico, bien como conductor o bien como componente de los motores llétricos.
    • Productos químicos, la industria químico va esperimentar una espansión ensin precedentes y vanse a atopar meyores práuticamente pa tolos campos de la producción, unos yá conocíos pero qu'agora se producen por aciu procedimientos nuevos:
      • La Carbonatu de sodiu sosa va producise de manera rentable tres los descubrimientos del belga Solvay, ésti fixo pasar amoniacu per agua salao, asina se xenera bicarbonatu sódicu susceptible de convertise fácilmente en sosa; esto multiplicó la producción mundial d'esti productu.
      • Los colorantes artificiales van sustituyir a los colorantes naturales anteriores y van llograse de productos derivaos de la hulla como'l alquitrán y el benzol. La investigación nesti campu foi bien intensa por cuenta de la gran demanda de la industria testil y en menos de 20 años atoparon sustitutos de tolos tintes naturales.
      • Los esplosivos adquieren un gran desenvolvimientu. La pólvora yera l'únicu conocíu y españaba por ignición (fueu), van afayase nuevos esplosivos químicos qu'españen por percusión como la nitrocelulosa y la nitroglicerina, esta postrera del italianu Sobrero. En 1866 Alfred Nobel, tamién conocíu polos premios que lleven el so nome, inventó la dinamita, amiestu de nitroglicerina y un tipu de magre llamáu Kieselguhr, esto va xenerar una gran industria d'esplosivos. La dinamita tendría importantes aplicaciones na minería y nel campu militar gracies a la so gran potencia y estabilidá.
      • Nel campu la demanda de fertilizantes va dar llugar al desenvolvimientu de los abonos químicos o fertilizantes sintéticos. van ellaborase superfosfatos y nitratu sódicu, esti postreru ellaborar a partir de nitratos minerales procedentes de L'Antártida. Europa yera la zona que más nitratu sódicu consumía. Otros elementos minerales indispensables pa les plantes tamién se sintetizaron químicamente como l'abonu de potasiu.
    • El cementu portland (c. 1840) acomuñáu al fenómenu de la creciente urbanización de la dómina *

La enerxía constituyó históricamente un elementu fundamental de cualquier cambéu téunicu trascendente y dir tamién nesti momentu. La ufierta d'enerxía aumentó y diversificóse, debíu al perfeccionamiento de téuniques yá conocíes, como la máquina de Watt, la turbina o la industria del gas, y per otru llau gracies a les nueves formes d'enerxía, como la eletricidá y el petroleu, con grandes ventayes nel so usu.

  • La mecanización siguió con un progresivu procesu de meyora, por cuenta de la creciente escala de les unidaes de producción, facilitáu pol emplegu del aceru y otros metales y de les nueves fontes d'enerxía.

El fierro editar

 
Ponte de fierro del ferrocarril sobre'l ríu Támesis reconstruyíu en 1895.

El fierro siguía siendo'l metal más utilizáu y sobre él van a aplicar importantes innovaciones. Thomas en 1878 inventó un sistema pa esplotar el fierro ricu en fósforu, hasta entós nun se tuvieren en considerancia estos xacimientos pol calter argayadizu del metal. El procedimientu Siemens-Martin abarató'l llogru d'este mesmu productu.

Mientres la primer revolución industrial el fierro aplicóse casi puramente al ferrocarril, agora va atopar nueves aplicaciones como la construcción y el armamento. Nel terrén constructivu van llevantase pontes de fierro, estaciones de trenes, mercaos, monumentos como la Torre Eiffel en 1889, y sería la base pa la construcción de los primeros rascacielos en Chicago al faer estos edificios con una estructura de fierro.

El aceru (aleación de fierro con una pequeña cantidá de carbonu) yera un metal bien caro de producir y el so usu llindar a escasos productos: cuchillería, aparatos de precisión... El panorama camuda al apaecer nuevos procedimientos como'l convertidor de Bessemer en 1855 que dexó amontar la producción d'aceru a un preciu razonable. Nel campu armamentístico va utilizase más l'aceru que'l fierro, les nueves aplicaciones pasen pola construcción d'acorazaos o submarinos totalmente revistíos d'aceru.

Revolución del tresporte editar

 
Llocomotora de 1874 nel ferrocarril de Pennsylvania.

Mientres esti periodu'l costu de los tresportes esperimentó un gran descensu que dexó la integración de los mercaos hasta entós bien desconectaos, esto ponse de manifiestu, por casu nel preciu del trigu n'Inglaterra y Estaos Xuníos, ente qu'en 1860 el preciu del trigu en Liverpool casi doblaba'l del mercáu de Chicago; hacia 1915 los precios yeren casi iguales. Esti abaratamientu impulsó'l comerciu internacional, la integración de los mercaos nacionales ya internacionales, la unión de zones productores y consumidores de too tipu de recursos y les migraciones xeneralizaes de persones.

El cambéu nel ferrocarril foi espectacular y siguió siendo'l mediu de comunicación terrestre más utilizáu. Asina, ente qu'en 1840 el desenvolvimientu ferroviariu yera inda escasu, n'Europa solu nueve países construyeren dalguna llinia ferroviaria, con una rede en tol continente de menos de 4.000 quilómetros y solu cuatro países (Gran Bretaña, Alemaña, Francia y Bélxica) que superaren los 300 quilómetros, n'Estaos Xuníos nesa mesma fecha habíense construyíu 4.510 quilómetros. Trenta años dempués, en 1870, consolidárase esti mediu y superábense n'Europa los 100.000 km d'estensión y n'Estaos Xuníos 70.000.

España en 1848, foi'l décimu país del mundu n'inaugurar una llinia ferroviaria, la de Barcelona a Mataró, anque en 1837 yá entrara en funcionamientu'l ferrocarril ente la Habana y Güines na Cuba española; a estos siguiólos en 1851 la llinia ente Madrid y Aranjuez. Siguieron construyéndose víes ferroviaries dende los llugares nos que s'había aniciáu (Europa Occidental y nordeste de los EE. XX.) escontra llugares más alloñaos, creándose asina les grandes redes transcontinentales d'América del Norte (hacia 1870) y Eurasia (Transiberianu y Orient Express hacia 1900).

El desenvolvimientu del tresporte naval foi tamién bien notable. Per un sitiu los clípers que llegaben dende Inglaterra hasta'l Pacíficu y Australia, supunxeron el cantar del cisne de la navegación a vela. Pero lo más importante foi l'aplicación sistemática a los barcos de calderes a vapor de triple y cuádruple espansión muncho más eficientes, la introducción del cascu de fierro en 1860 y darréu d'aceru en 1879 y l'aplicación de la turbina a vapor en 1894. Estes innovaciones menguaron los costos de caltenimientu y funcionamientu de les naves y aumentaron l'espaciu reserváu pa les mercancíes y los pasaxeros. Escontra 1880 tamién se menguaron les tripulaciones y los costos cola desapaición del velame auxiliar del que disponíen inda los barcos a vapor. Toos estos cambeos dexaron amenorgar los fletes del tresporte atlánticu nun 45 per cientu.[5]

Crecedera demográfica y grandes migraciones editar

Mientres el sieglu XVIII el ritmu de crecedera de la población europea esperimentó una espectacular crecedera xenerada por múltiples factores. En primer términu, los tresformamientos na producción agrícola; cola incorporación y aplicación de nueves teunoloxíes y téuniques que dexaron llograr un mayor rendimientu de los terrenes de cultivu, la introducción de cultivos provenientes del continente americanu (papa, maíz), según la esplotación de terrenales cultivables nos continentes colonizaos, contribuyeron al aumentu de la población al amontase la capacidá de producir alimentos. Asina mesmu, les meyores na medicina producieron un amenorgamientu considerable nes tases de mortalidá y una medría sostenida nes tases de natalidá. D'esta manera, ente los sieglos XVIII y XIX el continente européu esperimentó una crecedera espectacular na so población, que pasó de 208 a 430 millones (207%), nel periodu citáu.[6]

