El Super Bowl III foi'l tercer partíu de campeonatu ente la AFL y la NFL na historia del fútbol americanu profesional, pero'l primeru n'utilizar oficialmente'l nome de «Super Bowl» (los dos partíos de campeonatu previos ente la AFL y la NFL seríen conocíos, retroactivamente, como «Super Bowls»). Esti partíu ye consideráu como una de les mayores sorpreses na historia del deporte estauxunidense. Los campeones de l'American Football League (AFL), los New York Jets (11-3), ganaron a los campeones de la National Football League (NFL) y amplios favoritos, los Baltimore Colts (13-1), por un marcador de 16-7. Foi la primer victoria nun Super Bowl pa un equipu de la AFL.

Super Bowl III
[[Ficheru:|260px]]
Xeneral
Deporte fútbol americanu
Sede Miami Orange Bowl
Estáu Estaos Xuníos
Ganador New York Jets
Estadístiques
Participantes New York Jets (16)
Baltimore Colts (7)
Cronoloxía
Super Bowl II III Super Bowl IV
Cambiar los datos en Wikidata

El xuegu llevar a cabu'l 12 de xineru de 1969 nel Orange Bowl de Miami, Florida, onde s'apostara tamién el Super Bowl II. Antes del partíu, los campeones de la NFL, los Colts, yeren consideraos grandes favoritos pa vencer a los campeones de la AFL, los Jets. Anque l'apocayá formada AFL llograra un alcuerdu de fusión cola NFL trés años antes, xeneralmente nun se consideraba que na AFL hubiera'l mesmu grau de talentu que na NFL. Amás, los representantes de la AFL fueren ganaos fácilmente nos dos primeros Super Bowls.

Dempués de garantizar enérxicamente una victoria antes del partíu, el quarterback de los Jets, Joe Namath, completó 17 de 28 pases pa 206 yardes, y foi nomáu'l Xugador Más Pervalible del Super Bowl, a pesar de nun llanzar un pase de touchdown nel partíu o siquier un pase en tol cuartu cuartu.

Antecedentes editar

Fútbol americanu profesional editar

La National Football League apoderara'l fútbol americanu profesional dende'l so orixe dempués de la Primer Guerra Mundial. Delles lligues rivales viniéronse embaxo o se fundieron con ella, y cuando l'American Football League empezó a operar en 1960, foi la cuarta lliga con esi mesmu nome en retar a la NFL. Al contrariu d'eses otres lligues, esta AFL foi capaz de tener los abondos recursos financieros pa sobrevivir; un factor clave pa ello foi que se convirtió na primer lliga que robló un contratu de televisión—primeramente, les franquicies roblaben contratos de forma individual por que los sos partíos fueren tresmitíos per televisión—. La lliga probó ser lo suficientemente esitosa como pa poder faer ufiertes curioses a los xugadores. Ello ye que dempués de la temporada de 1964, hubo una guerra d'ufiertes o puyes bien espublizada, que remató colos New York Jets de la AFL roblando al quarterback de la Universidá d'Alabama Joe Namath por un contratu ensin precedentes pa la so dómina.[1] Tarreciendo que les guerres de puyes por xugadores volviérense daqué cotidianu, y que eso amontara los costos d'operaciones, los dueños de los equipos de la NFL, comandados pol comisionado Pete Rozelle, alcordaron la fusión cola AFL. Esi alcuerdu de fusión estableció un solu draft, partíos interligas na pretemporada, un partíu de campeonatu a la fin de cada temporada y l'integración de les dos lligues nuna sola d'una manera que sería decidida nuna fecha futura.[2] Como les dos lligues teníen númberos distintos d'equipos (la NFL tenía 16 equipos, la AFL tenía 10),[3] dellos propietarios propunxeron un posible reordenamientu, pero foi recibíu con oposición. Finalmente, tres equipos de la NFL tuvieron d'alcuerdu en xunise a les franquicies de la AFL no que se convirtió na American Football Conference.[4]

A pesar de la fusión en cursu, esistía la opinión xeneralizada de que la NFL yera una lliga bien cimera. Esto paeció ser confirmáu poles resultancies de los dos primeros partíos de campeonatu ente dambes lligues, en xineru de 1967 y 1968, nos que'l campeón de la NFL, los Green Bay Packers, dirixíos pol llexendariu Vince Lombardi, ganaron fácilmente a los Kansas City Chiefs y Oakland Raiders de la AFL.[5]

Baltimore Colts editar

Los Baltimore Colts ganaren los títulos de la NFL de 1958 y 1959 col entrenador Weeb Ewbank. Mientres los años siguientes, sicasí, los Colts nun pudieron llegar a los playoffs y destituyeron a Ewbank dempués d'una marca de 7-7 na temporada de 1962. Foi contratáu pola franquicia de la AFL en Nueva York, qu'acababa de camudar el so nome de Titans a Jets. En llugar de Ewbank, Baltimore contrató a un nuevu entrenador ensin esperiencia, Don Shula.[6][7] Los Colts ameyoraron con Shula, perdiendo contra los Cleveland Browns nel xuegu de campeonatu de la NFL de 1964[8] y, en 1965, perdiendo en tiempu extra contra los Green Bay Packers nun xuegu de desempate pa decidir el campeón de la división Oeste de la NFL.[9] Los Colts terminaron lloñe de los Packers nel Oeste en 1966, y en 1967, cuando la NFL estremar en cuatro divisiones de cuatro equipos caúna, empezaron ensin derrotes y con solu dos empates nos sos primeros 13 partíos, pero perdieron el partíu y el títulu de la división Coastal contra Los Angeles Rams nel últimu domingu de la temporada —coles regles de desempate establecíes nesi entós, Los Angeles ganó'l títulu divisional al tener más puntos netos nos partíos que xugaron dichos equipos (la victoria de los Rams y un empate previu)—. Los Colts terminaron 11-1-2, fora de los playoffs.[10] En 1968, Shula y los Colts taben ente los favoritos pa ganar el títulu de la NFL, qu'incluyía'l boletu p'apostar lo qu'empezaba a conocese popularmente como'l Super Bowl contra'l campeón de la AFL. El campeón de la NFL, en dambes ocasiones los Packers, ganara fácilmente los dos primeros Super Bowls sobre los representantes de la AFL.

El camín de Baltimore escontra'l campeonatu paecía complicase dende l'entamu cuando'l quarterback titular Johnny Unitas sufrió una mancadura nel so brazu de llanzar mientres la pretemporada y foi reemplazáu por Earl Morrall, un veteranu qu'empecipiara partíos intermitentemente mientres los sos 12 temporaes con cuatro equipos distintos. Pero Morrall tendría'l meyor añu de la so carrera, liderando la lliga en eficiencia de pase (93,2) mientres la temporada regular. La so actuación foi tan impresionante que l'entrenador de los Colts Don Shula decidió caltener a Morrall na alliniación titular inclusive dempués de que Unitas recuperárase lo suficiente pa xugar. Los Colts ganaren diez partíos en ringlera, incluyendo cuatro blanquiaes, y terminaron la temporada cola meyor marca de la NFL, 13-1. Nesos diez partíos, dexaren namái siete touchdowns. Dempués, los Colts vengaron la so única derrota en temporada regular contra los Cleveland Browns al superalos llargamente, 34-0, nel xuegu de campeonatu de la NFL.[11] Pal final de la temporada, munches persones consideraben que los Colts yeren unu de los meyores equipos de tolos tiempos, más fuertes inclusive que los Green Bay Packers campeones de los Super Bowls I y II.

La ofensiva de los Colts foi la segunda na NFL en puntos anotaos (402). Los wide receivers Jimmy Orr (29 receiciones, 743 yardes, 6 touchdowns) y Willie Richardson (37 receiciones, 698 yardes, 8 touchdowns) yeren dos bonos xugadores en trayectories fondes pa los Colts, con Orr permediando 25,6 yardes por atrapada y Richardson permediando 18,9. El tight end John Mackey tamién contabilizó 45 receiciones pa 644 yardes y 5 touchdowns. El running back de Pro Bowl Tom Matte foi'l meyor corredor del equipu con 662 yardes y 9 touchdowns. Tamién atrapó 25 pases pa 275 yardes y otru touchdown. Los running backs Terry Cole y Jerry Hill combinar pa 778 yardes per tierra y 236 yardes por aire.

La defensa de los Colts comandó la NFL cola menor cantidá de puntos dexaos (144, empatando'l récor de la lliga de tolos tiempos nesi entós), y asitiándose en tercer llugar en yardes terrestres dexaes (1339). Bubba Smith, un defensive end consideráu'l meyor xugador pa primir al quarterback contrariu na NFL, formaba parte de la llinia defensiva. El linebacker Mike Curtis yera consideráu unu de los meyores na so posición na lliga. La secundaria de Baltimore consistía de los defensive backs Bobby Boyd (8 intercepciones), Rick Volk (6 intercepciones), Lenny Lyles (5 intercepciones) y Jerry Logan (3 intercepciones). Los Colts yeren l'únicu equipu na NFL que xugaba mayoritariamente con una defensiva per zones. Eso otorgába-yos una ventaya na NFL yá que los otros equipos de la so lliga yeren inespertos ante tal defensa. Esto, sicasí, nun representaría una ventaya sobre los Jets, por cuenta de que les defensives per zones yeren comunes na AFL y los Jets sabíen cómo atacales.[12] Dempués de ganaron el títulu de la NFL de 1968, los Colts fueron llamaos pelos medios deportivos el «meyor equipu na historia del fútbol americanu profesional».

New York Jets editar

Los New York Jets, comandados pol entrenador Weeb Ewbank (quien yera l'entrenador de los Colts cuando ganaron el famosu xuegu de campeonatu de 1958), terminaron la temporada regular con una marca de 11-3 (siendo una de les sos derrotes contra los Oakland Raiders nel célebre «Partíu de ''Heidi''») y tuvieron que remontar pa vencer a esos mesmos Raiders, 27-23, nun emocionante xuegu de campeonatu de la AFL.

El quarterback de los Jets Joe Namath llanzó pa 3147 yardes mientres la temporada regular, pero completó solamente 49,2% de los sos pases, y llanzó más intercepciones (17) que touchdowns (15). Aun así, lideró a la ofensiva de forma abondo efectiva pa rematar la temporada regular con más puntos anotaos totales (419) que Baltimore. Más importante entá, Namath xeneralmente atopaba formes de ganar. Por casu, nos últimos minutos del cuartu del xuegu de campeonatu de la AFL, Namath llanzó una intercepción que-y dexó a los Raiders tomar la ventaya. Pero dempués compensó'l so error al completar trés pases consecutivos na serie siguiente, avanzando'l balón 68 yardes en tan solo 55 segundos p'anotar un touchdown y retomar la ventaya pal so equipu.

Los Jets cuntaben con delles armes a la ofensiva que Namath podía usar. El wide receiver y futuru miembru del Salón de la Fama Don Maynard tuvo la meyor temporada de la so carrera, atrapando 57 pases pa 1297 yardes (un permediu de 22,8 yardes por atrapada) y 10 touchdowns. El wide receiver George Sauer, Jr. contabilizó 66 receiciones pa 1141 yardes y 3 touchdowns. L'ataque terrestre de los Jets tamién foi efectivu. El fullback Matt Snell, un corredor de poder, foi'l meyor corredor del equipu con 747 yardes y 6 touchdowns, ente que el elusivo halfback Emerson Boozer contribuyó con 441 yardes y 5 touchdowns. Mentanto, el kicker Jim Turner convirtió 34 goles de campu y 43 puntos extra pa un total combináu de 145 puntos.

La defensa de los Jets lideró la AFL en yardes terrestres totales dexaes (1195). Gerry Philbin, John Elliott y Verlon Biggs conformaben la llinia defensiva. El nucleu de linebackers de los Jets yera comandado pol middle linebacker Al Atkinson. La secundaria cuntaba colos defensive backs Johnny Sample (un antiguu Colt que xugara nel xuegu de campeonatu de la NFL de 1958), quien había consiguíu 7 intercepciones, y Jim Hudson, que llogró 5.

Dellos de los xugadores de los Jets fueren cortaos por equipos de la NFL. Maynard fuera cortáu polos New York Giants dempués de que perdieron el xuegu de campeonatu de la NFL de 1958 contra los Colts. «Guardaba daqué d'amargura en mi», dicía.[13] Sample fuera cortáu polos Colts. «Taba casi nun frenesí pa cuando llegó la hora del partíu», dicía. «Guardába-y rensía a los Colts. Realmente taba llistu pa esi partíu. Toos nós lo tábamos».[13] El offensivo tackle Winston Hill fuera cortáu cinco años antes polos Colts como novatu nel campamentu d'entrenamientu. «Ordell Braase faíame ver mal nel entrenamientu una y otra vez», dicía.[13] Hill encargar de bloquiar a Braase nel Super Bowl III.

Nuna fiesta de tola nueche pa celebrar la victoria de los Jets sobre los Raiders nel club nocherniegu Bachelors III, Namath virtió xampán sobre Johnny Carson mientres el personaxe de la televisión comentaba: «Ye la primer vegada que te vi desperdiciando les coses».[14]

Notes previes editar

Dempués de ganar el campeonatu de la AFL, Namath dixo que siquier cuatro quarterbacks de la AFL yeren meyores que Earl Morrall, incluyendo a sigo mesmu, el so suplente (Babe Parilli, de 38 años), John Hadl de los San Diego Chargers y Bob Griese de los Dolphins.[13][15]

«La garantía» editar

A pesar de los llogros de los Jets, xeneralmente nun se consideraba que los equipos de la AFL tuvieren el mesmu talentu que los de la NFL. Sicasí, tres díes antes del partíu, Namath apaeció nel Miami Touchdown Club y alentosamente predixo ante'l públicu: «Vamos ganar el partíu. Garantizar». L'entrenador de los Jets, Weeb Ewbank, nun segmentu de NFL Films, bromió que «podría habe-y disparáu» a Namath por dicha declaración. Namath más tarde dixo que solamente fixera la so famosa «garantía» en respuesta a un ruidosu aficionáu de los Colts que s'atopaba nel club, que se jactaba de que los Colts venceríen fácilmente a los Jets. Namath dixo que nunca buscó faer una predicción tan pública, y que nunca lo fixo si nun lu hubiera confrotado l'aficionáu.[16] Aun así, los sos comentarios y la so posterior actuación nel partíu mesmu son de les instancies más famoses de les tradiciones de la NFL.

Dellos analistes suxurieron que'l récor de los Jets na NFL podría ser 9-5, lo que fadría improbable que llegaren a los playoffs de la NFL d'esi añu, y entá más ser competitivos contra los dominantes Colts.

A pesar d'esto, los campeones de la AFL compartíen el sentimientu d'enfotu del so quarterback. Acordies con Matt Snell, tolos miembros de los Jets, non solo Namath, sentíense faltaos y cafiantes de que fueren desfavorecidos por 18 puntos.[12] la mayoría de los Jets consideraba que los Raiders, a quien a penes vencieron (27-23) nel xuegu de campeonatu de la AFL, yera un meyor equipu que los Colts. Sicasí, al ver videos de los Colts en preparación al partíu, los entrenadores de los Jets y el so xugadores ofensivos notaron que la so ofensiva afaíase particularmente bien a la defensa de los Colts. Los esquemes defensivos de los Colts dependíen de mandar frecuentemente cargues sobre'l quarterback, cubriendo asina puntos débiles na cobertoria de pase. Los Jets teníen estratexes automátiques pa tales cargues al dar pases curtios a tights ends o corredores desmarcaos. Dempués de la sesión de filme'l miércoles previu al partíu, el tight end de los Jets Pete Lammons, nativu de Crockett, Texas, dixo: «Tendría De dexar de ver estes películes. Vamos tener escesu d'enfotu».[15]

Televisión y entretenimientu editar

El partíu foi tresmitíu nos Estaos Xuníos por NBC Sports —nesi entós, inda parte de NBC News— con Curt Gowdy como comentarista xugada a xugada, xunto con Al DeRogatis y Kyle Rote como comentaristes de color. Tamién participaron na cobertoria de NBC Jim Simpson (reportando dende'l terrén de xuegu) y Pat Summerall (entrevistando a los xugadores antes del partíu, xunto con Rote). Nuna entrevista fecha más tarde con NFL Films, Gowdy llamar el partíu más memorable qu'enxamás narrara por cuenta de la so importancia histórica.[17]

Anque l'Orange Bowl tenía les entraes escoses, la tresmisión en direuto nun foi amosada en Miami por cuenta de les regles incondicionales de bloquéu de la tresmisión de dambes lligues entós daquella.

Per primer vegada, delles celebridaes participaron nes cermonias del Super Bowl. L'actor Bob Hope condució una ceremonia previa al partíu honrando a los astronautes del Programa Apollo y la misión recién completada Apollo 8, el primer viaxe tripuláu alredor de la Lluna.

La cantante Anita Bryant cantó l'himnu nacional, y la banda de la Florida A&M University tocó mientres l'espectáculu de mediu tiempu tituláu «America Thanks».[18]

La tresmisión orixinal de NBC foi retresmitida como parte de la serie de NFL Network Super Bowl Classics el día anterior al Super Bowl XLI, y de nuevu la nueche anterior a los partíos de campeonatu de la AFC y la NFC en 2010.

Resume del partíu editar

New York llegó al partíu col so principal xugador pa trayectories fondes, el wide receiver Don Maynard, con un tendón de la corval mancáu. Pero la so actuación de 112 yardes y dos touchdowns contra los Oakland Raiders nel xuegu de campeonatu de la AFL fizo que la defensa de los Colts punxera especial atención nél, nun dándose cuenta de que taba mancáu. Usando a Maynard como señuelo —nun tuvo receiciones nel partíu— Joe Namath foi capaz de tomar ventaya de la cobertoria home a home sobre'l wide receiver George Sauer, Jr. Dempués d'estudiar la defensiva per zones de los Colts, Ewbank díxo-y a los sos receptores: «Atopen los puntos muertos ente les zones, clávense y Joe completará-yos el pase».[12] Los Jets teníen un plan de xuegu conservador, poniendo énfasis nel acarretu y en pases curtios y d'alta probabilidá de ser completaos pa embrivir les intercepciones. Mentanto, cola ayuda de delles xugaes afortunaes, la defensa de los Jets caltuvo a la ofensiva de los Colts ensin anotar la mayor parte del xuegu.

Primer metá editar

El partíu empezó mal pa los Jets. Dempués de recibir la patada de salida ganaron namái 15 yardes en cinco xugaes y viéronse obligaos a estenar. Sicasí, el safety Rick Volk salió del partíu por causa d'una conmoción cerebral na segunda xugada del partíu al taclear a Snell, y perderíase gran parte del mesmu. Na primer serie de los Colts, avanzaron el balón dende la so propia yarda 27 a la yarda 19 de los Jets n'once xugaes, cola ayuda d'un pase de 19 yardes d'Earl Morrall al tight end John Mackey na primer xugada. Pero dempués de dos pases incompletos y un acarretu del quarterback ensin ganancia de yardes dir coles manes vacíes cuando l'intentu de gol de campu de 27 yardes del linebacker/kicker Lou Michaels foise esviáu escontra la derecha. «Casi podíes sentir el hervor saliendo d'él», dixo Snell.[12]

Na segunda posesión de los Jets, Namath llanzó un pase fondu a Maynard, quien, a pesar de la so mancadura, taba desmarcáu. El pase foi demasiáu llargu, pero la xugada ayudó a camudar el cursu del partíu. Medrosos del rápidu Maynard, los Colts decidieron rotar la so defensiva per zones p'ayudar a cubrir a Maynard, dexando a Sauer con cobertura hombre a home de Lenny Lyles, ayudando a Sauer a atrapar 8 pases pa 133 yardes, incluyendo una receición crucial nel tercer cuartu de 39 yardes que caltuvo viva una serie anotadora. Los Jets siguieron corriendo con Snell escontra'l so llau esquierdu, con Boozer bloquiando a los linebackers, y llograron primer oportunidá tres primer oportunidá. La defensa de los Colts taba más esmolecida de Maynard, el xuegu aereu y de l'amenaza d'un touchdown llargu de Namath a Maynard. Anque los Colts nun sabíen de la mancadura de Maynard, los Jets sí sabíen que Lyles sufriera d'amigdalitis tola selmana, polo que s'allegraron cuando vieron el so axugamientu con Sauer.[19]

Con menos de dos minutos por xugar nel periodu, el punter de los Colts David Lee patiscó un estene de 51 yardes que zarró a los Jets na so propia yarda 4. Trés xugaes dempués, Sauer atrapó un pase de 3 yardes de Namath, pero soltar cuando foi tacleado por Lyles, y el linebacker de los Colts Ron Porter recuperó'l fumble na yarda 12 de New York. Sicasí, en tercer oportunidá (la segunda xugada del segundu cuartu) el pase del quarterback de Baltimore Earl Morrall foi esviáu pol linebacker de los Jets Al Atkinson, rebotando de forma estraña escontra riba y siendo interceptáu pol cornerback de los Jets Randy Beverly na zona d'anotación pa un touchback. «Esi foi'l partíu a gran traces», dixo Matte.[13] Empezando dende la so propia yarda 20, Snell corrió nes siguientes cuatro xugaes, avanzando'l balón 26 yardes. Los Jets tendríen ésitu tol día corriendo'l balón escontra la esquierda cola ayuda de los bloqueos de Winston Hill, quien, según Snell, taba ganándo-y en fuercia al defensive end de 36 años Ordell Braase, el qu'acoradara al novatu Hill nel campamentu d'entrenamientu de los Colts. Dixo Snell: «Braase práuticamente sumió».[12] Namath darréu completó trés pases consecutivos, moviendo'l balón hasta la yarda 23 de los Colts. El running back de los Jets Boozer ganó solamente 2 yardes na siguiente xugada, pero Snell siguir con una receición de 12 yardes hasta la yarda 9, un acarretu de 5 yardes hasta la yarda 4 y un touchdown de 4 yardes, nuevamente escontra'l llau esquierdu. L'anotación dio-y a los Jets una ventaya de 7-0, y supunxo la primer ocasión na historia qu'un equipu de la AFL taba al frente nun Super Bowl.

Na siguiente serie de Baltimore, un pase de 30 yardes de Morrall al running back Tom Matte ayudó a los Colts a avanzar hasta la yarda 42 de los sos rivales, pero de nueva cuenta fallaron nel so intentu d'anotar una y bones el cornerback de los Jets Johnny Sample bloquió'l pase en tercer oportunidá de Morrall y Michaels falló'l so segundu gol de campu, esta vegada de 46 yardes. Dos xugaes dempués de que los Jets tomaren la posesión a partir del gol de campu falláu, un pase de 36 yardes de Namath a Sauer dexó-y a New York llegar a la yarda 32 de Baltimore. Pero Namath llanzó entós dos pases incompletos y foi baltáu en tercer oportunidá pol linebacker de los Colts Dennis Gaubatz pa una perda de 2 yardes. L'espatexador de New York Jim Turner trató de salvar la serie con un gol de campu de 41 yardes, pero fallar.

Na siguiente posesión, Baltimore foi de la so propia yarda 20 hasta la yarda 15 de New York en trés xugaes, ayudaos pol acarretu de 58 yardes de Matte, nesi entós un récor de Super Bowl. Pero con dos minutos por xugar na primer metá, Morrall foi interceptáu de nueva cuenta, na yarda 2 de los Jets. Los neoyorquinos fueron forzaos a estenar nesa posesión, y los Colts avanzaron hasta la yarda 41 de los sos rivales. De siguío vieno una de les xugaes más famosos na historia del Super Bowl. Baltimore intentó una xugada de flea flicker, que tuvo un gran impautu nel momentu anímicu del partíu. Matte corrió escontra'l llau derechu tomando'l balón, pa dempués devolve-y lo escontra tras a Morrall. La xugada engañó por completu a los camarógrafos de NBC y a la defensa de los Jets, que dexó al receiver Jimmy Orr totalmente desmarcáu cerca de la zona d'anotación. Sicasí, Morrall nun lo vio y nel so llugar mandó-y el pase al running back Jerry Hill, que foi interceptáu pol safety de los Jets Jim Hudson cuando se terminaba'l tiempu, calteniendo la ventaya de 7-0 de los Jets al mediu tiempu. Primeramente na temporada, contra los Atlanta Falcons, na mesma xugada, Morrall completara'l mesmu pase pa touchdown a Orr, l'oxetivu de la xugada. «Yo yera'l receptor primariu», Orr dixo dempués. «Earl dixo qu'a cencielles non me vió. Taba desmarcáu d'equí a Tampa». «Yo soi solamente un liniero, pero voltié y vi a Jimmy desmarcáu», añadió'l center Bill Curry. «Nun sé qué pasó».[20]

Segunda metá editar

El tercer cuartu perteneció-y a los Jets, quien controlaron el balón mientres tol tiempu sacante tres minutos. Baltimore sacó solamente siete xugaes ofensives en tol cuartu, llogrando namái 11 yardes. Matte perdió un fumble na primer xugada dende la llinia de cuto na segunda metá, siguiendo colos sucesos desfavorables de la primera, lo que favoreció un gol de campu de 32 yardes de Turner qu'amontó la ventaya de los Jets, 10-0. Dempués, forzando a los Colts a estenar nuevamente, Namath completó 4 pases pa 40 yardes pa dexar a Turner en posición d'anotar un gol de campu de 30 yardes, aumentando la ventaya a 13-0. Nesa serie, Namath salió del xuegu temporalmente dempués de mancase'l so pulgar derechu, y foi reemplazáu pol quarterback suplente Babe Parilli por delles xugaes. Namath tornó a la fin de tercer cuartu, pero los Jets nun llanzaríen un solu pase en tol postreru cuartu.

Matt Snell dixo: «Aquel día, los Colts taben primiendo. Víes la frustración y esmolición na cara de toos ellos».[12] Dempués del segundu gol de campu de Turner, con cuatro minutos por xugar nel tercer cuartu, l'entrenador de los Colts Don Shula sacó a Morrall del partíu y punxo nel so llugar a Johnny Unitas, que tenía'l brazu adolorido, pa ver si podía producir una chispa qu'encendiera a la ofensiva de Baltimore. Unitas nun pudo llograr que la ofensiva de los Colts avanzara na so siguiente serie y viéronse obligaos a estenar de nuevu dempués de trés xugaes. Dempués, cola ayuda d'un pase de 39 yardes de Namath a Sauer, los Jets llegaron a la yarda 2 de los Colts. La defensa de Baltimore nun vencería, y caltener fora de la zona d'anotación. Turner convirtió'l so tercer gol de campu al empiezu del periodu final pa poner el marcador 16-0.

Na siguiente posesión de Baltimore, llograron avanzar hasta la yarda 25 de los Jets. Sicasí, Beverly terminó la serie interceptando un pase de Unitas na zona d'anotación, siendo la cuarta intercepción de los Jets nel partíu. New York entós llegó a la yarda 35 de los Colts con siete xugaes per tierra consecutives, pero dir ensin puntos dempués de que Turner fallara un intentu de gol de campu de 42 yardes.

Unitas empezó la siguiente serie con trés pases incompletos, pero completó un pase clave de 17 yardes a Orr en cuarta oportunidá. Diez xugaes dempués y cola ayuda de tres castigos de los Jets, finalmente Baltimore anotó un touchdown nun acarretu de 1 yarda de Hill pa retayar la distancia a 16-7, pero con solamente 3:19 por xugar nel partíu. Los Colts entós recuperaron una onside kick y avanzaron hasta la yarda 19 de los Jets con trés pases completos consecutivos de Unitas, pero perdieron la posesión al nun poder consiguir la primer oportunidá dempués de trés pases incompletos. Eso terminó con cualquier posibilidá d'una remontada de Baltimore, al correr el balón los Jets en seis xugaes antes de ser forzaos a estenar.

Pa cuando los Colts recuperaron el balón, solamente quedaben 8 segundos nel partíu. Los Colts intentaron dos pases primero que s'acabara'l tiempu, y los Jets ganaron el Super Bowl III. Matt Snell dixo: «Saliendo del terrén de xuegu, vi que los Colts taben exhaustos ya incrédulos. Non alcordanza a nengún miembru de los Colts que fora felicitar me».[12] Mientres salía del campu, Namath, nun xestu bonal de desafíu llevantó'l so furabollos, faciendo alusión al númberu unu.

Años dempués Morrall dixo: «Pensé que ganaríamos holgadamente. Solamente habíamos perdíu dos de los nuesos últimos trenta partíos. Inda nun toi seguro de qué pasó esi día nel Orange Bowl; ye difícil señalalo».[13] Matt Snell dixo: «La imaxe más distintiva que tengo de tol xuegu ye la de Ordell Braase y dalgunos otros —non tantu Mike Curtis— con miraes asoraes».[12]

Namath terminó'l partíu completando 17 de 28 pases. Ye l'únicu quarterback en ganar el MVP del Super Bowl ensin llanzar un pase de touchdown. Snell corrió pa 121 yardes en 30 acarretos y un touchdown, y atrapó 4 pases pa 40 yardes. Sauer atrapó 8 pases pa 133 yardes. Beverly convertir nel primer xugador na historia del Super Bowl en consiguir 2 intercepciones. Morrall tuvo un día tarrecible: solamente 6 de 17 pases completos pa 71 yardes, siendo interceptáu trés causes. A pesar de nun haber entráu al partíu sinón hasta fines del tercer cuartu, Unitas terminó con más pases completos (11) y yardes aérees (110) que Morrall, pero tamién llanzó una intercepción. Matte foi'l meyor corredor de los Colts con 116 yardes en solu 11 acarretos, un permediu de 10,5 yardes por acarretu, y atrapó 2 pases pa 30 yardes. Los Colts tuvieron una diferencia de -4 n'entregues de balón, cometiendo cuatro de los sos cinco apurres dientro del territoriu de los Jets.

=== Ficha del xuegu Partíu de fútbol americanu |fondu=#eee

|visitante=Jets |V1=0 |V2=7 |V3=6 |V4=3 |local=Colts |L1=0 |L2=0 |L3=0 |L4=7 |estadiu=Miami Orange Bowl, Miami, Florida |fecha=12 de xineru de 1969 |hora=3:05 p.m. ET |temp=23 °C, borrinosu, con vientu, 20% probabilidá d'agua[21][22] |anotaciones=

  • 2º cuartu
    • NYJ - Acarretu de 4 yardes de Snell (patada de Turner), 9:03. Jets 7-0. Serie: 12 xugaes, 80 yardes, 5:06.
  • 3º cuartu
    • NYJ - Gol de campu de 32 yardes de Turner, 10:08. Jets 10-0. Serie: 8 xugaes, 8 yardes, 4:17.
    • NYJ - Gol de campu de 30 yardes de Turner, 3:58. Jets 13-0. Serie: 10 xugaes, 45 yardes, 4:06.
  • 4º cuartu
    • NYJ - Gol de campu de 9 yardes de Turner, 13:26. Jets 16-0. Serie: 7 xugaes, 61 yardes, 3:58.
    • BAL - Acarretu de 1 yarda d'Hill (patada de Michaels), 3:19. Jets 16-7. Serie: 14 xugaes, 80 yardes, 3:15.

}}

Estadístiques editar

Comparanza estadística editar

New York Jets Baltimore Colts
Primeres oportunidaes 21 18
Primeres oportunidaes per tierra 10 7
Primeres oportunidaes per aire 10 9
Primeres oportunidaes por castigos 1 2
Yardes netes per tierra 142 143
Pases llanzaos 29 41
Pases completos 17 17
Intercepciones-yardes 4-9 0-0
Yardes netes per aire 195 181
Yardes totales 337 324
Estenes-permediu 4-38.8 3-44.3
Fumbles-perdíos 1-1 1-1
Castigo-yardes 5-28 3-23

Líderes individuales editar

Pasadores Jets
C/ATT* Yds TD INT
Joe Namath 17/28 206 0 0
Babe Parilli 0/1 0 0 0
Corredores Jets
Aa Yds TD LGb
Matt Snell 30 121 1 12
Emerson Boozer 10 19 0 8
Bill Mathis 3 2 0 1
Receptores Jets
Recc Yds TD LGb
George Sauer, Jr. 8 133 0 39
Matt Snell 4 40 0 14
Bill Mathis 3 20 0 13
Pete Lammons 2 13 0 11
Pasadores Colts
C/I* Yds TD INT
Johnny Unitas 11/24 110 0 1
Earl Morrall 6/17 71 0 3
Corredores Colts
Aa Yds TD LGb
Tom Matte 11 116 0 58
Jerry Hill 9 29 1 12
Johnny Unitas 1 0 0 0
Earl Morrall 2 -2 0 0
Receptores Colts
Recc Yds TD LGb
Willie Richardson 6 58 0 21
Jimmy Orr 3 42 0 17
John Mackey 3 35 0 19
Tom Matte 2 30 0 30
Jerry Hill 2 1 0 1
Tom Mitchell 1 15 0 15

*Completos/Intentaos aAcarretos bXugada más llarga cReceiciones

Fonte: NFL.com[23]

Alliniaciones iniciales editar

New York Jets Posición Baltimore
Ofensiva
George Sauer, Jr. SE Jimmy Orr
Winston Hill LT Bob Vogel
Bob Talamini LG Glenn Ressler
John Schmitt C Bill Curry
Randy Rasmussen RG Dan Sullivan
Dave Herman RT Sam Ball
Pete Lammons TE John Mackey
Don Maynard FL Willie Richardson
Joe Namath QB Earl Morrall
Emerson Boozer RB Tom Matte
Matt Snell RB Jerry Hill
Defensiva
Gerry Philbin Le Bubba Smith
Paul Rochester LT Billy Ray Smith Sr.
John Elliott RT Fred Miller
Verlon Biggs RE Ordell Braase
Ralph Baker LLB Mike Curtis
Al Atkinson MLB Dennis Gaubatz
Larry Grantham RLB Don Shinnick
Johnny Sample LCB Bobby Boyd
Randy Beverly RCB Lenny Lyles
Jim Hudson LS Jerry Logan
Bill Baird RS Rick Volk

Fonte: NFL.com[23]

Oficiales editar

Nota: El sistema de siete oficiales se instituyó hasta 1978.

Bibliografía editar

  • Clary, Jack (1981). Pro Football's Great Moments (n'inglés). Nueva York, NY: Bonanza Books. ISBN 0-517-34584-6.
  • Davis, Jeff (2008). Rozelle, Czar of the NFL (n'inglés). Nueva York, NY: McGraw Hill. ISBN 978-0-07-147166-4.
  • Hanks, Stephen (1988). The Game That Changed Pro Football (n'inglés). Nueva York, NY: Carroll Publishing Group. ISBN 1-55972-012-3.
  • Namath, Joe (2006). Namath, 1ra (n'inglés), Nueva York, NY: Rugged Land. ISBN 978-1-59071-081-4.
  • Rappoport, Ken (2010). The Little League that Could: A History of the American Football League (n'inglés). Lanham, MD: Taylor Trade Publishing. ISBN 978-1-58979-463-4.
  • Sahadi, Lou (1969). The Long Pass: The Inside Story of the New York Jets from the Terrible Titans to Broadway Joe Namath and the Championship of 1968 (n'inglés). Nueva York, NY: The World Publishing Company. ISBN 978-1-58567-933-1.

Referencies editar

  1. Davis, p. 267.
  2. Davis, páxs. 277–279.
  3. Davis, páxs. 277–281.
  4. Davis, páxs. 281–286.
  5. Davis, páxs. 296, 311.
  6. «Molder of Champions; Wilbur Charles Ewbank» (inglés). The New York Times (30 d'avientu de 1968). Consultáu'l 6 de febreru de 2012. «Tien De pagase pa ver l'artículu»
  7. AP (9 de xineru de 1963). «Baltimore fires Weeb Ewbank» (inglés) páx. 10. Tri City Herald. Consultáu'l 6 de febreru de 2012.
  8. Davis, p. 263.
  9. Davis, páxs. 269-271.
  10. The Canadian Press (18 d'avientu de 1967). «Rams trample Colts, 34-10, to prinde Coastal crown» (inglés) páx. 42. The Montreal Gazette. Consultáu'l 6 de febreru de 2012.
  11. Rappoport, p. 183.
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 12,4 12,5 12,6 12,7 Snell, Matt (1997). «Super Bowl III», Danny Peary: Super Bowl: The Game of Their Lives (n'inglés). Macmillan. ISBN 0-02-860841-0.
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 13,4 13,5 Strother, Shelby (1990). «It came with a Guarantee», The Super Bowl: Celebrating a Quarter-Century of America's Greatest Game (n'inglés). Simon and Schuster. ISBN 0-671-72798-2.
  14. Davis, p. 334.
  15. 15,0 15,1 Kriegel, Mark (2004). Namath, A Biography (n'inglés). Viking Adult. ISBN 0670033294.
  16. «He guaranteed it» (inglés). Pro Football Hall of Fame. Consultáu'l 8 de febreru de 2012.
  17. Sandomir, Richard (24 de xineru de 1995). «TV SPORTS; Two Generations of Reminiscences by Gowdys» (inglés). The New York Times. Consultáu'l 8 de febreru de 2012.
  18. «Super Bowl Entertainment» (inglés). NFL.com. Consultáu'l 29 de mayu de 2012.
  19. Kriegel, Mark (2004). Namath, A Biography (n'inglés). Penguin Books. ISBN 0143035355.
  20. Maule, Tex (20 de xineru de 1969). «Say It's So, Joe» (inglés). Sports Illustrated. Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 29 de mayu de 2012.
  21. «Super Bowl III play-by-play». USA Today. Gannett Company (11 de xineru de 2002). Archiváu dende l'orixinal, el 25 d'agostu de 2011. Consultáu'l 27 d'agostu de 2012.
  22. Stuart, Chase (20 de xineru de 2010). «Super Bowl III Play by Play». Pro Football Reference. Archiváu dende l'orixinal, el 25 d'agostu de 2011. Consultáu'l 27 d'agostu de 2012.
  23. 23,0 23,1 «Super Bowl III». National Football League. Archiváu dende l'orixinal, el 27 d'agostu de 2011. Consultáu'l 27 d'agostu de 2012.