Un arcu insular[1] o arcu d'islles ye una clase d'archipiélagu formáu pola tectónica de plaques a midida que una placa tectónica nel océanu protagoniza una subducción contra otra y surde magma. Los arcos insulares son de los dos principales tipos d'arcos volcánicos l'otru siendo los arcu continentales (ej. Cinturón volcánicu de los Andes) anque esisten munchos casos entemedios como lu ye Nueva Zelanda, el Arcu Volcánicu Centroamericanu y el Arcu de Sonda.

Arcu insular
Situación
Datos
Cambiar los datos en Wikidata

Formación d'un arcu insular editar

 
Formación d'un arcu insular pola subducción so litosfera oceánica.

Nuna zona de subducción, el cantu d'una placa esmucir por debaxo de la otra, primiéndola. Cuando un continente atópase próximu a una zona de subducción, surden a lo llargo de la so llinia costera volcanes qu'actúen como válvules naturales pa lliberar la presión del interior de la Tierra, producida pol emburrie de la placa en subducción contra la placa primida. Les temperatures y la presión (qu'aumenten cola fondura) xeneren la volatilización de parte de los componentes de la placa en subducción provocando la fusión de la so mantu y xeneren un magma de baxa densidá que xube dende la litosfera al traviés de la corteza terrestre a la superficie. Pero de nun esistir tierres cercanes a una zona de subducción, la resultante cadena de volcanes va remanecer dende'l fondu marín constituyendo islles volcániques y va presentar la forma d'un arcu paralelu a la llende de la placa primío y convexo en rellación cola placa en subducción. Esto ye consecuencia de la xeometría de la placa esférica que s'estrúi a lo llargo del cantu d'una superficie esférica.

Otres consecuencies de la subducción editar

 
Vista oblicua escontra occidente d'un modelu topográficu amosando fuexa de Puertu Ricu nes Antilles

Cercanu al arcu insular (del llau que da en cantu de la zona de subducción) produzse una fonda y estrecha fuexa oceánica qu'evidencia, a nivel de la corteza, el puntu en que se produz el fenómenu de la subducción ente plaques converxentes. Esta fuexa ye creada pola resfregón del emburrie escontra baxo que sufre'l cantu d'una placa cuando'l cantu d'otra esmuzse per debaxo d'ella. Dicha resfregón ye la causa de numberosos terremotos a lo llargo de la llinia de subducción que tienen epicentros sísmicos a grandes fondures so la corteza terrestre.

Les cuenques oceániques que tán en procesu d'amenorgamientu por cuenta de subducciones son llamaes "océanos remanentes" o "residuales" yá que se van encoyer amodo quedando estruyíos al producise'l subsiguiente choque oroxénica. Esti procesu producióse una y otra vez na historia xeolóxica de la Tierra.

Exemplos d'arcos insulares editar

Dalgunos de los arcos insulares más fácilmente identificables son:

N'América:


En L'Antártida:


N'Asia:


N'Europa:


N'Oceanía:

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. George, Pierre (1 de xineru de 1991). Diccionariu Akal de Xeografía (en castellanu). Ediciones AKAL. ISBN 9788476006818. Consultáu'l 13 de payares de 2015.