Los cambeos demográficos, según la rápida urbanización de la población y un escedente de la población activa, de resultes de la capacidá granible de l'agricultura impulsaos pola Revolución Industrial, motivaron movimientos migratorios de la población europea de gran magnitú escontra países en procesu de industrialización. Amás de los anteriores, otru factor que contribuyó a impulsar les corrientes migratories foi la revolución nel tresporte, cola aplicación del vapor nel tresporte terrestre y la navegación, al traviés de los tresatlánticos impulsaos por turbinas de vapor, que facilitaron el tresporte de pasaxeros y mercancíes, al amenorgase de forma considerable'l costu y tiempu emplegaos nos desplazamientos ente Europa y América. Calcúlase qu'ente'l periodu ente 1850 y 1940 moviéronse cerca de 55 millones d'europeos, la mayoría d'ellos, asítiase nos Estaos Xuníos, país que se convirtió nel principal polu d'atraición d'emigrantes europeos provenientes de les Islles Britániques, Italia, Alemaña, ente otros, anque los movimientos migratorios tamién se dirixeron escontra países como Arxentina, Brasil y Canadá.[7]

El capitalismu editar

El desenvolvimientu del capitalismu monopolista na segunda metá del sieglu XIX producir nel marcu d'un nuevu ciclu d'espansión xeneral y foi acompañáu d'una nueva crecedera de les fuercies granibles de dellos países. D'esta miente, el capital centralizóse y la producción concentrar al formase'l monopoliu col alcuerdu y unión de capitalistes. Asina, los monopolios llograron determinar les condiciones de venta de gran parte de los productos, afitando los precios y llogrando per ende mayores ganancies. Sicasí, los monopolios, magar tendieron a llograr un mayor o meyor control de los mercaos, nun esaniciaron por completu la llucha pola competencia, que asocedió tantu ente les mesmes corporaciones monopolistes como ente les empreses que se caltuvieron al marxe de los cartelos y de los trusts. Otra manera, facer más violenta tanto a nivel de los mercaos internos como de los internacionales. Nesti escenariu, los bancos xugaron un nuevu papel decisivu pal tresformamientu del capitalismu nun fenómenu que caracterizaría a la segunda parte del sieglu XIX, según a la primera del sieglu XX: el imperialismu (esto ye, los intentos d'establecer o caltener una soberanía formal d'una potencia determinada sobre otres sociedaes subordinaes a esta).

Mientres esti periodu, la nación industrial primaria n'Europa. Esto asocedió como resultáu de dellos factores. Alemaña, industrializándose dempués de Gran Bretaña, pudo modelar les sos fábriques como les de Gran Bretaña, aforrando asina una cantidá substancial de capital, esfuerciu y tiempu. Ente que Alemaña fixo usu de los últimos conceutos teunolóxicos, los británicos siguieron utilizando teunoloxía costosa y anticuada. Nel desenvolvimientu de la ciencia y l'investigación pura, los alemanes invirtieron más pesadamente que los británicos, especialmente na industria químico. El sistema alemán del cartelu (conocíu como Konzerne), siendo perceptiblemente concentráu, podía faer un usu más eficiente del capital fluyíu. Dalgunos creen que los pagos d'arreglu esixíos de Francia dempués de la so derrota na Guerra Franco-Prusiana de 1870 y 1871 apurriría'l capital necesariu pa dexar inversiones públiques masives n'infraestructura como ferrocarriles. Esto apurrió un mercáu grande pa los productos d'aceru innovador y facilitó el tresporte. L'anexón per parte de de les provincies d'Alsacia y Lorena, provocó qu'una parte de la que fuera la base industrial francesa pasara a Alemaña. Nos Estaos Xuníos la Segunda Revolución Industrial acomúñase comúnmente a la electrificación según empecipiar por Nikola Tesla, Thomas Alva Edison y George Westinghouse y pola xerencia científica según lo aplicao por Frederick Winslow Taylor.

Emerxencia de nueves potencies editar

Magar, na Primer Revolución Industrial, Inglaterra convertir na primer potencia económica, mientres la Segunda Revolución Industrial esta situación camudó radicalmente cola emerxencia de nueves potencies: Alemaña, qu'a partir de la so unificación tuvo un destacáu desenvolvimientu económicu ya industrial, según los Estaos Xuníos y Xapón. Per otra parte, Xapón a partir de la segunda metá del sieglu XIX, empezó a siguir un procesu de modernización. La restauración Meiji entamó una serie de reformes que teníen como propósitu romper l'aislamientu en que permaneciera'l país y esaniciar les torgues a la crecedera económica impuestos pol réxime de gobiernu antecesor, tomando como modelos de referencia a los países occidentales, principalmente los Estaos Xuníos, qu'ingresaren nel so territoriu. D'esta manera, el gobiernu Meiji promovió la creación de fábriques pa la industria pesao con teunoloxía importada dende Europa, según la espansión del poderíu militar. Pa principios del sieglu XX, Xapón llograra consolidar una importante crecedera industrial despuntiáu como potencia económica.[8]

  • Empezó'l so procesu industrial en 1840, y en 1914 convertir na principal potencia industrial.
  • Foi la principal potencia gracies a les sos meyores teunolóxiques y el bon usu de la economía.
  • A principios del sieglu XIX les torgues pa una producción industrial yera d'orde institucional: taba estazada en 39 pequeños estaos (unidaes polítiques independientes). Esto pon torgues al procesu industrializador por cuenta de les barreres aduaneres, a la esistencia d'una moneda distinta y al monopoliu comercial. Hai dificultá de poner en marcha un mercáu internu unificáu.
  • Pervivencia de traces feudales que llinden la movilización xeográfica, desalientan innovaciones y l'iniciativa personal. Toos estes traces feudales sumen cola invasión(1810).
  • 1834. Mercáu únicu de la Unión aduanera del estáu , que ye comercial, non política. Procesu industrializador con ésitu per tol continente por cuenta de la disposición de los recursos naturales y la llarga tradición industrial a casa (artesanal).
  • Inflúi'l modelu rusu. Fai frente a la competitividá de los productos ingleses qu'emprobecen los mercaos internos.
  • Sector punta: industria siderúrxico, químico y llétrico.
  • Importante'l papel educativu: promoción de la educación profesional, científica y téunica.
  • Papel fundamental de la lliberalización de la estructura económica social heredada del antiguu réxime; modernización de los sistemes de comunicación; política proteicionista qu'impulsa'l procesu industrializador.
  • Importancia del creitu bancariu y la gran empresa, carauterizada por un enclín a la espansión ya integración vertical.
  • Disponibilidad de recursos naturales (algodón, petroleu, oru, minerales, cueru, etc.).
  • Evolución demográfica.

El procesu demográficu d'Estaos Xuníos tuvo tres rasgos esenciales que lo caracterizaron. Tocantes a la población, esti país nun superaba los cuatro millones d'habitantes nel primer periodu; sicasí la mesma foi doblando cada 23 años, hasta qu'en víspores de la Guerra de Secesión llogró algamar los 32 millones. Sicasí, nel postreru terciu del sieglu se evidenciaría un relativu descensu en dichu crecedera.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Bilbao, Luis M.; Lanza, Ramón. Historia económica. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/11139/55646_HistoriaEconomicaCC.pdf?sequence=1. Consultáu'l 23 de mayu de 2015. 
  2. «Segundu grupu de países que s'industrialicen». elergonomista. Consultáu'l 30 d'avientu de 2010.
  3. Comín Comín, Alberto (2011). «6», Historia económica mundial. De los oríxenes a l'actualidá. Alianza Editorial. ISBN 978-84-206-5476-8.
  4. Landes, David, Progresu teunolóxicu y revolución industrial, Madrid, Tecnos, 1979.
  5. Comín, Francisco. «La segunda industrialización nel marcu de la primera globalización (1870-1913)», Historia económica mundial siglox X-XX. Crítica. ISBN 84-8432-648-9.
  6. Rodríguez Osuna, Jacinto (21 de payares de 2015). «Migraciones esteriores, transición demográfica y procesu de desarrollo». . Revista Española d'Investigaciones Sociolóxiques. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=250720. 
  7. http://www.encuentros-multidisciplinares.org/Revistan%C2%BA10/Concepci%C3%B3n%20Camareru%20Bull%C3%B3n.pdf
  8. [1]