Bienservida

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Bienservida ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Bienservida
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Partíu xudicial Alcaraz
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Bienservida (es) Traducir Francisco Javier Algaba Montañés
Nome oficial Bienservida (es)[1]
Códigu postal 02360
Xeografía
Coordenaes 38°30′57″N 2°36′41″W / 38.5157°N 2.6114°O / 38.5157; -2.6114
Bienservida alcuéntrase n'España
Bienservida
Bienservida
Bienservida (España)
Superficie 90.73 km²
Altitú 90,73 m
Llenda con Montiel, Alcaraz, Villapalacios, Salobre, Villaverde de Guadalimar, Siles y Villarrodrigo
Demografía
Población 567 hab. (2023)
- 326 homes (2019)

- 277 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.15% de provincia d'Albacete
0.03% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 6,25 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
bienservida.net
Cambiar los datos en Wikidata

Atopar a 110 km de la capital provincial. En 2017 cuntaba con 615 habitantes, según datos del INE.

Al pie de les llocalidaes de Villapalacios, Riópar, Villaverde de Guadalimar y Cotillas, forma parte del Señoríu de les Cinco Villes, subcomarca histórica dientro de la mesma Sierra d'Alcaraz.

Historia editar

Prehistoria editar

Los oríxenes de Bienservida remontar a la Prehistoria, amuesa d'ello ye la cantidá de restos arqueolóxicos atopaos na zona, sobremanera pela redolada de Cuetu Vico y Turruchel. Restos como ferramientes de xiles pertenecientes al Paleolíticu y hachos llamaos tamién piedres de rayu del Neolíticu que s'atopen anguaño nel Muséu Arqueolóxicu d'Albacete.

La civilización íbera destacó con gran cantidá de restos arqueolóxicos atopaos, siendo la pieza más relevante'l Lleón de Bienservida. Fecháu a finales del sieglu VI e.C. , ta talláu en piedra arenisca, de pies y sobre una base gruesa coles pates xuntes carente de cola y con una cabeza redonda con abondosa melena. Ente les sos pates delanteres acovez una cabeza humana de frente estrecha, ñariz ancha, un gruesu bigote y una melena tan abondosa que se confunde coles sos grandes barbes.

Según interpreta T. Chapa siguiendo los estudios de F. Benoit, considérase el lleón de Bienservida reflexu de la corriente funeraria helénica que llega a les costes occidentales onde l'animal ye proteutor del difuntu y portador de la so alma. Otra esplicación tamién d'orixe oriental ye que l'animal ye'l guardián del sepulcru y vixilante del suañu del difuntu.

Antigüedá y Edá Media editar

Pola so situación fronteriza y como nel restu de la península ibérica siguieron pasando les civilizaciones qu'invadíen la mesma dexando, caúna, restos de les sos cultures. Siendo exemplu d'ello les monedes cartaxineses y romanes que s'atoparon pela zona. Amás los árabes dexaron una torre de vigía la cual atópase anguaño bien deteriorada, y que dacuando se noma como el castiellu de Bienservida.

Sicasí la hestoria de Bienservida empieza a tar más documentada a partir del añu 1213 por referencies amestaes a Alcaraz y la so contorna, yá que por esti tiempu Bienservida yera aldega d'Alcaraz.

Ente los años 1400 y 1410 Bienservida ye declarada "Villa", sicasí, nun algamar la total autonomía pos los impuestos inda los recaldaba Alcaraz.

En 1434 don Rodrigo Manrique, Conde de Paredes, tres importantes victories contra los moros, consigue Huéscar pa la Corona. El 20 d'avientu de 1436, Xuan II, como pagu, fai una concesión real a don Rodrigo:

"Poro, pola presente vos fago mercé por xuro de heredat para siempre xamás, de los los mios llugares llamaos Cenilla, y Matilla y el Pozu, y el Robledillo, y el Balazot, cola xusticia y xurisdicción civil y criminal y pixín y misto imperiu, y penes y caloñes, y ventes, y pechos, y derechos".

