Toei Animation Company, Limited (東映アニメーション株式会社 Tōei Animēshon Kabushiki-gaisha?) ye un estudiu d'animación xaponesa propiedá de la empresa Toei Company, Limited.

Toei Animation
estudio de animación (es) Traducir y empresa de capital abiertu
Llocalización
Sede Nakano (es) Traducir
Direición Xapón
Forma xurídica Kabushiki gaisha
Historia
Fundación23 xineru 1948
Organigrama
Dueñu Toei Company (es) Traducir
Sector
Industria industria cinematográfica (es) Traducir
industria del videoxuegu
industria del anime (es) Traducir
Participación empresarial
Organización matriz Toei Company (es) Traducir
Filiales
Propietariu de
Datos económicos
Parte de Bolsa de Tokiu
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Creó delles series de televisión y películes y afixo cómics xaponeses como series animaes, munches populares en tol mundu. Toei ye accionista de la cadena xaponesa de televisión per satélite anime Animax xunto con otros estudios d'animación y productores, como Sunrise, TMS Entertainment y Nihon Ad Systems Inc. La empresa tien la so sede en Ohizumi Studio en Nerima, Tokiu.

Historia editar

Japan Animated Films (1948-1956) editar

L'estudiu Japan Animated Films (日本動画映画, de cutiu embrivíu a 日本动画, Nihon Dōga) fundóse'l 23 de xineru de 1948 asitiándose nel distritu de Shinjuku en Tokyo, polos animadores Kenzō Masaoka y Zenjirō Yamamoto. Mientres esti periodu, l'anime resta importancia a les producciones de Disney nes sales de cine nipones. L'agostu de 1952 se renombra a Nichido Film Co., Ltd (o 日動映画, Nichidō Eiga.[1][2]

En 1955, Yoshimasa Yabushita y Yoshijiro Yamamoto visitaron la seición de xestión de ventes de Tomonori Imada en Toei. "Les compañíes d'animación de Nichido tán compuestes por 24 y 5 persones, Imaxinaba que'l presidente Hiroshi Okawa, Tooru Hiroshi, sentía grandes posibilidaes como trabayu d'imaxe internacional", pa ellos convertiríase nuna clase de Walt Disney Oriental.

En xineru de 1956, Toei llanzó'l "Comité d'Investigación de Producción de Películes de Dibuxos Animaos" pal establecimientu de Toei Animation, conformáu pol presidente de la compañía, Hiroshi Okawa, y el xerente de xestión, Koichi Akagawa, como presidente al cargu de la preparación del establecimientu.[3] La cita de Tomonari Imada foi fecha. Sicasí, les opiniones de Akagawa y Imada surdieron sobre'l plan de negocios propuestu. Imada dixo: "Amás de la producción a color, tamos collaborando con Disney y otros productores estauxunidenses d'animación de llargumetraxe pa presentar la so teunoloxía de producción (...). Non solo la producción de trabayu sinón tamién la venta de productos rellacionaos y la xestión de parques temáticos, Vamos Proponer una amplia gama de desenvolvimientu comercial (...). La propuesta ye un color absolutamente natural". Imada yá tenía una idea cercana al negociu y mercadería de personaxes, pero a la fin la opinión del Departamentu de Cine Educativu de Akagawa dióse-y prioridá y l'opinión de Imada foi refugada.

Toei Animation (1956-presente) editar

1950s editar

El 31 de xunetu de 1956 Toei decide realizar la compra de Nichichidō Eiga y renombra al estudiu como Toei Dōga (東映動画株式会社 Tōei Dōga Kabushiki-gaisha?), anque siendo conocida n'inglés como Toei Animation Co., Ltd., con Koji Mori, Yasushi Yabushita y otros establecióse. L'animación comercial yera pequeña en tamañu antes d'esto, pero yera la primer vegada que Toei entraba nesta clase de compañias.

La mayoría de los 35 emplegaos nel momentu de la inauguración yeren emplegaos del ex Nichido y el direutor de la so empresa yera Shinjuku Ward Haramachi, al igual que Nichido.[3] Pa empezar l'animación de Toei, solo describióse'l plan de negocios de la producción curtio y mediano, y anque nun hubo una descripción des llargumetraxes, orixinalmente empezó la producción de "Hakushi Dean", que yera un plan pa traer de Ḥong Kong. Naquellos díes, les compañíes de producción d'animación yeren bien poques en Xapón, y l'esperiencia na producción de carauterístiques yera escasa, y Toei trató d'adquirir les conocencies de producción d'animación adquiriendo películes de Nichido.[3]

En 1956, l'estudiu completóse dientro del centru de grabaciones de Toei Tokyo nel Barriu Nerima de Tokiu. L'animación de Toei treslladar a esti nuevu estudiu'l 9 de xineru de 1957.

