Miguel Esteban

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Miguel Esteban ye un conceyu español de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Miguel Esteban
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Miguel Esteban (es) Traducir Pedro Casas Jimenez
Nome oficial Miguel Esteban (es)[1]
Códigu postal 45830
Xeografía
Coordenaes 39°31′41″N 3°04′42″W / 39.528055555556°N 3.0783333333333°O / 39.528055555556; -3.0783333333333
Miguel Esteban alcuéntrase n'España
Miguel Esteban
Miguel Esteban
Miguel Esteban (España)
Superficie 93 km²
Altitú 610 m
Llenda con Campo de Criptana, Quero, La Puebla de Almoradiel, Quintanar de la Orden y El Toboso
Demografía
Población 4779 hab. (2023)
- 2421 homes (2019)

- 2435 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.23% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 51,39 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
miguelesteban.es
Cambiar los datos en Wikidata

Toponimia editar

El términu de "Miguel Esteban" tien un claru orixe antroponómico, anque nun resulta senciellu determinar quién foi la personalidá que dio'l so nome a la llocalidá. Dellos estudios apunten a que podría derivase del nome d'un caballeru santiaguista que, tres la reconquista llevara a cabu la repoblación. Otros señalen que podría pertenecer a Miguel Estébanez, canónigu, arcedianu de Calatrava y deán mientres la primer metá del sieglu XIII, fíu d'Esteban Illán, alcalde de Toledo.[2]

Al respective de el so etimoloxía, Miguel ye un nome d'orixe hebréu col significadoinicial de '¿Quién (ye) como Dios?',[3] ente que Esteban derivar del griegu στεφανóς, 'coronáu de lloréu, victoriosu', que pasaría al llatín camudando l'acentu como STEPHANVS y de esti al castellán.

Xeografía editar

El conceyu asítiase «nuna llanura daqué elevada en rellación á la so redoma».[4] Pertenez a la contorna de La Mancha y llinda colos términos municipales de Campo de Criptana al sur na provincia de Ciudá Real y La Puebla de Almoradiel al norte y noroeste, Quintanar de la Orden al norte, El Toboso al este y Quero al oeste na de Toledo.

Pel norte del términu escurre'l regueru de la Blanca y al noroeste, cerca del términu con Poblar atópase la llaguna Mermejuela.

Historia editar

Esisten muertes romanos, fundamentalmente monedes, qu'indiquen la posibilidá que yá esistiera la población nesa dómina. Delles fontes señalar como l'antigua Alcés, población celtíbera asitiada na vía que xunía Lusitania con Caesaraugusta, anque otres rellacionar con Alcázar de San Juan.

Adquier el títulu de Villa en 1224[ensin referencies], el mesmu añu nel qu'apaez nun documentu sobre'l pleitu de la Orde de Santiago cola de San Juan por cuestión de llindes[ensin referencies]. En 1243 apaez citáu «Miguel Esteuan» nun documentu de Fernandu III referente a un pleitu del conceyu de Alcaraz cola Orde de Santiago.[5] Perteneció al Prioratu de Uclés y a la xurisdicción de Quintanar de la Orden.

A mediaos del sieglu XIX tenía 400 cases y el presupuestu municipal xubía a 16.703 reales de los cualos 2.200 yeren pa pagar al secretariu.[4]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Cirilo Panduro Torres  
1983-1987 Marcelino Cases Muñoz  
1987-1991 Marcelino Cases Muñoz  

(Hasta 1989 como Alianza Popular)

1991-1995 Marcelino Cases Muñoz  
1995-1999 Marcelino Cases Muñoz  
1999-2003 Marcelino Cases Muñoz  
2003-2007 Pedro Cases Jiménez  
2007-2011 Pedro Cases Jiménez  
2011-2015 Pedro Cases Jiménez  
2015-2019 Pedro Cases Jiménez  
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Corporación municipal del Conceyu de Miguel Esteban pal periodu 2015-2019:  

Demografía editar

Na siguiente tabla amuésase la evolución del númberu d'habitantes ente 1996 y 2006 según datos del INE.

NOTA: La cifra de 1996 ta referida a 1 de mayu y el restu a 1 de xineru.

Gráfica d'evolución demográfica de Miguel Esteban ente 1900 y 2014
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia

Monumentos y llugares d'interés editar

Ilesia de San Andrés Apóstol editar

La ilesia parroquial de San Andrés Apóstol ye'l principal monumentu de la llocalidá. Data del sieglu XVII, reconstruyida sobre planta de cruz llatina y naves llaterales de posterior agregu. Anque nun esisten datos precisos sobre la so edificación, sábese que perteneció a la Orde Militar de Santiago, que'l so prioratu aniciaba en Uclés, teniendo dellos signos de cruces de Santiago que lo atestigüen.

La nave central tien 247 m el cruceru 105 m con dos capilla llaterales y les naves llaterales 90 m caúna. Nos años venti abrió otra capiya, a la fin del llau Norte y na posguerra abriéronse naves llaterales onde tuvo la primitiva sacristía. L'ábside y el cruceru son posteriores a la estructura primitiva, enllargada escontra l'este desconoz la fecha de la so reforma.

El cruceru sobresal del restu d'edificaciones adosaes na cabecera y realízase con murios de lladriyu revocaos. L'accesu principal asitiáu nel llau sur con arcu de mediu puntu apaez la inscripción "1695" na dovela centren decorada con una fueya de acanto. Igualmente nel bistechu de la capiya allegante a esta entrada apaez la fecha de "1633".

=== Ilesia de Ntra. Sra. del Socorru Edificada en 1990 nun terrén vencíu poles relixoses Cooperadores de Betania. L'actu d'allugamientu de la primer piedra tuvo llugar el 2 de setiembre de 1990 a les 17,30 h[ensin referencies]. Al actu allegaron distintes personalidaes relixoses, como'l Cardenal D. Marcelo González Martín, la xunta directiva de les hermandaes autoridaes municipales y l'autor del proyeutu, Manuel Santolaya.

Consagróse'l 20 de xunu de 1993[ensin referencies], la consagración del nuevu templu foi presidida pol Cardenal D. Marcelo González Martín , Arzobispu de Toledo al qu'acompañen los dos sacerdotes de la parroquia: D. Alfonso-Tomás Carpinteru Gil, párrocu y D. Vicente del Cura, vicariu parroquial, sacerdotes naturales de Miguel Esteban, D. Tomás Lara, D. Luis Lucendo, D. Marcelino Cases. D. Jesús Tesoreru, antiguu párrocu, y otros sacerdotes del Arciprestalgu.

Ermita de San Isidro editar

Asitiada nun cuetu, gocia d'unes vistes de la paraxa y les llagunes que formen la reserva ornitolóxica "Los Charcones". Tien planta rectangular cubierta a dos agües. Na cabecera tres arcos de mediu puntu sobre pilastres, el central de dimensiones mayores que los llaterales, tou en lladriyu sobre muro llucíu y pintáu en blancu.

Al esterior un pórticu formáu por arcos de mediu puntu percuerre la ermita a los pies y nos llaterales.

Otros llugares d'interés editar

Cai Real, Cai Santa Ana: ye una de les víes más antigües del conceyu, que lo estrema llonxitudinalmente, comunicando la ilesia parroquial col parque municipal Ntra. Sra. Del Socorru. La cai oficialmente llámase cai Santa Ana, pero popularmente conózse-y como cai Real, posiblemente por que ésti sería'l so antiguu nome. Per esta vía escurren la mayor parte de les fiestes de la llocalidá, procesiones, desfiles y pasacalles, d'ende'l so valor patrimonial.

Parque Ntra. Sra. del Socorru: asitiáu a la fin de la cai Real, foi la primer zona axardinada del conceyu y sigue teniendo un pesu importante na actualidá. Ye de gran estensión y dispón d'una arbolea importante. La so entrada ta presidida por un monumentu n'honor a la "Muyer Vendimiadora", que representa'l gran esfuerciu y l'importante aportación de la muyer nel trabayu agrícola de la llocalidá. Nel paséu central atópase allugada la Fonte , a la fin del mesmu atopa un escenariu y al so llau una fonte construyida en 2000, denomada Fonte de Reinar honor a la celebración de la eleición de reina de les fiestes.

Parque de la Noria: llindáu peles cais Xeneral Sanjurjo, Finisterre y Carretera d'Alcázar de San Juan, cuenta con una arbolea, parque infantil y lo más significativo ye qu'alluga un monumentu, La Noria, n'alcordanza al tradicional sistema de riego y a la destacada'l llabor agrícola del conceyu.

Parque del Molín: asitiáu nel encruz de les carreteres d'Alcázar de San Juan, El Toboso, Quintanar de la Orden y Puebla de Almoradiel, constitúi la entrada principal al pueblu. Esti llugar estratéxicu remembra los raigaños manchegos del conceyu representáu pola figura del Quixote y un molín de vientu.

Plaza de los Mártires: en plenu corazón del conceyu miguelete, onde s'alluga'l Conceyu. La plaza debe'l so nome n'honor a los fascistes executaos nesti mesmu llugar nos primeros díes de la Guerra Civil Española de 1936.

Naturaleza editar

Los Charcones: nos sos oríxenes tratar d'una llaguna natural endorreica, esto ye, ensin salida d'agua al traviés de nengún regueru o ríu, onde llegaba l'agua por escorrentía. L'enllenáu d'estes llagunes yera estacional, atopándose atarraquitao nes estaciones lluvioses y ensugándose mientres la dómina braniza. La zona foi declarada Abellugu de Caza per iniciativa de la Sociedá Española d'Ornitoloxía en xunu de 1993[ensin referencies], por aciu el Conveniu de Collaboración col Conceyu de Miguel Esteban y en 1996 declaróse como Abellugu de Fauna'l "Güelga de los Charcones", quedando encamentada l'alministración a la Delegación de Mediu Ambiente de la Conseyería.

Na reserva ornitolóxica pueden reparase exemplares de malvasía, porrones, cuyar común, cigüeñuela o de chorlitejo común ente otros, xunto a otres especies de vexetación aguacienta como'l carrizu o anea, que confier a esta llaguna un valor ecolóxico y medioambiental de gran relevancia.

Ye en 1995 cuando la Xunta, dientro del Plan de recuperación de la Malvasía, aplica aiciones de caltenimientu en "Los Charcones". Más tarde, el Conceyu de Miguel Esteban tomó la decisión de construyir un sistema de depuración de les agües residuales del pueblu nesta zona, aprovechando les carauterístiques del terrén y buscando la manera d'asegurar l'agua nestes paraxes mientres tol añu, instaurándose un sistema de depuración por lagunaje.

Al poco tiempu d'instalar esti sistema y tomar les midíes oportunes empezaron a trate especies animales, principalmente aves, de gran interés, como la malvasía cariblanca. Esto llevó al conceyu, cola ayuda de Sociedá Española d'Ornitoloxía, a plantegase la meyora de les condiciones de la llaguna pa facilitar l'asentamientu de la fauna. Dotar a la zona con parapetos y observatorios, cartelos informativos y una aula de la naturaleza totalmente fornida pa realizar actividaes d'educación ambiental. Esto fixo posible que centenares d'estudiantes de Castiella-La Mancha conozan el valor medioambiental de la zona.

En 1997 el Conceyu de Miguel Esteban recibió'l Premiu Nacional de Mediu Ambiente pola recuperación d'esta güelga[ensin referencies]. Les güelgues son unu de los ecosistemes con mayor cantidá y variedá d'aves.

Parque de la Vega: tratar d'una paraxa que camudó la so fisonomía al traviés de la repoblación con una especie autóctona de la zona como ye'l Taray pa compaxinar un usu recreativu col so valor estético y medioambiental.

Pradería de San Isidro: ye una paraxa natural frente a la Reserva Ornitolóxica de “Los Charcones” dende onde puede contemplase la típica llanura manchega que conformen los terrenes migueletes.

Fiestes editar

  • Carnaval: Fiesta de la xota puxada (Xueves lardero al domingu)
  • 15 de mayu: romería n'honor a San Isidro na mesma pradería que lleva'l so nome.
  • Certame Reina de la Mancha: celébrase'l primer sábadu del mes de setiembre, previu a les feries y fiestes, onde se valora la guapura de les Reines de les feries y fiestes de les distintes llocalidaes manchegues participantes.
  • Del 7 al 10 de setiembre: Ntra. Sª del Socorru.
  • 30 de payares: San Andrés Apóstol, patrón del conceyu y titular de la parroquia de Miguel Esteban

Ciudaes hermaniaes editar

Referencies editar

Notes editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. García Sánchez, Jairo Javier (Toledo, 2004). Toponimia mayor de la provincia de Toledo (zones central y oriental). Institutu provincial d'investigaciones y estudios toledanos. páx. 237, ISBN 84-95432-05-6.
  3. Tibón, Gutierre (Méxicu, 1988). Diccionariu etimolóxicu comparáu de nomes propios de persona. Fondu de Cultura Económica. páx. 169, ISBN 968-16-5948-1.
  4. 4,0 4,1 Madoz, Pascual (Madrid, 1846-1850). Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar. Establecimientu tipográficu de P. Madoz y L. Sagasti. Volume XI, páx. 410.
  5. Citáu por Julio González na so obra Reináu y diplomes de Fernandu III,vol. III, páx. 254.

Enllaces esternos editar