Soportújar

conceyu de la provincia de Granada (España)

Soportújar ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte centro-oeste de la contorna de l'Alpujarra Granadina, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Carataunas, Cáñar, Lanjarón, Bubión y Pampaneira. Parte del so términu municipal atopar nel Parque nacional de Sierra Nevada. Tien una población de 266 hab. según el INE, a fecha 1/1/2017.

Soportújar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Soportújar (es) Traducir Manuel Romero
Nome oficial Soportújar (es)[1]
Códigu postal 18410
Xeografía
Coordenaes 36°55′41″N 3°24′19″W / 36.9281°N 3.4053°O / 36.9281; -3.4053
Soportújar alcuéntrase n'España
Soportújar
Soportújar
Soportújar (España)
Superficie 14.16 km²
Altitú 940 m
Llenda con Cáñar, Lanjarón, Bubión, Pampaneira y Carataunas
Demografía
Población 283 hab. (2023)
- 147 homes (2019)

- 121 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0% de España
Densidá 19,99 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Siquier hasta'l sieglu XVI esta población ye conocida pol nome de "Xabotaya", topónimu d'orixe desconocíu. La etimoloxía popularmente aceptada del nome ye «llugar de portalaes», del términu llatín "portalada", polo qu'esiste la creencia de que'l conceyu yá taba pobláu en tiempos de los romanos.

Soportújar naz como nucleu urbanu a partir d'una alquería que nel sieglu XIII dependía de la taha d'Órgiva. Hasta finales del sieglu XVI tuvo habitáu por musulmanes qu'introducieron el sistema de regadío. Como parte del Señoríu de Órgiva foi concedida a los fíos cristianos de Muley Hacén y darréu, como compensa pol achaplamientu de la primera revuelta morisca, al Gonzalo Fernández de Córdoba Gran Capitán el 26 de setiembre de 1499. Daquella yera una población habitada por unes 70 families morisques. Como tola contorna, tuvo especial protagonismu na sulevación d'Abén Humeya nel sieglu XVI (1568-1571) y pagó les consecuencies col so despoblamientu tres la espulsión de los moriscos

El Rey Felipe II, en 1572, apurrió'l llugar a ventisiete families cristianes trayíes de Xaén, Montilla, Carcabuey, Yuste, Castiella La Vieya y Granada, a les que se-yos dio la titularidá pública de casi tol términu municipal, que pasó a pertenecer al común de los vecinos.

Nesa dómina Soportújar yera una pequeña aldega que col pasu de los sieglos foi ganando población. Asina'l Catastru d'Ensenada, de mediaos del sieglu XVIII, indica que'l conceyu tenía alredor de 700 habitantes. Dende entós caltuvo'l calter típicu de la zona y caltúvose con un pequeñu censu de población.

Decisiva tamién la desamortización civil de Madoz, realizada a partir de 1855, y na que saquen a puya les tierres qu'hasta entós pertenecieren al común de los vecinos; el conceyu vender en llotes al meyor postor. El mesmu Madoz, nel so Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, describe la población hacia 1840.[2]

Les agües enchentes de 1863 esaniciaron pervalibles finques de regadío en redol al ríu Chicu que fueron sustituyíes por un enorme carcavón, al esmucise en masa too la fastera.[3] La sustitución de los cultivos arbóreos por trigu y ganadería traxo consigo les fanes de tierra, qu'entá son relativamente frecuentes n'años d'agües.

En 1869, el pueblu de Soportujar solicita al Congresu l'anulación d'un creitu de 31.000 escudos, del que los vecinos yeren partes por imposibilidá de realizar el pagu.

Escontra 1870, Soportújar, que cuntaba daquella con 669 habitantes, (Memoria sobre les Biblioteques Populares, de Felipe Picatoste, 1870) yera unu de los pocos pueblos en Granada que cuntaba con una biblioteca popular, con unos 160 volumes donaos pol Ministeriu de Fomentu a pidimientu del Direutor de la Escuela, D. Fernando Delgado Tobar.

Mientres la Guerra Civil Soportujar atópase na zona sulevada. Anque nun hubo víctimes mortales, van dexase notar y enforma les remortines de les destrucción, probeza y fame que tou conflictu trai.

A partir de los años 50 empieza la emigración masiva escontra Barcelona, Bilbao, Alemaña y Francia, principalmente, polo que'l númberu d'habitantes censaos baxa: si 1950 había 837 habitantes, en 1975 apenes superaben los 200 (Fonte: INE). Ente 1950 y 1980, Soportújar perdió les dos terceres partes de la so población.

A partir de los años 80 Soportújar ameyora les condiciones de bienestar y empiecen a retornar dellos emigrantes. De magar, la población, anque avieyada, caltiénse estable o en llixeru descensu. Anguaño promociónase'l turismu rural al traviés del Proyeutu Embruxo, y el senderismo. Nes últimes décades asitiáronse nel conceyu soportujero ciudadanos británicos y alemanes —ente otros—, gracies a los cualos caltiénense los sos datos de población.

Política editar

Los resultaos en Soportújar de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Soportújar (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
188
94,95%
7
Partíu Popular (PP)
9
4,55%
0

Cultura editar

Fiestes y tradiciones editar

Les fiestes d'esti conceyu alpujarreño celebrar en xineru, les dedicaes a San Antón, y n'agostu, a San Roque.

Nes fiestes de San Antón enciende un Chisco que ye una gran foguera con lleña que vien de la llimpieza de los montes de la sierra, xunto al que se celebra una parrillada. Mientres estes fiesta celebra'l Entierru de la Rapiega, que consiste en construyir un moñecu qu'asonsaña a esti animal, pasialo peles cais, onde recibe los responsos’ de los vecinos, y quemar d'últimes con petardos y cohetes.

La principal fiesta ye la Feria del Embruxu, que se celebra cada agostu mientres una selmana y que da conteníu al Proyeutu del Embruxu, que pon de manifiestu la tradición de bruxos y bruxes de Soportújar. Y esi fin de selmana celebren les fiestes patronales n'honor a San Roque. Mientres la Feria del Embruxu hai actuaciones musicales, pasacalles y actividaes infantiles.

Son importantes les celebraciones el 28 de febreru'l Día d'Andalucía y el día 1 de Mayu, el día del trabayu.

El Domingu de Resurreición caracterízase un moñecu como Judas, colgar en dalgún llugar del pueblu y quémase como figuración de la quema del mal.

Llugares d'interés editar

 
Vista del Centru Budista O'Sel Ling, na Talaya de Soportújar.
 
Rueda de plegaria del Centru Budista O'Sel Ling.

Abiertu tol añu, el percorríu de Proyeutu Embruxo ta nel pasu del Senderu GR7 pol cascu urbanu, dende la entrada nel empalme de Soportújar, la Ponte Encantada, la Cueva del Güeyu de la Bruxa, el Centru d'Interpretación de la Bruxería, la Fonte de les Bruxes nel mirador del Embruxu, la Era de les Cruces y la Era de los Aquelarres.

La Sierra de Soportújar, que forma parte del Parque nacional y natural de Sierra Nevada, travesar senderos como'l GR7, onde podemos atopar el Dique 24; tamién la ruta Transnevada de Mountain Bike, y el senderu Sulayr, onde puede atopase el banzáu del Almiar.

Na Talaya de Soportújar atópase allugáu'l Centru Budista O´Sel Ling, que foi inauguráu por el mesmu Dalai Lama fai yá más de tres décades, y onde esiste un centru de receición de visitantes, la rueda d'oraciones, la diosa Tara y llugares habilitaos pal retiru y la meditación.

Hai rincones cerca del cascu urbanu como son l'Área 3 d'abril en conmemoración del 25 aniversariu de los conceyos democráticos, y l'área recreativa del Ribayu Caliente.

La ilesia, consagrada a Sta. María La Mayor, foi edificada ente 1877 y 1880, con planos del arquiteutu Fabio Gago. Ye d'una sola nave y cuenta con un retablu barrocu del sieglu XVIII.

Gastronomía editar

Son importantes platos de cocina mediterránea, como cocíos, el gazpachu, el pucheru de xinoyos o'l platu alpujarreño. Les migues, de pan o de sémola, tomar con pexe, melón, pimientos asaos, pistu, ensalada, sandía, etc. Son tamién típiques la "fritá" de verdures y les farrapes pimentonas, ente otros munchos platos, y postres como los roscos y los pestiños.

Na Sierra de Soportújar tamién se producen castañes, mazanes y peros, xudíes y hortolices.

Soportujeros célebres editar

- Antonio Pérez Funes.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. diccionariomadoz.org. «pueblu-1-105552.html Diccionariu Madoz. Soportújar (Granada)» (castellanu).
  3. Romero Zurbano, 1909, páx. 158-159, citáu por Jiménez Blanco

Enllaces esternos editar