Villanueva de la Fuente

conceyu de la provincia de Ciudá Real (España)

Villanueva de la Fuente ye un conceyu español de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha, pero que ta mui cerca de la provincia d'Albacete.

Villanueva de la Fuente
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Villanueva de la Fuente (es) Traducir Francisco Morales Gonzalez
Nome oficial Villanueva de la Fuente (es)[1]
Códigu postal 13330
Xeografía
Coordenaes 38°41′34″N 2°41′37″W / 38.6927°N 2.6937°O / 38.6927; -2.6937
Villanueva de la Fuente alcuéntrase n'España
Villanueva de la Fuente
Villanueva de la Fuente
Villanueva de la Fuente (España)
Superficie 129 km²
Altitú 1005 m
Llenda con Albaladejo, Montiel, Villahermosa, El Bonillo, Alcaraz y Povedilla
Demografía
Población 1923 hab. (2023)
- 1062 homes (2019)

- 1016 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.39% de provincia de Ciudá Real
0.09% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 14,91 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Villanueva atópase na contorna del Campu de Montiel, que la so capital ye Villanueva de los Infantes.

Xeografía editar

Villanueva de la Fuente atópase nes estribaciones de la Sierra d'Alcaraz, sobre'l valle del ríu Villanueva. Esta situación privilexada fáen-y ser unu de los conceyos más altos de La Mancha. Les sos llanures conformen les llendes del Campu de Montiel, dexando pasu a les sierres prebéticas. Dientro del cascu urbanu atópase'l manantial del ríu Villanueva, rebosadero natural del acuíferu 24, que tres un pequeñu percorríu a lo llargo del so valle desagua nel Guadalmena, hasta llevar les sos agües al Guadalquivir.

Historia editar

Villanueva tien un pasáu históricu importante en toles etapes de la esistencia del ser humanu, la tercer parte de la ciudá ta asitiada enriba d'un perimportante xacimientu soterráu debaxo del cascu urbanu, sobre una antigua ciudá hispanorromana, "Mentesa Oretana". Apocayá afayáronse restos arqueolóxicos nos llugares conocíos como cuetu Castellar y cerro Ortega, que pueden corresponder a un asentamientu neolíticu de la edá del bronce. Atopáronse restos arqueolóxicos que demuestren la esistencia d'enterramientos neolíticos na paraxa conocida como Cerro Ortega, onde se llevó a cabu una importante escavación que dio como resultáu'l descubrimientu de restos humanos, amás d'ídolos humanos y otres figures simbóliques, como'l famosu exvoto.

Tamién se pudo constatar la esistencia d'un asentamientu romanu nel actual cascu urbanu, a partir d'escavaciones en diverses paraxes como la cai del Aire, con restos d'una calzada romana y una vivienda romana que puede ser visitada nesti llugar. Paez ser qu'esti asentamientu tratar de Mentesa Oretana, importante ciudá romana, qu'inclusive llegó a acuñar la so propia moneda. Esta ciudá atopar nel trayeutu de la Vía Hercúlea, que dende Cádiz hasta Roma pasaba por Mentesa Oretana.

La dómina visigoda traxo la prosperidá a Mentesa col establecimientu d'un obispáu, anque la meyora musulmana llueu acabó cola dominación cristiana y traxo la destrucción de la ciudá. D'esta dómina quedónos la torre de l'antigua ilesia asitiada nel cascu antiguu.

Cola Reconquista del territoriu en 1213 pol Rei de Castiella Alfonsu VIII, impulsóse la colonización de los campos de la submeseta castellana. La corona buscaba un sistema alloñáu del feudalismu que nun amenorgara'l poder real y estableció un sistema foral na alfoz d'Alcaraz de cuenta que l'antigua Meintixa ye rápido repoblada col nome de Villanueva d'Alcaraz alredor d'una antigua torre de vixilancia islámica y les ruines de la sumida población mozárabe.

L'acoso de la Orde Militar de Santiago pel poniente de l'alfoz recién constituyida, supón a partir del 18 de febreru de 1243, per parte de Fernandu II, promúlgese una sentencia en Valladolid a favor d'Alcaraz, y l'Orde pierde Villanueva y la paraxa de la Torre de Gorgojil, a los qu'optaba por ocupación.

Arriendes de la Guerra de Socesión Castellana, de 1475 pol alzamientu d'Alcaraz en marzu d'anguaño, contra'l Marqués de Villena, Villanueva d'Alcaraz viose claramente enfrentada a les fuercies lleales a los Reis Católicos yá que n'el so cercanía aposentóse'l gruesu del exércitu de Diego López Pacheco, qu'allegó ensin ésitu a tomar la fortaleza d'Alcaraz. Dende'l so campamentu les fuercies lleales a Xuana la Beltranexa del de Villena, hostigaron a delles places del Conceyu, sobremanera Riópar, alzada contra'l marqués casi un añu antes. Dempués de la derrota de D. Diego, les tropes del Conceyu, abarganaron Villanueva y, cuntando con un permisu real, dau en Plasencia el 27 de setiembre de 1475, que los autorizaba a requisar los bienes de cuantos rebeldes atópase en Villanueva, acabaron per tomar la plaza.

A finales del Sieglu XV pechaban los habitantes de Villanueva col Conceyu, pagando la denomada cuenta de San Miguel, contribución que tenía d'abonase cada 29 de setiembre dende tolos llugares del términu. Tolos años los alcaldes escoyíos en Villanueva, debian comparecer ante'l rexidores y la xusticia d'Alcaraz a realizar el preceptivu ingresu y recibir l'autorización pa exercer los sos oficios. Esta obligación provocó numberosos descontentos y les sos consiguientes disputes, lo que vieno causar, en 1524, la destitución y encarcelamientu de los alcaldes y oficiales de la villa per parte del correxidor d'Alcaraz, improvisando unes autoridaes interines pa la llocalidá. Sancho García recibió varar de la xusticia, vacantes pola inhabilitación del so antecesor, en virtú d'un fallu real dau na llocalidá de Hinestrosa.

El 29 de setiembre de 1525, fecha na que se pagaba'l tributu, los alguaciles y oficiales qu'intentaben executalo, fueron violentamente desposidos de la so autoridá per parte de dellos vecinos, lliberaron a los deteníos na cárcel y pasaron a ocupar los puestos de que fueren destitudos unos meses antes, faciéndose nomar alcalde Andrés Mejía, menor de 20 años y Juan Carrasco rexidor. Cuando a la fin impúnxose l'autoridá del Conceyu, la población viose ocupada polos alguaciles de la so hermandá, restituyendo los nomamientos. Ye por ello que p'aselar la llevantina burguesía local, en 1565, el rei Felipe II, dio la segregación municipal de Villanueva d'Alcaraz del correximientu d'Alcaraz, camudando'l so nome pol actual, Villanueva de la Fuente.

En 1833 créase la provincia de Ciudá Real trás el decretu del ministru Javier de Burgos. va tomase como base dos de los trés partíos en que s'estremaba l'antigua provincia de La Mancha, el Partíu d'Almagro, Orde y Campu de Calatrava, y el de Villanueva de los Infantes de la Orde de Santiago. D'esti postreru pasa la llocalidá d'Ossa de Montiel a la nueva provincia d'Albacete, y del partíu d'Alcaraz, onde taba incardinada Villanueva de la Fuente, pasa esta, de la mesma, a la nueva provincia de Ciudá Real como un intercambiu de territorios.

Fiestes editar

Destaquen:

  • La Romería: Fiesta n'honor a la patrona de Villanueva de la Fuente, la Virxe de los Desamparaos. El so llugar de celebración ye la ermita, asitiada a 3 km de la nuesa llocalidá en direición Ctra. de Albaladejo, na paraxa llamada “Calar”. Nos sos oríxenes, namái celebrábase'l día 8 de mayu, día de la patrona y la fiesta consistía en treslladar a la virxe dende'l pueblu hasta'l santuariu la mañana del día 8, tres cual pasábase'l día nel campu. Anguaño, la fiesta camudó celebrándose'l segundu fin de selmana de mayu, con cuenta de los naturales del llugar que viven fora del nuesu pueblu y otros visitantes, puedan compartir colos paisanos estos díes d'animáu festexu. La duración tamién ye cimera, yá que empieza'l vienres pela tarde cola llegada de la virxe a la ermita y acaba el llunes pela tarde, cola vuelta de la virxe al pueblu. Meses antes de la romería, ábrese'l plazu pa escoyer el sitiu onde se monta les tiendes de campaña”, entrando tamién nesta cuota, la posibilidá de tener lluz mientres los díes de romería.
  • La Feria de la Proclamación de la Virxe de La nuesa Señora de los Desamparaos (patrona de Villanueva de la Fuente): del 31 d'agostu a 5 de setiembre
  • San Marcos, el 25 d'abril.
  • El Domingu de Páxaros, domingu anterior al de Domingu de Ramos. celébrase un día de campu onde se faen unes mases en forma de páxaru de mantega y güevu
  • La Selmana Santa, que la so Pascua celébrase'l domingu posterior al primera plenilluniu tres l'equinocciu de primavera.
  • San Antón: el 17 de xineru.
  • La Paz: el 24 de xinerul, d'antiguo los quintos sacaben el roscu y llevaben una vaquilla atá con una lluria y enfilábense de cuerva
  • San Isidro: el 15 de mayu.
  • Corpus Christi: Les cais engalanar d'alfombres de serrín y pétalos de rosa, lo más importantes ye la misa y la procesión.
  • Mencatur: Celébrase'l segundu fin de selmana d'agostu. Acueye a una estensa variedá de profesionales de distintos ámbitos, tales como xestión cinexética, hostelería, restauración, turismu, alimentación, artesanía, etc.
  • Nueche de 14 d'agostu na ermita, celébrase una misa y procesión de la Virxe.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar