La Casa de Borbón (en francés: Bourbon, n'italianu Borbone) ye una casa real d'orixe francés (anque la primer corona a la qu'aportó foi la del Reinu de Navarra), actual casa reinante n'España y nel Gran Ducáu de Luxemburgu. L'apellíu Bourbon o, n'España Borbón, vien de un topónimu: el castiellu de Bourbon-l'Archambault, asitiáu nel departamentu francés de Auvernia (distritu de Moulins), por ser esta la casa matriz de tolos nobles d'esi fonduxe que, según cunten los xenealoxistes, baxen d'una caña secundaria de los Capetos, dinastía que gobernó Francia ente los años 987 y 1328. Gobernaron primero en Navarra y Francia, pero pal sieglu XVIII los miembros de la Casa de Borbón llegaron a los tronos d'España y sur d'Italia, destacando'l Reinu de les Dos Sicilies, amás de dellos pequeños ducaos y condaos.

Casa de Borbón
dinastía
Parte de Dinastía de los Capetos
Formáu por familia real española, Príncipe de Condé (es) Traducir, Casa los Borbones n'España, Casa de Borbón-Parma (es) Traducir, Casa de Borbón-Dos Sicilias (es) Traducir, Casa de Orleans, Casa de Borbón-Busset (es) Traducir, Casa de Borbón en Francia (es) Traducir, Casa de Borbón-Vendôme (es) Traducir, Príncipe de Conti, Casa Imperial de Brasil y Duque de Galliera (es) Traducir
Estáu Reinu de Francia, España, Reinu de Navarra, Reinu de Sicilia, Reinu de Nápoles y Ducado de Parma (es) Traducir
Fundador/a Roberto de Clermont
Creación 1272
Socesor Casa de Orleans, Casa los Borbones n'España, Príncipe de Condé (es) Traducir, Casa de Borbón-Parma (es) Traducir, Casa de Borbón-Dos Sicilias (es) Traducir, Casa de Borbón en Francia (es) Traducir, Casa de Borbón-Busset (es) Traducir y Casa de Borbón-Vendôme (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Armes Reales Grandes de Francia

Oríxenes editar

La Casa de Borbón ye una caña de la Dinastía de los Capetos, la más antigua dinastía real d'Europa, qu'inclúi a tolos descendientes de Hugo Capeto. La caña de Borbón procede del sestu fíu del rei Lluis IX de Francia: el señor de Clermont, Roberto de Francia, que se casaría con Beatriz de Borgoña, señora de Borbón. El primer duque de Borbón en 1319 foi'l fíu de dambos, Lluis I de Borbón.

Esta casa real gobernó la Baxa Navarra (dende 1555), y Francia (dende 1589) de manera conxunta hasta 1789 (españíu de la Revolución francesa), cuando'l Reinu de Navarra (Baxa Navarra) foi abolíu y el so territoriu integráu al reinu francés. La monarquía (constitucional dende 1791) francesa quedó abolida en 1792, y el rei Lluis XVI de Francia (y V de Navarra), foi executáu en xineru de 1793.

Darréu hubo una restauración, tres la cayida del Primer Imperiu Francés en 1815; pero la Revolución de Xunetu depúnxo-yos otra vegada y la caña d'Orleans tomó'l poder ente 1830 y 1848, cuando la monarquía borbónica foi abolida de manera definitiva.

El primer miembru de la Casa de Borbón n'España foi Felipe d'Anjou, nietu de Lluis XIV de Francia, que reinó mientres 45 años col nome de Felipe V, quien asocedió a los Austrias. Ye nesti periodu onde se reemplaza l'orixinal francés Bourbon pola so castellanización, Borbón.

N'España, los sos reinaos asoceder de 1700 a 1808 (atayaos pola guerra de la Independencia), de 1813 a 1868 (atayaos pol Sexeniu Democráticu, incluyendo la Primer República), de 1874 a 1931 (que dio pasu a la Segunda República y, tres la guerra civil, esta a la Dictadura de Francisco Franco) y dende 1975 hasta l'actualidá.

Ye de la llinia española (Borbón-Anjou), dende onde s'esprende, por casu, la llinia de los gobernantes del Reinu de les Dos Sicilies (Borbón-Dos Sicilies), del Ducáu de Parma (Borbón-Parma) y del Gran Ducáu de Luxemburgu (Borbón-Nassau). Los pretendientes del Imperiu de Brasil (Orleans-Braganza), al igual que los pretendientes orleanistas del Reinu de Francia (Borbón-Orleans), baxen de los Borbones franceses.

Al pie de la llinia francesa (Bourbon), atópense otres cañes estinguíes, como la de los príncipes de Condé (Bourbon-Condé) y la de los príncipes de Conti (Bourbon-Conti), y tamién llinies illexítimes que viven hasta güei, como la de los condes de Busset (Bourbon-Busset) y l'incierta de los rajás de Shergar (Bourbon-Bhopal).

Llista de nobles borbónicos editar

Condes de Clermont editar

 
Escudu de los Borbón-Clermont.

Condes de Colar editar

 
Escudu de los Borbón-Colar.

Condes y Duques de Vendôme editar

 
Escudu de los Borbón-Vendôme.

Condes y Duques de Montpensier editar

 
Escudu de los Borbón-Montpensier.

Príncipes de Dombes editar

 
Escudu del Principáu de Dombes.
 
Escudu de Luis de La Roche-sur-Yon.

Príncipes de La Roche-sur-Yon editar

 
Escudu de Lluis I de Borbón-Condé.

Príncipes de Condé editar

Príncipes de Conti editar

 
Escudu d'Armando de Borbón-Conti.

Reis d'Etruria editar

Reis de Francia y Navarra editar

 
Versión simplificada del escudu d'armes combináu de Francia y Navarra.

El primer rei Borbón de Francia foi Enrique III, rei de Navarra, qu'asumió'l tronu de Francia como Enrique IV. Yera fíu d'Antonio de Borbón, duque de Vendôme y de Xuana III de Navarra. Foi bautizáu católicu, pero profesó la relixón protestante y foi líder de los hugonotes en Francia tres la muerte del so tíu Lluis I de Borbón, príncipe de Condé. La so ascensión al tronu francés diose ante la muerte ensin descendencia del so primu, Enrique III, y tuvo llena de problemes por cuenta de la so relixón.

Pretendientes editar

Pretendientes Legitimistas editar

 
Versión simplificada de les armes de Francia mientres la Restauración, más tarde usada polos pretendientes legitimistas al tronu de Francia.

Pretendientes Orleanistas editar

Soberanos de les cañes menores de la Casa Borbón editar

Reis d'España editar

 
Escusón de la dinastía de Borbón-Anjou, presente nel escudu d'España dende'l reináu de Felipe V.

El primer rei Borbón d'España foi Felipe, duque d'Anjou, qu'asumió'l tronu d'España como Felipe V. Yera fíu de Lluis de Francia, El Gran Delfín y de María Ana de Baviera. Por tanto, yera nietu de Lluis XIV de Francia y de la so esposa María Teresa d'Austria, fía de Felipe IV d'España. La so ascensión al tronu español diose ante la previsible muerte ensin herederos del so tíu güelu Carlos II, qu'anició la Guerra de Socesión española.

Pretendientes Carlistes editar

 
Pabellón español dende'l sieglu XVI al XVIII y bandera militar del Imperiu español, usada más tarde como enseña representativa del carlismu.

Política y hestoria borbónica n'España editar

Los Borbones españoles del sieglu XVIII —Felipe V (1700-1724 y 1724-1746), Lluis I (1724), Fernandu VI (1746-1759), Carlos III (1759-1788) y Carlos IV (1788-1808)— llevaron a cabu una política de fondes reformes en tolos campos col enfotu de asitiar a España nun llugar destacáu ente les potencies europees. Felipe V foi ayudáu primero por conseyeros franceses, relevaos llueu por españoles pertenecientes a la primer xeneración d'ilustraos.

La política dinástica sostenida por Felipe V y la so segunda esposa, Isabel de Farnesio, dio tronos n'Italia a los fíos del matrimoniu, dando orixe a la caña Borbón-Sicilia. Los reinaos de Fernandu VI y Carlos III significaron la plenitú del reformismu.

El desenvolvimientu de l'América española, que les sos posibilidaes económiques entá taben por esplotar na so mayor parte, foi una de les xeres que recibieron más atención.

L'escosamientu de los homes y los programes ilustraos reformistes y l'implicación d'España nos sucesos internacionales causaron una fonda crisis del Estáu y de la dinastía, que llegó al so puntu álgido nel enfrentamientu ente'l rei Carlos IV y el so fíu, el príncipe d'Asturies y futuru Fernandu VII.

La conjura de El Escorial (1807) y el motín d'Aranjuez (1808), promovíos pel círculu de don Fernando contra'l favoritu de los reis, Manuel Godoy, provocaron el derrocamientu de Carlos IV y la proclamación de Fernandu VII. Estes alarmantes muestres de la descomposición de la dinastía asocedíen nuna España ocupada poles tropes de Napoleón I Bonaparte, en que los sos planes figuraba yá'l destronamientu de los Borbones y l'insertamientu d'España na órbita imperial.

El desprestixu de la familia real algamó'l so visu nes abdicaciones de Bayona, poles que Carlos IV y Fernandu VII apurrieron a Bonaparte los sos derechos a la Corona d'España, quien de la mesma los tresfirió al so hermanu José (1808).

Sacante Xosé I (1808-1813), de la Casa de Bonaparte, y de Amadéu I (1870-1873), de la Casa de Saboya, tolos reis y reines d'España de los sieglos XIX y XX pertenecieron a la dinastía borbónica: Fernandu VII (1808-1833), Sabela II (1833-1868), Alfonsu XII (1875-1885), Alfonsu XIII (1886-1931), Xuan Carlos I (1975-2014) (siendo esti unu de los artífices de la transición española a la democracia, posterior al réxime dictatorial del xeneral Francisco Franco) y Felipe VI (2014-presente) (quien asume'l tituló tres l'abdicación del so padre).

Ducáu de Parma editar

 
Bandera del Ducáu de Parma.
 
Escudu del Ducáu de Parma.

El primer duque Borbón de Parma foi Carlos, infante d'España, qu'asumió'l tronu de Parma como Carlos I. Yera fíu de Felipe V d'España y de la so segunda esposa Isabel de Farnesio. La so ascensión al tronu dio ante la reclamación de derechos que Felipe V fixera en nome d'Isabel de Farnesio, ante la súbita muerte del so tíu Antonio Farnesio, que nun tuvo descendencia.

Pretendientes editar

Reis de les Dos Sicilies editar

 
Bandera del Reinu de Nápoles.
 
Escudu del Reinu de les Dos Sicilies.

El primer rei Borbón de Nápoles-Sicilia foi Carlos I, duque de Parma, qu'asumió'l tronu de Nápoles como Carlos VII y el de Sicilia como Carlos V. Yera fíu de Felipe V d'España y de la so segunda esposa Isabel de Farnesio. La so ascensión al tronu dio ante reconquistar del Reinu de Nápoles y Sicilia nel cursu de la Guerra de Socesión Polaca.

Pretendientes editar

Pretendientes de la llinia Española editar

Pretendientes de la llinia Napolitana editar

 
Escudu del Gran Ducáu de Luxemburgu.

Grandes duques de Luxemburgu editar

El primer gran duque Borbón de Luxemburgu foi Félix, duque de Parma, como consorte de la so prima Carlota de Luxemburgu. Yera fíu de Roberto I de Parma y de la so segunda esposa María Antonia de Portugal. Por tanto, yera nietu de Miguel I de Portugal y d'Adelaida de Löwenstein-Wertheim-Rosenberg, al igual que Carlota. Considerar el fundador de la dinastía Borbón-Nassau que xubió al tronu al traviés del so fíu Xuan y que se caltién hasta l'actualidá.

Imperiu de Brasil editar

 
Escudu del Imperiu de Brasil.

