Choque circulatoriu


El choque circulatoriu, tamién llamáu shock circulatoriu, ye un estáu fisiolóxicu nel que, n'etapes iniciales, la perfusión (l'intercambiu gaseosu) de los texíos ye insuficiente pa cubrir la demanda d'osíxenu y nutrientes pa la respiración aeróbica celular.[1]

Choque circulatoriu
Síndrome y síntoma o signo (es) Traducir
insuficiencia circulatoria (es) Traducir y síntoma cardiovascular (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Los síntomes típicos del choque circulatoriu son: presión sanguínea baxa (hipotensión), pulsu rápido (taquicardia) y amuesa de perfusión periférica probe, evidenciada por descompensación o ausencia de funcionamientu d'órganos periféricos (producción baxa d'orina, tracamundiu o perda de conciencia).

Esti tipu de choque nun ta rellacionáu cola reacción de estrés agudu. El choque circulatoriu ye una emerxencia médica y una de les causes más comunes de muerte en pacientes n'estáu críticu. Puede tener una gran variedá d'efectos, toos ellos con desenllaces similares, pero n'esencia toos rellacionaos con un problema del sistema circulatoriu; por casu, puede conducir a la hipoxemia (falta d'osíxenu nel sangre arterial) y, poro, al paru cardiaco.

Otra de les sos carauterístiques ye'l so mecanismu de progresión. Una vegada que s'empecipia tiende a empiorar, polo que ye de suma importancia atendelo darréu pa la sobrevivencia del paciente.[2]

Etioloxía editar

Esplicación del choque.
  1. Síndrome clínicu productu de la insuficiencia del sistema cardiovascular pa caltener la homeostasis metabólica de los texíos, trayendo de resultes el balance negativu d'osíxenu y nutrientes, que lleva a un amenorgamientu del consumu d'osíxenu celular y per ende a la disfunción y fallu orgánicu.
  2. Fallu del sistema circulatoriu pa caltener una perfusión y función fayadiza de los texíos.
  3. El choque ye un síndrome clínicu de calter críticu y complexu aniciáu por múltiples causes, dau nel senu d'una enfermedá grave, onde esti ye producíu por un amenorgamientu del apurra d'osíxenu y nutrientes a los texíos, lo que determina mancadura celular, primeramente reversible. Si enllarga l'estáu de choque xeneralmente'l dañu ye irreversible.

El factor común na mayoría de les definiciones del choque ye la insuficiencia del sistema circulatoriu pa caltener la perfusión y la función celular.

Carauterístiques editar

L'amenorgamientu del consumu d'osíxenu na célula ye la marca carauterístico y básico del choque. La disfunción inicial y fallu celular posterior ta condicionáu pola incapacidá de la célula pa poder caltener les sos funciones afechiscamente (esto por cuenta de la falta d'osíxenu y nutrientes y l'incapacidá concomitante pa movilizar refugayes metabóliques). La célula entra nuna situación grave no que fai a la producción d'enerxía. El déficit faise críticu y esta empieza a tener problemes pa caltener el so funcionamientu ya integridá. D'equí que si les condiciones que causen el choque nun son revertíes, la célula a cencielles muerre.

Considerando qu'un órganu ta formáu por célules y que distintos órganos formen un sistema, podemos extrapolar y pensar na evolución de los daños dende la célula hasta la disfunción y fallu orgánicu.

Del fallu orgánicu empezar a considerar el fallu de los sistemes. Ante una situación crítica como la que representa'l choque, la mortalidá rellacionar con:

  1. La causa del choque.
  2. La duración del estáu nosológico que causa'l choque.
  3. Grau de disfunción orgánica (mayor gravedá y mayor mortalidá en rellación a númberu d'órganos en disfunción).
  4. Númberu d'órganos en fallu (mayor mortalidá en rellación a mayor númberu d'órganos en fallu).

Patoloxíes rellacionaes al choque editar

  1. Hipoxia: condición patolóxica de la célula na cual los requerimientos d'enerxía son mayores que la producción d'enerxía aeróbica. La célula nun ye capaz de producir la enerxía necesaria por cuenta de un escasu consumu d'osíxenu (yá seya por falta disponibilidad o incapacidá pa utilizalo).
  1. Anoxia: condición patolóxica na que nun hai disponibildad d'osíxenu pa la célula (situación vista en casos de paru circulatorio).
  2. Isquemia: condición patolóxica na cual produzse l'amenorgamientu d'osíxenu y nutrientes a los texíos (y per ende a la célula), condicionada pol amenorgamientu del fluxu sanguíneo.
  3. Disfunción celular hipóxica: ye'l conxuntu de trestornos celulares causaos pola incapacidá de los mecanismos anaerobios pa caltener los requerimientos enerxéticos que garanticen el funcionamientu fayadizu de los distintos procesos metabólicos na célula.
  4. Dañu celular irreversible: defínese como'l conxuntu de trestornos que son capaces de causar una mancadura irrecuperable por cuenta de que los mecanismos anaerobios de producción d'enerxía son incapaces de suplir les necesidaes enerxétiques necesaries pa caltener los distintos procesos metabólicos responsables de la integridá celular.
  5. Síndrome de disfunción multiorgánica: Presencia de función orgánica alteriada en pacientes agudamente enfermos, de tala forma que la homeostasis nun puede ser caltenida ensin la intervención terapéutica. Esta falla orgánica pue ser:
    1. Primaria: pol dañu direutu del órganu.
    2. Secundaria: por causa de la patoloxía de base.

La repuesta a la hipoxia depende de l'actividá y los requerimientos enerxéticos de cada célula. La tolerancia a la hipoxia ye variable según los distintos tipos. Por casu: La célula muscular esquelética repon la so función normal a los 30 minutos dempués d'isquemia, el hepatocito presenta dañu irreversible a les 2,5 hores dempués de ser sometíu a isquemia, la neurona presenta dañu irreversible a partir de los 4 – 6 minutos d'empecipiase la isquemia.

Tipos de choques editar

Clasificación etiolóxica editar

  1. Hipovolémico absolutu: ye'l tipu más común de choque y ye causáu pol amenorgamientu del volume sanguíneo. La causa principal d'esti amenorgamientu ye la perda de sangre por causes internes (como les hemorraxes) o esternes (como les perdes al traviés de fístules o quemadures graves).
  2. Hipovolémico relativu (o choque distributivu): asocede por cuenta d'alteraciones de la rellación contenedor/conteníu. Subdividir en:
    1. Séptico: causáu por una fuerte infeición que conduz a la vasodilatación, por casu por cuenta de bacteries Gram negatives. Tratar por mediu d'antibióticos, vasoconstrictores y el reemplazu de fluyíos.
    2. Anafiláctico: causáu por una reacción anafiláctica severa a un alérxenu, a un antígeno, a una droga o a una proteína esterno, causando la lliberación de la histamina; esta última causa vasodilatación estensa. Conduz a la hipotensión y l'aumentu de la permeabilidá capilar.
    3. Neurogénico: ye la forma más rara de choque. Ye causáu por un trauma na migollu espinal, lo que resulta na perda repentina de reflexos autónomos y motores debaxo del puntu de mancadura (esto ye, en cualquier puntu dende la mancadura escontra la o les estremidaes más cercanes). Ensin l'estímulu del sistema nerviosu simpáticu les parés del recipiente relaxar de forma incontrolada, dando por resultancia un amenorgamientu repentín de la resistencia vascular periférica, conduciendo a la vasodilatación y a la hipotensión.
  3. Cardiogénico: causáu pola falla o ineficacia del corazón al bombiar sangre, causáu por daños nos músculos cardiacos debíu al infartu de miocardiu. Otres causes d'esti choque inclúin arritmies, cardiomiopatía, paru cardiaco congestivo (CHF), contusión cardiaca (contusio cordis) o problemes de la válvula cardiaca.
  4. Obstructivo: el fluxu de sangre apéxase torgando, ya inclusive deteniendo por completu la circulación. Delles condiciones dan llugar a esta forma de choque:
    1. Taponamiento cardiacu nel cual el sangre nel pericardiu evita l'arribación del sangre al corazón (torna venosa).
    2. Pericarditis constrictiva na cual el pericardiu contráise y endurez, ye similar al taponamiento cardiacu.
    3. Tensión Neumotorácica, cola presión intratorácica elevada, el fluxu de sangre al corazón detiense (torna venosa).
    4. Tromboembolismo pulmonar resultancia d'un incidente tromboembólico nos vasos sanguíneos pulmonares y atrabanca la vuelta del sangre al corazón.
    5. Estenosis aórtica na que s'atrabanca la circulación al apexase'l fluxu de salida del sangre al traviés del tracto ventricular.
  5. Choque endocrín por cuenta d'alteraciones nesti sistema, la so inclusión como un tipu de choque ye recién. Estrémense trés causes básiques:
    1. El hipotiroidismu, en pacientes críticamente enfermos, amenorga'l volume cardiaco y puede conducir a la hipotensión y a la insuficiencia respiratoria.
    2. Tirotoxicosis que puede inducir una cardiomiopatía reversible; ye causáu por un escesu na circulación de tiroxina (T4) llibre o de triyodotironina (T3) llibre.
    3. Escasez suprarrenal aguda, ye frecuentemente la resultancia de siguir el tratamientu de corticosteroides ensin menguar gradualmente la dosificación. Sicasí esta condición tamién puede dase por cuenta de la ciruxía y l'enfermedá intercorriente en pacientes en terapia de corticoesteroides, si nun se realiza un axuste de la dosificación p'afaese a los requisitos crecientes de la mesma.
    4. Escasez suprarrenal relativa, asocede en pacientes críticamente enfermos cuando los niveles hormonales son insuficientes pa cubrir la mayor demanda.

Clasificación clásica editar

L'enfoque clásicu y más espublizáu a lo llargo de los años, clasificáu en tres grupos fundamentales:

  • Hipovolémico
  • Cardiogénico
  • Séptico

Primeros auxilios editar

Los primeros auxilios pal tratamientu del choque inclúin:

  • Verificar darréu si'l paciente ta consciente.
  • Si tase solo col paciente tien de dise por ayuda; en casu contrariu tien d'unviase a daquién por ayuda mientres otra persona quedar col paciente.
  • Asegurar l'apertura de la vía respiratoria y determinar si hai respiración. Asitiar al paciente en posición de recuperación si ye capaz.
  • Aplicar presión direuta a cualesquier sangramiento obviu.
  • Cubrir al paciente con un cobertor o chaqueta non bien gruesa.
  • Nun ufiertar bébores, si'l paciente pidir solo amugar los llabios.
  • Preparar pa realizar reanimación cardiopulmonar.
  • Una vegada que les necesidaes inmediates del paciente fueron atendíes ye necesariu axenciar información: ¿Qué asocedió? ¿Tien problemes médicos? ¿Toma dalguna melecina? ¿Ye alérxicu a dalguna melecina?. Escriba esta información si ye posible, una y bones el paciente puede perder la consciencia, perdiéndose esta pervalible información.
  • Aprova la información llograda al personal de l'ambulancia cuando llegue.

El manexu del estáu de choque rique intervención inmediata, inclusive antes de faer un diagnósticu. La meta fundamental en casu de choque ye restablecer la perfusión a los órganos per mediu de la restauración y caltenimientu de la circulación sanguínea, asegurándose de que la oxixenación y presión del sangre son afeches pa evitar entueyos. Los pacientes atendíos con síntomes de choque, ensin importar el tipu, tienen de tener la so vía respiratoria llibre y terapia d'osíxenu empecipiada. En casu de insuficiencia respiratoria pue ser necesaria la intubación y ventilación mecánica. Un paramédico puede intubar a un paciente fuera del hospital en casu d'emerxencia; ente que un paciente con insuficiencia respiratoria sería intubado por un médicu si atopar nun hospital.

La razón d'estes actividaes ye asegurar la sobrevivencia del paciente mientres el so tresporte al hospital; estes nun curen la causa del choque. Los tratamientos específicos dependen de la causa.

Tien d'establecese un compromisu ente:

  • Aumentar la presión sanguínea pa dexar el tresporte "seguro" (cuando la presión sanguínea baxa, cualquier movimientu puede baxar la perfusión del corazón y del celebru, y en consecuencia causar la muerte).
  • Respetar el pervalible tiempu. Si ye necesaria una ciruxía, esta tendría de ser llevada a cabu mientres la primer hora pa maximizar la oportunidá de sobrevivencia del paciente.

Definiciones rellacionaes editar

Según les definiciones establecer y espublizar universalmente por toles escueles de Medicina a partir del añu 1992,[ensin referencies] estableciéronse los siguientes conceutos:

  • Síndrome de respuesta inflamatoria sistémica (SIRS): conxuntu de síntomes y signos que se presenten en respuesta a una variedá d'entidaes clíniques non infeicioses (como por casu en politraumatismo, pancreatitis, etc.), onde dicha respuesta ta determinada pola apaición de 2 o más de los siguientes criterios (adultos):
Carauterística Criteriu
Temperatura Mayor de 38 °C o menor de 36 °C
Frecuencia cardiaca Mayor de 90 Llatíos/min
Frecuencia respiratoria Mayor de 20 Respiraciones/min
Leucocitos Mayor de 12000 o menor de 4000 cel/mm3
Cayaos (Bandes) Mayor del 10%
  • SIRS severu: SIRS que s'acomuñar a disfunción orgánica, hipoperfusión o hipotensión (la hipoperfusión y les anormalidaes de perfusión inclúin pero nun tán llindaes a la presencia d'acidosis láctica, oliguria o alteraciones del estáu mental). Nestos casos la hipotensión respuende afechiscamente cola sola alministración de reanimación fluidoterápica.
  • Choque "estéril" o Choque rellacionáu al SIRS: SIRS acomuñáu a hipotensión que nun ameyora cola reanimación fluidoterápica. Nestos casos la hipotensión ye refractaria a alministración de volumen razón pola cual el soporte inotrópico o vasopresor ta indicáu (pudiendo presentase estos pacientes, una vegada empecipiáu'l soporte, con presencia de choque pero ensin hipotensión).
  • Sepsis: Conxuntu de síntomes y signos que se presenten en respuesta a un procesu infeiciosu, onde dicha respuesta esta determinada pola apaición de dos o más de los siguientes criterios:
Carauterística Criteriu
Temperatura Mayor de 38 °C o menor de 36 °C
Frecuencia cardiaca Mayor de 90 Llatíos/min
Frecuencia respiratoria Respiratoria mayor de 20 respiraciones/min (o PACO2 menor de 32 torr)
Leucocitos Mayor de 12000 o menor de 4000 cel/mm3
Cayaos (Bandes, baciliformes) Mayor del 10%
  • Sepsis grave: Sepsis que s'acomuñar a disfunción orgánica, hipoperfusión o hipotensión (la hipoperfusión y les anormalidaes de perfusión inclúin pero nun tán llindaes a la presencia de acidosis láctica, oliguria o alteraciones del estáu mental). Nestos casos la hipotensión respuende afechiscamente cola sola alministración de reanimación fluidoterápica.
  • Choque séptico: Sepsis acomuñada a hipotensión que nun ameyora cola reanimación fluidoterápica. Nestos casos la hipotensión ye refractaria a alministración de volumen razón pola cual el soporte inotrópico o vasopresor ta indicáu (pudiendo presentase estos pacientes, una vegada empecipiáu'l soporte, con presencia de choque pero ensin hipotensión).

Referencies editar

Enllaces esternos editar

www.paraqueestesbien.com (Posición de recuperación)