Arte astrauto

(Redirixío dende Arte astracto)

L'arte astrauto ye una forma d'espresión artística que prescinde de toa figuración y propón una nueva realidá distinta a la natural. [1]Usa un llinguaxe visual de forma, color y llinia pa crear una composición que puede esistir con independencia de referencies visuales del mundu real.[2] Toma movimientos como'l Espresionismu astractu, el suprematismu,[3] el action painting, De Stijl o'l constructivismu.[4]

Historia editar

Sieglu XIX editar

 
Nocherniegu en negru y oru: el cohete que cai (1874), Detroit Institute of Arts.

Les primeres innovaciones nel planteamientu artísticu atribuyir a artistes como James McNeill Whistler quien, na so pintura Nocturne in Black and Gold: The falling Rocket, («Nocherniegu en negru y oru: el cohete que cai», 1872), punxo más énfasis na sensación visual que na representación de los oxetos. Coles mesmes, un interés oxetivu no que se ve apaez en cuadros de John Constable, J. M. W. Turner, Camille Corot y la mayoría de los pintores de plen air de la escuela de Barbizon.

Sieglu XX editar

 
Hilma af Klint, El Cisne, 1915.

Paul Cézanne empezara como impresionista pero la so reconstrucción lóxica de la realidá dende distintos puntos espaciales,[5] usando'l color pa crear módulos y planos, convertir na base d'un nuevu arte visual que más tarde desenvolvió'l cubismu de Georges Braque y Pablo Picasso.

Los pintores espresionistes esploraron l'usu porcaz de la superficie pictórica, dibuxando aburuyes, desaxeraciones y color intensu. Los espresionistes producieron pintures cargaes emocionalmente que yeren reacciones y perceiciones de la esperiencia contemporánea; y reacciones al impresionismu y otres direiciones más conservadores de la pintura de finales del XIX. Anque artistes como Edvard Munch y James Ensor viéronse influyíos principalmente pola obra de los postimpresionistas fueron decisivos pal advenimiento de l'astracción nel sieglu XX con obres como El berru y La entrada de Cristu a Bruxeles.

El posimpresionismu tal como lo prauticaron Paul Gauguin, Georges Seurat, Vincent van Gogh y Paul Cézanne tuvo un enorme impautu nel arte y llevó al advenimiento de l'astracción del sieglu XX. L'heriedu de pintores como Van Gogh, Cézanne, Gauguin y Seurat foi esencial pal desarrollu del arte moderno. A empiezos del sieglu XX, Henri Matisse y otros mozos artistes incluyendo a los precubistas Georges Braque, André Derain, Raoul Dufy y Maurice de Vlaminck revolucionaron el mundu artísticu de París con pintures de paisaxes y figures «selvaxes», d'enforma coloríu y espresivos, que los críticos llamaron fovismu. El crudu llinguaxe de color tal como lo desenvolvieron los fauves direutamente influyeron a otru pioneru de l'astracción Vasili Kandinski.

Anque'l cubismu a la fin depende de la tema representada foi xunto col fovismu el movimientu artísticu que direutamente abrió la puerta a l'astracción nel sieglu XX. Pablo Picasso fixo les sos primeres obres cubistes basándose na idea de Cézanne de que toa representación de la naturaleza puede amenorgase a trés sólidos: cubu, esfera y conu. Cola pintura Les señorites de Aviñón, de 1907, Picasso creó dramáticamente un cuadru nuevu y radical representando un chamizu primitivo y crudo con cinco prostitutes, muyeres violentamente pintaes, que recordaben mázcares tribales africanes y les sos nueves creaciones cubistes. El cubismu analíticu foi desenvueltu conxuntamente por Pablo Picasso y Georges Braque, dende alredor de 1908 hasta 1912. El cubismu analíticu, la primer manifestación clara del cubismu, foi siguíu pol cubismu sintéticu, practicáu por Braque, Picasso, Fernand Léger, Juan Gris, Albert Gleizes, Marcel Duchamp ya innumberables artistes escontra los años venti. El cubismu sintéticu carauterizar pola introducción de distintes testures, superficies, elementos de colax, papier collé y gran variedá d'oxetos diversos xuníos. Los artistes de colax com Kurt Schwitters y Man Ray y otros influyíos pol cubismu fueron decisivos pal desarrollu del movimientu llamáu dadaismu.