El primer príncipe imperial Borbón de Brasil foi Gastón, conde de Eu, como consorte d'Isabel de Brasil. Yera fíu de Luis d'Orleans, duque de Nemours y de Victoria de Saxonia-Coburgu-Kohary. Por tanto, yera nietu de Lluis Felipe I de Francia y de la so esposa María Amelia de Borbón-Dos Sicilies, nieta de Carlos III d'España. Nunca aportó a emperador pos en 1889 foi depuestu Pedru II, padre d'Isabel, por un golpe militar que proclamó la Primer República Brasilana.

Pretendientes editar

Pretendientes de la caña de Vassouras editar

Pretendientes de la caña de Petrópolis editar

Reines y reis consorte editar

Xenealoxía de la Casa de Borbón en Francia editar

 

Líderes de les cases de Borbones editar

Casa de Borbón Territoriu Xefe de la Casa Títulu Consorte Herederu
Borbón Anjou

Pretendiente legitimista al tronu de Francia, Baxa Navarra y Andorra

Lluis XX Alfonso de Borbón-Anjou y Martínez-Bordiú Rei de Francia, Baxa Navarra, Copríncipe d'Andorra y Duque d'Anjou. Margarita Vargas Santaella Luis Duque de Borgoña y Delfín de Francia.
Borbón-Anjou España Felipe VI de Borbón y Grecia Rei d'España Letizia Ortiz Rocasolano Reina consorte d'España Leonor Princesa d'Asturies, Girona, Viana, Duquesa de Montblanc, Condesa de Cervera y Señora de Balaguer.
Borbón-Anjou-Dos Sicilies Sicilia y Nápoles Pedru I de Borbón-Anjou-Dos Sicilies y Borbón-Orleans. Rei de Dos Sicilies, Duque de Calabria y Conde de Caserta. Sofía Landaluce y Melgarejo Jaime Duque de Noto y Capúa
Borbón-Anjou-Dos Sicilies Castro Carlos II de Borbón-Anjou-Dos Sicilies y Chevron-Villet Duque de Castro y Rei de Dos Sicilies Camila Crociani Vesselovsky María Carolina Duquesa de Palermo
Borbón-Anjou-Parma Parma, Piacenza y Guastalla Carlos V Javier de Borbón-Anjou-Parma y Orange-Nassau Duque de Parma, Piacenza, Guastalla y pretendiente carlista al tronu d'España Ana María Baronesa de Weezel Carlos Enrique Duque herederu de Parma y Principe d'Asturies
Borbón-Anjou-Parma-Nassau Luxemburgu Enrique I de Borbón-Anjou-Parma-Nassau y Saxonia-Coburgu-Gotha Gran Duque de Luxemburgu, Duque de Nassau y Príncipe de Parma María Teresa Mestre Batista Guillermo Gran Duque herederu de Luxemburgu
Borbón-Orleans Orleans Enrique VII de Borbón-Orleans y Borbón-Orleans-Braganza Duque d'Orleans y Pretendiente orleanista de Francia Micaela Cousiño y Quiñones de Lleón Xuan Delfín de Francia y Duque de Vendôme.
Borbón-Orleans-Braganza Brasil Lluis I de Borbón-Orleans-Braganza y Wittelsbach Emperador de Brasil Bernardo Príncipe imperial de Brasil
Borbón-Bhopal Shergar Baltasar II Napoleón de Borbón-Bhopal Rajá de Shergar Elisha Pacheco Federico Príncipe herederu de Shergar

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Casa d'Austria
Casa reinante n'España, con Felipe V
(I vegada)

1700-1808
Socesor:
Casa de Bonaparte
Predecesor:
Casa de Bonaparte
Casa reinante n'España, con Fernandu VII
(II vegada)

1813-1868
Socesor:
Sexeniu Democráticu
Predecesor:
Primer República
Casa reinante n'España, con Alfonsu XII
(III vegada)

1875-1931
Socesor:
Segunda República
Predecesor:
Réxime de Franco
Casa reinante n'España, con Xuan Carlos I
(IV vegada)

1975 - actualidá
Socesor:
-