Conseyu Soberanu d'Asturies y Llión

El Conseyu Soberanu d'Asturies y Lleón, foi l'órganu alministrativu que socedió al Conseyu Interprovincial d'Asturies y Lleón y que taba presidíu pol socialista asturianu Belarmino Tomás que llegó a iniciar contautos de manera independiente cola Sociedá de Naciones.[1]

Conseyu Soberanu d'Asturies y Llión
estáu desapaecíu
Direición España
Historia
Fundación24 agostu 1937
Disolución 21 ochobre 1937
Cambiar los datos en Wikidata
Artículu revisáu

Declaración de soberanía editar

 
Frente del norte.

El 24 d'agostu de 1937 róblase'l decretu qu'afita la soberanía de los territorios alministraos pol "Conseyu Interprovincial d'Asturies y Lleón" convirtiéndose nel "Conseyu Soberanu d'Asturies y Lleón". El 26 d'agostu saldrá espublizáu na prensa.[2]

  • L'entamu del testu constitucional del conseyu, traducíu al asturianu, entamaba asina:
"Artículu 1u.– El Conseyu d'Asturies y Lleón, dende la fecha y hora d'esti Decretu, constitúise en Conseyu Soberanu de gobiernu de tol territoriu de la so xurisdicción, y a elli queden dafechamente sometíes toles xurisdicciones y organismos civiles y militares que funcionen y funcionaren no socesivo dientro del territoriu referíu.

Artículu 2u.– El propiu Conseyu Soberanu, a la vista los acontecimientos favoratibles que se produzan nel trescursu de la guerra, determinará'l momentu de dexar les sos funciones soberanes que güei asume.

Artículu 3u.– D'esti Decretu daráse cuenta al gobiernu la República pa la so convalidación; ensin perxuiciu de la so absoluta vixencia, impuesta pol imperiu les circunstancies, dende esti mesmu momentu de la so promulgación.

Dau en Xixón, a venticuatro hores del día venticuatro d'agostu de mil novecientos trenta y siete."

Reaiciones polítiques editar

Esta declaración nun se fizo ensin polémiques tanto internes (dientro del Conseyu) como esternes (nos gobernantes de la Segunda República española). La propuesta fízola Belarmino Tomás en xunta estraordinaria y tamién la sofitaben la mayoría de dirixentes del PSOE y por Segundo Blanco y otros responsables de la CNT. El PCE taba a la escontra de la decisión. Los dos representantes de la UXT tuvieron una opinión diferente caún. Los conseyeros d'Izquierda Republicana reprobaron el determín. Les tensiones llevaron a engarraes ente dalgunos conseyeros que llegaron a los insultos personales. El xefe del exércitu y el comisariu políticu tamién víen con bonos güeyos la soberanía.

D'otra miente'l Gobiernu la República censuró l'actitú del Conseyu Soberanu, sobremanera cuando esti se dirixó a la Sociedá de Naciones. El Ministru de la Gobernación tresmitió a Belarmino Tomás la "so sorpresa y el so disgustu". El ministru de Defensa de la República Indalecio Prieto calificó de "disparatada" la decisión y el mesmu Presidente Manuel Azaña criticó la declaración. El gobiernu la República llegó a pidir a Belarmino Tomás que se presentare ente él diendo a la fin los conseyeros Segundo Blanco y Amador Fernández "Amadorín". El conceyu nun fizo que camudara'l determín. Llegó a convocase una xunta del Parllamentu pa tratar la cuestión d'Asturies anque nun llegó a celebrase polos acontecimientos bélicos.

