Centru-Valle del Loira

rexón de Francia
(Redirixío dende Centro-Valle de Loira)

El Centru-Valle del Loira (en francés: Centre-Val de Loire) ye una de les trece rexones que, xunto colos territorios d'Ultramar, conformen la República Francesa. La so capital y ciudá más poblada ye Orleans. Ta allugada nel centru del país, llindando al norte con Islla de Francia, al este con Borgoña-Francu Condáu, al sureste con Auvernia-Ródanu-Alpes, al sur con Nueva Aquitania, al oeste con Países del Loira y al noroeste con Normandía. Con 2 556 835 hab. en 2012 ye la segunda rexón menos poblada —per delantre de Córcega— y con 65 hab/km², la tercera menos densamente poblada, per delantre de Borgoña-Francu Condáu y Córcega, la menos densamente poblada.

Centru-Valle del Loira
flag of Centre-Val de Loire (en) Traducir
Alministración
PaísBandera de Francia Francia
Organización territorialFrancia metropolitana
ISO 3166-2 FR-CVL
Tipu d'entidá rexón de Francia
Capital Orléans
Cabezaleru/a del gobiernu François Bonneau
Nome oficial Centre (fr)
Centre-Val de Loire (fr)
Nome llocal Centre-Val de Loire (fr)
División
Xeografía
Coordenaes 47°30′N 1°45′E / 47.5°N 1.75°E / 47.5; 1.75
Superficie 39151 km²
Llenda con Islla de Francia, Países del Loira, Normandía, Auvernia-Ródanu-Alpes, Nueva Aquitania, Borgoña-Francu Condáu y Auvernia
Demografía
Población 2 573 303 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 65,73 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 4 xunu 1960
Cambiar los datos en Wikidata

Trátase d'una rexón marcada pola so identidá rural, combinada sicasí, con aglomeraciones urbanes de fuerte tradición industrial. Ye la primer productora de ceberes del país y la quinta rexón industrial de Francia. La reforma territorial de 2014 nun afectó a la delimitación de la rexón, siendo una de les cinco rexones metropolitanes que nun camudaron.

Xeografía editar

La rexón del Centru-Valle del Loira llinda, dende'l 1 de xineru de 2016, coles rexones d'Auvernia-Ródanu-Alpes, Borgoña-Francu Condáu, Islla de Francia, Normandía, Países del Loira y Nueva Aquitania.

Consta de 6 departamentos, que se detallen de siguío:

La rexón forma parte del valle del Loira y ente la so redolada natural destaca unu de los mayores montes de Francia, el Monte de Orléans.

Historia editar

Dende un puntu de vista históricu, el Centru entiende tres provincies: el Orléanais (Loiret, Eure-et-Loir, Loir-et-Cher), el Berry (Cher, Indre) y la Touraine (Indre y Loira).

Trátase d'una rexón bien venceyada a la monarquía francesa,[ensin referencies] desque nel añu 1418 la familia real instalar na Touraine. Arriendes d'ello, los castiellos d'Amboise y de Blois pasaron a ser residencies reales so los reinaos de Carlos VII, Lluis XII y Francisco I. Esti postreru, tamién, mandó construyir otru castiellu na rexón, el castiellu de Chambord, que la so construcción foi encamentada a Leonardo da Vinci.[ensin referencies] Cola instalación de los distintos reis franceses na rexón,[ensin referencies] numberosos nobles tamién decidieron treslladase a la zona. D'esta manera, construyóse un gran númberu de castiellos cerca de los ríos Loira, Cher y Indre. D'ente toos ellos, delles nobles castiellos pa destacar son los de Chenonceau y Azay-le-Rideau.

Política editar

Dende les primeres eleiciones rexonales, celebraes en 1986, hasta 1998, los distintos partíos de dereches ostentaron la mayoría nel Conseyu Rexonal. Mientres esta etapa, la presidencia del Conseyu foi exercida por Maurice Dousset, del partíu Unión pa la Democracia Francesa (UDF).

En 1998, la izquierda plural consigue la mayoría relativa nel Conseyu Rexonal, con namái un diputáu más que los partíos de derecha hasta entós nel poder, l'Agrupación pa la República, la Democracia Lliberal y la UDF. D'esta situación naz una alianza efímera ente la derecha y el partíu ultraderechista Front National. Bernard Harang ye escoyíu presidente del Conseyu Rexonal, pero va tener que dimitir díes dempués de resultes de la presión de los distintos aparatos políticos nacionales y de les numberoses manifestaciones que se producieron nes distintes ciudaes de la rexón, especialmente na capital Orleans.

Finalmente, rotu yá esti pactu ente los partíos de derecha y el Frente Nacional, la cabeza de la llista d'izquierda, el socialista Michel Sapin, alcalde d'Argenton-sur-Creuse (Indre), ye escoyíu presidente del Conseyu Rexonal. Michel Sapin va ocupar esti cargu hasta abril del añu 2000, cuando ye nomáu Ministru de la Función Pública. va sustituyir el tamién socialista Alain Rafesthain, que va ser presidente de la rexón hasta les eleiciones de 2004.

En 2004, la coalición formada pol Partíu Socialista Francés, el Partíu Comunista Francés, Los Verdes, el Partíu Radical d'Izquierda y el Movimientu Republicanu y Ciudadanu, y que s'atopa encabezada nuevamente por Michel Sapin llogra la mayoría absoluta nel Conseyu Rexonal. Michel Sapin convertir de nuevu en presidente del Conseyu Rexonal de la rexón Centru.

Dende 2007 el presidente del Conseyu Rexonal ye'l socialista François Bonneau.

Demografía editar

El Centru ye la decimotercer rexón más poblada de Francia metropolitana. El censu parcial de 2004 indica que la rexón ganó a 42.000 habitantes respectu del censu del añu 1999. La tasa de crecedera mientres la década de los 90 caltúvose estable en redol al 0,32%, lo cual amuesa una crecedera inferior a la media nacional que s'asitió, mientres esti periodu, en redol al 0,37%.

Los trés principales árees urbanes (Tours, Orleans y Bourges) concentren un terciu de la población rexonal, que ye mayoritariamente rural. En 1999, Tours yera la ventena área urbana más poblada de Francia con 376.377 habitantes y una crecedera del 0,69% mientres el periodu 1990-1999. L'área d'Orleans, tamién en 1999, últimu añu en que tuvo llugar el censu en Francia, yera la vigésimasegunda con 355.811 habitantes y una crecedera del 0,86%.

Les árees más poblaes son les asitiaes a la vera del ríu Loira, y nos conceyos más nel norte, cerca de la llende cola rexón d'Islla de Francia. Les principales ciudaes de la rexón tán asitiaes a la vera del Loira, ésti ye'l casu de la capital rexonal, Orleans, de Tours y de Blois. Agora bien, anguaño l'área más próxima a la rexón metropolitana de París esperimenta una fuerte crecedera por cuenta de esta proximidá.

Economía editar

El Centru ye la primer rexón de la Xunión Europea con al respective de la producción de ceberes. Tamién tienen gran importancia los cultivos de remolacha azucrera, colza y xirasol.

Rexón de gran tradición agrícola, la descentralización industrial de los años 1950 dexó'l surdimientu de sectores industriales modernos, como'l sector farmacéuticu. Esti fenómenu benefició sobremanera a los dos departamentos más próximos a París (Eure y Loir, y Loiret), que vieron doblar el so población activa industrial ente 1954 y 1974.

Anguaño, el Centru tamién destaca en ser la segunda rexón francesa en producción d'enerxía, por cuenta de los cuatro centrales nucleares asitiaes na vera del ríu Loira.

Coles mesmes, el sector terciariu ta bastante presente nos dos grandes ciudaes de la rexón, Orleans y Tours. En Orleans destaca'l sector de la banca y de los seguros, según el de la investigación científica. Sicasí, na ciudá de Tours predominen los sectores de la sanidá y de la educación universitaria, al empar que ye'l primer centru hotelero de la rexón. El turismu cultural conoció una fuerte espansión debíu al gran númberu de castiellos que s'atopen na rexón, especialmente nes zones más próximes al ríu Loira, y que fixeron qu'esta rexón seya tamién conocida como la de los Castiellos del Loira.

Deporte editar

La rexón del Centru cunta con equipos profesionales de fútbol (Tours FC, LB Châteauroux y US Orleans) y baloncestu (Orléans Loiret Basket). La carrera de ciclismu de ruta París-Tours realizar dende 1896 y forma parte del UCI Europe Tour. El Challenger de Orléans de tenis masculín xugar dende 2005.

Referencies editar

Enllaces esternos editar