Blanca Portillo

actriz española

Blanca Portillo Martínez de Velasco (15 de xunu de 1963Madrid) ye una actriz, productora y direutora española.

Blanca Portillo
Vida
Nacimientu Madrid15 de xunu de 1963[1] (60 años)
Nacionalidá España
Estudios
Estudios Real Escuela Superior d'Arte Dramáticu
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu actriz de teatruactriz de cine
Premios
Nominaciones
IMDb nm0692391
Cambiar los datos en Wikidata
Blanca Portillo

Biografía editar

Nació en Madrid, ciudá na qu'empezó a apuntase a pequeñes producciones amateurs de teatru. Pa faer realidá'l so deséu de convertise n'actriz, Blanca Portillo matricular na RESAD, onde se graduó n'Arte Dramático. Col títulu na mano consigue papeles en funciones como Bodes de sangre (1984), El mal de la mocedá (1985), Lope de Aguirre, traidor (1988), Marat-Sade (1992) o Les troyanes (1993). Ente elles destacó'l so doble papel de Cuentu d'iviernu (1992), na qu'encarnó a: 1) Una reina que morría de pena tres trate acusada inxustamente d'adulteriu y carecer la muerte del so primer fíu. 2) La fía d'ésta que viviera mientres años creyéndose una llabradora y que llograba restablecer l'harmonía na tierra.

En 1994 protagonizó al llau de Joaquín Kremel la obra de David Mamet, Oleanna, na qu'encarnó a Carol, una estudiante que reclamaba una mayor nota al so profesor quien-y otorgaba sobresaliente. Portillo tenía d'interpretar a un personaxe que la so perceición sobre él mesmu varia en cada actu, de tal manera que l'espectador dexaba de ver nella a una víctima acosada por un abusu de poder p'apreciala como una arribista que nun se para ante nada pa xubir pasos.

Concluyida la función, Portillo participó n'obres teatrales como Una bala perdida (1995), L'embruxáu (1995), Terror y miseria del Tercer Reich (1995), Muyeres frente al espeyu (1996), y Un fénix demasiáu frecuente (1997). Ente medies debutó nel cine con Ente coloraes.

A esti títulu sumóse-y El color de las nubes (1997), na qu'encarnó a una madre divorciada que desoyía al so fíu. El papel valió-y una candidatura al Premiu Goya a la meyor actriz revelación y a los premios de la Unión d'Actores, en que la so edición recibió'l gallardón a la meyor actriz secundaria pola obra teatral Eslavos, una reflexón sobre'l final de sieglu y la cayida del réxime comunista na XRSS.

A pesar del ésitu nel cine y del premiu llográu, Blanca Portillo tornó a los escenarios con Madre, el drama padre (1998) -basada nel testu d'Enrique Jardiel Poncela- y Nun hai burlles pal amor (1998). Paralelamente debutó na direición teatral con Hai amores que falen (1997) y Shakespeare a cachos (1999).

Al añu siguiente Luis San Narciso fichar pa la serie de televisión 7 vidas, onde interpretó a Carlota, una peluquera insegura pero de la mesma afeutiva y racional que se casaba con un taberneru (Gonzalo: Gonzalo de Castro) al que pretendía educar y que la so rellación enturbiar en principiu ante la negativa d'él a tener fíos -y que terminó aceptando por cuenta de un embaranzu inesperáu-, y poles enganíes d'esplorar una nueva rellación con otru home. Blanca sumar a tol repartu nel movimientu del Non a la guerra en 2003, el mesmu añu en que punxo voz en castellán a unu de los personaxes del filme d'animación Finding Nemo.

L'actriz compaxinó'l rodaxe de la serie col so trabayu n'obres de teatru como El matrimoniu de Boston, El suañu d'una nueche de branu (2002), Desnortiaos (2003) y Como nes meyores families (2003) onde coincidió con bona parte de los sos compañeros de televisión. Nella encarnaba a Yolanda, una muyer casada que "tenía fríu" na so rellación conxugal con Philippe y ante el mundu. Gracies a dichu papel l'actriz llogró una candidatura al Fotogrames de Plata y el premiu de la Unión d'Actores. A la fin del añu dirixó la obra Desnortiaos (2003).

En 2004 decidió abandonar la serie pa entamar un proyeutu teatral n'Arxentina tituláu La fía del aire, basada nun testu de Calderón de la Barca. Nella interpretó a Semíramis, la reina de Babilonia, un monarca que desafiaba al so destín exerciendo'l so poder. L'actriz compaxinó la obra col rodaxe del filme Elsa y Fred (2005), na qu'encarnó a una muyer que s'oponía a la rellación ente'l so proxenitor y una vieya de la so mesma edá.

Al tornar a España escenificó la obra en Madrid y decidió interpretar a un home -más concretamente a un inquisidor del sieglu XVII- nel filme Alatriste (2005), basada na novela d'Arturo Pérez-Reverte. Tosquilóse'l pelo pa encarar el so papel. La Unión d'Actores concedió-y un tercer premiu a la meyor actriz de teatru.

Compaxinó esti trabayu cola so participación nuna obra de teatru del coleutivu Animalario titulada Hamelin, inspirada nel casu de pederastia del barriu del Raval de Barcelona que fizo perder el pesu políticu a una asociación de vecinos en clara oposición a los planes urbanísticos del conceyu. El direutor de la función, Andrés Lima, declaraba que'l so principal interés yera denunciar la perversión na educación de los neños.

Más apocayá Pedro Almodóvar llamar pa interpretar a la vecina de Chus Lampreave na película Volver (2006) na qu'interpretó a Agustina, una muyer del pueblu que busca a la so madre y a la que-y detecten un cáncer. Un ser solitariu -tan austeru hasta llevar la cabeza rasurada- en que los sos últimos díes atopa'l ciñu de les sos antigües vecines y que la venceyaben de nuevu col repertoriu de muyer decidida con iniciativa propia.

Concluyíu esti trabayu fichó pa Los fantasmas de Goya, dirixida por Miloš Forman, na qu'encarnó a la reina María Lluisa de Parma.

En 2006 dirixó la obra de teatru Siglo XX... que estás en los cielos, que narraba la esperiencia nel llimbu de dos nuevos que morrieron ensin algamar el trenta -un milicianu republicanu y una drogadicta que cayó abrasada en plena movida madrilana", la hestoria de dos guerres perdíes, una llibrada por que esos mozos "nun vivieren peor" y otra fruta de la falta d'ideales y la sobredosis d'escepticismu. La puesta n'escena riquía un únicu escenariu (un cuadriláteru), les lluces apagaes (que torgaben ver la cara de los actores: Roberto Enríquez, Silvia Abascal, Ricardo Gómez y Santiago Crespo) y la filtración nel escenariu de golores qu'unviaben a los llugares aludíos pol testu... Ente la puesta en marcha del proyeutu y l'entamu de la xira, Blanca Portillo aportó a apaecer nel capítulu 200 de 7 vidas, onde se realcontró colos sos antiguos compañeros de repartu (Amparo Baró, Eva Santolaria, Carmen Machi, Toni Cantó, Florentino Fernández, Santi Millán, Gonzalo De Castro) y xuníase a los nuevos (Leandro Rivera, Yolanda Ramos y Cristina Peña).

Cuando la obra dexó de representase en Madrid, nel Teatru Español, Blanca viaxó al Festival de Cannes 2006 pa promocionar Volver. Ellí recibiría xunto a Penélope Cruz, Chus Lampreave, Yohana Cobo, Carmen Maura, y Lola Dueñas el premiu a la meyor actuación.

Dos meses dempués Gracia Querejeta ufiertó-y el so primer papel protagonista en cine en Siete meses (de billar francés) na qu'incorporó a l'amante del dueñu d'un negociu de billar, una muyer de fuerte calter que la so madre interpretó Amparo Baró. En teatru estrenó Afterplay, según un testu de Brian Friel qu'especulaba sobre un alcuentru ente los personaxes de Tíu Vania y Trés hermanes. Na función l'actriz encarnó a Sonya, quien dende la muerte del so tíu nun llogró adquirir inda una propiedá privada y sigue engabitada al Doctor Astrov, con quien apenes caltién esporádiques rellaciones sexuales que vuelven acentuar la so soledá y sufrimientu.

El 18 d'avientu faíase pública la so candidatura a los Premios Goya xunto a les sos compañeres de repartu Lola Dueñas y Carmen Maura; contra les cualos competiría p'alzase col gallardón correspondiente del Círculu d'Escritores Cinematográficos y el de la Unión d'Actores. Finalmente ganó'l gallardón de la Unión d'Actores, perdiendo los otros dos gallardones en beneficiu de Carmen Maura.

En mayu encabezó xunto con Susi Sánchez y Celso Bugallo el repartu de Muyeres suañaron caballos, na qu'interpretó a Ulryka, una fotógrafa pragmática que caltién una rellación inestable col so home (Ginés García Millán), carauterizada pola violencia verbal y física.

Al concluyir la función, incorporar a los ensayos de Barrocu, adautación de Dangerous Liaisons, na que trabayó xunto a Chema Lleón y Asier Etxeandía. Compaxinó esti trabayu cola so incorporación a Cuéntame cómo pasó, onde dio vida a una profesora universitaria feminista. En cine robló contratu pa narrar la hestoria d'unes recluyíes que fundaron en presidiu la so propia compañía de teatru. Susi Sánchez, Candela Peña, Verónica Echegui, Natalia Mateo completaron la repartida. Coles mesmes alzábase cola Concha de Plata a la meyor actriz nel Festival de Cine de San Sebastián según dos tales candidatures a los Premios Goya como al Círculu d'Escritores Cinematográficos. Los sos trabayos teatrales merecen tamién menciones a los Max (por Muyeres suañaron caballos) y a la Unión d'Actores (por Barrocu).

En xineru de 2009 estrenóse la serie pa Telecinco, Acusaos, na qu'interpreta a la xueza Rosa Ballester. Nesta ocasión, volvió trabayar con Silvia Abascal y con José Coronado. En marzu del mesmu añu, estrenábase'l so siguiente trabayu con Pedro Almodóvar: Los abrazos rotos, rodáu a mediaos del añu anterior.

En xineru de 2010, Telecinco estrena Las mil caras de Blanca Portillo un reportaxe nel que l'actriz repasa la so trayeutoria artística y fai balance de la so carrera; y a finales d'esi mesmu añu dar a conocer que l'actriz asumía'l cargu de direutora del Festival de Mérida en sustitución de Francisco Suárez.[9] En 2011, poner so la direición de la obra teatral L'avería, que taba protagonizada por: Emma Suárez, José Luis García Pérez, Asier Etxeandia, Daniel Grao, José Luis Torrijo y Fernando Sotu, na que Blanca sustituyó en delles ocasiones a Daniel Grao y mientres les últimes funciones a Emma Suárez. Tamién rodó so les órdenes d'Álex de la Iglesia La chispa de la vida. En 2012, grabó ente Galicia y Cataluña, La visitadora de cárceles, dirixida por Laura Mañá.

En 2012 estrenóse una adautación de La vida ye suañu, de Calderón de la Barca, dirixida por Helena Pimenta y que s'estrenó nel Festival de Almagro. Nella Blanca Portillo interpreta a Segismundo. Esi añu ganó'l Premiu Max a la meyor direición d'escena por L'avería, y el Premiu Nacional de Teatru por "la so valentía al asumir nuevos retos escénicos y la so defensa del teatru como compromisu cola sociedá".[10]

En 2013 estrenar en Telecinco la tv-movie Neños robaos, dirixida por Salvador Calvo, onde interpretó a Sor Eulalia, una revesosa relixosa.

En 2014, ponse al frente del repartu de la obra de teatru Testamentu de María, del escritor Colm Tóibín y dirixida por Agustín Villaronga

Dende xunetu de 2014 y hasta agostu de 2015, dio vida a Mariana na serie Chiringu de Pepe de Telecinco.

En payares de 2014, dirixó nel Teatru Calderón de Valladolid una adautación de Don Juan Tenorio realizada por Juan Mayorga ya interpretada pola Compañía Nacional.[11] Nos cartelos figuró de José Zorrilla, magar con importantes cortes y agregos que causaron crítiques desfavorables,[12][13][14] llegando dalgún mediu a falar de cargase'l Tenorio.[15] Tres l'estrenu en Valladolid, el montaxe presentar en Madrid, Sevilla y el Festival de Teatru de Almagro, pero nun tornó a la ciudá que guardó l'estrenu. Un añu más tarde poles mesmes feches, el Teatru Zorrilla de Valladolid presentó un nuevu montaxe debíu al dramaturgu Carlos Burguillo.[16]

En 2015 empezó y mientres 2016 siguió rodando la serie Sé quien yes, de Telecinco. Finalmente la serie foi emitida en 2017 y dio vida a Alicia Castro.[ensin referencies]

En 2017 debutó como presentadora de televisión nel programa Elles, de La 1 de TVE.[17]

Teatru editar

Como actriz

Como direutora

Televisión editar

Series editar

Series de televisión
Añu Títulu Personaxe Cadena Notes
1991 - 1992 Cróniques urbanes Laura La 2 2 episodios
1996 La otra familia Estefanía Telemadrid 1 episodiu
1997 La casa de los líos Cuca Antena 3 1 episodiu
1997 - 1998 Médico de familia Vicky Telecinco 2 episodios
1998 Más que amigos Silvia Telecinco 1 episodiu
Periodistas Irene Telecinco 1 episodiu
Compañeros Marga Antena 3 2 episodios
1999 - 2006 7 vidas Carlota Pérez Telecinco 156 episodios
2002 Un paso adelante Rilaura Ruiz Antena 3 1 episodiu
2007 - 2008 Cuéntame cómo pasó Begoña La 1 9 episodios
2009 - 2010 Acusaos Rosa Ballester Telecinco 26 episodios
2012 Frágiles Mónica Telecinco 1 episodiu
Hospital Central Alba Telecinco 2 episodios
Concepción Arenal, la visitadora de cárceles Concepción Arenal La 1 TV-Movie
2013 Neños robaos Sor Eulalia Telecinco 2 episodios
2014 Cuéntame un cuento Sara Morgade (Bruxa) Antena 3 1 episodiu
2014 - 2016 El chiringuito de Pepe Mariana Masianet Alonso Telecinco 26 episodios
2016 Web Therapy Patricia Navas #0 1 episodiu
2017 Sé quién eres Alicia Castro Telecinco 16 episodios

Programes editar

Cine editar

Añu Película Direutor
2016 Secuestro Mar Targarona
2011 La chispa de la vida Álex de la Iglesia
2009 Los abrazos rotos Pedro Almodóvar
2007 Siete mesas de billar francés Gracia Querejeta
2006 Alatriste Agustín Díaz Yanes
2006 Volver Pedro Almodóvar
2006 Los fantasmas de Goya Miloš Forman
2005 Elsa y Fred Marcos Carnevale
2003 Finding Nemo (voz) Andrew Stanton y Lee Unkrich
2001 Solo mio Javier Balaguer
1997 El color de las nubes Mario Camus
1996 El perro del hortelano Pilar Miró
1995 Ente coloraes Azucena Rodríguez

Premios y candidatures editar

Festival Internacional de Cine de Cannes

Añu Categoría Película Resultáu
2006 Meyor actriz (en xunto col restu d'actrices) Volver Ganadora

Festival Internacional de Cine de San Sebastián

Añu Categoría Película Resultáu
2007 Concha de Plata a la meyor actriz Siete mesas de billar francés Ganadora

Premios Goya

Añu Categoría Película Resultáu
2007 Meyor interpretación femenina protagonista Siete mesas de billar francés Nomada
2006 Meyor interpretación femenina de repartu Volver Nomada
1997 Meyor actriz revelación El color de las nubes Nomada

Fotogrames de Plata

Añu Categoría Película/Serie/Montaxe Resultáu
2014 Meyor actriz de teatru Testamentu de María Nomada
2012 Meyor actriz de teatru La vida ye suañu Ganadora
2009 Meyor actriz de cine Los abrazos rotos Nomada
2008 Meyor actriz de teatru Barrocu Nomada
2007 Meyor actriz de cine Siete mesas de billar francés Nomada
2003 Meyor actriz de teatru Como nes meyores families Nomada
2001 Meyor actriz de televisión 7 vidas Semifinalista
Meyor actriz de teatru Madre, el drama padre Semifinalista

Premios de la Unión d'Actores

Añu Categoría Película/Serie/Montaxe Resultáu
2013 Meyor actriz protagonista de televisión Neños robaos Nomada
2012 Meyor actriz protagonista de teatru La vida ye suañu Ganadora
2009 Meyor actriz secundaria de cine Los abrazos rotos Nomada
Meyor actriz protagonista de televisión Acusaos Nomada
2007 Meyor actriz protagonista de teatru Barrocu Nomada
2006 Meyor actriz secundaria de cine Volver Ganadora
2004 Meyor actriz protagonista de teatru La fía del aire Ganadora
2003 Meyor actriz secundaria de teatru Como nes meyores families Ganadora
2002 Meyor actriz protagonista de televisión 7 vidas Nomada
2000 Premiu Unión d'Actores a la meyor interpretación protagonista de televisión Meyor interpretación protagonista de televisión 7 vidas Ganadora
1997 Meyor interpretación de repartu de cine El color de las nubes Nomada
Premiu Unión d'Actores a la meyor interpretación secundaria de teatru Meyor interpretación secundaria de teatru Eslavos Ganadora

Círculu d'Escritores Cinematográficos[18]

Añu Categoría Película Resultáu
2009 Meyor actriz secundaria Los abrazos rotos Nomada
2007 Meyor actriz Siete mesas de billar francés Nomada
2006 Meyor actriz secundaria Volver Nomada
Premios Feroz
Añu Categoría Película Resultáu
2017 Meyor actriz protagonista d'una serie Sé quien yes Nomada


Premios Max

Añu Categoría Película Resultáu
2015 Meyor actriz protagonista El testamentu de María Ganadora
2012 Meyor direutor L'avería Ganadora
2009 Meyor actriz protagonista Hamlet Ganadora
2008 Meyor actriz protagonista Barrocu Nomada
2007 Meyor actriz protagonista Muyeres suañaron caballos Nomada
2004 Meyor actriz de repartu Como nes meyores families Ganadora
2002 Meyor actriz protagonista Madre, el drama padre Ganadora

Premios Mestre Mateo

Añu Categoría Película Resultáu
2012 Meyor interpretación femenina protagonista Concepción Arenal, la visitadora de cárceles Nomada

Premiu EÑE del cine español

Añu Categoría Película Resultáu
2007 Meyor interpretación femenina de repartu Siete mesas de billar francés Ganadora
2006 Meyor interpretación femenina de repartu Volver Ganadora

Premios Ercilla

Añu Categoría Película Resultáu
2008 Meyor intérprete femenina El monte rusu Nomada
2007 Meyor intérprete femenina Afterplay Ganadora

Premiu Chivo Telón

Añu Categoría Película Resultáu
2005 Meyor intérprete dramáticu veteranu Hamelin Ganadora

