Cualedro ye un conceyu español allugáu al sur de la provincia d'Ourense, na Comunidá Autónoma de Galicia.

Cualedro
Alministración
País España
Autonomía Galicia
ProvinciaBandera de Provincia d'Ourense provincia d'Ourense
Tipu d'entidá conceyu de Galicia[1]
Alcalde de Cualedro (es) Traducir Luciano Rivero Cuquejo
Nome oficial Cualedro (es)[2]
Códigu postal 32...
Xeografía
Coordenaes 41°58′59″N 7°34′59″W / 41.983055555556°N 7.5830555555556°O / 41.983055555556; -7.5830555555556
Cualedro alcuéntrase n'España
Cualedro
Cualedro
Cualedro (España)
Superficie 117.6 km²
Altitú 843 m
Llenda con
Demografía
Población 1606 hab. (2023)
- 866 homes (2019)

- 813 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.53% de provincia d'Ourense
0.06% de Galicia
0% de España
Densidá 13,66 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Ta integráu na Contorna de Verín-Monterrei y pertenez al Partíu Xudicial de Verín y a la Diócesis d'Ourense. Toma una superficie de 117,5 km², nos qu'acueye a una población de 2.452 habitantes, según en Padrón del 2002. La capital ye la villa de Cualedro, na parroquia homónima, asitiada a 840 m sobre'l nivel del mar. El términu municipal de Cualedro, según el Nomenclátor de 1996, tien un total de venti entidaes singulares de población arrexuntaes en diez parroquies, siendo práuticamente inesistentes los asentamientos esvalixaos.

Llenda al norte con Laza y Sarreaus, al este con Laza y Monterrei, al oeste con Baltar, Xinzo de Limia, Trasmiras y Sarreaus, al sur con Montalegre, en Portugal.

Les víes de comunicación más importantes cola ciudá son l'autovía A-52 y la carretera N-525, que tienen accesos a la capital del conceyu nos llugares de Lamas y As Estibadas, respeutivamente.

Economía editar

Según el censu del IAE, l'actividá económica nel Conceyu ye bien débil y l'esistente crea pocu emplegu, yá que la mayor parte de l'actividá ye llevada a cabu polos mesmos titulares. De les actividaes rurales tradicionales, l'agricultura na so aguada empresarial ye práuticamente inesistente. Namái tenemos datos alrodiu de la producción de pataca adscrita a la denominación d'orixe d'A Limia. Tocantes a la ganadería tien cierta relevancia. Esisten 12 esplotaciones, según el censu del IAE del 2002. La mayor parte de les altes dar nel sector del comerciu minorista. Sicasí esta actividá, que s'asitia nel interior de los nucleos, tiende a sumir, yá que los sos titulares son persones d'edá avanzada.

Otru de los sectores con implantación ye la construcción, onde hai un númberu d'altes importante d'empreses constructores, amás de 11 altes n'actividá d'albañilería. La mayoría d'elles correspuenden a empresarios autónomos, anque esisten tres sociedad llindaes. Nel ámbitu de la hostelería destaquen los tradicionales cafés-chigres con 15 altes. Ésta ye otra actividá carauterística del interior de los nucleos, que presenta una evolución similar a la del comerciu minorista nel sentíu de la so desapaición cola xubilación de los titulares. Nesti sector convien destacar la esistencia d'un establecimientu de turismu rural n'A Xironda. Resulta relevante la esistencia de 9 altes en servicios forestales, la mayoría nel nucleu de Montes.

No referente a la industria, l'actividá fundamental centrar nes canteres, otru sector de particular relevancia nel texíu empresarial del Concello. Tamién esisten dos talleres de confección n'A Xironda.

El sector de servicios céntrase fundamentalmente nes actividaes básiques en tol Concello, que s'asitien na capital municipal. Polo que respecta a la distribución territorial de les actividaes podemos reparar que Cualedro, como nucleu central del Concello, concentra'l mayor númberu d'altes, magar tantu A Xironda como Montes, con 19 altes cada unu, son los dos polos d'actividá más importantes y tienen una situación xeográfica relevante, A Xironda pola so proximidá a la frontera portuguesa, y Montes pola proximidá del enllaz de l'autovía.

El datu de la implantación de les formes societarias ye relevante, con cuenta d'acreditar la débil actividá económica esistente nel Concello. De 130 altes namái esisten 11 empreses con forma societaria, que representen el 8,46 % del total.