L'estudiu llanza la so primer producción en mayu de 1957: Koneko non rakugaki (Graffiti d'un gatín), un curtiu de 13 minutos dirixida por Yasuji Mori y Taiji Yabushita. Esti postreru va llevar a cabu xunto con Kazuhiko Okabe la película de La Culiebra Blanca, el primer llargumetraxe de Toei Dōga estrenáu n'ochobre de 1958. Debíu al ésitu d'esti primer llargumetraxe en color, tamién seria distribuyíu a los EE.XX. en xunetu de 1961.

Tamién dende 1958, Tezuka Osamu participa como comisión pa la creación de "Journey to the West". Nel nuevu estudiu, en respuesta al fuerte aumentu de personal pa la producción de "Shirobiavid" y l'aumentu de la demanda de películes, la construcción completóse'l 10 d'abril del mesmu añu, y dos años más tarde, el segundu trabayu d'estensión completóse'l 15 de xunu de 1959. Amás, pa responder a la producción d'animación televisiva (dibuxos animaos de televisión) como "Wolf Shonen Ken", el tercer trabayu d'estensión completóse'l 2 de xunu de 1964 y creció hasta l'estudiu actual.

1960s editar

Estableciéronse obres destacaes de Toei Animation na década de 1960. El númberu total d'emplegaos aumentó a 250 en 1959, de los cualos 100 dedicar a la producción d'animación, el trabayu principal de Toei Animation foi siempres la producción d'animaciones.

Toei Animation nació y creció pa direutores, artistes, planificadores de color, fotógrafos y productores, non solo p'aquellos arreyaos na pintura, polo que l'animación de Toei convertir nuna fonte de suministru qu'alimenta a les persones talentoses de la industria de l'animación una tres otra. Munchos de los creadores que permanecieron en Toei Animation fueron aquellos que s'esmolecieron pola política de producción d'anime de Toei Animation, incluyida la producción d'una animación de llanzamientu pa cines. Nesi momentu, dizse que los programes continuos basaos en mangues tienen una gran proporción de gastos de personal en producción, y dicíase que se gastar tres veces más el costu de producción en comparanza colos festivales de televisión, producción y estaciones de televisión qu'entamen la producción de series d'animación que se tresmitan toles selmanes. Sicasí, dende "Astru Boy" de Mushi Pro que demostró que ye posible, entamó la producción del programa con una baxa tarifa de tresmisión. A midida que la estructura d'esta industria convertir nel estándar de la industria, la condición pa caltener los pidíos baxos costos siguió na industria de l'animación dempués d'un tiempu. Amás, del exemplu de "Astru Boy", entiéndese que la popularidá puede tomase dende'l puntu de vista de la popularidá basada nel trabayu realizáu pol manga publicáu, inclusive si tratar d'un trabayu fechu a mano como una teunoloxía d'animación, decidióse que s'establecía y ampliaba un tipu distintu de mercáu, una y bones los de Toei apuntaben a los cines.

Na seronda de 1961, formóse un sindicatu en Toei Animation, el propósitu del sindicatu xeneral de trataría les meyores llaborales y la de los baxos, planificación y producción d'obres como películes de dibuxos animaos que paecía tar llindada.

Nos años 60s, Toei Dōga produz un permediu d'un llargumetraxe per añu y, a partir de 1963, series animaes producíes pa la televisión. De primeres prodúcense en blancu y negru, a partir d'abril de 1967 producir en color. Tamién nesta década, l'estudiu vese sacudíu pola fuelga de dellos emplegaos que se quexen de les males condiciones de trabayu y los baxos salario. Ente los güelguistes, tuvieron presentes Hayao Miyazaki y Isao Takahata. Ye tamién mientres esti periodu nel que Toei participa nun concursu xunto col estudiu Mushi Production d'Osamu Tezuka que duraría hasta'l colapsu de Mushi a principios del añu 1970.

1970s editar

A principios de 1970, Toei empieza a amenorgar la so producción de llargumetraxes y céntrase más na producción de series de televisión, que gracies a l'espardimientu masivu de la televisión nos llares xaponeses, déxa-yos llegar a un públicu bastante ampliu.

Hiroshi Okawa, finó n'agostu de 1971, quedando Shigeru Okada como'l so socesor pa tomar el cargu de presidente de Toei Company, y Yamazaki Lee Shiro presidente de Toei Animation, pero nel mesmu mes seria nomáu Minoru Yamanashi.[4] L'animación de Toei qu'encho'l déficit, y esto llogro que la empresa tuviera espuesta a una intensa racionalización.[5][6] Okada dixo: "La película ye'l cáncer de Toei, si'l cáncer nun se trata, la mancadura va estender a tol cuerpu de Toei, y el cáncer ye la obligación del médicu (direutor) d'abrir la ciruxía mientres el cáncer sía pequeñu". Fiero recuperóse. Nesti momentu, el costu de producción de l'animación de llarga duración aumentó y cuanto más lo faía, más déficit taba emitiendo. Toei Animation atropara un déficit de 300 millones de yenes, teniendo qu'ordenar una reestructuración difícil. Amenórgase'l númberu de producción, más la metá de trabayadores tres un retiru voluntariu de 320 emplegaos. El sindicatu recuperóse fiero y la batalla repitir ente los dos, pero la contratación de la esperanza de xubilación retardóse munches vegaes, dempués de que se llevó a cabu'l zarru patronal, alredor de 120 persones retirar nos 5 meses y l'animación de Toei siguió. El déficit acumuláu de 300 millones de yenes a empiezos de la década de 1970 foi esaniciáu n'agostu de 1974, y Toei Animation recuperar con 7 mil millones de yenes en ventes y 200 millones de yenes en ganancies.

Una vegada na década de 1970, Osara na producción de la serie de televisión empezó a espandise tantu nel númberu de la popularidá y la producción, la producción de la películes costoses empezaron a ser amenorgada gradualmente. Como la imaxe d'una gran compañía de producción dio la impresión de que'l trabayu puede confiase a les estaciones de radiodifusión, axencies de publicidá, editoriales, etc., Toei Animation tien munches solicitúes de producción d'anime para TV basada nes mangues. La reelaboración de la popular animación de TV foi más grande que les película nel rangu de ganancies.[7]

Dende 1973 empezó la producción por contratu dende Corea, esto por cuenta de un aumentu nel númberu de producciones y la intensificación de les disputes llaborales. Amás de fortalecer los pidíos nel estranxeru, s'amplia la producción de subcontratos nel estudiu pa promover la subcontratación y la externalización de la producción. Como resultancia, munchos de los creadores que los tener abandonaron Toei, camudando a otros productores, etc. por aciu estes racionalizaciones.

Tomonori Imada ye nomáu presidente en 1974. Imada trabayó como presidente mientres los 20 años más llargos de la hestoria hasta 1993 y dexó un gran llogru.[8] El so trabayu y alministración reconciliaron a los 18 trabayadores qu'apelaron ante'l tribunal ente aquellos que fueron despidíos nel momentu de la reestructuración anterior, y reconstruyeron la Dinastía Toei, que foi solmenada pol problema del sindicatu.[9] Depués, como política de xestión p'ameyorar la estructura de déficit de la producción, decidió alministrar la subcontratación, fortalecer les ventes de comercialización de calter comercial y de propiedá intelectual, expander les canales de venta nel estranxeru, producción, y subcontratos nel estranxeru, y aforrar mano d'obra por aciu innovaciones teunolóxiques. Dempués d'eso, les midíes de Imada realizáronse una tres otra.

Dende la fundación de Toei Animation, Imada tien la idea de que "l'animación ye l'únicu productu que la industria xaponés de la televisión que puede esportar al mundu", y l'animación de Toei finalmente volvió los sos güeyos al estranxeru dempués de que Imada convertir en presidente. Siendo una punta de llanza como facilitador del anime xaponés nel estranxeru, hasta'l momentu de llevar a cabu nel departamentu de ventes de derechos d'autor, que taba acabante establecer a partir de 1975, les ventes nel estranxeru que diba empezando pel este y Sureste d'Asia, Europa, América, etc., yera espuestu cada añu nuna feria de televisión en cada país. El mesmu Imada visitó festivales de cine y distribuidores de tol mundu, afaló la promoción de la esportación d'animación xaponesa, promovió la esportación de películes y l'espansión de canales de venta de derechos d'autor nel estranxeru.

Dende 1976, promovieron viviegamente obres propies, incluyendo "Mazinger Z" (producíu en 1972) fuera de Xapón. En particular, "UFO Robu Grendizer" (producíu en 1975) y "Candy Candy" (producíu en 1976). Les series de manga escoyida yeren provenientes de revistes como Shonen Magacín y sobremanera na Shonen Jump. Ente les mangues afechos, cabo señalar autor de los creaos por Gō Nagai. Tuvieron un ésitu al ser tresmitíos per tol mundu, ya impresionaron la esportación d'animación en Xapón. Amás, con midíes pa fortalecer les ventes de mercadéu, fortalecióse los departamentos incidentales, como los de producción y ventes, creando un mecanismu pa compensar les perdes de producción por ventes.

1980s editar

A lo llargo de los años 80 (la dómina dorada del anime), Toei caltién la so política basada na producción en masa de series pa televisión. Les producciones de películes orixinales son cada vez más escases y atópense movíes dende mediaos de los 80' por llargumetraxes de les sos series más esitoses. Dempués de Gō Nagai y Leiji Matsumoto, ye Akira Toriyama quien ve la so manga fuertemente afechu por Toei Animation. Dempués de Dr. Slump, emitíu mientres 5 años y afechu en delles películes, ye la vez de Dragon Ball (tamién d'Akira Toriyama) pa ser afechu pol estudiu de televisión.

Cola introducción d'un ordenador con vistes al futuru, en 1974, creó un equipu de proyeutu dientro de la empresa y llanzó oficialmente un proyeutu de comité téunicu en 1977. Esto convertiráse na digitalización de la compañía. Pero na década de 1980 el costu inicial y el costu de funcionamientu non pudieron realizase por ser consideraes como cifres astronómiques.

Empezáu en 1986, Dragon Ball y les sos remortines van distribuyir hasta 1997 y van esperimentar un ésitu ensin precedentes en Xapón y en tol mundu. Ente les series destacaes nesta década atopamos Saint Seiya o Hokuto non Ken.

1990s editar

Na década de 1990 el rendimientu de la ordenador personal ameyoró drásticamente y el preciu baxó constantemente y empezó a ser en parte esperimentos de prueba, empezando cola creación de datos de xuegu pa "Hokuto non Ken" de 1992. Con "GeGeGe non Kitarō" en 1997, mientres la cuarta temporada, camudó dafechu a producción dixital. Esta ye la primera digitalización de l'animación xaponesa.

Estableció EEI-TOEI ANIMATION CORPORATION en 1992, una empresa conxunta cola compañía local EEI en Filipines. Como resultancia, establecióse'l sistema d'unviada de producción pa Filipines en llugar de Corea, que se caltuvo casi ensin cambeos dende Xapón a nivel nacional en términos de costu. En 1996, por cuenta de la influencia de la gran reforma de personal nel grupu Toei, tol trabayu d'animación de TV que se siguiera hasta entós termina una vegada.

En 1992 Toei, llanza al aire, un anime que llogró un ésitu atayante tantu en Xapón y tol mundu, Sailor Moon de Naoko Takeuchi, que terminóse en 1997.

El final de la década de los 90' foi un periodu de dificultaes pal estudiu que llucha por atopar nuevos valores y oxetivos. La serie Jigoku Sensei Nube y El Mozu Kindaichi esperimenten un ésitu relativu.

Dende 1998, la Toei Dōga camudó de nome por Toei Animation (東映アニメーション). Toei ye conocíu fora de Xapón pola so división d'animación y la so financiamento por Battle Royale. Sicasí, en 1999 l'estudiu con un aire anovao llanza series d'ésitu como One Piece, Digimon o Magical Doremi consolidándose como unu de los estudios d'animación xaponesa más importantes.

2000s editar

En 2000, presenten un sistema de digitalización pal procesu de dibuxu per mediu de la Tableta digitalizadora. Nel mesmu añu, operase'l "Sistema de rede de producción d'animación Toei" que venceya la producción de producción en Filipines y Xapón cola comunicación de fibra óptica.[10] Esto encurtia enforma'l tiempu que lleva tresportar el material. Túvose ésitu na meyora de la productividá, calteniendo'l númberu de producciones de les clases más grandes de la industria hasta'l presente xunto con series de televisión y películes.

