Telde

conceyu de la provincia de Les Palmes (España)

Telde ye un conceyu canariu y una ciudá asitiaos al este de la islla de Gran Canaria, provincia de Les Palmes. La ciudá ye la más antigua del archipiélagu y la primer capital de la islla de Gran Canaria, fundada antes de 1351, y tien el títulu de "Bien Pernomáu". El términu municipal tien una estensión de 102,43 km² y pal añu 2016 tenía una población empadronada de 102.164 habitantes (INE). L'altitú de la ciudá, cabecera del conceyu, ye de 130 metros sobre'l nivel del mar. Na actualidá ye'l segundu conceyu más pobláu de la islla de Gran Canaria, tres Les Palmes de Gran Canaria y el cuartu de Canaries.

Telde
Alministración
País España
Autonomía Canaries
Provincia[[Provincia de Las Palmas|{{{2}}}
Tipu d'entidá conceyu d'España
Capital Telde
Alcaldesa de Telde María del Carmen Castellano Rodríguez
Nome oficial Telde (es)
Xeografía
Coordenaes 27°59′55″N 15°25′00″W / 27.9985°N 15.4167°O / 27.9985; -15.4167
Superficie 102.43 km²
Llenda con Les Palmes de Gran Canaria, Santa Brígida, Valsequillo de Gran Canaria y Ingenio
Altitú media 130 m
Demografía
Población 102 487 hab. (2023)
Densidá 1000,56 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
telde.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

El conceyu de Telde asitiase na fachada esti de la islla de Gran Canaria, sobre terrenal volcánicu de creación relativamente recién, correspondiente al tercer ciclu volcánicu de Gran Canaria y a erupciones cuaternaries. Dos campos de volcanes recuerden el so pasáu xeolóxicu: el de Jinámar, na parte norte, con numberosos conos y malpaíses acomuñaos a la erupción de Bandama; y el de Llombu Magullo, na parte meridional. La mayor parte de la metá oriental del conceyu #componer d'una plataforma costera que forma una amplia y fértil llanura, pola qu'escurren dalgunos de los principales ribayos de la islla como'l Ribayu Real de Telde. Sobre dicha llanura asitia la ciudá de Telde puramente dicha. Nel sector suroriental del conceyu atopa la greba llanura conocida como los Llanos de Gando, compartíos col vecín conceyu d'Inxeniu, sobre'l cual asítiase l'aeropuertu de la islla (aeropuertu de Gran Canaria). Dos brazos del conceyu enfusen escontra l'oeste nel interior de la islla: el que se topa más al norte sigue nel so ascensu accidentáu al Valle de San Roque hasta altitúes medies; el más meridional escala hasta'l cume bordiando sobremanera'l Ribayu de les Peñerines hasta la Caldera de los Marteles, a 1500 metros d'altitú, que comparte con otros conceyos. La mariña teldense ye bien variada: entrepólense cantiles de baxu altor con sableres de media estensión, de sable negru y mariella; destaquen les numberoses puntes y entrantes nel mar, particularmente la península de Gando, que conforma una badea arenosa d'agües bien seles.

 
Ribayu de les Peñerines FSV 4 9 2010.

La pluviosidá rexistrada nel conceyu ye polo xeneral baxa: namái se superen los 300 mm de media añal a partir de los 400 metros d'altitú, asitiándose por tanto la mayor parte del territoriu per debaxo de la llende pluvial necesariu pa una plena agricultura de secanu. Por cuenta de que la mayor parte del territoriu nun supera los 200 metros d'altitú, les temperatures son polo xeneral nidies a lo llargo de tol añu; non asina nes partes altes, onde pel hibiernu la temperatura puede baxar de 0 graos produciéndose dacuando precipitaciones en forma de nieve que lleguen hasta la llocalidá de Cazadores, a 1.200 metros d'altitú. Dada la so orientación na parte oriental de la islla, abiertu escontra'l mar en direición a África, Telde vese afeutáu frecuentemente pola asoria proveniente del vecín Sáḥara, produciéndose bien esporádicamente invasiones d'aire saḥariano que pueden ser severes. L'intensu aprovechamientu agroganadero del so territoriu a lo llargo de la historia determinó un paisaxe bien antropizado. Dientro de la vexetación arbórea montesa del conceyu puede #destacar el sauzal-acebuchal del Ribayu de les Peñerines, según unos pocos pinares repoblaos na década de 1950 nes zones de cume, dellos palmerales y distintes especies xerófilas autóctones de la mariña. El territoriu ta chiscáu de cultivos de diversa índole como los de naranxeru.

Historia editar

Dómina aborixe editar

Nun periodu difícil de determinar, posiblemente'l sieglu XIV, Telde yá yera unu de los 10 nucleos principales en que s'estremaba la islla. Tres la unificación de la mesma en redol al bandu de Gáldar distintes crisis socesories fixeron que Telde formara a intervalos un guanartemato independiente , que los sos territorios tomaben la metá Esti Sur de la islla, dende'l ribayu de Tenoya hasta'l cume central y dende ende hasta la zona de Mogán. Rival del de Gáldar queda constancia d'una gran guerra ente dambes cles qu'enfrentaron a 10.000 homes per parte de Telde contra 4.000 del de Gáldar, enfrentamientu del que salió victoriosu'l segundu, que volvió a reunificar la islla poco primero de la Conquista (otra teoría diz que'l gobiernu de tola islla tuvo primeramente Arguineguín, hexemonía qu'heredó Telde y del que Gáldar remontóse darréu). Nun ta del tou clara la situación de dambos guanartematos mientres la invasión castellana, sía que non paez seguro que'l guanartemato teldense yera alministráu por un Faycán llamáu Guariragua pariente del Guanarteme de Gáldar; el papel activu de dichu sacerdote y el so protagonismu mientres la invasión castellana faen que Telde tenga entá anguaño l'apellativu de "Ciudá de los Faicanes"

 
Ídolu d'Alifaz, nel Muséu Canariu, Les Palmes de Gran Canaria.

El nucleu aborixe estremase en tres sectores qu'arrodiaben el Ribayu de Telde: Alifaz, Cendro y un tercer nucleu ente los actuales barrios de San Francisco y San Juan; les viviendes yeren distintes según la condición social de los habitantes, cueves artificiales pa la nobleza, nes zones más baxes y cases nes zones más altes pa la clase plebeya. Del tamañu d'esti nucleu aborixe dan fe los cronistes, que cifren en 14.000 los posibles habitantes del mesmu (cifra a les clares escesiva) Esti nucleu central taba arrodiáu per distintos tipos d'asentamientu de menor entidá pero integraos colos demás nuna rede complementaria: na mariña, poblaos nes puntes y salientes dedicaos a la pesca de baxura y a la recueya de moluscos, #componer cases artificiales y cueves dacuando arrodiaos por #muralla, l'exemplu más significativu ye'l de Tufia; nel interior nos escarpes de los ribayos como'l del Draguillo poblaos troglodites dedicaos a l'agricultura y ganadería, coles zones habitacionales, les tenaes coleutives y la necrópolis asitiaos en cueves naturales o artificiales. L'actual territoriu teldense incluyíase de la mesma nuna rede complementaria mayor que ye'l Guanartemato, que tomaba distintos ecosistemes dende l'húmedu norte hasta les grebes estribaciones meridionales.

La presencia de flaires mallorquinos nel sieglu XIV faen de Telde la primer ciudá y primer capital de Gran Canaria dende una perspeutiva europea, yá que foi la primer sede d'un obispáu en Canaries según bulda del papa Clemente VI de 1351, anque dichu obispáu nunca tuvo valor real. Acorde coles Cróniques, estos misioneros fueron col tiempu odiaos polos canarios, bien porque los #acomuñar colos esclavistes qu'escalaben les mariñes, bien por motivos d'otra índole[cita riquida]; lo cierto ye qu'a finales de dichu sieglu los aboríxenes refundiaron a los misioneros pola Torca de Jinámar[cita [ensin referencies] Los normandos Jean de Bethencourt y Gadifer de Salle desembarquen na Badea de Gando y entablan rellaciones amistoses colos canarios para nuna segunda oportunidá intentar una entrada armada, que ye refugada. Sesenta años dempués Diego d'Herrera va intentar tamién la conquista de la islla desembarcando por Gando, pero la captura del so sociu Diego de Silva en Gáldar y l'imposibilidá del primeru en romper la resistencia armada de los guerreros canarios faen fracasar l'intentu, la entrega de Silva a Herrera dio nome al Ribayu de Silva na metá meridional del conceyu. Darréu Herrera va establecer una Torre en Gando dende la cual escalar les tierres de los canarios, pero estos con Doramas y otros famosos guerreros al frente van tomar la torre que va ser baltada.[ensin referencies]

L'actual términu municipal nun se vio afeutáu direutamente polos tarrecibles avatares de la guerra de conquista entamada polos castellanos en 1478, el Faycán de Telde y los guerreros teldenses presentaron sicasí una aportunante resistencia y la ocupación de Telde puramente dichu nun se llevaría a cabu hasta finales de 1482, práuticamente a la fin de la conquista. Los castellanos llevantaron nesi momentu una torre defensiva cerca de l'actual Basílica de San Juan, nucleu de la ciudá presente.

Del Antiguu Réxime al Sieglu XXI editar

Anque la fundación oficial de la ciudá data de la segunda metá del sieglu XIV, y derívase de la Bulda Coelestis Rex Regum de 1351, la refundación tuvo llugar na primavera - branu de 1483 pol capitán de la Real Hermandá de Caballeros d'Andalucía, Cristóbal García del Castillo, un moguereño que dempués de llograr la victoria de les armes castellanes, asitiose na Vega Mayor teldense pa llevantar casa, inxenios azucreros, y poner en cultivu un bon númberu de fanegas de la meyor tierra qu'esistía en Gran Canaria.

Acabada la conquista, Telde figuraba entá en 1490 como la única ciudá de la islla siendo cabecera xudicial y alministrativa de la metá meridional de la mesma, posición de preeminencia con al respective de dicha rexón que nun perdería hasta tiempos recién. Los castellanos asitiaron el nucleu principal de la nueva población nos llamaos barrios de San Juan y San Francisco, siendo'l primeru'l nucleu más importante de la mesma al apigurar la ilesia, la plaza y los órganos alministrativos. Los cronistes percibieron ente los pobladores d'esti barriu una fuerte presencia de nobles y persones importantes, desdeñosos de los problemes políticos de la capital insular; en San Francisco asitiáronse primeramente les clases populares, anque bien podríamos dicir que col tiempu esti barriu aportó en barriu de clases medies" de la dómina: monxos, artesanos y pequeños propietarios. La población más probe de la ciudá vivía, sicasí, no que se llamó "Los Llanos de Jaraquemada y Berebería", onde surdió'l barriu de San Gregorio. Nació esti últimu allugamientu a la solombra de los primeres, p'acabar fundiéndose con ellos yá nel sieglu XIX ya igualándo-yos n'importancia pos se convirtiera na zona comercial de la ciudá; como interés puede #destacar, que los primeros habitantes de San Gregorio yeren moriscos, esclavos prindaos na mariña africano y #traer pa realizar tou tipu d'actividaes: doméstiques, agrícoles, etc. La importancia d'esta primer población dexóse notar pa la posteridá nuna entrevesgada y caótica rede de cais y caleyones, a semeyanza de les ciudaes musulmanes, qu'oldea col señorial y entamáu barriu de San Juan y col pulcro, anque irregular nel so trazáu con cuenta d'afaese al relieve, barriu de San Francisco.

Nos momentos darréu posteriores a la conquista, Telde foi oxetu de jugosos repartimentos ente los conquistadores. De magar, la so hestoria foi la d'un conceyu agrícola punteru a nivel rexonal, que tuvo como cultivos principales socesivamente a la caña d'azucre, la vide, la cochinilla y finalmente el plátanu y el tomate. Estos cultivos d'esportación fueron combinaos con una agricultura de subsistencia basada en ceberes (trigu y cebada) y una importante actividá ganadera heredada de tiempos aboríxenes pero arriquecida con nuevos tipos de ganáu traíu polos castellanos, como ye'l vacunu; a partir del sieglu XVII produz una paulatina implantación del millo y del papa (sobremanera en sectores de medianías) que va rematar a finales del sieglu XVIII y entamos del XIX y que dexó una importante espansión demográfica y económica, según el surdimientu de toa una cultura tradicional en redol a estos dos cultivos americanos; sía que non tanto'l trigu como la cebada siguieron siendo cultivaos nes tierres altes de difícil riego.

Les razones d'esta riqueza agrícola atopanse na fertilidá del suelu tantu de los valles de medianías como de la Vega Mayor de Telde, según en apurrir d'agua provenientes de los cumes que s'estremaben en dos grupos principales: les agües apurríes poles cuenques del conceyu de Valsequillo (segregáu de Telde a principios del sieglu XIX) de caudal más importante, xestionaes pola Heredá d'Agües de la Vega Mayor de Telde, y les provenientes del Ribayu de Les Peñerines, na actual zona de medianías-cume del conceyu, xestionaes pola Heredá d'Agües del Valle de los Nueve, ello dexó'l desenvolvimientu d'una agricultura bien próspera nuna rexón greba pola falta d'agües, basada nun cultivu intensivu de regadío. Nel sieglu XX, les crecientes esixencies de l'agricultura provocaron la multiplicación de pozos y galeríes pa estrayer l'agua del acuíferu; a mediaos de dichu sieglu la superficie cultivada del conceyu estendíase al traviés de 6.000 hectárees de terrén. Otres actividaes económiques de cierta importancia en Telde fueron les rellacionaes cola artesanía: los cuchiellos canarios "naifes" producíos na ciudá yeren de gran calidá y al igual que nel restu de la islla caltuvo ente les poblaciones rurales modelos d'alfarería y cestería aboríxenes, adquiriendo tamién gran notoriedá la ellaboración de cuerdes y texíos con filo estrayíu de la pita.

A pesar de les relativamente bones comunicaciones terrestres col restu de la islla, la esportación de toa esta producción realizóse fundamentalmente per vía marítima, al traviés de La Garita y Melenara que'l so puertu foi mientres sieglos la principal conexón col mundu esterior. La badea de Gando exercía como fondeadero alternativu al de La Lluz siendo un posible puntu por onde pasó Cristóbal Colón

Telde nun foi afeutáu poles frecuentes incursiones piráticas qu'azotaron la islla ente los sieglos XVI-XVIII, pero xugó sicasí un perimportante papel na llucha contra les mesmes fundamentalmente nos ataques de Francis Drake (1595) y del holandés Van der Does (1599) contra Les Palmes de Gran Canaria; mientres la sangrienta llucha contra esti postreru, les milicies teldenses soportaron intensos combates contra les fuercies invasores nos sectores clave de la campaña, lluches que traxeron costoses baxes según la perda de los más importantes líderes de la compañía teldense.

Hasta'l sieglu XIX, el conceyu foi escenariu de diversos llevantamientos populares casi toos de calter llabrador debíos a les escesives exacciones que pesaben sobre los mesmos; unos pocos fueron de calter políticu como foi la fracasada rebelión absolutista de 1823 liderada por Matías Zurita en contra del gobiernu del Trieniu Lliberal. Entartallada la rebelión y darréu reinstaurado l'absolutismu con Fernandu VII, la camisa ensangrecida de Zurita convirtióse n'emblema del conceyu. (Nota) Otru fechu sangrientu marcaría la hestoria teldense nel sieglu XX: mientres la represión franquista na islla, numberosos opositores políticos fueron refundiaos a la Torca de Jinámar; la dómina de Franco vería al interior teldense convertíu n'escenariu de la llarga fuxida de "El Corredera" personaxe que llegaría a convertise en símbolu de la llucha antifranquista. Mientres dichu periodu y de resultes d'un llargu procesu empezáu decenios tras, la economía y sociedá teldense esperimentaríen cambeos radicales.

Actualidá editar

Dende la restauración de los conceyos democráticos en 1979, los alcaldes fueron:

En 2006, la llamada "Operación Faycán" desatapó una presunta trama de corrupción protagonizada por casi tolos conceyales (incluyíu l'alcalde) del pactu de gobiernu formáu por PP. La xusticia #rellacionar con un tratu de favor a ciertes empreses de construcción.

Nes eleiciones municipales celebraes el 24 de mayu del 2015, los resultaos fueron :

  • Nueva Canaries (NC-FA) 7 conceyales con 10.208 votos
  • Más por Telde (+XT) 4 conceyales con 6.671 votos
  • Xuníos por Gran Canaria (UxGC) 4 conceyales con 6.220 votos
  • Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 4 conceyales con 5.730 votos
  • Partíu Popular (PP) 3 conceyales con 4.308 votos
  • Coalición Canaria (CC-PNC) 2 conceyales con 4.053 votos
  • Puede Ganase (SPG) 2 conceyales con 3.621 votos
  • Ciudadanos de Centru Democráticu (CCD) 1 conceyal con 2.635 votos

Patrimoniu, cultura y entretenimientu editar

Telde cunta con 101 xacimientos arqueolóxicos y 709 bienes d'interés etnográficu catalogaos. No que se refier a los xacimientos de dómina aborixe, cada añu amplíase el so númberu o s'afayen nuevos aspeutos de vieyos xacimientos, pero la mayoría tán en mala traza y munchos tán a puntu de sumir. Dalgunos de los más destacaos son el pobláu costeru de Tufia en bon estáu de caltenimientu ya intensamente escaváu polos arqueólogos, Cuatro Puertes asitiáu a lo cimero d'un monte qu'apodera la vega teldense y que se compón d'una gran cueva con cuatro puertes como'l so nome indica, más un almogarén (espaciu relixosu) a lo cimero y un pobláu de cueves con tenada coleutiva na parte trasera; les cueves d'Alifaz y Cendro restos del antiguu nucleu poblacional, el pobláu del Draguillo na llende con Inxeniu, les Cueves de Calasio que se componen d'un llaberínticu conxuntu de cueves artificiales xuníes ente sigo por túneles y l'impresionante Necrópolis de Jinámar qu'entiende más de 500 tumbes de distinta tipoloxía pertenecientes a los antiguos canarios.

Como tolos pueblos de tradición hispana, munchos barrios teldenses cunten con plaza ya ilesia propios, ente ellos destaquen fundamentalmente la humilde Ilesia de San Francisco y sobremanera la Basílica de San Juan Bautista; esta postrera foi fundada a principios del sieglu XVI xunto al torrexón establecíu mientres la conquista, pero l'edificiu orixinal derrumbóse de manera que tuvo que ser reconstruyíu a mediaos del sieglu XVI dempués de lo que y a lo llargo de toos estos sieglos efectuáronse-y socesives reformes, la más importante de les cualos tuvo llugar nel sieglu XVIII al calor de la espansión agrícola basada nel millo. Cuenta con dos pieces d'arte #perimportante: el Retablu Góticu-Flamencu fechu n'Amberes y traíu a la ciudá en 1525, y el Cristu yacente de Telde tamién del sieglu XVI pieza realizada polos indios tarascos de Michoacán, estraordinaria pola so ellaboración con distintos elementos de millo según pola fuercia emotiva que tresmite. Dambos elementos señalen la pujanza del Telde azucreru del sieglu XVI, dómina de la que data tamién la construcción conocida por "Los Picachos" y que son parte de les ruines d'un antiguu inxeniu d'esa dómina.

Si un elementu destaca na arquiteutura civil de Telde esi ye'l de la Hidráulica. Como nel restu de la islla son numberoses les acequias y cantoneras (puntos de redistribución d'agua) que chisquen el paisaxe agrícola teldense pero nel casu d'esti conceyu oriental diches obres hidráuliques amonten notablemente les sos dimensiones y podemos atopar auténtiques canales güei práuticamente en ruines, según impresionantes acueductos como'l de Les Longueras o'l de San Francisco con centenares d'años d'antigüedá. Son numberosos los molinos d'agua que s'amuesen nos calces de los ribayos güei casi toos abandonaos; galeríes y especialmente profundísimos (centenares de metros) pozos d'agua xacen en ruines per tol so territoriu amuesa d'una cultura minera qu'algamó equí'l máximu desenvolvimientu de toa Canaries, con dellos exemplos tan espectaculares como'l Pozu Jacón d'El Argañal, una galería que nes fondures de la tierra foi tresformada en pozu. Destaca de manera especial ente tantos monumentos la rehabilitada Noria de Jinámar y son igualmente destacables les mines" d'agua sol Ribayu de Telde que son les más antigües de Canaries.

El conceyu cunta con instituciones culturales importantes a nivel llocal (como'l teatru municipal Juan Ramón Jiménez, y l'entá inacabado Palaciu de la Cultura), ya insular como ye Casar-Museo León y Castillo, asitiada na casa de nacencia d'esti insigne políticu grancanario amás de cuntar con una muestra bien interesante sobre esta familia decimonónica la institución xuega un papel fundamental nel fomentu de la cultura gracies al so sofitu permanente en forma de congresos y publicaciones a les más variaes materies.

Dende 2004 cuenta con un complexu de multicines, tres décades ensin un namái recintu pa la proyeición de películes (hasta principios de los años 80 esistíen siete sales,sicasí,dichos cines atópense clausuraos. Numberosos parques urbanos como'l de San Juan o'l de Jinámar complementaos con modernos grupos escultóricos ayuden al esparcimientu ciudadanu, anque'l so estáu nun ye agora mesmu aceptable por cuenta de los problemes políticos (y económicos) polos que traviesa'l conceyu. Fomentóse con especial énfasis la dotación deportiva pública, con gran interés en crear una rede de campos de fútbol fayadizos pa la competición que toma a práuticamente tolos barrios del conceyu siendo l'equipu de mayor categoría la Unión Deportiva Telde. Asina mesmu, nel ámbitu deportivu destaca n'especial el BM Remudas, más conocíu como Rocasa, equipu que pertenez a la primer división femenina de balonmano.

La ciudá dio a les lletres dos importantes escritores: Marín de Cubes, historiador del sieglu XVII fundamental pa la comprensión de la sociedá prehispánica, y Saulo Torón, poeta del modernismu canariu. Tamién nació en Telde #don Gregorio Chil y Naranjo, pernomáu doctor de medicina que la so dedicación al mundu de los antiguos canarios, ejemplificada na fundación del Muséu Canariu, foi de tanta importancia. Amás, Telde foi'l llugar de principal inspiración del dibuxante underground Bonifacio, que afirmó en delles ocasiones que matiene munchos llazos d'amistaes colos ciudadanos del conceyu y que la so madre y gran parte de la so familia son orixinaries del llugar. José Vélez, cantante de fama internacional especialmente en Llatinoamérica ye orixinariu d'un barriu humilde de Telde y caltién cola mesma una estrecha rellación confirmada polos conciertos qu'entama na ciudá.

Otru aspeutu de la cultura del pueblu teldense ye aquel que se refier a les práutiques esotériques. Materia d'estudiu en delles obres científiques fundamentalmente por diversos crímenes d'esa naturaleza cometíos va poques décades, Telde ye conocida popularmente como la Ciudá de les Bruxes" pola tradicionalmente fuerte implantación d'esta figura na ciudá y la so contraparte, los mestrones y freres bien numberosos nes zones altes del conceyu.

Fiestes populares y feries editar

  • Antroxu de Telde (febreru)
  • Fiestes Patronales de San Juan (24 de xunu)
  • Fiestes del Cristu de Telde (del 11 al 22 de setiembre)
  • San Francisco (4 d'ochobre)
  • San Gregorio (17 de payares)
  • Fiestes de La nuesa Señora de la Concepción y de la Caña Duce (Jinámar, 8 d'avientu)
  • Entierru del Güesu (Les Huesas, marzu)
  • Trayida de l'Agua (Llombu Magullo,agostu)
  • Ntra. Sra. de les Nieves (Llombu Magullo, agostu)

Economía editar

 
Ilesia de La nuesa Señora de la Candelaria, nel barriu teldense d'Alifaz.

Nel sieglu XX el conceyu convirtióse nun enclave comercial y aeroportuario (pola presencia na zona de Gando del Aeropuertu de Gran Canaria), y en puntu de camín ente la capital de la islla (Les Palmes de Gran Canaria) y la zona turística del sur. Asina l'actividá económica principal asitióse nel gordón umbilical que ye pa la islla l'autopista GC-1, con empreses dedicaes tanto al sector secundariu, que se concentra nos polígonos industriales d'El Goro, Les Rubiesas y Salinetas, como al terciariu como pueden ser los grandes centros comerciales de Alcampo o'l Hiperdino, arriendes d'ensame de negocios estrechamente rellacionaos con dicha autovía; el sector comercial tradicional, de pequeñes tiendes, convive cola mediana empresa nel cascu del nucleu capital, destacando como zona comercial l'Avenida de la Constitución, que coneuta travesando la parte baxa del barriu de San Gregorio la Ilesia y plaza de dichu nome con una de les salíes de la ciudá.

Anque la importancia del sector agrícola pal conxuntu de la economía del conceyu ye pequeña, Telde ocupa a nivel rexonal un llugar destacáu no que al sector primariu refierse: magar, apenes queden mil hectárees cultivaes estes lo son con téuniques avanzaes que dexen un gran rendimientu nuna amplia gama de cultivos que van de les flores al tomate, pasando pola naranxal, amás, la so cabaña ganadera ye bien importante tou lo cual #convertir nel primer conceyu agrícola de Canaries, si atenemos al valor de la producción total y al númberu de persones emplegaes en llabores agrícoles.

El conceyu cunta con dellos establecimientos como la Casa Rural Cortixu de San Ignacio y la Casa Rural de Les Longueras como esponentes d'un turismu rural incipiente. Igualmente los sos monumentos históricos más destacaos son oxetu de asiduas visites per parte de los turistes que s'agospien n'otres zones de la islla.

Caza editar

La caza viose problemática cuando los cazadores, en Telde, espeñen a los sos perros de caza en rematando la temporada, inorando'l Conceyu de Telde dafechu estos fechos, pola razón de nun tener qu'alimentalos más y asina llograr nuevos perros que sustituyan a los anteriores.[1][2] Sicasí, otru mediu sobre caza y pesca afirma que la noticia ye falsa por cuenta de que la información ta estrayida d'otra noticia publicada enantes.[3]

Turismu editar

Telde ye una ciudá onde vas poder vivir un ampliu abanicu de sensaciones, onde sentir la hestoria viva al traviés de la so cultura, patrimoniu y tradiciones. Al traviés del centenar de xacimientos arqueolóxicu que chisquen la so orografía, como'l Xacimientu arqueolóxicu de Cuatro Puertes; impresionante asentamientu, onde rindíen cultu a los dioses los antiguos aboríxenes canarios. Vivir el contautu direutu cola naturaleza, el paisaxe y el mar, rincones y espacios como'l Ribayu de les Peñerines, l'únicu ribayu onde escurre l'agua tol añu y el más transitáu de tola islla de Gran Canaria, una de les rutes más interesantes de Gran Canaria. Atopate cola hestoria al traviés de los cascos históricos de San Juan Y San Francisco, dos barrios xuníos y tan distintos ente si, unu foi'l barriu de los nobles y l'otru asentamientu d'obreros y artistes, un mundu onde la lleenda, el cuentu y la hestoria fundesen pa enllenar de misteriu estelante. En Telde, cualquier rincón te ufierta la so tradicional gastronomía, calteniéndose mientres xeneraciones los sabores y arumes de la nuesa cultura en caldos, pexes y carnes de caza.

Oficina d'Información y Turismu; alcontrada na Casa Condal de Telde, Calle Conde de la Vega Grande nº9- Telde

Demografía y territoriu editar

Nos últimos años Telde esperimentó una crecedera demográfica considerable averándose a la cifra de 100.000 habitantes, esperimentando una fuerte crecedera a tou lo llargo del sieglu XX rellanzáu de nuevu nestos últimos años.

La distribución poblacional del conceyu ye permediada: el nucleu de Telde puramente dichu nun entepasa 1/3 del total d'habitantes del conceyu. El barriu de San Francisco caltiénse como una xoya histórica y exerz de reclamu turísticu pa los visitantes; el de San Juan apigura los principales centros alministrativos y culturales del conceyu calteniendo tamién una gran riqueza arquitectónica, y San Gregorio ye'l centru económicu del cascu; la espansión del cascu fizo que nucleos como El Ejido o Llombu Campusantu atópense güei práuticamente fundíos col centru urbanu. Este esperimentó tamién una fuerte espansión escontra les zones aledañas de la circunvalación de la ciudá en forma de modernos edificios d'oficines y viviendes, destinaes munches d'elles a clases de mediu altu poder adquisitivu, esti fechu xuníu a la construcción d'estensos parques urbanos llevó a la práutica colmatación del espaciu interior esistente ente'l cascu y la vía antesdicha, que ta a puntu de ser superada. (Mapa)

L'otru gran nucleu poblacional ye'l Valle de Jinámar, na llende norte del conceyu, qu'apigura a un númberu d'habitantes casi equivalente al del cascu históricu. Jinámar concentra una gran actividá económica, siendo la sede de diverses empreses dedicaes al sector secundariu en polígonos industriales güei en recesión; Jinámar, xunto con Les Remudas y San José de les Longueras fueron mientres les décades más recién barrios con un fuerte componente de marginalidad social, paru, y total desamparu no qu'a servicios se refier. Esti fechu foi por cuenta de que mientres el réxime franquista y #primer años de la democracia fueron construyíos grandes bloques de viviendes, barates pero con escases condiciones de habitabilidad, a onde foi a parar tou un conglomeráu de persones procedente del más variopinto orixe, sobremanera de baxos ingresos salariales, careciendo de la mesma una deprimente falta d'inversiones sociales. Na última década sicasí dichos nucleos progresaron y adulces van dexando tras l'estigma de barrios problemáticos, magar nun #algamar inda'l grau de bienestar del cascu teldense.

El restu de la población municipal atópase partida por tol territoriu municipal: escontra los cumes, estiéndense los nucleos de Valle de Los Nueve, Llombu Magullo, L'Argañal y Cazadores, antaño pueblos dedicaos a l'agricultura de subsistencia, anguaño son #barrio #dormitorio que la so población ta enllancada dende va años; entá caltienen sicasí cierta actividá agrícola obra primero de too de pequeños llabradores, según el caracter puramente rural de les medianías del conceyu y de la islla. Otros barrios como pueden ser La Ferradura, La Pardilla, o El Cascoxu distribúyense pola zona central del conceyu y otros como El Calero siguiendo l'autovía GC-1 (más concretamente, siguiendo la vieya carretera de Melenara, que se crucia nesi puntu cola autovía).

Ye na zona costera sicasí onde se produció'l más importante crecedera poblacional del conceyu: tola banda esistente ente La Garita y Salinetas esperimentó un fortísimo crecedera, acomuñáu a construcciones familiares destinaes a families acomodaes, el curiosu de vivir xunto al mar ye induldable, valor al que se #añader la inmediata conexón cola autopista y la cercanía d'importantes centros comerciales.

Evolución de la población de Telde dende l'añu 1842
Fonte: INE[4]

Barrios y pagos de Telde editar

Arenales, Balcón de Telde, Cases Nueves, Caserones, Cazadores, Cendro, Cruz de Jeréz, Cuatro Puertes, El Calero, El Cascoxu, El Ejido, El Goro, El Palmital, Gando, Hoya del Pozu, Jinámar, L'Argañal, La Garita, La Gavia, La Ferradura, La Figal Canaria, La Majadilla, La Pardilla, Les Goteres, Les Huesas, Les Remudas, La Viña, Llombu Bristol, Llombu Campusantu, Llombu Magullo, Marpequeña, Medianías, Melenara, Güeyos de Garza, Piletillas, Sablera del Home, Salinetas, San Antonio, San Francisco, San Gregorio, San José de les Longueras, San Juan, Alifaz, Tufia, Valderrama, #Valle Casares, Valle de Los Nueve, Valle de San Roque.

Sanidá editar

Telde dispón d'un total d'ocho centros de salú partíos polos sos distintos barrios y el centru de la ciudá. Una residencia de vieyos en Taliarte y anguaño tamién una unidá de salú mental n'El Calero.

Pa casos non tratables nesos centros, los teldenses son derivaos al Hospital Universitariu Insular asitiáu nel conu sur de Les Palmes de Gran Canaria.

Comunicaciones editar

L'autovía GC-1 traviesa'l conceyu de norte a sur y ye unu de les exes viarios vertebradores del conceyu; comparte esta cualidá col cascu de la ciudá de Telde, dende'l cual parte la rede radial de carreteres del conceyu: un ramal de la GC-1, afatáu con palmeres canaries comunica la ciudá de Telde col restu de la islla; dende Jinámar vien l'antigua carretera xeneral, qu'enllazaba Les Palmes de Gran Canaria coles llocalidaes sureñes del interior pasando pol nucleu de Telde (llega hasta él pela ponte de los Siete Güeyos) pa siguir escontra Cuatro Puertes, Aguatona, Inxeniu... Dende Telde parte escontra El Calero la carretera de Melenara, que comunica'l nucleu urbanu col puertu; dende la zona central de la ciudá, rematando l'Avenida del Cabildru qu'estrema la ciudá en dos metaes, comunícase la ciudá con Valsequillo. A lo último, arrinca de dende la zona sur del cascu la carretera a Cazadores, conocida tamién como carretera de Los Picos, que lleva al traviés de les medianías teldenses hasta'l Cume.

Alredor del nucleu capitalín foi construyida na segunda metá de la década de los 90 una circunvalación que sollivió en gran midida'l tráficu pol cascu, pero qu'anguaño yá empieza a atopase enchida. Apocayá foi abierta una vía al llombu de los nucleos costeros n'espansión, paralelamente a tol frente marítimu.

A lo llargo de la mariña atópense tamién dos puertos en serviciu: el Puertu de Taliarte, cada vez más venceyáu a otres actividaes, y l'industrial de Salinetas, estrechamente xuníu a l'actividá nel polígonu cercanu.

L'Aeropuertu de Gran Canaria: compartíu col conceyu d'Inxeniu, ye'l más importante del archipiélagu canariu, y unu de los más importantes d'España, siendo'l quintu aeropuertu por númberu de pasaxeros y por operaciones, y el terceru por carga (xineru-agostu de 2006 AENA), y como nodo (hub) d'escales internacionales pa vuelos transcontinentales. Tamién na redoma del Aeropuertu de Gran Canaria atópase'l Centru de Control de Tránsitu Aereu de Canaries.

Heráldica editar

La bandera de Telde componese de "Pañu rectangular de seda, tafetán, rasu, lanilla o fibra sintética, según los casos, que la so llargor ye vegada y media mayor que'l so anchu; compuestu de dos franjas horizontales d'igual tamañu. La primera o superior, de color coloráu, y la segunda o inferior de color azul" El orixe de enseñarla hai que rastrexalo na rebelión de calter absolutista que tuvo llugar en Telde y otres zones de la islla en 1823, mientres la mesma, los rebeldes fueron ganaos pol exércitu lliberal qu'atacó Telde y prindó a Matías Zurita, vieyu de 72 años que lideraba'l llevantamientu. Zurita foi axusticiáu na plaza de San Juan y según cuenta la tradición el so fíu tomó la camisa (o un pañuelu) azul ensangrecida que portaba'l fináu y portola por tola ciudá; dende esi momentu, Telde usó la bandera colorao y azul como emblema propiu.

L'escudu de Telde foi creáu en 1967 basándose en delles de les señes d'identidá más importantes del conceyu, a saber el fechu de ser primer see eclesiástica y per tanto ciudá (blagu y llave, lema) de Canaries (el sol), formar parte de Castiella (castiellu) y la personalidá espresada pola bandera (colloráu y azul de Zurita, invertíos con rellación a la bandera). Descripción oficial:

"Escudu cortáu: primero, d'azur, el sol, d'oru, acompañáu de llave y blagu del mesmu metal; segundu, de gules, el castiellu de plata. Al timbre, el lema, de plata y con lletres de sable, "Fortunatarum prima civitas et sedes" y corona real abierta"

Patronalgu de la ciudá editar

 
Imaxe del Santísimu Cristu de Telde veneráu na Basílica de San Juan.

San Juan Bautista ye'l patronu de la ciudá de Telde y del so conceyu, la so fiesta celebrase cada 24 de xunu y la so imaxe #venerar na Basílica de San Juan Bautista de Telde. El co-patrón de la ciudá ye San Gregorio Taumaturgu, que se venera na ilesia que toma'l so nome, y que la so #fiesta #celebrar el 17 de payares. Sicasí la imaxe más venerada de la ciudá de Telde ye'l Santísimu Cristu de Telde, que la so fiesta celebrase cada 14 de setiembre y que ye l'Alcalde Honorario y Perpetuo de Telde. El Cristu atopase na Basílica de San Juan.

Sitios d'interés editar

  • Arqueolóxicu:
    • Llanos de les Bruxes en Jinámar
    • Cuatro Puertes
    • Cueves de Cendro
    • Pobláu aborixe d'Alifaz
    • Pobláu de Tufia
    • Cueves de Calasio y Ribayu de Silva
  • Arquiteutónicu
    • Barriu de San Francisco
    • Basílica de San Juan Bautista
    • Redoma del barriu de San Juan
    • Ponte de los Siete Güeyos
    • Acueductu de Les Longueras
    • La Noria de Jinámar
    • Casa colorada o casa del diañu
  • Artísticu:
    • Cristu de Telde
    • Retablu Góticu-Flamencu de la Basílica de San Juan Bautista
  • Cultural:
    • Barriu de San Gregorio
  • Natural:
    • Ribayu de les Peñerines
    • Caldera de los Marteles
    • Torca de Jinámar
    • Roque de Gando
    • Los Altos de Jarcó y Les Corralaes
    • Los Volcanes de Rosiana
    • Los Valles de Casares y San Roque
    • Los Arenales de Tufia
    • El Bufadero de La Garita
  • Sableres (de Norte a Sur):
    • Bocabarranco
    • Sablera de Jinámar
    • El Barranquillo
    • San Borondón
    • Sablera Chica
    • La Garita
    • Hoya del Pozu o Pozuelo
    • Sablera del Home
    • Melenara
    • Salinetas
    • Playa barranco de Silva
    • Aguadulce
    • Tufia
    • Güeyos de Garza
    • Gando (dientro de la base áerea militar)

Ciudaes hermaniaes editar

Consulaos editar

  • Estonia
  • Paraguay

Personaxes Pernomaos editar

  • Doramas
  • Ines Chemida
  • Fernando León y Castillo
  • Gregorio Chil y Naranjo
  • José Vélez
  • Juan León y Castillo
  • Juan Negrín (padre)
  • Plácido Fleitas
  • Saulo Torón
  • Tomás Marín de Cubes

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Cazadores tiran por un barranco a sus perros al terminar la temporada de caza en Telde». Público (Madrid). 27 de mayu de 2017. Consultáu'l 2 de xunu de 2017. Cazadores tiran por un barranco a sus perros al terminar la temporada de caza en Telde. Madrid. 27 de mayu de 2017. https://www.publico.es/sociedad/cazadores-tiran-perros-barranco-perros.html. Consultáu'l 2 de xunu de 2017. 
  2. laSexta.com (28 de mayu de 2017). «Práutica atroz en Telde: un grupo de cazadores despeña vivos a sus perros al terminar la temporada de caza». la Sexta (Madrid). Consultáu'l 2 de xunu de 2017.laSexta.com (28 de mayu de 2017). Práutica atroz en Telde: un grupo de cazadores despeña vivos a sus perros al terminar la temporada de caza. Madrid. http://www.lasexta.com/noticias/sociedad/practica-atroz-telde-grupo-cazadores-despena-vivos-sus-perros-terminar-temporada-caza_20170528592aaeb90cf20292e7e468f5.html. Consultáu'l 2 de xunu de 2017. 
  3. Redaición JyS (29 de mayu de 2017). «Diario Público hace viral una noticia falsa que criminaliza a los cazadores». La Revista de Caza y Pesca. Consultáu'l 2 de xunu de 2017.Redaición JyS (29 de mayu de 2017). Diario Público hace viral una noticia falsa que criminaliza a los cazadores. http://revistajaraysedal.es/publico-noticia-falsa-cazadores/. Consultáu'l 2 de xunu de 2017. 
  4. Municipio: 35026 Telde. Alteraciones de los municipios en los Censos de Población desde 1842, INEbase. Cuando se dispón del datu de población de fechu y de derechu tomóse la cifra más alta. Consultáu'l 15 de payares de 2013.

Bibliografía editar

  • Orde de 9 de febreru de 1999, pola que s'aprueba la bandera del conceyu de Telde
  • Heráldica na páxina del conceyu de Telde
  • Artículu d'opinión de José Ángel Rodríguez Fleitas
  • "La invasión de Les Palmes pol almirante holandés Van der Does en 1599", Autor: Antonio Rumeu d'Armes, Editorial: Cabildru Insular de Gran Canaria, Añu: 1999
  • "La integración de les islles Canaries na Corona de Castiella (1478-1526) : aspeutos alministrativos, sociales y económicos", Autor: Eduardo Aznar Vallina, Añu: 1983
  • "Historia de la conquista de las siete islas de Gran Canaria", Autor: Frai Abreu Galindo edición crítica por Alejandro Cioranescu, Editorial: Goya, Añu: 1977
  • "Guía del Patrimoniu Etnográficu de Gran Canaria", Editorial: Cabildru Insular de Gran Canaria, Añu: 2005
  • "Guía del Patrimoniu Arqueolóxicu de Gran Canaria", Editorial: Cabildru Insular de Gran Canaria, Añu: 2005
  • "Colón en Gran Canaria (1492, 1493, 1502): les Islles Canaries nes fontes colombines", Autor: Antonio Tejera Gaspar, Editorial: Cabildru de Gran Canaria, Añu: 2002

Enllaces esternos editar