Ferdinand Marcos

políticu filipín

Ferdinand Edralin Marcos (11 de setiembre de 1917Sarrat – 28 de setiembre de 1989Honolulu) foi un prominente abogáu y políticu filipín, qu'exerció como dictador de Filipines dende 1965 a 1986, gobernando por aciu una auténtica autocracia el país, y centralizando el poder a nivel nacional cola ayuda de la so esposa, la Primer Dama de Filipines, Imelda Marcos.

Ferdinand Marcos
Primer ministro de Filipinas (es) Traducir

12 xunu 1978 - 30 xunu 1981 - Cesar Virata (es) Traducir
secretario nacional de Defensa (es) Traducir

28 agostu 1971 - 3 xineru 1972
Juan Ponce-Enrile - Juan Ponce-Enrile
10. Presidente de Filipines

30 avientu 1965 - 25 febreru 1986
Diosdado Macapagal - Corazón Aquino
presidente del Senado de Filipinas (es) Traducir

5 abril 1963 - 30 avientu 1965
Eulogio Rodriguez (es) Traducir - Arturo Tolentino
Eleiciones: 5th Congress of the Philippines (en) Traducir
senador de Filipines

30 avientu 1959 - 30 avientu 1965
Eleiciones: 4th Congress of the Philippines (en) Traducir, 5th Congress of the Philippines (en) Traducir
miembru de la Cámara de Representantes de Filipines

30 avientu 1949 - 30 avientu 1959
Distritu: Ilocos Norte's 2nd congressional district (en) Traducir
Eleiciones: 2nd Congress of the Philippines (en) Traducir, 3rd Congress of the Philippines (en) Traducir, 4th Congress of the Philippines (en) Traducir
Vida
Nacimientu Sarrat[1]11 de setiembre de 1917[2]
Nacionalidá Bandera de Filipines Filipines
Muerte Honolulu28 de setiembre de 1989[2] (72 años)
Sepultura Cementerio de los Héroes (es) Traducir
Byodo-In (en) Traducir
Museo y mausoleo Marcos (es) Traducir
Causa de la muerte insuficiencia renal
Familia
Padre Mariano Marcos
Madre Josefa Edralin
Casáu con Imelda Marcos
Fíos/es
Hermanos/es
Estudios
Estudios University of the Philippines College of Law (en) Traducir
Universidá de Filipines
Llingües falaes inglés[3]
Idioma ilocanu
tagalu
Cebuanu
Oficiu políticu, entamador, abogáu, militardictador (es) Traducir
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército Filipino (es) Traducir
Graduación Mayor
Lluchó en Segunda Guerra Mundial
Creencies
Relixón Ilesia Católica
iglesia filipina independiente (es) Traducir
Partíu políticu Partido Nacionalista (es) Traducir
Movimiento Nueva Sociedad (es) Traducir
IMDb nm1300894
Cambiar los datos en Wikidata

Proveniente d'una reconocida ya influyente familia filipina, Ferdinand Marcos participó nel exércitu filipín, mientres la Segunda Guerra Mundial, desempeñu que-y ganó un reconocencia bultable, qu'usó pa empericotiase nuna brillosa carrera política. Desempeñó en tres periodos consecutivos como Miembru de la Cámara de Representantes de Filipines, dende 1949 a 1959, dempués de lo que pasó a exercer como Senador de Filipines y aportó a Presidente del Senáu de Filipines dende 1962 a 1965, dempués de lo que foi escoyíu pa la Presidencia de Filipines en 1965 y de nuevu en 1969. Ye entós, cola consiguiente proclamación d'una Llei Marcial, caltener nel poder mientres los nueve años que tuvo en vixencia. Darréu pasó a exercer el cargu de Primer Ministru de Filipines, dende 1978 hasta 1981, añu en que volvió consiguir ser reelixíu pa la presidencia, cargu nel que permaneció mientres 21 años. Foi finalmente depuestu pola «Revolución de EDSA» en 1986, dempués de lo que partió al exiliu xunto cola so esposa en Ḥawai.

Mocedá y ascensu políticu editar

Nació en Sarrat, na provincia d'Ilocos Norte, el 11 de setiembre de 1917, fíu de Josefa Edralin y Mariano Marcos Rubio, esti postreru un renombráu abogáu y políticu que fora Miembru de la Cámara de Representantes de Filipines de 1925 a 1931, habiendo dos instituciones, Don Mariano Marcos Memorial State University y Mariano Marcos State University, na so provincia natal Ilocos Norte, que fueron nomaes nel so honor.

Proveniente d'una familia acomodada, Ferdinand se crio nuna tradición familiar referente a la política, col so padre teniendo gran participación na vida política del país, lo que lo llevó a perfilase dientro de les mesmes árees que'l so padre. Esta filiación traxo la so participación nun socesu pocu esclariáu, cuando en 1935, en llogrando la victoria nes eleiciones pa la Cámara de Representantes, Julio Nalundasan foi asesináu na puerta de la so casa en Bazac y los barruntos recayeron sobre Mariano Marcos, el so principal oponente en campaña pol cargu: acusar a Ferdinand Marcos de cuayar y participar nel asesinatu, cola participación del so tíu Pío Marcos, d'un aliáu bien cercanu al so padre, Quirino Lizardo y el consentimientu del propiu Mariano Marcos, quien presuntamente actuó como autor intelectual. La fiscalía rexonal tramitó los requisitos pa procesar a los cuatro sospechosos y Ferdinand, inclusive, tuvo presu mientres veitisiete díes, pero tres un esitosu procesu d'apelación na Corte Suprema de Filipines, el casu foi invalidáu y tolos sospechosos declaraos inocentes.

Estudió derechu na Universidá de Filipines, onde destacó poles sos dotes d'orador y el so escelente desempeñu tantu n'actividaes extracurriculares como académiques y exerció l'abogacía en Manila hasta la llegada de la Segunda Guerra Mundial, momentu en que pasó a sirvir como oficial del exércitu del so país.

El so pasu pol exércitu, especialmente'l so rol na resistencia filipina, foi bien importante nel desenvolvimientu de la so carrera como políticu, yá que-y dio a la so figura una dimensión heroica. Sicasí investigaciones realizaes depués del so fallecimientu, dexaron establecer que'l so rol nes actividaes de resistencia contra los xaponeses ente 1942 y 1945 habia sío bien llindáu.

Carrera Política editar

Congresista editar

En 1946 pasó a ser ayudante del primer presidente de la República Independiente de Filipines, Manuel Roxas, quien fora amás fundador del Partíu Lliberal de Filipines, nel cual Marcos empecipió la so militancia política, siendo electu en 1949 como Miembru de la Cámara de Representantes de Filipines pol 2° Distritu del so natal Ilocos Norte, siendo reelecto dos veces más de forma consecutiva, en 1952 y en 1955.

Mientres la década que sirvió na Cámara de Representantes de Filipines aportó a Presidente de los Comité d'Economía ya Industria y tamién del Bloque de Preparación, grupu de parllamentarios con prometedor futuru, del cual Diosdado Macapagal, Emmanuel Pelaez y Arsenio J. Lacson, fueron parte. Igualmente foi Miembru del Comité de Defensa, Voceru del Partíu Lliberal n'Asuntos Económicos, Miembru de la Comisión Especial d'Importación y Regulación de Precios, lo mesmo que de les Comisiones d'Asuntos Internos, Planificación Económica y Empreses, Divises Bancaries y de Regulación Pública.

Igualmente foi mientres el so periodu como Miembru de la Cámara de Representantes, en 1954, que Ferdinand Marcos conoció a Imelda Romuáldez, una nueva modelu filipina, qu'aquel día ostentaba'l títulu de «Musa de Manila» y qu'amás provenía d'una familia de llarga tradición na política, con quien se casó tres namái 11 díes de novialgu. Esta rellación sería clave pal so propiu futuru políticu, pos Imelda non yá sería la so esposa hasta la so muerte, sinón que se convertiría nel so principal promotora y conseyera política.

Presidente editar

Anque, primeramente, Marcos, con ayuda de la so esposa, el discutiniu y mítica Imelda Marcos, presentóse como un «Héroe Popular», que representaba la esperanza de Filipines, una vegada qu'algamó'l poder, él y la so esposa, convertir nuna auténtica asociación, que'l so oxetivu foi amontar el so propiu poder cada vegada más, al par que malversaban fondos públicos, creando una vasta fortuna multimillonaria y sosteniendo un réxime autoritariu, populista, demagóxicu y represivu para colos sos opositores.

El so gobiernu reformó la política filipina na so totalidá, llogrando ser reelecto pa un periodu consecutivu (ello tres les eleiciones de 1969), siendo reelecto una tercer ocasión en 1981 y una cuarta en 1986, anque esta última eleición, nun lo llogró caltener nel poder, por cuenta de la Revolución de EDSA, que lo derogó. Sía que non, Marcos ye la única persona na Historia de Filipines, en ser reelecto pa la Presidencia en cuatro causes. Igualmente, foi responsable de Reformar la Constitución Filipina en 1981, sustituyendo'l Congresu de Filipines por una Llexislatura Nacional, que recibió'l nome de Batasang Pambansa (Parllamentu Filipín), siendo amás electu Primer Ministru pol mesmu, cargu qu'exerció de 1978 a 1981, lo que lo convierte nel únicu primer mandatariu del so país n'exercer simultáneamente los cargos de Presidente y Primer Ministru de Filipines.

