Calendariu d'Ussher-Lightfoot

La Cronoloxía Ussher ye una cronoloxía del sieglu XVII de la historia del mundu formulada por aciu una llectura interpretativa de la biblia por James Ussher, Arzobispu anglicanu del Condáu de Armagh (na actual Irlanda del Norte). La cronoloxía acomúñase dacuando, frecuentemente con mofla, cola ideoloxía del Creacionismu de la Tierra Nueva, yá que sostién que l'universu foi creáu fai solo unos milenios.

El trabayu de Ussher, más puramente llamáu Annales veteris testamenti, a prima mundi anicie deducti (Añales del Vieyu Testamentu, derivaos de los primeros oríxenes del mundu), foi la so contribución al llargu alderique teolóxicu sobre la edá de la Tierra. Ésta foi una gran esmolición pa munchos estudiosos cristianos a lo llargo de los sieglos.

La cronoloxía ye dacuando llamada cronoloxía Ussher-Lightfoot, incluyendo'l nome de John Lightfoot, que publicó una cronoloxía similar en 1642-1644. Sicasí, tratar d'un nome incorreutu, una y bones la cronoloxía ta basada nel trabayu de Ussher y non nel de Lightfoot. Ussher dedució que'l primer día de la creación empezó l'atapecer anterior al domingu del 23 d'ochobre del añu 4004 e.C. del calendariu xulianu, cerca del equinocciu de seronda, ente que similarmente Lightfoot dedució que la creación empezó l'atapecer próximu al equinocciu de seronda, pero nel añu 3929 e.C.

La fecha propuesta por Ussher de 4004 e.C. difier pocu de les envaloraes de Beda (3952 e.C. ) o pol contemporaneu de Ussher, Joseph Justus Scaliger (3949 e.C. ). La eleición específica de Ussher d'esi añu pudo ser influyida pola creencia d'aquel entós de que la vida potencial de la Tierra yera de 6000 años (4000 años antes de la nacencia de Cristu y 2000 dempués), correspondiente a los seis díes de la creación, sobre la base del llibru que correspuende a la segunda carta del apóstol Pedro, nel capítulu 3; versículu 8, que diz: "Mas, oh amaos, nun ignoréis esto: que para col Señor un día ye como mil años, y mil años como un día.", descontextualizando esti versículu, una y bones l'anterior fai referencia que para Dios el tiempu ye relativu y nun se tardó en venir de nuevu. Esta visión foi dafechu abandonada en 1997, seis mil años dempués del 4004 e.C. Sicasí, hai dellos estudiosos bíblicos, como asina tamién un númberu de cristianos evanxélicos, quien profesen la so interpretación lliteral de la biblia y que la Tierra tien 6000 años d'edá.

Métodu de Ussher editar

Les cronoloxíes de Ussher y otros estudiosos de la Biblia tienen tanta semeyanza yá que usaron más o menos la mesma metodoloxía pa calcular acontecimientos claves rexistraos na Biblia. El so trabayu complicóse porque la Biblia foi compilada de distintes fontes al traviés de los sieglos con distintes versiones y grandes vacíos cronolóxicos, faciendo imposible faer un simple suma de les edaes y feches que contién. Nel so artículu sobre'l calendariu de Ussher, James Barr identificó tres periodos distintos que Ussher tuvo qu'encarar:

  • Yera temprana (De la creación a Salomón). Al paecer el periodu más fácil, una y bones la Biblia señala un llinaxe masculín continuu dende Adán y Eva hasta Salomón, xunto coles edaes de los individuos arreyaos. Sicasí, non toles versiones de la Biblia apurren les mesmes edaes —la Versión de los Setenta— (traducción más antigua conocida en griegu del Vieyu Testamentu datada nel tercer sieglu e.C., y supuestamente traducida por 72 estudiosos hebreos) da feches más tardíes, retrasando alredor de 1500 años la fecha de la creación. Ussher resolvió esti problema sofitándose na Biblia hebrea.
  • Primer yera de los Reis (De Salomón a la destrucción del templu de Xerusalén y al destierru babiloniu de Xudea). El llinaxe atayar nesti puntu, disponiéndose solo de la duración del reináu de los reis y con numberosos solapamientos y ambigüedaes complicando'l cuadru. Ussher tuvo que cruciar los rexistros bíblicos con feches conocíes d'otres persones y gobernantes pa crear una cronoloxía integrada.
  • Segunda yera de los Reis (De Esdras y Nehemías a la nacencia de Xesús). Nun s'apurre información na Biblia. Ussher y los sos siguidores tuvieron qu'intentar venceyar cada acontecimientu conocíu d'esti periodu con otru datable n'otres cultures, como les de los caldeos, perses o romanos. Por casu, la muerte del rei Nabucodonosor que conquistó Xerusalén l'añu 586 e.C. podía rellacionase col añu 37 del exiliu de Jeconías (2 Reis 25,27).

Usando estos métodos, Ussher podía establecer la fecha de la Creación hacia l'añu 4000 e.C. Asitiar nel 4004 e.C. por considerar l'error cometíu por Dionisio el Exiguo, el creador del sistema de datación dende l'añu de la nacencia de Cristu. Flavio Josefo señaló que la muerte de Herodes el grande asocedió l'añu 4 e.C. , polo que Xesús nun podría nacer dempués d'esa fecha. Xesús nació ente l'añu 37 e.C. (cuando Herodes empezó a gobernar) y el 4 e.C. Ussher calculó que l'añu de la nacencia de Cristu tenía de ser el 4 e.C.

La estación en que tuvo llugar la Creación yera una importante tema de discutiniu teolóxicu en tiempos de Ussher. Munchos eruditos pensaben qu'asocediera en primavera, nel empiezu de les cronoloxíes babilóniques, caldees y d'otres cultures. Otros, incluyendo Ussher, pensaron que yera más probable qu'asocediera na seronda, en gran midida porque esa estación marcaba'l principiu del añu xudíu.

Ussher usó'l calendariu hebréu pa establecer la creación el domingu más cerca al equinocciu serondiegu. El día de la selmana foi un cálculu posterior a partir de los seis díes de la creación con Dios folgando'l séptimu, que na tradición xudía ye sábadu: polo tanto la creación empezó'l domingu. Les tables astronómiques que probablemente utilizó Ussher yeren les Tabulae Rudolphinae de Kepler (Tables Rudolfinas, 1627). Usándoles, concluyiría que l'equinocciu asocedió'l martes 25 d'ochobre, solamente un día primero que'l día tradicional de la so creación, nel cuartu día de la selmana de la creación, miércoles, xunto col Sol, la Lluna, y les estrelles (Xénesis 1,16). Los cálculos modernos asitien l'equinocciu serondiegu de 4004 e.C. el domingu 23 d'ochobre.

Ussher indicó la so fecha pa la Creación (nueche precedente al 23 d'ochobre) na primer páxina de los Annales en llatín y na primer páxina de la so traducción inglesa Annals of the World (1658). La versión siguiente del inglés basar en dambos, con un grave error na versión inglesa de 1658, correxida refiriéndose a la versión llatina.

Nel principiu, Dios creó'l cielu y la tierra (Xénesis 1,1). El principiu del tiempu, acordies cola nuesa cronoloxía, tuvo llugar al empiezu de la nueche que precedió al 23 d'ochobre de 710 (periodu) xulianu. L'añu 4004 e.C.

La historia de la Tierra según Ussher editar

  • 4004 e.C. - Creación.
  • 2348 e.C. - Diluviu universal.
  • 1921 e.C. - Llamamientu de Dios a Abraham.
  • 1491 e.C. - Éxodu d'Exiptu
  • 1012 e.C. - Fundación del Templu de Xerusalén.
  • 586 e.C. - Destrucción del Templu de Xerusalén por Babilonia y empiezu del destierru babiloniu.
  • Añu 4 e.C. - Nacencia de Xesús.

Enllaces esternos y referencies editar