María Corazón Sumulong Cojuañgco Aquino (25 de xineru de 1933Paniqui – 1 d'agostu de 2009Macati (es) Traducir), popularmente conocida como Cory Aquino, foi presidenta de les Filipines dende 1986 a 1992. Foi una de les primeres muyeres d'Asia n'ocupar la máxima representación del so Estáu o gobiernu, tres Golda Meir y Indira Gandhi. Casada col popular senador de la oposición Ninoy Aquino, cuando ésti foi asesináu nel entós denomináu Aeropuertu Internacional de Manila al tornar del exiliu'l 21 d'agostu de 1983, "Cory" convertir nel nucleu de la oposición al gobiernu autocráticu del Presidente Ferdinand Marcos.

Corazón Aquino
11. Presidente de Filipines

25 febreru 1986 - 30 xunu 1992
Ferdinand E. E. Marcos - Fidel V. Ramos
Vida
Nacimientu Paniqui25 de xineru de 1933[1]
Nacionalidá Bandera de Filipines Filipines [2]
Llingua materna tagalu
Muerte Macati (es) Traducir1 d'agostu de 2009[3] (76 años)
Sepultura Manila Memorial Park Sucat (en) Traducir
Causa de la muerte cáncanu colorreutal
Familia
Padre José Cojuangco
Madre Demetria Sumulong
Casada con Benigno S. A. Aquino (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios St. Scholastica's College (es) Traducir
Far Eastern University (en) Traducir
College of Mount Saint Vincent (en) Traducir
Universidá Atenéu de Manila
Llingües falaes inglés[5]
tagalu
Oficiu políticaactivista polos derechos humanos
Premios
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Partíu políticu Partido Liberal de Filipinas (es) Traducir
coryaquino.ph
Cambiar los datos en Wikidata

Vida y carrera temprana editar

Corazón Cojuañgco nació en Manila nuna de les families más riques en Filipines, los poderosos Cojuañgcos de la provincia de Tarlac. La familia de la so madre, los Sumulongs, tamién pertenecíen a una familia política de la provincia de Rizal.

Creció dientro d'una familia privilexada, siendo unviada al estranxeru pa estudiar na Ravenhill Academy de Filadelfia, nel Notre Dame Convent School de Nueva York y nel College of Mount Saint Vincent, tamién de Nueva York. Estudió matemátiques y graduóse con un títulu en francés en 1953.

Tornó a Filipines pa estudiar Derechu na Far Eastern University, pero en 1955 casóse con Benignu Aquino, qu'acababa de ser escoyíu alcalde de Concepción na provincia de Tarlac a la edá de 22 años. Tuvieron cinco fíos: un fíu, Benignu III (darréu escoyíu Presidente de Filipines), y cuatro fíos, Maria Elena, Aurora Corazón, Victoria Eliza y Kristina Bernadette. Benignu Aquino foi escoyíu gobernador y senador, pero foi arrestáu, sentenciáu a muerte y exiliáu pol réxime de Marcos. Corazón acompañó-y nel exiliu en 1980. Benignu foi asesináu'l 21 d'agostu de 1983 a la so llegada dende un exiliu de 3 años nos Estaos Xuníos nel mesmu asfaltu del Aeropuertu Internacional de Manila, que foi darréu renombráu nel so honor. Tres la so muerte ella foi convencida polos amigos y los partidarios de Ninoy por qu'entrara en política como xefe de la coalición Laban.

Foi tamién la primera filipina nomada pal Premiu Nobel de la Paz dempués de liderar la revolución pacífica EDSA mientres la dómina de Marcos.

Vida familiar editar

Aquino tornó a Filipines pa estudiar Derechu na Universidá del Estremu Oriente, que pertenecía a la familia de Nicanor Reyes, Sr., quien fuera suegru de la so hermana mayor Josephine. Ella terminó los sos estudios en lleis,[7] cuando en 1954 casóse con Benignu Servillano “Ninoy” Aquino, Jr., el fíu d'un ex Presidente de l'Asamblea Nacional. Tuvieron cinco neños: un fíu, Benignu Simeon Aquino III, ex Presidente de Filipines, y cuatro fíos, María Elena A. Cruz, Aurora Corazón A. Abellada, Victoria Eliza A. Dee, y l'actriz de televisión Kristina Bernadette A. Yap. Aquino al entamu tenía dificultaes p'afaese a la vida provincial de Concepción (Tarlac) en 1955, dempués de qu'escoyeren al so home a alcalde de la ciudá a les sos 22 años. L'estilu de vida "americanu-educáu" de Aquino nun llogró acostumase a Concepción, fizo que buscaren nueves oportunidaes cuando ella y el so home cenaríen dientro de les instalaciones militares americanes cerca de la base Clark.[8]

Siendo miembru del Partíu Lliberal, el maríu de Aquino postular pa gobernador de Tarlac y foi electu al Senáu Filipín en 1967. Mientres la carrera política del so home, Aquino siguía siendo una ama de casa que crio a los sos fíos y sofitó-y, siendo una importante oradora nes campañes polítiques del so maríu que frecuentaríen el so llar na Ciudá Quezon.[9] Ella xunióse al so home nos rallies de campaña, tando parada na parte posterior de les audiencies pa escuchar al so home.[8] Sicasí, ella siempres foi consultada pol so home sobre les campañes polítiques, a quien ésti valoró los xuicios d'ella descomanadamente.[9]

Benignu Aquino llueu se remaneció como críticu principal del gobiernu del presidente Ferdinand Marcos del Partíu Nacionalista (Filipines), y había una gran especulación de qu'él se postularía nes eleiciones presidenciales de 1973, Marcos depués inhabilitar. Entós, Marcos declarara la llei marcial el 21 de setiembre de 1972, y más palantre suprimió la Constitución de 1935, faciendo qu'él permaneciera nel poder. El maríu de Aquino yera unu de los presos políticos nel entamu de la llei marcial, más palantre siendo condergáu a muerte. Mientres el so encarcelamientu, Aquino rezó fervientemente, asistiendo a la Santa Misa diariamente y rezando trés rosarios al día.[8] Como una midida de sacrificiu, ella xunto colos sos fíos encargar de los partíos, y alla mesma dexó de pagar les sos necesidaes, hasta qu'un sacerdote aconseyó-y a ella y a los sos fíos de vivir la vida tan normal como seya posible.[8]

En 1978, con too y con eso dañu y barreres que-y imponía la dictadura, el cónyuge de Aquino tando presu decidía postulase a les eleiciones de Batasang Pambansa de 1978 (antigües eleiciones parllamentaries filipines). Aquino fixo campaña en nome del so home presu y per primer vegada na so vida, apurría un discursu políticu,[10][8] anque ella dexó de falar en públicu cuando la so fía Kris cumplió 6 años.[8]

Nos años 80, mientres la intervención del presidente d'Estaos Xuníos Jimmy Carter,[10] Marcos dexó al senador Aquino y la so familia exiliase nos Estaos Xuníos. La familia asítiase en Boston, en cual según Aquino fueron los 3 años más felices de la so vida en matrimoniu.[10] Él tornó ensin la so familia a Filipines el 21 d'agostu de 1983, siendo asesináu apenes entrando a la pista de despegue del Aeropuertu Internacional de Manila, que foi retitulada más tarde nel so honor. Corazón Aquino volvió a Filipines dellos díes dempués y condució los ritos aciagos del so home, onde más de dos millones de persones aproximao acompañar, la mayor concentración d'esi tipu na hestoria de Filipines.[10]

Campaña presidencial de 1986 editar

Na última selmana de payares de 1985, el Presidente Ferdinand Marcos sorprendió a la nación entera cuando se postuló abiertamente pa les eleiciones presidenciales celebraes en febreru de 1986; de primeres les Organizaciones Democrátiques de Nacionalistes Xuníos (XUNÍU) de la oposición como'l principal paragües políticu de la oposición defendió al Senador Salvador Laurel de Batangues como'l so titular estándar, pero'l magnate de los negocios Don Joaquín Chino Roces nun taba convencíu de que Laurel podría ganar a Marcos nes votaciones. Roces empecipió'l Movimientu pa presidente de Cory Aquino p'axuntar un millón de firmes nuna selmana por que Cory pudiera presentase como presidenta; Aquino foi convencida primeramente pa presentase como vicepresidenta, pero Laurel dar llibertá a Cory presentase como Presidente.

La campaña facer nel mes de xineru de 1986, pa les eleiciones de febreru. Anque se dixo oficialemente que perdiera les eleiciones frente a Marcos, creyóse llargamente que les eleiciones fueren fraudulentas. Marcos y Aquino revindicaron ganar, y celebraron invistiduras rivales el 25 de febreru, pero Marcos entós fuxó por causa de les grandes manifestaciones populares non violentes y refugó intervenir militarmente contra elles.

Ascensu a la presidencia editar

El 22 de febreru de 1986, la Revolución del Poder Popular o Revolución de EDSA foi remanada por dos importantes aliaos de Marcos, el Ministru de Defensa Juan Ponce Enrile y Vicecomandante en Xefe de les Fuercies Armaes Fidel V. Ramos convidaron a Marcos a dimitir y tomaron el mandu de dos campos militares na Ciudá Quezon.[11] Aquino, que s'atopaba na ciudá de Cebú cuando esplotó la rebelión, volvió a Manila y aportunó en xunir al ensame col sofitu que recoyera fora de los campos como barricada humana pa protexer a los defectores.[12] A la mañana del 25 de febreru de 1986, nel Club Filipín en San Juan San Juan, Aquino tomó'l xuramentu p'asumir la presidencia cerca de la oficina alministrativa de la Corte Suprema na Corte de Xusticia Acomuñada Claudio Teehankee. Marcos se juramentó a sigo mesmu al mesmu día na oficina del Palaciu Malacañang, pero dempués fuxó al exilió pela nueche.

Presidencia editar

A pesar de la euforia siguiente al derrocamientu del gobiernu de Marcos, Aquino tuvo qu'enfrentase al gran desafíu de restaurar la nación. Estableció un gobiernu revolucionariu so los términos d'una provisional "Constitución de la Llibertá", llegalmente estableciendo la estructura d'un gobiernu pendiente d'adopción d'una constitución con un borrador democráticu y permanente. A finales de 1986, l'alministración de Aquino designó una comisión constitucional pal borrador de la nueva constitución. Foi ratificáu'l 7 de febreru de 1987. Llueu siguieron les eleiciones llocales y del congresu, poniendo un gobiernu basáu nun mandatu popular y democrático.

Aquino llogró aponderamientos pol so sofitu de la democracia, y foi escoyíu como la Persona del Añu en 1986 pola Revista Time. A pesar de la so enorme popularidá personal y de la nueva constitución, Aquino siguió enfrentandóse a repitíos intentos de golpes d'Estáu militares y a la insurrección comunista. Los fieles a Marcos siguieron oponiendóse al gobiernu, rematando nun intentu fallíu de xunetu de 1986 d'establecer un gobiernu rival nel Hotel Manila, con Arturo Tolentino como presidente temporal. Una amenaza más seria vieno del intentu de golpe d'Estáu n'agostu de 1987 que se repitió n'avientu de 1989. Dambos golpes militares taben lideraos pol Coronel Gregorio Honasan. L'alministración de Aquino tuvo de cutio llarada de rumores d'intentos de golpes d'Estaos.

Nes eleiciones filipines de 1992, Aquino sofitó a Fidel V. Ramos, xefe d'Estáu Mayor del exércitu de Marcos que la so deserción al partíu de Aquino foi crucial pa la revolución popular. Esta decisión foi impopular ente munchos de los sos partidarios, incluyendo la Ilesia Católica (Ramos ye un Protestante). Ramos por pocu ganó con namái'l 23,5 % de los votos, y asocedió a Aquino como presidente'l 30 de xunu de 1992.

Reforma de les lleis y la constitución editar

Un mes dempués de qu'asumiera la presidencia, Aquino publicó la Proclamación Non. 3, la mesma que proclamó'l so gobiernu como gobiernu revolucionariu. Suspendió la constitución de 1973 impuesta mientres la llei marcial, y promulgó una provisional “Constitución de la Llibertá” hasta que se promulge una nueva constitución.[13] Amás, remató la Batasang Pambansa y reorganizó la Corte Suprema. En mayu de 1986, la Corte Suprema yá reorganizada, declaró'l gobiernu de Aquino como "non a cencielles un gobiernu de facto sinón de fechu un gobiernu llexítimu so la llei", que la llexitimidá foi afirmada pola comunidá de naciones.[14]

Aquino convocó a 48 miembros d'una Comisión Constitucional pa faer la nueva constitución. La comisión, que foi presidida pola antigua Presidenta de la Suprema Corte Cecilia Muñoz-Palma que completó'l so periodu n'ochobre de 1986[15] La Constitución de 1987 foi aprobada nun plebiscitu nacional en febreru de 1987. Tanto la "Constitución de la Llibertá" como la Constitución de 1987 autorizaron a la presidenta Aquino a exercer el poder llexislativu hasta que fuera entamáu un nuevu Congresu.[16] Asina foi, ella siguió exerciendo tales poderes hasta que'l nuevu congresu fuera entamáu so la Constitución de 1987 convocáu en xunetu de 1987. Dientro d'esi periodu, Aquino promulgó dos códigos llegales y dispunxo reformes llegales significatives -- Códigu Familiar de 1987, que reformó derechu civil sobe rellaciones familiares, y el Códigu Alministrativu de 1987, que reorganizó la caña estructural del gobiernu executivu.

En 1991, Aquino aprobó'l Códigu del Gobiernu Llocal, que devuelve poderes gubernamentales nacionales a los gobiernos llocales. El nuevu códigu realzó'l poder de les unidaes de gobiernos llocales pa decretar midíes llocales nos impuestos, y aseguró una parte pa la renta pública nacional.

Post-presidencia editar

 
Corazón Aquino en 2003.

Dempués del final del so mandatu, Aquino retirar a la vida privada. Cuando se coló de la invistidura del so socesor, escoyó dir nun simple Toyota Crown blancu qu'ella mercara (en vegada del coche gubernalmental, un Mercedes), pa demostrar que yera de nuevu una ciudadana corriente. Dirixó un númberu de proyeutos que tienen como oxetivu espublizar más lloñe la democracia n'Asia.

En 1998, sofitó al alcalde de Manila Alfredo Lim pa la presidencia. Lim sicasí quedó na quinta plaza na eleición de mayu de 1998 onde Joseph Estrada ganó nuna victoria arrolladora.

Aquino foi la receptora de los Premios Ramon Magsaysay de 1998 pol Entendimientu Internacional col Presidente Joseph Estrada como convidáu d'honor. En 2002, Aquino recibió un doctoráu honorariu de la Seattle University en Washington.

En xineru de 2001, Aquino foi decisiva nel ésitu de la segunda revolución EDSA, una revuelta popular de cuatro díes que pacíficamente derrocó al presidente filipín Joseph Estrada y que condució a Gloria Macapagal-Arroyo a la presidencia.

En 2005, Aquino condergó a Arroyo, la presidenta nesi añu, por amañar presuntamente'l procesu eleutoral de 2004. En febreru de 2006, Aquino xunir a los manifestantes contra Arroyo na EDSA, tres un supuestu intentu de golpe d'Estáu por miembros del exércitu filipín.

Finó a los 76 años por un cáncer de colon el 1 d'agostu de 2009.[17]

Ver tamién editar

Fuentes editar

  • Agoncillo, Teodoro A. (1990). History of the Filipín People.
  • Zaide, Sonia M. (1999). The Philippines: A Unique Nation. All Nations Publishing. ISBN 971-642-071-4.

Referencies editar

  1. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. URL de la referencia: https://www.biography.com/political-figure/corazon-aquino.
  3. URL de la referencia: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8179357.stm.
  4. URL de la referencia: https://newsinfo.inquirer.net/1441762/edited-becoming-president-relatives-are-just-around-the-corner. Data d'espublización: 4 xunu 2021. Data de consulta: 14 xunu 2021.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. «Time» (inglés). Time Inc.. Consultáu'l 29 xineru 2017.
  7. «Biography of Corazon C. Aquino». Fulbright Association. Consultáu'l 15 d'abril de 2008.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 Lorna Kalaw-Tirol (2000). Public Cares, Private Lives. Pasig City, Philippines: Anvil Publishing, Inc., páx. 2–23. ISBN 971-27-0851-9.
  9. 9,0 9,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes pi
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes fb
  11. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes bbc
  12. Sheila Coronel (January-February 2006). Remembering EDSA: 20 People and their Lives 20 Years since People Power. Philippine Center for Investigative Journalism. http://www.pcij.org/i-report/edsa20/edsa20-special-issue.html. Consultáu'l 15 d'abril de 2008. 
  13. Joaquin G. Bernas (1995). The Intent of the 1986 Constitution Writers. Manila, Philippines: Rex Book Store, páx. 2–4. ISBN 9712319344.
  14. Plantía:Cita court
  15. Bernas, p. 19
  16. See Section 1, Article II, Freedom Constitution & Section 6, Article XVIII, 1987 Constitution
  17. Cf. Fina la ex presidenta de Filipines Corazón Aquino.

Enllaces esternos editar

Plantía:Wikisource autor


Predecesor:
Ferdinand Marcos
 
Presidente de Filipines

19861992
Socesor:
Fidel V. Ramos