Otres de les sos creaciones, incluyeron instituciones y cargos como'l Ministeriu d'Asentamientos Humanos y l'Embaxada Estraordinaria y Plenipotenciaria de Filipines, dambos entes que la so esposa, Imelda Marcos, exercería dende la so creación hasta'l final de la «Dictadura Conxugal», como se denominó al réxime de los Marcos. Igualmente, foi responsable de llevar una política, que se caracterizó pola so cercanía a los Estaos Xuníos (país que sofitó notoriamente'l so gobiernu), según polos sos tintes populistes, lo que lo llevó a responder por un llargu llistáu de proyeutos de índole social y cultural, propuestos y defendíos pola so esposa. Amás, introdució un Plan de Desarrollu Económicu, que contempló la construcción de carreteres, pontes y numberoses obres públiques, ello coles mires de xenerar fontes d'empleos, según p'ameyorar la infraestructura de Filipines, según la construcción de Plantes Enerxétiques a nivel nacional.

El so réxime amás tuvo un fuerte programa en contra de la criminalidad y reforzó la eficiencia del sistema xudicial, pero tamién foi notoriamente marcáu pol militarismu, impulsando la progresiva medría del poder y primacía de les Fuercies Armaes de Filipines, amontando'l so niveles d'equipamientu y preponderancia sobre la política nacional, lo cual viose realzáu gracies a la presencia de «guerrilles izquierdistes» nel país, según pol deséu de convertir al a Filipines nuna fuercia militar de la rexón "Pacíficu-Oceánica".

Sicasí, a pesar del so gobiernu con enclinos progresistes de primeres, la xestión de Marcos acentuó la corrupción y la malversación de fondos públicos, en tolos niveles de la estructura política, siendo'l mesmu Marcos responsable, según la ONG Transparency International, d'amasar una fortuna d'ente USD 5.000 a 10.000 millones de forma ilícita.[6]

Finalmente, tres una serie d'acontecimientos que fueron debilitando la solidez del réxime y cola presión nacional y internacional a la llende, Marcos convoca a Eleiciones en 1986, que resulten nun fraude eleutoral al so favor. Esto provoca'l refugu de sectores de la Ilesia Católica, la política y les Fuercies Armaes en xunto, qu'acabaron confluyendo na Revolución de EDSA, que forzó finalmente a Ferdinand Marcos a abandonar el poder y exiliase xunto cola so esposa, Imelda Marcos, en Hawaii.

Finó tres años dempués de la so cayida del poder, el 28 de setiembre de 1989, mientres el so exiliu en Hawaii. La so esposa, Imelda Marcos, a partir d'entós llibraría una serie de batalles llegales pa llograr llexitimar la vasta fortuna acumulada polos Marcos, envalorada en 35.000 millones de dólares,[7] amás de dedicar el so últimos años a la sobrevivencia y restauración del prestíu y el poder de la Familia Marcos, tando políticamente activa. Igualmente los sos fíos, Imee Marcos y Ferdinand Marcos Jr., tamién caltienen bultables carreres polítiques, la primera como Gobernadora d'Ilocos Norte y el segundu como Senador pol mesmu estáu.

Fuximientu de capitales editar

La ONG Transparency International calculó que la cla Marcos amasó illegalmente una fortuna d'ente 5.000 y 10.000 millones de dólares mientres los años nos que se caltuvo nel poder. [8] En 1986 dieron empiezu los trámites pa devolver a Filipines parte del dineru escondíu pola familia Marcos en Suiza. Tres 17 años de procesos xudiciales el gobiernu filipín recibió finalmente 658 millones de dólares, que fueron destinaos a financiar la reforma agraria y a pagar compensaciones a les víctimes de les persecuciones del dictador. [9] Nengún otru país conxeló cuentes bancaries nin interveníu bienes de los miembros del clan Marcos.[9]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Ferdinand E. Marcos historical marker.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. «Marcos arrives for Japan visit» (30 setiembre 1966).
  5. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1969-54275.
  6. Transparency International (2004). Lo más destacao del Informe Global de la Corrupción 2004.
  7. McNeill, David:"The weird world of Imelda Marcos" (El raru mundu de Imelda Marcos). The Independent (Londres), Febreru 25 de 2006
  8. Transparency International (2004). Lo más destacao del Informe Global de la Corrupción 2004.
  9. 9,0 9,1 DULIN, Antoine y MERCKAERT, Jean (xunu 2009). Biens mal acquis, à qui profite -y crime ? (en francés). Comité Catholique contre la Faim et pour le Développement., páx.30


Predecesor:
Diosdado Macapagal
Presidente de Filipines
1965–1986
Socesor:
Corazón Aquino