Villatuerta (Bilatorta na so adautación al euskera), ye un conceyu de la Comunidá Foral de Navarra, asitiáu na merindad de Estella, na contorna d'Estella Oriental y a 40 km de la capital de la comunidá, Pamplona, a la que-y xune l'Autovía del Camín (A-12). La so población ye de 1266 habitantes (2023)[3][4].

Villatuerta
Alministración
País España
Comunidá foral Navarra
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Villatuerta (es) Traducir María José Fernández Aguerri
Nome oficial Villatuerta (es)[1]
Nome llocal Bilatorta, Biurrihiri (eu)[2]
Códigu postal 31132
Xeografía
Coordenaes 42°39′34″N 1°59′36″W / 42.6595°N 1.9934°O / 42.6595; -1.9934
Villatuerta alcuéntrase n'España
Villatuerta
Villatuerta
Villatuerta (España)
Superficie 23.59 km²
Altitú 440 m
Llenda con
Demografía
Población 1266 hab. (2023)
- 597 homes (2019)

- 594 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.19% de Navarra
0% de España
Densidá 53,67 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
villatuerta.org
Cambiar los datos en Wikidata

Xentiliciu editar

Según José María Iribarorta nel so Vocabulario Navarro, los habitantes de Villatuerta reciben el llamátigu de torcíos. Ellos mesmos denominar "villatorcidos".

Topónimu editar

El nome de Villatuerta claramente d'orixe románicu ta rellacionáu con "tortus", torcíu, curvu y vendría significar villa torcida, tropezosa o trabancosa.[5]
Nel so términu municipal podemos atopar nomes en llingua vasca como: Muskildia, Mauriain, Monte Eskinza, Otzalder, Ugarka ente otros. Una hipótesis ye que pudo llamase Arandibarren (barren=dientro), en contraposición al altu y próximu pueblu d'Arandigoyen (goyen=enriba). En documentos apaez tamién escritu como: Villatorta o Bilatorta ensin ser esta última la so traducción al euskera la cual sería Biurrihiri.[6]

Primeramente adscrita a la zona non vascófona pola Llei Foral 18/1986, en xunu de 2017 el Parllamentu navarru aprobó'l pasu de Villatuerta a la Zona mista de Navarra por aciu la Llei foral 9/2017.[7]

Xeografía editar

Pertenez a la contorna de Tierra Estella.

Barrios editar

El ríu Iranzu estrema'l pueblu en dos zones o barrios, el barriu de baxo y el de riba. El barriu de riba toma'l cascu antiguu de la llocalidá, cola ilesia parroquial, el conceyu y el frontón vieyu o rebote. Desenvolviéronse delles urbanizaciones nueves ente'l cascu antiguu y la carretera d'Estella a Tafalla. El barriu de baxo, de construcción más nueva, cuenta con numberoses viviendes edificaes nos últimos años, amás del colexu públicu, les instalaciones deportives, l'estancu, la sucursal de la Caxa Rural, la farmacia y el centru de salú.
El barriu de Ugarka con una urbanización de recién construcción ta alloñáu del cascu urbanu al otru llau de carretera NA-1110.

Llocalidaes estremeres editar

Al norte, llenda col valle de Yerri, al sur con Aberin y Oteiza, al este con Cirauqui y Mendigorría y al oeste con Estella-Lizarra.

Historia editar

Nel so términu municipal apaecieron restos de la Dómina romana. Pero'l desenvolvimientu de la villa tópase venceyáu a les pelegrinaciones a Compostela, yá que foi pasu importante nel Camín de Santiago mientres la Edá Media, como lo atestigua la ponte románica sobre'l ríu Iranzu y la gran cantidá d'ermites que se llevantaron nel conceyu. El Camín de Santiago escurría de Villatuerta a Irache pol términu de Zarapuz, hasta que nel 1090 fúndase Estella-Lizarra y esviar el Camín de Santiago por que pase pela ciudá del Ega. Villatuerta foi un feudu que pasó d'un señores a otros. Los sos habitantes yeren llabriegos anque paez ser que tamién hubo dalgún llinaxe noble viviendo nel pueblu.[8]

Economía editar

La economía de Villatuerta viose bien modificada dende los años 70 del sieglu XX. Si antes el sector predominante yera y primariu, destacando sobremanera l'agricultura de secanu (ceberes, etc.), la instalación escontra 1970 de delles fábriques llevó a la población a buscar trabayu nel sector secundariu, apostrando a l'agricultura o la ganadería a un llugar secundariu, anque entá sirve d'actividá principal a delles families. La superficie de dicha zona foi de 253.000 m² con una trentena d'empreses.

En 1993 realizóse'l polígonu de San Miguel que colos sos 180.000 m² plantegóse como una ampliación del anterior lo que facilitó l'establecimientu d'otros trenta y siete compañíes más, la superficie d'esti polígonu completar en xineru del 2.006.

A principios del añu 2006, el Conceyu de Villatuerta empezó a xestionar una nueva superficie industrial nel términu municipal.

Anguaño, Villatuerta cuenta con tres zones industriales nel so términu municipal (Legardeta, San Miguel Viejo y San Miguel Nuevu), nes que tán establecíes industries tan importantes como Bosch Siemens (fabricación de pequeñu electrodomésticu), Gráfiques Estella y Gráfiques Lizarra (artes gráfiques) o Renolit (tresformáu del plásticu).

A principios del añu 2006, el Conceyu de Villatuerta empezó a xestionar una nueva superficie industrial, pa siguir favoreciendo'l desenvolvimientu de la merindad, y pa siguir creando riqueza que repercutiera nel beneficiu de toos.

Nel Boletín Oficial de Navarra de 7 de xineru de 2009 apruébase definitivamente'l proyeutu de Cambéu puntual de calter estructurante de les Normes Subsidiarias de Planiamientu, Área de Repartu AR-2, Área d'actividá Económica, según les normes urbanístiques que se contienen en dichu proyeutu.

Política y alministración editar

Alministración municipal editar

Villatuerta conforma un conceyu el cual ta gobernáu por un conceyu de xestión democrática dende 1979, formáu por 7 miembros escoyíos nes eleiciones municipales según ta dispuestu na Llei Orgánica del Réxime Eleutoral Xeneral. La sede del consistoriu ta asitiada na cai Rúa Nueva, 22 .

Eleiciones municipales de 2015

Nes eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015 l'Agrupación El Encinal (AE) foi la llista más votada consiguiendo 5 conceyales y el Partíu Socialista de Navarra (PSN-PSOE) 4 conceyales.

Alcaldes
Llista d'alcaldes
Mandatu Nome del alcalde Partíu políticu
2005-2007 Iñaki Suso Espadas Agrupación El Encinal (A.Y.)
2007-2009 Patxi Martínez Urritzelki Agrupación El Encinal (A.Y.)
2009-2011 Francisco Ortega Gallardo Agrupación El Encinal (A.Y.)
2011 -2015 María José Fernández Aguerri PSN-PSOE
2015 - Asier Urra Ripa Agrupación El Encinal (A.Y.)

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Villatuerta ente 1900 y 2017

     Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[9]      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Nos últimos años el pueblu sufrió una medría demográfica bien importante, frutu d'un desenvolvimientu urbanísticu ordenáu y de la so cercanía a la llocalidá d'Estella-Lizarra, que falta namái 4 km. y tien más de 13.000 habitantes. Coles mesmes, la construcción de l'Autovía del Camín (A-12) favoreció la llegada de persones dende la Cuenca de Pamplona en busca de viviendes unifamiliares a precios algamadizos. A 1 de xineru d'2017 la llocalidá cuntaba con 1178 habitantes empadronaos.

Monumentos editar

Monumentos relixosos editar

 
Ermita de San Miguel Arcánxel, del sieglu X.
  • Ilesia parroquial de l'Anunciación de La nuesa Señora, tien el so orixe nun templu llevantáu al empiezu del sieglu XIII. Tres la so destrucción en 1378 poles tropes castellanes, en guerra con Navarra, constrúyese l'actual templu d'estilu góticu. El retablu mayor, obra de Pedro Izquierdo y del escultor Juan Imberto III, ta fecháu a mediaos del sieglu XVII.
  • Ermita de San Miguel Arcánxel, restos d'un antiguu monesteriu que les sos referencies escrites daten de 1062. Ye importante esta ermita polos sos relieves iconográficos, n'arenisca, calteníos güei nel Muséu de Navarra, en Pamplona.
  • Cruz inmaculista sobre fuste cilíndricu de vieya cantería nel encruz de caminos que diben a Grocin y Arandigoyen. Cercanu a esti cruceru paez qu'esistió una ermita dedicada a San Marcos.
  • Ermita de San Román nel cascu del pueblu (na cai San Veremundo), rehabilitada nel 2014 como llocal cultural municipal.

Monumentos civiles editar

Ponte medieval de dos güeyos de mediu puntu, en plenu cascu urbanu, cruciando les agües del ríu Iranzu.