Por esti tiempu supónse que tamién Bienservida y Villaverde de Guadalimar pasaron a formar parte del señoríu del Conde de Paredes, que más palantre, dempués de vender parte de les sos posesiones, formaríen xunto a Villapalacios, Riópar y Cotillas el Señoríu de les Cinco Villes.[2]

Edá Moderna editar

Los Cinco Villes pertenecieron a los Condes de Paredes hasta la crisis xeneral del sieglu XVIII, onde les propiedaes y l'economía d'éstos yeren tan escases que, col consentimientu de la Corona, vendieron Los Cinco Villes al Conde de Navas d'Amores.

Edá Contemporánea editar

El 6 d'agostu de 1811, cola llei de desamortización de les Cortes de Cádiz van sumir los Señoríos.

A finales del sieglu XVIII la contorna de la Sierra del Segura vivió una grave crisis social y económica. El 31 de xineru de 1748, al traviés d'una Ordenanza de Montes, foi creada la Provincia Marítima de Segura de la Sierra como parte de los montes de la marina. La madera estrayida d'esta provincia yera tresllada hasta Cartaxena, la parte correspondiente al Segura, y a Cádiz al traviés del Guadalquivir, siendo aprovecháu'l so usu principalmente pa la construcción de navíos de guerra.

La creación d'esta Provincia Marítima fizo que gran parte de los habitantes de la Sierra del Segura vivieren una mala situación económica y social. Munchos vecinos contraíen importantes deldes, y dalgunos tuvieron qu'optar pol contrabandu o'l lladroniciu pa subsistir. La principal causa d'esto foi una inxusta llei que declaraba la zona como Provincia Marítima.

Esta Provincia Marítima foi estudiada fundamentalmente por Emilio de la Cruz Aguilar y por Jesús Cobo de Guzmán y Llechuga anque otros investigadores averáronse a ella como ye'l casu de José Patriciu Merín Navarro. La creación de la Provincia Marítima vieno desaniciar la necesidá de madera per parte de l'Armada, sobremanera nun momentu nel que los montes cercanos a los arsenales fueren intensamente esplotaos.

Por cuenta de la so gran estensión taba entamada nunes subdelegaciones, un ministeriu allugáu en Segura de la Sierra y un tribunal con sede en Orcera. Esta estructura, na que s'incluyía l'establecimientu de xurisdicción propia, caltener hasta la so eliminación en 1836 con unos efeutos bastantes más gafíos de lo que puede paecer a la primer vista. Como apuntó Emilio de la Cruz, "l'establecimientu de la xurisdicción produció un duru choque cola xurisdicción ordinaria" (Cruz, 1981, páxina 67). Non tolos conceyos aceptaron d'acordies estes circunstancies dando orixe a pleitos y a disposiciones llegales col fin de controlar la situación. Ante esto la respuesta popular foi la de provocar quemes y negase a acatar estes condiciones con cuenta de perxudicar a la Marina en tolo posible, d'ende que nel documentu fecháu en 1781 dígase: "que por nengún casu pártense nin rumbren a estraños los terrenes que se quemar mal por aciu nos montes de la mesma provincia".

Na mesma llinia tenemos una intromisión de la villa de Yeste nes competencies del Ministeriu de Marina de Segura de la Sierra al arrogarse la capacidá d'emitir llicencies de curtia y na xurisdicción de Marina.

Idáñez d'Aguilar reprodució un testu nel que podemos ver la protesta al Rei de los vecinos de Bienservida quexándose de l'actitú del Ministeriu de Marina al respective de los sos montes. Na carta, fechada'l 10 de xunu de 1780 nella denuncien al Rei la dificultá que tienen d'alimentar los sos ganaos al ser un añu de seca y l'imposibilidá de prauticar l'esgamoto nos montes al tar prohibíu poles Ordenances de Marina siendo el resultáu la muerte de ganáu y la penuria económica de munches families. La rixidez qu'amosó mientres la so actuación el Ministeriu de Marina, esplica'l descontentu de munches villes y los sos moradores.

Puede sirvir d'exemplu un documentu onde vemos como s'ordenar dende'l Ministeriu l'embargu del únicu bien que tenía Antonio García Soria, una pollina, por cuenta de una delda que tenía col Ministeriu. La estructura plurijurisdiccional que se daba na dómina, complicaba entá más les coses, sobremanera nos territorios d'Ordes, onde esistía una xurisdicción específica pa los sos vasallos. Pal casu de la Sierra de Segura, esto entraría en conflictu col fueru y coles Ordenances de 1580 al atribuyise'l Ministeriu competencies qu'hasta entós tuvieren en manes de les villes y los llugares. Emilio de la Cruz Aguilar, conclúi qu'esti procesu supunxo un cambéu de la forma de vida tradicional y del aprovechamientu de los recursos del monte qu'habíen veníu esfrutando los serranos hasta esi momentu y que venía recoyíu nes citaes Ordenances. Por eso ye interesante la idea del autor al rellacionar estos cambeos cola apaición de les quemes forestales como forma de protesta ante la situación qu'estableciera la Marina.

Al pie de estos documentos qu'amuesen los conflictos surdíos ente'l Ministeriu de Marina y los habitantes de la Sierra atopamos un documentu interesáu, sobre que'l so protagonista apaecen delles referencies. Trátase d'una carta na qu'apaez la fase de pruebes d'un nuevu modelu de chalana pal tresporte de madera inventada por Timoteo Roch. Esti fechu apaez recoyíu na obra de Juan de la Cruz Martínez y nel Espediente de Tomás Muñoz (1811) y ye recoyíu de la mesma por Emilio de la Cruz, por cuenta de una contradicción ente dambos autores, una y bones el primeru sostién que la travesía realizar pol Guadiana Menor y el segundu, que se realiza al traviés del Guadalquivir.

En 1850 Pascual Madoz publica'l Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar d'onde empezamos a conocer más detalles d'esti conceyu:

"Dientro d'él atopen delles fontes de bones agües, una ermita (La Natividá de Ntra. Sra.); la deh de la fiesta con 4 cortixos que lleven el so nome, la de Carboneres colos cortixos del puertu y quemáu; la de Saornil colos de San Blas, Sandoval, Romero y Garriga; la de Cuartu Nuevu col tituláu Casa del Ríu, a que les sos redoma hai unos balos nel sitiu de Monota, bien eficaces pa curar [...] "

"Tien 190 cases, la del conceyu, cárcel, una torre de vigía, que se diz foi obra de moros; una fonte con pilastra metanes la plaza; una escuela d'instrucción primaria allegada por 50 alumnos. La deh. De Fuencaliente con un colmenar y otros baños que producen bonu efeutos nos dolores y reumes, y sobremanera nes clorosis y opilaciones, y en sitiu de vega los cortixos llamaos Nuevu, Casa de la Morena, Casa del Venceyu, Casa de Campes, y Casa de Albares..."

De la torre mentada por Pascual Madoz apenes queda de pies un cachu de paré onde s'amuesen unos buecos paecíos a troneres para arcabuces o lombardes qu'utilizaren sieglos tras los moros.[3]

Lleenda del nome de Bienservida editar

 
Vista xeneral de la Ilesia de San Bartolomé de la llocalidá de Bienservida (Albacete)

Esiste una lleenda sobre la procedencia del nome del conceyu: la Condesa de Paredes nel sieglu XVI visitar y pagó el retablu de la ilesia de San Bartolomé, porque asemeyáu gastu, tamaña xoya, solo podía pagar una persona de bien de dineru, qu'habitara nestes tierres. Ella non solo vivió nestes tierres, sinón que tuvo bien estimada del bon tratu de les xentes d'aquella villa. Tal ye asina que-y dio'l nome a la villa, como Bienservida, la bien sirvida.

Patrimoniu editar

 
Detalle d'una de les puertes de la ilesia parroquial de San Bartolomé de Bienservida.

La ilesia parroquial de Bartolomé l'Apóstol foi declarada Bien d'Interés Cultural el 1 de febreru de 1991, col númberu d'identificación dau pol Ministeriu de Cultura d'España: RI-51-0007025, col títulu de monumentu históricu-artísticu, especialmente pol so retablu.

El templu ye una construcción del sieglu XV.[ensin referencies] Xunto cola nave principal había unes naves llaterales, pero solo caltuviéronse la capiya de la Virxe de Turruchel, que la so devoción y hestoria merecen una atención especial, y la capiya del Santísimu.

La nuesa Señora del Turruchel editar

Nuesa Señora del Turruchel tien el so orixe xunto cola fundación del pueblu. Según la tradición, un día de xineru, mientres un llabrador taba trabayando, vio zarapicar el so aráu y a les sos mules axorizaes. Ésti pidió ayuda a un compañeru, y ente los dos llograron sacar lo que al aráu faía zarapicar. Trátase d'una imaxe de la Virxe d'estilu bizantín, vistida d'azul y col Neñu vistíu de colloráu que sostenía un ramu de roses.

La Virxe faló-yos y díxo-yos que quería ser patrona de Bienservida y dexó-yos una rosa de les que llevaba'l Neñu como testimoniu por que los creyeren. Pero aquelles tierres pertenecíen al términu d'Alcaraz y los habitantes d'aquella ciudá reclamaben la posesión de la imaxe. Cuando éstos tresportar a los sos dominios, la imaxe sumía y volvía de nuevu al so llugar d'orixe. Asina que decidieron dexala ellí.

Ye entós que los fíos de Bienservida llevantaron una ermita onde poder honrar a la so patrona. El tercer domingu de mayu llevar en romería al santuariu, y ellí permanez hasta'l mes d'agostu.

Cunten qu'un Alcalde, al que-y paecía que la imaxe yera pequeña, mandar degollar pa faela más alta y más bella. La cabeza degollada tuvo en poder d'una familia de Bienservida, que nun quixo apurrila a pesar de los requerimientos de les autoridaes.

La imaxe, pol intre del tiempu, deterioróse y hubo de ser restaurada. Anque yá nun apaeció col Neñu, pero sí cola rosa que porta na so cintura.

Tamién sufrió daños na Guerra Civil, na cual foi quemada. Sicasí, foi regalada otra imaxe al pueblu por un capitán de la Guardia Civil, como promesa polos favores recibíos mientres la citada guerra.

Ente les promeses feches pola Virxe, ta la de qu'a nengún de los fíos de Bienservida asocedería-y desgracia dalguna por causa de nube.[4]

Ermita de Turruchel editar

La ermita de Turruchel atopar a unos 6 quilómetros del cascu urbanu, al otru llau de la carretera N-322. Llegar pela carretera de Albaladejo, una vegada travesada la carretera nacional tómase un camín y a escasos metros ta la ermita.

Bibliografía editar

  • Asociación d'Ames de Casa de San Bartolomé (A.A.C): información suministrada pa esti artículu y que puede atopase nel so llibru "Bienservida Escoyetes".

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Vilar y Pascual, Luis; Vilar Psayla, Juan José. Diccionariu históricu, xenealóxicu y heráldicu de les families pernomaes... Madrid: Sánchez, 1864, v. 7, páxina 369. Yera señor de les villes de Cenilla, Cartiya, El Pozu Robledillo, Balazat, Bienservida, La Parrilla, Belmontejo, Cardenona, Villanueva del Rebollar, Vega de Doña Olimpa, Albalá y Santillán.
  3. Historia de Bienservida.
  4. Historia de La nuesa Señora del Turruchel.

Enllaces esternos editar