Emiratu de Córdoba

L'emiratu de Córdoba (árabe: إمارة قرطبة, Imārat Qurṭuba) foi un emiratu independiente con capital en Córdoba qu'esistió na península ibérica ente 756 y 929 y tuvo rexíu polos omeyes.

valiato d'al-Ándalus
valiato d'al-Ándalus
Emiratu de Córdoba
(de 756 a 929)

Califatu de Córdoba
estáu desapaecíu
Alministración
Capital Qurtuba (es) Traducir
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales árabe
Mozárabe
Relixón oficial islam
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata

El poder omeya yera, ensin dala dulda, el más sólidu de los poderes independientes que se constituyeron nel Occidente musulmán na mesma dómina, siendo los otros los rustumíes de Tahart, los midraríes de Siyilmasa y los idrisíes de Fez.[1]

La conquista musulmana y Valiato d'al-Ándalus. editar

Tres la rápida conquista musulmana de la península ibérica nel periodu 711718, ésta constituyóse como provincia dependiente del Califatu Omeya. Los sos gobernantes afitaron la so capital en Córdoba y recibieron del califa de Damascu'l títulu de valí o emir.

Naquel momentu la población musulmana peninsular taba formada polos árabes instalaos nes ciudaes, los bereberes aniciaos nes zones rurales y los sirios, que formaren les primeres fuercies invasores. Estes etnies enfrentar ente sigo pa faese col mayor númberu de tierres y sumieron a la península nuna reinal guerra civil hasta l'apaición d'Abderramán I. La presencia musulmana na Península obedeció a dos factores: les rivalidaes internes ya impulsu expansionista islámicu

Emires editar

En 750, los abasíes derrocaron a los omeyes del Califatu de Damascu y ordenen l'asesinatu de tola familia omeya. Seis años más tarde, en 756, Abderramán I –qu'escapara del sangrientu destín final de los omeyes llogrando fuxir de Damascu– desembarcó en al-Ándalus y proclamóse emir (comandante en xefe) en conquistando Córdoba y, en 773, independizar de la nueva capital abasí, Bagdag. Esta independencia ye política y alministrativa, pero caltién la unidá espiritual y moral al siguir el venceyu relixosu col Califatu abasí. Abderramán solamente terminó per unificar la Iberia musulmana en 781, en prindando Zaragoza (779) y Pamplona y someter a los señores vasconos del Pirinéu.

Sicasí, el verdaderu organizador del emiratu independiente foi Abderramán II, quien delegó los poderes en manes de los visires y llogró una islamización bien rápida de la península, amenorgando considerablemente'l númberu de cristianos en territoriu musulmán (llamaos mozárabes o dhimmis). Sicasí, estos siguieron representando la mayoría d'al-Ándalus a lo menos hasta'l sieglu XI.

Les disputes ente árabes y bereberes nun cesaron tres la proclamación del Emiratu, lo que dexó la reorganización de los reinos cristianos nel norte, dando entamu a la Reconquista, afalada pola política proárabe caltenida pola dinastía omeya, lo que provocó numberoses sulevaciones protagonizaes por muladíes, que llegaron a poner en peligru la esistencia mesma del Emiratu.

A la llegada al tronu d'Abderramán III en 912, la decadencia política del Emiratu yera un fechu obvio y peracabao. Pa imponer la so autoridá y terminar coles revueltes y conflictos qu'afaraben la península ibérica, proclamóse califa en 929 estableciendo'l Califatu de Córdoba.

Llistáu de los emires editar

Nᵘ de
orde
Nome Años nel poder
1 Abderramán I  756-788 
2 Hisham I  788-796 
3 Alhakén I  796-822 
4 Abderramán II  822-852 
5 Muhammad I  852-886 
6 Almundir  886-888 
7 Abd Allah  888-912 
8 Abderramán III  912-929 
 
Árbol xenealóxicu de la familia Omeya. N'azul figura'l califa Uthman, unu de los 4 califes ortodoxos. En verde, los califes omeyes de Damascu. En mariellu, los emires omeyes de Córdoba. En naranxa, los califes omeyes de Córdoba (nota: Abderramán III foi emir hasta l'añu 929, en que se proclamó califa). Inclúyese'l parentescu de los omeyes col profeta Mahoma, señaláu en mayúscules.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar