El Toboso

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

El Toboso ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Atópase allugáu na contorna de La Mancha.

El Toboso
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Cabezaleru/a del gobiernu Marciano Ortega Molina
Nome oficial Toboso, El (es)[1]
Códigu postal 45820
Xeografía
Coordenaes 39°31′05″N 2°59′53″W / 39.518055555556°N 2.9980555555556°O / 39.518055555556; -2.9980555555556
El Toboso alcuéntrase n'España
El Toboso
El Toboso
El Toboso (España)
Superficie 144.19 km²
Altitú 635 m
Llenda con Pedro Muñoz, Campo de Criptana, Miguel Esteban, Quintanar de la Orden, Los Hinojosos y Mota del Cuervo
Demografía
Población 1667 hab. (2023)
- 874 homes (2019)

- 890 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.08% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 11,56 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

La so configuración urbana ye la carauterística d'esta contorna, colos sos edificios de mampostería y tapial y los sos murios bien encalados. Les cases, con corredores de madera y columnes, tienen unos patios de planta cuadrada o rectangular adintelada y el suelu ye cuasi siempres de quixarros.

Ye, amás, la patria chica de Dulcinea, un personaxe de Don Quixote de la Mancha, l'amor del pernomáu caballeru manchegu.

Toponimia editar

Nun se sabe de ciencia cierta, l'orixe y significáu del nome de la villa, pero ciertu ye de que nésti llugar abondaben los cardos "toba", o por que tamién abonda nel terrén una piedra caliar, porosa y escasu valor denomada col mesmu nome "toba". ciertu ye que l'escudu d'armes de la villa tien nel so campu y de forma cruciada'l cardu "toba".

Historia editar

 
Conceyu d'El Toboso

Los oríxenes d'esti conceyu remontar a la prehistoria, como demuestren los afayos arqueolóxicos atopaos. Tamién esisten muertes de la dómina celtibérica. Nun esisten evidencies que demuestren la esistencia d'un poblamientu romanu, visigodu o musulmán.

El nome del conceyu apaez nomáu en documentos de 1338 y en 1353 forma parte del común de La Mancha. En 1390, Vasco Rodríguez concede a la villa un mercáu francu y noma ente los sos vecinos al xuez y alcaldes. En 1468, El Toboso apaez nos censos de la Orde de Santiago y en 1480 el maestre de la Orde, Alonso de Cárdenas, al confirmar los sos privilexos, concéde-y el títulu de villa. El sieglu XVI ye la dómina de mayor pujanza de la villa y de mayor repoblación.

El Toboso fíxose bien popular por cuenta de la obra de Miguel de Cervantes Don Quixote de La Mancha, escrita nel sieglu XVII, yá que yera'l llugar de residencia de Dulcinea. Yá nel sieglu XIX, el toboseño Pablo Muñoz de la Morena foi unu de los héroes de la Guerra de la Independencia.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica d'El Toboso ente 1900 y 2006
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Arquiteutura relixosa editar

 
Ilesia de San Antonio Abá
  • Ilesia de San Antonio Abá

Al fundase la población d'El Toboso en 1278, darréu la Orde de Caballería de Santiago de la Espada llevantó un antiguu edificiu relixosu, del qu'entá se caltienen delles muertes. Esta edificación sirvió a manera de primera ilesia sobre la cual alzóse la primitiva parroquia d'El Toboso so la advocación de La nuesa Señora de les Congoxes.

Nada se sabe de la so trayeutoria a lo llargo de los sieglos XIV y XV, pero tou fai suponer que los santiaguistas realizaron a conciencia una trabayosu llabor pastoral y relixosa. Sí hai noticia de la decisión de descomponer esta antigua ilesia pa llevantar l'actual ilesia parroquial a partir de 1511. Amás, col alzáu del nuevu templu, la parroquia foi confiada a la advocación y titularidá de san Antonio Abá.

L'Archivu Parroquial d'El Toboso atesora llibros sacramentales que dan cumplida cuenta de l'actividá pastoral d'esta parroquia dende 1565 hasta los nuesos díes per mediu del rexistru de bautizos, matrimonios y fallecimientos, amás d'otros llibros de fábrica y obra de la construcción del actual templu, llibros de cuentes de cofraderíes y dellos legajos documentales que confirmen la historicidad de la Parroquia.

Dende la so creación y hasta la supresión de les Órdenes Militares n'España (1931), la parroquia d'El Toboso tuvo alministrada polos Caballeros Santiaguistas que'l so Prior llogró del papa atribuciones episcopales. A lo llargo d'estos sieglos, la parroquia viose arriquecida col establecimientu de les órdenes relixoses de les Clarises (1548), Agustinos Recoletos (1600) y Trinitaries Recoletes (1680) qu'aumentaron el caudal relixosu y pastoral nesta villa.

En 1931 la parroquia de San Antonio Abá d'El Toboso, xunto con tola Mancha santiaguista del sur de la provincia de Toledo, pasa a depender del Obispáu de Cuenca hasta l'añu 1955 que pasa a formar parte de la Archidiócesis Primada de Toledo. El papa Pío XII emitió un decretu consistorial, “Toletanae et aliarum”, por aciu el cual dixebró de la diócesis de Cuenca siete parroquies qu'igualmente s'atopaben nel territoriu de la provincia civil de Toledo, ente elles El Toboso. Ente 1931 y 1955 el cuidu pastoral de la parroquia va tar en manes de los relixosos trinitarios qu'atendíen al monesteriu de la Inmaculada y San José de les trinitaries d'El Toboso. Mientres los años 1960 la parroquia viose favorecida pola presencia de les Relixoses Misioneres del Santísimu Sacramentu y María Inmaculada qu'establecieron un colexu na llocalidá.

Integrada na Archidiócesis de Toledo, la parroquia tuvo alministrada pastoralmente pol cleru diocesanu de Toledo. Ente los años 1960 y 1980 la parroquia vivió fecundos años d'actividá pastoral y relixosa, frutu d'esi trabayu fueron les numberoses vocaciones a la vida sacerdotal, contemplativa, misionera y consagrada que surdieron nesta dómina. Tamién foi importante'l llabor de grupos eclesiales, la evolución catequética, renovación de les cofraderíes y hermandaes y propuesta de nueves aiciones que caltienen viva a la comunidá parroquial d'El Toboso.

El 3 de mayu de 1993 la ilesia parroquial sufrió una quema mientres se realizaben llabores d'arreglu de la cubrición. Consecuentemente empecipióse un procesu integral de restauración qu'acabó'l 26 de xunetu de 1996, día en que foi reabierta al cultu y bendiches les obres pol entós arzobispu y cardenal de Toledo Marcelo González Martín. En 2009 la parroquia vivió un momentu de gracia: la restauración del patronalgu de la que fuera antigua patrona de la villa d'El Toboso: la Virxe de los Remedios. La nueche del 14 d'agostu foi consagrada y bendicha la nueva imaxe y quedó instalada nuna de les capiyes del templu parroquial.

 
Ilesia y vides d'El Toboso

La planta d'esta ilesia ye cuadrada con tres naves iguales, y les bóvedes son tardientu-gótiques isabelines. Sofitar en grandes columnes cilíndriques. Nes columnes de la nave central pueden vese distintos medallones colos símbolos de la Orde de Santiago. Nel sieglu XVI añader na cabecera otres dos bóvedes y una cúpula, con mires d'ampliar la planta del templu. Nos llaterales hai delles capiyes; na de los Fierro caltién una imaxe de san Agustín que la so cabeza, de madera policromada, pertenez a la escuela castellana del sieglu XVI. Les portaes son renacentistes de finales del XVI. La torre ye del mesmu sieglu; consta de tres cuerpos: el primeru d'estilu platerescu, en que'l so interior asítiase'l bautisteriu, y los dos cuerpos cimeros son d'estilu herreriano.

  • Monesteriu de la Inmaculada y San José. Trinitaries Contemplatives - Recoletes

Nel añu 1660 Alejo Martínez Nieva y Morales fundó esti monesteriu, empeñando tola so facienda y caudales por que vinieren habitalo Relixoses Clarises. Tres la so muerte, en 1662, Juan de Morales Martínez, caballeru santiaguista y sobrín del fundador, queda como patronu del monesteriu cola obligación d'acabar les obres empezaes pol so tíu y llogra, el 10 de febreru de 1663, llicencia eclesiástica pa esta fundación del conventu de Santa Clara per parte del Prior de Uclés. La obra tenía de dase por acabada con toa perfeición el día de San Miguel del añu 1664, pero D. Juan nun llegó a conocelo, yá que morrió primero que venciera'l plazu polo que se nomó herederu d'esta empresa al so fíu, José Gregorio Ramírez de Arellano que, siendo menor d'edá, quedó baxu tutelar del so tíu Carlos de Villamayor, Caballeru de la Orde de Calatrava y conseyeru del Rei. A partir d'esti momentu la construcción y el procesu de fundación empezaríen a debilitase por dificultaes económiques y pol escasu interés que diben tener los nuevos patronos, estendiéndose les obres cola comunidá relixosa trinitaria yá instalada nel conventu. Añadir, amás, la denuncia que presentó'l Fiscal del Conseyu d'Órdenes, señalando cómo dichu conventu nun yera necesariu na Villa por non pasar de seiscientos vecinos y haber otru conventu de monxes de la mesma orde. A esta oxeción vieno sumase l'arrenunciu formal que fizo la Orde de Santa Clara la cual, al atopase ensin fondos, terminó dexando la fundación. En 1670 abandonóse práuticamente la obra hasta 1679 en que de nuevu reactivóse'l procesu.

Sor Ángela María de la Concepción nació en Cantalapiedra (Salamanca) el 1 de marzu de 1649 y finó'l 13 d'abril de 1690 nesti conventu d'El Toboso. Dempués de sentise atraida y llamada pol Señor a la vida relixosa contemplativa, pasó cerca d'un añu nes Carmelites de “San José” de Valladolid, monesteriu fundáu por Santa Teresa de Jesús, con quien tien un calcu escepcional na so vida, obra y producción mística; pero la llamada vocacional impresa por Dios nel so corazón fíxo-y llegar a les Trinitaries de Medina del Campo (Valladolid), onde vivió diez años con un fondu dinamismu ascéticu-místicu, envolubráu en numberoses revelaciones hasta qu'en 1680, como arrebatada a una vida de mayor perfeición y santidá, Dios provocó-y la idea, a les sos namái trenta y un años d'edá, d'aventurase na promoción d'un nuevu Monesteriu, onde se diba allugar la primer fundación de la Reforma qu'ella entamaría, siguiendo'l camín empecipiáu años antes pol santu Reformador Trinitariu San Xuan Bautista de la Concepción. Sor Ángela, punxo en marcha'l raigañu de les Trinitaries Recoletes que, siendo más fieles a la primitiva Regla de san Juan de Matu, fundador de la Orde de la Santísima Trinidá, viviríen con mayor ahínco y plenitú la llamada de Dios. Mientres los últimos meses de 1678 l'interés centrar nun conventu a medies de facer qu'esistía n'El Toboso y qu'enagora s'atopaba ensin destín. A principios del añu siguiente, 1679, atiéndese'l pidimientu de sor Ángela y d'Antonio Olivera, trinitariu, p'aposentase nesti edificiu, polo que Carlos de Villamayor comprometer a la finalización de les obres. Nesti mesmu añu 79 los trinitarios pleitiaron col Conseyu d'Órdenes pa consiguir nueves llicencies reales de fundación, que fueron daes el 20 d'avientu d'esi añu y que dexaben ponese en marcha escontra El Toboso onde, en 1680, quedara instalada la comunidá trinitaria y sor Ángela como priora y fundadora del nuevu monesteriu.

 
El Toboso cai típica

Esti monumental edificiu ye una verdadera xoya artística, de trazos solemnes, tou él d'obra de sillería al más puru estilu herreriano. Ocupa una superficie de 9000 metros cuadraos con 100 metros de fachada. Los sos torrexones, la so apreciada desnudez na decoración y l'estilu que lu envolubra faen recordar el monesteriu escurialense, polo que se conoz a esti monesteriu como “el Escorial de La Mancha”. Cunta'l conventu con claustru de dos plantes ya ilesia barroca. Nel so interior alluga un muséu con una pervalible coleición de pintures y imaginería de la escuela española del sieglu XVII, orfebrería, bordaos n'oru, etc.

  • Monesteriu de la Concepción - Hermanes Clarises

Los oríxenes del actual conventu remontar hacia 1515, dómina na qu'esistió n'El Toboso, xunto a la ermita de San Benitu, una casa de beates a manera de eremitorio, que más tarde, nel añu 1546, sería convertíu y fundáu como cenobiu franciscanu por Antón Martínez, clérigu natural de la villa. Nes Rellaciones de Felipe II, del añu 1575, yá se menta esti llugar como monesteriu de beates, suxetu a la Orde de San Francisco, llamáu de La Sentencia y dedicáu a la Concepción de La nuesa Señora. La ilesia del conventu llevantar hacia 1670; yera pequeña, ensin particularidá nenguna, salvo l'antoxana principal que yera tou de sillería, con dos grandes columnes dóriques. Anguaño, toles dependencies del conventu son reconstrucción de les antigües, incluyendo la ilesia, pos de la primitiva Ilesia del conventu namái se caltién el primer tramu de bóveda, d'estilu barrocu senciellu; el restu de la fábrica principal ye modernista, resultáu de la fonda reconstrucción llevada a cabu ente los años 1973 y 1976. Les monxes que la habiten viven en réxime de clausura y dedíquense a la ellaboración artesanal de dulces.

Trátase d'una obra del sieglu XVI , restaurada nel XX, d'estilu renacentista, de la que namái se caltién l'antigua portada de la ilesia.

  • Portaes de la primitiva parroquia - Ilesia de la Tercer Orde

L'antigua parroquia dedicada a la Virxe de les Congoxes, de la que namái se caltién la so antigua portada, foi una pequeña ilesia de cantería fecha a base de piedres sólides y cal como correspuende al tiempu defensivu del sieglu XIII, según descríbese nel llibru de visites a El Toboso, nel añu 1511. Darréu, desmontóse esta pequeña ilesia pa llevantar l'actual templu parroquial.

No que güei ye'l Centru Cervantín llevantóse otra ilesia, llamada de la Tercer Orde, y que tuvo xunida a patios interiores o corralas. Namái se caltién la portada, del XVII.

  • Cases priorales de les órdenes de Santiago y San Juan de Malta

Dambes correspuenden al postreru terciu del XVI. La segunda, conocida tamién como “Casa de los Perros” en referencia a los dos canes qu'apaecen nel blasón de la puerta, perteneció a la Orde de San Juan qu'intentó asitiar les sos bases n'El Toboso. Y la de Santiago foi l'antigua Casa de Tercia o del Pósito nos primeros años de la fundación del pueblu.

  • Conxuntu d'ermites y oratorios particulares
 
Ermita de San Sebastián y depósitu d'agua
 
Ermita de Santa Ana d'El Toboso

N'El Toboso esistieron hasta catorce ilesies pequeñes o ermites en redol a les cualos articuláronse los barrios populares y surdieron places irregulares, verdaderos escenarios de celebraciones. Dalgunes taben dientro de la cerca o muralla que protexía l'espaciu urbanu. Anguaño tán de pies la de San Sebastián, San Blas, l'antiguu hospital pa probes, güei ermita del Santísimu Cristu de la Humildá.

Tamién cabo destacar la esistencia d'oratorios o capiyes particulares escondíes n'antigües casones solariegas y que nel sieglu XVII dieron orixe a les Capellaníes como mediu pal sustentu del cleru regular y secular de la villa d'El Toboso.

Otra construcción de tipu relixosu popular foi la Casa de les Memories, antigua propiedá d'una Fundación benéfica, de tipu relixosu-caritativu, llamada “de les Memories” qu'asistía a probes y precisaos por aciu l'arriendu de viviendes y tierres. Nesta casa agospióse sor Ángela María de la Concepción al fundar el conventu de trinitaries nel añu 1680.

  • Antiguu conventu de Agustinos Recoletos y güerta de los flaires

Nel añu 1600 la villa d'El Toboso ufiertó la ermita de la Virxe de los Remedios, antigua y escelsa patrona d'esti pueblu, por que se fundara un conventu de agustinos recoletos que vieno esistir hasta l'añu 1835. Foi este un conventu notable nel conxuntu de toa La Mancha polos munchos oficios qu'esta casa de relixón tuvo y porque nella celebraron dellos capítulos xenerales y provinciales. D'ente les sos celdes sobresalieron relixosos señeros que dieron fama al conventu y al pueblu.

A día de güei namái se caltién l'arcada que da accesu al campusantu municipal, conocíu tamién como Güerta de los Flaires pos na so redoma entá esiste'l Pozu de la Virxe onde la tradición alluga'l milagru que la Virxe de los Remedios fixo a unes muyeruques qu'a él cayeron y cómo al remediales esti fechu mereció que la Virxe fora proclamada patrona de la Villa.

Museos y esposiciones permanentes editar

  • Muséu Cervantín

Equí puede contemplase una pervalible coleición d'ediciones d'El Quixote en dellos idiomes, toes elles regalu de distintos personaxes intelectuales o del mundu de la política, que tán dedicaes de puñu y lletra al pueblu d'El Toboso. Como interés puede vese una edición regalao y dedicao por Hitler y otra pol presidente arxentín Juan Domingo Perón. Otres ediciones interesaes son la primera que s'editó n'euskera, en calteres celtes (procedente d'Irlanda) y un manuscritu afatáu con ilustraciones.

  •  
    Casa-Muséu de Dulcinea.
    Muséu del Humor Gráfico Dulcinea

Trátase d'una coleición particular allugada nuna casa recién fecha al estilu del sieglu XVI, propiedá dambes coses de don José L. Martín Mena, abiertu al públicu dafechu gratis. Son ilustraciones humorístiques sobre la tema d'El Quixote que los sos autores son cuasi toos humoristes famosos y reconocíos.

  • Casa-Muséu de Dulcinea

Nel llugar esistió la casa de doña Ana Martínez Zarco de Morales, la Dulcinea de Cervantes. Foi reconstruyida mientres la década de 1960, consiguiendo una bona reproducción del caserón manchegu del sieglu XVI que debió de ser. Tien dependencies de llabor, palombar (que se visita per dientro y que ta n'activu) y güertu traseru, más les habituales dependencies d'una vivienda. Foi amoblada con enseres de la dómina.

Pozos d'El Toboso editar

La construcción de pozos, barcales y bebederos nel sieglu XVI foi de vital importancia, una y bones esta zona xeográfica tien escases precipitaciones mientres l'añu. Estos fueron construyíos tanto dientro como fuera del pueblu, y sirvíen pal suministru tantu humanu, como animal.

Los brocales de los pozos son de gran guapura y calidá de llabráu; pueden tener distintes formes, dende unu hasta cuatro güeyos covanosos en piedra y sosteníos por arcos de mediu puntu; pueden tener una o dos graes antes de llegar al brocal. Los pozos solíen tener un nome, dependiendo del llugar onde éstos tuvieren allugaos.

Ruta lliterariu-quijotesca editar

Hai que destacar a Miguel de Cervantes, yá que por cuenta de la so obra la villa d'El Toboso foi dotada de popularidá y sonadía internacional. A mediaos de los 70, les autoridaes, con enfotu d'espublizar la obra y popularizar el conceyu, executaron dellos proyeutos, ente ellos, la ruta lliteraria. Ésta ruta consiste nel espardimientu de rótulos en fachaes del pueblu con frases lliteralmente citaes, asitiaos de tal manera, que circulando a cuerpu puede faese una ruta, siguiendo "los pasos" de D. Quixote y Sancho nel interior del pueblu. Curiosamente cabo citar la frase "Cola ilesia dimos Sancho", bien conocida y mal emplegada en cuando se refier a les males aiciones que la Ilesia católica realizara, yá que non "atopen" si non que nel intentu d'alcontrar el Palaciu de Dulcinea atópense ("dimos Sancho") col templu parroquial toboseño y la so formosa torre citada nel capítulu IX de la 2ª parte.

Fiestes y tradiciones de calter relixosu y profanu editar

  • San Antonio Abá o "San Antón".

A la metá del mes de xineru, celebrar al Santu Titular del templu parroquial. En dicha celebración, ufiértase una misa n'honor al santu, y darréu, bendícense los animales domésticos. En tiempos antiguos, engalanábense los animales destinaos a la llabranza, mules y caballos, y dábense, colos mesmos, trés vueltes al templu parroquial.

  • San Sebastián y antroxos (20 de xineru o fin de selmana más próximu a la fecha)

Por cuenta de la celebración de San Sebastián, ye común faer una foguera na puerta de la ermita n'honor al Santu, pidiéndo-y que nun entren epidemies al pueblu.

Xuníu a la fiesta relixosa, celébrase lo profano. Los antroxos toboseños, son pintorescos por cuenta de la fecha de la celebración y al inxeniu d'amarutar que desfilen. Dícese que son los primeres del añu n'España.

  • San Blas (3 de febreru)

Na redoma de la llocalidá ta asitiada la ermita del Santu. Esta fiesta, al principios y mediaos del sieglu XX taba amestada a les de San Antón y San Blas. Nes nueches d'esos dos selmanes, celebrábense verbenes populares, concluyendo "los bailles" cola fiesta de San Blas. Anguaño, na viéspora, enciéndese una foguera n'honor al santu y tástiense farrapes. El 3 de febreru, ufiértase una función y procesión cola imaxe del Santu.

  • Xueves Lardero o día de la merienda

Na tarde del xueves previu al miércoles de ceniza, los mozos salen al campu onde meriendan. Ye típicu'l tastiar "hornazo", platu típicu asemeyáu a un pan redondo con un güevu cocíu nel centru y una cruz ellaborada cola mesma masa del dulce atrapando'l güevu. Nesti día, yera de costume llantar el "monumentu", consistía en faer un semáu nun platu con trigu, cebada y cinco garbanzos que representen les llagues de Xesucristu; nel intre de la cuaresma, los tarmos diben creciendo hasta llograr un considerable altor. Na viéspora del Xueves Santu, llevar al templu parroquial y sirvía como adornu de la reserva eucarística o monumentu.

  • Vienres de Dolores

El vienres previu al Domingu de Ramos, celébrense los 7 dolores de la Virxe María, con procesión de la imaxe de la Virxe de los Dolores.

  • Selmana Santa

El triduu pascual celebrar na primer lluna llena de primavera. Mientres estos díes, se procesionan imáxenes correspondientes a la Pasión de Xesucristu. Llamen l'atención l'austeridá, recogimiento y silenciu de los penitentes. Na tarde del Domingu de la Resurrección, ye común de mantear el "pelele" o representación del apóstol Judas Iscariote suicidáu cantando esta coplilla:

"Olé y olá, nel cobertor ta, cueye neñu'l pelele coyer que se va."

Tres mantear el "pelele" de realicen xuegos cantando cantares populares infantiles.

  • San Marcos (25 d'abril)

Fiesta asemeyada a xueves Lardero, onde los mozos y adultos van a merendar al campu. Nesta ocasión, nun s'ellaboren hornazos, si non que se cuecen tortas y peracábense acompañaes de chocolate en tableta.

 
Xornaes Cervantines n'El Toboso
 
Puestu típicu de les Xornaes Cervantines d'El Toboso

Les Xornaes Cervantines d'El Toboso celébrense cada añu escontra la última selmana del mes d'abril, alredor del día 23, Día del Llibru. Esta llocalidá toledana recuerda con esta celebración el so papel protagonista na obra universal de Cervantes, El Quixote, por ser El Toboso el pueblu natal de Dulcinea l'amada del Atélite Hidalgo. De fechu esti conceyu presume del nomatu de la patria de Dulcinea”.

Ente los actos principales celebraos nestos díes, el festival de teatru clásicu na cai, una cita na que los visitantes pueden esfrutar de la puesta n'escena de delles de les principales obres teatrales del Sieglu d'Oru español. Los escenarios escoyíos, les places, callejuelas o patios de la preciosa llocalidá que cunta ente los sos curiosos turísticos con señoriales cases de llabor y edificios d'importante valor arquiteutónicu. Dalgunes de les representaciones facer de nueche, añadiendo encantu a la cita. Otru de los valores importantes d'esta celebración ye'l calter popular al cuntar cola participación d'un bon númberu de vecinos que nun duldar en vistir el traxe típicu manchegu pa ambientar les cais y a los numberosos visitantes qu'aprovechen esta fecha p'averase hasta ellí. El programa completar con actuaciones musicales, esposiciones o conferencies sobre Miguel de Cervantes, El Quixote y la influyencia d'esta obra na lliteratura universal.


En 2016, El Toboso celebraría les bodes de plata de les sos Xornaes Cervantines cola edición númberu XXV. A lo llargo d'estos años, aprovechando esta celebración fai un nomamientu especial, el de Dulcinea d'Honor que recayó en personalidaes del mundu de la cultura o la comunicación. N'anguaño 2015, el Conceyu nomó Dulcinea d'Honor a títulu póstumu a la duquesa d'Alba. Otres Dulcineas fueron les periodistes Esther Esteban y Lorena García Díez[2] o la sopranu, compositora y direutora d'orquesta Pilar Jurado.

