La migración humana referir a la migración de les poblaciones de seres humanos y tien dos acepciones: una amplia qu'inclúi a tolos tipos de desplazamientos de los seres humanos, y otra, más acutada, que namái toma en cuenta aquellos desplazamientos qu'arreyen un cambéu de residencia de quien los realicen.[2]

Tases de migración en 2016: positiva (azul), negativa (naranxa), estable (verde), ensin datos (gris)[1]

El desplazamientu de persones al traviés de fronteres remontar a la creación d'estes. Na actualidá la migración forma parte del procesu de globalización. Siendo un importante componente del desenvolvimientu de los países industrializaos, plantega retos que Naciones Xuníes encamienta a solucionar nel marcu de los derechos humanos, la igualdá y la sostenibilidá.[3]

La busca de meyores condiciones de vida y de trabayu, el mercáu mundial del trabayu, les desigualdaes económiques, sociales y demográfiques persistentes, les violaciones de los derechos humanos, los cambeos ambientales según los conflictos y la violencia son impulsores de la migración. Cerca de 214 millones de persones, vale dicir, el 3% de la población mundial, de les cualos práuticamente la metá son muyeres, viven fora del so país d'orixe. La migración forma parte integral del procesu de desenvolvimientu. La migración Sur-Sur ye casi tan frecuente como la migración Sur-Norte y ye probable qu'aumente nel futuru próximu.
Naciones Xuníes - 2013. .[4]

Emigración ya inmigración editar

Cualquier procesu migratoriu implica dos conceutos:

  • Emigración ye la salida de persones d'un país, llugar o rexón, pa establecese n'otru país, llugar o rexón. La emigración implica una estimación negativa del nivel de vida d'una persona y de la so redolada familiar y una perceición de que al establecese n'otra parte van aumentar les sos perspectives económiques, sociales o d'otru tipu o, a lo menos, de que les sos esperances d'una vida meyor van faese efeutives nel futuru.
  • Inmigración ye la llegada a un país o llugar de persones procedentes d'otru país o llugar.

La forma de migración más importante dende'l sieglu XIX hasta la dómina actual ye la que se conoz como éxodu rural, que ye'l desplazamientu masivu d'habitantes dende'l mediu rural al urbanu: millones de persones treslládense añalmente del campu a la ciudá en tolos países del mundu (sobremanera, nos países subdesendolcaos) en busca de meyores condiciones de vida y, sobremanera, de mayores oportunidaes d'emplegu y d'educación pa los fíos.

Creencies editar

Munches cultures y grupos relixosos tienen mitos y referencies a les migraciones, que se remonten a tiempos bien antiguos:

Historia editar

La migración de los seres humanos ye un fenómenu mundial y ta presente en toles dómines de la hestoria y perdayuri del nuesu planeta.

La historia y la prehistoria de la humanidá fai referencia a los grandes movimientos culturales, económicos, xeográficos y políticos que dieron orixe a desplazamientos en masa de la población, tanto bonales como forzaos.

  • Les migraciones humanes prehistóriques del paleolíticu, constituyeron el primer procesu efeutivu na espansión de la humanidá hai más de 60 000 años, tomando en cuenta les diverses hipótesis del orixe de los humanos modernos.
  • N'América, a partir del ingresu de los primeros seres humanos, produciéronse amplies migraciones que poblaron toles rexones del continente ([5]). Anque paeza paradóxicu, el poblamientu inicial d'América travesando l'estrechu de Bering, nun se realizó mientres un periodu interglacial, cuando se rexistraben temperatures más templaes y apropiaes pa les grandes migraciones, sinón mientres la última glaciación, una y bones l'acumuladura de xelu nos continentes fixo menguar el nivel del mar, creando una ponte natural ente Asia y América y aprovechando la esistencia d'un corredor natural llibre de xelos ente'l glaciar laurentiano (llamáu asina pel ríu San Llorienzo) y el glaciar esistente sobre los montes occidentales d'América del Norte (Montes d'Alaska, cordal de les Cascaes, Montes Rocosos, etc.), como señalaba Gwen Schultz nun testu de 1963.[6] Ello ye que la llende d'esti estensu glaciar que cubría la mayor parte del Canadá y terminaba pol nordeste de los Estaos Xuníos ta marcáu pelos Grandes Llagos (drenados agora pol ríu San Llorienzo) y los llagos occidentales canadienses, drenados agora pol ríu Mackenzie: esta amplia zona taba cubierta por un casquete de xelu d'unos 3000 m d'espesura que los sos cantos formen anguaño los llagos señalaos amás de la badea de Hudson, ente que'l corredor llibre de xelos allugar al oeste del ríu Mackenzie y empobinábase escontra'l sur, polo que'l solazu yera abondosu casi tol añu.
  • La revolución neolítica d'África-Eurasia d'hai unos 9000 años y que consistió básicamente nel desenvolvimientu de l'agricultura intensiva baxu riego, traxo consigo un desplazamientu enorme de les poblaciones, nel que millones de persones abandonaron la so manera de vida nómada pa faese sedentarios. El procesu d'esta primer revolución asocedida na historia de la humanidá ta bien esplicáu en delles obres de V. Gordon Childe (especialmente en Los oríxenes de la civilización ([7])
  • La revolución neolítica americana d'hai unos 7000 años impulsó grandes migraciones estremaes escontra Centroamérica, les árees andines suramericanes y les amplies planicies orientales.[5]
  • Nel Oriente Mediu y nel Mediterraneu oriental (Mesopotamia, Exiptu, Persia, Media, Grecia, Macedonia, Fenicia) y nel Mediterraneu occidental (Cartago y Roma) la formación de los primeros imperios traxo consigo grandes desplazamientos de pobladores y soldaos, que s'encargaron d'ocupar, tanto llibremente como pola fuercia, nueves tierres. El casu de los colonos romanos que s'establecieron na antigua Dacia (actual Rumanía) puede sirvir d'exemplu d'estos desplazamientos.
  • N'América, la formación de los imperios andín y centroamericanu, impulsaron movimientos poblacionales na rexón del océanu Pacíficu, provenientes del norte y del sur del continente, qu'espublizaron descubrimientos como'l del maíz. Nel área del océanu Atlánticu el poblamientu foi influyíu poles grandes migraciones de la civilización non urbana tupí-guaraní.[5]
  • El periodu de les grandes migraciones sirvió por que munchos pueblos indoeuropeos estableciérense a entrambos llaos de los antiguos limes (llendes) del Imperiu romanu.
  • N'Europa, el feudalismu tuvo un efeutu dual en cuanto refierse a les migraciones de población: per una parte afitó a los llabradores al suelu, esto ye, a la tierra y aldegues de los distintos feudos. Pola otra, anque amenorgó'l comerciu, aumentó descomanadamente les guerres de conquista ente los feudos esistentes, lo cual dio orixe a verdaderes invasiones y desplazamientos masivos de la población, que fueron creciendo col aumentu y tresformamientu de dellos feudos nos Estaos Nacionales a fines de la Edá Media lo que, de la mesma, determinó la decadencia definitiva del sistema feudal.
  • Na Baxa Edá Media desenvolviéronse les redes de les ciudaes estáu, como la Lliga Hanseática nel noroeste européu y les ciudaes surdíes a entrambos llaos de los pasos al traviés de los Alpes y nes ciudaes del Norte d'Italia, col predominiu de Venecia, que aportó a la mayor ciudá d'Europa gracies al desenvolvimientu del comerciu. Estes ciudaes crecieron descomanadamente pol desenvolvimientu del comerciu y dieron llugar a grandes desplazamientos o migraciones ente'l mundu rural y dicir ciudaes, según el surdimientu d'otres aldegues tresformaes en burgos dedicaos a la manufactura artesanal qu'alimentaba esi comerciu.
  • Los empiezos de la Edá Moderna marquen l'entamu de los viaxes de descubrimientu, la formación d'Imperios d'ultramar, la colonización d'otros continentes y países per parte, principalmente, de los países europeos. El desenvolvimientu de la navegación dio llugar a unos desplazamientos masivos de millones de persones que, coles mesmes que dieron orixe a una verdadera despoblación en munchos países europeos, sirvieron pa fundar y poblar munchos países nuevos, sobremanera n'América, al traviés d'un procesu que puede considerase, coles mesmes, como una invasión y hasta xenocidiu (especialmente nos primeros tiempos) pero tamién como la fundación y desenvolvimientu d'un nuevu mundu con una mayor calidá de vida. La ocupación progresiva de l'América del Norte per parte de los españoles, franceses ya ingleses (nesti orde) fíxose más intensa col descubrimientu d'oru y plata nel Oeste del territoriu en 1848, pero esta ocupación, sobremanera nel sieglu XIX, tuvo calteres bien distintos a la espansión colonial en Hispanoamérica mientres la dómina colonial.
  • Rellacionáu cola ocupación colonial d'América, nos sieglos XVII y XVIII, delles monarquíes europees impulsaron el secuestru y la migración forzada de millones de persones africanes escontra'l continente americanu, pa ser utilizaes como esclavos.
  • El desenvolvimientu de la Revolución Industrial dio orixe al mayor procesu migratoriu de tola historia que nun terminó entá, sinón que ta tomando nueves formes: el llamáu éxodu rural, qu'arreyó a miles de millones de llabradores en tol mundu que fueron dando orixe, de la mesma, a la crecedera desafranao y escesivo de ciudaes enormes.
  • La Gran Emigración europea (1800-1950). Rellacionáu col éxodu rural dende empiezos del sieglu XIX y mientres casi un sieglu y mediu, millones d'europeos probes emigraron principalmente escontra América y Australia. Simultáneamente, América recibió grandes cantidaes d'inmigrantes provenientes del Oriente Mediu.
  • A partir de 1950 d'equí p'arriba viénose desenvolviendo un procesu emigratoriu de dimensiones incalculables nos países del tercer mundu, especialmente nos más poblaos. Tamién rellacionáu col éxodu rural, que nel tercer mundu empezó dempués que n'Europa, millones de persones de los países ensin desenvolver empecipiaron un procesu de migraciones escontra Estaos Xuníos, Europa, Canadá, Xapón y Australia, principalmente. Y la dimensión interna d'esta gran emigración siempres foi enforma mayor que la internacional, lo que ta respondíu por pol fechu bultable de que les grandes ciudaes más poblaes del mundu actual surdieron, precisamente, en países del tercer mundu (Shanghai, Mumbai, Méxicu).
  • Mientres los años trescurríos del sieglu XXI, apináronse los problemes de toa índole nel Mediu Oriente, principalmente, problemes políticos, relixosos, terrorismu, guerres, crisis económiques qu'esplotaron en proporciones nunca antes vistes en 2015, cuando se produció la llamada crisis migratoria n'Europa y que siguió ensin que s'acolumbre nenguna solución efeutiva que, necesariamente, tien que tener calter global, o a lo menos, européu.

Tipos de migraciones editar

 
La ciudá nueva New Harmony, Indiana, Estaos Xuníos, planiada según los lineamientos del socialista utópicu Robert Owen en 1838, que diba ser fundada con inmigrantes.

Según el tiempu:

  • Migración temporal: cuando'l migrante va tar nel llugar de destín por un periodu de tiempu y dempués torna al so llugar d'orixe.
  • Migración permanente: cuando'l migrante va tar nel llugar de destín de manera permanente o pa tola vida.

Según el so calter:

  • Migración forzada: cuando'l migrante parte del so llugar de residencia por situaciones qu'amenacien la so vida o en contra de la so voluntá. Por casu, un conflictu armáu o los desastres naturales.
  • Migración voluntaria: cuando'l migrante parte del so llugar de residencia por voluntá propia en busca d'una meyor calidá de vida.

Según el so destín:

  • Migración interna: cuando'l llugar de destín del migrante ye dientro del mesmu país, esto ye, treslládase a otra rexón o llugar.
  • Migración internacional: cuando'l llugar de destín del migrante ye otru país distintu.

Les migraciones pueden considerase según el llugar de procedencia y según la duración del procesu migratoriu. Si hai encruz de fronteres ente dos países, la migración denominar esterna o internacional y interna o nacional en casu contrariu. Les migraciones pueden considerase como emigración dende'l puntu de vista del llugar de salida y como inmigración nel llugar de llegada. Denominar balanza migratoria o saldu migratoriu a la diferencia ente emigración ya inmigración. Asina, el saldu migratoriu va poder ser positivu cuando la inmigración ye mayor que la emigración y negativu en casu contrariu. En dellos testos denominar emigración neta al saldu migratoriu negativu ya inmigración neta al saldu migratoriu positivu. L'emplegu d'estes últimes denominaciones facer pa evitar el tracamundiu ente'l significáu cuantitativu del términu positivu (más habitantes) y el significáu cualitativu de dicha pallabra (meyor). Podemos dicir, en sentíu inversu, la mesma idea con respectu al saldu migratoriu negativu.

La imaxe amuésanos el diseñu d'una ciudá nueva (New Harmony) planiada pol socialista utópicu d'orixe galés Robert Owen que se diba a construyir nun terrenal despobláu d'Indiana, n'Estaos Xuníos, col fin d'apurrir una residencia y distintos tipos de trabayu pa inmigrantes procedentes d'otros llugares. Anque esti proyeutu nun llegó a realizase, la hestoria ta llena de proyeutos más o menos similares y muncho más afortunaos que vinieron ser, coles mesmes, una especie de señuelo pa nuevos inmigrantes y una solución económica pal desenvolvimientu económicu de les nueves tierres. Ente estos proyeutos pueden citase:

  • La planificación de les ciudaes iberoamericanes (principalmente, hispanoamericanes) d'alcuerdu a les Ordenances de Felipe II, qu'establecíen nel sieglu XVI les carauterístiques que teníen de tener toles ciudaes españoles d'América;
  • El diseñu del Enanche en Barcelona según les idees d'Ildefonso Cerdá, que recoyía dalgunes de les propuestes de Owen con al respeutive de la construcción de viviendes alredor con una zona central común pa pequeñes industries, institutos educativos y comercios,
  • La idea de les ciudaes-satélite (soviétiques y de munchos otros países), etc.
  • El poblamientu de les zones fronterices con Haití per parte de la República Dominicana mientres los años de posguerra (Guerra Civil española y Segunda Guerra mundial). Aceptáronse colonos procedentes d'España y d'otros países, col fin d'establecer una cierta presión en contra de la inmigración illegal de la población haitiana, muncho más numberosa y en peor estáu de superpoblación y de probeza, que venía fuxendo de la so situación desaxeradamente precaria.

Y toes estes idees teníen de mancomún que se vinieron desenvolviendo col apurra mayoritariu d'inmigrantes.

 
Migrant Mother (Madre migrante), semeya de Dorothea Lange, amuesa a Florence Owens Thompson, de 32 años, una cosechadora d'arbeyos y madre de siete fíos, mientres la dómina de la Gran Depresión, en Nipomo, California (marzu de 1936).

Tocantes a la duración de les migraciones pueden considerase les migraciones temporales, que dacuando son migraciones estacionales pa trabayar nes colleches, tornando dempués a los sos llugares d'orixe; y les migraciones definitives, cuando los emigrantes establecer nel país o llugar de llegada per tiempu indefiníu. Una situación entá más dura ye la que teníen que soportar los trabayadores de les xeres agrícoles mientres la dómina de la Gran Depresión, puesta de relieve pola imaxe de la Madre migrante (Florence Owens Thompson) tomada por Dorothea Lange, destacada fotógrafa y fotoperiodista famosa pol so trabayu periodísticu sobre la Gran Depresión. N'efeutu, los llabradores quitaos mientres esta dómina, que coincidió colos años 30 del sieglu XX, víense obligaos a movese de cutio en busca de trabayu, polo que la so esistencia yera bien precaria. El nome de la fotografía, Migrant Mother (Madre migrante), esclaria perbién esta situación, yá que, en realidá, yera coles mesmes emigrante ya inmigrante, yá que tenía que movese como nómada en busca de trabayu por distintos estaos norteamericanos.

Los habitantes de delles comunidaes llatinoamericanes (especialmente de Méxicu) trabayen nos Estaos Xuníos y tornen añalmente a les sos poblaciones d'orixe al vencese'l so contratu. A esto llámase-y migración cíclica, porque realicen el mesmu desplazamientu de manera regular y constante. Munchos d'ellos migren a los Estaos Xuníos pela vía illegal, pagando los servicios de «polleros» o «coyotes» (traficantes de persones) y viaxando en condiciones nes que ponen n'alto riesgu la so vida. Lo mesmo asocede n'otros continentes y países anque los traficantes de persones, según los medios d'emigración y el tratamientu de la inmigración illegal nos distintos países reciben otros nomes y los problemes varien a lo llargo del tiempu (les polítiques migratories pueden variar) y del espaciu: les polítiques migratories pueden variar, y de fechu varien, de país en país. L'Altu Comisionado de les Naciones Xuníes pa los Refuxaos (Acnur), una axencia de les Naciones Xuníes allugada en Xinebra que s'encarga de la situación mundial de los refuxaos y de los sos problemes humanitarios cada vez más graves, editó numberosos trabayos sobre esta tema.[8]

Causes de les migraciones editar

Les migraciones constitúin un fenómenu demográficu por demás complexu que respuende a causes diverses y bien difíciles de determinar, cuantimás porque por cuenta de les migraciones irregulares o amarutaes d'actividaes turístiques o d'otra índole, los datos cuantitativos son difíciles de llograr, especialmente nel casu de los países subdesendolcaos. Les principales causes de les migraciones son:

Causes polítiques editar

Por persecución y vengación política abandonen un país pa residenciarse n'otru o, siquier, intenten abandonalo, anque de cutiu pueden llegar inclusive a perder la vida cuando se trata de rexímenes totalitarios. Cuando les persones emigren por persecuciones polítiques nel so propiu país, falar d'exiliaos políticos, como asocedió nel casu de los españoles que fuxíen de la persecución del dempués de la Guerra Civil, según munchos otros que se dirixeron a otros países. En gran parte, la crisis migratoria n'Europa qu'algamó'l so nivel más grave nel 2015, tuvo y sigue teniendo motivos políticos y confrontaciones internes que s'apinó pol impautu nes poblaciones vulnerables, como les muyeres y, sobremanera, los neños, como puede trate nun blogue de la UNICEF ([9])

Causes culturales editar

La base cultural d'una población determinada ye un factor bien importante a la de decidir a qué país o llugar va emigrase. La cultura (relixón, idioma, tradiciones, costumes, etc.) tien enforma pesu na decisión de quedase nun país o emigrar d'ésti. Les posibilidaes educatives son bien importantes a la de decidir les migraciones d'un llugar a otru, hasta'l puntu de que, nel éxodu rural, esti factor ye de cutiu determinante, una y bones los qu'emigren del mediu rural al urbanu suelen ser adultos mozos, que tienen mayores probabilidaes de tener fíos pequeños.

Causes sociu-económiques editar

Son les causes fundamentales en cualquier procesu migratoriu. Ello ye que esiste una rellación direuta ente desenvolvimientu socioeconómico ya inmigración y, poro, ente subdesarrollu y emigración. La mayor parte de los qu'emigren facer por motivos económicos, fuxendo de la probeza, buscando accesu al trabayu, un meyor nivel de vida, meyores condiciones de trabayu y remuneración, o en casos más críticos, por cuestiones de sobrevivencia. La situación de fame y miseria en munchos países subdesendolcaos obliga a munchos emigrantes a arriesgar la so vida (y hasta perdela n'ensame d'ocasiones), con tal de salir de la so situación.

Causes familiares editar

Los venceyos familiares tamién resulten un factor importante na decisión d'emigrar,

Migración infantil. Nel mundu actual non solo esiste la migración d'adultos, sinón tamién de menores d'edá. Les principales causes d'esti fechu son:

  • El tener familiares que yá migraron.
  • El deséu de los padres de querer tener meyor nivel económicu pa la familia (la mayoría solo viven cola madre, que de cutiu suel tener dellos fíos).
  • La busca d'una meyor calidá de vida per parte de los sos padres o familiar a cargu.

Causes béliques y otros conflictos internacionales editar

 
Migrantes y refuxaos internaos nel centru de detención de Fylakio en Tracia, Grecia.

Constitúin una verdadera fonte de migraciones forzaes, que dieron orixe a desplazamientos masivos de la población, fuxendo del estermín o de la persecución del país o exércitu vencedor. La Segunda Guerra Mundial n'Europa (y tamién n'Asia), según guerres posteriores n'África (Biafra, Uganda, Somalia, Sudán, etc.) y n'otres partes del mundu, dieron orixe a enormes desplazamientos de la población o, como podemos dicir tamién, migraciones forzaes.

Catástrofes xeneralizaes editar

Los efeutos de grandes terremotos, hinchentes, seques enllargaes, ciclones, tsunamis, epidemies y otres catástrofes tanto naturales como sociales (o una combinación de dambes, que ye muncho más frecuente) causaron grandes desplazamientos de seres humanos (tamién podríamos consideralos como migraciones forzoses) mientres toles dómines, pero viniéronse agravando nos últimos tiempos pola crecedera de la población y la ocupación d'árees de mayor riesgu d'escurrimientu d'eses catástrofes. Esti panorama fai que sía bien difícil, si non imposible, discriminar ente les causes de les migraciones debíes a catástrofes naturales de les d'otru tipu. Un terremotu d'escasa intensidá, por casu, pue ser bien destructivu n'árees subdesendolcaes con viviendes precaries y ensin una organización social y económico importante; ente que n'otros países más desenvueltos y culturalmente más avanzaos, otru terremotu de la mesma intensidá puede nun tener casi nenguna consecuencia negativa en materia de la infraestructura del país y de la perda de vides.

Efeutos de la migración editar

La migración humana contemporánea produz efeutos significativos nes sociedaes emisor y receptor, de mayor o menor transcendencia dependiendo de múltiples factores: la so magnitú, tipu de migración, estructura socioeconómica de los países implicaos…

Efeutos de la migración nos países d'orixe editar

Nun siendo posible xeneralizar, nos países d'orixe, entender nos países con una economía débil, tiense la perceición de que la emigración ye positiva.[10]

Nestos países, la migración supón un aliviu ante una fuerte demanda d'emplegu que'l so texíu económico nun puede absorber, en casos, apangando problemes de superpoblación, desaniciando tamién situaciones de probeza nes families migrantes o con miembros migrantes.

Como más direutu efeutu positivu considérense les remeses», les cantidaes de dineru que los emigrantes unvien a los sos países d'orixe. Estes remeses pueden llegar a suponer una de les más importantes partíes entrantes de la so Balanza de Pagos. Nel casu estudiáu de Méxicu, representen el 2,1% del PIB nacional (2010), asitiándose en 2008 en segundu llugar como fonte de divises, por detrás de les esportaciones de petroleu y per delantre de partíes importantes como'l turismu o la inversión estranxera direuta.[11] Otru importante efeutu positivu sería la torna de los emigrantes, «Los emigrantes pueden retornar a xenerar fechos importantes pa la vida económica y política del so país d'orixe debíu al cúmulu d'esperiencies recoyíes y capacitación adquirida».[12]

Esistiríen tamién efeutos sociales que podríen ser positivos o negativos, probablemente prevaleciendo los negativos. Como efeutos negativos cabría señalar la desestructuración de les families xenerando problemes afeutivos nos sos miembros. Cuando los emigrantes son los padres podría sumase una desaparente atención de los fíos que podría llevalos a la marginalidad o la delincuencia. Por contrariu, les families podríen adquirir una conciencia solidaria más acentuada, ampliando los venceyos en modelos de familia más estensos.

De resultes de la migración internacional, cada vez son más frecuentes los llares en que los miembros viven en siquier dos países distintos. Ello dio orixe a un nuevu tipu d'arreglu denomináu “families transnacionales”. Trátase d'unidaes familiares que los sos miembros viven una parte o la mayor parte del tiempu separaos los unos de los otros, siendo capaces de crear venceyos que dexen que'l so miembros siéntanse parte d'una unidá y perciban el so bienestar dende una dimensión coleutiva, a pesar de la distancia física.
Conseyu Nacional de Población (COPANO) Méxicu.[13]

Tamién, dependiendo de la so magnitú, pue ser importante la so incidencia na demografía de los países. Siendo los emigrantes fundamentalmente nuevos, la población de los países emisores vese avieyada, pudiendo influyir nel desequilibriu ente sexos según la migración sía masculina o femenina. Si'l desequilibriu ye bien acusáu, va traer un cambéu de «roles y rellaciones de xéneru, según nes actividaes doméstiques y extradomésticas que desempeñen les persones migrantes y non migrantes», en casos condució a una mayor participación de la muyer nel mercáu de trabayu.[14] Otru efeutu negativu ye la salida de persones cualificaes, anque esta migración sía la de Sur-Norte. Sía que non, los emigrantes son miembros que la comunidá invirtió na so formación (los emigrantes vanse yá siendo mozos, n'edá de trabayar, dempués yá del so periodu de formación), xenerando una posible perda de la fuercia de trabayu del país.

La emigración supón un drama pa les persones y families que se ven obligaes a emigrar yá sía por problemes económicos o políticos. Sufren la esraizadura diendo integrase en sociedaes que-yos van ser estrañes cuando non contraries, na mayoría de los casos a ocupar los puestos más baxos d'eses sociedaes, con problemes d'integración nes mesmes y dificultaes en caltener les sos costumes y cultura, probablemente sufriendo la incomprensión de les sociedaes receptores.

Efeutos de la migración nos países de destín editar

Tradicionalmente, los estudios sobre los efeutos de la migración nos países receptores centráronse nos sos efeutos negativos.[15] «Esti tratamientu ta llaráu de munchos prexuicios infundaos que son esplotaos nel conciertu eleutoral, remanando comentarios sobre la inmigración como causante del aumentu del desemplegu, cayida de los salarios, disputa de los servicios sociales, ablayar los precios de bienes muebles ya inmuebles nos sos llugares de residencia ya infestar de plagues y enfermedaes la so redolada, como tamién el de xenerar violencia y delincuencia».[16]

Anguaño (2017), la mayoría de los estudios conclúin en que l'impautu de la migración en términos macroeconómicos ye “más bien exiguo”. Sobre l'impautu nel nivel salarial los estudios son discrepantes, unos reflexen un impautu negativu y n'otros positivu. Un estudiu (Hotchliss y Quispe-Agnokli (2008) conclúi qu'una medría de la población d'emigrante del 10% el nivel salarial de los nativos escai ente'l 1 y 4% nos EEXX. En cuantes que Butcher y Card (1991) n'otru estudiu atopen que l'efeutu de la migración nos salarios de los trabayadores nativos d'Estaos Xuníos, inclusive de los menos calificaos, ye práuticamente nulu. En cuantes que según Ottaviano y Peri (2006), la inmigración rexistrada n'EEXX nel periodu 1980-2000 influyó na medría de los salarios de los nativos nun 2%, «onde los más favorecíos fueron los trabayadores con siquier educación preparatoria».[17]

Otru de los argumentos al respeutive de los efeutos negativos de la migración nel país receptor ye que los migrantes y les sos families demanden beneficios de la seguridá social como salú y educación, colo cual alcen los costos de la seguridá social ya impacten na calidá de los servicios. Sobre esto, Tapinos (1993, citáu en Comisión Interamericana de Derechos Humanos, 2005) al faer una revisión de la lliteratura sobre los efeutos de la migración nos países de destín indica que nun esiste evidencia concluyente en redol a la incidencia negativa de la presencia d'inmigrantes nel sistema de bienestar de los países receptores
Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA

La División de Población de les Naciones Xuníes alvierte sobre l'avieyamientu de la población nos países desenvueltos, señalando que nel añu 2000 el 20% de la población tenía 60 o más años d'edá, envalorando que pa 2050 la proporción sráa d'un terciu.[18] Esti avieyamientu de la población, la menor proporción de población activa, fai probable que nun futuru más o menos cercanu los sistemes de seguridá social nos países desenvueltos, principales receptores de la migración, tengan problemes pa caltener la so viabilidá. «La inmigración que reciben estos países puede ayudar a caltener l'equilibriu en tales sistemes al amontar la proporción de trabayadores activos y collo les contribuciones a los sistemes de seguridá social».[19]

La migración, nos países receptores, contribúi a minorar los efeutos negativos de los ciclos económicos. El fluxu d'emigrantes aumenta en tiempos d'espansión y escai en tiempos de recesión. Nos ciclos espansivos, contribúi al desenvolvimientu económicu del país de la qu'amenorga les tensiones que se dan nestos ciclos. Al sumase a la ufierta llaboriar tiende a evitar sobrecostos llaborales que repercutiríen na inflación de precios, comprometiendo los llogros del ciclu.[20] En cuantes que nel ciclu de recesión, son los emigrantes los más vulnerables, en casos viéndose obligaos a tornar a los sos países, influyendo favorablemente nes tases de desemplegu.

Igualmente positiva ye la migración nel texíu económico de los países receptores, desenvolviendo un llabor granible y, tamién importante, demandando bienes, alzando'l consumu agregáu.[21]

Los inmigrantes suponen una fuercia llaboral na que'l país nun tuvo qu'invertir, viniendo n'edá d'incorporase al mercáu llaboral,[22] y nun futuru con menores costos sociales que los nativos yá que, en parte, pasáu un tiempu retornen al so país antes d'acabar la so edá llaboral. Los inmigrantes, lloñe de suponer un costu pa los servicios sociales, sistema d'educación… «col pasu del tiempu vuélvense contribuyentes netos, yá que son más nuevos que la población nativa» .[21]

Como resultáu de los efeutos económicos positivos que la inmigración puede tener nos llugares de destín tales como un impautu favorable en remocicar a encomalo llaboral, n'ameyorar les finances de los sistemes de seguridá social, en facilitar el quefer de la política económica, n'aumentar nel consumu, y en favorecer la xeneración d'emplegos, ente otros; la inmigración puede impautar positivamente na crecedera económica del país receptor.
Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA

Teoríes migratories editar

A les traces, les teoríes migratories constitúin una astraición de los principales modelos de comportamientu ante la decisión de migrar a escala individual o familiar.

Tipos de teoríes editar

Les migraciones fueron analizaes dende'l puntu de vista de distintes disciplines académiques, esistiendo güei un conxuntu de teoríes altamente especializaes sobre les mesmes. Esta especialización non siempres foi en provechu del diálogu interdisciplinariu y una visión más holística del procesu migratoriu.[23] En particular, los enfoques económicos, cola so aplicación de modelos fuertemente sofisticaos y formalizaos matemáticamente, tendieron a crear un campu d'estudios práuticamente separáu del restu de les otres disciplines.[24]

 
La Finca Colorada construyir en Valencia en 1930 como un edificiu destináu a múltiples viviendes pa obreros, con espacios interiores (mercáu, escueles, xardinos) comunes pa tolos sos habitantes. Ocupaba una mazana y cada unu de los accesos dende los cuatro calles tenía la so escalera y ascensor, amás d'un accesu al patiu internu común, lo cual faía posible aportar a cada escalera tantu dende l'esterior como dende l'interior. Foi un diseñu del arquiteutu Enrique Viedma Vidal inspiráu nel Plan del enanche barcelonés d'Ildefonso Cerdá. La Finca Colorada venía satisfaer una necesidá de vivienda de la dómina pol enorme puxanza de la inmigración creada pol éxodu rural debíu a la enorme meyora de la industrialización.

A pesar d'esta diversificación y especialización pueden establecese ciertos parámetros p'arrexuntar los distintos enfoques n'usu. Una forma simple de clasificar estos enfoques ye atendiendo a la énfasis que se pon en distintos aspeutos de los fenómenos migratorios. Asina, por casu, hai enfoques qu'acentúen los asina llamaos factores d'espulsión (push factors na terminoloxía académica) qu'emburrien a los migrantes a dexar les sos respeutives rexones o países (guerres, dificultaes económiques, persecuciones relixoses, desastres medioambientales, etc.). Per otra parte, tán los enfoques qu'acentúen los factores d'atraición (pull factors) que llamen a los migrantes escontra determinaes rexones o países (meyores salarios, democracia, paz, accesu a la tierra y condiciones favorables de vida polo xeneral, cuantimás, al accesu a les viviendes urbanes cola so dotación de servicios, tal como se ve representáu na Finca Colorada de Valencia).