Cultura editar

La vida cultural de Villatuerta ye animada polos distintos coleutivu del pueblu. L'Asociación de Xubilaos dinamiza la vida d'esti coleutivu. La Asoc. Sociu-Cultural Iranzu entamen los sos propios ciclos a lo llargo del añu empobinaos escontra les muyeres del conceyu. El Conceyu de Villatuerta entama, davezu ente los díes 24 d'avientu y 5 de xineru, una selmana cultural, na que se celebren charres pa tolos coleutivos, esposiciones, talleres, teatros y otros actos. L'Asociación Xuvenil Otzalder ocupar de les actividaes de la mocedá. Otros coleutivos encargar d'entamar el Olentzero y de la Cabalgata de Reis Magos. L'Asociación Irriherri, ocupar de les actividaes en Euskara.

Un aspeutu cultural de Villatuerta, distintu, referir al so Patrón. Por cuenta de disputes con un pueblu cercanu (Arellano), en rellación al llugar de nacencia del santu, llegar a una fórmula compartida pa cuntar colos restos. Asina, cada 5 años, la urna que guarda los restos viaxa d'una llocalidá a otra, pasando pol Monesteriu de Irache, onde San Veremundo foi Abá.

Gastronomía editar

Deportes editar

Na llocalidá desenvuelven les sos actividaes dos grupos deportivos, el Club Ciclista Ondalán, que tien dellos equipos ciclistes de categoríes benjamín ya infantiles, y el Club Deportivo Ondalán, que caltién dellos equipos de fútbol, a nivel redrueyu, xuvenil y senior en categoría rexonal.

Fiestes editar

Les fiestes patronales n'honor a la Virxe celébrense en redol al 15 d'agostu, y davezu tomen dende'l día 14, la viéspora, hasta'l día 18, el "Probe de mi". Fiestes patronales n'honor a San Veremundo celebrar escontra'l día 8 de marzu, pa faer honor al dichu popular: "Mientres el mundu sía mundu, el 8 de marzu San Veremundo"

Ociu editar

El pueblu cunta con instalaciones deportives municipales pal so usu mientres tol añu. Pabellón Polideportivu, pista polideportiva cubierta ye usada pa prauticar distintes modalidaes de pelota, como pala, frontenis, pelota esquito, etc., amás de como cancha de fútbol-sala. Tamién cunta con una sala grande pa multideporte: spinning, ximnasia de caltenimientu, etc. Esisten dos campos de fútbol, unu de yerba y otru de yerba artificial (futbol 9) que ye usáu poles distintes seición del C.D. Ondalán, tantu nos entrenamientos como nes competiciones que desenvuelve. Dos pistes cubiertes de pádel próximes al pabellón. Finalmente, les piscines al campu pueden usase na temporada de branu, que toma de normal ente'l 1 de xunu y el 15 de setiembre.

Persones célebres nacíes nesta llocalidá editar

San Veremundo

Nació hacia l'añu 1021, anque la cercana llocalidá d'Arellano tamién lo reivindica como fíu so. Foi abá del Monesteriu de Irache ente los años 1056 y 1093, aproximao, mientres el mandatu de los reis de Navarra Sancho Garcés IV de Navarra y Sancho Ramírez. Sol so gobiernu, el monesteriu algamó unu de los sos momentos de mayor rellumanza, y la so Hospital de Pelegrinos convirtió a esti centru relixosu n'etapa indispensable de los pelegrinos escontra Santiago de Compostela.

El xesuita Juan Ramón Moreno Pardo

Nació en Villatuerta el 29 d'agostu de 1933. Desenvolvió'l so llabor pastoral en Nicaragua y n'El Salvador, integráu na Universidá Centroamericana «José Simeón Cañes» (UCA). El 16 de payares de 1989, foi asesináu xunto a Ignacio Ellacuría y otros xesuites na so residencia allugada na UCA, por un pelotón del Batallón Atlacatl de les Fuercies Armaes d'El Salvador, polo que ye consideráu unu de los Mártires de la UCA.

El benedictín Ramón Sanz de Galdeano Mañeru

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Euskaltzaindia.
  3. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  4. oficina de rexistru
  5. Etimoloxía de Villatuerta
  6. De toponimia Navarra. Sobre'l Nomenclátor Euskerico de Navarra
  7. Naiz.info (22 de xunu de 2017): 44 llocalidaes navarres ganen derechos pal euskara al pasar a la zona mista'
  8. Historía de Villatuerta
  9. Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Censos de población de Villatuerta». Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Consultáu'l 16 de payares de 2011.

Bibliografía editar

  • IBÁÑEZ, Eduardo, Esbozu históricu de la villa y parroquia de Villatuerta, Pamplona, Imprenta Capuchino, 1930.
  • BOLEAS MAESTU, Jesús Carmelo, Paseos pola Solana y Yerri dende Villatuerta, Oteiza, ed. del autor, 2003 (Villatuerta, Gráfiques Lizarra).

Enllaces esternos editar