Xeografía de Bolivia

Estáu Plurinacional de Bolivia atopar nel hemisferiu sur del planeta y al oeste del Meridianu de Greenwich polo tanto tien latitud sur y llargor occidental. Bolivia ye considerada'l centru de Suramérica, tando'l centru xeográficu del país nel área de Puertu Estrella sobre'l ríu Grande nel Departamentu de Santa Cruz, na provincia Ñuflo de Chávez. Bolivia ta conformada por una superficie de 1 098 581 km². Los puntos estremos de Bolivia son:

  • Latitud Sur: 1480 km
Xeografía de Bolivia
Llocalización
Continente América
Rexón América del Sur
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 1 098 581 km²
  1 084 581 (98,6%) km² (tierra)
  14 000 (1,4%) km² (agua)
Llinia de costa 5 km
Puntos estremos
Puntu más altu 6542 msnm (Neváu Sajama)
Fronteres territoriales
 • Bandera d'Arxentina Arxentina 773 km
 • Bandera de Brasil Brasil 3423 km
 •  Chile 861 km
 • Bandera de Paraguái Paraguái 741 km
 •  Perú 1047 km
 
[editar datos en Wikidata]
Mínima: 9°40'07 Manoa nel Departamentu de Pando, na confluencia de los ríos Madera y Abuná.
Máxima: 22°54'12 Cuetu Guayaques, nel Departamentu de Potosí.
  • Llargor Occidental: 1295 km
Mínima: 57°25'05 Bon Fin nel Departamentu de Santa Cruz.
Máxima: 69°38'23 Cuetu Mauripalca nel Departamentu de La Paz.

Relieve editar

 
Mapa fisiolóxicu de Bolivia

Bolivia asítiase nel centru d'América del Sur ente los 57°26' y 69°38' de llargor occidental y 31' y 22°53' de latitud sur, tomando más de 13 graos xeográficos y ocupando el so territoriu una estensión total de 1 0218 581 km². Allugar ente la Cordal de los Andes, La Cuenca de la Plata y la cuenca amazónica ente una altitú máxima de 6542 msnm nel Neváu Sajama y una llatitú maxima de 90  msnm cerca del río Paraguay.

Fisiografía editar

 
Vista de Los Yungas dende Coroico

El país ta estremáu en cuatro rexones xeográfiques:[1]

La Rexón Andina toma'l 28% del territoriu y nella habita aproximao'l 39,71% de la población boliviana (2008), ocupa una superficie de 142.815,53 km², y ta entendida pol Altiplanu o Pandu del Collao y la Cordal de los Andes. Tien un clima frío y seco mientres casi tol añu. Nesta rexón atopen les visos más altos del país, como: Sajama, Illimani, Illampu, ente otros. El Altiplanu Andín ye un pandu mayormente plana que s'estiende ente los dos ramales nos que ta estremada la Cordal de los Andes en territoriu bolivianu y tien un altor permediu d'aproximao 3800 msnm. Nel Altiplanu atopa'l segundu conceyu más pobláu de Bolivia: L'Altu, que forma parte del área metropolitana de la ciudá de La Paz, sede de gobiernu del Estáu. Otros importantes centros urbanos allugaos nesta rexón son: Oruro y Potosí. La rexón andina ocupa parte de los departamentos bolivianos de La Paz, Cochabamba, Potosí, Oruro y una perpequeña parte del Departamentu de Tarija.

La Rexón Subandina toma un 13% del territoriu ocupando una superficie de 307.602,68 km² y ta entendida polos Valles y Los Yungas con un altor mediu d'unos 2.000 msnm, carauterizar por una vexetación exuberante y zarráu valles.

La Rexón de Los Llanos toma'l 29% del territoriu ocupando una superficie de 648.162,79 km²; ta entendida poles subrexones platense y del Gran Chaco, con un altor mediu de menos de 2000 msnm. La rexón estender dende'l Departamentu de Pando pasando pel norte de La Paz, Beni, Tarija, Santa Cruz, parte de Cochabamba y Chuquisaca. Esta rexón carauterizar por tar a una altitú menor de 2000 msnm. Cuenta con un relieve horizontal con llixeres irregularidaes, y constitúi un terrén aluvial, depósitu de material sedimentario de los ríos del área, siendo dalgunes partes fondos d'antiguos llagos o mares. Ta cubiertu totalmente per zones montiegues y selváticas de tipu amazónicu.

La Rexón de l'Amazonia ye unu de los mayores ecosistemes de montes continuos del mundu.[1] La rexón alluga numberosos ecosistemes y cultures natives. L'Amazonia boliviana ye considerada una de les zones más antigües y bien calteníes en Suramérica. Constitúi'l 30% del territoriu nacional,[1] entiende los departamentos de Pando, Beni y el norte de los departamentos de La Paz, Cochabamba y Santa Cruz.[1]

Hidrografía editar

Bolivia, dende'l puntu de vista hidrográficu, cuenta con trés grandes cuenques hidrográfiques, denominaes del Amazones, de la Plata y Zarrada o del Altiplanu. Estes cuenques de la mesma tán constituyíes por 10 subcuencas, 270 ríos principales, 184 llagos y llagunes, unos 260 güelgues, pequeños y medianos, y 6 salares. Bolivia comparte con Perú el llagu Titicaca, que ye'l llagu navegable más altu del mundu, con 8380 km². D'esti llagu teutónicu desagüen dellos ríos, siendo'l más importante'l ríu Desaguadero, que depués desagua nel llagu Poopó. El llagu Titicaca formaba, xunto a la llaguna de Arapa en Perú, y el llagu Poopó, l'antiguu gran llagu altiplánico Ballivián.

Orografía editar

 

Bolivia ta travesada de norte a sur pola Cordal de los Andes, que estrémase en tres sistemes orográficos principales, amás de serranías del Escudu brasilanu, según serranías aisllaes como'l Macizu Chiquitano.

El Cordal Occidental editar

 
Neváu Sajama, pertenez a la Cordal Occidental y ye la más elevada del país

Tien como singular carauterística'l vulcanismu de los sos cumes, y fai de frontera natural con Chile. Esti sistema empieza nel norte, col nuedu Jucuri y termina nel sur nel volcán Licancabur na frontera sur con territoriu chilenu. El clima ye fríu y non aparente pa la vida vexetal o animal. La so principal riqueza atopar nel so suelu, que contién grandes cantidaes de minerales metálicos como'l oru, la plata, el cobre, etc. Esta seición de la mesma ta estremada en trés partes:

  • Septentrional, na cual atópense los mayores picos de Bolivia, como'l neváu Sajama, el más altu del país con 6542 msnm cubiertu de nieve perpetuo, y los cuetos Pomerape y el Parinacota llamaos Payachatas; esti postreru ye un volcán apagáu con un conu de nieve que recuerda al Fujiyama de Xapón.
  • Meridional, carauterizada por ser volcánica y por tener recurrentes torbonaes de sable y borrina, cuenta col mayor volcán activu del mundu: el Licancabur con un altor 5.920 msnm, de los cualos namái hasta 5.400 msnm pertenecen a Bolivia, na fastera nordeste del volcán; nel puntu más sudoccidental del país, allugáu nel paralelu 22° 49' 41.016" de latitud Sur y meridianu 67° 52' 35.004" de longitud Oeste, por onde pasa la llinia fronteriza con Chile. Nella atopen les llagunes Colorada y Verde famoses polos llamativos colores de les sos agües.

El Cordal Central editar

Tien como principales carauterístiques la de ser la qu'estrema los trés cuenques hidrolóxiques del país, la so importante riqueza mineral y amás por cuntar colos segundos cumes más altes de Bolivia. Esta seición empieza nel norte nel neváu Chaupi Orco y los trés palomanis escontra'l sur hasta'l cuetu Zapaleri, triple frontera con Chile y Arxentina. Ta estremada en trés subseiciones:

  • Meridional, que se caracteriza pola so alta mineralización, yá que nella atopen los mayores xacimientos d'estañu. El so mayor visu ye'l Cuetu Zapaleri na frontera con Chile y Arxentina.

El Cordal Oriental editar

Ta formada por cadenes paraleles que s'espleguen de norte a sur, y les cualos en munches ocasiones internar en rexones montiegues y húmedes, riques en productos agrícoles y ganaderos. Estremar en trés subseiciones:

Septentrional, carauterizada por ser una continuidá de serraníes como Eslabón, San Bonaventura, Muchane, Sierra de Pilón Pilón, etc. Ente'l so visos más importantes atópense los cuetos Astalaya y Colorado.

Central, que s'estrema por tar formada íntegramente pol cordal de Cochabamba. Al travesar el departamentu de Cochabamba forma los Yungues nel Chapare. Los sos visos principales son el Tunari con 5.200 msnm aproximao y el San Benito con 4.298 msnm.

Estender escontra'l departamentu de Santa Cruz formando les serranías aisllaes como Mataracu, San Rafael, Les Xuntes y Los Volcanes, estos postreros nel Parque Nacional Amboró.

Meridional, qu'empieza nel norte del departamentu de Chuquisaca cola cadena Empresto y termina nes serranías de Caiza y Capirenda na provincia del Gran Chaco nel departamentu de Tarija. Nun tien visos d'especial importancia.

Macizu Chiquitano editar

Que s'atopa partíu pel norte del país en serranías y llombes aisllaes, de poca elevación, formaes nel periodu Precambrianu, plegamientu que bordia'l Escudu Chiquitano. Los sos principales componentes son:

Principales Elevaciones
Puestu Nome Departamentu Elevación (m) Puestu Nome Departamentu Elevación (m)  
Illimani

 
Huayna Potosí
 
Volcán Licancabur

1 Neváu Sajama   Bolivia 6542 11 Chaupi Orco   Bolivia 6040
2 Illampu   Bolivia 6485 12 Uturuncu   Bolivia 6008
3 Illimani   Bolivia 6462 13 Candelaria   Bolivia 6000
4 Ancohuma   Bolivia 6427 14 Cuetu Capurata   Bolivia 5990
5 Parinacota   Bolivia 6362 15 Sairecabur   Bolivia 5971
6 Pomerape   Bolivia 6240 16 Cuetu Lípez   Bolivia 5929
7 Chearoco   Bolivia 6127 17 Licancabur   Bolivia 5920 (5400 Bolivia)
8 Huayna Potosí   Bolivia 6088 18 Cuetu Columa   Bolivia 5876
9 Chachacomani   Bolivia 6074 19 Volcán Ollagüe   Bolivia 5863
10 Acotango   Bolivia 6052 20 Cuetos de Tocorpuri   Bolivia 5808
Fonte: Institutu Xeográficu Nacional (IGN)

Xeoloxía editar

Les cadenes montascoses y serranías en Bolivia tán constituyíes por roques macices y compactes d'orixe ígneu, sedimentariu y metamórficu. Per otra parte los llanos, l'altiplanu y otres cuenques menores en gran parte presenten depósitos de materiales sueltos como magres, arenes y graves.

Sismicidad en Bolivia editar

La sismicidad en Bolivia ta rellacionada al procesu de subducción que la placa de Naza esperimenta na so meyora escontra'l continente suramericanu. Los focos sísmicos que s'atopen per debaxo del altiplanu atopar ente los 70 y 300 km de fondura (seísmos de fondura entemedia), focos sísmicos bien fondos aniciar nel estremu de la placa que se funde a más de 300 km de fondura, per debaxo del sur del departamentu de Santa Cruz y el norte d'Arxentina.

Un casu inusual presentar n'ocasión del gran terremotu fondu a unos 300 km al norte de La Paz, a les 20 hores de la nueche del 8 de xunu de 1994, cuando por cuenta de la gran magnitú del seísmu este foi sentíu en casu tol territoriu nacional, el focu d'esti seísmu foi a la fondura de 636 km qu'algamó la intensidá V na zona epicentral Cabré, y sintióse inclusive en Canadá y nes antípodes. La novedá del epicentru ye qu'asocedió nun sitiu onde nun se tenía idea de que nunca hubiera otru.

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Montes de Oca, Ismael. Enciclopedia Xeográfica de Bolivia. La Paz 2001.

Referencies editar

Enllaces esternos editar