Demografía editar

  • Tien una población de 1606 hab. (2023)[3][4].
  • Densidá: 19,01 hab./km².

Evolución de la población editar

Contestu xeográficu editar

La evolución de la población del términu municipal apaez históricamente venceyada a la dinámica demográfica de la contorna de Monterrey. La población total del conceyu de Cualedro aumentó gradualmente dende principios del sieglu XX hasta los años 60, y entá nesta década aumentó en mayor midida qu'en décades anteriores, ente que la población del restu de los conceyos de la contorna, que dende principios de sieglu siguíen el mesmu enclín, yá empezaba a menguar na década de los 50, procesu que llega hasta l'actualidá y que fai que les cifres poblacionales sían inferiores a les de 1900. Esti fechu ye común nes contornes del interior de Galicia y ta rellacionáu cola emigración de segunda etapa, que se dirixó a centroeuropa (Alemaña, Francia, Suiza), pero principalmente a les grandes capitales del Estáu y de Galicia.

Na década de los sesenta, por cuenta de la fuerte migración, la cabecera comarcal actuó como centru d'absorción de les funciones sociales y, por tanto, curiosu d'asentamientu de la población que fueron perdiendo los conceyos vecinos. Esto supunxo para Verín una medría de población d'un 15 % nos postreros 10 años. El so pesu demográficu nel conxuntu de la contorna pasó d'un 42 % en 1991 a un 47 % en 1999. Esta crecedera de Verín tien la so llende na inversión de la pirámide demográfica de los concellos emisores. La emigración tien un calter decisivu na dinámica demográfica y na estructura poblacional del conceyu. La salida de grandes contingentes de población nel pasáu apunta'l problema de la inversión de la pirámide poblacional. Analizando los datos del 2001 reparar un saldu migratoriu equilibráu con respectu al conxuntu del Estáu, frente a los saldos migratorios negativos que presenten tantu la provincia d'Ourense como la Comunidá Autónoma.

La composición por edaes ye bien asemeyada nos datos d'emigración como d'inmigración. Ye importante reseñar la importancia de la torna de los emigraos de más de trenta años. Ello ye por cuenta de que Cualedro nun se caracteriza por una emigración de primera etapa, sinón más bien de segunda. Esto quier dicir que'l so destín son los países centroeuropeos, anque l'alternativa mayoritaria foi España.

Distribución territorial editar

La distribución territorial de la población de Cualedro caltúvose más o menos estable nos postreros 30 años. La salvedá ye'l censu de 1981, qu'amuesa alteraciones atribuyibles al cambéu progresivu nos criterios d'altes y baxes. Esta situación namái terminó de regularizase en 1991. Sicasí detéctense dos procesos diferenciales, puestos n'evidencia na comparanza de los padrones de los años 1991 y 2001: La crisis demográfica ye más intensa nel norte, na parroquia de Baldriz y nel centru, nes parroquies de Vilela y Carzoá. Esto percíbese más claramente cuando arrexuntamos los territorios parroquiales atendiendo a les unidaes xeográfiques: hai tres unidaes (Montes-Rebordondo y Atás-Penaverde al norte, y Lucenza-A Xironda-San Millao al sur) qu'aguanten más dientro d'un contestu de cayente demográficu. Si nel casu de los dos primeres tien un papel fundamental la so mayor accesibilidá (N-525 y agora l'A-52), nel casu de les parroquies del sur hai qu'atribuyir esta resistencia a un soporte territorial más ricu, que da llugar a un mayor desenvolvimientu de la productividá agropecuaria y a un sistema d'asentamientos más vidable pol so tamañu y la so concentración.

Estructura poblacional actual editar

Según el Padrón Municipal d'Habitantes a 31 d'avientu de 2002, la población de derechu de Cualedro xube a 2452 habitantes. Esta población partir nun territoriu de 117,6 km², lo que supón una densidá media de 20,85 hab./km².

Nel concello de Cualedro la estructura de población por sexos apaez equilibrada, con una pequeña ventaya de los homes frente a les muyeres. El númberu d'homes a dicha fecha ye de 1.236, lo que representa sobre'l total un 50.40 %, ente que'l númberu de muyeres ye de 1.216, lo que supón un porcentaxe del 49.59 %. Esta pequeña diferencia va amontándose si analizamos el porcentaxe de población femenina y masculina por tramu d'edá, llegando a algamar daqué más de 12 puntos porcentuales cuando llegamos a la población de 4ª edá. Esto debe a que la tasa de mortalidá masculina ye más alta y nun ye atribuyible a la emigración porque nesta zona, igual que n'otres del interior, y a diferencia de la mariña, el procesu afectó a dambos sexos. Col avieyamientu progresivu de la población lo más probable ye qu'esta rellación inviértase al mediu plazu, una y bones les muyeres son más llonxeves.

El grupu con población de menores de 15 años representa pa Cualedro un 6,48 % del so total poblacional, porcentaxe bien per debaxo de la media gallega, que ta nun 12,12 %. Polo que se refier al grupu de los mayores de 65 años les diferencies son de nuevu bultables, yá que pa Cualedro representa un 35,11 % de la población, bien cimera a la media gallega, que ye d'un 20,31 %. Arriendes d'ello, el grupu d'adultos consideráu población activa en Cualedro ye inferior al esistente n'otros ámbitos territoriales superiores, lo qu'amuesa la esistencia d'un menor porcentaxe de persones n'edá de trabayar, coles repercusiones qu'esto tien pa la dinamización económica del conceyu.

Estos datos indiquen que nel conceyu l'índiz d'avieyamientu ye alto con al respeutive de la media gallega, posiblemente polos saldos migratorios de les últimes décades. Esiste una dependencia infantil baxa, del 11,1 % y una dependencia de mayores del 59,9 %. La población de Cualedro avieyó progresivamente nos postreros 20 años. Dende l'añu 1991 la dinámica demográfica propia yá nun ye capaz de garantizar la sustitución xeneracional. La edá media pasó de los 32 años en 1986 a ser 54 años diez años dempués (la metá de la población tien 54 años o más). Na actualidá hai un mozu per cada cuatro vieyos y l'índiz de dependencia yá superaba'l 65 % en 1996 (namái una de cada trés persones ta n'edá de trabayar). Anque nun ye la población de Cualedro la más avieyada de la Contorna de Monterrey, la so edá media namái ta per debaxo de los concellos de les sierres del macizu ourensán: Laza, Castrelo do Val y Vilardevós. La pirámide de población foise invirtiendo ente finales de los 80 y mediaos de los 90. Esta inversión va acentuándose col tiempu, caminando escontra una estructura desaxeradamente avieyada, dependiente y condergada a menguar progresivamente. La falta d'un relevu xeneracional que-y dexe remontar esta situación fai que sían los factores migratorios los únicos que pueden ayudar a camudar esta estructura: la torna de la emigración más nueva y la llegada d'inmigrantes non nativus. L'actual pirámide de población por sexos y edaes refuerza l'enclín a la inversión antes apuntada. La edá media tiende a estabilizase, lo que ye amuesa d'una mayor llonxevidá y unes meyores condiciones de vida pa los mayores, pero tamién ye bien importante la emigración de tercer edá escontra les ciudaes y villes pa vivir con familiares (la torna de families emigraes y la marcha de los más vieyos son los dos componentes fundamentales del movimientu demográficu). Cuasi'l 37 % de la población tien más de 65 años, lo que da idea del so estremu avieyamientu. Nuna proyeición a 10 años vista atopamos a Cualedro con más d'un 40 % de población na tercera y cuarta edá.

La formación de la población de Cualedro carauterizar pol altu grau d'analfabetismu (13,60 %) y de persones ensin estudios (65,80 %). Estos datos de 1996 son peores pa les muyeres nel primer casu (20,7 % d'analfabetismu frente a 6,7 % nos homes) y peores pa los varones nel segundu casu (71,3 % de persones de sexu masculín ensin rematar estudios primarios). Esto debe a la discriminación de xéneru nel primer casu y a una más temprana incorporación al trabayu de los homes nel segundu casu. Estes cifres vienen dicir qu'una bona parte de la población n'edá de trabayar que mora nel términu municipal nun tien formación básica, anque sepa lleer y escribir. Ésti ye, anguaño, unu de los frenos más graves pal desenvolvimientu económico y social de Cualedro. La tasa d'actividá ye, por razones demográfiques, bien baxa (un 39,2 %). Alredor d'un 40 % de la población activa ta en paru. D'ésta, un 90 % yá trabayó y nun trabaya, esto ye, qu'o bien provién de sectores bien debilitaos de la economía (agricultura sobremanera) y nun fueron capaces de reciclar el so propiu puestu de trabayu n'otres actividaes, o bien son emigrantes que tornaron al quedase ensin emplegu. Estos dos razones (la crisis demográfica y la falta de formación de los recursos humanos del conceyu), faen que seya una debilidá estratéxica de cara al futuru desenvolvimientu económicu de Cualedro, y fai más necesariu entá que por una razón demográfica atraer inmigración forana relativamente cualificada y procurar la torna de los emigrantes más formaos. Nuna redolada nel que, como vemos, l'emplegu ye un bien escasu, namái atopen el so llugar aquellos que tienen cierta formación: el númberu de trabayadores ensin cualificación nun llega al 16 % del total. El sector qu'apurre más puestos de trabayu ye'l de servicios (34 %) siguíu del sector primariu (31,7 %) y la construcción (26,1 %). La industria namái emplega a un 8,2 % de la población ocupada. L'escesivu pesu llaboral del sector primariu reflexa la precariedá económica y dependencia de la población respeuto de l'agricultura.

Servicios ya infraestructures editar

Los asentamientos de Cualedro tienen les carauterístiques propies de los nucleos tradicionales del territoriu de Monterrei. Esto ye: una gran compacidad, con viviendes pequeñes y allegantes direutamente sobre la cai, quedando namái dellos espacios d'usu comunal (presentes en tolos nucleos) y acutando el mayor terrenal posible pa les actividaes agrícoles y ganaderes. Xenérase asina una estructura del territoriu con un viario, una rede d'equipamientos y espacios comunales específicos que perdura hasta los nuesos díes. Sobre ella se superpone la nueva articulación del territoriu colos sos corredores, rede de carreteres, parcelario, equipamientos y espacios públicos que respuenden a los nuevos usos y formes de vida.

Estáu y carauterístiques de les edificaciones Estáu de la edificación = editar

La capital municipal ye'l nucleu más complexu. Na so evolución mientres el sieglu XX apaecen dinámiques que nun esisten nos demás asentamientos del territoriu. El so xerme ye un nucleu tradicional, formáu probablemente na edá moderna, y contemporaneu a otros nucleos históricos, como Penaverde o Lucenza, los más próximos. El nucleu tradicional ye compactu, mestu y de cantos zarraos, les carauterístiques propies del modelu d'asentamientu.

El nucleu sofitar nel camín real que percuerre'l territoriu de norte a sur, esto ye, de Portugal a Cualedro en direición a Santo André y Vila de Rei; el puntu nel qu'esti camín encruciar escontra Penaverde ye la cabeza del nucleu. Trátase d'un nucleu de tamañu mediu, con unes 128 viviendes. La carretera CV-220, que sigue na CV-8- y CV-315, produz un encruz importante asitiáu tanxente al nucleu. La so estensión moderna en carauterística escuadra de caserío arimáu a les distintes carreteres, ocupa la parte central del agra. A pesar del tamañu de les espansiones socedíes a lo llargo del sieglu XX, hai que pensar que na semeya aérea del vuelu de 1959 namái esisten les edificaciones que formalicen l'encruz de carreteres comarcales hasta la nueva ilesia, la Casa del Concello, el vieyu Cuartel de la Guardia Civil, el molín llétricu y delles cases cercanes, una filera d'edificación auxiliar nun cantu de la feria y otra filera que fai la transición ente'l nucleu tradicional y la nueva carretera. Esta filera, probablemente la más antigua de les construcciones citaes, ye un claru exemplu d'arquiteutura urbana. L'Alamea, yá formalizada en 1959, apunta'l desenvolvimientu de calter urbanu que se va a producir nes décades siguientes. Tolos espacios y traces sobre los que va siguir esti procesu tán definíos na primer metá del sieglu XX y empezó entós el so tresformamientu de lóxica urbana: el Toural, la feria, l'encruz de l'alamea, y la redolada del molín, dalgunos d'ellos d'orixe rural. N'otros nucleos de tamañu importante, como Lucenza o Montes, hai un saltu del nucleu tradicional a la estensión de vivienda unifamiliar aisllada. Namái en Cualedro, y en menor midida n'A Xironda, apaez una crecedera que sigue una lóxica de compacidad y xeneración d'espaciu públicu. En Cualedro esta lóxica reviste un calter urbanu, que resulta más dudosu n'A Xironda, enmarcada nes funciones de nucleu rural. La urbanidad de la capital municipal determinar, amás de la construcción del espaciu, les actividaes: alministración municipal, Correos, Guardia Civil, comerciu, parque, centru de salú y colexu.

L'actividá edificatoria nos postreros 30 o 35 años vien marcada por un procesu de nueva edificación intensu. El nucleu tradicional de Cualedro esperimentó los procesos comunes a los nucleos rurales. La introducción de nueva edificación dientro de les aldegues provocó la sustitución d'una bona parte de les edificaciones tradicionales. La construcción de vivienda unifamiliar fuera de los nucleos provocó, paralelamente, l'abandonu de la vivienda tradicional. De los venti nucleos de población del términu Municipal namái la capital tenía nos años 60 una cierta estructura urbana. Esto dexó-y asumir el procesu de duplicación ensin grandes costos medioambientales. La llectura del estáu de la edificación nos nucleos esplica en qué midida coesistieron o s'impunxeron los procesos nuevos a los tradicionales, dando cuenta de la reversibilidad de les sos consecuencies na calidá medioambiental de los asentamientos. El calter y estáu material de les edificaciones ye consecuencia de los distintos graos d'intervención nes postreres décades, de la situación respeuto del nucleu tradicional y de la edá de la edificación.

Nel nucleu urbanu de Cualedro la vivienda tradicional representa'l 30 % del total, frente al 50 % nel total del concello. El nucleu tradicional de Cualedro tien una dinámica bien asemeyada a la de los demás nucleos rurales; les espansiones urbanes que se xeneraron alredor afectaron llevemente al desenvolvimientu del conxuntu tradicional. Apréciase un llixeru aumentu nel enclín negativu: mayor abandonu y menor rehabilitación. Les viviendes abandonaes y en ruines suponen el 30 % de les viviendes tradicionales, y nel conxuntu del Conceyu algamen el 24,5 %. Al respeutive de la rehabilitación de vivienda, nel suelu urbanu realizar nun 9 % de les viviendes tradicionales, ente que nel conxuntu del conceyu llegaron al 17 %. La sustitución de vivienda nel conxuntu tradicional ye tamién llixeramente cimeru: un 34 % frente a un 33 % de media nel Conceyu. Sía que non, la vivienda nueva (según l'analís de los Censos de población y vivienda dende 1961 hasta 2001) esperimenta un claru retrocesu. De les viviendes construyíes dende 1981 nel territoriu de Cualedro, namái un 30 % correspuenden a la década 1991-2001. El nucleu urbanu de Cualedro participa d'esti procesu, de cuenta que l'apaición de nueva vivienda en suelu urbanu reflexa una demanda bien baxa. La rehabilitación, anque per debaxo de la media municipal, ye un enclín recién. Según lo que se repara, tiende a crecer amodo y a absorber gran parte de la demanda, cuantimás la de segunda vivienda.

Carauterístiques de la edificación editar

Nel nucleu urbanu apaez una mayor diversidá de tipoloxíes al respeutive de los nucleos rurales. Nel conxuntu tradicional la casa d'agra ye la tipoloxía esistente, encuadrada dafechu na tipoloxía común a los nucleos rurales. Nes espansiones da la particularidá de la casa urbana, tantu del sieglu XIX como del XX. A lo último, tamién esiste la vivienda unifamiliar aisllada construyida nos últimos trenta años.

La casa d'agra editar

Trátase d'una edificación tradicional, resuelta con materiales comunes a ella: piedra nos muro y vigues y forxaos de madera. Nos murios emplega la téunica de mampostería, con pieces de cantería. Los murios completos de cantería son escepcionales. El nucleu de Cualedro recibe bon granitu gris de les canteres próximes, pol que ye ésti'l material de construcción xeneralizáu. Apaecen con frecuencia grandes sillares llargos y otres pieces de cantería con cierta bayura, polo que la factura de les construcciones asítiase percima de la calidá media. La casa media tien 6 m de frente, 10 m de fondu y planta baxa y primer. La superficie construyida media per planta nel nucleu de Cualedro cifrar en 58,30 m², frente a los 57,50 m² nel conxuntu del Conceyu. Por ello la superficie útil total de la vivienda envalorar en 41,42 m², teniendo en cuenta que la planta baxa taría dedicada a corte.

Nesta vivienda media, na planta alta tienen cabida dos o tres estancies: una metá destinar a cocina (onde la pequeña lareira ye más apocayá substituida por una cocina bilbaina) que ye la estancia principal y na que desembarca'l patín, escalera esterior d'accesu. La planta baxa destínase puramente a corte y almacén de preseos, forraxe y comestibles. El patín, de cantería, tratar d'una pieza bien ellaborada. El patín más común asítiase perpendicular a la casa, y con forma truncada, de cuenta que ye más estrechu embaxo qu'enriba. Dependiendo del trazáu y angostura de la cai, apaecen con muncha frecuencia patinos en L, que pueden adoptar soluciones complicaes en doble patín, o pela cueta estrechos patinos paralelos al muriu. Les edificaciones n'esquina pueden adoptar un muriu curvu pol qu'escurre'l patín cola mesma forma. Nun son frecuentes solainas y corredores, cuantimás nes edificaciones más antigües, polo que nos patinos nel nucleu de Cualedro reparar tou tipu de soluciones arquiteutóniques.

L'arquiteutura urbana editar

Esta tipoloxía acompaña la buelga urbana qu'intenta influyir na formalización de los espacios públicos. Mientres finales del sieglu XIX y la primer metá del sieglu XX, nun se trata d'una tipoloxía en sí, sinón d'un enclín nel acabáu y apariencia de delles edificaciones. En cuasi tolos nucleos, pero n'especial nos más grandes, apaecen delles muestres de cases del sieglu XIX con aditamentos ennoblecedores, como relieves y balcones. Esta arquiteutura estender na primer parte del sieglu XX. Nes estensiones del nucleu de Cualedro avanza rápido escontra una tipoloxía urbana con baxu comercial y arquiteutura seriada. Gran parte de la vivienda urbana surdida nel encruz de carreteres correspuende a los años 50 y 60 del sieglu pasáu, anque apaecen dellos exemplos anteriores. La planta baxa ye un simple almacén, taller, local comercial o parte de la vivienda, pero nun cuadra. En principiu, por tanto, respuenden a un mediu de vida non puramente rural. Tamién, como n'otros nucleos, apaecen substituyendo a otres edificaciones o colmatando solares vacíos, anque tamién pueden ampliar y reformar pieces d'una sola planta.

La principal diferencia al respeutive de la vivienda tradicional ye que s'introduz la meyora de dellos estándares: mayor altor llibre ente los pisos y buecos de mayor tamañu na vivienda, con balbones y corredores. Les cubiertes son de texa plana, con una solución de los bistechos en madera y fondos, cubriendo balcones con rexes de forxa y pequeños corredores. Herieden los elementos del sieglu XIX, como pequeños balcones y puertes balconeras. Introducen les carpinteríes de fierro. Tán construyíes con perpiaño, nel granitu gris local. La so apariencia ye llixera –a lo qu'ayuden les delicaes galeríes de fierro y los bistechos llargos- y ambientalmente tán n'escala. Esta arquiteutura doméstica sigui diendo paralela a un procesu de simboloxía urbana y equipamientu nos pueblos de mayor pesu, como Cualedro, Lucenza o A Xironda.

La nueva vivienda unifamiliar editar

La nueva unifamiliar respuende a la tipoloxía partida por toa Galicia de casa aisllada dientro de la parcela. Tien planta cuadrada de siquier 10x10 m y baxu y un altor. Na fachada principal o perimetral apaez un corredor o terraza esterior, al que dan grandes ventanes. Ye frecuente afatar el teyáu con una o delles chimenees. En Cualedro nun yera frecuente la bufarra, pero más apocayá llevantáronse cases con esta solución, lo que favorez l'emplegu del teyáu a dos agües con pinchu altu y les bufardes. El garaxe asítiase aparte, adosáu a la casa o al zarru de la finca. Ésti ye un elementu qu'algama importancia visual, nun siendo na zona demasiáu altu (alredor de 1,5 m.). Rematar con rexes, celosías y vexetación. La construcción d'esti tipu de vivienda empieza nos años 60 y sigue hasta güei, variando'l so aspeutu esterior según los enclinos y acabaos más vixentes, pero la tipoloxía básica permanez inalterable. Nel suelu urbanu de Cualedro apaecen a lo llargo de les carreteres CV-8 y CV-202 a midida que la vivienda ente medianeres va esponxándose.

Parroquies editar

  • Atás (Santa María)
  • Baldriz (San Bartolomeu)
  • Carzoá (San Roque)
  • Cualedro (Santa María)
  • Lucenza (Santa María)
  • Montes (Santa Baia)
  • San Millao (Santa María)
  • A Xironda (San Salvador)
  • Lama
  • San Martiño

Referencies editar

  1. Afirmao en: Houses of the municipalities of Galicia. Autor: Llista de presidentes de Galicia.
  2. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  3. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  4. oficina de rexistru

Enllaces esternos editar