Les cueves de Mogao (chinu: 莫高窟, Wade-Giles: Mo⁴kao¹ K'o¹, pinyin: Mògāo Kū) son un conxuntu de 492 templos asitiaos cerca de la ciudá de Dunhuang, na provincia de Gansu de la República Popular China. Conocer tamién como les cueves de los mil Budas (chinu: 千佛洞, pinyin: qiān fó dòng), les covarones de Mogao o les cueves de Dunhuang. Nel añu 1987 fueron declaraes pola Unesco como Patrimoniu de la Humanidá.

Cueves de Mogao
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Vista esterior de los covarones de Mogao.
Llugar  China
Criterios Cultural: i, ii, iii, iv, v, vi
Referencia 440
Inscripción 1987 (XI Sesión)
Área Asia y Oceanía
Cambiar los datos en Wikidata

Les cueves de Mogao son el mayor ming-oi d'Asia central, formando un conxuntu de más de 400 templos, decoraos con pintures murales y onde atopen miles d'escultures, manuscritos, etc. Estos covarones atopar nun importante enclave de la Ruta de la Seda, qu'hasta la Edá Moderna y dende la prehistoria foi una rede comercial que llegó a comunicar na so dómina de rellumanza'l gran Imperiu chinu y l'Imperiu romanu. Mientres munchos sieglos foi un importante centru d'oración budista, posiblemente por cuenta de la so importante posición xeográfica, qu'a pesar de que s'atopa en mediu del desiertu del Gobi, fixo qu'esti enclave convertir na puerta occidental de China o del este asiáticu.

Historia editar

 
Arquiteutura del estilu de la dinastía T'ang, d'un frescu que describe la tierra budista.

Según la lleenda local, nel añu 366 d. C., un monxu budista local, Lo-tsun, tuvo una visión de miles de Budes nos reflexos de les rayaes que centelleaban como bengalas sobre la paré d'arenisca d'un cantil y convenció a un acomodáu pelegrín de la Ruta de la Seda por que fundara el primeru de los templos.

Dende'l sieglu IV hasta'l sieglu XIV, los monxos budistes de Dunhuang coleccionaron escritures traíes del oeste. Munchos pelegrinos pasaron pela zona, pintando murales nel interior de les cueves. Estos murales cubren una superficie de 42 000 . Contienen más de 2500 escultures pintaes. Nel sieglu XIV les cueves fueron abandonaes.

Les cueves de Mogao son los covarones budistes más famoses de toes China. Xunto coles de Longmen y les de Yungang forma'l grupu de sitios esculturales antiguos de China de más sonadía.

Los covarones, construyíes mientres la dinastía Wei del norte, tienen un aspeutu bastante simple y tán fuertemente marcaes pola influencia india. Les que se construyeron mientres la dinastía Sui son más realistes y detallaes. Les cueves que se pintaron mientres la dinastía Tang son muncho más desenvueltes y los sos paisaxes inclúin ensame de personaxes. Mientres la dinastía Song siguir con esta perfeición qu'entró en decadencia mientres el periodu de la dinastía Yuan.

Los monxos budistes valoren l'austeridá na vida y esperaben qu'estes cueves remotes ayudárenlos a algamar el llume. Les pintures sirvíen d'ayuda a la meditación como representación visual de la so busca de la perfeición y como ferramientes pa informar a los chinos sobre les creencies y hestories budistes.

A principios del sieglu XX, un chinu taoísta de nome Wang Yuanlu, nomar a sí mesmu guardián de dalgunos de los templos. Wang afayó una importante cantidá de manuscritos. Dellos espedicionarios occidentales allegaron a la zona interesaos pol afayu. Wang embarcar nel ambiciosu proyeutu de reconstruyir dalgunos de los templos. Pa ello, solicitó donaciones a les ciudaes vecines y a dalgunos de los esploradores comenenciudos nos manuscritos como Aurel Stein y Paul Pelliot.

Arqueoloxía editar

 
El viaxe al oeste de Zhang Qian nuna pintura de Mogao.
 
Llibru manuscritu atopáu en Mogao.

Dunghuang y los sos santuarios sobrevivieron mientres sieglos hasta que nel sieglu XX foi descubiertu, o redescubierto, polos europeos. Ye equí, concretamente, un 12 de marzu de 1907 cuando l'arqueólogu británicu d'orixe húngaru Aurel Stein, xunto al monxu taoísta, Wang Yuanlu, empezaron les escavaciones en Mogao. Tres meses dempués el sinólogu francés Paul Pelliot, qu'apoderaba'l chinu clásicu y otres llingües centroasiátiques, trazó per primer vegada'l mapa cartográficu de los Covarones de Mogao; numberar, fotografió exhaustivamente, rexistró toles trescripciones de los murales y describió la estructura de les cueves y les sos decoraciones internes. Sentó asina les bases pal estudiu d'una nueva disciplina específica denomada Dunhuanglogía. ayalgues nacionales-de-dunhuang.

Llueu s'afayó una cantidá inimaxinable de material, documentación en llingües como'l sánscritu, sodiano, tibetanu y chinu, ente munches otres desconocíes. Abondoses pintures murales budistes sobre papel o seda, que teníen gran importancia al tratase d'obres de la dinastía Tang. Cabo recordar que mientres esta dinastía les rutes de la seda tuvieron unu de los sos momentos de mayor rellumanza. Los murales son na so mayor parte de temática budista: semeyes de budas y divinidaes, narraciones de los sutras espuestes por aciu la socesión de pequeñes escenes, buelgues de personaxes budistes históricos y mitolóxicos espublizaos dende la India, China y Asia Central, etc. Otra manera, los murales ufiértennos numberosos detalles sobre la historia de la vida cotidiana, el vestuariu, l'arquiteutura, la música, la danza y hasta les artes acrobátiques. A tou ello hai qu'añader diversos testimonios de los intercambios culturales ente China y l'esterior a lo llargo de dellos sieglos. Entiéndese asina que los estudiosos occidentales consideren estes cueves como una biblioteca escrita na paré d'un derribadoriu.

Posiblemente, una de la pieces más valoraes y conocíes ye la Sutra del diamante, exemplar del llibru impresu más antiguu del cual tiense noticia, y que taba fechu a partir de plaques de madera de más de mil años d'antigüedá. Trátase d'un manuscritu de cuatro metros de llargu y que podría datase'l 11 de mayu del añu 868. Amás d'esta pieza estraordinaria, podríamos falar tamién d'una importante coleición de manuscritos y de un modelu de carta china escurrida por que los invitaos borrachos puedan esculpase delantre de los sos anfitriones pol so comportamientu, ente otres munches pieces.

Covarones virtuales editar

El gobiernu chinu invirtió 200 millones de yuanes nos trabayos preliminares de les obres de construcción de les "Covarones virtuales de Mogao". Como'l so nome indica, estes cueves van dexar a quien les visiten esperimentar la sensación de qu'entren nes cueves auténtiques y ver claramente les sos construcciones, escultures y murales. Según los espertos, la construcción de los covarones virtuales non solo va contribuyir a evitar el deterioru d'esta antigua ayalga del arte budista, sinón que va facilitar el rexistru y el caltenimientu de les pieces que la componen.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar