Teatru de l'Antigua Grecia

Teatru (del griegu: θέατρον, theátron «llugar pa contemplar»),[1] o más específicamente, teatru de l'Antigua Grecia, ye la cultura teatral que florió na antigua Grecia ente 550 e. C. y 220 e. C. El teatru griegu aniciar nun espaciu circular al campu llamáu orchestra, nel que s'executaben una gran variedá d'actividaes, dende espectáculos artísticos (dances, recitaos, y pieces musicales), hasta eventos cívicos y relixosos. Trátase d'un llugar de tierra llisa y amacera dispuestu pa la representación de cantares corales, una de que les sos variedaes, el llamáu ditirambu, foi, según la tradición, el proxenitor de la traxedia ática. Tolos grandes teatros construyéronse a cielu abiertu.

Teatru de Dodona

Los festivales de teatru y la puesta n'escena editar

Mitos rituales y costumes nel teatru griegu editar

Independientemente de cuál sía la definición que se-y dea a la pallabra mitu o lleenda, puede entendese que con ella se designa a una serie d'antiguos rellatos referíos a los héroes ya inclusive a los dioses, de los que se narren fazañes espectaculares, y nos que l'imaxinariu coleutivu posterior d'un pueblu creó un conxuntu de símbolos culturales. La lliteratura griega ta llarada, dende les sos más remotos oríxenes homéricos, de personaxes y sagues mítiques locales; asina, suel falase del ciclu troyanu (en redol al cual arrexuntar los principales héroes y families que participaron na espedición de la Guerra de Troya: Agamenón, Menelao, Electra, Orestes) y del ciclu tebanu (nel qu'apaecen les figures d'Edipo, Antígona, Eteocles y Polinices, los dioses Dioniso y Zeus y l'héroe local Heracles, ente otros).

Sicasí, la postura que caltuvieron ante'l mitu los diversos autores de traxedies falta enforma de ser homoxénea. Nuna progresiva evolución, reparar cómo de primeres Tosquilo amuésase respetuosu y crédulo ante'l mitu y la relixosidá tradicional, ente que non munchos años más tarde Eurípides va asumir una crítica revisionista de los personaxes míticos y de les antigües creencies relixoses. Con ello, esti postreru nun faía sinón siguir probablemente los pasos de filósofos y pensadores como Jenófanes de Colofón, quien defendía la idea de que los dioses de Homero nun yeren sinón una pura ficción. D'otru llau, si hai una carauterística singular del mitu ye'l so anticanonicidad. Nun esiste una única versión d'un mitu. Sía que non, pa los antiguos griegos nun taba tan nítida como para nós la contraposición ente mitu y hestoria o ente pensamientu míticu y pensamientu racional. Ensin dulda, los antiguos griegos creíen que Agamenón foi un antiguu rei que, con toa certidume, allegara a una perantigua guerra de Troya, y siguíen respetando y venerando les tumbes de los «antiguos héroes» a los que siguíen rindiendo cultu como criatures benéfiques, inclusive dempués de muertos, pa la comunidá. Inclusive cabría recordar que'l mitu ye un productu d'una sociedá esencialmente oral, un conxuntu de rellatos que pueden tresmitise nun formatu múltiple: como cantar, como recitáu poéticu, como representación plástica y iconográfica. El fechu de que los griegos nun tuvieren nengún llibru sagráu sobre la verdá de los dioses, equivalentes a lo que son la Biblia, la Torá o'l Corán pa otres cultures, confería al mitu una casi completa versatilidad y la posibilidá de ser revisáu una y otra vez.

 
Distribución de sectores del teatru griegu. Al centru asitiábase la orchestra.

El repertoriu míticu entronca per otra parte colos rituales relixosos a los que tamién dende antiguu tuvo venceyáu al teatru como parte d'una serie de celebraciones o fiestes relixoses ensertes na tradición d'antiguos rituales. Pa los antiguos griegos, la base de la relixón atópase más nel ritual que nun conxuntu de creencies, y equí de nuevu la civilización contemporánea tópase alloñada de los griegos. La sociedá ateniense taba más ritualizada que la europea moderna, y de fechu el cristianismu y el mesmu protestantismu conceden una importancia a la fe y a la revelación bien alloñaos de les creencies de los griegos. D'otru llau, ente ritual y teatru antiguu esisten una serie d'enllaces bien suxestivos que interactúan n'unu y otru sentíu, del ritual al teatru y del teatru al ritual. Estos son los elementos: el ritual de súplica, los rituales funerarios, la purificación o catarsis de la oración».

Nuna sociedá primitiva na que nun ta institucionalmente asegurada la proteición personal, los ritos del suplicante adquieren una estraordinaria importancia. De fechu interprétase como un abominable actu nun apurrir derechu d'acoyida a un suplicante o espulsalo del santuariu onde buscó asilu. Nel teatru abonden les escenes del suplicante que implora l'auxiliu del poderosu, y ye posible que los mesmos autores de traxedia aprovecharen la esistencia d'esti ritual de súplica porque atoparon nél un mecanismu d'enorme impautu escénicu y dramáticu.

D'otru llau, les costumes y ritos funerarios de los griegos entraron igualmente de llenu na arquiteutura dramática. La persona que muerre nun va atopar definitivu reposu hasta que-y cumplieren una serie de ritos relixosos rellacionaos col so enterramientu. La nueva Antígona entiende que tien de dar sepultura al so hermanu Polinices, a pesar d'espresar prohibición del rei Creonte; en Les Coéforas de Tosquilo atopar a un grupu de persones unviaes por Clitemestra por qu'arramen llibaciones sobre la tumba de Agamenón. Estes y otres práutiques funeraries impliquen un ritual complicáu: les muyeres lloren, cutir el pechu, córtense'l pelo, esgañense los sos vistíos de la qu'entonen berros inarticulaos de tipu «ió», «ió», «ai», «ai», «paián», «paián», mientres arramen llibaciones y presenten les sos ufriendes al muertu. Sía que non, la muerte presentar al griegu como fonte de contaminación míasma (gr. μíασμα, de la que tanto l'individuu como la coleutividá tien de llimpiase por aciu un ritual de purificación. Asina, cuando Orestes llega a Atenes dempués d'asesinar a la so madre, los atenienses dan-y acoyida pero nun-y dirixen la pallabra, porque inda ta contamináu pol asesinatu. Y nuevamente nel Edipo Rei apaez toa una ciudá contaminada porque nella habita un asesín qu'entá nun se sometió al ritual de la purificación. Los ciudadanos alleguen al palaciu d'Edipo como suplicantes con un pidimientu concretu: atopar al causante de la contaminación y espulsalo de la ciudá. Ye un tipu de súplica al empar política y relixosa, yá que nun se trata solo de llograr que torne la prosperidá a Tebas, sinón que tien una carga de significación relixosa.

Les Muses inspiradores editar

Cabo mentar que'l teatru consagrábase integramente a los nueve muses de la inspiración, pola so bien estrecha vinculación col dios Apolo, patrón de les Belles Artes. Caúna d'elles representen virtúes artístiques y cognoscitives, dos d'elles son muses direutes del teatru antiguu.

Les principales fiestes y festivales editar

 
Teatru de Epidauro, en reconstrucción dende'l 2007

El teatru tuvo na Antigua Atenes, al igual qu'en munches otres cultures, venceyáu dende siempres a la celebración de determinaos festivales y rituales de calter relixosu. Según les noticies de que se dispón, unu de los más antiguos y allegaos foi'l que se celebraba n'honor del dios Dioniso n'Atenes mientres los díes 11 al 13 del mes llamáu en griegu Antesterion (mes de les flores) que correspuende aproximao al nuesu mes de febreru. Hai un testimoniu de Filóstrato,[2] onde se nos afirma que dichu nome de Antesteria referir a un ritual nel qu'una serie de mozos y moces atenienses portaben mientres una procesión unos ramos de flores una vegada llegaos a la pubertá. Pela so parte, la cerámica griega atestigua delles representaciones que paecen corresponder a estes celebraciones. Les fiestes duraben cinco díes:

  • Nel primeru, denomináu Pithoigia, dar# en abrir los cántaros (πίθοι, pithoi) en que se caltuviera'l mostiu dende'l mes de setiembre anterior, vieno que —previsiblemente— consumir en parte n'honor del dios Dioniso y en provechu y esfrute de los participantes.
  • El segundu día, llamáu Choes, siguía la celebración festiva y sorteábase un pelleyu de vinu ente los qu'asistíen a les fiestes.

Sía que non, haber d'almitir qu'estes celebraciones solo tangecialmente rellacionar colos oríxenes del teatru griegu, anque ensin dulda fueron el precedente d'otros festivales que se comenten más embaxo.

Les Leneas editar

Estes fiestes celebrar n'Atenes mientres el mes de Gamelión (el mes de les bodes), que correspuende aproximao al nuesu mes de xineru, mes que recibía'l nome de Leneo nel ámbitu de les ciudaes xonies según el testimoniu d'Aristóteles[3]

El rei atiende, de primeres, cola collaboración de los comisarios

que votara'l pueblu col brazu n'alto, a los misterios; estos comisarios son dos d'ente tolos atenienses, unu d'ente los Eumólpidas y otru d'ente los Cérices... Atiende tamién en segundu llugar a les Dionisias Leneas, que consisten nuna procesión y un certame. La procesión entamar en collaboración el rei y los comisarios, y el certame controlar el rei. Regula tamién el toles carreres d'antorches y de dalguna manera, él ye quien regula tolos

sacrificios tradicionales.

Estes Leneas celebrar n'Atenes nun edificiu llamáu'l Leneo, anque nun se tien noticies clares alrodiu d'ónde pudo tar l'allugamientu, si na mesma acrópolis o nes contornes. Trátase d'una institución bien antigua, anterior a la de les Grandes Dionisias, y ye probable que al cabu del tiempu la so celebración treslladárase (en redol al 440 e. C.) al Teatru de Dioniso. Paez ser que la concurrencia a estes fiestes yera solu o mayoritariamente ateniense, ensin la numberosa presencia d'estranxeros carauterística d'otres celebraciones. Asina siquier paez atestigualo, ente otros testimonios, el cómicu Aristófanes:[4]

DICEÓPOLIS. Nun toméis a mal, señores del públicu, que yo, un méndigu, dispóngame a falar ante los atenienses alrodiu de la ciudá nel senu d'una comedia, porque tamién la Comedia sabe de Xusticia. Voi dicir coses tarrecibles pero xustes, y agora nun va poder reprochame Cleón que fale mal de la ciudá en presencia d'estranxeros, porque solos tamos- ye'l concursu de les Leneas- y nun hai estranxeros, pos nin llegaron los tributos nin los aliaos de les ciudaes: agora tamos solos: trigu ensin balse, llimpiu, porque a los metecos llamar el salváu de los ciudadanos

Les Leneas fueron el principal marcu de representación de les comedies de Aristófanes, según sábese poles noticies (hipótesis) qu'anteceden al testu de delles de les sos obres. Asina na hipótesis» a Los acarnienses lléese: «La obra ye una de les meyor compuestes y afala a la paz por tolos medios. Facer representar nes Leneas, a nome de Calístrato, mientres el arcontado de Eucino 426/425 e. C., y quedó la primera». Tamién na segunda hipótesis a Los caballeros atopamos nueves alusiones a les Leneas: «La obra foi representada por cuenta públiques nel arcontado de Estratocles 424/424 e. C. nes Leneas so la direición del propiu Aristófanes. Quedó'l primeru. El segundu premiu ganar Cratino con Los Sátiros y el terceru, Aristómenes con El Lleñadores».

Noticies similares atopamos tamién nes hipótesis de Les aviespes y de Les xaronques, según nuna serie d'inscripciones estudiaes por Csapo.[5]

Les Dionisíacas Rurales editar

 
Escultura del dios Dioniso, a quien se-y dedicaben fiestes cívicu-relixoses

La celebración d'estes fiestes tenía llugar mientres el mes Posidonio, qu'equival más o menos al nuesu avientu. Trátase d'una procesión en redol a un falu cola que se buscaba favorecer la fertilidá de los campos semaos mientres la seronda. Nun nos ye dau precisar cuándo se produció l'asociación d'esta fiesta al dios Dioniso, anque acordies con el testimoniu de Platón[6] paez qu'esistieron diverses celebraciones, yá que había xente qu'asistía consecutivamente a más d'una d'elles:

Y entá son de más estraña mena pa ser cuntaos ente los filósofos los que gusten de les audiciones, que nun vendríen de ciertu pola so voluntá a estos discursos y entretenimientos nuesos, pero que, como si arrendaren les sos oreyes, cuerren d'un sitiu a otru pa oyer tolos coros de les Fiestes Dionisias ensin dexase nenguna tras, sía de ciudá o d'aldega.

Un nuevu testimoniu sobre'l conteníu d'estes fiestes puede vese na comedia Los acarnienses de Aristófanes,[7] onde'l personaxe Diceópolis parodia la procesión de la fiesta, mientres entona un cantar a Falu, personificación de la fertilidá, a quien la so esclavu Jantias lleva como estandarte. Haber de suponer que pasaxes d'esti tipu son los que tuvo d'utilizar Aristóteles cuando nel so Poética[8] fálanos de que nos sos oríxenes la comedia remontar a estes comparses de cantantes fálicos (Cf. komoi. Especialmente famoses fueron les celebraciones que teníen llugar nel Pireo. Anque la ciencia epigráfica y filolóxica dispón de delles inscripciones topaes nel terrén, l'antiguu edificiu del teatru del Pireo sumió por completu. Sía que non paez que les Dionisíacas Rurales teníen un calter más agrariu que los grandes festivales de la ciudá, anque precisamente por ello ye posible que caltuvieren un calter más marcadamente relixosu y primitivu.

Les Dionisíacas ciudadanes (Grandes Dionisíacas) editar

Pero les fiestes más célebres, les fiestes atenienses por antonomasia, fueron les llamaes Dionisias Ciudadanes o Grandes Dionisias, instituyíes n'honor del dios Dioniso, que la so imaxe yera treslladada dende la ciudá d'Eléuteras (Beocia) a Atenes. Sábese qu'en dómina de Pisístrato (sieglu VI e. C.), el festival había yá alcanzáu notable fama y que la so celebración coincidía col nuesu mes de marzu, dómina en que la navegación y los viaxes faíense más cómodos y seguros cola llegada de la primavera. La ciudá d'Atenes engalanar pa recibir a embaxadores y aliaos, homes de negocios y políticos a quien l'Estáu condecoraba por dalgún serviciu especial emprestáu en beneficiu d'Atenes. La procesión d'una estatua de Dioniso percorría les cais de la ciudá, acompañada d'un desfile d'antorches que llevaben los nuevos n'edá militar. Al cortexu sumábense igualmente cortexos de rapaces (canéforas) con ufriendes pa diversos sacrificios. Caúna de les diez tribus de la ciudá entamaba un coru de cincuenta chicos y otru coru de cincuenta adultos que participaben nel concursu.

Polo que se refier a les representaciones dramátiques que teníen llugar mientres estos díes, sábese que Aristóteles ocupar de rexistrales debidamente por escritu en redol a los años 330 e. C. D'asemeyáu tenor son les didascalias, inscripciones topaes na falda de l'Acrópolis, onde quedaron asitiaos los títulos de les traxedies representaes nes Dionisias, les comedies de les Dionisias y de les Leneas, los nomes de los arcontes, los nomes de los autores de les pieces dramátiques, etc. Una de les principales inscripciones ta incompleta, y delantre del nome de Tosquilo (que la so primer victoria nos concursos fechar nel 484 e. C.) falten unos diez llinies que teníen de referise a los autores de traxedia de les Dionisias.

Llegó al presente'l testimoniu estraordinariu d'una inscripción, conocida como «Marmor Parium», afayada na islla de Paros, na que se reproducieron dellos acontecimientos históricos dende la fundación mítica de la ciudá d'Atenes (c. 1580 e. C.) hasta'l 263 e. C. aproximao. Nesi documentu falar de la presentación de ciertos festivales dramáticos nun espaciu de tiempu que va dende l'añu 580 e. C. al 508 e. C.. El testu diz asina:

Desque n'Atenes entamó'l primer coru d'actores risibles, siendo'l pueblu de Icaria el primeru que corrió al cargu de la so organización, y el poeta Susarión el so inventor, establecióse como premiu al vencedor un cestu de figos y un fudre de cuarenta libros de vinu... Desque'l poeta Tespis punxo n'escena la so primer obra dramática na ciudá, onde se propunxo como premiu al vencedor un machu cabrío, pasaron más de 250 años, siendo arconte n'Atenes un tal [...]teneo, el Viejo... Y desque s'entamó'l primer coru d'homes nun certame, nel que llogró la victoria Hipódico de Calcis, trescurrieron 236 años, siendo arconte n'Atenes Liságoras.[9]

¿Cuál yera, pos, la vinculación d'estes fiestes cola celebración de los concursos dramáticos? Mientres el sieglu V allegaben al certame de tragedia tres autores, cada unu de los cualos presentaba cuatro pieces, tres tragedia y un drama satíricu acordies con el siguiente calendariu y programa: el día previu, llamáu proagón, dedicar a peracabar los preparativos y los autores faíen la presentación de les sos obres en compañía de los sos actores. A otru día (el primeru puramente falando) empecipiar cola procesión y treslláu de la estatua del dios Dioniso, que yera acompañáu por grupos de mozos hasta l'Acrópolis y nella intervenía la mayor parte de los ciudadanos, arrexuntaos según les distintes tribus de la ciudá. Travesando'l ágora, remataba nel altar que se topaba nel centru del propiu teatru, onde tenía llugar el concursu de ditirambos; el segundu día representábense cinco comedies; y cada unu de los trés díes siguientes se escenificaban tres tragedia y un drama satíricu. D'esta miente, mientres los seis díes de fiesta de les Grandes Dionisias poner n'escena un total de diecisiete obres, amás de los cantares ditirámbicos del primer día. Sicasí, tanto'l númberu de pieces como la so estensión taben regulaos poles necesidaes del programa diariu de representaciones o por especiales circunstancies mientres dellos años de la Guerra del Peloponeso (431-404 e. C.). Tosquilo foi autor de triloxíes (trés obres en redol a un mesmu personaxe o motivu), ente que Sófocles abandonó felicidá práutica, según atestigua l'antiguu léxicu Suidas.

Tocantes a la comedia, la organización yera distinta. Cada autor presentaba a concursu (fora nes Leneas o nes Dionisias) una sola obra en cada festival. Esto ye lo que s'atestigua pal sieglu V y probablemente pal sieglu IV e. C., anque seique mereza dexar constancia de que Aristófanes pudo presentar en dalguna ocasión, de manera escepcional, dos obres. Hai una didascalia que nos fala de qu'un tal Diodoro llogró'l segundu y el tercer premiu'l mesmu añu, anque nun tien de refugar se la posibilidá de que se tratara de dos autores distintos con un mesmu nome. Per otra parte, lo más corriente foi que mientres el sieglu V participaren cada añu nel concursu cinco autor, anque mientres los años de crisis de la Guerra del Peloponeso amenorgar a trés.

El vestuariu editar

El vestuariu d'una representación griega ta compuesta por:

• Mázcares: los actores griegos utilizaben les mázcares o, nel so defectu, despintaben la so cara con folla o azafrán. El despintar la cara simboliza'l vistise con elementos nuevos y non comunes, necesarios pa realizar el ritu, yera tamién un ritual.

Más tarde, cuando'l teatru foi teatru y non un actu relixosu, la mázcara yera aquel elementu que tresformaba al actor en personaxe, había mázcares de vieyos, de mozos, muyeres, etc. Col tiempu, los artesanos consiguieron verdaderu realismu nos mazcaritos.

Amás la mázcara tenía unes enormes dimensiones por que fuera muncho más visible al públicu y para, xunto colos coturnos (zancos), guardar la proporción ente les distintes files d'asientos. Per otra parte, les mázcares podíen sirvir de "megáfonu" aumentando la voz del actor. Y a lo último, dexaba al actor interpretar dellos personaxes.

• Los coturnos: son una especie de zapatos de madera con alza que sirvíen pa dar altor al actor. Consiguíen que los personaxes nobles destacaren sobre'l coru y dar proporción al actor cola gran mázcara. Asina l'actor yera enorme, colo que'l públicu podía velo con facilidá. Xeneralmente solo yeren usaos na traxedia.

• Ropes: polo xeneral, los traxes usaos yeren túniques, curties o medies y mantos. Según los colores de les ropes el personaxe tenía más o menos importancia, asina, los colores escuros yeren pa los personaxes murnios, los allegres pa los importantes o los colores normales pa la xente del pueblu. Los actores usaben unes almadines p'abuitase, de cuenta que se siguiera guardando la proporción col coturnu y la mázcara. Amás podíen usar otros elementos como corona nel casu de los reis.

El diálogu recitáu y el cantar editar

Si l'actor recitaba y el coru contestaba cantando dábase un diálogu epirremático. Nel casu de que dambos actor y coru cantaren dábase la figura del Kommós. El conxuntu de diálogos ente actor y coru recibía'l nome de amebeo. Dacuando un mesmu versu yera recitáu por dos o más actores a eso llamábase-y antilabē.

El coru editar

Los movimientos del coru na representación yeren bien variaos, la so entrada a escena llamábase párodo, xeneralmente precedida pol prólogu. Una y bones el coru entrara na orquesta empecipiaba un cantar coral conocíu como estásimo el cual tenía versos llíricos, a lo llargo de la pieza solía haber trés estásimos. Amás d'esto'l coru podía dialogar colos actores.

Funciones del coru na traxedia griega editar

El coru na traxedia griega actuaba como intermediariu. Los coros arreyar na aición, los sos cantares yeren importantes y esplicaben de cutiu el significáu de los acontecimientos que precedíen a l'aición.

El coru de normal diba vistíu de negru, atopar xunto a la orquesta y acompañaba a la escena. Pero non tolos díes, solo cuando'l públicu pagaba.[ensin referencies]

El coru allugábase de llombu al públicu, na parte delantera de la escena (orquesta) y acompañaba con cantares y dances la representación. Detrás de la orquesta desenvolvíase l'actu teatral (prosceniu). No fondero atopábase un escenariu (skene) nel qu'había tres abertures por onde entraben y salíen los actores

Los espectadores y el públicu editar

La composición del públicu editar

Ye ciertu qu'allegaben xentes d'otres polis griegues que llegaben a Atenes nesos momentos aprovechando la bonanza marítima de la nueva estación que s'acababa d'abrir, dempués del forzáu paréntesis ivernizu. Sicasí, tal circunstancia namái se daba al paecer nes Grandes Dionisias, yá que a les Leneas namái asistíen los atenienses, según esprender d'una clara alusión de la parábasis de Los acarnienses d'Aristófanes.

Resultaba difícil atopar un asientu ya inclusive se producía cierta violencia por cuenta de la compra de los mesmos. Este foi, al paecer, unu de los motivos qu'impulsaron a Pericles a crear el fondu públicu destináu a sufragar los gastos de los ciudadanos con menos recursos que se víen claramente marxinaos.
Amás, la mayoría de los edificios sufrieron obres de remodelación p'ampliar l'espaciu dedicáu a los espectadores.

Esistíen llocalidaes fixes nes files destinaes a los maxistraos de la ciudá, a los sacerdotes de Dioniso y a aquellos ciudadanos que contribuyeren de forma especial al bienestar público, que recibíen como reconocencia de la ciudá esti derechu a ocupar unu de los asientos preferentes (la proedría). Los fíos de los cayíos na guerra y los embaxadores d'otros estaos recibíen el mesmu privilexu. el restu de la cávea taba distribuyíu por tribus, de forma que caúna d'elles tenía asignáu un sector determináu, pero nun paez qu'esto fuera abondu pa evitar fregaos y baramentos d'última hora. Ye bien significativa la importancia que se daba a la concesión d'un asientu preferente, aparte del prestíu social qu'ello confería al destinatario.

Otru motivu qu'esplica esta asistencia masiva a les representaciones teatrales ye l'ausencia de discriminaciones de cualquier clase pal accesu a les mesmes, a diferencia de lo qu'asocedía con otru tipu d'acontecimientos como los xuraos o les asamblees populares.
Al respective de les muyeres, coleutivu casi siempres marxináu de les actividaes principales na sociedá griega, dalguna cuestionen la so presencia nel interior de la cortil teatral y llegóse a suponer qu'asistíen a los espectáculos dende fora nos caminos que bordiaben la fastera de l'Acrópolis sobre la que s'allugaba'l teatru ateniense.
En dellos pasaxes risibles nos que s'alude al auditoriu, como La paz de Aristófanes, o El rabeliscu de Menandro, nun-y les menta en nengún momentu. Sicasí, una serie de testimonios del sieglu IV e. C., perfectamente retrotraíbles al periodu anterior, y ciertes anécdotes procedentes d'autores tardíos, paecen indicar lo contrario. Asina, nun pasaxe de Lleis de Platón, faise alusión a la preferencia de les muyeres educaes pol xéneru tráxicu. Y en un escolio de Aristófanes méntase un posible decretu d'un tal Espirómaco, que proponía la separación de sexos nel teatru ya inclusive una separación ente muyeres llibres y cortesanes.
Per otru llau, una biografía tardida de Tosquilo menta cómo la representación de Les euménides provocó tales reacciones d'horror ente l'auditoriu femenín que munches llegaron inclusive a albortar, y en Atenéu recuéyese la noticia de la gran almiración que produció ente homes y muyeres per igual la entrada a la cortil d'Alcibíades, en calidá de corego y afatiáu con ropes de púrpura.

Los mozos tamién asistíen al teatru, según deduzse del comentariu de Aristóteles en Política sobre la conveniencia de prohibilo. Amás, en La paz, 50-53, confirmar Aristófanes.

Sobre l'asistencia de los esclavos ye posible que namái fuera sirviendo de compañía pa los sos amos más nuevos. Resulta ilustrativu que Teofrasto incluya nos sos Calteres la figura del desgualdráu, que la so especial fazaña consistía nel teatru a unu de los sos esclavos en compañía de los sos fíos ocupando asientos que taben acutaos pa posibles invitaos.

La respuesta del auditoriu editar

Les obres puestes n'escena revelen una complexidá de pensamientu y unes sotileces lliteraries que nun paecen tar al algame de cualesquier. Los argumentos de los drames tán basaos nos pormenores de la lleenda heroica y, a pesar del espardimientu qu'ésta algamó gracies a l'actividá de los rapsodes y recitadores profesionales, resulta difícil imaxinar que toos cuntaren con un bagaxe considerable al respeutu, daes les sos múltiples variantes y lo difuso de delles ramificaciones xenealóxiques. Los estudiosos alluguen series duldes al respeutu. ¿Nun sería'l teatru un espectáculu d'élite por fuercia compartíu con tola masa social ateniense poles imposiciones polítiques y relixoses?. Aristófanes alude en repitíes ocasiones al desagradecimientu de los espectadores prestos siempres a xiblar a los poetes vieyos y a la volubilidad y mal gustu del públicu. En Les aves burllar de la incapacidá de los asistentes, al nun tener ales pa escapar del teatru y poder volver nel momentu fayadizu cuando la comedia terminaba.

Nun hai que sobrevalorar el nivel del públicu ateniense a partir de les parodies que Aristófanes faía de delles traxedies o de los sos autores. Munches d'estes alusiones referir a obres que fueren puestes n'escena faía pocu, o se dirixíen más qu'a pasaxes concretos que puedan faer suponer una cierta conocencia lliteraria per parte de los espectadores, al estilu xeneral d'un poeta, al so tonu, que yera daqué muncho más bono de retener, especialmente si repitiera les sos intervenciones n'años socesivos.

Con too y con eso, paez que siquier una parte del públicu ateniense tuvo al altor de les circunstancies y adoptó ante les representaciones un altu grau de seriedá ya intelixencia. Supo reconocer les grandes figures, que les sos obres ganadores de los premios nos certámenes y depués representaes con cierta regularidá, son precisamente les que sobrevivieron.

Hai anécdotes sobre les respuestes emocionales escesives per parte del públicu ante delles representaciones como la mentada de Les Euménides, o la que se refier a la prohibición de futures representaciones de La captura de Mileto, obra de Frínico, por causa de los sentimientos doliosos que provocó a los espectadores.

Nel teatru griegu, a diferencia del de Shakespeare, por casu, apenes importa la personalidá de los personaxes y son los problemes, la moralidá y les aiciones los qu'algamen el primer planu.
Ye bien probable que dada la variedá del auditoriu, n'ocasiones los poetes dirixiérense namái a un sector más formáu, a que la so apreciación diríen destinaes ciertes sotileces poétiques. Hai que mentar l'anécdota que narra cómo se salvaron d'una muerte bederre nes latomíes de Siracusa aquellos cautivos atenienses que yeren capaces de recitar pasaxes completos de Eurípides. O bien la noticia de Teofrasto sobre l'alta distinción y estima social qu'algamaben quien yeren capaces de recitar parllamentos de traxedies.

Esistía amás un altu grau de propaganda y de concienciación cívica en tolos festexos qu'arrodiaben les representaciones teatrales, tanto al entamu del certame como una vegada rematáu ésti. La ceremonia d'apertura de los festivales convertir nuna gran manifestación del poderíu ateniense y nuna promoción de los deberes ciudadanos. Esponíase ante'l espectadores llegaos de toes partes del mundu griegu'l tributu unviáu polos aliaos d'Atenes, faíase desfilar a los güérfanos de los cayíos pela ciudá, que la so educación y armamentu fueren costeados pola comunidá, y proclamábense los honores d'aquellos que beneficiaren a la polis de dalguna forma.

Los principales representantes del estáu sentar nes primeres files y teníen de realizar unes ufriendes al entamu de la celebración. Bona parte del financiamientu corría al cargu de un ciudadanu ricu, que cumplía con un impuestu denomináu lliturxa, que la so función yera subvenir a les necesidaes básiques de la comunidá.

L'asamblea aconceyada de primeres pa determinar el cursu de la celebración, tenía d'axuntase tamién al términu de la mesma pa dictaminar la bona o la mala organización del certame per parte del maxistráu encargáu con esi envís.

Los xuraos que daben los premios yeren escoyíos ente los ciudadanos por un curiosu y complicáu sistema, y n'ocasiones yera'l públicu, cola so presión sobre los xueces, quien decidía la resultancia (Platón alude con despreciu a la "«teatrocracia»" asina creada). A pesar de les diferencies d'actitú y de respuesta ante les obres representaes, pocos podríen escapar a l'atmósfera xeneral qu'arrodiaba l'acontecimientu: una selmana de fiesta pública na que tolos asuntos retardábense, na que se glorificaba l'arguyu ateniense y na que la ciudá yera apoderada por una esperiencia singular que tolos sos habitantes podíen compartir personalmente: l'edificiu como espaciu escénicu.

Teatros de l'antigua Grecia editar


Los precursores del teatru editar

Tespis empecipia la so andadura editar

Considerar a Tespis como'l padre del teatru. Tespis viaxaba nun carru onde montaba'l so teatru y representaba obres con temes distintes al cultu de Dionisio. La so innovación principal consiste n'añader un personaxe que dialogaba y este foi'l protagonista.

Tosquilo: el creador de la traxedia editar

Sófocles: el dolor y la soledá del ser humanu editar

Eurípides: el filósofu de la escena editar

La comedia de Aristófanes: utopía y realidá editar

Menandro: la nueva comedia de calteres editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «teatru.» Diccionario de la lengua española. Consultáu'l 29 de xunu de 2015.
  2. Heroicu 720, 6-12.
  3. Constitución de los atenienses 57, 1-2.
  4. Los acarnienses, 498-508.
  5. 132-137, The Context of Ancient Drama, Ann Arbor, University of Michigan Press, 1995.
  6. La República V, 475d.
  7. vv. 241-279.
  8. IV, 1449a.
  9. El fragmentu del «Marmor Parium» ye'l recoyíu nos FgrH 239, 54-55, 58 y 61.

Bibliografía editar

  • Adrados, F. R.
    • Iustración política na Grecia Clásica, Madrid, 1966.
    • Fiesta, comedia y traxedia, Barcelona, Planeta, 1972.
    • Teatru griegu y teatru actual, Madrid, Alianza, 1999.
  • Arnott, P.
    • An introduction to the Greek theatre, Nueva York, 1965.
    • Public and performance in Greek theatre, Londres, 1984.
  • Baldock, M.
    • Greek tragedy. An introduction, Londres, 1992.
  • Bieber, M.
    • The history of the Greek and Roman theatre, Princeton, 1961
  • Buckham, Philip Wentworth
    • Theatre of the Greeks, 1827.
  • Csapo, Y. y Slater, W., The Context of Ancient Drama, Ann Arbor, University of Michigan Press, 1995.
  • Davidson, J.A.
    • Literature and Literacy in Ancient Greece, Part 1, Phoenix, 16, 1962, 141-56.
    • Peisistratus and Homer, TAPA, 86, 1955 1-21.
  • Díaz Tejera, A., Ayeri y güei de la traxedia, Sevilla, Alfar, 1989.
  • Dover, K. J., Aristophanic comedy, Londres, 1972.
  • Easterling, Y.. Knox (eds.), Historia de la lliteratura clásica de Cambridge, Madrid, Gredos, 1990.
  • Easterling, Pat and Hall, Edith (eds.), Greek and Roman Actors: Aspects of an Ancient Profession, 2002. [1]
  • Else, Gerald P.
    • Aristotle's Poetics: The Argument, Cambridge, MA 1967.
    • The Origins and Early Forms of Greek Tragedy, Cambridge, MA 1965.
    • The Origins of ΤΡΑΓΩΙΔΙΑ, Hermes, 85, 1957 17-46.
  • Foley, H., «Tragedy and democratic ideology: the case of Sophocles´ Antigone» en History, Tragedy, Theory, páxs. 131-150, 1995.
  • Ghiron-Bistagne, Y., Recherches sur les acteurs dans la Grèce ancienne, París, 1976.
  • Gil, Luis
    • Comedia ática y sociedá ateniense, Estudios Clásicos, XVIII, 1974, páxs. 61-82.
    • Aristófanes, Madrid, Gredos, 1996.
  • Green, R. & Handley, Y., Images of the Greek theatre, Londres, 1995.
  • Haigh, A.Y., The Attic Theatre, 1907.
  • Highet, G., La tradición clásica, 2 vols., Méxicu, FCE, 1954.
  • Lasso de la Vega, J.
    • "Realidá, idealidad y política na comedia de Aristófanes", Cuadiernos de Filoloxía Clásica, IV, 1972, 9-89 (recoyíu nel so llibru De Safu a Platón, Barcelona, Planeta, 1976, 243-325).
    • Les temes griegues nel teatru francés contemporaneu, Murcia, Universidá de Murcia, 1981.
  • Lesky, A.
    • La traxedia griega, Barcelona, Labor, 1966.
    • Historia de la lliteratura griega, Madrid, Gredos, 1976.
  • López Férez, J. A. (ed.), Historia de la lliteratura griega, Madrid, Cátedra, 1988.
  • Musti, D., Demokratía. Oríxenes d'una idea. Madrid, Alianza Editorial, 2000.
  • Navarre, O., Les répresentations dramatiques en Grèce, París, 1929 (traducción al castellán, Buenos Aires 1955).
  • Oliva, C.-Torres, F., Hestoria básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1990.
  • Pickard-Cambridge, Sir Arthur Wallace
    • Dithyramb, Tragedy, and Comedy , 1927.
    • The Theatre of Dionysus in Athens, 1946.
    • The Dramatic Festivals of Athens, 1953.
  • Rachet, G., La tragédie grecque, París, 1973.
  • Ragué i Arias, M. J., Lo que foi Troya. Los mitos griegos nel teatru español actual, Madrid, 1992.
  • Ridgeway, William, Origin of Tragedy with Special Reference to the Greek Tragedians, 1910.
  • Riu, Xavier, Dionysism and Comedy, 1999. [2]
  • Romilly, J. de, La tragédie grecque, París, 1982.
  • August Wilhelm von Schlegel, Literature, 1809. [3]
  • Sourvinou-Inwood, Christiane, Tragedy and Athenian Religion, Oxford University Press, 2003.
  • de Ste. Croix, G. Y. M., «The political outlook of Aristophanes», en Y. Segal (ed.), Ocford Readings in Aristophanes, Oxford, O.O.P., páxs. 182-193, 1996.
  • Taplin, O., Greek tragedy in action, Berkeley - Los Angeles, 1978.
  • Trendall, A. D.-Webster, T.B.L., Illustration to the Greek drama, Londres, 1971.
  • Vara, J., Orixe de la traxedia griega, Cáceres, Universidá d'Estremadura, 1996.
  • Walton, J. M., Greek theater practice, Londres, 1980.
  • Wiles, David, The Masked Menander: Sign and Meaning in Greek and Roman Performance, 1991.
  • Wise, Jennifer, Dionysus Writes: The Invention of Theatre in Ancient Greece, Ithaca, 1998. review
  • Mattino, G., Terminologia della scena nella traxedia attica, Dramaturxa y puesta n'escena nel teatru griegu, Madrid, Ediciones Clásiques, 1998.

Enllaces esternos editar