Cantón de Sarayevu

El cantón de Sarayevu (en bosniu: Kanton Sarajevo) ye unu de los 10 cantones en que s'estrema la Federación de Bosnia-Herzegovina, en Bosnia y Herzegovina. El centru del gobiernu del cantón ye la ciudá de Sarayevu, capital del país. El cantón tien una estensión de 1.277 km² [1] y una población de 423.645 habitantes en 2009.[2]

Cantón de Sarayevu
flag of Sarajevo (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Bosnia y Herzegovina Bosnia y Herzegovina
Entidá territorial alministrativa[[Federación de Bosnia y Herzegovina|{{{2}}}
ISO 3166-2 BA-09
Tipu d'entidá cantón de Bosnia y Herzegovina
Capital Sarayevu
Cabezaleru/a del gobiernu Beriz Belkić (Party for Bosnia and Herzegovina (en) Traducir)
Nome llocal Kanton Sarajevo (bs)
Sarajevska županija (hr)
Сарајевски кантон (sr)
Xeografía
Coordenaes 43°51′N 18°15′E / 43.85°N 18.25°E / 43.85; 18.25
Superficie 1276.9 km²
Llenda con Zenica-Doboj (es) Traducir, Bosnia Central (es) Traducir, Herzegovina-Neretva (es) Traducir, Podrinje Bosnio (es) Traducir y República Serbia
Altitú media 577 m
Demografía
Población 413 593 hab. (2013)
Densidá 323,9 hab/km²
Más información
Fundación 1995
ks.gov.ba
Cambiar los datos en Wikidata

Básicamente, el cantón toma l'área metropolitana de la ciudá que s'atopa dientro de les fronteres de la Federación. Anque la ciudá alluga al 98% de la población de Sarayevu, ésta concéntrase nun área bien pequeña respectu del total oficial del cantón.

Historia editar

La historia del Cantón de Sarayevu remontar al Neolíticu, momentu en que surdió la cultura Butmir, que los sos integrantes fixeron d'estos montes y llombes el so llar. Na edá del Bronce asítiase na zona los ilirios, siendo la tribu local, los Daesitates, quien controlaben la mayor parte del territoriu. Entamaos como grupu de combate, fueron los últimos ilirios n'aguantase a la romanización, fechu que finalmente asocedió nel añu 9 dC. Yá so dominiu del Imperiu Romanu, la rexón viose dotada d'infraestructures tales como calzaes y desenvolvióse un asentamientu importante na parte alta de l'actual ciudá d'Ilidža. Mientres la Edá Media, l'área del Cantón de Sarayevu foi parte esencial del Reinu de Bosnia, siendo la ciudá de Vrhbosna una de les más importantes del momentu.

El verdaderu desenvolvimientu de la rexón empezó cola conquista otomana del territoriu, yá que foi nesa dómina na que'l noble musulmán local Isa-Beg Isaković sentó les bases de l'actual ciudá de Sarayevu, ente 1461 y 1463. La rexón evolucionó al vertixinosu ritmu que lo faía la ciudá, que rápido se convirtió na segunda del Imperiu, tres Istambul, y la más importante de tola península balcánica. Darréu, la influencia austrohúngara modernizó y occidentalizó la vida de la rexón. Cola constitución de la República Federal Socialista de Yugoslavia, el gobiernu comunista siguió col desenvolvimientu de la zona, que la so población triplicar. Tou esti progresu viose amenorgáu a media seña espresión tres l'españíu de la Guerra de Bosnia a principios de los años 90.

La formación del cantón ye consecuencia direuta del resolución de dichu conflictu; en concretu, la so creación decidir nel Alcuerdo Bosniu-Croata robláu en Washington en 1994, pa depués quedar establecíes les sos fronteres nos célebres Alcuerdos de Dayton de 1995.

Gobiernu ya Instituciones editar

Como asocede en tolos cantones de la Federación, el poder executivo del Cantón de Sarayevu mora nel Premier, cargu anguaño desempeñáu por Samir Silajdžić. Al igual que la mayoría de xefes de gobiernu del mundu, el Premier cunta con un gabinete de ministros, amás de con distintos servicios y axencies gubernamentales.

El cantón estremar en 9 conceyos encabezaos poles principales llocalidá de la rexón, sacante nel casu de Sarayevu, que pol so tamañu componer de 4 conceyos separaos controlaos por un gobiernu metropolitanu propiu. Magar que los conceyos en Bosnia nun son conceyos al usu, nel casu de les principales ciudaes los sos territorios y/o nomes coinciden (por casu la ciudá de Ilidža forma parte del conceyu de Ilidža) y dichos gobiernos son gobiernos llocales de facto, pos controlen la ciudá y los sos principales barrios.

  • Axencies del Cantón de Sarayevu
    • Axencia pal Desarrollu **

Axencia de Reserves Económiques

    • Axencia d'Información y Estadística
    • Axencia de Planificación de la Crecedera **

Brigada Profesional de Bomberos

Xeografía editar

El Cantón de Sarayevu tien el perfil xeográficu bosniu típicu. Asítiase cerca del centru xeométricu del país ya inclúi numberosos picos y montes como son Bjelašnica, Igman, Jahorina, Trebević o Treskavica. Les ciudaes del Cantón suelen tar construyíes nes llombes asitiaes al pie d'estos montes según nos valles que s'abrir ente elles. El valle más destacable ye'l de Sarayevu, una pequeña depresión sobre la que s'asitia'l gruesu de la ciudá. El ríu Miljacka traviesa'l Cantón, amás de cuntar con Vrelo Bosne, nacencia del ríu Bosna.

Economía editar

La economía del Cantón de Sarayevu crecía amodo, esperimentando un debilitamientu considerable mientres el sitiu de Sarayevu. La tasa oficial d'empléu en Bosnia y Herzegovina ronda'l 45,5%; sicasí, la economía somorguiada fai que'l so valor real asitiar ente un 25 y un 30%. En Sarayevu los datos oficiales marquen una tasa de paru del 20% de la población activa.

Les principales actividaes económiques de la rexón son el turismu, la industria agroalimentaria y la manufactura polo xeneral. Delles de la mayores empreses de Bosnia según munches multinaciones como Coca Cola tienen les sos instalaciones nel Cantón de Sarayevu.

Demografía editar

El Cantón de Sarayevu entiende Sarayevu y el so área metropolitana. Al ser Sarayevu la ciudá más poblada del país, el so cantón tamién ye unu de los más populosos. Según les estadístiques oficiales de 2009, la población total del Cantón de Sarayevu envalorar en 423.645.

La densidá de población del Cantón de Sarayevu ye d'unos 332 hab/km². El 16,7% de la población del Cantón tien 14 años o menos, el 67,0% atópase na franxa ente los 15 y los 64 y el 16,3% supera los 65 años. De los nueve conceyos, el más pobláu ye Novi Grad (Sarayevu) con 124.035 habitantes. Otra manera, el de menor población ye Trnovo, con namái 2.524 residentes.[2]

La distribución étnica de la población del Cantón ye como sigue: un 79,6% son bosníacos, un 11,2% son serbios y un 6,7% croates. El conceyu con mayor desequilibriu étnicu ye Stari Grad, unu de los 4 que formen Sarayevu, onde'l 98% de la población ye bosníaca.[ensin referencies]

Conceyos editar

 
Mapa de los conceyos del Cantón de Sarayevu.

Como yá se dixo, el Cantón de Sarayevu componer de 9 conceyos:

Principales ciudaes editar

Referencies editar

  1. «Bosnia and Herzegovina. Xeneral Information». geohive.com. Archiváu dende l'orixinal, el 27 d'agostu de 2013. Consultáu'l 28 d'agostu de 2013.
  2. 2,0 2,1 «Estimación de la población de la Federación de Bosnia y Herzegovina». Bosnia y Herzegovina - Oficina Federal d'Estadística (30 de xunu de 2009). Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'abril de 2014.

Enllaces esternos editar