Enfoques migratorios según el nivel d'analís editar

Otra forma d'arrexuntar los diversos enfoques ye emprestando atención al nivel del analís ufiertáu. Asina por casu, tenemos analís qu'enfoquen prioritariamente los aspeutos agregaos o estructurales (niveles comparativos de desenvolvimientu, estándares de vida, condiciones demográfiques, grandes cambeos socioculturales, les teunoloxíes de la comunicación y el tresporte, etc.) y que por ello pueden ser llamaes esplicaciones o enfoque «macro». Estes fueron les primeres teoríes sobre'l fenómenu migratoriu y la so fuercia esplicativo ye notable a un nivel xeneral. Sicasí, la decisión de migrar nin arreya a tolos que se ven afeutaos polos mesmos factores macro nin puede deducise de manera axomática de ciertes disparidades estructurales. Ye por ello qu'otros enfoques trataron d'entender la decisión mesma de migrar a un nivel individual o de la redolada humana que direutamente la influencia. Tamos por tanto frente a enfoques que pueden ser llamaos «micro» o empobinaos a entender el por qué de la decisión particular de migrar. Sicasí, mientres les últimes décades viénose poniendo mayor interés nel nivel entemediu, o mediador ente les condiciones estructurales y les decisiones individuales, que por ello podemos llamar perspeutiva «meso». Trátase d'entender fundamentalmente les redes sociales y les organizaciones ya instituciones concretes que faen posible la migración. Les redes o cadenes migratories fueron, cuantimás, un focu de gran interés dientro d'esta perspeutiva meso.[25][26] Tamién les organizaciones de calter criminal fueron estudiaes a esti nivel.[27]

De siguío van dase exemplos d'estos trés tipos d'enfoques, macro, micro y meso, tratando d'esta manera d'entender apurrir que cada unu d'ellos fai, a la so manera, a la comprensión de les migraciones.

Enfoques migratorios a nivel macro editar

El enfoque demográficu ye carauterísticu d'esti nivel d'analís, poniendo l'acentu sobre les disparidades en cuanto al desenvolvimientu poblacional ente diverses rexones y países. Esta ye, ensin dulda, la base de too analís seriu de los fenómenos migratorios qu'algama una importancia cuantitativa yá que nos da una visión xeneral sobre la esistencia d'un potencial o d'una demanda migratoria. Esto rellaciónase, polo xeneral, cola fase en que diverses zones del mundu atopar na asina llamada «transición demográfica», esto ye, nos cambeos na rellación ente la tasa de natalidá y de mortalidá qu'espliquen la gran espansión demográfica de los últimos dos sieglos. Nesti sentíu, les sociedaes europees entraron nuna fase pos transición demográfica, en qu'esta tiende inclusive a revertise nel sentíu de que la tasa de mortalidá supera a la de natalidá, xenerando por ello un decrecimiento poblacional. El contraste más bultable con esta situación atopar nel continente africanu, onde'l diferencial ente natalidá y mortalidá ye, a pesar de les altes tases de mortalidá, bien grande, dando orixe a una estraordinaria medría poblacional. Asina por casu, ente 2010 y 2050 la Comisión de Naciones Xuníes pa la Población agora una cayida na población n'edá activa (15 a 64 años) europea d'un 20 % (de 500 a 398 millones) ente que l'africana más que se doblaría (de 581 a 1310 millones).[28] Estes diferencies tan evidentes danlu de por sí una posición muncho más competitiva nel so mercáu de trabayu a la población n'edá activa que s'atopa n'Europa respeuto d'aquella que s'atopa n'África. Esto debe, poques gracies, combinase cola disposición de recursos naturales y el nivel de desenvolvimientu alcanzáu pa poder cubicar con mayor exactitú'l significáu de les disparidades demográfiques esistentes.

Un enfoque sociolóxicu a nivel macro ye aquel qu'acostuma llamase «paradigma de la modernización», qu'acomuña les migraciones con procesos de cambéu socioculturales que predisponen a aumentar la movilidá humana. Pasaríase asina d'una situación de mayor sedentariedad y fuerte adscripción a la redolada llocal, mesma d'una «sociedá tradicional», a una situación d'alta movilidá y adscripciones difuses a distintos niveles, mesma d'una sociedá moderna». Estos cambeos potenciaríen primero les migraciones internes ysobremanera, el procesu d'urbanización, pa depués pasar a una fase de migraciones de más llargu algame incluyendo les internacionales.

A nivel económicu, la economía ortodoxa o «economía neoclásica» acentuó les diverses dotaciones de factores granibles (recursos naturales, trabayu, capital, etc.) en diverses árees y países, lo que da una retribución económica distinta al usu d'esos factores.[29] Nel casu de les migraciones la bayura de fuercia de trabayu en rellación a otros factores granibles potenciaría la emigración por cuenta de los baxos salarios d'un trabayu superabundante. Pela so parte, rexones con, por casu, enforma capital o tierra en rellación a la población activa disponible tenderíen a xenerar unos ingresos más altos al trabayu y ser, por ello, curiosos como llugares d'inmigración. Este sería'l casu típicu d'Estaos Xuníos nel sieglu XIX, con muncha tierra accesible y poca población, respectu d'una Europa con poca tierra en rellación a la so población. Lo mesmo asocedería güei ente les rexones más desenvueltes con muncho capital y relativamente pocos trabayadores respectu de munches árees menos desenvueltes qu'amuesen la situación inversa. En bones cuentes, los fluxos migratorios, según otros fluxos económicos, tenderíen a crear una situación de mayor equilibriu na dotación y remuneración de los factores granibles a nivel global. Esti equilibriu implicaría un meyor usu de los mesmos, xenerando grandes ventayes globales y abriendo oportunidaes sustanciales de meyoramientu de les condiciones de trabayu y de vida de los migrantes en rellación a la so situación nel país d'orixe, magar les mesmes pueden paecer desventayoses en comparanza coles condiciones imperantes ente los trabayadores y les población de los países d'acoyida. Esta perspeutiva macroeconómica enfatiza tamién les torgues a la inmigración provenientes de les organizaciones de los trabayadores de los países más desenvueltos que veríen debilitáu'l so poder de negociación y per ende los sos ascensos salariales al aumentar la cantidá de mano d'obra ufiertada nel so mercáu de trabayu. Este ye un típicu exemplu de lo que se conoz como conflictu ente los insiders (grupos que tán yá adientro) y los outsiders (nuevos grupos que primen por entrar nun mercáu de trabayu más favorable).

Dende un puntu de vista dinámicu la economía ortodoxa ellaboró una serie de teoríes alrodiu de les rellaciones ente migración, probeza y desenvolvimientu.[30] Partir d'una rellación inversa ente probeza y migraciones de medianu y, cuantimás, migraciones internacionales de llargu algame. Esti tipu de migraciones son, davezu, bien costoses en rellación a los recursos disponibles polos sectores más probes de la población mundial. Esto ye lo que se conoz como «trampa de la probeza» qu'enzanca o torga qu'aquellos que más tendríen que ganar migrando nun puedan encarar la inversión qu'ello supón. Los que de normal migren nun son, según esta perspeutiva, los más probes sinón sectores medios o relativamente privilexaos de sociedá en desenvolvimientu. Ye por ello que se fala d'una «autoselección» social y educativamente positiva de los emigrantes respectu del total de la población del país d'orixe. Esto mesmu esplica'l fechu de que la emigración tienda a crecer, contrariamente a lo que davezu se cree, cuando s'empecipia un procesu esitosu de desenvolvimientu yá que el mesmu abre posibilidaes por que más y más persones puedan invertir na migración escontra países onde'l so «capital humanu» sería entá más rentable. Esta emigración vien de la mesma a potenciar, per mediu de les remeses, el desenvolvimientu del país d'orixe, xenerándose asina un círculu virtuosu» ente desenvolvimientu, emigración y más desenvolvimientu. Cuando'l nivel de desenvolvimientu del país d'emigración averar al del país d'inmigración el fluxu tiende a ralentizase pa depués detenese y, finalmente, invertise, formando aquello que se llamó la «O invertida». Un exemplu bultable d'esti procesu ye la emigración española escontra'l norte d'Europa, que foi fuertemente potenciada pol desenvolvimientu económicu español de los años 1960 pa depués, nos 70, detenese ya invertise cuando España algamó niveles de bienestar que magar entá yeren inferiores a los del norte européu nun compensaben yá los costos de too tipu qu'impon la emigración.

L'enfoque económicu antagónicu al recién espuestu proponer diverses escueles de pensamientu neomarxistes, qu'acentúen la polarización internacional que vendría emprobecer crecientemente les asina llamaes «periferies» del sistema capitalista mundial, forzando a les sos poblaciones a emigrar pa subsistir creando d'esta manera una especie de «tercer» o «cuartu mundu» migrante que s'ufierta por baxos salariu y aceptando condiciones de «sobresplotación» nos mercaos de trabayu del mundu desarrolláu. Estes perspectives tienen el so orixe na Escuela o teoría de la Dependencia, popularizada por autores como André Gunder Frank yá nos años 1960. Immanuel Wallerstein publicó una gran cantidá de llibros y ensayos, ente ellos cuatro tomo sobre'l desenvolvimientu del sistema-mundu» capitalista. Pa conocer la so perspeutiva puede consultase Immanuel Wallerstein (2006), Analís de sistemes-mundo. Una introducción, Madrid: Sieglu XXI.</ref> D'alcuerdu a esti enfoque taríamos frente a un círculu viciosu d'esplotación, empobrecimiento, emigración y mayor empobrecimiento. Esta perspeutiva xeneral foi complementada poles teoríes del mercáu dual» o «segmentado» de trabayu, acomuñaes a los nomes de Michael Piore, Stephen Castles y Godula Kosak. Pa esti autores esisten dos tipos de mercaos llaborales y, ello ye que dos tipos de clases trabayadores nos países desenvueltos: una compuesta fundamentalmente polos autóctonos, que comparten condiciones regulares y aceptables de trabayu, y otra formada polos inmigrantessobremanera aquellos en diverses situaciones d'irregularidá, qu'escarecen de condiciones segures y dignes de trabayu.[31]

Enfoques migratorios a nivel micro editar

Enfocar micro surden de la necesidá d'esplicar les decisiones reales de los suxetos de les migraciones, esto ye, de los migrantes mesmos. El puntu de partida d'estes reflexones ye que realmente esiste una decisión migratoria y que nun se trata d'un fechu puramente forzosu, como sería'l tráficu d'esclavos o les deportaciones masives de población. Estes situaciones estremes esclúin por cierto toa decisión del individuu migrante que, ello ye que nun ye suxetu de l'aición de migrar sinón víctima o oxetu de la decisión d'otros. Sicasí, na gran mayoría de los casos esiste un momentu de voluntariedá y decisión que tien de ser esplicáu, entá so condiciones bien penoses. De fechu non toos, nin siquier la mayoría d'una población sometida a persecuciones polítiques intenses o a condiciones económiques desventayoses dexen los sos países d'orixe. Facer dalgunos y non otros qu'opten, por más dura que sía esa opción, por quedase y aguantar a les condiciones adverses. Esto fai relevante la entruga pola decisión de migrar en circunstancies bien variaes.

La teoría económica ortodoxa enfoca esta tema como si l'emigrante fora un inversor cualesquier, que fai una evaluación de costos y beneficios y escueye, d'alcuerdu a esi cálculu y buscando maximizar los sos beneficios, si emigrar o non. Trátase d'un cálculu difícil d'evaluar en términos exactos yá que implica una serie d'incertidumes y de costos que escasamente déxense sopesar (dexar a la familia, a los conocíos y a lo conocío, etc.). La decisión racional» puede, amás, ser perfectamente «irracional» nel sentíu de que'l cálculu puede basase n'informaciones erraes. Tou esto non obsta pa considerar al migrante como un «homo oeconomicus» de testu yá que estos fallos d'información pueden dase nel casu de cualquier consumidor o inversor. Según esti aproximamientu, unu de los factores decisivos de la decisión d'emigrar ye la rentabilidá potencial del capital humanu del migrante nun nuevu mercáu de trabayu, a lo que se -y contraponen, como costos, el so ingresu actual y otres perdes» de la emigración. Esto ye lo que vendría esplicar la observación incontrovertible de que, a falta de torgues mayores y teniendo los recursos pa migrar, los fluxos migratorios tiendan a dir de países de menores salarios a aquellos de mayores salarios.

Contrapuestu a esti puntu de vista explícitamente individualista surdió l'asina llamáu paradigma de la nueva economía de la migración.[32] Nesta perspeutiva muévese'l focu d'atención de la decisión individual a la del grupu humanu que forma la redolada orixinal del migrante (la so familia nuclear o estendida, los sos vecinos, el so pueblu, etc.). Coles mesmes ponse l'acentu non sobre la maximización del beneficiu sinón sobre la minimización de los riesgos, que se llogra al mover miembros (davezu nuevos) d'un grupu a diversos nichos económicos. Trátase, en resume, d'una decisión de migrar qu'atañe a un individuu pero que foi tomada y financiada colectivamente como parte d'una estratexa de sobrevivencia de too un grupu humanu, lo qu'implica que'l migrante lleva consigo y tien de responder a una serie de compromisos y llealtaes col so grupu d'orixe. La so conducta debe por ello ser grupal y non individualista, especialmente en cuanto al usu de los beneficios económicos de migración (obligación d'unviar remeses) y a los compromisos de llargu plazu, como por casu la eleición d'esposa o maríu o'l compromisu d'ayudar a nuevos migrantes del mesmu grupu d'orixe. Fórmense asina tanto cadenes migratories como fuertes solidaridaes transnacionales que condicionen vitalmente la vida del inmigrante.

A pesar de les sos evidentes diferencies cabo destacar una semeyanza básica ente l'enfoque micro de la economía ortodoxa y el de la nueva economía de la migración: dambos parten de la esistencia d'un cálculu racional como fundamentu del fechu migratoriu. Nun casu realizáu por un individuu que busca'l so máximu provechu y nel otru por un grupu que tamién lo busca.

Frente a estos enfoques racionalistes» esiste'l «misteriu de los pioneros», aquellos individuos o pequeños grupos qu'abren un nuevu horizonte migratoriu y a los que depués van siguir munchos otros por motivos bien distintos y, davezu, más esplicables que los de los pioneros. Estos aventureros migratorios» son difíciles d'encuadrar nuna teoría más xeneral, siendo munches vegaes los distintos ya inclusive los disidentes d'una comunidá o sociedá determinada, que la dexen impulsaos por una busca incierta d'una vida distinta o, dacuando, pol simple refugu social ante les sos conductes inconformistes o «socialmente esviaes». D'esta manera partieron, por casu, los primeres disidentes relixosos d'Europa escontra Norteamérica. Otres causes igualmente difíciles de encasillar en teoríes xenerales son les del amor, que lleven a una persona a siguir a otra empecipiando una migración que seique otros sigan por razones bien distintes esplicando asina, al menor en parte, la estraña xeografía de munchos fluxos migratorios que la so concentración en ciertos llugares d'orixe o de llegada paecen ser puramente aleatorios.

Enfoques migratorios a nivel meso editar

Les perspectives macro y micro fueron severamente criticaes mientres los últimos decenios del sieglu pasáu yá que escaecíen qu'ente los factores xenerales y los más particulares esisten una serie d'estructures que faen posible la migración, abaratando les sos costos y, ello ye qu'enriándola escontra ciertes zones, nichos llaborales y llocalidaes concretes. Surdió asina l'analís de les redes migratories que parte de la creación d'un «capital social migratoriu» que se va amontando na midida na que fortalezse la migración.[33] Esti capital social inclúi dende recursos materiales pa faer posible la partida y l'insertamientu na nueva sociedá hasta contactos ya información de decisiva importancia pal ésitu del proyeutu migratoriu. Trátase d'una perspeutiva en que l'esfuerciu y los elevaos costos de los pioneros van formando un capital que fai más accesible la migración pa otros, davezu con menos recursos o circunstancies menos favorables o afortunaes que les de los pioneros esitosos. Coles mesmes, los pioneros tender a convertir en líderes del nuevu grupu inmigrante, teniendo nes sos manes les claves del insertamientu na sociedá d'acoyida y buscando sacar ventayes de les mesmes. Fórmense asina cadenes de migrantes que, nes sos espresiones más notables, lleven a la formación de los asina llamaos «enclaves étnicos» de gran vitalidá económica pero que munches vegaes xeneren fuertes rellaciones d'esplotación dientro del grupu respeutivu.[34] Clásicos exemplos d'ello diéronse, y danse inda, n'Estaos Xuníos, esplicando dende la vitalidá empresarial de parte significativa de la comunidá xudía establecida ellí mientres el sieglu XIX hasta los «chinatowns» o'l puxante enclave cubanu de Miami. Estos enclaves amosaron que, a pesar de les sos traces d'abusu intraétnico, nel llargu plazu fueron trampolinos del progresu de práuticamente tola comunidá étnica arreyada, tal como lo amuesen los notables progresos económicos de los descendientes de los inmigrantes xudíos y chinos que güei cunten con niveles d'ingresu y educación bien cimeres a la media de la población estauxunidense d'orixe anglosaxón.

L'estudiu de les redes migratories inclúi tamién aquelles que decididamente actúen fora y en contra de la llei, davezu calificaes como mafies onde l'asina llamáu «tráficu» con fines d'esplotación sexual ye una fonte de ingentes ganancies pa dalgunos y de gran sufrimientu pa munchos.

Tamién se debe incluyir nesti enfoque meso l'estudiu de lo que podríamos llamar la industria de la migración», que va dende les empreses de viaxes de «baxu costu» especializaes nel tresporte de migrantes a empreses que dan creitos pa faer posible la migración o aquelles que faen posible les comunicaciones o la unviada de remeses. Toos estos son elementos esenciales de proyeutos migratorios qu'ensin ellos seríen desaxeradamente difíciles y costosos.

La globalización y les migraciones actuales editar

La globalización de la economía ta íntimamente rellacionada coles migraciones modernes. L'establecimientu de colonies europees perdayuri del mundu a partir del sieglu XVI llevó a una primera gran fola d'emigración d'europeos escontra toes partes del mundu, qu'ente otres coses xeneralizó los idiomes europeos n'América, África, Oceanía y partes d'Asia.

Mientres la industrialización europea (1800-1930) l'escedente de población foi resueltu por aciu la segunda gran fola d'emigración d'europeos, esta vegada escontra América y Australia.

El procesu de globalización contemporánea, empecipiáu depués de la Segunda Guerra Mundial y consolidáu tres el colapsu de la Xunión Soviética, estableció un sistema mundial de llibre circulación de capitales, bienes y persones. Naturalmente, la globalización impulsó trés grandes procesos migratorios:

  • d'executivos y empresarios dende y escontra toes partes del mundu
  • «fuga de celebros», artistes y deportistes de los países más probes escontra los más desenvueltos
  • de trabayadores ensin calificar de los países probes pa emplegase nos puestos de trabayu infravalorados poles poblaciones natives de los países ricos (emplegu domésticu, recueya de basura, construcción, servicios de gastronomía, etc.).

Simultáneamente, los fluxos globales del capital y el so efeutu inmediatu de creación-destrucción d'emplegu, según sía qu'ente o sala de ciertos países, promueve tamién naturalmente un fluxu del trabayu siguiendo al capital. Esti fluxu del trabayu, espresáu en forma de migraciones internacionales, vese amontáu poles desigualdaes sociales estremes xeneraes mientres el procesu de globalización.

Ello llevó a tolos países ricos a imponer crecientes restricciones a la inmigración de trabayadores ensin calificar (anque siguen promoviendo la llibre circulación d'empresarios y científicos, según la de capitales).

Sía comoquier nenguna de les sociedaes riques puede prescindir de los inmigrantes porque amplios segmentos de los mercaos de trabayu solo pueden emplegar inmigrantes, yá que nin entá los más descalificaos trabayadores nativos tán dispuestos a desempeñar ciertos emplegos.

Nes condiciones de la globalización, estes restricciones primen entá más sobre la probeza de les sociedaes probes, aumentando entá más la desigualdá nos países d'orixe, y amás promueven, per un sitiu la trata de persones y pol otru la esplotación de los trabayadores inmigrantes, amenorgando entá más los salarios de los emplegos refugaos polos trabayadores nativos.

D'esta miente, la globalización creó un círculu viciosu de circulación del capital, probeza y emigración forzada, que les restricciones inmigratorias de los países ricos paecen incentivar entá más.

Perspectives editar

Les situaciones sociales xeneraes poles migraciones son difíciles y bien complexes, especialmente nos momentos actuales. Sicasí, una idea fundamental tien de resaltase: el fenómenu de la migración tien d'atendese tantu nel llugar o país d'emigración (orixe) como nel d'inmigración (destín). Los países desenvueltos resulten favorecíos cola situación d'atrasu del mundu subdesendolcáu: tienen mercáu pa la so producción, consiguen precios bien baxos pa les sos importaciones de los países probes, el so moneda ye más estable porque s'aprovechen de la mayor inestabilidá nos otros países, etc. Y asina socesivamente.

Per otra parte, la desigualdá social y económico vieno creciendo d'una manera esaxerada nel postreru mediu sieglu, tanto si referímonos a la qu'esiste ente los países como la qu'esiste ente les persones y grupos sociales. L'aumentu del bienestar socioeconómico (esto ye, del nivel de vida de la población) nos países ricos implica una enorme carga económica nos países más probes porque son aquellos los que se beneficien más de la crecedera del comerciu mundial y del abaratamientu relativu de los productos agrícoles, y agora industriales, de los países más probes. L'aumentu de los precios del petroleu ye una manifestación d'esta situación: los países desérticos del Oriente Mediu y d'África tienen miles de quilómetros d'oleoductos y gasoductos (inclusive ente países engarraos ente sigo) y, sicasí, nun tienen nin siquier una cantidá enforma menor d'acueductos, a pesar de que l'agua ye muncho más cara y necesaria que los hidrocarburos. Per otra parte, nos países del Sahel podría impulsase el desenvolvimientu agrícola de munches zones desérticas con acueductos per tubería procedentes de les rexones ecuatoriales, onde s'atopa'l ríu Congo, que ye'l segundu nel mundu pol so caudal. Pero ello paez una utopía, non por razones téuniques, sinón por motivos políticos, culturales y comerciales.

Amás, hemos de tener en cuenta qu'anguaño se puede llegar en bien pocu tiempu, a la superproducción en casi cualquier ramu de la economía, tantu agrícola (café, azucre, bananas y otres frutes, etc.) como industrial (máquines, automóviles, camiones, autobuses, testiles, productos electrónicos, etc.) y, anque esa superproducción tien llugar en munchos países probes, los precios baxos de dichos productos (por felicidá superproducción) favorecen, evidentemente, a los más ricos.

Debe enfatizarse la idea de que'l desenvolvimientu agropecuariu de munchos países subsaḥarianos (los qu'usemos como exemplu, y que sufren unos masivos procesos d'éxodu escontra los países europeos) exercería rápido una aición estabilizadora y positiva que se traduciría nuna mayor crecedera económica del área y una menor necesidá d'emigración. Y ello podría faese coles téuniques qu'esisten anguaño ya inclusive con una especie de «importación» del suministru d'agua de los países con superávit a los que tienen un déficit perenne d'esti recursu que, resumides cuentes, ye muncho más necesariu y pervalible que'l petroleu.

Per otra parte los países desenvueltos siguen una política dual frente a les migraciones provenientes de los países ensin desenvolver, promoviendo y fomentando la inmigración de científicos, téunicos, personal capacitáu, empresarios, artistes y deportistes (fuga de celebros nel país d'orixe), agravando asina entá más el subdesarrollu, y estremando les restricciones pa la inmigración de trabayadores ensin calificar.

