Periodu d'enteguerres

páxina de dixebra de Wikimedia

Conozse como periodu d'enteguerres o interbellum al periodu históricu del sieglu XX que va de 1918 a 1939. Cronológicamente, puede establecese dende'l final de la Primer Guerra Mundial el 11 de payares de 1918 y l'entamu de la Segunda Guerra Mundial el 1 de setiembre de 1939.

Periodu d'enteguerres
periodu históricu
Primer Guerra Mundial Periodu d'enteguerres Segunda Guerra Mundial
Cambiar los datos en Wikidata
Europa mientres el periodu d'enteguerres, hasta 1936.

Políticamente, esti periodu viose carauterizáu pola crisis de les democracies lliberales, l'ascensu de los fascismos y los rexímenes autoritarios, según la puxanza de los movimientos obreros d'inspiración socialista o comunista que s'inspiraben nel trunfu bolxevique de la Revolución rusa. Económicamente, vio la recuperación de la Gran Guerra y una etapa d'euforia económica mientres los años 20 que se vería atayada pol Crack del 29 y una fonda crisis que marcó los años 30. Tradicionalmente, la historiografía señaló esta dómina como'l preludiu qu'acabaría desaguando na Segunda Guerra Mundial. Por ello años más tarde entraron de nuevu en guerra.

Descripción editar

Europa editar

La nueva configuración del mundu tres el final de la Primer guerra Mundial foi decidida poles potencies aliaes mientres la Conferencia de Paz de París de 1919, y que marcaría l'empiezu d'esta dómina.[1][2][3][4] Sicasí, el final de la guerra nun supunxo nin tanto l'empiezu d'un periodu estable o pacíficu: nel casu d'Europa, la situación políticu-social viose darréu ximelgada por fechos como la Revolución de Payares de 1918 n'Alemaña, la Revolución húngara de 1919 o la Guerra d'Independencia turca (1919-1923). Estos socesos nun fixeron sinón confirmar el fracasu de la pretendida intención d'instaurar un periodu de paz y estabilidá tres la "Gran Guerra", anque la creación de la Sociedá de Naciones diba empuesta a evitar l'españíu de nuevos conflictos.

Non menos importante foi l'establecimientu nel territoriu del Imperiu rusu del primer estáu socialista de la historia. Al empiezu del periodu produció la victoria de los bolxeviques na Guerra Civil Rusa y l'asentamientu definitivu de la Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS). La so victoria, sicasí, provocó que les potencies occidentales y los vecinos de la URSS establecieren el conocíu como "Gordón sanitariu", p'aisllar a Europa y al mundu capitalista del nuevu estáu comunista.[5][6] La temprana muerte de Vladímir Ilich Lenin dexaría'l poder del país en manes d'Josif Stalin, que se convertiría n'unu de los más importantes líderes a nivel global.[7] A pesar de les medranes de les potencies occidentales pola andada revolucionariu, Stalin, a diferencia de Lenin y Trotsky, oponer a la revolución mundial y foi más partidariu de la teoría del socialismu nun solu país que consolidaría'l sistema soviéticu.

 
Benito Mussolini dando un discursu en Milán, en mayu de 1930.

L'establecimientu del fascismu n'Italia (1923) so la dictadura de Benito Mussolini solo diba marcar l'empiezu d'un fenómenu, el de los fascismos, que se diba estender per Europa a lo llargo de los siguientes años.[8][9] De resultes del Crac del 29, la crisis económica qu'afectaba al mundu occidental aumentó entá más la popularidá d'estos movimientos, que dempués d'esa fecha empezaron a crecer en sofitu popular y poder políticu. En 1933 el líder del Partíu nazi alemán, Adolf Hitler, facer col poder n'Alemaña y collo marcaba l'empiezu d'una espiral qu'acabaría desaguando na Segunda Guerra Mundial. N'otros estaos, como Polonia, Yugoslavia, Hungría, Bulgaria, Grecia y los Estaos Bálticos, tamién s'instauraron distintos rexímenes autoritarios con desigual sofitu per parte de grupos sociales, sectores relixosos y l'exércitu. El trunfu de los fascismos viose clisáu pola crisis de les democracies lliberales y la medrana de les clases medies a los movimientos obreros (comunistes, socialistes y anarquistes) que pudieren desaguar nuna revolución. En dellos países, el revisionismu escontra los trataos de paz posteriores a la Primer Guerra Mundial (Alemaña, Italia o Hungría) tamién contribuyó al sofitu d'estos movimientos.

Polo xeneral, fueron dos décades marcaes pol cambéu radical de la rellación ente les fuercies internacionales, les meyores téuniques y pol marcáu contraste ente un enorme desenvolvimientu del capitalismu nos años 1920 y la so mayor crisis económica nos años 1930. Na primer etapa los estaos occidentales, a que'l so lideralgu yá asitiar Estaos Xuníos, vivieron momentos de gran desenvolvimientu económicu. La bonanza d'esti periodu ye conocida como los felices años venti y terminaría abruptamente col "Crac del 29", que daría pasu a un periodu de crisis económica xeneralizada hasta l'empiezu de la Segunda Guerra Mundial en 1939. Viose a esta depresión como una de les principales causes de la crisis de les democracies lliberales, según del ascensu de los fascismos y los movimientos obreros.

España editar

N'España'l periodu d'enteguerres viose carauterizáu pola crisis de la monarquía d'Alfonsu XIII y la instauración en 1923 de la Dictadura de Primo de Rivera, que cuntó col sofitu de dellos sectores (burguesía catalana, exércitu) y l'indiferencia de bona parte de la población. El so ésitu na Guerra del Rif supunxo una inyeición de sofitu a mediaos de los años 20, pero la crisis económica de 1929 y el descreitu de la Dictadura acabaron provocando la so cayida a empiezos de 1930. La so final tamién supunxo que la institución monárquica viérase arrastrada na so cayida, daqué que se punxo de manifiestu nes eleiciones municipales de 1931 y la bonal Proclamación de la Segunda República Española.[10]

A pesar de l'acoyida popular, la nueva república viose afeutada pola inestabilidá políticu-social y l'heriedu de la crisis económica, y por graves socesu como la Revolución d'Asturies de 1934[11] y el fallíu golpe d'Estáu de 1932.[12] En 1936, el fracasu d'un nuevu golpe d'Estáu acabó desaguando nuna guerra civil qu'esgañó al país mientres los siguientes trés años y terminó cola instauración d'una dictadura fascista sol control de Francisco Franco.

América editar

 
Florence Owens Thompson (madre migrante), fotografía icónica de la Gran Depresión, autora Dorothea Lange (1936).

Nel continente americanu, el periodu tamién se vio carauterizáu pola bonanza económica de los años 20. Sicasí, el crack de 1929 provocó la crisis y el posterior estancamientu de les economíes de la zona, cuantimás les esportaciones de los países suramericanos a Estaos Xuníos y Europa.

Los Estaos Xuníos, que la so intervención na "Gran Guerra" fuera decisiva, volviéronse otra vegada escontra'l aislacionismo. L'anterior política esterior de Woodrow Wilson volver na so contra cuando'l Congresu norteamericanu votó en contra de l'adhesión a la Sociedá de Naciones. La so política internacional llindar a esporádiques intervenciones militares nos estaos títeres del Caribe (Guerres bananeras), como la intervención de los marines en Nicaragua (1927-1934) pa intentar prindar a Augusto César Sandino.[13] Sicasí, foi l'indiscutible líder de desenvolvimientu económicu de los años 20.

L'ambiente social norteamericanu quedó perbién reflexáu na novela de F. Scott Fitzgerald, The Great Gatsby. Esta bonanza dir al traste col Crack de la Bolsa de Nueva York en 1929 y el periodu de crisis económica que lu siguió, la "Gran Depresión". Los años 30 destacaríen pola llegada al gobiernu de Franklin D. Roosevelt, y les sos polítiques del New Deal antes del españíu de la Segunda Guerra Mundial.[14]

Méxicu, qu'en 1920 inda s'atopaba nes últimes rabotaes de la Revolución mexicana, vio asitiada finalmente la so situación sociu-política y el so Constitución de 1917. A finales de la década de 1920, sicasí, el país volvió vese sacudíu de nuevu pola violencia de la llamada "Guerra Cristera", nome que recibió la resistencia armada de los sectores católicos más intransixentes a l'aplicación de la llexislación y les polítiques públiques empobinaes a acutar la participación de la Ilesia católica tantu na vida pública como nos bienes de la nación. La violencia mientres esti conflictu foi tal que dellos autores cifren en 250 000 el númberu total de muertos primero que s'algamar un conveniu de paz en 1929.[15] Los años 30 veríen la llegada del Partíu Nacional Revolucionariu (PNR), antecedente del Partíu Revolucionariu Institucional, y les reformes sociales de los gobiernos de Plutarco Elías Calles y Lázaro Cárdenas del Río. Una de les reformes más destacaes sería la Espropiación petrolera llevada a cabu mientres el gobiernu de Lázaro Cárdenas.[16]

Ente 1932 y 1935 tuvo llugar la llamada Guerra del Chaco ente Bolivia y Paraguái, empecipiada por disputes fronterices y arremente del control del Chaco Boreal ente dambos países. Ente 1932 y 1933 tuvo tamién llugar la Guerra colombo-peruana ente Colombia y Perú, empecipiada por disputes fronterices y pol control de la ciudá portuaria de Leticia y el calce de los ríos Putumayo y Amazones. Sacante les intervenciones militares norteamericanes, la del Chaco y la colombo-peruana constituyeron les úniques guerres abiertes ente dos países americanos mientres esti periodu.

Periodización histórica editar

La historiografía occidental suel estremalo en delles etapes:

Ver tamién editar

Referencies editar

Notes editar

  1. «La Conferencia de Paz en París (1919)».
  2. Juan Carlos Ocaña. «Conferencia de París 1919».
  3. «Conferencia de Paris (1919)».
  4. «La Primer Guerra Mundial: La Conferencia de París 1919».
  5. «Ciclu de Conferencies "Líderes del Sieglu XX"». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de marzu de 2009. «el llamáu gordón sanitariu nel periodu d'enteguerres, creáu poles potencies pa prevenir la espansión de la peste ruso” como se-y dicía, ye dicir del comunismu»
  6. «Kosovo como lleición». « Los occidentales tendieron ellí de momentu un gordón sanitariu como lu bautizaron- pa evitar que los bolxeviques rusos arimaren de comunismu a toa Europa.»
  7. Albert Djemal (2001); Homes que camudaron el nuesu mundu, Méxicu, páx. 35
  8. García Larralde, Humberto (30 de ochobre de 2007). «Voces de Llibertá: ¿Qué ye'l fascismu?». Consultáu'l 3 de xineru de 2017.
  9. Más polítiques fascistes, por Alberto Benegas Lynch (h), El Independent
  10. Juliá, Santos (2009); La Constitución de 1931. Madrid: Iustel. páxs. 25, 129
  11. Fernando Claudín (1985). «Delles reflexones sobre Ochobre 1934». En Gabriel Jackson y otros. Ochobre 1934. Cincuenta años pa la reflexón, páxs. 43-44
  12. Maura, Miguel; Joaquín Romero Maura (2007). «capítulu II: La Sanjurjada», Asina Cayó Alfonsu XIII. Madrid: Marcial Pons Historia, páx. 457 y ss.. ISBN 978-84-96467-44-6.
  13. «The Sandino rebellion (la rebelión de Sandino)».
  14. Albert Desbiens, Histoire des États-Unis : De la folle prospérité au New Deal, Collection Nouveau Monde, páx. 254
  15. Edgar Danés Rojas (2008). Noticies del Edén: la ilesia católica y la Constitución mexicana. Tamaulipas: Universidá Autónoma de Tamaulipas, páx. 82
  16. Schuler, Friedrich Y. (2000): Mexico between Hitler and Roosevelt. Mexican Foreigns Relations in the Age of Lázaro Cárdenas 1934-1949. Albuquerque: University of New Mexico, ISBN 0-8263-2160-7; páxs. 141-142

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar