Partíu Socialista de Navarra

El Partíu Socialista de Navarra (PSN-PSOE) (n'euskera Nafarroako Alderdi Sozialista) ye la federación del Partíu Socialista Obreru Español na Comunidá Foral de Navarra (España). Defínese como progresista d'orientación socialdemócrata y navarrista.

Partíu Socialista de Navarra (PSN-PSOE)
Presidente Fabricio de Potestá
Secretaría xeneral María Chivite Navascués (es) Traducir
Fundación

1974 1


1982 2
Sede Pamplona
Estáu  España
Ideoloxía política Socialdemocracia
Navarrismo
Federalismu
Posición nel espectru Centroizquierda
Organización de mocedá Mocedaes Socialistes de Navarra
Afiliación europea Partíu de los Socialistes Europeos
Páxina web www.psn-psoe.org
Cambiar los datos en Wikidata

Constituyir en xunu de 1982, cuando l'Agrupación Socialista de Navarra del PSOE, integrada hasta entós nel Partíu Socialista d'Euskadi (PSE), segregóse d'este pa formar la so propia federación.

Gobernó Navarra en trés causes, ostentando en dos d'elles la presidencia: na etapa 1984-1991 (con Gabriel Urralburu como presidente y en solitariu), y en 1995-1996 (con Javier Otano como presidente, y en coalición con CDN y EA). De 2011 a 2012 gobernó en coalición con UPN (con Yolanda Barcina como presidenta y Roberto Jiménez como vicepresidente del gobiernu).

Historia editar

En Navarra, la implantación del socialismu foi desigual y dificultosa. Navarra yera, xunto con Álava, les provincies con menor implantación del PSOE de toa España, pol so calter conservador, la so escasa y tardida industrialización y l'ausencia de tradiciones obreres significatives.

La fundación del PSN-PSOE (1974-1984) editar

Integración nel Partíu Socialista d'Euskadi-PSOE editar

Tres la muerte del dictador Francisco Franco, l'Agrupación Socialista de Navarra del PSOE taba integrada nel Partíu Socialista d'Euskadi (PSE-PSOE), como una agrupación provincial xunto coles de Vizcaya, Guipúzcoa y Álava, yá que naquel momentu dambos apostaben por un ente autonómicu común coles provincies vasques. Tres el Congresu Constituyente que'l PSE-PSOE celebró en San Sebastián en febreru de 1977, en mayu d'esi añu diverses fuercies polítiques vasques (PNV, PSE-PSOE, ESEI, PCE-EPK, DCV y ANV) roblaron el denomináu «Compromisu Autonómicu», onde s'alcordaba que fueren los parllamentarios de los cuatro provincies vasques salíos de les eleiciones constituyentes quien redactaren el futuru estatutu d'autonomía. D'ente los firmantes del Compromisu, PNV, PSE-PSOE y ESEI allegaron con una llista común, el Frente Autonómicu, al Senáu nos cuatro provincies. La participación del PSE-PSOE nel Frente Autonómicu yera consecuencia de la vinculación cola PNV nel gobiernu vascu nel exiliu y la so común oposición a la dictadura.

Nes eleiciones xenerales de 1977 (les primeres dende 1936) el PSOE foi la segunda fuercia político en Navarra tres la UCD, consiguiendo dos diputaos nel Congresu: Gabriel Urralburu y Julio García.

El Frente Autonómicu llogró diez senador de los sos dolce candidatos sobre los 16 puestos totales (trés en caúna de les provincies vascu y uno en Navarra, l'hestóricu dirixente navarru de la PNV, Manuel de Irujo), correspondiendo los otros trés puestos a la UCD (Jaime Ignacio del Burgo, José Gabriel Sarasa y José Luis Monge).

La postura del PSOE en Navarra en rellación a la considerancia de Navarra nel panorama autonómicu que s'abrir cola Transición foi camudando mientres los años. Nun principiu, los socialistes navarros integraos nel Partíu Socialista d'Euskadi yeren partidarios de que Navarra constituyera coles 3 provincies vasques una autonomía cuatriprovincial. Asina, el PSOE robló'l Compromisu Autonómicu» en mayu de 1977 y tres les eleiciones de 1979, los dos representantes socialistes nel Congresu de los Diputaos (Gabriel Urralburu y Julio García Pérez) integrar na Asamblea de Parllamentarios Vascos.

Xuníos na so estratexa política cola Unión Xeneral de Tabajadores (estes organizaciones taben intrínsecamente xuníes hasta los años 80, de forma que l'afiliación yera simultánea en dambes) con una posición favorable a la unión nuna autonomía de los cuatro provincies y ante l'ausencia de Navarra de les instancies preautonómicas, nel congresu de la UXT de 1978 espresaron les siguientes conclusiones:

ye'l mesmu pueblu navarru, que les sos rellaciones históriques col restu del pueblu vascu son evidentes, el que tien de decidir por aciu referendu, con plenes garantíes democrátiques, les formes de vinculación al conxuntu de Euzkadi.[1]

Y en el mesmu congresu faciendo referencia a la reclamación del derechu d'autodeterminación de los pueblos:

[consideramos] el derechu a l'autodeterminación, entendiéndolo como la capacidá de Euzkadi pa decidir el so propiu destín, incluyida la posibilidá de crear un Estáu propiu, como la meyor base pa la unidá de la clase obrera del Estáu español.[1]

L'añu 1978, en que s'axustaba la Constitución y nél, el modelu autonómicu n'España, cola posibilidá d'una autonomía conxunta de lo que güei ye País Vascu y Navarra, taba marcada en Navarra por una intensa violencia política, col momentu más álgido nos sucesos de los sanfermines de 1978.

La cuestión de la incorporación de Navarra al País Vascu y el Amejoramiento del Fueru editar

En cumplimientu de les disposiciones del Compromisu Autonómicu, los diputaos socialistes navarros integrar na Asamblea de Parllamentarios Vascos (ensin que los parllamentarios navarros de la UCD, trés diputaos y tres senador, facer). Sicasí, los socialistes navarros, al igual que la UCD, consideraben que la incorporación de Navarra tenía de ser encetada poles mesmes instituciones forales, una vegada qu'éstes fueren democratizaes. Mientres los trabayos parllamentarios de redaición de la Constitución, llegar al alcuerdu ente'l gobiernu de UCD y la PNV en dexar la cuestión de la incorporación de Navarra al País Vascu en manes de les instituciones navarres (colo que la posterior constitución del Conseyu Xeneral Vascu, órganu preautonómicu que tenía de preparar l'estatutu d'autonomía una vegada aprobada la Constitución, nun cuntó yá cola presencia de Navarra), dexando abierta sicasí un mecanismu llegal pa la incorporación futura de Navarra al País Vascu por aciu la Disposición Adicional Cuarta que foi incluyida na Constitución de 1978.

El referendu constitucional, nel que la PNV nun pidió'l votu favorable a la Constitución, marcó un puntu d'inflexón nes rellaciones ente'l PSOE y la PNV, al considerar los primeres que los segundos nun taben amosando compromisu col réxime democráticu. Esti fechu, xuníu a l'aprobación pol gobiernu d'Adolfo Suárez del real decretu que democratizaba les instituciones forales navarres, creando'l Parllamentu Foral escoyíu por sufraxu universal, llevó a los socialistes navarros a replantegase la so opción pola integración na Comunidá Autónoma Vasca. Asina, esti oxetivu sumió del programa eleutoral del PSOE nes eleiciones al Parllamentu Foral de 1979, esistiendo sicasí un compromisu espreso de nun promover la integración hasta que nun remataren los procesos de democratización de les instituciones forales y l'asunción de l'ampliación de competencies nel nuevu estáu autonómicu. Nes eleiciones pal parllamentu foral d'esi añu, el PSOE llogró quince parllamentarios forales y un miembru de la Diputación Foral; (UCD venti parllamentarios y cuatro de los siete miembros de la Diputación, incluyíu'l so Presidente; UPN, trelce parllamentarios; HB, nueve parllamentarios y un diputáu; les Agrupaciones Eleutorales de Merindad (Amaiur), que compartíen les tesis nacionalistes vasques sobre Navarra, llograron siete parllamentarios y un diputáu; Nacionalistes Vascos, coalición formada por PNV, EE, ESEI y PTE, trés parllamentarios; y el Partíu Carlista, la Unión Navarra d'Esquierdes (UNAI) y una agrupación d'independientes, un parllamentariu cada unu). Magar tou, l'alliniadura col centru derecha no qu'a la cuestión de la incorporación de Navarra al País Vascu, nun se reprodució a otros niveles y asina, nes eleiciones municipales de Pamplona realizaes simultáneamente coles parllamentaries, el PSOE llogró cinco conceyales, lo que dexó al socialista Julián Balduz aportar a l'alcaldía col sofitu de toles fuercies d'esquierda y nacionalistes (caltener hasta 1987).

N'avientu de 1979, la Comisión de Réxime Foral del Parllamentu, colos votos de la UCD y UPN, refugó la moción presentada pol parllamentariu de la UNAI y por otru de la coalición Nacionalistes Vascos pa convocar el referendu previstu na disposición transitoria 4ª de la Constitución pa decidir sobre la integración de Navarra nel País Vascu. El PSOE, al igual que'l Partíu Carlista de Euskalherria abstener nesta votación.

Nun clima de gran actividá terrorista y d'aumentu de les suspicacias mutues ente'l PSOE y el nacionalismu vascu tres la posición tomada no qu'a pactos postelectorales referir en Irún y otres ciudaes vasques tres les eleiciones municipales de 1979, finalmente, el PSOE, xunto con UCD, UPN y Partíu Carlista alcordaríen promover l'aprobación de la Llei Orgánica de Reintegración y Amejoramiento del Réxime Foral de Navarra conocida col nome de LORAFNA o Amejoramiento del Fueru, como vía de imbricación de Navarra nel procesu autonómicu, a manera d'estatutu d'autonomía navarru.

En siendo axustáu'l so conteníu de forma billateral ente Navarra y el gobiernu, la llei foi aprobada pol Parllamentu Foral el 15 de marzu de 1982, con 49 votos a favor (los de UCD, PSOE, UPN y Partíu Carlista) y 5 en contra (PNV y EE). A la sesión nun asistieron los 16 parllamentarios restantes (HB y les Agrupaciones Eleutorales de Merindad) que dende diba meses arrenunciaren participar nel Parllamentu Foral. Darréu sería aprobada poles Cortes Xenerales, entrando a valir el 16 d'agostu de 1982.

Tres el sofitu al Amejoramiento qu'afitaba la constitución de Navarra como comunidá propia y estremada, yá nun tenía sentíu la participación de l'Agrupación Socialista de Navarra nel PSE-PSOE. Asina, nel Congresu que celebró en xunu de 1982, dixebrar del Partíu Socialista d'Euskadi al qu'hasta entós pertenecía y constituyóse el Partíu Socialista de Navarra (PSN-PSOE). Nel I Congresu del PSN-PSOE foi escoyíu Gabriel Urralburu como secretariu xeneral.

El PSN-PSOE nel Gobiernu de Navarra (1984-1991) editar

Nes eleiciones xenerales de 1982, el PSN-PSOE llogró los sos meyores resultaos dende la llegada de la democracia hasta l'actualidá (trés diputaos de cinco posibles y tres senador de cuatro). Al añu siguiente (8 de mayu de 1983), nes eleiciones al Parllamentu de Navarra, el PSN-PSOE foi la llista más votada, llogrando 20 de los 50 escaños. Anque nun disponía de mayoría, y la candidatura del so líder, Gabriel Urralburu nun llogró la mayoría absoluta, tampoco'l so rival, José Angel Zubiaur (de UPN) llograr (a pesar de ser sofitáu por 21 parllamentarios), polo qu'en virtú del artículu 29.3 del Amejoramiento del Fueru, que disponía que, en casu de nun llograr nengún candidatu mayoría absoluta, tenía de formar gobiernu'l líder de la llista con mayor númberu d'escaños. Asina Urralburu foi investido como presidente de Navarra en mayu de 1984, cargu qu'ocuparía hasta 1991. Nes eleiciones d'esi añu, el PSN-PSOE perdió la condición de fuercia más votada, siendo superáu nun solu escañu (20 a 19) pola Unión del Pueblu Navarro, que se presentaba en coalición col Partíu Popular (UPN-PP). Per primer vegada la derecha navarra allegaba xunida a les eleiciones y el so candidatu Juan Cruz Alli llogró la presidencia, pasando'l PSN-PSOE a la oposición.

Nueva presidencia y etapa de crisis (1991-1997) editar

El PSN-PSOE pasó a la oposición, magar Gabriel Urralburu caltuvo'l so cargu de secretariu xeneral de PSN.

En dicha llexislatura, les divisiones internes nes files conservadores presidíes por Juan Cruz Alli producieron una dixebra de UPN-PP y la fundación de Converxencia de Demócrates de Navarra (CDN), liderada per Ellí, polo que, en 1995 prevíase que Urralburu aportaría nuevamente a la Presidencia col sofitu de CDN. Sicasí, l'españíu del denomináu Casu Urralburu (o Trama navarra del Casu Roldán) obligó-y a arrenunciar a la reeleición na secretaría xeneral del PSN-PSOE, siendo sustituyíu en 1994 por Javier Otano.[2]

Nes eleiciones de 1995 el PSN-PSOE baxó de 19 a 11 escaños. Sicasí'l so candidatu, Otano, algamó la Presidencia del Gobiernu de Navarra en coalición con CDN y Eusko Alkartasuna.

El PSN promovió'l llamáu Órganu de Cooperación Permanente col País Vascu. Mientres la so presidencia tamién se realizaron les polémiques obres hidráuliques del Banzáu de Itoiz. Poco dempués, la prensa allegada a UPN, afayó en xunu de 1996 que Otano tenía una cuenta secreta en Suiza al so nome,[3] motivu pol que dimitió y diose de baxa del partíu. Tres esti segundu escándalu y con dos ex-presidentes forales amenaciaos judicialmente, eslleióse la Comisión Executiva Rexonal del PSN-PSOE.

Los principales implicaos néstes trames xudiciales de corrupción fueron:

  • Antonio Aragón que yera'l Conseyeru d'Obres Públiques del Gobiernu de Navarra y presidente de la Confederación Hidrográfica del Ebro (CHE) y tres ochos años d'investigaciones el so xuiciu, nun llegó a celebrase porque l'Audiencia Provincial falló que'l presuntu delitu de confechu yá prescribiera.
  • Gabriel Urralburu, presidente del Gobiernu de Navarra y foi condergáu en 1998 a 11 años de prisión y 780 millones de pesetes de multa (600 por confechu y 180 por fraude) (en marzu de 2001 el Tribunal Supremu rebaxó la pena a 4 años de cárcel al entender que yera incompatibles los delitos de confechu y fraude fiscal).
  • Javier Otano, socesor na presidencia de Navarra de Urraburu, foi tamién absueltu por prescripción del delitu de confechu por pasar más de cinco años desque esistieren nicios sólidos de que va percibir comisiones per valor d'un millón d'euros, acusación pola que dimitió del so cargu.

Una direición provisional, la Comisión Xestora, fíxose cargu del partíu hasta que, tres un aturbolináu alderique internu, en 1997 foi escoyíu Juan José Lizarbe como Secretariu Xeneral del PSN-PSOE, María Asunción Apesteguía como vicesecretaria xeneral y Jorge Mori Igoa (proveniente de la estinguida Euskadiko Ezkerra) como secretariu d'organización, ente los puestos más destacaos.

El PSN-PSOE na oposición (1997-2011) editar

Eleutoralmente, el PSN-PSOE repitió en 1999 y 2003 (con Juan José Lizarbe como candidatu) les mesmes resultancies negativos qu'en 1995. Por ello, nuevamente tres un fuerte alderique internu, Carlos Chivite foi escoyíu nuevu Secretariu Xeneral del PSN-PSOE nel VIII Congresu (xunetu de 2004). Chivite amosábase cercanu al navarrismo de UPN y foi criticáu por nun ser una oposición real al gobiernu conservador.

Tres un nuevu alderique internu, el 30 de setiembre de 2006, el Comité Rexonal del PSN-PSOE, con un sofitu del 99% de los votos, nomó a Fernando Pures candidatu del PSN-PSOE a la Presidencia del Gobiernu de Navarra nes Eleiciones Autonómiques de 2007.[4] Dellos medios especularon con que'l cambéu de candidatu realizar dende Madrid por cuenta de que Chivite nun yera favorable a un pactu post-eleutoral cola coalición Nafarroa Bai que-y diera al PSN el gobiernu navarru y, otra manera, prefería un gobiernu de UPN, siendo por ello sustituyíu.[5][6][7][8][9]

En febreru de 2007 Román Felones, candidatu d'esi partíu nes eleiciones de mayu de 2007, declaró:

Yo atreveríame a dicir que, al marxe de les cuestiones que tienen que ver cola corrupción, Urralburu foi ensin dulda el meyor presidente que tuvo Navarra y el presidente que fizo posible la modernización d'esta tierra. Y yo toi arguyosu, arguyosu non, bien arguyosu, de pertenecer a un gobiernu que fizo posible, a partir de 1983 y hasta 1991, que Navarra se punxera en camín escontra unes metes que güei paecen razonables.[10]

Tres les eleiciones municipal y foral el PSN quedó apostráu a ser la tercer fuercia político en Navarra y, tres más de dos meses de negociaciones y en contra de lo alcordao por 104 votos a 1 pol Congresu Rexonal del PSN-PSOE que deseyaba un gobiernu tripartitu PSN-NaBai-IX (el denomináu Gobiernu de Convivencia y Progresu), dende la direición federal del PSOE impúnxose'l sofitu al gobiernu d'UPN- CDN, absteniéndose na votación de invistidura de Miguel Sanz que foi nuevamente reelixíu. Coles mesmes tamién sofitó l'accesu de l'alcaldía de Pamplona na persona de la candidata rexonalista, Yolanda Barcina, anque n'otros conceyos navarros alcordó pactos con Nafarroa Bai y Izquierda Xunida de Navarra (IUN).

Esta decisión motivó nel so día fuertes movimientos internos dientro del PSN-PSOE que debilitaron a la direición de Navarra (baxes d'afiliaos, dimisiones nel senu de la direición rexonal, dimisión en bloque de la direición de les Mocedaes Socialistes de Navarra).

De dichos movimientos surdieron dos grupos críticos: unu d'ellos, denomináu Plataforma pol Cambéu en Navarra, impulsáu principalmente por militantes y cargos del PSN-PSOE del sur de Navarra, abandonó'l PSN-PSOE y estudió constituyise como partíu políticu, ensin qu'esta iniciativa finalmente espolletara. Magar, darréu amosaron la so voluntá de participar y sumase a la coalición Izquierda-Ezkerra impulsada por IUN y Batzarre p'allegar a les eleiciones forales y municipales de 2011.[11]

El segundu grupu críticu, denomináu Foru pol rellanzamientu del socialismu navarro, refugaba de planu abandonar el PSN-PSOE ya impulsaron dende'l senu d'ésti una renovación política, estratéxica y de persones dende l'apueste d'alternativa a UPN. A 5 de los sos máximos representantes públicos abrióse-yos un espediente informativu pol PSOE, tres una rueda de prensa ensin autorizar pol PSN, que finalmente foi archiváu.

El 1 de marzu de 2008 el secretariu xeneral Carlos Chivite, que yera candidatu al Senáu pol PSN, sufrió en plena campaña eleutoral una hemorraxa cerebral al rematar un actu oficial en Estella. Por cuenta de ello, finó'l 31 de marzu. La vicesecretaria xeneral y presidenta del Parllamentu de Navarra, Elena Torres, asumió dende'l 1 de marzu la secretaría xeneral en funciones y el presidente del partíu pasó a manes del exconsejero del Gobiernu de Navarra Román Felones.

El 28 de xunu Roberto Jiménez Alli, candidatu del sector oficial, foi escoyíu secretariu xeneral del PSN-PSOE nel 9º Congresu Rexonal al consiguir el 70,5% de los votos frente al 28,5% de los votos consiguíos pola Parllamentaria Foral Amanda Acedo. Tamién hubo otru precandidato, José Luis Uriz, que al nun algamar la mayoría pa presentase sofitó a la candidata Amanda Acedo. En dicha votación nun tuvieron nenguna presencia les plataformes antes mentaes tres les eleiciones forales, yá que el Foru pol rellanzamientu del socialismu navarro allegó col so votu estremáu ente Jiménez y Acedo. Ello ye que bona parte de los fundadores del Foru, ente los que destacaba Juan José Lizarbe Baztán, Helena Berruezo Valencia o Javier Remírez Apesteguía, defendieron hasta l'últimu momentu'l votu favorable a Roberto Jiménez.

El curtiu gobiernu en coalición con UPN (2011-2012) editar

Los sondeos pa les eleiciones al Parllamentu de Navarra de 2011 agoraben un enclín estable o con enclín a l'alza pal PSN.[12][13][14] Sicasí, el PSN collechó les peores resultancies eleutorales de la so historia, con 51.054 votos, un 15,8% de los votos y 9 escaños.

Poco dempués y tres una reflexón interna nel PSN, Yolanda Barcina y Roberto Jiménez roblaron un alcuerdu de gobiernu pa la llexislatura 2011-2015 que devolvería al PSN al Gobiernu de Navarra, esta vegada en coalición con UPN. Les postura del PSN nos conceyos navarros foi variada, basculando ente faer posible l'alcaldía de la llista más votada (UPN, el mesmu PSN o Nafarroa Bai) o conformar gobiernos de coalición municipal (por casu, Lodosa con LOIU como primer fuercia).[15][16]

El 15 de xunu de 2012, la presidenta del Gobiernu de Navarra, Yolanda Barcina, destituyó al vicepresidente y secretariu xeneral del PSN, Roberto Jiménez, acusándo-y de "comportamientu deslleal" por denunciar un déficit nes cuentes públiques de la comunidá foral. Esti fechu xeneró l'abandonu del PSN del gobiernu y el so pasu a la oposición.[17]

Líderes editar

Dende la so fundación en 1982, el PSN tuvo los siguientes secretarios xenerales:

Organización xuvenil editar

La organización xuvenil allegada al PSN-PSOE ye Mocedaes Socialistes de Navarra ("Nafarroako Gazte Sozialistak" n'euskera y cooficialmente),[18] y ta integrada nes Mocedaes Socialistes d'España.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Enciclopedia Xeneral Ilustrada del País Vascu "Auñamendi"
  2. El Mundo, 19 de xunu de 1994.
  3. El Mundo, 11 d'ochobre de 1996.
  4. news.yahoo.com
  5. Web de UPN
  6. candidatu-del-psn-nun refuga-apautar-con-batasuna-pa-presidir-navarra_1423261771550.html El candidatu del PSN nun refuga apautar con Batasuna pa presidir Navarra, ABC, 12 de setiembre de 2006.
  7. elplural.com
  8. elplural.com
  9. elsemanaldigital.com
  10. ABC.es. Páxina non atopada
  11. Una plataforma d'ex cargos socialistes dispuesta a xunise a IX-Batzarre (Navarra), ABC, 28 de xineru de 2011.
  12. El PP apruz con 5 escaños nel Parllamentu, los mesmos que perdería UPN, que baxaría a 17, Diario de Navarra, 25 de payares de 2008.Archiváu el 24 de xunetu de 2011 na Wayback Machine.
  13. El dilema de UPN ante les cuentes del Estáu, Diario de Navarra, 11 d'ochobre de 2008.
  14. encuesta-el mundu-esta-realizada-clave-nacional-diz-miguel-sanz.html?not=2010060214372675&idnot=2010060214372675&dia=20100602&seccion=navarra&seccion2=politica&chnl=10&ph=100#botones_multimedia Encuesta d'El Mundo, Diario de Navarra, 2 de xunu de 2010.
  15. contorna_pamplona.html UPN recupera poder municipal sobremanera na Contorna de Pamplona, Diario de Navarra.
  16. complicidá-del-psn-dexa-a-upn-ganar-poder-municipal-en-el conxuntu-de-navarra La complicidá del PSN fai ganar a UPN poder municipal en toa Navarra, Diariu de Noticies, 12 de xunu de 2012.
  17. Barcina destitúi a Jiménez y el PSN abandona'l Gobiernu Foral, EiTB, 15 de xunu de 2012.
  18. Blogue oficial de "Mocedaes Socialistes de Navarra-Nafarroako Gazte Sozialistak"

Enllaces esternos editar