Morales del Vino ye una llocalidá y conceyu español de la provincia de Zamora y de la comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Morales del Vino
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Morales del Vino (es) Traducir José María Barrios Tejero
Nome oficial Morales del Vino (es)[1]
Códigu postal 49190
Xeografía
Coordenaes 41°26′47″N 5°43′55″W / 41.4464°N 5.7319°O / 41.4464; -5.7319
Morales del Vino alcuéntrase n'España
Morales del Vino
Morales del Vino
Morales del Vino (España)
Superficie 23.68 km²
Altitú 697 m[2]
Llenda con Zamora, Arcenillas, Casaseca de las Chanas, Cazurra, Peleas de Abajo, Casaseca de Campeán, El Perdigón y Entrala
Demografía
Población 3079 hab. (2023)
- 1537 homes (2019)

- 1410 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.13% de Castiella y Lleón
0.01% de España
Densidá 130,03 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
moralesdelvino.es
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu cunta con una superficie de 23,68 km² y, según datos del padrón municipal 2017 del INE, cuenta con una población de 2950 habitantes. A entamos de los 90 solo cuntaba con 1200 habitantes, polo que puede dicise que'l pueblu esperimentó una importante crecedera demográfica de magar, debíu principalmente a la creación de zones residenciales próximes a la ciudá de Zamora. De resultes, Morales asitióse como cuarta llocalidá de la provincia de Zamora por población, amenorgó notablemente la so media d'edá y atópase nuna meyor situación de poder adquisitivu.

Morales cuenta cola pedanía o anexu de Pontejos del Vino, bella llocalidá asitiada a tan solo 2 km de distancia, calificada por dellos entendíos como unu de los pueblos más antiguos del sur de la provincia de Zamora y el más antiguu de la contorna de Tierra del Vinu.[4]

Topónimu editar

El topónimu Moral, según Riesco Chueca, respuende a un modelu tradicional del área lleonesa, consistente nun nome d'árbol en singular, femenín y con o ensin artículu.[5] Asina ye frecuente La Moral, con o ensin artículu, según los sos diminutivos, que caltienen el xéneru femenín, de tradición llatina. Na provincia de Zamora son frecuentes los topónimos Moral, Moraleja o Moralina. L'orixe de toos ellos ye'l totémicu Morus nigra o morera negra (llatín mōrus, -i), entá denomináu moral en gran parte del dominiu llingüísticu lleonés. Este ye un árbol d'antigua tradición conceyil, frecuentemente plantáu ante munches de les ilesies rurales. Na mayor parte de los casos, la so forma diminutiva nun suel aludir a un moral pequeñu, sinón a una población llamada Moral que ye de menor rangu qu'otra llocalidá del mesmu nome.

Frente a esta teoría, tamién s'indica que n'orixe podría referise a y referise a persones procedentes d'África si atendemos al significáu deriváu del vocablu llatín 'maurus' (mauritanu), y esti del griegu 'mαῦρος' (maûros), con significáu d'escuru, por alusión a los color de la so piel.[6][7]

"Del Vino" ye, como en munches llocalidaes de la zona, la concreción xeográfica que nesti casu faise necesaria pa estremalo d'otros pueblu como Morales de Toro, Morales de Valverde y Morales del Rey.

Símbolos editar

 
Escudu de Morales del Vino.

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu oficialmente'l 11 de febreru de 1999 col siguiente blasón:

«Escudo medio partido y cortado. 1º de plata león rampante llinguáu y uñado de gules. 2º de oro vid frutada de sinople. 3º de gules ermita de plata. Al timbre corona real cerrada.»

Mediu físicu editar

Situación editar

Morales del Vino atopase a unos 7 km al sur de la ciudá de Zamora, na contorna natural de la Tierra del Vinu. Cercanu a les poblaciones de Pontejos del Vino, Entrala y El Perdigón. La llocalidá ta asitiada a una altitú de 697 msnm.[9][10]

Noroeste: Zamora Norte: Zamora Nordeste: Arcenillas
Oeste: Entrala   Este: Casaseca de las Chanas
Suroeste: El Perdigón Sur: Casaseca de Campeán Sureste: Cazurra y Peleas de Abajo

Xeografía editar

 
Vista panorámica de Morales.

Trátase d'una zona de poco arboláu, con pequeñes fasteres correspondientes a les terraces fluviales del valle del ríu Duero. Por cuenta de la proximidá al ríu, esisten zones de regadío con maíz, remolacha y alfalfa, que caltienen el verdor pel branu, pero la mayor parte del secanu, dedicáu a les ceberes, lleguminoses y xirasol, amarillea mientres el branu. Ye una zona d'escasu arboláu, destacando los sotos de Pontejos como les mayores estensiones d'alamees y choperas y dalguna qu'otra arbolea cercana al pueblu. De forma esporádica apaecen nozales, almendrales, castañales y chopos, y abonden los artos y escobes en llenderos y ribayos.

Xeoloxía editar

Xeolóxicamente, asítiase en zones sedimentaries de la Era Terciaria, xeneralmente conglomeraos, margas y arenisques, con escasos afloramientos predresos.

 
Campos de Morales.

Fauna editar

La fauna selvaxe que puede atopase ta compuesta de foinos, papalbes, coneyos y llebres, royedores y puede atopase raramente dalgún xabalín o culiebra. Amás, hai xaronques y sapos nes zones húmedes, según culiebres d'agua. Otru elementu del paisaxe, ensin ser fauna selvaxe, son les recielles d'oveyes castellanes que pastien nos campos sobremanera na zona estremera con Pontejos.

Clima editar

El clima de Morales del Vino ye típicamente mediterraneu continentalizado, con escases agües (400 l/m² añales), concentraes na seronda y primavera, y temperatures estremes, pudiéndose superar los 40 °C pel branu y per debaxo de -10 °C pel hibiernu. Los díes de borrina enclavao nel valle del Duero son frecuentes pel hibiernu, calteniendo díes bien fríos. Pel branu nun ye raru que s'escape dalguna nube con aparatu llétricu y pequeñes trombas d'agua, pero lo normal ye que les precipitaciones sían de frentes y d'umbaes atlántiques. Tamién nieva, de normal una o dos veces al añu mientres el mes de xineru, acomuñaos con entraes d'aire del Polu Norte.

Historia editar

Esta llocalidá foi tradicionalmente conocida como Morales de Zamora, siendo dende antiguu unu de los nucleos más importantes del so partíu xudicial, daqué a lo qu'ensin dulda contribuyó la so riqueza vinícola.

Mientres la Edá Media, la llocalidá quedó integrada nel Reinu de Llión, siendo repoblada polos sos monarques. Asina, históricamente sabemos de la esistencia de Morales dende l'añu 1106, fecha d'una donación sobre cases, viñes y palombares equí aniciaos. Otru documentu col mesmu conteníu rexistrase en 1208 y un testamentu de 1236 dona viñes al cabildru catedraliciu. A finales del s. XIII apaez citáu nel Fueru de Zamora y en 1307 ye considerada como una aldega de Zamora, según escritura de venta dada por María Miguélez.

Darréu, na Edá Moderna, Morales formó parte del Partíu del Vinu de la provincia de Zamora, tal que reflexaba en 1773 Tomás López en Mapa de la Provincia de Zamora. Asina, al reestructurase les provincies y crease les actuales en 1833, la llocalidá mantuvose na provincia zamorana, dientro de la Rexón Lleonesa, integrándose en 1834 nel Partíu Xudicial de Zamora.[11][12]

Finalmente, en 1971, l'antiguu conceyu de Pontejos #integrar nel de Morales del Vino.[13]

Demografía editar

La so evolución demográfica asítiase sobre los datos siguientes: 245 vecinos cuntaba a finales del s. XVI; 300 dos sieglos dempués (según fontes non documentaes), ente 1300 y 1400 en 1857-60 (datos INE, de los que siquier 1300 yeren residentes llegales) para depués cayer a unos 1000 habitantes según el censu de 1960. Güei cunta con casi de 2.700 vecinos (agostu de 2009).

El conceyu, que tien una superficie de 23,68 km², cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 2950 habitantes y una densidá de 124,58 hab./km².[14]

Gráfica d'evolución de Morales del Vino ente 1842 y 2017

Monumentos y arquiteutura tradicional d'interés editar

Monumentos nel pueblu editar

 
Ilesia de l'Asunción.
 
Palaciu del Obispu de Luelmo y Pinto na Cai'l Cortinal.
 
Vivienda antigua na cai Zamora realizada en lladriyu y piedra mollar arenisca de Villamayor.
 
Bodega de vinu na cai la Cabana parcialmente soterrada.
 
Ermita del Cristu de Morales.
 
Buchina nuna tierra de cultivu en Morales del Vino (Zamora).
 
Panel indicador d'entrada a la llocalidá.

No referente a l'arquiteutura relixosa, destaca la ilesia parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción, asitiada sobre un zócalo que s'acentúa escontra l'este como si fuera'l cantu d'un valle que formara'l pequeñu regueru. Ye posible que nesi zócalo atópense restos d'otra o otres construcciones anteriores.

La so planta ye rectangular, de tres naves, dixebraes por grandes arcos formeros y construyida en sillería, que la so fábrica concluyose en 1522, motivu pol que nella apaecen elementos arquiteutónicos del góticu tardíu, como la estructura de nervios que corona l'altar mayor o'l pórticu sur. De sieglos posteriores ye la capiya del obispu, que la so denominación obedez a que foi dedicada a Manuel de Luelmo y Pinto, preláu de la diócesis de Calahorra y La Calzada. Otru puntu importante a destacar na ilesia ye'l so portada norte, raru exemplu de platerescu na provincia de Zamora, y d'importante valor artísticu. Nel interior, el retablu principal ye d'arte renacentista o manierista, obra documentada de Juan de Montejo.

El barrocu atopa un bon exemplu de formes y relieves na capiya del obispu, y nel espectacular órganu que, asitiáu nel coru o tribuna, foi realizáu por Andrés Tamame nel añu 1773 y caltién toles pieces orixinales en bon estáu en siendo restauráu pol Conseyu Xeneral de Castiella y Llión en 1981. A lo último, nel so interior destaca la virxe de los Ánxeles, obra realizada por Alejo de Vahía a finales del s. XV y que consiste nuna imaxe sedente sobre un tronu, na que'l neñu fuelga sobre la rodía derecha, mientres dos ánxeles asitien sobre la cabeza de la virxe una corona.

Amás de la ilesia parroquial y l'ermita del Cristu de Morales, esistieron otros dos eremitorios: el de La nuesa Señora y San Sebastián, nel centru del pueblu, y el d'El Salvador, bien preparada y recompuesta en 1708. Esta postrera, la d'El Salvador, topóse nel camín d'El Perdigón y anguaño inda se conoz pellí un pagu con esi nome. Tamién tuvo'l pueblu una alhóndiga y un hospital al cargu de la Cofradería de Santiso, que la so casa #declarar ruinosa en 1839.

Tocantes a arquiteutura civil, destaca'l palaciu del obispu de Luelmo y Pinto, sito na cai'l cortinal con fachada realizada en piedra de mollar salmantina (la típica arenisca amarellentada o naranxa que conforma les cases de la Tierra del Vinu y la vecina Salamanca).

Dicha fachada tien una composición simétrica al respective de la puerta d'entrada na que tamién se reparen tres escudos de la familia del obispu (el suyu propiu nel centru), esta simetría ye malo d'apreciar debíu al desnivel de la cai y el so pocu anchor en rellación al llargor de la fachada del edificiu. Tien una planta noble de gran altor sobre un basamento de piedra de distinta tonalidá y composición y sobre esta otra planta menor a manera de bufarda, trasteru o almacén.

Sol primer pisu, albídrase una enorme bodega revelada polos 2 respiraderos que tien la fachada, unu sobre'l zócalo (el derechu) y otru nél (l'esquierdu)

Anguaño'l palaciu ye de propiedá privada, pero tópase, salvu en dalgún elementu puntual, bien calteníu.

Arquiteutura tradicional nel pueblu editar

En Morales pueden atopase numberoses cases blasonadas, ente les que destaca'l Palaciu del Obispu, en "el cortinal", según otres viviendes realizaes con lladriyu gruesu xunto con piedra mollar nos cercos de puertes y ventanes como ye'l casu de la casa onde nació l'Obispu Hernández.

Tamién destaquen delles viviendes cotidianes d'arquiteutura popular en folla, adobe y en piedra de "mollar" salmantina xunto con llucíos blancos de cal y/o morteru. La mayoría d'estes viviendes atopanse nes víes principales del pueblu Viejo como son (de más a menos exemplos): la cai Corrales y la cai Zamora, la cai del Obispu Hernández (tamién llamada Cai Trascastillo), la cai'l Cortinal, la cai Ilesia, la cai Oro, la cai del Castillo...

Ye destacable tamién l'edificiu del Conceyu, que yera una casa solariega" particular que'l conceyu adquirió y tresformó n'oficines municipales a finales del sieglu pasáu. Tres ella tien un guapu patiu con una arquería de lladriyos sobre pilastres de piedra anguaño denominada como "Patiu del Flamencólogo José Blas Vega" por cuenta de qu'en él celébrase añalmente'l Festival de Flamencu de la Tierra del Vinu. El patiu ye utilizáu de normal como aparcamientu polos trabayadores del conceyu y por tanto salvu nos eventos celebraos nél, ésti suel tar zarráu al públicu xeneral.

Son destacables tamién, anque nun se cataloguen como monumentos, la presencia de bodegues soterraes, fresques y guapes, pa la ellaboración del vinu que da l'apellíu al pueblu. Anguaño, debíu al abandonu de la producción vinícola dende mediaos del sieglu XX, munches d'elles tópense en desusu o, peor entá, abandonaes y/o soterraes (circunstancia esta postrera que suel traer más problemes que ventayes a les nueves viviendes asitiaes sobre elles). Sicasí la so valoración como elementos fundamentales na identidá del pueblu antiguu según la so peculiaridá, al ser construcciones bien pocu comunes n'otres poblaciones, ta empezando a favorecer la so puesta en valor y caltenimientu. Anguaño entá ye posible identificar cuan importantes fueron estes construcciones na hestoria d'esti pueblu reparando cuantes cases del pueblu vieyu" tienen rejillas de ventilación de les bodegues (o respiraderos) cercanes a la cota del suelu, nos zócalos, inclusive en dellos casos cegaes con morteru o pieces pol desusu de la bodega).

Monumentos fuera del pueblu, nel términu municipal editar

El pueblu cunta cola conocida ermita del Cristu de Morales, asitiada al llau de la Ruta de la Plata, en que'l so interior acueye un Cristu medieval artífiz, cada 9 de mayu, de la celebración de la Romería del Cristu de Morales, de gran tradición y devoción non solo en Morales, sinón tamién na so contorna de Tierra del Vinu y en la mesma ciudá de Zamora, esta postrera asitiada a escasos 3 km de la ermita. Sobre la devoción capitalina a esta imaxe, esiste una conocida llocución zamorana que diz: ¡Cuántos hai en Zamora que van al Cristu; y cuántos en Morales que nun-y vieron!, en clara referencia a la devoción qu'hai na ciudá de Zamora al Cristu Crucificáu que nella se topa, fervor que supuestamente nun ye calteníu polos habitantes de Morales según un refrán popular que fai referencia a les históriques disputes ente moralinos y Zamoranos pola posesión de la ermita.[15]

Sicasí, el calter non festivu del día 9 de mayu na ciudá de zamorana, hai desdibuxáu una llarga tradición romera qu'axuntaba a vecinos de Morales y de Zamora na ermita y la so pradería aneja, siendo la so principal consecuencia un amenorgamientu apreciable del númberu de romeros capitalinos, polo que na so mayor parte son moralinos los encargaos de caltener la especial devoción pol Cristu de Morales, siendo la so popular Romería la principal manifestación, ente que los sos actos destaca la procesión de la virxe, acompañada de la lúdica merienda na bella pradería arbolada de la ermita.

Arquiteutura tradicional fuera del pueblu, nel términu municipal editar

Fora del pueblu abonden campos dedicaos al cultivu agrariu, munchos d'ellos con pequeños casetos d'escasa importancia. Al ser tierra de secanu, en Morales como n'otres poblaciones de tierres de secanu (ej: Tierra del Pan, Monfarracinos...), apaez un elementu peculiar de la zona de nuevu escasamente vistu n'otros llugares como ye la Buchina. La Buchina ye una construcción xeneralmente circular (de 5 a 10 metros de diámetru) similar a una piscina pero escasamente escavada sol suelu (salvo les Buchinas-pozos) y sobresaliente sobre ésti ente 1 y 2 metros. Nella almacenaba l'agua estrayida de pozos cercanos a manera d'estanque o banzáu pa darréu usala nel riego de los cultivos la tierra (polo que munches tán asitiaes nel centru de les tierres). Tamién nos meses de branu yera frecuente usales como piscines polos sos propietarios.

Anguaño, los modernos métodos de regación fixeron práuticamente inútil esti peculiar elementu, cayendo la so mayoría nel abandonu y/o ruina. Si reparamos por semeya aérea y ortofoto el conceyu moralino nun nos va resultar difícil reparar estos elementos metanes grandes tierres con árboles al so llau o inclusive dientro d'elles.

La pallabra "buchina" según la construcción a la que fai referencia son unu de los localismos más peculiares del sur de la provincia de Zamora, escasamente oyíos fora d'ella.[16] Otru exemplu bien claro na zona ye la pallabra "encholar": encaxar un balón nun teyáu o xardín (tamién oyíu n'otres zones rurales españoles).

Fiestes y eventos editar

 
"El Mayu" de los Quintos.

Fiestes del Cristu (1 - 9, 10 y 11 de mayu) editar

La principal dómina de festividaes nel pueblu coincide cola primera quincena de mayu.

El 1 de mayu empieza cola tradicional puesta del mayu polos Quintos del añu en cursu. Los actos d'esta popular festividá, consten d'una previa fase de preparación, consistente en #baltar, roza y treslláu d'un árbol verde (xeneralmente un chopu) a una finca cercana al pabellón, escueles y gasolinera del pueblu. L'actu en sí empieza a les 00.00h, momentu nel que los Quintos dan en l'allugamientu, en collaboración col restu de moralinos, del árbol cortáu nel furacu que primeramente prepararon los protagonistes d'esta fiesta. Una vegada asitiáu definitivamente, los Quintos ufierten una chicolatada a los asistentes y, nos últimos años, la fiesta sigue nel salón municipal con una verbena, baille o discoteca móvil.

Del 1 al 8 de mayu tienen llugar nel Cristu una serie de mises, xeneralmente escontra les 7 de la tarde, que sirven de preparatorio pal gran día, denominanse coloquialmente como "Novenes" amás d'otres "rogativas".

Na nueche del 8 de mayu celebra una verbena na pradería del Cristu na que los Quintos ufierten un serviciu de chigre na so tradicional caseta.

El 9 de mayu, "día del Cristu", ye'l de la gran festividá de Morales. Los moralinos en tempranera procesión acompañen a la so patrona, la Virxe de l'Asunción, dende la ilesia parroquial hasta la ermita del Cristu. La marcha, amenizada pela banda del pueblu, pudi considerase que consiste en "la visita de la madre al so fíu", llevada por cualesquier habitante que s'ufierte a collaborar. La procesión #acelerar mientres el so trayeutu pela carretera, salvu nun finxu marcáu por una cruz nel que tol pueblu entona un rezu según una antigua tradición. Una vegada llega la Virxe a la ermita, ésta ye asitiada xunto al Cristu y tien llugar la misa Mayor. Darréu los actos trescurren na pradería aneja, na que tolos asistente pueden esfrutar del mercadín, de los xuegos infantiles, de les terraces y chigres (ente les que destaca la de los Quintos pola so popularidá) o del paisaxe arbolao ente'l que ye tradición merendar. Los actos na pradería rematen a les 21:00h cola despidida de la Virxe y la so vuelta en procesión hasta'l pueblu. Con posterioridá, y pa rematar el día, #ufiertar a naturales y foresteros la tradicional verbena o baille que xeneralmente suel trescurrir nel pabellón municipal.

El día 10, "día del Cristico" y el 11, "día de los foresteros", xunto col fin de selmana posterior, tienen llugar diverses actividaes como comíes pa tolos asistentes, bailles, xuegos infantiles, partíos ente solteros y casaos, competiciones de bolos, exhibiciones de motos o coches antiguos, corríes de toros y "vaca prix" y #demás actividaes que rematen l'últimu día con un zarru de fueos artificiales.

Festividá de los Quintos (1-11 de mayu y 5-6 de xineru) editar

Otres fiestes que celebra Morales son Los Quintos, qu'empieza cola Festividá de los Mayos y la caseta de los quintos, siguiendo yá en Navidaes col aguilandu la viéspora del Día de Reyes, y tocando y baillando peles cais el día de Reyes tres la misa, con baille al anochecer.

Selmana Cultural pel branu (mes d'agostu) editar

Pel branu (a finales d'agostu) celébrase la Selmana Cultural", qu'inclúi la celebración añal del Festival de Flamencu de la Tierra del Vinu una ruta en bicicleta per parte de tolos vecinos hasta la vecina población de Pontejos con chicolatada y sortéu de bicicletes a la vuelta (a finales d'agostu), bailles nocherniegos y una exhibición de Yudu ente otres actividaes, según animación de les peñes.

Otres celebraciones editar

Tamién pueden atopase celebraciones puntuales menos renombraes, pero que siguen tradiciones antigües, como Santa Águeda el 5 de febreru, na que les Águedas vistíes cola so tradicional vistimienta percuerren el pueblu animando a los vecinos y pidiendo dalguna donación; San Isidro, el 15 de mayu, el Corpus en xunu o les procesiones de Selmana Santa (participa la Banda de Cornetes y Tambores Cristo de Morales) nel pueblu, o'l Día de la Fonfala, en Pentecostés, que se sigue festexando con una merienda y xuegos na pradería del Cristu, anque d'antiguo realizábase en "la Fonfala", una paraxa con una pradería natural y un manantial cercanu a "la Corneja".

Economía editar

El pueblu cunta na actualidá con numberoses empreses de diversos sectores, destacando'l sector agroalimentario. La mayoría de los establecimientos dedicaos al sector servicios asitianse na Cai la Solana (al pie de la N-630).[17]

Hostelería y restauración editar

N'hostelería, puede atopase una amplia variedá de puntos onde comer o cenar, dende comida rápida hasta alta cocina pasando polos platos más tradicionales de la zona, como un bon bacaláu, cocíu o les bones carnes de corderu o xata de la provincia.

Distribución d'alimentación al per mayor editar

Nel pueblu asitiáronse supermercaos d'ámbitu nacional como les cadenes Día y Lente ambes na cai la Solana

Fabricación d'alimentación editar

Na llocalidá tán allugaes fábriques de dalgunos de los meyores quesos de la D.O. Quesu Zamorano (Vicente Pastor nel centru del Pueblu y Marcos Conde al pie de la N-630), embutíos y xamones, duces y pan.

Industria editar

Tocantes a la industria, hai un pequeñu polígonu industrial al llau de la N-630 onde s'asientan delles empreses (Cortizo, Aspiraciones Zamoranes, Cárnicas Díaz de Zamora...). Dende l'añu 2010 intentóse promover la creación d'un nuevu polígonu Industrial cerca del anterior pero xunto al accesu Norte al Pueblu (xunto al campusantu), sicasí la escasa demanda y la crisis actual paró esti proyeutu.

Pequeñu comerciu editar

Nel pueblu tamién hai talleres, carpintería, marmolería, fábrica de muebles, tiendes d'alimentación (#autoservicio Ana, Carnicería Casado, Carnicería Jose Miguel), tiendes de ropa, kioscos, dentista, veterinariu, farmacia, bazar...

Otros editar

Al pie de la N-630 a entrambos llaos podemos atopar dellos Bancos y caxes (Caja España, Caxa Rural de Zamora, La Caixa, Banco Santander)

Nel accesu al pueblu dende Zamora, a la izquierda amás del centru de l'Asociación Proteutora de Minusválidos Psíquicos (Asprosub) asítiase la estación d'inspección téunica de Vehículos (ITV) que da serviciu a la zona (incluyida la capital)

Centros públicos editar

La Casa Consistorial de Morales del Vino allúgase nuna casona antigua de la Plaza de la Ermita, na salida pela Cai Cortinal, onde s'atopen anguaño les dependencies del Xuez de Paz, Secretariu, Consultoriu Médicu y les oficines del conceyu.

Morales del Vino cunta con un colexu públicu, independiente del C.R.A. Moraleja del Vino, onde puede cursase hasta 6º de primaria.

L'Edificiu d'Usos Múltiples, titularidá del Conceyu, amás cunta con una sala d'ordenadores con conexón a internet ADSL gratuita y una Biblioteca Pública que permanez abierta les tardes de los díes llaborables. Tamién na Plaza atopa la oficina de Correos y otres dependencies del conceyu.

Igualmente hai una residencia de la tercer edá, una residencia pa discapacitaos psíquicos (ASPROSUB) y un centru de día pa éstos, un consultoriu médicu de SACYL con dos doctores, una guardería, un club de xubilaos y el conceyu desenvuelve diversos talleres d'insertamientu d'empléu nel Edificiu d'Usos Múltiples de la Plaza Mayor. Yá se construyó'l centru de salú.

Cuenta amás con una área deportiva, na qu'atopamos pistes de fútbol, baloncestu, tenis, pádel y el Ximnasiu Municipal, y pa la qu'amás ta en proyeutu la construcción d'una piscina climatizada.

Comunicaciones ya infraestructures editar

 
La N-630 dende'l campanariu de la Ermita.

Fueron cruciales pal so desenvolvimientu y comodidaes de la población.

Ferrocarril editar

Dende 1985 ye vía muerta, pero Morales del Vino cunta con una estación de tren compartida col pueblu vecín d'El Perdigón, nel tramu de llinia ferrial de la Ruta de la Plata ente Salamanca y Zamora. Anguaño en tren la estación en funcionamientu más cercana ye Zamora.

Carreteres en vehículu priváu editar

Al pueblu de Morales del Vino puede llegase en carretera dende Zamora o Salamanca pola N-630 (puntu quilométricu 285), carretera que traviesa'l pueblu pola so mitá.

Les comunicaciones per carretera con Valladolid (103 km) y Madrid (257 km) son posibles pela autovía del Duero A-11 de dos formes: coyendo l'autopista direutamente en Zamora (al traviés de la carretera de la Aldehuela), o tomando antes l'A-66 dende la N-630 (antes de pasar la segunda ponte, xunto al sehuace) y saliendo pola salida 277 (Zamora, Valladolid y Portugal) que coneuta l'A-66 cola A-11.

Dende Zamora, y escontra Portugal puede dise dende Zamora pela N-122 escontra Braganza (120 km) y pela carretera autonómica de Zamora-Fermoselle y Ricobayo-Miranda de l Douro.

Na actualidá acabase d'abrir la Ruta de la Plata A-66, que bordia pel este al pueblu, y dexa como posibles entraes al pueblu una rotonda al altor de la Cruz de Piedra (solo pal sentíu Salamanca->Valladolid), un enllaz al sur, la Salida 289 cercana a Cazurra (este pa dambos sentíos). Otra posibilidá d'enllaz norte ye un enllaz anterior al primeru tomando la rotonda que conduz a "Zamora Esti" (Salida 281), dirixiéndose escontra la ciudá y tomando la N-630 xusto dempués de pasar la ponte qu'hai sobre ella (tamién pa dambos sentíos).

Carreteres en tresporte públicu (bus) editar

La comunicación con autobús ye posible cola capital zamorana según con Salamanca per mediu de la llinia Zamora-Salamanca na so modalidá Normal" que tamién da serviciu a dellos conceyos pola N-630 (la modalidá Express solo para en Zamora y Salamanca). La so frecuencia varia ente una y dos hores dependiendo del día de la selmana y del momentu del propiu día (consultar horarios na web)[18]

Carreteres en tresporte públicu (taxi) editar

La conexón en taxi dende Zamora suel tener un preciu d'unos 10 euros. Esisten delles compañíes que pueden cubrir el serviciu[19]

Bicicleta y carril bici editar

Morales del Vino participa dientro del programa "Zamora te empresta la bici" del Conceyu de Zamora pol que se pon a disposición de los ciudadanos delles bicicletes n'aparcamientos dispuestos pola capital a los que se-y #añader unu nel conceyu moralino asitiáu al pie de la parada d'autobús na N-630.[20]

De la mesma establecióse una ruta ente dambes poblaciones la cual nun ye un carril bici al usu sinón una sienda cilcable realizada por aciu una mera señalización per ceres convencionales y caminos rurales que según la dómina del añu pueden resultar tar acondicionaos pa un tránsitu cómodu en bicicleta debíu principalmente a les condiciones climatolóxiques. Puede consultase en tramu, al pie de otres rutes equí.[21]

Otres editar

La llegada a cuerpu ye pocu común dau los tiempos que cuerren, sicasí ye posible llegar cómodamente dende'l centru de Zamora a Morales n'hora y media.

Si prefier llegase n'avión, l'aeropuertu internacional más próximu ye Valladolid (110 km). Hai otru más próximu en Salamanca (75 km) pero ye d'ámbitu nacional.

Semeyes variaes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/morales-del-vino-id49127.
  3. Diputación de Zamora
  4. Pontejos del Vino
  5. Pascual RIESCO CHUECA, “Medio natural y poblamiento en la toponimia mayor de Zamora”, extraído del Anuario 2000, Instituto de Estudios Zamoranos "Florián de Ocampo", Diputación de Zamora, p. 449-500
  6. Torguvi: Morales de Toro
  7. DRAE: moro
  8. Junta de Castilla y León (ed.): «EDICTO relativo a la aprobación del Escudo Heráldico de este municipio.». Boletín Oficial de Castilla y León nᵘ238 (13 d'avientu de 1993).
  9. Agencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos de altitud para Morales del Vino en la páxina de previsión meteorológica de AEMET provenientes del Nomenclátor geográfico de municipios y entidades de población del Instituto Geográfico Nacional».
  10. Agencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por municipios». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2014.
  11. «Real Decreto de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territorio español en la Península e islas adyacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  12. Subdivisión en partidos judiciales de la nueva división territorial de la Península e islas adyacentes / aprobada por S. M. en el real decreto de 21 d'abril de 1834
  13. Decreto 2222/1971, de 13 d'agostu, por el que se aprueba la incorporación del Municipio de Pontejos al de Morales del Vino (Zamora)
  14. Instituto Nacional de Estadística (ed.): «Población, superficie y densidad por municipios - Zamora».
  15. Feliciano Alonso Martín. Refranero geográfico de Castilla y León. ISBN 84-9718-325-8.
  16. Tierra del Pan
  17. http://www.moralesdelvino.es/scEmpresas.html
  18. zamorasalamanca.es
  19. paginasamarillas.es
  20. zamorateprestalabici.es
  21. http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=1748730

Enllaces esternos editar