Valero ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Llión. Intégrase dientro de la contorna de la Sierra de Francia y la subcomarca de Las Quilamas. Pertenez al partíu xudicial de Béjar.[3]

Valero
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Valero (es) Traducir Demetrio Canete Martin
Nome oficial Valero (es)[1]
Códigu postal 37764
Xeografía
Coordenaes 40°32′08″N 5°56′33″W / 40.535555555556°N 5.9425°O / 40.535555555556; -5.9425
Valero alcuéntrase n'España
Valero
Valero
Valero (España)
Superficie 26.27 km²
Altitú 585 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 301 hab. (2023)
- 180 homes (2019)

- 150 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 11,46 hab/km²
aytovalero.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 26,27 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 315 habitantes.

Historia editar

L'orixe del nome del pueblu créese que vien del nome romanu Valerio, llugar onde s'asitió una villa nesa dómina. Destaca na dómina visigoda la mítica batalla ente los musulmanes y Don Rodrigo, llamada Batalla de Segoyuela, que dio orixe a la creación de la lleenda de la Reina Quilama.

Darréu, na Edá Media, Valero ye repobláu polos reis lleoneses, no que puede considerase como la fundación del pueblu actual, pasando a formar parte del cuartu de Peña del Rei de la xurisdicción de Salamanca, dientro del Reinu de Llión.[4]

El 19 de setiembre de 1636 Felipe IV crea a favor de Juan Manuel Manrique de Zúñiga, duque de Béjar, el Marquesáu de Valero, que pasa a englobar el territoriu de Valero, El Endrinal, San Miguel, Los Santos, Frades y Tornadizo.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Valero foi incluyíu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[5]

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Valero ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Xeografía editar

Clima editar

Valero tien un clima mediterraneu Csa[6] (templáu con branu secu y calorosu) según la clasificación climática de Köppen.

   Parámetros climáticos permediu de Valero nel periodu 1961-1989  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 6.7 8.1 10.4 12.7 15.6 20.4 23.9 23.5 20.8 15.3 10.6 7.1 14.6
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1961-1989 y de temperatura pal periodu 1961-1989 en Valero[7] 8 de payares de 2012

Fauna editar

D'antiguo había llobos y cabra pirenaica hispánica, osos y llobos cervales (créese qu'inda queden dellos llobos cervales). Anguaño les especies que podemos atópase na zona son: foinos, cigüeña negra, utre negra, alimoches, águiles perdigueres, ferre pelegrín, águila real, llondra y coríu selvaxe.

La piscina natural de Valero editar

La piscina natural foi construyida en 1985 y dende los sos oríxenes foi llamada como "Charcu'l Pozu", anque na actualidá foi perdiendo esta denominación.

La piscina ta asitiada nuna antigua presa realizada pa la fábrica de la lluz que se construyó en 1920 y daba lluz inclusive a Frades de la Sierra.

Ta alimentada peles llimpies agües del ríu Quilamas. Ye una agua totalmente llimpia y cristalina que llega virxe a Valero.

Cuenta con más de 100 metros nadables y con una fondura máxima en redol a los 2 metros.

Cultura editar

Fiestes editar

En Valero esisten delles festividaes de les cualos les más importantes son "San Valerio" que se celebraba'l 29 de xineru y "La nuesa Señora de les Candeles" el 2 de febreru.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/valero-id37339.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «La Sierra de Francia Alta entiende, más o menos, los siguientes conceyos: Llinares, El Tornadizo, San Miguel de Valero, La Bastida, Cilleros de la Bastida, Cereceda, El Cabaco, Maíllo, Monsagro, El Banzáu, Nava de Francia y Arroyomuerto. A La Sierra de Francia Baxa pertenecen Valero, San Esteban de la Sierra, Santibáñez de la Sierra, Garcibuey, Les Cases del Conde, San Martín del Castañar, Villanueva del Conde, Monforte de la Sierra, Miranda del Castañar, Madroñal, Cepeda, Herguijuela de la Sierra, Sotoserrano, Pinedas, Molinucu, topándose Sequeros nuna posición entemedia (...) Dempués de tar delles vegaes en Monsagro, pueblu que nun conocía en 1974, tengo que rectificar, pos evidentemente, y dende tolos puntos de vista, Monsagro a pesar de topase na aguada suroeste de la Sierra de Francia, pertenez al Campu de Agadones, a la Sierra de Gata (páxina 128) Las Quilamas topar na aguada meridional de la Sierra Mayor, esto ye, de la Sierra de Tamames y Navarredonda, ente Llinares, San Miguel de Valero y La Bastida. Espeñar por mediu de los sos fragosos argañales el ríu Quilama (páxina 75) en Picu Cervero, términu de Escurial, y que la so sierra estrema a la de Francia, del Campu, esto ye, al sur de Picu Vercero ta la Sierra de Francia, al norte ta'l Campu, nesti casu La Huebra (páxina 95) Entiende La Calería los pueblos de La Requexada, Navarredonda, Escurial (Huebra) y Llinares (Sierra). En Requexada, Navarredonda y Escurial son charros, y vistíen de charru, en Llinares son yá serranos, y vistíen de serranu; nos trés primeros pueblos la so fala tien una pronunciación castellana; en Llinares, sicasí, pronunciación yá meridional, estremeña (páxina 75) A xulgar polo que se diz nel fueru, y n'otros documentos, la Sierra incluyiría non yá la Sierra de Francia puramente dicha y tola depresión del alagón si non tamién tola Sierra de Tamames o Navarredonda o Escurial, esto ye, l'alliniación montascosa que va dende Llinares y San Miguel de Valero hasta'l Puerto de la Calderilla y la redoma de Tamames y que constitúi un ramal transveral de la mesma Sierra de Francia (páxina 51) como yá diximos antes, Llinares, a caballu ente La Sierra y El Campu, y ente La Huebra y Les Bardes pertenez realmente a La Calería, subcomarca especial, ensin dexar, por ello, de formar parte de La Sierra, de ser, viniendo del Campu de Salamanca, el primer pueblu que puede ser consideráu llingüística y etnológicamente serranu, o a lo menos non charru (páxina 96) Recordemos los dos microcomarcas de Las Batuecas y Las Quilamas, dambes en La Sierra, y concretamente en La Serranía de Francia (páxina 128)»
  4. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 319
  5. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  6. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  7. «Promedios mensuales de Valero, ESP». Consultáu'l 8 de payares de 2012.

Enllaces esternos editar