Premiu Micrófono d'Oru

Añu Categoría Película Resultáu
2007 Apartáu Cinematográficu Siete mesas de billar francés Ganadora

Premios Mayte de Teatru

Añu Categoría Película/Serie Resultáu
2010 Meyor interpretación teatral Hamlet Nomada
2009 Meyor interpretación teatral Barrocu Nomada
2007 Meyor interpretación teatral Muyeres suañaron caballos Nomada

Premios Mayte de Teatru de Cantabria

Añu Categoría Película Resultáu
2009 Actuación teatral Barrocu Nomada
2008 Actuación teatral After play Ganadora

Premios de Teatro Miguel Mihura de la SGAE

Añu Categoría Película Resultáu
2004 Llabor artísticu d'una actriz na interpretación de la obra de dalgún autor español La fía del aire Ganadora

Premiu Güeyu Críticu de Teatru

Añu Categoría Película Resultáu
1998 Meyor interpretación teatral Nun hai burlles col amor Ganadora
1997 Meyor interpretación teatral Nun hai burlles col amor Ganadora

Los otros finalistes fueron Albert Boadella, Alberto San Juan, Federico Luppi, Carlos Hipólito, Núria Espert, José Luis Gómez, Lluís Homar, Juan Echanove, José Sacristán, Helena Pimenta y José Carlos Plaza.[19]

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Internet Movie Database. Identificador IMDb: nm0692391. Data de consulta: 15 ochobre 2015. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Afirmao en: CONOR.SI. Identificador CONOR.SI: 179121251.
  3. URL de la referencia: https://www.artezblai.com/siete-estrenos-absolutos-en-la-xv-edicion-de-clasicos-en-alcala/.
  4. URL de la referencia: http://www.filmdreams.net/2022/02/medallas-del-circulo-de-escritores.html. Data de consulta: 13 febreru 2022.
  5. URL de la referencia: https://www.premiojosemariaforque.com/JMF_EDICIONACTUAL.asp. Data de consulta: 15 febreru 2022.
  6. URL de la referencia: https://www.elmundo.es/cultura/premios-goya/2022/02/12/620804d5e4d4d88f6e8b4593.html. Data de consulta: 16 febreru 2022.
  7. URL de la referencia: https://www.informadoresdecine.es/ix-premios-feroz/. Data de consulta: 7 febreru 2022.
  8. URL de la referencia: https://www.academiatv.es/la-academia-de-television-anuncia-los-profesionales-y-programas-finalistas-a-los-premiosiris-2022/. Data de consulta: 13 xunetu 2022.
  9. elmundo.es Blanca Portillo va dirixir la próxima edición del Festival de Mérida
  10. Blanca Portillo gana'l Premiu Nacional de Teatru 2012
  11. http://www.donjuan2014.com/
  12. https://www.elmundo.es/cultura/2015/01/09/54ae8316y2704y0f078b4583.html
  13. https://cultura.elpais.com/cultura/2015/01/08/actualidad/1420738330_388704.html
  14. http://www.culturamas.es/blog/2015/01/11/desafortunáu-combate-de-blanca-portillo-contra-don-juan-tenorio
  15. http://vozpopuli.com/ocio-y-cultura/55926-blanca-portillo-cargar al-tenorio-de-zorrilla-ensin concede-y-siquier-el don
  16. http://www.tribunavalladolid.com/noticias/don-juan-tenorio-llega-de-nuevu-al teatru-zorrilla-de-valladolid-en-payares/1445686830
  17. FormulaTV (ed.): «Blanca Portillo debuta como presentadora de 'Elles', nuevu espaciu de La 1» (23 de febreru de 2017).
  18. «Medayes del CEC a la producción española de 2007». Círculu d'Escritores Cinematográficos. Consultáu'l 10 de xineru de 2016.
  19. Blanca Portillo epondera'l significáu y valor del Premiu Mayte pal teatru