Ballesteros de Calatrava

conceyu de la provincia de Ciudá Real (España)

Ballesteros de Calatrava ye un conceyu español de la provincia de Ciudá Real, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tien una superficie de 57,83 km² con una población de 416 habitantes (INE 2015) y una densidá de 7,4 hab/km².

Ballesteros de Calatrava
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
ProvinciaBandera de Provincia de Ciudad Real provincia de Ciudá Real
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Ballesteros de Calatrava Juan Carlos Moraleda Herrera
Nome oficial Ballesteros de Calatrava (es)[1]
Códigu postal 13432
Xeografía
Coordenaes 38°50′14″N 3°56′36″W / 38.837222222222°N 3.9433333333333°O / 38.837222222222; -3.9433333333333
Ballesteros de Calatrava alcuéntrase n'España
Ballesteros de Calatrava
Ballesteros de Calatrava
Ballesteros de Calatrava (España)
Superficie 57.83 km²
Altitú 610 m
Llenda con Almagro, Argamasilla de Calatrava, Ciudá Real, Pozuelo de Calatrava y Villar del Pozo
Demografía
Población 371 hab. (2023)
- 186 homes (2019)

- 187 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.08% de provincia de Ciudá Real
0.02% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 6,42 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ballesterosdecalatrava.es
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Nel so términu municipal son frecuentes les muertes arqueolóxiques qu'acrediten el doblamiento de les sos tierres dende la Edá del Bronce. Dellos son los xacimientos detectar y conocer anque nunca se diera nes escavaciones metódiques que'l so interés reclama.

De la dómina romana atopáronse numberoses monedes acuñaes en distintos conceyos hispanu-romanos, munches d'elles al estrayer los cimientos de la ermita de San Bartolomé, asitiada no que llamen el Cachu del Santu, al llombu del actual campusantu. Ente les más legibles hai una que vien de Clunia (Coruña del Conde) y otra de Calagurris (Calahorra). Otres fueron topaes nel sitiu llamáu la Halconera y extramuros de la población, nel Paluzar. Tamién hai restos nel Castillejo, cuetu Lluceru, Peña los Miraderu y el Hituro.

Nes Rellaciones topográfiques de Felipe II de 1575 faise mención de que los edificios antiguos que nel términu hai son: el Castillar, Peña los Miraderu y el Hituro, que tienen señal que n'otres dómines fueron talayes. Ballesteros como tola zona de Calatrava, pertenecía al Califatu de Córdoba, pasando a depender nel sieglu XI de Toledo, cristianizándose nel sieglu XII cola Reconquista.

Ilesia de La nuesa Señora la Virxe de la Consolación editar

Ye un edificiu d'una sola nave con cabecera d'ábside poligonal, que ye l'únicu restu que se caltién de la primitiva construcción, que se fundió en 1861. Ye interesante la portada plateresca decorada con medallones de San Pedro y San Pablo, candelieri y un arcu apuntáu, elementu bien arcaicu. Nel interior caltienen restos d'un artesonado probablemente d'estilu mudéxar.

Posiblemente seya del mesmu orixe que'l del pueblu, del sieglu XIV. Fundióse una parte y reconstruyóse en 1861. Piedra llabrada y ensin llabrar, mampostería, madera y texa cerámica. Nel Muséu Diocesanu de Ciudá Real atópense delles imáxenes procedentes d'esta parroquia. L'edificiu acusa una gran influyencia mudéxar.

Palaciu de la Serna editar

Situación del palaciu nun espaciu volcánicu editar

El Palaciu de la Serna de Ballesteros de Calatrava atópase enclaváu nun espaciu natural de carauterístiques peculiares. El Campu de Calatrava ye una amplia contorna natural definida pola so realidá xeográfica y histórica. Nesta contorna desenvolvió la so actividá la Orde de Calatrava mientres siete siglos de resultes de les cesiones que Sancho III de Castiella realizó ante la imposibilidá de defendelos del ataque de los almohades. Pa llevar a cabu esta xera, l'abá Raimundo de Fitero y fray Diego Velásquez crearon nel añu 1158 la orde relixosu-militar de Calatrava.

La contorna tien un gran interés xeomorfolóxicu y paisaxísticu pol so relieve volcánicu. Tien un gran númberu de volcanes (más de cien), numberosos “mecanismos eruptivos” y “formes exemplares”. Esisten aparatos volcánicos denominaos maares o cráteres esplosivos que tienen nel so interior conxuntos llacustres de gran interés ecolóxicu. Apaecen na zona manantiales termales conocíos como “fervencies” o “fontes” d'agua agrio pol so altu conteníu d'anhídridu carbónico acompañáu d'hidróxidos de fierro y manganesu.

Los suelos naturales xeneraos a partir de los materiales volcánicos son fértiles, polo cual fueron aprovechaos pal cultivu de ceberes. Los materiales esplosivos y lávicos empléguense como material de mampostería, empedriáu, etc. Dende 1964 produzse una estracción masiva de piroclastos utilizaos como grebos, balastru pa obres d'infraestructura, y sobremanera, como aditivu de cementos puzolánicos.

El Campu de Calatrava ta llindáu al norte y noroeste poles estribaciones meridionales de los montes de Toledo, al sur colos valles d'Alcudia y Ojailén y al noroeste y llevante por La Mancha y el Campu de Montiel.

Nel conxuntu del Campu de Calatrava podemos destacar como elementos singulares:

  • Los “maares” que formen un conxuntu de cráteres esplosivos na Sierra de Medies Llunes asitiáu al suroeste de Valverde. El maar Posadilla-Portillo ye'l más conocíu.
  • “Aparatos volcánicos mistos simples” (xeneraos a partir de mecanismos eruptivos estrombolianos) con conos piroclásticos coronaos por cráteres circulares o desportillados con amplies tendalaes lávicas llises (pahoheoe). Son interesantes les de La Yezosa (Almagro), Peñarroya (Alcolea de Calatrava), Columba (Calzada-Granátula de Calatrava) y La Coneyera (Ballesteros de Calatrava).
  • “Rede de manantiales termales” como los de Fuensanta, Fontecha, Sacristanía, San Cristóbal y Villar del Pozo.

El vulcanismu del Campu de Calatrava tien una primer etapa de formación nel Miocenu Cimeru (8.5 a 6.5 millones d'años) d'escases dimensiones y otra más importante que va dende'l Pliocenu mediu-cimeru (4.5 millones d'años) hasta'l cuaternariu (Pleistocenu mediu-inferior).

Los materiales son bien homoxéneos con productos ultrabásicos y básicos alcalinos distribuyíos en bandes. Los basaltos ocupen una banda central en direición nornoroeste-sursuroeste y la “nefelinitas y melititas” n'árees llaterales marxinales.

En Ballesteros de Calatrava esisten:

  • Un volcán de llava monogénico formáu por mecanismos eruptivos bien efusivos y compuestos por tendalaes lávicas en “La Talaya”.
  • Volcanes mistos simples formaos por mecanismos eruptivos estrombolianos nel centru eruptivu de La Coneyera.

Consta de conos piroclásticos de grandes dimensiones (con altores de 70 a 130 metros) coronaos por pequeñu cráteres circulares o en ferradura polos cualos emitiéronse colaes de gran desarrollu llonxitudinal (La Coneyera tien unos 4 quilómetros). Prodúcense cambeos nel perfil de los valles como asocede nel Tapuxar, que'l so calce rellenar y esvió por tendalaes lávicas procedentes del volcán de La Coneyera.

La estructura volcánica qu'arrodia a Ballesteros de Calatrava constitúi un paisaxe singular polos sos colores y formes que paecen trescalaes de la so evolución xeolóxica y del so pasáu históricu.

El palaciu y la so rellación coles encomiendes editar

En 1158 l'abá Raimundo de Fitero, al mandu de les sos tropes de monxos cistercienses, allegó a la llamada de Sancho III de Castiella pa defender el castiellu de Calatrava la Nueva que yera'l puntu más importante de la cuenca del ríu Guadiana. Los monxos tomen posesión de la fortaleza árabe de Qal´at Rabah (castiellu de les Ganancies).

L'asentamientu de los calatravos tresformó l'antigua fortaleza musulmana nun castiellu conventu. Les estenses “tierres de nadie” propiedad de la Corona de Castiella llevaron a éstes a la so donación a les órdenes militares en réxime de señoríu. Les Órdenes garantizaben la defensa de los territorios y favorecíen el so poblamientu.

La Orde de Calatrava fundir en 1158 pa espulsar a los invasores del territoriu y pa favorecer la so repoblación. Na so primer etapa de funcionamientu va terminar cola muerte del postreru maestre en 1487. Pasada una primer etapa reconquistadora que puede considerase rematada nel primer cuartu del sieglu XIII, empieza la efectiva alministración del territoriu pola Orde col establecimientu de la so cabecera nel castiellu de Calatrava la Nueva delantre'l mural defensivu de Sierra Morena, la creación de les encomiendes nesti campu y d'organismos alministrativos propios de les órdenes militares.

Cada encomienda tuvo nel so orixe establecida sobre un castiellu que'l so caltenimientu yera la so principal carga económica y la razón de ser de la so fundación, pero paralelamente tenía que velar pola ilesia y el so cultu, yá que na so proximidá diba formándose la población.

La Orde entamar na so estructura colos cinco dignidaes y ventisiete encomiendes. Les órdenes militares tienen importancia pa la ordenación del territoriu y el desarrollu de la economía, y dende les encomiendes, como centros alministrativos, emanan les directrices pa un desarrollu eficaz de l'agricultura y la ganadería.

La encomienda ta dirixida por un comendador, encomendero o encargáu, cargu vitaliciu designáu pol maestre quien nomaba a un home espertu n'armes con determináu númberu de llances amás d'un alcalde y alministrador de les rentes asignaes pal caltenimientu de la encomienda. Col tiempu'l castiellu ye sustituyíu pola casa-encamienta construyida nel interior del pueblu y l'ermita reemplazada pola ilesia.

El comendadores tienen d'alministrar los bienes de la Orde nun determináu ámbitu xeográficu: la encomienda que dependía d'una casa puesta so la so autoridá, coles mesmes esfrutaba de les sos rentes y como contrapartida teníen preparáu un determináu númberu de llances en razón direuta de les rentes de la encomienda. De primeres, el comendadores moraben na so encomienda; y cuando'l costume foi decayendo, oblígose-yos a vivir na mesma cuatro meses al añu, imponiéndose-yos sanciones, de nun cumplilo, a nun ser, que por cierto periodu, tuvieren exentos por causa de dalguna misión que-yos fuera encamentada.

El Maestrazgo incorporar a la Corona de Castiella a finales del sieglu XV empezando a utilizase pol estáu los sos bienes privativos, reflexando nel arrendamientu de les rentes el maestrazgo y l'enayenadura de patrimonios d'encomiendes. Dende'l sieglu XIV la Orde comercializa'l mercuriu de les mines d'Almadén atrayendo l'atención de mercaderes dedicaos al comerciu del azogue. Esti negociu y el de la llana van atraer la presencia del capital de la familia Fugger d'Augsburgu.

El Maestrazgo de la Orde de Calatrava pasa a la Corona de Castiella en 1485. En 1532 Carlos I arrienda la esplotación de les mines de Almadén y les correspondientes a les rentes de los maestrazgos pertenecientes a la Orde de Calatrava a los Fugger. Los Fugger construyeron un almacén n'Almagro realizáu por alarifes musulmanes pa desenvolver los llabores alministrativos y de distribución no que güei se denomina “Palaciu de los Fúcares”.

A lo llargo del sieglu XVI van aumentando les contribuciones direutes esixíes pola Orde, como'l subsidiu eclesiásticu y la gracia del escusáu, pero na reforma fiscal de 1631, el conde-duque d'Olivares camudó les llances de cada xerarquía y l'encomienda tenía de caltenese de pies de guerra pol so equivalente metálicu y coles mesmes enllantóse la Annata en cada posesión. Los títulos de les encomiendes pasaron a concedese pola Corona como premiu o compensación de misiones desempeñaes nel so favor, anque nel sieglu XVI y XVII yeren de calter militar y nel sieglu XVIII utilizar pa sostener les cases de los infantes o pa sirvir como pensiones o clases pasives del estamentu militar.

Los titulares de les encomiendes teníen de sometese a les formalidaes de pertenecer a una Orde relixosa. La principal obligación de la encomienda yera sirvir al rei coles llances encamentaes, morar nes cases de la encomienda siquier dos meses al añu, allugar a los visitadores canónigos, llevar a cabu los arreglos que mandaren los visitadores nel plazu d'un añu, llevar el llibru de cuentes y nun ayenar los bienes inmuebles ensin permisu del cabildru. La encomienda tenía rentes que veníen de los diezmos que recayíen sobremanera lo collechao y producío pola ganadería, les primicias, deveses, sernas, censos, rentes y juros.

A mediaos del sieglu XVIII el Papa autoriza la enayenadura de bienes del maestrazgo que se tradució nel intentu de desamortización del Valle de Alcudia. Delles pequeñes encomiendes llamaes “pingües” pasaron a ser sostenedoras de les cases de los infantes. A mediaos del sieglu XIX van suprimise les encomiendes.

Arquiteutura del palaciu editar

Les cases de la encomienda cumplíen una doble misión: sirvir de residencia al Comendador y ser centru de los servicios alministrativu y económicu. Debíen, pos, axuntar na so estructura un cuádruple aspeutu: palaciu coles sos implicaciones de calter militar, see alministrativa y, coles mesmes, cuntar con almacenes pa recoyer el granu, vinu y ganadería de la encomienda.

Nel primer aspeutu riquíase dignidá na so arquiteutura na que la torre tenía de cumplir col cometíu de dar nobleza y prestancia al conxuntu. La Casa de la encomienda tenía de cuntar col espaciu y organización apropiaes p'allugar ente los sos murios les dependencies que tendríen d'atender a los aspeutos alministrativos y coles mesmes sirvir d'archivu y cuntar colos locales pa les fuercies necesaries, dada la posición y el contestu nel que s'asitien. Y, en cuartu llugar, dáu'l tipu de producción y finalidá alministrativa, tienen de cuntar colos silos, bodegues y corrolades pa guardar les aportaciones que teníen de dar los vecinos. Parte de les rentes llograes tienen d'emplegase nel caltenimientu y caltenimientu del edificiu.

Esta obligación tenía que caltenese necesariamente y controlábase poles visites que dacuando realizaben a los mesmos. Estos controles afigurar nos Llibros de Visites” que dexaben constancia sobremanera del estáu físicu de los edificios. Los documentos calteníos d'estes visites ufierten una información bien importante sobre les Cases de la Encomienda.

Les Cases de la Encomienda que queden de pies o sobre les que se tener documentación consten d'un edificiu rectangular, con un gran patiu central con corredores, que pueden asitiase a un llau, o en dellos de los sos llaos, y de dos pisos na so mayoría, apoderáu en numberoses ocasiones por una o delles torres y acentuando el so calter militar coles almenes de los murios. Dáu'l calter práuticu de la construcción, la casa construyir de mampostería, col emplegu del lladriyu y la cantería pa zones nobles como la portada…”

La construcción suel tener un aspeutu zarráu al esterior. L'amplitú y l'usu de les dependencies obliguen al emplegu de cubiertes con barganales de madera pa salvar les lluces de grandes dimensiones y puntualmente construyir con arcos y bóvedes. Les cases de la encomienda taben na villa que ye la cabeza d'encomienda nun llugar preferente, dientro del pueblu, dada la importancia que teníen.

Les cases de dos plantes entamábense en redol a un patiu central. La entrada faise al traviés d'un zaguán que lleva direutamente al patiu central, o a dalguna de les habitaciones. Al traviés del patiu central llegar a les distintes dependencies. En dellos llaos del patiu esisten corredores con arcos sobre columnes. L'habitación principal ye una gran sala con chimenea que comunica con una o dos cámares. Na planta baxa alcuéntrase la cocina colos sos correspondientes despensas que non siempres tán al so llau. Delles vegaes tienen fornu pal pan. Les cases tienen unu o delles corrolades que dan accesu a los establos. Hai almacenes pal vinu incluyendo dacuando un llagar pal trigu, cebada, paya y otru pal pan.

=== Ballesteros y el so Encomienda En reconquistar del Campu de Calatrava tuvieron de participar otres fuercies distintes de la caballería de la Orde, que recibieron en recompensa señorío dientro del propiu campu.

Ballesteros ta incluyida na primer dómina dempués de reconquistar nos términos d'Alarcos. Hai constancia de qu'en 1232 fueron donaos dellos heredamientos por Tello Alonso y Alonso Téllez al so hermanu'l maestre de Santiago “…en Vallesteros, términu de Alarcos…”. Estos donatarios, padre y fíu pertenecíen al llinaxe del primer señor de Meneses.

La donación de 1232 tuvo de ser solo vitalicia y nel sieglu siguiente figuren otros dos donaciones poles que definitivamente pasen al dominiu de la Orde. Va Pasar a pertenecer a la Orde de Calatrava en 1332-1333 cuando lo adquier por donación.

Esti precedente de señoríu seglar respectu de Ballesteros tuvo de resultes que la xurisdicción eclesiástica y la distribución de los diezmos nun fuera igual que nel restu del campu dependiendo direutamente del arzobispu de Toledo y nun taba suxeta a les visites xenerales de la Orde hasta mediaos del sieglu XVI.

La encomienda del so títulu figura dende 1407, en tiempu del maestrazgo de don Luis González de Guzmán y toles cargues, propiedaes, censos y derechos atopábense dientro del so términu y proveníen posiblemente de lo trespasao pol señoríu nel sieglu XV; el so principal miembru yera la devesa nomada Rodín, d'un millar de campera pero que la so estensión d'entós ye malo d'afitar, amás cuntaba con trés sernas que nun teníen de tener muncha cabida, y otra que'l so dominiu útil teníen los vecinos del pueblu, más trés fanegas de güertes, polo que puede calculase per alto la propiedá territorial de la Encomienda nunes 700 hectárees.

Nel Muséu de Ciudá Real, dientro del so archivu históricu, na seición de Facienda caltién una rellación de bienes de la Encomienda de la villa de Ballesteros.

Les Rellaciones de 1575 designar como villa ya indiquen que la Encomienda “tien unes cases razonables… de diezmos de pan…mil fanegas”.

De 1639 tenemos un documentu de gran interés que ye l'acta de la visita a la encomienda de “Vallesteros” que realicen los visitadores frai don Juan Fernández Treviño y el Doctor Rey Miguel Cexudo. Como yá comentemos enantes, tratar de visites obligaes que se realicen cada añu y que tienen l'interés d'afayar la realidá material de los inmuebles y el so estáu de caltenimientu. De Ballesteros de Calatrava solamente caltiénse esti documentu de 1639 nel Archivu Históricu Nacional.

“Visitóse la cerca de dicha casa que cai na cai de Juan Bustamante que ta cayida y va ser menester faela de nuevu de 2 tercios de muria d'altu. Puertes: mandó apertar llave…arco: nun s'hai rehecho, tien necesidá que seya fuerte, va costar cuatro reales, visítase portal, cocina, sala, otra sala dientro. Escalera: mandóse reparar. Corredor: visitó'l corredor, el suelu taba “afaráu” y mal tratáu. Sala alta: mal tratáu. Non pudo vese la corte” que ta en felicidá sala por tar como se dixo cerrada y llena de trigu, hai una ventana que sale al norte que va ser d'una vara d'altu. Caballerizas. Pozu: visitóse el pozu, ye necesariu un escañu (pasu) pa poder sacar agua. Visitó la escalera que xube a esta cámara que tien necesidá de reparar”.

El planu de la provincia de la Mancha ellaboráu por don Tomás López Pensionista en 1765 señala la encomienda de Ballesteros de Calatrava. L'Índiz Xeográficu del territoriu de les Órdenes en 1772 namái señala en “Vallesteros” la esistencia de la Fuente del retamal, el Diccionariu de Miñano indica que teníen 109 vecinos y 425 habitantes, parroquia y pósito, esistiendo nel so términu una granxa, el de Pascual Madoz (1845-1850) señala que tenía “140 cases, otra pal conceyu y cárcel que formen una plaza y delles cais del bon pisu”.

El palaciu dende'l sieglu XVIII editar

Doña Anastasia de Ochoa y Pérez merca la finca a don Francisco Pérez Crespo. Ye ella quien constrúi casar Palaciu a finales del sieglu XVIII.

Al morrer ésta, herieden don Evaristo Moisés González y Ochoa y los sos hermanos doña Ángela y don Ramón Ochoa y Pérez (8 de payares de 1892). Don Moisés González y Ochoa, recibe como parte del so legáu l'usufructu vitaliciu de la finca a condición d'acutar a los sos socesores o herederos (17 de payares de 1892). A la muerte de don Moisés González y Ochoa, la finca ye heredada polos trés fíos d'ésti: María, Antonia y Miguel González y Enríquez de Salamanca y la so viuda doña Antonia Enríquez de Salamanca y Ceballos (21 de payares de 1910). Cuando muerre doña Antonia, pasa la so parte del heriedu a los sos trés fíos por partes iguales (1952). La parte de doña María González y Enríquez de Salamanca, heredar al morrer ésta, la so amiga doña Isabel Díaz Cordero (1971). Esti testamentu ye impugnáu polos otros dos herederos y asina pasó a manes d'ellos el 14 de xunetu de 1972. Al morrer don Miguel González y Enríquez de Salamanca, queda como única propietaria de la finca doña Antonia González y Enríquez de Salamanca (13 de mayu de 1976). Doña Antonia viende esta propiedá en 2.850.000 pesetes a don Francisco Racionero Ruiz y don José Alda Edo el 19 d'abril de 1979. Estos dos, vender a Rufino Gallegos Parra y a Eusebio Alcalde Santa Cruz, na proporción de dos terceres partes el 1º y una tercera parte'l 2º, el 12 de xunetu de 1984.

La familia Sánchez-Bermejo Espinosa al traviés de la entidá Palaciu de la Serna merca la casa conocida hasta entós como la Casa Grande, en 1993 y se escritura'l 16 de mayu de 1995. Dende esi mesmu añu, felicidá Casa Palaciu, pasa a denominase como marca comercial Hotel Palaciu de la Serna.

Dichu establecimientu entama la so actividá como establecimientu hoteleru de dos, trés y cuatro estrelles a lo llargo de los años dende 1995, hasta qu'en 2006 otorgar la categoría de Primer venta de Castiella-La Mancha, marca que denomina la excelencia del turismu en Castiella-La Mancha, pasando asina a ser hotel de cinco estrelles.

Fiestes editar

  • Festividad de La nuesa Señora la Virxe de la Consolación, primer fin de selmana de xunetu.
  • Festividá de San Fernando de Ayala, últimu fin de selmana d'agostu.
  • Romería n'honor a San Isidro Llabrador, fin de selmana del 15 de mayu.

Personalidaes célebres editar

  • Beatu Fernando de Ayala (morrió en Xapón en 1617), mártir agustino, beatificado en 1867.
  • Francisco López de Sancho Manzanares (morrió'l 25 de marzu de 1900), inxenieru agrónomu y catedráticu d'Agricultura en Barcelona. Una de les sos obres, Tratáu elemental d'agricultura (1894), atópase na Biblioteca Dixital Hispánica.
  • Clara Delgado Valero (Ballesteros de Calatrava 1952-Madrid 1998), doctora n'Historia del Arte.
  • Purificación Castellana y Moreno (madre de Víctor Peñascu Castellana, muertu nel naufraxu del Titanic).[2]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. [1]

Enllaces esternos editar