  • Cantarada de los Mayos (30 d'abril y 3 de mayu):

Ye común, nos pueblos de la Mancha, saludar al mes floríu na viéspora del día 1. N'El Toboso, la cantarada del mayu manchegu realizar nes nueches del 30 d'abril pa empezar mayu, y el 3 de mayu día que correspondía a l'antigua fiesta de la cruz florida o cruz de mayu. Empiézase'l mayu cantando na plaza de la ilesia y afatando la cruz con un ramu de flores, darréu, el cantores diben visitar a les autoridaes civiles y relixoses de la Villa, conventos, y familiares. D'antiguo yera común de cantar los mayos a les moces, habiendo 2 variedaes: los mayos comunes y los mayos de la semeya, onde se describíen a la dama dende los pies a la cabeza, con formosos versos.

Anecdóticamente, na nueche del 30 d'abril, como travesura de los mozos del pueblu, tintaban de colloráu, a base de tierra colorada y agua, les fachaes que fueren albeadas por cuenta de la Selmana Santa y empiezu de primavera.

  • San Isidro Llabrador (15 de mayu)

Romería n'honor al Santu patronu de la Villa de Madrid, y de los llabradores. Ésta desenvuélvese'l fin de selmana más próximu a la fecha del Santu, na ermita allugada en "el Morrión", próxima a la Venta de Don Quixote.

  • Pascua de mayu o fiestes n'honor al Stmu. Cristu de la Humildá:

Dase un previu treslláu de la Sagrada Imaxe al templu parroquial, el día de l'Ascensión, onde los neños que participaron , nesa mañana, del sacramentu de la comunión acompañen cortexando la imaxe. Darréu, como preparación a la fiesta, celébrase un quinario más misa, onde un predicador instrúi a los fieles que van celebrar al Santu Patronu.

Les fiestes patronales tienen llugar el fin de selmana de Pentecostés y son vulgarmente conocíes por tolos toboseños como la "Pascua de Mayu". Tres la función principal del sábadu y domingu, los oferentes (persones que fixeron un votu o promesa personal al patrón) conviden a tolos asistentes a les funciones relixoses a la "Ranra", onde se tastien dulces típicos, frutos secos y panadera, se ameniza esta convidada cola música y pasudobles interpretaos pela banda municipal Santa Cecilia.

Ye de destacar la so procesión nocherniega del sábadu y domingu, pola devoción de tolos toboseños y visitantes que lleguen al pueblu. Mientres la Carrera procesional, los oferentes que fixeron un votu o promesa personal, mirando la imaxe y caminando de llombu, ondean banderes.

Tres la torna de la imaxe a la ermita na nueche de Pentecostés, los fíos d'El Toboso, visitar a diariu ufiertando les sos oraciones y plegaries, hasta'l día del Corpus Christi, onde definitivamente se dan por concluyíes les fiestes.

  • La Santísima Trinidá (Domingo dempués de Pentecostés)

La orde trinitaria, de tantu enraigono n'El Toboso (vease conventu de La Inmaculada y San José), celebra xunto col Laicado Trinitariu, un Triduu y trisagio, los díes previos a la Santísima Trinidá. Na tarde de la Solemnidá, tres la función principal presidida por un predicador veníu de fora (flaire trinitariu o otru clérigu), faise una procesión col Santísimu Sacramentu, con un percorríu distintu al de la Solemnidá de Corpus Christi, pola redoma del conventu.

  • Corpus Christi (Domingo dempués a la Santísima Trinidá)

Procesión eucarística poles principales cais del centru de la llocalidá. Na carrera procesional d'engalanen les cais y llevántense altares onde s'adora al Santísimu ya impartir la bendición. Dichos altares tán adrezados con flores correspondientes a esa dómina del añu, y arúmense les cais a base de tomillu, romeru, yerbabuena y paraísu. Hasta mediaos de los años 60, celebrábase la Octava del Corpus, con una procesión más amenorgada alredor del templu parroquial col Santísimu Sacramentu.

  • Duce Nome de Jesús (11 d'agostu)

La cofradería más antigua d'El Toboso, celebra la so fiesta principal, con un tríduo a Jesús Nazarenu predicáu por un Sacerdote invitáu. El día principal, fáense ranra, puyes y se procesiona la imaxe. Pela nueche celébrase verbena popular. Dicha fiesta tien gran enraigono ente les xentes, y llama l'atención de que'l númberu d'hermanos supera a la cofradería del Santu patrón, a pesar d'haber mas devoción pol "Cristu de la Humildá".

  • Solemnidá de La nuesa Señora de los Remedios (15 d'agostu)

Esta Solemnidá corresponder cola Asunción de Ntra Sra. Esta advocación mariana, venerar hasta'l sieglu XIX, tres la desamortización de Mendizábal, escastóse. Na actualidá, tallóse una imaxe de l'antigua patrona de la villa, con mires de restablecer nuevamente la so memoria.

  • Solemnidá de la Virxe de la Cabeza (Domingo anterior a la feria de San Agustín)

La imaxe venerar nel conventu de les madres tinitarias. Esta devoción mariana provién d'Andújar (Xaén), y tien suficiente enraigono n'El Toboso, yá que dende décades, esisten pelegrinos que viaxaben a Andújar, pa venerar la imaxe curiada polos padres trinitarios de Andújar. L'actual imaxe, d'El Toboso, foi traida pa celebrar la fiesta chica nel pueblu, en celebrando la fiesta de l'apaición de Andújar (11 d'agostu)

  • Feria n'honor a San Agustín (28 d'agostu)

A finales del mes d'agostu'l Conceyu conxuntamente cola Parroquia, entamen les Feries y Fiestes de San Agustín, obispu de Hipona, con función principal y procesión del Santu Obispu, verbenes y un ampliu programa diariu d'actividaes lúdiques y culturales.

  • Virxe Morenina

Por cuenta de la Fiesta del Nacimimiento de Santa María, el 8 de setiembre, celébrase la Virxe Morenina. Fiesta d'un barriu onde s'alluga la capillita, pero que tien gran raigón en tolos vecinos del pueblu.

De la procedencia de la imaxe, nun se sabe nada con certidume, una coplilla fainos esta referencia:

"Virxe de la Morenina, ¿quién te traxo al Toboso. Tráxome un carpinteru y púnxome frente a un pozu."

Antes de la guerra civil del 36, taba pictóricamente representada nun llenzu que foi destruyíu. Tres la guerra, adquirióse l'actual imaxe. Con esta fiesta, márcase'l final del branu y empiezu de la collecha o vendimia.

Gastronomía editar

Son numberosos los platos típicos y dulces, que s'ellaboren na llocalidá, y que tamién, munchos d'ellos, son comunes nesta contorna de La Mancha. Cabo señalar los siguientes:

  • Farrapes manchegues: ellaboraes a partir de farina de almorta, pimentón y ayos, primeramente tostaos los ingredientes cola grasa del gochu y darréu cocíos con agua, hasta'l puntu de llegar a un similar a la papiella o crema más bien trupa.
  • Ayu arrieru
  • Tiznao
  • Pistu manchegu
  • Migues de pastor: pan remoyáu na viéspora y tostáu con ayu a poco fueu, ye costume nesti pueblu, tastiar con uves.
  • Duelos y quebrantos: tocín fritu y revueltu con güevos.
  • Caldereta de corderu: magro de corderu rehogado primeramente con ayos, cebolla, y cocíu con vinu y agua.
  • Calducu de pataques: guisáu de pataques en sartén, propiu de los homes del campu.
  • Cata de tomate: ellaborada col cantu del pan redondo, estrayer la miga y nel concu de pan introduz tomate, ayu y aceite d'oliva. Muéyase'l tomate cola miga de pan estrayida primeramente. D'antiguo comíase na merienda-cena.
  • Peluses: dulce típicu d'El Toboso, o especie de pasta ellaborada con farina y yema de güevu y afatada con una espiral de clara y azucre. Son célebres les ellaboraes poles Monxes Clarises de dicha llocalidá.
  • Mostillo: Ellaboráu a base d'arrope, farina turrada, corteza de naranxa y agua. Ye costume de tomalo n'ochobre y los Santos.
  • Farrapes duces o farrapes tarbinas: asemeyaos a les salaes, con farina de trigu turrada y lleche. Típiques na nueche de difuntos.
  • Oreyes de flaire.
  • Flores: a base de güevu, lleche y azucre.
  • Arripámpanos: masa frito a base de farina, aceite, vinu y azucre.
  • Mantecados: dulce propiu de la Navidá, recubiertu con azucre.

Referencies editar

Enllaces esternos editar