Bandera d'Arxentina

La bandera d'Arxentina o Bandera Nacional ye —xunto col Escudu de la República Arxentina, el Himnu Nacional Arxentín y la Escarapela d'Arxentina— unu de los cuatro símbolos nacionales de la República Arxentina y ta basada na bandera creada por Manuel Belgrano, quien la diseñó colos colores azul y blancu de la escarapela nacional. Foi enarboliada per primer vegada en Rosario, el 27 de febreru de 1812, actu que foi desautorizáu naquel momentu pol gobiernu de les Provincies Xuníes.

Ficha d'escuduBandera d'Arxentina
Datos
Entidá Arxentina
Fecha d'adopción 27 de febreru de 1812 (212 años)
Proporción 5:8
Usu
Colores celeste, blancu y mariellu
Elementos representaos Sol de Mayo (es) Traducir (mariellu)
campo (es) Traducir (azul claru)
faja (es) Traducir (blancu)
Sol
Diseñador Manuel Belgrano
Cambiar los datos en Wikidata
Manuel Belgrano.
Siendo precisu enarbolar bandera y nun teniéndola, mandela faer blanca y celeste, conforme a los colores de la Escarapela Nacional. Espero que seya de l'aprobación de V.E.
Manuel Belgrano. Oficiu al Primer Triunviratu
Quiciabes el primer cuadru de fecha fehaciente[1] en qu'apaez, anque por casualidá, la flamante bandera nacional o Bandera Arxentina en (El 'Market Place of Bonos Ayres' del acuarelista inglés Emeric Essex Vidal (1791-1861).

Historia editar

 
Escarapela arxentina.

Escarapeles editar

La tradición considera que la escarapela arxentina surdió, a lo menos, ente los díes 22 y 25 de mayu de 1810. Neses feches de la Revolución de Mayu, los patriotes llamaos "chisperos" (llamatu despreciatible puestu polos realistes que queríen siguir subordinaos a España), que los sos xefes más bultables yeren Domingo French y Antonio Luis Beruti, partíen cintes ente los adherentes a la lliberación. Hai quien suponen que yeren tan blanques cola figura del rei depuestu, y celestes y blanques como los colores qu'identifiquen, inclusive anguaño, a la dinastía de los Borbones, reconocíos ente los partidarios d'una monarquía llindada per una carta constitucional y un parllamentu (monarquía constitucional o lliberal).

 
Escarapeles utilizaes nos primeros años de les Provincies Xuníes del Sud.

En 1812, les tropes a les órdenes de Manuel Belgrano empezaron a utilizar una escarapela bicolor azul celeste y blancu. El mesmu Belgrano espresó nun informe oficial que nun usaba'l colloráu "pa evitar tracamundios", una y bones los exércitos "realistes" (esto ye, los contrarios a la independencia) utilizaben esi color. El 13 de febreru de 1812, Belgrano propunxo al gobiernu l'adopción d'una escarapela nacional pa los soldaos y diez díes dempués adoptar, depués de que'l 18 de febreru de 1812 la Xunta declarara abolida la escarapela colorada y reconociera la blanca y celeste.

Este va ser el color de la nueva divisa con que van colar al combate'l defensores de la Patria
Manuel Belgrano, 13 de febreru de 1812

Recién cuatro años más tarde, el 20 de xunetu de 1816, el Congresu de Tucumán consagró definitivamente'l pabellón celeste y blancu. Los Borbones y castellanos, al cayer Granada, tomaron les sos banderes, blanques, coloraes y verdes omeyes.

La bandera editar

 
Monumentu Históricu Nacional a la Bandera en Rosario.

El 27 de febreru de 1812, Belgrano estableció dos bateríes d'artillería en dambes veres del ríu Paraná, próximes a la entós pequeña población conocida como Villa del Rosario (l'actual ciudá de Rosario). Nesa mesma fecha, escontra les 18:30, y en solemne ceremonia, Belgrano dispunxo que fuera per primer vegada enarboliada una bandera de la so creación (presumir que de dos franxes horizontales, blanca la cimera y celeste la inferior). La tradición señala qu'esa primer bandera izada por Belgrano foi iguada pola vecina de Rosario de nombre María Catalina Echevarría de Vidal[2]y quien tuvo l'honor de izar enseñar foi un civil, Cosme Maciel, tamién vecín de Rosario. Nesta ciudá atopa'l Monumentu Históricu Nacional a la Bandera asitiáu nel Parque Nacional a la Bandera.