Producción editar

Al traviés de los años, l'estudiu creó un vastu númberu de series de televisión, películes y la mas popular Dragon Ball, y afixo delles tires risibles de renombraos autores a series animaes, munches d'elles populares a nivel mundial. Hayao Miyazaki (Sen to Chihiro no kamikakushi), Isao Takahata (La tumba de les luciérnagas), Leiji Matsumoto (Battleship Yamato) y Yoichi Kotabe trabayaron cola empresa nel pasáu.

Toei Animation realizó versiones animaes d'historietes d'importantes autores, tales como Gō Nagai (Mazinger Z), Eiichiro Oda (One Piece), Shotaro Ishinomori (Kamen Rider), Masami Kurumada (Caballeros del Zodiacu), Akira Toriyama (Dragon Ball), Leiji Matsumoto (Galaxy Express 999), Kyoko Mizuki (Candy Candy) y Naoko Takeuchi (Sailor Moon), ente otres. L'estudiu tamién ayudó a impulsar la popularidá de los xéneros magical girl y Super Robot. Dientro de les sos series más llexendaries y que marcaron enclinos, atópense Mahoutsukai Sally, la primer serie de xéneru magical girl, adautación animada de la manga homónimu creáu por Mitsuteru Yokoyama y Mazinger Z adautación animada de la manga creáu por GōNagai', que sentó les bases del xéneru Super Robot n'años vivientes.

Anque Toei Company xeneralmente dexa Toei Animation remanar los sos trabayos oficiales d'animación, n'ocasiones pueden contratase a otres empreses p'apurrir l'animación nel so nome, como Sunrise na serie Robot Romance Trilogy, Toei Company remanó la producción total, pero'l trabayu d'animación foi realizáu por Sunrise nel so llugar.

Les series d'animación creaes por Toei Animation que ganaron el premiu Animage Anime Grand Prix award fueron Galaxy Express 999 en 1981, Saint Seiya en 1986, y Sailor Moon en 1992.

Amás de la producción d'anime pa la so distribución nacional en Xapón, Toei Animation tamién apurrió animación pa dellos llargumetraxes y series de televisión d'empreses estauxunidenses, remontándose hasta la década de 1960, pero sobremanera nos años ochenta cuando más exteriorizaron el so trabayu de producción.

Una de les series d'anime creada por Toei, Ojamajo Doremi ye la segunda que más ésitu tuvo dempués de Sailor Moon. Les sos producciones del Tokusatsu más famoses son Kamen Rider, Super Sentai Series , World Trigger y Metal Hero.

Y les serie americanes como los Power Rangers por Saban Entertainment (1993 al 2002), BVS Entertainment (2003 al 2010) y Saban Brands (2011 - D'equí p'arriba), y Kamen Rider Dragon Knight por Adness Entertainment y Facu Dragon Knight.

Producciones per década editar

Accionistes principales editar

Dende'l 31 de marzu de 2017
Nome !Porcentaxe d'aiciones
Toei Corporation 33,57%
TV Asahi Corporation 15,07%
Fuji Television Network Inc. 10,07%
Japan Trustee Services Bank, Ltd. (Cuenta de fideicomiso) 9,30%
CGML PB CLIENT ACCOUNT/COLLATERAL 4,26%
Toei Video Co., Ltd. 2,50%
Toei Lab Tech Co., Ltd. 2,50%
BANDAI NAMCO Holdings Inc. Co., Ltd.[11] 2%
Sony Pictures Entertainment Inc. 1,86%
Mizuho Trust & Banking Co., Ltd. (Fideicomiso de beneficios de jubilación Sony Corporation) 1,86%

Afiliaos editar

Filiales editar

  • Tabac Co., Ltd.
  • Toei Animation Music Publishing Co., Ltd.
  • TOEI ANIMATION PHILS., INC.
  • TOEI ANIMATION ENTERPRISES LIMITED (Compañía Subsidiaria de Hong Kong)
  • TOEI ANIMATION INCORPORATED (Subsidiaria d'América del Norte, Los Angeles)
  • TOEI ANIMATION EUROPE SAS (filial europea, París)
  • TOEI ANIMATION (SHANGHAI) CO., LTD. (Filial de China, Shanghai, establecida en xunu de 2017)

Empresa de métodu de equidad editar

  • Amazon Latte Lluna Inc. (una compañía de producción de videos, l'antigua compañía, Laterna, establecióse como una antigua subsidiaria de Toei Animation)
  • Toei Video Co., Ltd.
  • Toei Kyoto Studio Co., Ltd.

Otros afiliaos editar

  • Toei Corporation
  • TV Asahi Corporation
  • Aniuta Co., Ltd. (serviciu de distribución de música; Toei Animation Music Publishing ta participando nel momentu del llanzamientu)
  • Coyote Co., Ltd. (planificación y desenvolvimientu de nuevos conteníos; empresa conxunta con Dee Llei)

Executivos editar

Presidenta editar

  • Hiroshi Okawa (Fundáu en 1948 - 1964)
  • Yamazaki Llei Shiro (1964 - 1964)
  • Minoru Yamanashi (1964 - 1971)
  • Isamu Takahashi (1971 - 1972)
  • Shingishi Sho (1972 - 1974)
  • Tomonari Imada (1974 - 1993)
  • Paséu nocherniegu (1993 - 2003)
  • Hiroshi Takahashi (2003 - 2012)
  • Katsuhiro Takagi (2012 -)

Xunta directiva editar

  • Kozo Morishita (Presidente de la Xunta Directiva de Toei Animation)
  • Yusuke Okada (Presidente del Grupu Toei)
  • Shigemura Ichi (Presidente de la Xunta Directiva de Nippon Broadcasting, Direutor esternu Toei Animation)

Identificativo editar

La so mascota ye'l Gatu, protagonista de l'adautación animada que la compañía fixo del Gatu con Botes en 1969.

Na apertura de los videos de Toei podemos apreciar un ruempefoles sobre'l que se superpone un triángulu equilláteru, representando'l triángulu que formen los trés roques del ruempefoles, coles esquines arrondaes, de color blancu y coles grafíes xaponeses 東映 que correspuenden a la pallabra "Toei". Esti ruempefoles asitiar al altor del Faru Inubosaki na ciudá de Chōshi, Prefeutura de Chiba, Xapón[12] (千葉県 銚子市 犬吠埼).

En referencia a esta apertura, Akira Toriyama nel so trabayu más conocíu, Dragon Ball Z, fai un chisgo nel capitulo 210, cola apertura d'un videu d'una cadena de televisión llamada ZTV qu'utiliza una apertura similar nos sos videos. Otru chisgo podemos ver nel capítulu 125 de Dragon Ball nel que Ten-Shin-Han entrenar nun ruempefoles que ta igual dibuxáu.

Referencies editar

  1. «企業情報 (東映アニメーション株式会社 会社案内トップ)» (xaponés). Archiváu dende l'orixinal, el 7 de mayu de 2015. Consultáu'l 20 de xineru de 2018.
  2. «History of TOEI ANIMATION». Archiváu dende l'orixinal, el 2 de marzu de 2015. Consultáu'l 20 de xineru de 2018.
  3. 3,0 3,1 3,2 (en xaponés) 第4回:池田 宏 氏(アニメーション演出家/大学教授). AREA JAPAN. 1 de xunetu de 2014. http://area.autodesk.jp/column/trend_tech/daybreak_3dcg/04/. Consultáu'l 20 de xineru de 2018. 
  4. アニメ!アニメ!ビズ. «岡田茂氏死去 東映名誉会長 東映アニメ取締役 – アニメ!アニメ!ビズ» (xaponés). Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  5. «第10回 1972年(昭和47年)激動の東映動画から、永井豪アニメの代表作生まれる | WEBアニメスタイル» (xaponés). Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  6. «WEBアニメスタイル | アニメーション思い出がたり[五味洋子] その42 労働争議の中で» (xaponés). Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  7. «WEBアニメスタイル | アニメーション思い出がたり[五味洋子] その40 変化のきざし» (xaponés). Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  8. «岡田 茂 東映 相談役». Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  9. «第12回 1974年(昭和49年)TVアニメの転機をなす2大作品が登場 | WEBアニメスタイル» (xaponés). Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  10. «報道発表資料». ja (12-05-09). Archiváu dende l'orixinal, el 6 de mayu de 2017. Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  11. «主要株主の異動に関するお知らせ» (xaponés) (19 de xunetu de 2017). Consultáu'l 21 de xineru de 2018.
  12. https://maps.google.es/maps?f=q&source=s_q&hl=es&geocode=&q=35.705053,140.863743&sll=35.705332,140.863631&sspn=0.012319,0.019054&ie=UTF8&t=h&ll=35.705184,140.864693&spn=0.002953,0.004764&z=18

Enllaces esternos editar