El Último de la Fila

grupu musical de pop-rock español

El Último de la Fila (1984-1998) foi un grupu musical español de rock con influencies de la rumba catalana, formáu por Manolo García (vocalista) y Quimi Portet (guitarrista) y surdíu na ciudá de Barcelona. Foi unu de los grupos musicales de más ésitu n'España mientres les décades de 1980 y de 1990, años nos que desenvolvieron siete álbumes musicales y numberoses xires, xeneralmente n'España, anque tamién en diversos países de Hispanoamérica.

El Último de la Fila
Datos
Tipu grupu musical
Miembros Manolo García y Quimi Portet
País  España
Orixinarios de Barcelona
Fecha fundación 1985
Fecha disolución 1998
Cambiar los datos en Wikidata

Precedentes editar

Antes de la formación del grupu, los dos componentes del mesmu tuvieron andadures paraleles en distintes agrupaciones musicales. Pela so parte Manolo García (El Poblenou,[1] Barcelona, 1955) empezó la so andadura musical como batería en grupos de baille, actuando en chigres y fiestes llocales en conxuntos como Materia Gris. Poco dempués, xuníu a otros músicos como Antonio Fidel o Esteban Martín empieza a crear un repertoriu propiu, dando vida asina a Los Rápidos, grupu que namái editó un LP cola discográfica EMI, Rápidos, en 1981, discu de senciellu pop rock ochentero. A pesar de les bones crítiques, el discu nun tuvo les abondes ventes y la discográfica nun-yos publicó un segundu álbum del que yá teníen la maqueta. Quimi Portet (* Vic, Barcelona, 1957), pela so parte, tuvo en diverses agrupaciones musicales de distinta índole hasta que recaló en Kul de Mandril grupu catalán que solo grabó unes maquetes en direutu a principios de los años 1980 y un senciellu: «Jamón de mono».

Manolo y Quimi conócense nel festival Rock de Lluna, en xunu de 1981, festival nel que tanto Los Rápidos como Kul de mandril yeren dos de los grupos invitaos. Como Manolo taba buscando un nuevu guitarrista pal so grupu, decidieron incorporar a Quimi Portet. Mientres un tiempu actuaron en Cataluña, pero'l grupu nun tardaría n'eslleise ante la poca perspeutiva d'ésitu.

Manolo García coló al País Vascu con mires de prosiguir la so carrera musical lloñe de Cataluña, mentanto Quimi Portet y dalgunos de los músicos de los antiguos Los Rápidos empezaron a dar forma a nuevos cantares pa un grupu qu'acabó llamándose Los Burros tres la incorporación de Manolo, que nun tuvo ésitu na so busca. Grabaron un LP cola discográfica Belter, llamáu Rebuznos de amor, con cantares compuestos cuasi n'esclusiva por Manolo y Quimi, dalgunes d'elles rescataes de les maquetes que nun se publicaron de Los Rápidos. Magar que nun tuvieron ésitu comercial, sí dexaron dellos cantares darréu importantes y recordaos como «Huesos» o «Mi novia se llamaba Ramón», y otros cantares con un toque muncho más orixinal y ventureru qu'en Los Rápidos, gracies a la influencia del calter surrealista de Portet. Sicasí, Belter fundióse y con ella el futuru del grupu.

Historia editar

Tres el pocu ésitu del so últimu proyeutu, Manolo y Quimi deciden probar suerte nuna nueva formación cola pequeña discográfica PDI, tomando como nome El Último de la Fila, nome sacáu d'una estrofa d'un cantar d'un grupu musical australianu, según los mesmos componentes. L'ésitu por fin empieza a sonreirles cuando ganen el concursu de maquetes de la revista Rock Spezial tocando tan solu dos tarrezas: «Cuando la probeza entra pela puerta, l'amor salta pela ventana» y «A cualesquier puede asocede-y», lo que-yos regalaba un precontratu cola discográfica multinacional Virgin que darréu refugaron pa cumplir la so pallabra con PDI.

L'entamu en PDI editar

En 1985 publiquen el so primera LP: Cuando la probeza entra pela puerta, l'amor salta pela ventana qu'inclúi los dos cantares presentaos nel festival nel que s'alzaron cola victoria. Esti discu significó un cambéu al conceutu musical que veníen faciendo hasta agora, dándo-y al so rock unos toques sureños, árabes y flamencos hasta agora solo apreciables na voz de Manolo, dexando clares les influencies de grupos de rock andaluz, como Triana o Medina Azahara. Les lletres tórnense más poétiques, entemeciendo la llírica coles temes sociales y el surrealismu. Destaquen pieces roqueres como «Duces suaños» y otres más intimistes como la antibélica «Querido Milagros»'. Con esti discu consiguieron el premiu de grupo revelación dau pol programa Diariu Pop de Radio 3.

Al añu siguiente sacaron a la venta'l so segundu álbum: Enemigos de lo ayeno; una coleición de cantares que pretende un camín continuista col so anterior LP, con cantares que se convirtieron nunes de les más importantes del rock español como «Aviones platiaos» y «Insurrección», cantar que foi nomada la meyor del añu n'España pola revista musical especializada Rock de Lux, publicación que tamién-y nomó'l "Grupu del añu en direutu" y al so discu, "Discu del añu". Dáu'l so trunfu y la so ascensión en ventes, empezaron a dexase ver en direutu cada vez más de cutiu, ufiertando unos direutos impecable y enérxicu qu'aumentaron el so númberu de siguidores, que yá se cuntaben per cientos de miles.

1987: Reediciones y proyeutos paralelos editar

Tres los sos dos primeros discos decidieron da-y una llavadura de cara a les sos meyores temes nun nuevu estudiu en Londres, una y bones el soníu consiguíu nos rudimentarios estudios de PDI yera bien ameyorable. D'esta manera salió la so LP Nuevos amiestos (discu dacuando mal llamáu Nuevu amiestu o El Último de la Fila), nel que regrabaron cantares con un toque distintu, ya inclusive dacuando camudando dafechu la música como nel casu de «Son cuatro díes» y modificando parte de la lletra como en «El llocu de la cai». Tamién s'incluyó «¿Quién yes tu?», cantar que namái se podía oyer como cara B d'unu de los sos senciellos. La música ganó en claridá anque perdió n'artesanía. Convertir nel so discu más vendíu hasta'l momentu, multiplicando cuasi por 6 les ventes del so anterior álbum.

Paralelamente a esti proyeutu, Quimi, que siempres deseyó collaborar col rock catalán, grabó'l so primer álbum en solitariu, Persones estranyes, cantáu en catalán, compuestu por Quimi y producíu por Quimi y Manolo. La so repercusión foi escasa. Tamién, nesi mesmu añu, Grabaciones Accidentales S. A. (GASA) facer colos derechos de Los Burros y decidieron reeditar Rebuznos d'amor y publicar un nuevu mini-LP llamáu Xamón de pollín, que contenía 6 cantares bien variopintas, dende una nueva versión de «Güesos» hasta una de «Xamón de monu», un cantar de Kul de Mandril, pasando por composiciones refugaes d'aquellos años y dalgún cantar nuevu. GASA tamién editó una versión d'esti miniLP incluyendo Rebuznos d'amor, tou nun solu discu.

El fin con PDI editar

PDI sabía que la repercusión del grupu yera demasiao pa los sos escasos recursos, asina que decidió dexa-yos campu llibre por que grabaren onde se-yos antoxara. D'esta manera, en 1988 el grupu mover a Francia pa grabar Como la cabeza al sombreru, un discu de calter más intimista, bien acústicu y más comercial, lo que quiciabes en primer instancia decepcionara a los sos siguidores, pero qu'en poco tiempu ganó'l títulu d'obra maestra y ye, pa munchos de los sos siguidores, el so meyor discu. Cantares como «Sara», «Lloru de pasión» o «Yá nun dancio al son de los tambores» sonaron por toles emisores d'España, convirtiendo'l discu nun superventes. El grupu empezó a acostumase a colgar el cartelu de "Nun hai billetes" en tolos conciertos de la so xira.

