Alauí o alauita (n'árabe: علوي ʿA elāwī) ye la dinastía anguaño reinante en Marruecos. La so denominación procede del nome del so fundador, Alí o Mulay Alí al-Sharif que se convirtió en sultán de Tafilalet en 1631. El so fíu Mulay Mohámed al-Rashid bin Sharif (1664-1672) consiguió unificar y pacificar el país. Coles mesmes paez ser descendiente de dalgún jerife de Tafilalet, que de la mesma se suponíen descendientes de Mahoma al traviés de la llinia d'Alí ibn Abi Tálib y Fátima az-Zahra (fía de Mahoma). Alí ibn Abi Tálib foi'l cuartu socesor (califa) de Mahoma.

Dinastía alauí
dinastía
Parte de Jerife
Estáu Marruecos
Fundador/a Moulay Ali Cherif (es) Traducir
Creación 1666
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

República de Salé
Sultanatu saadí
Dinastía alauí
(dende 1666)
dinastía
 
Alministración
Llingües oficiales árabe
Xeografía
 

Conquista editar

Según la tradición, los alauitas entraron en Marruecos a finales del sieglu XIII, cuando Al Hassan Addakhil, que vivía entós na ciudá de Yanbu nel Hiyaz, foi lleváu a Marruecos polos habitantes de Tafilalet pa ser el so imām. Teníen la esperanza de que, como él yera un descendiente de Mahoma, la so presencia ayudaría a ameyorar los sos cultivos de palmera datilera gracies a la so baraka ("bendición, gracia"), un términu árabe que significa un sentíu de la presencia o carisma divín. Los sos descendientes empezaron a aumentar el so poder nel sur de Marruecos dempués de la muerte del gobernante saadí Ahmad al-Mansur (1578-1603). En 1669, l'últimu sultán saadí foi derrocáu na conquista de Marrakech por Mulay al-Rashid (1664-1672). Dempués de la victoria sobre la Zawiya de Dila, que controlaben el norte de Marruecos, foi capaz de xunir y pacificar el país.

Estáu centralizáu editar

La organización del sultanatu desenvolvióse baxu Ismaíl de Marruecos (1672-1727), quien, en contra de la oposición de les tribus locales empezó a crear un Estáu unificáu. Por cuenta de que los alauitas tuvieron rellaciones difíciles con munches de les tribus bereberes del país y tribus árabes beduines, Ismaíl formó un nuevu exércitu d'esclavos negros, la Guardia Negra. Sicasí, la unidá de Marruecos nun sobrevivió a la so muerte, nel tiempu que siguió hubo lluches pol poder, les tribus convertir nuna fuercia político y militar, una vegada más.

Namái con Mohamed III de Marruecos (1757-1790) podría ser el reinu pacificado y l'alministración reorganizada. Un nuevu intentu de centralización foi abandonáu, y a les tribus dexóse-yos caltener la so autonomía. Baxu Abd ar-Rahmán ibn Hisham (1822-1859) Marruecos cayó so la influencia de los poderes europeos. Cuando Marruecos sofitó'l movimientu independentista arxelín del emir Abd al-Qadir, foi ganáu polos franceses en 1844 na batalla de Isly y obligáu a abandonar el so sofitu.

Contautu européu y los protectoraos francés y español editar

Mientres los reinaos de Mohamed IV (1859-1873) y Hasan I (1873-1894), los alauitas trataron de fomentar los venceyos comerciales, sobremanera con países d'Europa y con Estaos Xuníos. L'exércitu y l'alministración tamién se modernizaron p'ameyorar el control sobre les tribus bereberes y beduines. Cola guerra contra España (1859-1860) llegó participación direuta nos asuntos europeos. Anque la independencia de Marruecos tuvo garantizada na Conferencia de Madrid (1880), los franceses ganaron una influencia cada vez mayor. Los intentos alemanes pa compensar esta creciente influencia provocaron la primer crisis marroquina de 1905-1906 y la segunda crisis marroquina de 1911.

A la fin los marroquinos viéronse obligaos a reconocer el Protectoráu francés al traviés del Tratáu de Fez, robláu'l 3 d'avientu de 1912. Coles mesmes, l'área del Rif del norte de Marruecos cayó sol control español. Sol protectoráu (1912-1956), la infraestructura invertir en gran midida col fin de venceyar les ciudaes de la mariña del Atlánticu a la parte d'influencia, unificando asina a Marruecos nuna sola rexón económica.

Movimientu d'independencia editar

El réxime de protectoráu enfrentóse la oposición de les tribus. En 1930, los bereberes fueron puestos so la xurisdicción de los tribunales franceses, lo que marca l'entamu del movimientu d'independencia. En 1944, fundóse'l Istiqlal y foi sofitáu pol sultán Mohamed V (1927-1961). Francia viose obligada a conceder la independencia de Marruecos, el 2 de marzu de 1956, dexando tres de sí'l legáu de la urbanización y l'economía industrial en delles ciudaes per un sitiu, y la destrucción y l'aislamientu nes árees que fueron sede de la resistencia bereber contra Francia y España pol otru.

Reináu de Mohamed V editar

En 1956 Marruecos consigue la independencia, y empieza a reclamar dellos territorios pasando, al empar, de sultanatu a reinu.

  • Guerra del Ifni, ente avientu de 1957 y xunetu de 1958: fuercies irregulares marroquines atacaron la colonia española y asediaron la ciudá d'Ifni.
  • En 1958 robláronse los alcuerdos de Angra de Cintra (2 d'abril), nos qu'España dexó Cabu Juby a Marruecos.
  • En 1961 finó Mohamed V, xubiendo al tronu'l so fíu Hasán II.

Reináu de Hasán II editar

Hasán II punxo en marcha un sistema parllamentariu nel que, sicasí, tenía munches prerrogativas, y onde el Majzen funcionaba como un Estáu paralelu. Na práutica, el sistema políticu paecíase más a una monarquía absoluta qu'a una monarquía constitucional de tipu européu, con una ferrial represión política so la que sumieron dellos centenares de persones y cola familia real como propietaria direuta de bona parte de les tierres, industries y recursos del país.

Sufrió dellos intentos d'asesinatu de los que salió ilesu de forma cuasi milagrosa, lo qu'utilizó pa crease un aura de personaxe santu escoyíu por Dios (amás de rei yera príncipe de los creyentes, títulu qu'históricamente correspuende a los califes y qu'anguaño solo esiste en Marruecos).

  • Hasan II, reivindicó ante Francia derechos d'anexón sobre Mauritania y la metá occidental del desiertu d'Arxelia, pero Francia nun reconoció tales derechos y concedió-yos la independencia.
  • En 1963 Marruecos entra en guerra con Arxelia.
  • El 29 d'ochobre de 1965, los servicios secretos marroquinos secuestraron en París a Mehdi Ben Barka, líder demócrata marroquín.
  • En 1969, por cuenta de la presión internacional, España dexa finalmente Ifni a Marruecos.
  • En 1975, cola "marcha verde" Marruecos invadió El Sáḥara Occidental, y anexonólo en contra del dictame de la ONX. Aun así nengún país reconoció la soberanía marroquín sobre dichos territorios, y la cuestión ta en manes de la ONX.
  • En 1976 españó la segunda guerra ente Arxelia y Marruecos. El 28 de payares, Marruecos apoderar d'Esmara. El 10 d'avientu, la ONX decide la organización d'un referendu n'El Sáḥara. Soldaos marroquinos entraron en L'Aaiún. Pela so parte, Mauritania, el 19 d'avientu, apoderar de Lagüera, na so frontera con El Sáḥara español. El 9 de xineru de 1976, l'exércitu marroquín fai la so entrada en Dajla (Villa Cisneros). El 12, los últimos miembros de la Lexón española abandonen El Sáḥara. Arxelia, dexada fora de los Alcuerdos de Madrid, decidió invadir el territoriu d'El Sáḥara Occidental. El 27 de xineru la guerra españa ente los dos países na llocalidá de Amgala. El 29, l'exércitu arxelín ye obligáu a retirase de la rexón de Amgala, dexando 100 muertos y a 200 presos en manes de les Fuercies armaes marroquines, darréu lliberaos por Hasan II.

En 1979 Mauritania retirar del conflictu, y Marruecos nun tardó en anexonase la mayor parte del territoriu asitiáu nel sur, antes reivindicáu per Mauritania. Mientres los años ochenta, la estratexa de Marruecos consistió en consolidar progresivamente el so control nel territoriu, y la construcción d'un muriu de defensa que supera los 2500 km, con unidaes de vixilancia coneutaes a les d'intervención, forníes de radares y protexíu con alambres d'espinos. Una zona de dellos centenares de metros con campos de mines prohibe l'accesu.

  • A empiezos de la década de 1990, Hasan empezó a reformar l'Estáu, cola convocatoria d'eleiciones, la introducción d'un sistema parllamentariu bicameral y la puesta en marcha en 1998 del llamáu gobiernu d'alternanza, ayudáu pol dirixente socialista Abderramán Yusufi.

Reináu de Mohamed VI editar

Fíu de Hasan II, xubió al tronu'l 23 de xunetu de 1999, tres la muerte del so padre. Declaró que la xusticia, la educación y los derechos humanos van formar la cadarma de la so política.

Dinastía alauí editar

Sultanes de Marruecos editar

Reis de Marruecos editar

Imaxe Nome Reináu
  Mohamed V 1957-1961 - Tres la so torna del exiliu y pocu dempués de la independencia de Marruecos
  Hasán II 1961-1999
  Mohamed VI 1999-Presente |}


Referencies editar

Enllaces esternos editar