Xunta Federal de Gobiernu

La Xunta Federal de Gobiernu foi un triunviratu cívicu-militar qu'asumió temporalmente'l poder en Bolivia, tres el fin de la Guerra Federal. Conformar: el coronel (depués xeneral) José Manuel Pando, el doctor Serapio Reyes Ortiz y el doctor Macario Pinilla Vargas. Gobernó de 12 d'abril a 25 d'ochobre de 1899, llevando a cabu delles reformes institucionales y realizando delles obres públiques, como la construcción del palaciu de gobiernu de La Paz, hasta qu'una Convención Nacional axuntada en 1899 escoyó presidente a Pando.

José Manuel Pando, miembru de la Xunta Federal de Gobiernu de Bolivia (1899).

Antecedentes editar

Mientres la presidencia del conservador Severo Fernández Alonso producióse la llamada Revolución Federal (1899) qu'enfrentó nuna guerra civil a les elites de La Paz y Sucre y a los lliberales y conservadores, respeutivamente.

El detonante de la guerra foi l'aprobación de la Llei de Radicatoria (1898), que declaraba a Sucre capital permanente de la República de Bolivia, en desmedro de La Paz. Los lliberales, enarbolando la bandera del federalismu, oponer a dicha llei y el 12 d'avientu proclamaron una Xunta Federal de Gobiernu en La Paz, integrada pol prefeutu Serapio Reyes Ortiz, el coronel José Manuel Pando y el doctor Macario Pinilla Vargas. Y como Secretariu Xeneral el doctor Fernando Eloy Guachalla.

Simultánea a esta guerra, asocedió la rebelión encabezada pol líder aymara Pablo Zárate, el “Terrible Willka”, en defensa de tierres comunales espropiaes dende décades anteriores. Pando tuvo l'habilidá de ganase'l sofitu de Willka, anque los indíxenes tomaríen un camín propiu.

Tres cuatro meses de llucha, los lliberales vencieron a los conservadores na Batalla del Segundu Cruceru. La Xunta Federal de Gobiernu consolidó asina'l so poder sobre Bolivia.

Llabor de la Xunta editar

El 14 d'abril de 1899, los doctores Macario Pinilla y Serapio Reyes, en nome de la Xunta Federal de Gobiernu, promulgaron un decretu pol que declaraben a la ciudá de La Paz como capital definitiva de la República de Bolivia. Pando, qu'esi mesmu día foi xubíu a xeneral, nun suscribió esi decretu, por consideralo imprudente pa la pacificación del país.

La Convención Nacional instalar na ciudá d'Oruro el 20 d'ochobre del mesmu añu. El so fin yera la eleición d'un nuevu presidente. Pero antes, los convencionales aconceyaos reconocieron la vixencia de la Constitución de 1880. Sicasí, dexaron abierta la posibilidá pa la so reforma fundamental o parcial, por simple mayoría de votos y ensin suxeción a los trámites establecíos nella.

El 25 d'ochobre de 1899 foi escoyíu presidente de Bolivia'l xeneral Pando.

Referencies editar


Predecesor:
Severo Fernández Alonso Caballero
 

Xunta Federal de Gobiernu
* José Manuel Pando Solares
* Serapio Reyes Ortiz
* Macario Pinilla Vargas

19 d'abril de 1899 - 25 d'ochobre de 1899
Socesor:
José Manuel Pando Solares