¡Soldaos de la Patria! Nesti puntu tuvimos la gloria de vistir la escarapela nacional que designó'l nuesu Escelentísimu Gobiernu: naquel, la batería de la "Independencia", les nueses armes aumentaren les suyes; xuremos vencer a los nuesos enemigos interiores y esteriores, y l'América del Sur va ser el templu de la Independencia y de la Llibertá. En fe de qu'asina lo xuráis, dicíi conmigo "¡Viva la Patria!"

El Gobiernu Nacional prohibió'l 3 de marzu de 1812 al xeneral Belgrano utilizala, por razones de política internacional, ordenar que la despintara disimuladamente y que la reemplazara pola usada na Fortaleza de Buenos Aires (la rojigualda). Como Belgrano partió escontra'l norte pa faese cargu del Exércitu del Norte, nun tomó conocencia de la orde de refugar la bandera. Depués d'avanzar a San Salvador de Jujuy, el 25 de mayu de 1812 celebró'l segundu aniversariu de la Revolución de Mayu con un Te Deum na ilesia matriz, mientres el cual el canónigu Juan Ignacio Gorriti bendicir. El 29 de mayu Belgrano informó al gobiernu:

(...) el pueblu complacer de la señal que yá nos estrema de les demás naciones (...)

El Triunviratu amonestó por ello a Belgrano el 27 de xunu de 1812, quien contestó'l 18 de xunetu diciendo:

Guardar silenciosamente pa enarbolarla cuando se produza un gran trunfu de les nueses armes.

El 24 de xunetu apurrir al Cabildru de Jujuy. El trunfu llograr él mesmu'l 24 de setiembre de 1812 na [[batalla de Tucumán].

En xineru de 1813 Belgrano volvió iguar otra bandera, lo cual foi aceptáu pola Asamblea del Añu XIII al empecipiar los sos deliberaciones el 31 de xineru de 1813, siempres y cuando fuera namái usada como bandera del Exércitu del Norte, y non del estáu.

El día 13 de febreru de 1813, dempués de cruciar el ríu Pasaje (dende entós llamáu tamién Xuramentu), l'Exércitu del Norte emprestó xuramentu d'obediencia a la soberanía de l'Asamblea del Añu XIII.

Cumpliendo colo que la nuesa Excelencia ordenar con fecha 1° del corriente, procedí esti día a emprestar la reconocencia y competente xuramentu d'obediencia a la soberana representanción de l'Asamblea Nacional so la solemnidá respetuosa de les armes al mio mandu, y según la fórmula que V.E. prescríbeme. L'actu creo ser unu de los más solemnes que se celebraron en tola dómina de la nuesa feliz revolución. La bandera del Exércitu foi conducida pol Mayor Xeneral D. Eustoquio Díaz Vélez, a quien llevábamos en mediu'l Coronel Don Martín Rodríguez y yo escoltaos d'una compañía de granaderos que colaba al són de música. Formando l'Exércitu en cuadru, asítiase en mediu dichu Mayor Xeneral cola bandera, proclamé al exércitu, anunciándo-y la nueva que motivaba aquel actu, y fixi lleer en voz alta l'oficiu circular de V.E. ya impresu axuntu. Darréu empresté, pela mio parte, el xuramentu a presencia de les tropes, y so la fórmula prescripta, ante'l Mayor Xeneral, quien lo executó de la mesma ante mi. Siguieron dempués los coroneles y comandantes del exércitu y, concluyíu'l xuramentu d'éstos, entrugué so la mesma fórmula a tolos individuos que formaben el cuadru, quien coles sos espresiones y l'allegría de les sos semblantes, manifestaben la sinceridá de les sos promeses y l'allegría que causara en toos, el llogru de los sos xustos deseos. Asitiando dempués, el Mayor Xeneral, la so espada en cruz col estil bandera, toles tropes en desfilada, ser besando ún per ún, y rematáu ésti actu, volvió'l mesmu Mayor Xeneral cola bandera hasta'l llugar del mio agospiamientu a la cabeza de tolos cuerpos, que lu siguíen a són de música. Yo nun puedo manifestar a V.E. cuanto foi la gayola de les tropes y demás individuos que siguen a ésti exércitu: una recíproca felicitación de toos por considerase yá revistíos col calter d'homes llibres, y les más enceses y repitíes protestes de morrer antes de volver ser esclavos, fueron les espresiones comunes con que celebraron tan feliz nueva y que tienen d'afitar les esperances d'encimentar, bien en curtia, el gran edificiu de la nuesa llibertá civil.

Apocayá esti acontecimientu foi reconocíu como trascendente polos historiadores:

...[L]o asocedíu'l 13 de febreru de 1813 tien mayor significación porque ésti ye'l momentu en que naz, ello ye que la bandera nacional, ininterrumpidamente enarboliada en delantre y espresamente reconocida pol Congresu de Tucumán como la única enseña de los arxentinos. ... aquella ceremonia del 13 de febreru de 1813 a veres del Pasaxe consistió na solemne y definitiva incorporación al Exércitu del Norte de la bandera escurrida por Belgrano –ensin qu'entá podamos afirmar cuál yera naquella oportunidá la distribución de los sos colores, ante la cual xefes, oficiales y soldaos xuraron obediencia a l'Asamblea del Añu XIII- y dientro de la hestoria patria tien mayor xerarquía que toles otres venceyaes col pabellón arxentín, por cuanto recién nesti momentu algama la nuesa bandera'l calter de símbolu de les Provincies Xuníes.[3]

El 20 de febreru de 1813 llibróse la Batalla de Salta, na cual Belgrano llogró un trunfu completu. Esta ye la primer batalla que foi presidida pola bandera celeste y blanca, como bandera del Exércitu del Norte. Concluyida la batalla de Salta la bandera foi asitiada nel balcón del Cabildru por Eustoquio Díaz Vélez y los trofeos apoderaos de los realistes allugaos na Sala Capitular.

Díaz Vélez, nomáu gobernador militar de la Intendencia de Salta del Tucumán, foi la primer autoridá salteña n'utilizar la bandera celeste y blanca.

Ye bonu recordar que Eustoquio Díaz Vélez va esponer depués nel cabildru pa manifestar que la Nación que se xestaba instalábase definitivamente nel güei noroeste arxentín.[4]

Foi usada mientres la Segunda espedición auxiliadora al Altu Perú hasta la batalla de Ayohúma el 13 de payares de 1813.

La bandera foi adoptada oficialmente como símbolu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata el 20 de xunetu o 25 de xunetu de 1816 pol Congresu Xeneral Constituyente de San Miguel de Tucumán. Ye'l mesmu Congresu que proclamara'l 9 de xunetu de 1816 la Independencia arxentina. En dichu Congresu participaron diputaos que representaron a Tarija y otres zones al norte d'Arxentina, actual Bolivia. Nesa sesión confirmóse l'usu de la bandera creada por Manuel Belgrano como la única bandera de les Provincies Xuníes del Río de la Plata. Esta bandera ye la que la República Arxentina recibió n'heriedu.

La primer bandera arxentina constaba d'un cuadru celeste cosíu a un cuadru blancu d'igual tamañu (les midíes son imprecises, pos estes banderes yeren ellaboraes por militares en serviciu en circunstancies dacuando adverses que nun dexaben tomar tanto tiempu na ellaboración d'un distintivu). Camudóse pasu ente pasu al diseñu de faxes horizontales por cuenta de qu'en ocasiones les banderes yeren de tamaños desproporcionaos y debíen izarse de formes distintes. La bandera menor citada ta estremada en tres franxes horizontales d'igual.

Sol de Mayu editar

 
Sol de Mayu na primera moneda del Ríu de la Plata
 
Bandera arxentina esventolexando nel mástil de la Casa Rosada.

Darréu, en 1818, el Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata Juan Martín de Pueyrredón definió a la bandera mayor, incluyéndo-y el Sol de Mayu o Sol Incaicu, que representa a la Revolución de Mayu -xestada na nubosa y lluviosa xornada llevada a cabu na ciudá de Buenos Aires, el 25 de mayu de 1810, en qu'asomó'l sol nel cenit dando empiezu al procesu d'independencia del Virreinatu del Río de La Plata del Reinu d'España- y al dios del sol inca, Inti que ye un sol figuráu con cara humana, de color oru mariellu con trenta y dos rayo: 16 flamíxeros apuntando o «xirando» en sentíu horariu, y 16 rectos asitiaos alternativamente, según diseñu de la primer moneda arxentina -la moneda d'oru d'ocho escudus y de la de plata d'ocho reales- que foi aprobada pola Llei de l'Asamblea Xeneral Constituyente de 13 d'abril de 1813.[5] Esti diseñu del sol deber al orfebre peruanu Juan de Dios Rivera (moteyáu «L'Inca», yá que yera descendiente d'una ñusta), quien adoptó'l símbolu del Inti o Sol inca como emblemáticu de la nación arxentina. Manuel Belgrano aceptó esti agregu. Esti sol apaez nel centru de la bandera que tenía los color basáu nun azul más escuro.

Primer diseñu editar

Un exemplu del diseñu orixinal —anque ensin el sol— de la bandera arxentina son los dos atopaes na ilesia parroquial de la llocalidá anguaño boliviana de Macha. Tales banderes daten de fines de 1812 y yeren les usaes poles tropes patriotes direutamente comandadas por Belgrano. Una d'elles (que quedó en Bolivia) tien la franxa central de color azul celeste y les otres dos blanques. La otra ye yá prácticamente'l mesmu diseñu que l'adoptáu por José Artigas (anque ensin el festón punzó), esto ye, el que, yá col sol, establecer en 1818. Los colores de les banderes de Macha son n'efeutu blancu y azul celeste, anque destiñíos pola aición del tiempu y el clima.

Otres banderes editar

 
 Bandera donada por Belgrano al cabildru de Jujuy.
 
Bandera del Exércitu de Los Andes (retruque, orixinal: 1817).

El 25 de mayu de 1813, el xeneral Manuel Belgrano donó al pueblu de Jujuy una bandera col escudu de l'Asamblea del Añu XIII: la Bandera Nacional de La nuesa Llibertá Civil. Nel documentu de donación, Belgrano estableció que la bandera foi creada por él y que la donó al pueblu de Jujuy

{{Cita por que la caltuviera col honor y valor que manifestaren los dignos fíos d'esta ciudá y la so xurisdicción que sirvieren na mio compañía nes aiciones de 24 de setiembre y 20 de febreru últimu.[6]}}

Esto provocó un equívocu, yá que mientres un tiempu supúnxose que se trataba de la primer bandera nacional arxentina. El 29 de payares de 1994, sancionóse la Llei Provincial Nᵘ 4816 que designó a esta bandera como la Bandera de la Provincia de Jujuy.

El 29 d'abril de 2015, sancionóse la Llei Nacional 27134 que reconoció a la Bandera Nacional de La nuesa Llibertá Civil como Símbolu Patriu Históricu. Nel artículu 6° d'esta llei axústase:

La Nación Arxentina reconoz con gratitud los esfuercios del pueblu de la provincia de Jujuy, que cumplió cabalmente col legáu belgraniano, calteniendo hasta l'actualidá la bandera que'l prócer confió-y na histórica xornada del 25 de mayu de 1813.

Pela so parte en 1817 José de San Martín, inspiráu por Belgrano, fixo iguar pal Exércitu de los Andes, creáu pa siguir cola campaña emancipadora, la llamada Bandera de Los Andes, que'l so diseñu ye'l qu'adoptó la provincia de Mendoza pa la so bandera.

Simbolismu de los colores na bandera editar

Tocantes a los dos franxes celestes, cabo esclariar que Manuel Belgrano proponer, al igual que pa la escarapela arxentina (azul celeste), d'un color azul próximu a la turquesa. Pero como na Arxentina d'entós —o Provincies Xuníes de Sud América, o Provincies Xuníes del Río de la Plata— yera abondo difícil atopar paños de color azul celeste o turquesa, optar por utilizar provisionalmente el color azul o'l color celeste. Una teoría sostién que Belgrano inclinar por dichos tonos porque yeren los colores de la Orde de Carlos III de la Casa de Borbón, que gobernaba España.

Nes escueles arxentines foi común l'esplicar que Belgrano inspirar nos colores del cielu pa los colores de la Bandera Arxentina. Sicasí, los colores coinciden con delles populares advocaciones de la Virxe María, que les sos vestes tradicionalmente son o fueron albicelestes; en cierto nenguna de les teoríes contradizse, una y bones los colores del cielu son representaos pol mantu de la Inmaculada Concepción de La Virxe, que los sos colores fueron escoyíos pola dinastía borbónica pa la so presea más importante entós dada: la citada Orde de Carlos III. D'esta presea o condecoración surdió depués, mientres les Invasiones Ingleses, la escarapela y moñu del Reximientu de Patricios.

Bandera Federal editar

 
Bandera arxentina en Punta Cueves, Puertu Madryn, Chubut.

José Gervasio Artigas, el primer adalid del federalismu rioplatense adoptó la bandera de Manuel Belgrano, de cuenta que nel protocongreso de la independencia arxentina realizáu en 1815 na ciudá entrerriana de Concepción del Uruguay (llamáu Congresu d'Oriente), la Lliga Federal (o Unión de Los Pueblos Llibres) declaró como bandera de la lliga a la creada por Belgrano, col agregu d'un festón punzó en diagonal (color emblemáticu del federalismu arxentín). Esa bandera ye l'actual bandera de la provincia d'Entre Ríos y unu de los símbolos nacionales d'Uruguái, la bandera de Artigas, sicasí de que dambes difieren anguaño na intensidá del color, siendo azul la usada n'Uruguái y celeste la usada n'Entre Ríos, difiriendo tamién nel anchu de la franxa colorada.

Na década de 1930, una llei estableció'l color de les franxes celestes: "como'l color del cielu cuando empieza a amanecer", pero, magar la constitución federalista —predominando inclusive nos gobiernos la faición "unitaria"— interpretóse que tal color yera'l celeste desvaído (usáu polos "unitarios") qu'inda anguaño apaez en delles representaciones de la bandera de los arxentinos, magar tendió y tiende a imponese l'azul celeste orixinal qu'indicó Manuel Belgrano.

Magar la dispersión respeuto de los colores de la bandera, un decretu del añu 1944 estableció finalmente que'l pabellón arxentín tenía los colores "celeste y blancu".

N'agostu de 1985, el parllamentu arxentín promulgó una llei onde'l Sol de Mayu (o llamáu tamién "Sol de Guerra") tenía de figurar en toles banderes arxentines. Esto quier dicir que la bandera con sol yá nun ye esclusiva d'organismos oficiales, buques y edificios de les Fuercies Armaes. Un particular puede aportar a una bandera con sol, según empreses privaes (bancos, shoppings, hipódromos, etc.). Antes d'esta llei, "la bandera con sol" namái yera utilizada n'instituciones oficiales, d'ende que munches persones sigan creyendo equivocadamente qu'esisten dos tipos de banderes distintes, una militar y otra civil. L'usu de la bandera, ensin sol, anguaño queda p'adornu de fachaes d'edificios, vehículos y comercios.[7]

Con motivu del fallecimientu de Manuel Belgrano el 20 de xunu de 1820, establecióse dicha fecha como Día de la Bandera en conmemoración del prócer.

Xuramentu a la bandera editar

El xuramentu a la bandera ye un votu militar alusivu a la soberanía nacional que la so testu ye como sigue:[8]

  • Quien toma'l xuramentu: "Xuráis a la Patria, siguir constantemente la so bandera y defendela hasta perder la vida"
  • Respuende'l soldáu: "¡Sí, xuro!"

Promesa de Llealtá a la Bandera Arxentina pa los escolares editar

Versión 1 editar

  • Xuramentu: Neños/Alumnos, la Bandera blanco y celeste—Dios seya aponderáu—nun foi arreyada enxamás al carru triunfal de nengún vencedor de la tierra. Neños/Alumnos, esa Bandera gloriosa representa a la Patria de los Arxentinos. Prometáis rindi-y vuesu más sinceru y respetuosu homenaxe, querela con amor inmenso y forma-y, dende l'aurora de la vida un cultu fervorosu y imborrable nos vuesos corazones; preparar dende la escuela pa prauticar al so tiempu, con toa pureza y honestidá, les nobles virtúes inherentes a la ciudadanía, estudiar con enfotu la hestoria del nuesu país y la de los sos grandes benefactores con cuenta de siguir les sos buelgues lluminoses y a fin tamién d'honrar la Bandera y de que non se amortigüe enxamás nes vueses almes el delicáu y arrogante sentimientu d'amor a la Patria.
    Nuna pallabra: ¿prometéis lo que tea nes midíes de les vueses fuercies que la Bandera Arxentina flamee per siempres sobra les nueses muralles y fortaleces, a lo cimero de los mástiles de les nueses naves y a la cabeza de les nueses lexones y por que l'honor seya los so aliendu, la gloria la so aureola, la xusticia la so empresa?
  • Respuende: "¡Sí, prometo![9]

Versión 2 editar

  • Xuramentu: Neños/Alumnos, esta ye la Bandera que creó Manuel Belgrano nos alboreceres de la nuesa llibertá, simboliza a la República Arxentina, la nuesa Patria. Neños/Alumnos, ye'l símbolu de la nuesa llibre soberanía, que fai sagraos a los homes y muyeres y a tolos pueblos del mundu. Convoca l'exerciciu de los nuesos deberes y los nuesos derechos, a respetar les lleis y les instituciones. Ye la espresión de la nuesa hestoria forxada cola esperanza y l'esfuerciu de millones d'homes y muyeres, los que nacieron na nuesa tierra y los que vinieron poblala al amparu de la nuesa bandera y la nuesa Constitución. Representa la nuesa tierra y los nuesos mares, los nuesos ríos y montes, los nuesos llanos y montes, l'esfuerciu de los sos habitantes los sos suaños y realizaciones. Simboliza'l nuesu presente, nel que, día ente día, tenemos de construyir la democracia que nos anoblez, y conquistar la conocencia que nos lliberar; y el nuesu futuru, el de los nuesos fíos y el de les socesives xeneraciones d'arxentinos.
    Neños/Alumnos, ¿prometen defendela, respetala y amar, con fraternal tolerancia y respetu, estudiando con firme voluntá, comprometiéndose a ser ciudadanos llibres y xustos, aceptando solidariamente nes sos diferencies a tolos que pueblen el nuesu suelu y tresmitiendo, en toos y cada unu de los nuesos actos, los sos valores permanentes ya irrenunciables?
  • Respuende: "¡Sí, prometo![10]

Himnos a la bandera editar

Aurora editar

Alta en el cielo, un águila guerrera,

audaz se eleva en vuelo triunfal,

azul un ala del color del cielo,

azul un ala del color del mar.

Así en el alta aurora irradial,

punta de flecha el áureo rostro imita,

y forma estela al purpurado cuello,

el ala es paño, el águila es bandera.

Es la bandera de la patria mía,

del sol nacida que me ha dado Dios;

Es la bandera de la patria mía,

del sol nacida que me ha dado Dios. Es la bandera de la patria mía,

del sol nacida que me ha dado Dios.

Lletra: Héctor Panizza

Música: Héctor Panizza

Saludo a la bandera editar

Salve Argentina, bandera azul y blanca,

jirón del cielo en donde impera el sol;

tú, la más noble, la más gloriosa y santa,

el firmamento su color te dio.

Yo te saludo, bandera de mi patria,

sublime enseña de libertad y honor,

jurando amarte, como así defenderte,

mientras palpite mi fiel corazón.

Lletra: Leopoldo Corretjer

Música: Leopoldo Corretjer

Mi bandera editar

El cantar Mi bandera, munches vegaes llamada Himno a la bandera, ye un himnu usáu pa honrar al pabellón del país compuestu por Juan Imbroisi, cola lletra creada por Juan Chassaing.[11]

Aquí está la bandera idolatrada,

la enseña que Belgrano nos legó,

cuando triste la patria esclavizada

con valor sus vínculos rompió.

Aquí está la bandera esplendorosa

que al mundo con sus triunfos admiró,

cuando altiva en la lucha y victoriosa

la cima de los Andes escaló.

Aquí está la bandera que un día

en la batalla tremoló triunfal,

y llena de orgullo y bizarría

a San Lorenzo se dirigió inmortal.

Aquí está, como el cielo refulgente,

ostentando sublime majestad,

después de haber cruzado el continente,

exclamando a su paso: ¡Libertad!

¡Libertad! ¡Libertad!

Lletra: Juan Chassaing

Música: Juan Imbroisi

Normativa de diseñu editar

Ente 2002 y 2004 una serie de normes IRAM estableció les carauterístiques de les banderes arxentines, incluyendo los sos colores.
Por un Decretu Presidencial Nᵘ 1650 del 23 de payares de 2010 (añu del Bicentenariu d'Arxentina) oficializóse la norma pal diseñu y los colores de la Bandera Arxentina afitaos enantes poles cuatro normes IRAM establecíes ente'l 2002 y el 2004, esti decretu concuerda col de 1944 qu'estableció a la bandera creada por Manuel Belgrano en cuanto Bandera Nacional Arxentina.
Asina'l diseñu de la bandera arxentina ta normalizáu poles siguiente normes IRAM:

  • IRAM-DEF D 7679: 2002 Bandera Arxentina de ceremonia: carauterístiques
  • IRAM-DEF D 7677: 2002 Bandera Arxentina de izar: carauterístiques
  • IRAM-DEF D 7675: 2003 Bandera Arxentina de ceremonia: accesorios
  • IRAM-DEF D 7674: 2004 Bandera Arxentina: carauterístiques de la so confección

Basándose nos diseños orixinal y tradicional, oficialmente establezse que la Bandera Arxentina d'usu ceremonial o la que se enarbola n'establecimientos oficiales tien 1,40 m de llargor y 0,90 m d'altor (esto ye, una proporción de 9/14), el diámetru del sol ye la 5/6 parte del altor de la franxa blanca. La cara figurada del sol ye 2/5 del so altor.

Tales proporciones corresponder coles que s'usen teniendo como referencia al mástil: la bandera arxentina tien un anchu que ye de siquier 1/5 del altor del mástil, y un llargor de 1,6 vegaes el so anchu (según la proporción áurea). L'anchu de caúna de los trés franxes ye de 1/3 del anchu total. El diámetru del sol ye de (anchu/9)x 2,5 y la cara del sol ye de 1/9 del anchu total de la bandera.

Los colores oficiales son el cerúleo (azul celeste) pa les franxes cimera ya inferior, el blancu pa la franxa central, el mariellu dorao pal sol, y la castañal pa los detalles escuros na cara del sol. Estos colores establecer en coordenaes CIELab. La siguiente tabla amuesa dichos colores asimilaos a RGB y Pantone:

Colores oficiales
Denominación: Mariellu dorao Cerúleo Castañu Blanco
Web: RGB (dec.): 252-191-73 117-170-219 132-53-17 255-255-255
RGB (hex.): FCBF49 75AADB 843511 FFFFFF
Pantone: Testil: 14-1064TC 16-4132TC 18-1441TC  
Gráficu: 1235C ó 116O 284C ó 284O 1685C ó 1675O  
Plásticu: Q03021 Q30041 Q12024  

Banderes históriques de l'Arxentina editar

Ente 1812 y 1813, Manuel Belgrano creó dellos diseños de banderes, nun quedando definitivamente establecíu cuál foi'l primeru. Un modelu con colores invertíos a los actuales, ye dicir la franxa celeste nel mediu de dos blanques, podría ser el primeru, calteníu anguaño nel Muséu Casa de la Llibertá de Sucre, Bolivia. La bandera bicolor de dos franxes verticales, que se diz utilizada por Belgrano, depués foi usada pol Exércitu de los Andes.

Unificación de la Bandera Arxentina en 1985 editar

Mientres décades na Arxentina utilizaron dos banderes simultáneamente. Una bandera celeste y blanca col sol nel so centru llamada “Bandera Oficial de la Nación”, delles persones dicíen-y bandera de guerra”, usada solamente pol Estáu ; mientres les persones ya instituciones particulares teníen d'usar otra bandera, una celeste y blanca pero ensin el sol, llamada “Bandera Civil”. Creando dacuando tracamundiu sobre « quien » y en qué «ocasión » debía enarbolar una o otra.

Tal situación nel usu del pabellón arxentín empezó n'abril de 1944, col decretu nᵘ 10302/1944 ,[13][14] del Presidente de facto Edelmiro J. Farrell.

El testu del artículu 3° del decretu dicía: Tienen derechu a usar la Bandera Oficial, el Gobiernu Federal, los Gobiernos de Provincies y Gobernaciones. Los particulares van usar solamente los colores nacionales en forma de bandera, ensin sol, d'escarapela o d'estandarte, debiéndose-yos rindir siempres el condigno respetu.

Quedando claro que los particulares podíen utilizar solamente los colores nacionales en forma de bandera, que nun ye lo mesmo que «poder utilizar la bandera» …

En 1985 dictóse una llei nacional sol gobiernu del Presidente Dr. Raúl Alfonsín, la llei 23.208 ,[15] qu'unificó l'usu del estandarte patriu, nel mes d'agostu quedó la bandera celeste y blanca con sol” como la única bandera nacional, pa usu de tolos arxentinos. Esta llei determina quién tienen derechu a usar la Bandera Oficial de la Nación.

Establez nel so artículu 1º: Tienen derechu a usar la Bandera Oficial de la Nación, el Gobiernu Federal, los Gobiernos Provinciales y del Territoriu Nacional de la Tierra del Fueu, Antártida ya Islles del Atlánticu Sur, según tamién los particulares, debiéndose-y rindir siempres el condigno respetu y honor.

Otres banderes arxentines editar

Esisten otres banderes utilizaes na Arxentina, incluyendo a la bandera del Presidente, la Bandera Naval y banderes militares n'usu.

Bandera presidencial editar

 
Estandarte presidencial arxentín.

El Estandarte Presidencial o Bandera Presidencial d'Arxentina ye una bandera que s'usa como insinia del presidente. Ye d'usu esclusivu y namái se enarbola nel llugar en que s'atopa'l Presidente de la República.

Pabellón de proa editar

 
Pabellón de proa de l'Armada Arxentina.

La bandera de proa, tamién llamada bandera de tajamar, o de moprés, ye una bandera d'usu ceremonial que ye izada na proa de los buques de l'Armada Arxentina nes ocasiones que regulen les ordenances correspondientes a esa fuercia. Esta bandera ye adautación de la bandera nacional, consiste d'un cuadráu blancu col Sol de Mayu nel centru sobre un campu azul celeste. La so proporción ye de 1 d'altu por 1,14 de llargu, según datos provistos pol Institutu d'Estudios Navales.

Distintivu de cola editar

 
Distintivu de cola de l'Aviación Naval Arxentina.

El distintivu de cola de l'Aviación Naval Arxentina ye enseñar qu'identifica a les unidaes aeronavales d'esta fuercia.

Xendarmería Nacional editar

 
Bandera de la Xendarmería Nacional Arxentina.

La bandera de la Xendarmería Nacional Arxentina ye verde col emblema doráu.

Prefeutura Naval editar

 
Bandera de la Prefeutura Naval Arxentina.

L'actual distintivu de la Prefeutura Naval Arxentina, los dos fondies cruciaes, yá s'utilizaba nos membretes de la Capitanía de Puertu de Buenos Aires escontra 1834. Incorporar por decretu del 6 d'ochobre de 1893 al escudu de la gorra del personal cimero. En 1924 pasaron a conformar el gallardete distintivu de la Prefeutura, consistente nuna bandera blanca con un ribete azul y los dos fondies centrales nel mesmu color.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Puede comprobase que Vidal taba en Buenos Aires en 1816.
  2. «María Catalina Echevarría de Vidal» Municipalidá de San Llorienzo
  3. Bisceglia, Ernesto. Bicentenariu del 13 de febreru de 1813: El porqué de la so importancia pa los arxentinos. L'Intransixente. Miércoles, 13/02/2013. http://www.elintransigente.com/notes/2013/2/13/bicentenariu-del febreru-1813-porque-importancia-pa-los arxentinos-170312.asp
  4. Homilía de la Te Deum del 20 de febreru de 2013 pronunciáu na Catedral Basílica de Salta pol Arzobispu de Salta, Mario Cargnello. El Tribunu. Salta. 20-2-13. http://www.eltribuno.info/salta/253901-La Ilesia-advirtio-sobre-enfrentamientos-ente-los arxentinos.note.aspx
  5. Decretu nacional Nᵘ 10.302/1944. B.O. 10/05/1944.
  6. Cicarelli, Vicente. Y. (2012). Belgrano y la Bandera Nacional de La nuesa Llibertá Civil. San Salvador de Jujuy: Ediciones Culturales de Jujuy. ISBN 978-950-721-384-9.
  7. www.sde.gov.ar
  8. Aldos Aeronauticos. «Xura de Bandera». Consultáu'l 22 d'agostu de 2012.
  9. http://www.gob.gba.gov.ar/legislacion/legislacion/98-2785.html
  10. http://www.me.gov.ar/efeme/20dejunio/promesa.html
  11. «Himno a la Bandera» (2011). Consultáu'l 22 d'agostu de 2012.
  12. Banderes d'Arxentina de 1818 a 1829
  13. «L'Escudu, la Bandera y l'Himnu son símbolos de la soberanía de la Nación y de la maxestá de la so historia». Consultáu'l 27 de febreru de 2017.
  14. «InfoLeg - Símbolos Patrios». Consultáu'l 27 de febreru de 2017.
  15. Llei 23.208 - Determina quién tienen derechu a usar la Bandera Oficial de la Nación.

Bibliografía editar

  • Carlos A. Ferro: Historia de la Bandera Arxentina. Ediciones Depalma, Buenos Aires 1991, ISBN 950-14-0610-5
  • Pedro Ignacio Galarza: Historia de la bandera nacional según l'Archivu Capitular de Jujuy. in: Institutu Nacional Belgraniano - Segundu Congresu Nacional Belgraniano, 1994. L'Institutu, Buenos Aires 1995.
  • Dardu Corvalán Mendilaharsu: Los símbolos patrios. en: Academia Nacional de la Historia - Historia de la Nación Arxentina (dende los sos oríxenes hasta la organización definitiva en 1862). L'Atenéu, Buenos Aires, 1962.
  • Guillermo Palombo und Valentín A. Espinosa, Documentos pa la hestoria de la bandera arxentina, Buenos Aires, 2001, ISBN 999-98761-0-5.

Enllaces esternos editar