Dende principios de sieglu les conexones culturales ente artistes de les principales ciudaes europees y norteamericanes volviérense desaxeradamente activos conforme esforciar por crear una forma d'arte qu'igualara les altes aspiraciones del modernismu. Les idees fueron capaces d'influyise mutuamente al traviés de llibros d'artistes, esposiciones y manifiestos de manera que munches fontes taben abiertes a la esperimentación y formaron la base de la diversidá de maneres d'astracción. El siguiente estractu, de The World Backwards, apurre dalguna impresión de les interconexones de la cultura de la dómina:

La conocencia de David Burliuk de los movimientos d'arte moderno tuvo de ser desaxeradamente actualizaos, pos la segunda esposición del movimientu Sota de Diamantes, celebrada en xineru de 1912 (en Moscú) incluyó non yá pintures unviaes dende Múnich, sinón dellos miembros del grupu alemán Die Brücke, ente que de París vinieron obres de Robert Delaunay, Henri Matisse y Fernand Léger, lo mesmo que de Picasso. Mientres la primavera David Burliuk impartió dos conferencies sobre'l cubismu y entamó una publicación polémica, que Sota de Diamantes diba financiar. Foi al estranxeru en mayu y tornó determináu a andar a la tema col almanaque Der Blaue Reiter que remaneciera de los imprentadores mientres el taba n'Alemaña.

Música editar

Dellos acercamientos al arte astrauto teníen conexones cola música. La música apurre un exemplu d'una forma d'arte qu'usa los elementos astrautos del soníu y les divisiones del tiempu. El mesmu Vasili Kandinski, que tamién yera músicu, foi inspiráu pola posibilidá de marques y color asociativu resonando na alma. La idea fuera propuesta por Charles Baudelaire, que toos nuesos sentíos respuenden a diversos estímulos pero los sentíos tán coneutaos nun nivel estéticu más fondu.

Íntimamente rellacionáu con esto, ta la idea de que l'arte tien La dimensión espiritual y puede transcender la vida d'acaldía, algamando un planu espiritual. La Sociedá Teosófica popularizó l'antigua sabiduría de los llibros sagraos de la India, China nos primeros años del sieglu. Foi nesti contestu que Piet Mondrian, Vasili Kandinski, Hilma af Klint y otros artistes trabayando escontra l'estáu ensin oxetu» viéronse interesaos no oculto como una manera de crear un oxetu interior». Les formes universales ya intemporales que s'atopen en xeometría: el círculu, el cuadráu y el triángulu convertir n'elementos espaciales nel arte astrauto; yeren, como'l color, sistemes fundamentales que taben per debaxo de la realidá visible.

Astracción llírica editar

Cronológicamente, el lituanu Mikalojus Konstantinas Čiurlionis ta consideráu, poles sos composiciones non figuratives fechaes en 1904, como'l primer pintor astractu. Pero l'astracción como un estilu modernu internacional, coherente, vio les sos verdaderes bases establecíes por Vasili Kandinski. La so obra ilustra la llamada astracción llírica. Llegó, ente 1910 y 1912, a una astracción trescalada de sentimientu, idealmente representativa de les aspiraciones de los artistes del grupu espresionista de Múnich Der Blaue Reiter, del qu'él mesmu formaba parte. A partir de 1912, cuasi tolos artistes europeos fixeron esperimentos nesta llinia.

Pal añu 1911 creárense munches obres esperimentales que buscaben el «arte puro». En Francia, Robert Delaunay ellaboró, dende 1912, a partir de les teoríes de Chevreul sobre'l contraste simultáneu de los colores, les sos Ventanes y les sos primeres Formes circulares cósmiques astractes, ente que Frank Kupka esponía nel Salón de Seronda de 1912 Amorfa, fuga de dos colores y en 1913 Planos verticales azules y colloraos. En 1913 el poeta Guillaume Apollinaire llamó orfismu a la obra de Robert y Sonia Delaunay. Definir como l'arte de pintar nueves estructures a partir d'elementos que nun fueron tomaos emprestaos de la esfera visual, sinón que fueren creaos totalmente pol artista... ye arte puro.

Vanguardia rusa editar

 
Círculu negru (1915) de Kazimir Malévich.

Na mesma dómina, en Rusia, Mijaíl Lariónov y Natalia Goncharova llevaron hasta l'astracción pura'l so métodu de trescripción del fenómenu lluminosu, al que denominaron rayonismu (Luchizm). Los sos dibuxos usaben llinies como rayos de lluz pa faer una construcción. Munchos de los artistes astrautos en Rusia convertir en constructivistas creyendo que l'arte nun yera yá nunca más daqué remotu, sinón la vida mesma. L'artista tenía de convertise nun téunicu, aprendiendo a usar les ferramientes y materiales de producción moderna. ¡L'arte a la vida! yera'l eslógan de Vladímir Tatlin, y de tolos futuros constructivistas. Varvara Stepánova y Aleksandra Ekster y otros abandonaron la pintura de caballete y punxeron les sos enerxíes nel diseñu pa teatros y l'obra gráfica.

Kazimir Malévich completó la so primer obra dafechu astracta, la suprematista, Cuadráu negru en 1915. Otru miembru del grupu suprematista, liubov Popova, creó les Construcciones Arquiteutóniques y Construcciones de Fuercia Espacial ente 1916 y 1921. Malévich, Anton Pevsner y Naum Gabo argumentaben que l'arte yera esencialmente una actividá espiritual; pa crear el llugar del individuu nel mundu, non pa entamar la vida nun sentíu materialista y práuticu. Munchos d'aquellos que yeren contrarios a la idea de producción materialista del arte abandonaron Rusia. Anton Pevsner foi a Francia, Gabo coló primero a Berlín, depués a Inglaterra y a la fin a los Estaos Xuníos. Vasili Kandinski estudió en Moscú depués colóse a la Bauhaus. A mediaos de los años venti'l periodu revolucionariu (de 1917 a 1921) cuando artistes fueren llibres d'esperimentar, taba acabáu; y pa los años trenta namái taba dexáu'l arte del realismu social.[6]

Otres astracciones editar

 
Composición en colloráu, mariellu, azul y negru, 1926. Amuesa del estilu azul. neoplasticista de la pintura astracta de Piet Mondrian.

Piet Mondrian foi evolucionando'l so llinguaxe astractu, de llinies horizontales y verticales con rectángulos de color, ente 1915 y 1919, el neoplasticismu foi la estética que Mondrian, Theo van Doesburg y otros del grupu De Stijl pretendíen reformar el mediu del futuru. N'Italia'l futurismu, entemecíu cola influyencia Bauhaus, guio el camín escontra un arte astrauto con una paleta de color distintivamente templada como nes obres de Manlio Rho y Mario Radice.[7]

Nel periodu d'enteguerres (1918-1939), Theo van Doesburg, dempués de ser unu de los principales defensores del neoplasticismu, anovó de manera decisiva l'arte astrauto al caltener que la creación artística namái tenía de tar sometida a regles controlables y lóxiques, escluyendo asina cualquier suxetividá.

El manifiestu del arte concreto, que publicó en París en 1931, dio llugar al enclín del mesmu nome que tuvo un gran desarrollu en Suiza con Max Bill y de Richard Paul Lose, en Francia con François Morellet, y en toles formes d'arte sistemático nacíes dempués de la guerra. Estos enclinos entraron entós en competencia coles diverses corrientes tachistas y xestuales (Jean Bazaine, Alfred Manessier, Pierre Soulages y Georges Mathieu, ente otros) que'l críticu Michel Tapié reagrupó so la denominación d'arte informal.

La tradición astracta conoció un importante renacer n'Estaos Xuníos a partir de finales de la década de 1940 cola Action Painting (Jackson Pollock, Willem de Kooning, Franz Kline) y cola Colour-Field Painting (Barnett Newman, Mark Rothko, Clyfford Still).

Estos enclinos fueron desbancadas a partir de 1960 pola apaición del arte minimalista, que marcó un nuevu periodu d'interés pola xeometría y l'estructura ente que n'Europa y Llatinoamérica el Op Art y l'arte cinético conocíen les sos hores de gloria (Yaacov Agam, Jesús Sotu, Carlos Cruz-Diez, Victor Vasarely, Nicolas Schöfer y Bridget Riley, ente otros).

El final de la década de 1960 vivió'l desarrollu d'una astracción centrada nel analís de los sos propios componentes, colos grupos BMPT y Support(s)-Surface(s) en Francia, o bien empobinada escontra los problemes de definición de la naturaleza de la imaxe con Sigmar Polke y Gerhard Richter n'Alemaña. Los enclinos al empar neoexpresionistas y neogeométricas que se punxeron de manifiestu mientres la década de 1980 amosaron un nuevu periodu d'interés pola astracción, que siguen adoptando numberosos artistes inspiraos poles más variaes motivaciones.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Chilvers, Ian (2001). Diccionariu del arte del sieglu XX (en castellanu). Editorial Complutense. ISBN 9788474916003. Consultáu'l 2018-01-03.
  2. Arnheim, Rudolph. Visual Thinking.
  3. Preckler, Ana María (2003). Historia del arte universal de los sieglos XIX y XX (en castellanu). Editorial Complutense. ISBN 9788474917079. Consultáu'l 2018-01-03.
  4. Foster, Hal; Bois, Yve-Alain; Krauss, Rosalind E.; Buchloh, Benjamin H. D. (2006-10-27). Arte dende 1900 (en castellanu). Ediciones AKAL. ISBN 9788446024002. Consultáu'l 2018-01-03.
  5. Herbert Read, A Concise History of Modern Art, Thames and Hudson
  6. Gray, Camiya. The Russian Experiment in Art, 1863-1922, Thames and Hudson, 1962.
  7. Hizli, Serdar. From Futurism Towards Abstract Painting-

Bibliografía editar

  • Compton, Susan (1978). The World Backwards: Russian Futurist Books 1912-16. The British Library. ISBN 0714103969.
  • Gooding, Mel (2001). Abstract Art (Movements in Modern Art series). Tate Publishing. ISBN 1854373021.
  • Stangos, Nikos (editor) (revised 1981). Concepts of Modern Art. Thames and Hudson. ISBN 0500201862.

Enllaces esternos editar