Composición editar

El Conseyu d'Asturies y Lleón dende l'entamu taba conformáu por miembros del PSOE, PCE, Izquierda Republicana, Mocedaes Socialistes Unificaes, Mocedaes llibertaries, FAI, UXT y CNT. Los miebros del Conseyu Soberanu d'Asturies y Lleón son los que vienen darréu:

Cargu Nome Organización
Presidencia y Guerra Belarmino Tomás Álvarez PSOE
Industria Segundo Blanco González CNT
Trabayu Onofre García Tirador FAI
Sanidá Ramón Fernández Posada JJ LL
Facienda Rafael Luis Fernández Álvarez JSU
Xusticia y Orden Públicu Luis Roca de Albornoz /
Rafael Luis Fernández Álvarez
JSU
Agricultura Gonzalo López PCE
Marina Mercante Valentín Calleja Lanza UXT
Pesca Ramón Álvarez Palomo FAI
Instruición Pública Juan Ambou Bernat PCE
Obres Públiques José Maldonado González Izq. Rep.
Asistencia Social Maximiliano Llamedo Corte CNT
Comerciu Amador Fernández Montes PSOE
Comunicaciones Aquilino Fernández Roces UXT
Propaganda Antonio Ortega Fernández Izq. Rep.

Organización editar

En declarándose soberanu, el Conseyu asumió dafechu les responsabilidaes civiles y militares de gobiernu. El Conseyu Soberanu caltuvo les conseyeríes que veníen funcionando enantes de la soberanía:

  • Guerra
  • Comerciu y Mines
  • Marina
  • Facienda
  • Xusticia
  • Comunicaciones
  • Agricultura
  • Istrucción Pública
  • Industria
  • Asistencia Social
  • Trabayu
  • Pesca
  • Sanidá Civil
  • Obres públiques
  • Propaganda

Pa coles conseyeríes crearanse agora unes Comisiones:

  • Guerra
  • Industries y fortificaciones
  • Abastos, Tresportes y Evacuación
  • Asistencia Social y Sanidá
  • Orde Públicu, Xusticia, Propaganda y Comunicaciones
  • Economía

Actuaciones editar

Dende la declaración de Soberanía'l Conseyu toma delles midíes nos diferentes campos xurdíos pa "constitúise en Conseyu Soberanu de gobiernu de tol territoriu de la so xurisdicción, y a él queden sometíes dafechu toles xurisdicciones y organismos civiles y militares". Por exemplu nel tarrén xudicial creáronse Tribunales Permanentes de Guerra les penes nestos tribunales y nel Tribunal Popular yá nun necesitaron de notificación al gobiernu español valiendo pal so cumplimientu la notificación al Conseyu Soberanu. Nel ámbitu militar el Conseyu Soberanu quitó-y el mandu al xeneral Gámir Urribarri que tenía la xefatura del Exércitu del Norte nomando xefe militar al coronel Adolfo Prada Vaquero. El Conseyu Soberanu va tomar tamién midíes de control de les llendes y les aduanes.

D'otra miente'l Conseyu d'Asturies y Lleón yá enantes de la declaración de soberania emitía moneda y sellos. Nesti puntu hai alderique sobre si'l Conseyu tendría o non capacidá llegal o competencies pa facelo. El casu ye que'l Conseyu Soberanu emitió billetes divisionarios [3] Los billetes son los conocíos popularmente como Belarminos de cursu llegal hasta la ocupación d'Asturies pol exércitu de Francisco Franco.

Disolución editar

A lo postrero del Conseyu Soberanu d'Asturies y Lleón tuvo'l llar na conocida como Casa Blanca, tovía güei na Plaza'l Parchis de Xixón.

El conseyu Soberanu disolvióse tres la ocupación total de les fuercies franquistes d'Asturies. Dende'l Conseyu Soberanu teníase la esperanza na llegada l'iviernu un mediu meyor pa la resistencia pola importancia de la orografía asturiana, esi añu la ñeve tardó en cayer. La situación militar tornó insostenible pal Conseyu qu'a la fin intentó apautar una rendición con Francisco Franco que namái aceutaba una rendición incondicional. El 20 d'ochobre de 1937 acabó la resistencia. Los miembros del Conseyu tuvieron que fuxir embarcando camín de Francia.

Cronoloxía editar

Bibliografía editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar