Cirilo y Metodio

(Redirixío dende Cirilu y Metodiu)

Cirilo (827869) y Metodio[1] (815885) tamién conocíos como los apóstoles de los eslavos, fueron dos hermanos provenientes de Tesalónica, nel Imperiu bizantín, que se convirtieron en misioneros del cristianismu primero en Crimea y dempués nel Imperiu de la Gran Moravia. Considérase-yos inventores y expansores del alfabetu glagolíticu, usáu en manuscritos eslavos enantes del desenvolvimientu del alfabetu cirílicu, deriváu del alfabetu griegu con elementos de los alfabetos coptu y hebréu, que de la mesma sigue utilizándose en delles llingües eslaves.

Cirilo y Metodio
Vida
Miembru de Siete Santos Letrados de Bulgaria (es) Traducir
Santoral
5 de xunetu, 14 de febreru y 14 de febreru
Creencies
Relixón cristianismu
Cambiar los datos en Wikidata

En 2013, Eslovaquia emitió una moneda conmemorativa n'honor de dambos santos.

Biografía editar

Tres la muerte del so padre, Cirilo colar a Constantinopla, la capital del Imperiu bizantín, en que la so universidá imperial estudió y onde se rellacionó con pernomaos educadores. Ocupó'l cargu de bibliotecariu de la basílica de Santa Sofía, l'edificiu eclesiásticu de mayor importancia n'Oriente, y darréu foi profesor de Filosofía. Ello ye que los sos llogros académicos fixéron-y ganase l'apellativu de Filósofu. Mentanto, Metodio entamó la mesma carrera que'l so padre: l'alministración política. Algamó'l cargu de arconte (esto ye, gobernador) d'una provincia bizantina fronteriza na que vivíen munchos eslavos. Pero retirar a un monesteriu de Bitinia (Asia Menor), onde se-y xunió Cirilo en 855. En 860, el patriarca de Constantinopla unvió a los dos hermanos a cumplir una misión nel estranxeru ente los kázaros, pueblu que moraba al nordeste del mar Negru y qu'entá duldaba ente l'islam, el xudaísmu y el cristianismu. Antes de llegar al so destín, Cirilo quedar mientres dalgún tiempu en Quersoneso (Crimea), onde, d'acordies con dellos especialistes, aprendió hebréu y samaritanu, y tradució una gramática hebrea al idioma de los kázaros. [1]

La nuesa nación ta bautizada, pero inda escarez de maestros. Nun entendemos nin el griegu nin el llatín. [...] Nun entendemos los calteres escritos nin el so significáu; unviáinos maestros que nos enseñen les pallabres de les Escritures y el so sentíu.”—Ratislav I, príncipe de Moravia, 862 Y.C. [1]

Nel añu 862 fueron convidaos pol príncipe Ratislav I p'arrobinar el cristianismu en llingua eslava na Gran Moravia, cosa que fixeron hasta les sos muertes, en 869 (Cirilo en Roma) y 885 (Metodio en Gran Moravia), respeutivamente.

Pa llevar a cabu la so misión, y gracies a les conocencies de la llingua eslava que teníen (la so madre yera búlgara), desenvolvieron la escritura glagolítica, por aciu la cual traducieron les Sagraes Escritures al antiguu eslavu. El papa Adriano II dio en 867 una bulda pola que se reconocía l'usu del antiguu eslavu na lliturxa, usu que sigue recibiendo en delles ilesies ortodoxes eslaves.

Darréu según el polacu Rocznik Krasińskich, los dos relixosos siguieron el so viaxe convirtiéndose nos primeros maestros de la doctrina Cristiana pal Gran Príncipe Géza d'Hungría[ensin referencies], quien yera entá paganu. Magar el primer acercamientu foi con doctos ortodoxos, darréu los húngaros se cristianizarían sol ritu católicu romanu, tres la iniciativa d'Otón III del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y l'actividá evanxelizadora de San Adalberto de Praga.[2]

 
Cirilo y Metodio, en pintura de Jan Matejko.

Veneración editar

Dambos hermanos tán canonizaos na Ilesia Ortodoxa como isoapóstoles y na Ilesia Católica xubieron a los altares en 1880. El papa Xuan Pablu II alzar a la categoría de patronos d'Europa[3] en 1980. Conmemórase-yos el 14 de febreru nes ilesies católica, evanxélica y anglicana. La Ilesia Ortodoxa dedica'l 14 de febreru a Cirilo y el 11 de mayu a dambos hermanos.

Na República Checa y Eslovaquia ye fiesta nacional el Día de San Cirilo y San Metodio, el 5 de xunetu, fecha na que se cree que llegaron a la Gran Moravia. En Bulgaria, el 24 de mayu celébrase la fiesta nacional del Día de la cultura y educación búlgares y del alfabetu eslavu (nome llocal: Ден на българската култура и просвета и славянската писменост, "Dean na bílgarskata kultura i prosveta i slavyánskata písmenost").

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: cirílicu, -a, -o
  2. Serédi, J. (1938). Emlékkönyv Szent István Király, halálának kilencszázadik évfordulóján. Budapest: Hungría. A Magyar Tudományos Akadémia.
  3. San Benitu de Nursia ye consideráu por Pablo IV como'l Patrón d'Europa, pola so obra cristiana nel occidente européu.

[1] La Talaya, 1 de marzu de 2001, "Cirilo y Metodio, los traductores de la Biblia qu'inventaron un alfabetu", páxines 28-31.

Enllaces esternos editar