Unu de los momentos cume del grupu foi nesi mesmu añu, cuando fueron convidaos a participar nel conciertu Human Rights Now! (Conciertu Pro Derechos Humanos), al compartir cartelu con artistes del calibre de Bruce Springsteen, Tracy Chapman, Sting, Peter Gabriel y Youssou N'Dour.

La fama del grupu crez exponencialmente, y yá suenen n'Hispanoamérica y dellos países europeos. Les xires del grupu empiecen a ser desaxeradamente llargues, estendiéndoles más y más, por cuenta de la demanda. D'esta manera, en 1989 edítase Como la cabeza al sombreru en diversos países d'Europa ente que'l grupu treslladar a América pa empezar otra xira per países hispanos y Estaos Xuníos.

PDI yá nun puede caltener a un grupu de la repercusión d'El Último de la Fila, asina la banda decide dexar PDI pa dise a una discográfica mayor, la multinacional EMI, que-yos dexó tener un sellu discográficu propiu: Perru Records. Manolo y Quimi caltuvieron la noticia de callao hasta la salida del so siguiente discu, pa non desvirtuar l'atención de lo puramente musical.

La etapa EMI y nuevu sellu discográficu editar

L'estrenu del so nuevu sellu en 1990 vieno acompañáu del llanzamientu del so siguiente discu Nuevu pequeñu catálogu de seres y estares, siendo'l discu más estrañu y esperimental del grupu, pero non por ello llograron un ésitu menor, tou lo contrario, les ventes del discu, lloñe d'enllancase, siguieron xubiendo, calteniéndolo delles selmanes consecutives como númberu unu de la llista AFYVE. Nesti discu dan un protagonismu mayor a los teclaos y los soníos de fondu y atmosféricos, con ésitos como «Cuando'l mar te tenga», «Músicu llocu», «Canta por mi» o «Nel mio pechu». Caltienen l'estilu llíricu que-yos dio l'ésitu y reformaron el so estilu musical hasta un xéneru más pop. Como nota interesada, el grupu recibió una ufierta millonaria pa xunir el nome del grupu a cierta marca comercial (la cual nunca nomaron), según los sos componentes, paeció-yos tan desaveniente que tornaron la ufierta y en cuenta de eso xunieron el so nome a organizaciones ecoloxistes como Greenpeace y ONG como Amnistía Internacional según otres 18 organizaciones ecoloxistes locales partíes por toa España. Puede apreciase na contraportada del discu.

La xira del grupu nun tardó en llegar, esta vegada Dr. Music encargar de xestionala. Cerca de 750 .000 persones vieron al grupu en direutu mientres los cinco meses que duró (más tarde amplióse, incluyendo Europa y América), y mientres los cualos espunxeron el so calter ecoloxista y comprometío cola naturaleza y la sociedá, vendiendo merchandising de ONG y realizando aportaciones económiques. Nun conciertu destináu principalmente a la concienciación ecolóxica, coincidieron con Tina Turner cola que entablaron cierta amistá, yá que darréu'l grupu foi telonero de la cantante nos sos conciertos per Europa.

A finales de 1992 grabaron un nuevu discu: Astronomía razonable, discu col que consagraron el so ésitu con cerca d'un millón de copies vendíes n'España desque salió a la venta, a principios de 1993. El discu contién dalgunes de los cantares más conocíos del grupu como «Mar antiguu», «Como un pollín amarráu na puerta del baille», «Llapiceru y tinta» o «El que canta'l so mal axoriza». Caltúvose dellos meses consecutivos como númberu unu de la AFYVE batiendo'l récor de selmanes consecutives en dichu puestu. Nel so soníu volvieron predominar les guitarres (tanto llétriques como acústiques y españoles) y les lletres alendaben un tonu llírico y surrealista que recordaba a la so etapa de final de los años 1980, amás ye'l discu que más balaes incluyía. Cuntaba cola collaboración na producción de David Tickle, famosu productor internacional. La xira del discu inclúi cuasi cien concierto y más d'un millón d'espectadores. Paralelamente, editóse tamién una versión del discu n'Italia que contenía seis de les temes cantaes n'italianu.

Tres un añu sabáticu, en 1995 vuelven con otru discu: La rebelión de los homes xaronca, publicáu por Chrysalis, una marca de EMI, pero al traviés siempres de Perru Records. Equí'l grupu decidió arriesgase con un soníu más escuru y unos ritmos más lentos, cercanos al mediu tiempu, que nun llegaron a gustar a tolos siguidores, pero qu'escondíen cantares destacaos como «Ensin llaves», «Les fueyes que rin», «Uva de la vieya parra» o «¡Qué bien güelen los pinos!». Les ventes tuvieron un receso al respective del so anterior discu, pero non lo suficiente como pa ser esmolecedor de cara al futuru. La xira qu'acompañó al discu empezó inclusive antes de la salida d'ésti, lo que nun torgar qu'enllenaren les cortiles onde actuaben.

Esi mesmu añu, Manolo García axuntar colos antiguos componentes de Los Rápidos y decidieron publicar la maqueta que contenía los cantares que daríen forma al so segundu LP, si ésti llegara a publicar. Asina, sol nome de Los Rápidos 2 - Maquetes, el sellu Perru Records sacar a la venta pa dar a conocer unos cantares que d'otra forma cayeríen nel olvidu.

La disolución del grupu editar

Tres el so últimu discu, los componentes del grupu dieron un tiempu pa sigo mesmos. Pela so parte Quimi, publicó so Chrysalis y Perru Records otru álbum en solitariu: Hoquei sobre pedres en 1997, esta vegada más trabayáu y de mayor calidá que la so otra aventura y de nuevu en catalán. Pela so parte Manolo taba trabayando en composiciones personales al marxe del grupu.

Especulábase enforma sobre'l futuru de la banda y el 13 de xineru de 1998 el grupu anunciaba la so disolución,[2] alegando que yá dieren tou lo que podíen xuntos y qu'agora-yos pruyir probar suerte en solitariu siguiendo cada unu'l so propiu camín. Esta respuesta nun convenció a munchos, qu'especularon con una posible engarradiella de los integrantes, sicasí, posteriores collaboraciones demostraron que la rellación ente dambos ye cordial. Tamién s'especuló con que la separación del grupu fora debida a la nacencia de la fía de Quimi, y l'atención qu'ésta riquiría sería incompatible coles enormes xires, asuntu nel que Manolo nun taba dispuestu a vencer; tema al cual respondieron con negatives pero ensin desmentilo del tou.

Tres la separación, Quimi Portet sacó seis discos: Cançoner electromagnètic (1999), Acadèmia dels somnis (2001), La Terra és plana (2004), Matem els dimarts i els divendres (2007), Viatge a Montserrat (2009) y Oh my love (2012), con notable ésitu dientro del territoriu catalanoparlante; ente que Manolo García publicó Arena nos bolsos (1998), Nunca'l tiempu ye perdíu (2001), Por que nun se duerman los mios sentíos (2004), Vamos Salir a l'agua (2008), Los díes intactos (2011) , Tou ye agora (2014) amás de dos tales caxes de senciellos de cada unu de los sos álbumes, llogrando ésitu de crítica y públicu, y siguiendo col soníu que dio calter al grupu pero imprimiendo'l so matiz personal.

Anguaño los componentes del grupu siguen trabayando en solitariu, anque comparten el sellu discográficu.

Nuna entrevista concedida en marzu de 2014, Manolo García afirmó que'l grupu eslleióse porque Quimi Portet "empezaba a tar incómodu cola tema llingüística", yá que siempres los sos cantares fueron en castellán. García añadía nesa mesma entrevista: "Yo puedo falar catalán, pero nun tengo esa sensación de patria, igual que tampoco la tengo de patria española".[3]

Obra editar

Discografía editar

Senciellos editar

De Cuando la probeza entra pela puerta, l'amor salta pela ventana

  • «Cuando la probeza entra pela puerta, l'amor salta pela ventana» (PDI, 1985)
  • «Duces suaños» (PDI, 1985)
  • «Querido Milagros» (PDI, 1985)

De Enemigos de lo ayeno

De Nuevos amiestos

  • «Son cuatro díes» (PDI, 1987)

De Como la cabeza al sombreru

De Nuevu pequeñu catálogu de seres y estares

De Astronomía razonable

  • «El que canta'l so mal axoriza» (EMI, 1993)
  • «Yerbes d'Asia» (EMI, 1993)
  • «Como un pollín amarráu na puerta del baille» (EMI, 1993)
  • «Mar antiguu» (EMI, 1993)
  • «Llapiceru y tinta» (EMI, 1993)
  • «Coses que pasen» (EMI, 1994)

De La rebelión de los homes xaronca

  • «Ensin llaves» (EMI, 1995)
  • «Pidir la to mano» (EMI, 1995)
  • «Les fueyes que rin» (EMI, 1996)
  • «Vistíu d'hombre rana» (EMI, 1996)
  • «Vas Baillar como un indiu» (EMI, 1996)

Maxisingles editar

  • El llocu de la cai (PDI, 1987)
  • Sara (PDI, 1988)
  • Dacuando enciéndese (PDI, 1988)

Discos recopilatorios y de rareces editar

  • Trece canciones (PDI, 1988)
  • Los singles (1985-1988) (PDI, 1989)
  • Coleición 1985-1988 (EMI, 1991)
  • Astronomía razonable: Singles y maquetes (EMI, 1994)
  • Lo meyor (EMI/Rodven, 1996)
  • Grabaciones completes (EMI, 2008)

Collaboraciones editar

  • VV.AA. - Amnistía Internacional (Aviespa, 1994) - Doble CD de calter benéficu qu'inclúi'l cantar Malditu la mio estampa»' d'El Último de la Fila, inédita salvu nesti discu.

Videos editar

  • En conciertu + Videu cutres + Videu clips (CAN S.L., 1989)
  • Nuevu pequeñu catálogu de seres y estares - 1990 (EMI, 1991)

Llibros de fotografíes editar

  • Astronomía razonable - Xira 93 (CAN S.L., 1993) - Simple escoyeta de fotografíes de la xira.

Bibliografía rellacionada editar

  • Coromina, Toni (1995). El que la sigue escorrer. Editorial Can S.L.. 84-605-4187-8.
  • Hevia, Manuel (1995). El Último de la fila. Editorial La Mázcara. 84-7974-143-0.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Portet, Quimi, Prólogu del llibru Vacaciones de mi mismo, Ed. Temeas de Hoy, 2004, España. Nél, afírmase: Naz el nuesu amigu nel aballador y aportunante Poble Nou de Barcelona.
  2. R.Q. (EFE). "El Último de la Fila decide dixebrase". El Periódico de Catalunya. Barcelona, 14 de xineru de 1998.
  3. «mecenalgu cultural-institucional-ye-intromision-y-ye-manipulacion/ Manolo García: «Un mecenalgu cultural institucional ye intromisión y ye manipulación» - Jot Down Cultural Magacín». Consultáu'l 9 de febreru de 2016.

Enllaces esternos editar