Sintetizando, na era de la globalización, de la economía mundial y de la llibre circulación global de bienes y capitales, les migraciones globales son una consecuencia natural. La xestión de les migraciones actuales (sieglu XXI) pasa por garantizar dafechu'l llibertá de circulación derechu a la llibre circulación empezando per garantizar el derechu a nun emigrar, detener la promoción de la fuga de celebros per parte de los países desenvueltos, amenorgar la desigualdá ente países ricos» y «países probes» ya impulsar amplies campañes antidiscriminatorias empobinaes a la construcción de sociedaes culturalmente plurales.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Naciones Xuníes - Oficina del Altu Comisionado pa los Derechos Humanos (2013). «Migración y derechos humanos». Consultáu'l 24 d'ochobre de 2017.
  • François Crépeau (7 d'agostu de 2013). «Derechos humanos de los migrantes (informe a l'Asamblea Xeneral)». Naciones Xuníes. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2017.
  • BOSERUP, Ester: Los determinantes del desenvolvimientu na agricultura. Madrid: Tecnos, 1967.
  • DE CASTRO, Josué: Xeopolítica de la fame. Buenos Aires: Cortil-Hachette, 1962.
  • CAPEL SÁEZ, Horacio: «Los estudios alrodiu de les migraciones interiores n'España» (páxs. 77-101). Barcelona: Revista de xeografía de la Universidá de Barcelona, vol. 1, nᵘ 1, xunetu-avientu 1967.
  • CASASSAS i YMBERT, J; AVILÉS FARRÉ, J, 'La construcción del presente: el mundu dende 1848 hasta los nuesos díes, Ariel, Barcelona, 2005
  • KISER, Clyde V.: Estudios de demografía. Buenos Aires: Milbank Memorial Fund, 1967.
  • BREESE, G.: La urbanización nos países de desenvolvimientu recién. Méxicu: UTEHA, 1968.
  • GEORGE, Pierre: Xeografía de la población. Barcelona: Oikos-Tau, 1971.
  • GORDON CHILDE, V.: Qué asocedió na hestoria. Buenos Aires: La Pléyade, 1973.
  • RAVENSTEIN, Y. G.: «The laws of migration.» Londres: Journal of the Royal Statistical Society (páxs. 167-227), vol. 48, xunu de 1885.
  • RAVENSTEIN, Y. G.: «The laws of migration.» Londres: Journal of the Royal Statistical Society (páxs. 241-301), vol. 52, xunu de 1889.
  • III Coloquiu Internacional de Geocrítica. «Migración y cambéu social» (contién los 109 artículos presentaos nel Coloquiu sobre esta tema). Barcelona: Scripta Nova (revista electrónica de xeografía y ciencies sociales). Cataluña: Universidá de Barcelona, nᵘ 94, 1 d'agostu de 2001.
  • Andebeng Alingé, M. (compiladora): Migraciones Internacionales: un mundu en movimiento - Bondad y retos de les migraciones. Universidá Externado de Colombia. 2004. ISBN 958-616-731-3 Contién, ente otros trabayos:
    • Villa, M. y J. Martínez. El mapa migratoriu internacional d'América Llatina y el Caribe: patrones, perfiles, repercusiones ya incertidumes.
    • Legomsky, S. H..: Política migratoria n'Estaos Xuníos.
    • Wendwn, C.: Los fenómenos migratorios n'Europa.
    • Asis, M. M.: Migraciones internacionales n'Asia: Aspeutos nuevos y vieyos.

Referencies editar

  1. Ellaboración derivada de: File:BlankMap-World-Microstates.svg; usando: CIA Factbook source
  2. Casassas i Ymbert, Jordi; Juan Avilés Farré (2005). «Las migraciones humanas», La construcción del presente: el mundo desde 1848 hasta nuestros días (en castellán). Barcelona: Ariel.
  3. Naciones Xuníes - ACNUDH (2013) p 7.
  4. Naciones Xuníes - ACNUDH (2013) Anexu 3, nota 1. La migración internacional ye una carauterística importante de la globalización nel sieglu XXI. p 46.
  5. 5,0 5,1 5,2 Canals Frau, Salvador (1976). Prehistoria d'América. Buenos Aires: Suramericana.
  6. Schultz, Gwen. Glaciers and the ice age. Earth and its inhabitants during the Pleistocene. New York: Holt, Rinehart & Winston, 1963.
  7. Gordon Childe, V. Los oríxenes de la civilización. Madrid: F. C. Y., 1978. ISBN 84-375-0015-X.
  8. Por casu: «Trata y tráficu de persones.» [1]
  9. Neños en situaciones d'emerxencia [2]
  10. Gómez Walteros (2010). p 88
  11. Conseyu Nacional de Población (COPANO) Méxicu. p 22.
  12. Gómez Walteros (2010). p 90
  13. COPANO p 22.
  14. Conseyu Nacional de Población (COPANO) Méxicu. p 23.
  15. Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA, p 3.
  16. Gómez Walteros (2010). p 86
  17. Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA, p 4.
  18. Les estimaciones de la División de Población de les Naciones Xuníes señalen que nes rexones más desenvueltes, casi una quinta parte de la población tenía 60 o más años nel 2000; pa 2050, espérase qu'esta proporción sía d'un terciu. Nes rexones menos desenvueltes namái'l 8% de la población tien anguaño más de 60 años y espérase pa 2050 que les persones n'edá avanzada representen una proporción similar a l'alcanzada pelos países desenvueltos nel añu 2000, ye dicir de 30%. (División de Población de la ONX, 2009). De los 10 principales países receptores de migrantes: Estaos Xuníos, Rusia, Alemaña, Ucrania, Francia, Arabia Saudita, Canadá, India, Reinu Xuníu y España, en 8 d'ellos la tasa de dependencia n'edá adulta va amontar en más de 2 vegaes ente l'añu 2000 y el 2050 y en 5 d'ellos esi indicador sería de siquier 40% nel 2050, acordies con proyeiciones de la División de Población de la ONX, 2009.
    Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA. p 4
  19. Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA. p 4.
  20. «Sobre esti posible resultáu esiste evidencia. Por casu, nel boom económicu que se reparó na década de los noventa n'EEXX la crecedera de la productividá y de la fuercia llaboral fueron factores clave. Dambos caltuvieron los costos llaborales unitarios en niveles baxos y dexaron que la economía creciera más rápido con menos inflación, quiciabes amenorgando la necesidá de que la Reserva Federal (Fed) interviniera forzando les tases d'interés a l'alza (Orrenius, 2003)». Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA. p 6
  21. 21,0 21,1 Gómez Walteros (2010). p 87
  22. Serviciu d'Estudios Económicos del Grupu BBVA, p 7.
  23. Pa bones introducciones a los enfoques esistentes veanse PNUD (2009), Superando barreres: Movilidá y desenvolvimientu humanos (http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2009_YE_Complete.pdf); Joan Lacomba (2001), «Teoríes y práutiques de la inmigración: De los modelos esplicativos a los rellatos migratorios.» Scripta Nova 94/11 (http://www.ub.edu/geocrit/sn-94-3.htm); y Bob Sutcliffe (1998), Nacíu n'otra parte, Bilbao: Hegoa (http://www.bantaba.ehu.es/obs/ocont/obsinter/doc/nacotrpar/).
  24. Una amplia presentación de les teoríes económiques y les sos resultancies empíriques atopar en Guillermo de la Devesa (2008), Entender la inmigración, Madrid: Alianza Editorial.
  25. Vease: Rocío García Abá (2001), «El papel de les redes migratories nes migraciones de curtia y media distancia.»» Scripta Nova Non 94/11 ([3])
  26. Graciela Malgesini (1998), Cruciando fronteres, Barcelona: Icaria.
  27. Vease por casu Francisco Javier Vélez Alcalde (2008), Pateres, cayucos y mafies tresfronterices n'África: el negociu de les rutes atlántiques escontra les Islles Canaries, Madrid: Real Institutu Elcano.
  28. Vease Naciones Xuníes (2011): http://esa.un.org/unpp/p2k0data.asp (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión)..
  29. Los primeros analises neoclásicos aplicaos a les migraciones fueron realizaos por Ernest-George Ravenstein a fines del sieglu XIX, que dieron orixe a les asina llamaes «lleis de Ravenstein». Economistes como Michael Todaro y George Borjas desenvolvieron darréu esti enfoque con amplitú.
  30. Vease la obra yá citada de Guillermo de la Devesa al respeutu.
  31. La obra clásica de M. Piore (1979) ye Birds of Passage: Migrant Labour in Industrial Societies, New York: Cambridge University Press; la de S. Castle y G. Kosak (1973) ye Immigrant Workers and Class Structure in Western Europe. London: Oxford University Press.
  32. Una bona esposición d'esti paradigma atopar nel capítulu II de Bob Sutcliffe (1998), Nacíu n'otra parte, Bilbao: Hegoa. El creador d'esti enfoque ye Oded Stark y ta notablemente espuestu na so obra de 1991 The Migration of Labor. Oxford: Blackwell.
  33. Esti enfoque provién de conceutos introducíos pol economista Glenn Loury en 1977 y desenvueltu depués por sociólogos como Pierre Bourdieu y James Coleman.
  34. Sobre esta tema puede consultase Alberto Riesco Sanz (2003), «Enclaves y economíes étnicos dende la perspeutiva de les rellaciones salariales.» En Cuadiernos de Rellaciones Llaborales 21/2 y, más apocayá (2010) «Inmigración y trabayu per cuenta propia. 'Economíes inmigrantes' en Lavapiés (Madrid)», Madrid: Y-prints UCM (http://eprints.ucm.es/11412/).

Enllaces esternos editar